Jump to content

Anbefaling av første rifle


HenrikS

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er fersk jeger, og tenker å gå til innkjøp av rifle snart. Har blitt invitert med på elgjakt i høst, men ønsker et våpen som også kan brukes på rådyr, villrein, rev og fugl.

Jeg tenker å enten kjøpe en rimelig riflepakke, eller noe mer ordentlig, litt avhengig av hva dere anbefaler.

 

Av litt dyrere våpen har jeg sett på følgende:

Mauser M12 Extreme (frister mest)

Browning X-Bolt

Sauer 101

 

Av rimelige våpen:

Weatherby Vanguard pakke hos XXL

Remington 700

 

Av kaliber har jeg tenkt .308 eller 30-06, men åpen for annet også.

 

Hva anbefaler dere?

Link to comment
Share on other sites

Mauser M12

Du kan skifte tennnål og tennfjær selv.

Mitt første valg hvis du bare skal jakte.

 

Ei rifle hvor du må sende inn sluttstykket ligger ikke for meg.

(Pakke inn - tusle bort til RIMI post i butikk - betale porto - Vente - tusle bort til RIMI post i butikk - betale for 1/2 time arbeide og porto - Nei - det der orker jeg ikke - Da er det betydelig mindre plunder å gjøre det selv.)

 

Remington 700

Du trenger en drivdor for å skifte tennsfjær og tennål

Det er rikelig med ekstra utstyr og finnes pent brukt på finn.no

men neppe rett før jakta.

 

.308 er mitt valg. Rikelig tilgang på ammo og tomhylser.

 

30-06 er greit det også men ett snev dyrere hvis du kommer til å lade selv. I alle fall utmerket til Stor-Elgen.

 

Det kan tenkes at du velger ei .223 rifle senere.

 

Ta vare på tomhylsene.

De kan komme godt med senere.

 

Mvh

Jim114

 

Edit: Stavekontroll

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mitt noget pessimistiske råd: Kjøp brukt, noe som ikke er for dyrt og som virker som det funker for deg. Om du ikke på død og liv må bli med på årets jakt, er det sikkert en del gode tilbud etter jakta. Antagelig blir du om ikke så lenge å tenke at du vil ha mer av ditt og mindre av datt og kanskje litt annerledes rattata.

 

Slik sett har vel Remington 700 en fordel med stort utvalg av legoklosser du kan sette på relativt lettvint.

Link to comment
Share on other sites

Mauser M12

Du kan skifte tennnål og tennfjær selv.

Mitt første valg hvis du bare skal jakte.

 

Ei rifle hvor du må sende inn sluttstykket ligger ikke for meg.

(Pakke inn - tusle bort til RIMI post i butikk - betale porto - Vente - tusle bort til RIMI post i butikk - betale for 1/2 time arbeide og porto - Nei - det der orker jeg ikke - Da er det betydelig mindre plunder å gjøre det selv.)

 

Remington 700

Du trenger en drivdor for å skifte tennstift og tennnål

Det er rikelig med ekstra utstyr og finnes pent brukt på finn.no

men neppe rett før jakta.

 

.308 er mitt valg. Rikelig tilgang på ammo og tomhylser.

 

30-06 er greit det også men ett snev dyrere hvis du kommer til å lade selv. I alle fall utmerket til Stor-Elgen.

 

Det kan tenkes at du velger ei .223 rifle senere.

 

Ta vare på tomhylsene.

De kan komme godt med senere.

 

Mvh

Jim114

Hva er det du babler om? Skifte tennstift og fjær selv? Hvor ofte er det et problem? Ihvertfall ikke noe jeg hadde ofret en eneste tanke på en jaktrifle. Kanskje hvis jeg skulle i krigen med rifla.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hva er det du babler om? Skifte tennstift og fjær selv? Hvor ofte er det et problem?

Kanskje anslagsvis omtrent hvert 40 år hvis rifla holder 100 år.

Jeg har ikke tenkt å betale skjorta for jakt og få den ødelagt på grunn av bittesmå detaljer.

Jeg kjøper ikke ei rifle hvor jeg ikke får lov til å skifte selv.

Ikke kjøper jeg en bil hvor panseret er sveiset igjen heller...

Noen synes sikkert det er kjekt - Det synes ikke jeg.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Min første rifle var en Remington 700 i cal 30-06 med trestokk. Detter var og er en fantastisk god bruksrifle. Den hadde en Leupold vari II 2-7 i QR montasjer fra samme Leupold. Denne funker til alt ... Jeg ville vel styrt unna de nye "billig modellene" til de store merkene. Det du får er nettopp billige våpen med dårlige avtrekk og "billig" utførelse.

 

Ikke la deg blende av tøft utseende men tenk praktisk. Hvis du først vil legge litt mer penger i børsa ville jeg vurdert en Sauer 202 hvor du kan bytte piper selv og godt avtrekk følger med rett ut av esken. Hvis du finner en brukt er det bare å kjøpe - det blir aldri feil.

 

Min jaktbørse er en slik med 6,5x55 , 30-06 og 9,3-62 piper til. Den har jeg to gode kikkerter til, en for drivjakt (korthold) og en for mer variert normal jakt. Da har jeg dekket det meste.

 

Jeg synes våpen skal ha stål og treverk. . og ha en fornuftig funksjon.

Link to comment
Share on other sites

Min første rifle var en Remington 700 i cal 30-06 med trestokk. Detter var og er en fantastisk god bruksrifle. Den hadde en Leupold vari II 2-7 i QR montasjer fra samme Leupold. Denne funker til alt ... Jeg ville vel styrt unna de nye "billig modellene" til de store merkene. Det du får er nettopp billige våpen med dårlige avtrekk og "billig" utførelse.

 

Ikke la deg blende av tøft utseende men tenk praktisk. Hvis du først vil legge litt mer penger i børsa ville jeg vurdert en Sauer 202 hvor du kan bytte piper selv og godt avtrekk følger med rett ut av esken. Hvis du finner en brukt er det bare å kjøpe - det blir aldri feil.

 

Min jaktbørse er en slik med 6,5x55 , 30-06 og 9,3-62 piper til. Den har jeg to gode kikkerter til, en for drivjakt (korthold) og en for mer variert normal jakt. Da har jeg dekket det meste.

 

Jeg synes våpen skal ha stål og treverk. . og ha en fornuftig funksjon.

 

Hvilke modeller anser du som "billigutgaver"?

 

Jeg har lest litt om varierende kvalitet på 700 børsa, er dette et reelt problem?

 

Sauer 202 ser flott ut, men med kikkert og ringer ser jeg for meg at den blir veldig dyr?

 

Var å skjøt litt i går med en eldre Mauser 98k i 3006, likte avtrekket på den godt, og synes rekylen i 3006 var behagelig. Blir 3006 for kraftig for de mindre artene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vel styrt unna de nye "billig modellene" til de store merkene. Det du får er nettopp billige våpen med dårlige avtrekk og "billig" utførelse.

 

slike "billigvåpen" har gjerne en litt kjip, myk syntetstokk. Det, sammen med et litt røfft avtrekk er jo ting som kan fikses på etterhvert som at finansene tillater - eller man kan kjøpe en mer påkostet rifle først som sist.

 

Jeg har 2stk Remington ADL i skapet, forløper for dagens SPS modeller. Helt greie bruksvåpen , selv med litt røffe avtrekk og plaststokk. Avtrekkene har jeg tuna på selv, og har fått nye stokker til de, valnøtt på den ene og laminat til de andre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eit alternativ til sauer 202 kan jo være schultz og larsen

Ja, Schultz & Larsen Classic (evnt. i takedown-versjon) er jo rimeligere enn Sauer 202, og ser ut til å få mye god omtale. Det samme gjør den dyrere Victory-versjonen.

 

Jeg er selv i ferd med å skaffe min første rifle, og har vært innom både Schultz & Larsen (Classic/Victory) og Sauer 202 ettersom de anses som kvalitetsrifler og man har mulighet til å bytte pipe - men litt research gir inntrykk av at de kan være litt i tyngste laget. Men det avhenger selvsagt av tenkt bruksområde og den som skal bruke rifla. Det er ikke meningen å kuppe tråden, men det hadde vært interessant dersom det er noen her som har lyst til å si noe konkret om sin egen erfaring med disse riflene og vekten i forhold til bruken.

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd er å kjøpe en kvalitetsrifle (selvfølgelig sako 85) nå, og en billig kikkert. Og heller oppgradere kikkerten etterhvert når du har penger til det.

Det var et litt uvanlig råd, jeg har lest mange steder at folk anbefaler å kjøpe dyr optikk og heller billigere rifle i første omgang. De begrunner det vel stort sett med at det er større kvalitetsforskjell på optikk enn på rifler. Jeg er førstegangskjøper selv og må innrømme at jeg godt kan tenke meg å kjøpe en skikkelig rifle fra starten, som jeg kan ha så lenge jeg har interesse for å jakte. Og dermed blir det jo mindre penger igjen å bruke på optikk (sånn i første omgang i alle fall). Så jeg vil gjerne vite hva som ligger bak rådet ditt, om du kan tenke deg å utbrodere litt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg var førstegangskjøper for noen år siden, og endte opp med en kvalitetsrifle, og en zeiss classic, for så og oppgradere til en schmidt & bender zenith noen år etterpå.

Grunner var at det er mye styr med bytte av våpen, behandlingstid på søknader er lange, og det kan derfor ta litt tid å få kjøpt og solgt våpen.

Kjøp og salg av kikkert derimot går fort ;)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder optikk , så kan rimelig / dyrt være ganske relativt....

 

noen syns 3-5000 er rimelig, noen syns det er dyrt - og noen synes kikkerter i denne klassen er ubrukelige :mrgreen:

 

Jeg har kikkerter i klassen 3000,- , ikke noe topp optikk, men helt greit til jakt på dagtid.

Link to comment
Share on other sites

Det der med å kjøpa dyr rifle først er eg litt enig i, det er litt mykje styr med kjøp å salg av våpen. På den andre sia kan smaken forandra seg. Billige rifler kan vera veldig presise dei men ikkje alltid lika godt å vita kven av dei som er det... Spørs vel litt kva som er god nok presisjon for den enkelte.

Link to comment
Share on other sites

Er selv førstegangsjeger og gikk for M12 .308win extreme. Skal på elgjakt i høst, så har ikke testet på jakt.

Men rifla er veldig god å skyte med, kjempegodt avtrekk og god "bolt action".

Plaststokken er også god kvalitet og ikke glatt.

.308 går vel også bra til elg, hjort, rein og rådyr. Men usikker på langhold skyting skulle det være aktuelt.

 

Også enig med de som anbefaler å kjøpe en kvalitetsrifle først som sist, da det er mye styr å bytte ut riflen senere.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i himmelens navn skal en skifte tennstempel ?? Ser ikke poenget med det. Har jakta siden 1990, gjort mye med våpen, men har hele tiden vært fornøyd med det originale tennstempelet. Skal man da også ha et til elg, et til rein, ett til hjort osv ?

 

Mauseren har jeg selv så vidt sett på, det virker som ei bra rifle. Dog må jeg revurdere dette synet, om det er riktig som nevnt over, at det er plaststokk på den ??? Jeg ville forventet bedre materialer på ei så dyr rifle.

Husk du skal ha kikkertsikte også, de koster også. Når du nevner elgjakt, ser jeg for meg postering, og på dagtid. Da trenger du ikke 16 X 57 i kikkerten, men en grei kikkert med mulighet for lav forstørelse.

Mange bruker 1,5 - 6 X 42, det er ypperlig til elgjakt, og mye annet.

 

Valg av utstyr bør gjøres ut fra det du skal jakte. Du vet du skal jakte elg, da velger du det rette for elg. Ikke noe som egentlig er bedre for fuglejakt, men som på et vis kan brukes på elg.

Om behovet er der går det an å bytte mellom to kikkerter på rifla.

 

Det er som regel alltid et godt råd å kjøpe brukt rifle, og legge penger i optikken. Om en finner det en er ute etter brukt, selvsagt.

 

De to patronene er begge velprøvde, og duger begge. Du får mindre rekyl i 308, det er aldri å forakte. Men med lyddemper blir også 30-06 snillere.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en Howa Låskasse / Løp, i 6,5x55 eller 30-06 fra Jaktdepotet.

 

Kjøp McMillan stokken på finn.no. Send den til butikken og få dem til å tilpasse den til din låskasse.

 

Kjøp så et par med Extra Low Talley lightweight ringer. -> Nordskog eller Alms våpen?

 

Kjøp så Swarovski 3-9x36 som ligger på finn.

 

 

Så har du topp topp kvalitet til under 20.000..blir sikkert lei av jakt før rifla slites..

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i himmelens navn skal en skifte tennstempel ?? Ser ikke poenget med det. Har jakta siden 1990, gjort mye med våpen, men har hele tiden vært fornøyd med det originale tennstempelet.

Jeg reagerte også litt på dette utsagnet fra Jim, men jeg har moderert synspunktet litt etter at han svarte litt mer hva han tenkte. Han mener selvsagt ikke å ha forskjellige tennstempel, men å kunne skifte det hvis det blir ødelagt. Det er selvsagt en fordel å kunne skifte det selv hvis det knekker, fremfor å måtte sende sluttstykket inn til reparasjon.

 

Når det er sagt, så er det ikke noe jeg ville vektlagt for mye, fordi det skjer skjelden og risikoen er ikke altfor høy.

 

Men den fins, og derfor vil jeg også si unnskyld til Jim for at jeg var litt krass i kommentaren min. Jeg respekterer selvsagt hans mening om saken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si det er flere gode rifler i Sauer 202 segmentet. S&L Cl er nevnt, Heym m21, Sako 85, Tikka T3 er gode modeller i 15' - 25' prisklassen (kan være jeg ikke er helt oppdatert etter siste valuttajustering). Flere av disse har kommet med nye modeller de siste årene og da kommer ofte gode rifler ut på bruktmarkedet. Litt tålmodighet og du kan du finne mye bra brukt, og ofte får du med en god kikkert.

 

Gamle rifler fra disse produsenten kan ofte være bedre enn noen av de nye - her har kanskje tidligere eier påkostet avtrekksjobber, retting av låskasse og bedding. Hvis børsa ser fin ut er alder helt underordnet. Husk at oppgradering / customisering av børser hever ikke annenhåndsverdien nevneverdig - så hvis noen prøver å selge deg en særdeles påkostet rifle, så ha mengder av is i magen.... Hos noen av de nevnte produsenter så har de ofte grader av kvalitet (estetisk) på stokken som jeg ikke synes det er verd bruke penger på ..

 

En børse til 3' - 5' ny vil nok avgi greie skudd og duge til det meste av jakt nesten uansett produsent og det er relativt sjelden at de ikke virker, men de vil ofte ha et tydelig "billigpreg" som ikke appelerer til eierglede. De er ofte dårlig utgangspunkt for ytterligere investering i avtrekksjobber og lignenede og vil ofte forbli nettopp "billige".

 

Det kan være at Remington har blitt mer slepphendt med kvalitet på sine 700 modeller med årene, og de har lansert flere billigmodeller de siste årene som etter min mening ikke har holdt mål etter mine kriterier. Finner du en 10 - 20 år gammel Rem 700 som ser pen ut så er det bare å slå til.. (da var i allefall kvaliteten godkjent..) men finner du en tilsvarende "gammel" S&L classic / Sako 75 / Steyr-Mannlicher mod M/ Heym mod 21 / Winchester M70 så får du en børse med sjel og garantert bedre avtrekk og nydelig friksjonsfri repetering.

 

Regnestykket med å kjøpe billig og oppgradere senere blir ofte veldig dårlig - og som nevnt er det ikke penger du kan regne å få igjen ved salg. Jeg kjøpte min Sauer 202 for noen år siden brukt for 10' og regner med ar jeg lett kan finne kjøpere til den for den prisen igjen nå hvis det skulle bli aktuelt .. og det er høyst uvanlig at en jaktrifle blir brukt opp - og da er det bare å koste på ny pipe hvis resten er bra.

 

Med hensyn til valg av kaliber så duger 30-06 til det meste, og er en patron hvor du får treningsammunisjon rimelig i Norge og du får kjøpt jakt ammunisjon i nær sakt alle avkroker av verden. 6,5x55 duger også og har en mye snillere rekyl, men er en typisk nordisk patron som du ikke finner overalt - om det er et krav. Noen vil si at 6,5x55 blir litt spe på "hardskutt" storvilt selv om den er lovlig. Noen skyter såpass mye bedre med en snill rekyl at det langt oppveier den eventuelt manglende punsh, og sluttresultatet blir ofte bedre med sistnevnte.

Link to comment
Share on other sites

Dette med rekyl er ikke så viktig for min del på disse kalibrere, synes egentlig 30-06 jeg prøvde for første gang i går var nokså snill, og det var med hard trestokk uten endekappe og uten demper.

 

Sånn sett er jeg helt åpen for alle kalibre som ansees som alidige for mitt bruk.

 

Har skjønt det sånn at å kjøpe brukt er litt mer styr med tanke på søknaden, stemmer dette med deres erfaringer?

 

Var å sikla på Mauser M12 i dag, og må si jeg likte den veldig godt, bedre enn 202, 101 og X-bolt.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut tilbudene de forskjellige XXL-butikkene har på Heym 21. Til 10 - 12000.- er dette egentlig halv pris. Funksjonsmessig er den lik Mauser M12 (win m70 sikring og 60 grader hevarmsløft/3 låsklakker) men pipa er skrudd inn i kassa og kan skiftes i Norge. I tillegg har den magasiner av stål.

 

Winchester M70 er aldri feil som jaktrifle. Min favoritt i 10K-sementet.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du skal kjøpe av en privatperson og ikke forhandler, må du søke om å få kjøpe akkurat DET våpenet. Da må du med andre ord oppgi fabrikkmerke, modellbetegnelse og nummeret på våpenet på søknaden til politiet. Men hvis du skal kjøpe hos godkjent våpenforhandler, kan du levere en mer generell søknad, hvor du ikke spesifiserer stort mer enn våpenets art og kaliber. Så er det opp til forhandleren å fylle ut detaljene når du har gjort et valg av våpen.

Som det skrives i denne nyttige tråden: Våpensøknad - ALT du trenger å vite

Skal du kjøpe våpenet hos andre enn godkjent våpenforhandler må du oppgi fabrikkmerke, modellbetegnelse, og nummer, i tillegg til våpenets/våpendelens art og kaliber.

For å bruke meg selv som eksempel: Jeg hadde bestemt meg for type og kaliber, og dermed kunne jeg sende søknad til politiet og få den godkjent før jeg har bestemt meg for hva slags merke/modell jeg vil ha. Da kan jeg gå til forhandler og levere tillatelsen og få handlet rifle av spesifisert type/kaliber med en gang. (Om en ser bort fra bestillingstider og tilpasninger etc.) Men det forutsetter som nevnt at jeg kjøper hos forhandler. Hvis jeg vil kjøpe av en privatperson, må jeg altså sende politiet en søknad hvor jeg spesifiserer nøyaktig det våpenet jeg ønsker å kjøpe. Da må både selger og jeg vente på at søknaden behandles før handelen kan fullføres.

Link to comment
Share on other sites

Virker som de fleste av dere anbefaler en litt dyrere rifle som førstekjøp, så jeg kommer nok til å følge den anbefalingen om økonomien min tillater det (skal ha ei hagle og våpenskap i tillegg, og vil gjerne ha igjen penger til jaktkort).

M12 seiler opp som favoritt.

 

Om det ikke skulle bli en dyr børse, hva er erfaringene deres med Weatherby Vanguard S2? Har sett XXL har en pakke der med optikk og montasje.

 

Takk for godt svar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var førstegangskjøper for noen år siden, og endte opp med en kvalitetsrifle, og en zeiss classic, for så og oppgradere til en schmidt & bender zenith noen år etterpå.

Grunner var at det er mye styr med bytte av våpen, behandlingstid på søknader er lange, og det kan derfor ta litt tid å få kjøpt og solgt våpen.

Kjøp og salg av kikkert derimot går fort ;)

 

Det er fristende å hevde at du i realiteten nedgraderte kikkerten etter noen år :wink:

 

Uansett, det er stooor forskjell på å sette en Zeiss Classic på førsterifla, og å sette på en Oxo(Ok, det trenger ikke være så ille, men det er nå et eksempel.), eller noe i den duren, som de fleste andre regner som en rimelig kikkert. Selv om Zeiss Classic var mye kikkert for pengene, så var det ingen rimelig kikkert.

 

Jeg anbefaler på det sterkeste å legge pengene i optikken!

Link to comment
Share on other sites

Virker som de fleste av dere anbefaler en litt dyrere rifle som førstekjøp, så jeg kommer nok til å følge den anbefalingen om økonomien min tillater det (skal ha ei hagle og våpenskap i tillegg, og vil gjerne ha igjen penger til jaktkort).

M12 seiler opp som favoritt.

 

Om det ikke skulle bli en dyr børse, hva er erfaringene deres med Weatherby Vanguard S2? Har sett XXL har en pakke der med optikk og montasje.

 

Takk for godt svar.

 

 

Dersom du innerst inne vil ha BMW går du ikke hen og kjøper deg en nesten like dyr Citroën...

Link to comment
Share on other sites

Dersom du innerst inne vil ha BMW går du ikke hen og kjøper deg en nesten like dyr Citroën...

Eller du velger en alternativ strategi og låner/leier/kjøper en liten rimelig BMW

https://en.wikipedia.org/wiki/Isetta#/media/File:BMW_Isetta_300.jpg

mens du venter på at naboen skal ta prisfallet på det du virkelig vil ha.

https://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn#/media/File:Citro%C3%ABn_C5_II_front-1.JPG

Du skal ikke se bort fra at det kan dukke opp godbiter

på finn.no etter jakta og kanskje du kan låne en godt brukt Mauser i mellomtiden.

 

Mvh

Jim114

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vedrørende Weatherby vanguard; jeg har ikke skutt med denne rifla, men har en Howa 1500, som er tilnærmet identisk. Dette er meget solide og praktiske bruksvåpen, med sikker funksjonalitet, god presisjon og rikelig med ombyggingsmuligheter. Nøkternt sett har denne rifla det man trenger. Selv om den er billig, har den ingen designmessige nødløsninger som man gjerne ser på noen billigvåpen- det er rett og slett en skikkelig rifle. Den er imidlertid ingen lettvekter- dette har sammenheng med utstrakt bruk av metall med generøse dimensjoner. En fordel med rifla, kontra Mauser m12, er at din lokale børsemaker kan bytte pipe hvis det skulle være behov for det en gang. Mauseren må til fabrikken.

Men når det kommer til stykket er det viktig å følge magefølelsen. Børsa må "kjennes riktig" når du legger an, det er egentlig det viktigste. Hvis det er Mauseren som gir deg godfølelsen, så velg den.

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips: Alle nye våpen fra Weatherby vanguard og oppover langs kvalitet/ prisstigen er mer enn bra nok hva gjelder presisjon til norsk storviltjakt. Funksjonsmessig er de bra nok. Å skifte tenn nål og tennstempel kan du egentlig bare drite i, det blir langt opp og frem, da ville jeg heller prioritert en rifle hvor man kan skifte løp i Norge, som spindrift sier..

 

Ta deg en runde til forskjellige våpen butikker og ta på, kjenn på sluttstykkegange, avtrekk, hvordan stokken passer deg osv. Velg så den rifla som gir DEG god følelsen. Merke / modell spiller ingen trille idag. Gir Mauser M12 deg god følelsen er det bare å fleske til. :wink:

 

Ett annet godt tips er Røssler titan alpha http://www.jaktdepotet.no/riflepakker Her kan du kjøpe løp i diverse kaliber etterhvert som du ønsker noe nytt.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp denne:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... Query=sako" target="_blank

 

evt denne:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... Query=sako" target="_blank

 

Og denne: http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=28566" target="_blank

 

Har du litt mer penger, kjøp denne: http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... prodid=835" target="_blank

 

Har du enda mer penger, gå for denne: http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=20310" target="_blank

 

Jeg har sako selv, og er strålende fornøyd.

 

Hvis du skal rekke elgjakt i år, må du løpe og kjøpe nå. Behandlingstid på søknad kan ta noen uker.

Link to comment
Share on other sites

Å skifte tenn nål og tennstempel kan du egentlig bare drite i

Jepp. Problemet når tennstemplet knekker er jo at man ikke har et - alle rifler jeg har hatt, og kjenner til, kan hvilken som helst fiklekyndig person skifte tennstempel på, dersom har har et...

Dersom man derimot har et i reserve, er man sikret at tennstemplet aldri knekker

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk for 30-06 i min nyeste børse, etter mye frem og tilbake. har både 308 og 30-06 fra før og det er fordeler og ulemper med begge.

Fordeler med 308 er snillere rekyl, kapping av løp uten nevneverdig påvirkning av fart/presisjon, kortere låskasse -> mindre og lettere våpen.

Men jeg gikk for 30-06 pga. mye større spenn i bruksområde(kulevekt og kruttmengde). Og med en lyddemper fra f.eks. Hausken blir rekylen i en 30-06 så å si eliminert. Se på for eksempel på http://cdn.sako.fi/sites/default/files/ ... s_2015.pdf for en pekepinn på bruksområde på forskjellig ammunisjon. Der har du fart og energi på forskjellige kalibre på forskjellige hold, selv om det er noe forskjeller fra rifle til rifle.

Skifte av tennstål har jeg aldri hatt behov for(har hørt rykter om at slikt kan skje men så lenge man ikke tørrtrener uten klikkpatronen er det vel meget liten sjans for det)

 

Av merke skal jeg ikke gi noen anbefaling. Det er alt etter hva lommeboka tåler og din personlige smak, om du vil ha syntetisk eller tre, graveringer eller ikke, rettrekker, pistolgrep, antall skudd i magasin, sikringer, osv osv osv.. Til ei jaktbørse å være er presisjonen på de aller fleste merker mer enn god til å skyte et sikkert skudd i jakt, det er heller jegeren det står på. Du nevner villrein, og da kommer vi ikke utenom vekt og kortere løp som faktor(308). Men så nevner du også langhold, og da er det motsatte egenskaper som teller mer. høyere vekt for stabilitet og lengre løp for høyere fart(30-06). Nei, det er mye å vurdere! Lykke til med valget :-)

Spennende å høre hva du ender på!

 

Personlig er jeg opptatt av god optikk, men har ikke tatt meg råd til å kjøpe et skikkelig sikte før nå. Har frem til nå jaktet med et 25 år gammelt kikkertsikte med 4x fast forstørring. Har alltid savnet zoom, men for all del. Jeg har felt elg og klart oppskytingsprøven i 10 år uten problem.

 

Du har mer igjen som jeger å legge 10 000,- i ekstra treningsskudd enn 10 000,- ekstra på et dyrere kikkertsikte... det er min sattpåspissen-mening!

Link to comment
Share on other sites

Fordeler med 308 er snillere rekyl, kapping av løp uten nevneverdig påvirkning av fart/presisjon

30-06 blir påvirket av løpslengde på akkurat samme måte som 308.

Det du skriver over er en hardnakket myte. Men, i en gitt løpslengde, kort eller lang, så kan en få mer hastighet i en 30-06. Imidlertid må en som oftest lade selv for å få det til, da 308 fabrikkammo vanligvis er mye hardere (høyere trykk) ladd enn 30-06. I praksis er derfor rekylen også temmelig lik ;)

 

308 og 30-06 er omtrent like i utvalg og pris av fabrikkammo, og forskjellen på kalibrene er så liten at en ikke trenger å bry seg om om det er det ene eller det andre, eller iallefall ikke trenger å tro at det ene har noen fordel framfor det andre. Det viktigste er at en liker rifla.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fordeler med 308 er snillere rekyl, kapping av løp uten nevneverdig påvirkning av fart/presisjon

30-06 blir påvirket av løpslengde på akkurat samme måte som 308.

Trodde 308 bruker hurtigbrennende krutt, mens 30-06 bruker "saktebrennende" krutt og er mer avhengig av løpslengden for å få opp trykket?

Men jeg er kun i startgropen av å sette meg inn i kaliber og kruttvalg, og har aldri drevet med hjemmelading. Har en langsiktig plan om å starte med hjemmelading da! 8)

Den lokale børsemakeren anbefalte ikke å kappe et 30-06 våpen for det påvirket presisjonen mye mer enn om man kapper et 308 våpen. Skal for all del ikke påstå noe, da jeg ikke har erfaring selv med dette. Kun videreformidler det jeg har blitt fortalt av børsemakeren, som burde ha greie på sånt.

 

Men en kommentar til at fabrikkammo er temmelig lik rekylmessig på 308 og 30-06, er at min erfaring er at det er hardere rekyl på 30-06. Har ei rifle i 308, og ei rifle i 30-06. Med Norma Oryx er det merkbart større rekyl på 30-06'en.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på 308 og 3006 er i utgangspunktet ikke stor, og for fabrikk er forskjellen normalt sett null. Det er først når en runder 200grs kule at en virkelig får ekstra ytelse med 3006.

 

Når det gjelder kapping vil de gi omtrent samme prosentvise tap, forskjellen vil være mindre enn de naturlige variasjonene fra løp til løp.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kalibervalg, .308 vs .30-06, er forskjellen så liten at den har mest akademisk interesse. Hvis du likevel er interessert; Instruksen til konstruktørene bak 7,62x51 NATO var å duplisere ballistikken til .30-06 i en kortere hylse. Og det klarte de (nesten). Dette var mulig grunnet utvikling i kruttkjemi, og ved å anvende høyere trykkstandard. Hvis du skal lade identisk kule til identisk utgangshastighet i de to kalibrene, må du ha ca 10% mer krutt i .30-06- patronen. Dette "ekstra" hylsevolumet er årsaken til at en .30-06, selv med identiske ytelser, har litt høyere munningstrykk->rekyl->smell enn .308. Dog ikke mye. Fordelen med hylsevolumet i .30-06, er at man kan anvende lengre/tyngre kuler (settes dypere).

.308 er nok en mer "harmonisk" konstruksjon, har større utvalg i presisjonsammunisjon (pga konkurransebruk), og har kanskje et litt høyere generelt presisjonspotensiale- hvilket er heldig ved jakt på mindre viltarter.

Min anbefaling som allroundpatron til skandinavisk jakt er .308, forutsatt at du velger en rifle med kalibertilpasset låskasselengde. Hvis du velger en rifle hvor du uansett får en lang kasse, kan du kanskje like godt velge .30-06 (noen lange kasser fusker med korte patroner). Hvis du ser for deg å reise rundt i verden og jakte bjørn etc er .30-06 et bedre valg- du kan da ha nytte av 200/220grs kuler.

 

Lykke til med valget, mvh spindrift

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt! :) Våpensøknad levert i går på rifle, hagle og salongrifle. Våpenskap kjøpt i samme slengen.

 

Har kokt det ned til M12, Tikka T3 lite og X-bolt.

Kaliberet blir. 308 ettersom jeg skrev det på søknaden.

 

Som en kuriositet, har dere noe erfaring med 270 win til nevnte bruk?

Link to comment
Share on other sites

Som en kuriositet, har dere noe erfaring med 270 win til nevnte bruk?

Nei. Jeg gikk aldri den veien.

 

Bare 1 observasjon:

Dyr ammo. Dyre komponenter for de som lader selv.

http://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/ri ... er/270-win

 

https://en.wikipedia.org/wiki/.270_Winchester

 

... men hvis du kommer over ei pent brukt ekstra prisgunstig rifle så vil jo det bedre regnestykket betraktelig.

 

Hjemmelading er også en mulighet.

Men da må du sikre deg litt kuler i tilfelle grusom ammotørke. Ett våpen uten ammo er bare en fancy brevpresse/bokstøtte/veggpynt som må låses forsvarlig inn i ett våpenskap.

 

Ta heller en titt på 6.5x55mm - Det er mere prisgunstig og populært. Flattskytende og godt egnet til jakt på villrein og annet.

Kanskje får du tak på prisgunstig ammo/komponenter gjennom ett DFS lag.

 

Ta i alle fall godt vare på tomhylsene. De kan komme godt med senere.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Remington 700 i 270W, som i sin tid het "Mountain" i rustfri med laminatstokk. Jeg forsøkte å redusere vekt ved å kappet pipen på den og noen andre modifikasjoner for å ha en lett børse for reinsdyr jakt.

 

Den ble en hendig børse og fungerte fint selv om vektreduksjonen ble minimal. Ulempen med å kappe en 270 er at hylsevolumet er som 30/06 og det er masse krutt som skal brennes, den trenger litt pipelengde. Resultatet av kapping var at det ble en voldsom munningsflamme, og det var mange som trodde jeg skjøt med Afrika- kaliber når jeg skjøt på banen.

 

Min 270 gikk bra, men jeg har hørt om folk som ikke får dette kaliberet til, kanskje spesielt i Europeiske børser. 270W er jo amerikanernes 6,5x55, og har ry for flat kulebane. Den kan bære litt tyngre kuler enn 6,5x55 pga større hylsevolum, men har stort sett samme bruksområde.

 

Etter hvert sklei børsa lenger og lenger inn i våpenskapet og Saueren med utbyttbare piper dekker det meste av jakten min nå. 270W'en har nå fått lyddemper som et desperat forsøk på å få den i aktiv virksomhet igjen. Synes ikke lyddemper er pent og den blir utrolig fort varm av litt skyting på banen, og dermed upraktisk synes jeg.

 

I Norge fordrer kaliberet hjemmelading pga ublu ammunisjonspriser hvis du vil skyte litt mer enn bare jaktskudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...