Jump to content

Anbefaling av første rifle


HenrikS

Recommended Posts

Som en kuriositet, har dere noe erfaring med 270 win til nevnte bruk?

 

har hatt en Remington 700 i 270 i snart 11 år, den har mest blitt brukt til villrein , noe den fungerer utmerket til.

som sagt i innlegget over, minner litt om en oppsprita 6.5x55. Til mitt bruk så hadde nok 6.5 gjort samme jobben :)

Link to comment
Share on other sites

Sauer 202 ser flott ut, men med kikkert og ringer ser jeg for meg at den blir veldig dyr?

Var å skjøt litt i går med en eldre Mauser 98k i 3006, likte avtrekket på den godt, og synes rekylen i 3006 var behagelig. Blir 3006 for kraftig for de mindre artene?

 

Du kan få en Meget pent brukt Sauer 202 ned mot hva en 101 eller M12 koster;-)

3006 er ikke for kraftig for de mindre artene!

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei igjen,

 

Har fått et tilbud på følgende, nytt fra butikk:

 

Schulz&Larsen Hunter takedown 6.5x55 løp

Lyddemper superdome

3 og 5 skudds magasiner

Montasje 36mm ringer

Zeiss V8 1.8-14x50 ill. Ret.60

 

Churchill 206 black/syntetisk cal. 12 hagle, 71cm løp

 

 

Rifla har selvsagt en ganske høy pris, men ble litt forelsket i den. Forholdsvis tung med V8 kikkerten, men meget god balanse i våpenet.

 

Hagla var spot on, og uansett rimelig.

 

 

Noen som har noe å si på disse komponentene? Verdt å fleske til?

Link to comment
Share on other sites

Om det gir nok godfølelse til at du klarer å ignorere smertehylene fra lommeboka (eller vredesbrølene fra husøkonomen), er det vel bare å kjøre på. Ryktet forteller at komponentene burde fungere bedre enn de fleste skyttere.

 

Så snart man kommer over et visst nivå i kvalitet og presisjon, er resten følelser :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ingen andre som har noe innvendinger?

 

Bruk vil primært være toppjakt, rådyr, reinsdyr, rev og en sjelden gang elg.

 

Er veldig i tvil om jeg skal bruke såpass mye penger, men kikkerten virket helt fantastisk sammenlignet med Leupold vx-r 3-9x50 og en Kahles helia jeg så på.

Hadde egentlig sett for meg syntet stokk, men det er ikke så viktig.

 

Får veldig god pris, men det er fortsatt dyrt. Tanken er jo å kjøpe såpass ordentlig at jeg ikke behøver å bytte ut noen komponenter med det første. Vil bare ha noe som funker bra, hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Mange her inne mener at 6,5x55 er litt knapt til elg. Mange andre mener at disse er tullinger. De aller fleste er enige om at så lenge kula lager hull i viktige ting, går elgen i bakken. Elgen bryr seg mer om hvor du treffer enn hvor mange millimetre du treffer med.

Til det andre du har listet opp er det sjelden du ser folk påstå at det er for svakt.

 

Vær ærlig med deg selv (yeah right :mrgreen: ): Om du kjøper noe annet brukt nå, kommer du fremdeles til å tenke på dette tilbudet om et år eller to? Blir det "børsa som glapp"? Eller er det, når alt kommer til alt, bare enda en pen samling stål og cellulose?

 

Det var forøvrig en tabbe å besudle dømmekraften sin med dyr optikk. Nå blir liksom alt annet "ikke helt" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Personlig hadde Eg kjøpt noke billigere brukt ei brno 601, parker hale, ruger eller kanskje ei tikka. Men det er jo noke som heiter Bay cvality andre cry once. Det spørs heilt kva som er kvalitet for den enkelte. Når det gjeld kikkertsikte så hadde Eg kanskje gått for ht modellen i Victor serien. Lyddemper tja er enklere å skyte med demper har Eg merka og ein får ofte litt bedre presisjon med demper enn uten, og smell og rekyl minsker jo voldsomt. Men det er jo noke men og har Eg erfart så viss Eg var deg ville Eg ha prøvd uten til å begynne med. Men viss du går for demper så kapp Ikkje for kort pga at du mister så mykje fart. Dette var mine råd, viss Eg skulle kjøpt s og Larsen rifle ville Eg kjøpt Basic modellen samt kikkerten som før nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Å teste Zeiss V8 var en kjempe tabbe ja. Alt annet jeg prøvde bleknet litt i forhold.

 

Tanken min med take down modellen er at den kan tas fra hverandre å puttes i sekkerommet under lange marsjer på reinsdyrjakt.

 

Jeg kommer nok til å spørre om pris med både Victory ht 2.5-10x50 og Conquest dl. Men synes ikke det er så hakkenedes gal pris heller: 39000,- for den riflepakka inkl hagle. Det vil si 14000 for s&l pakke, 18000 for V8, 6000 for hagla.

Link to comment
Share on other sites

Valget er tatt!

 

Det blir en Mauser M12 i kaliber .308w med en Zeiss Conquest DL 2-8x42mm. Ankommer nok butikken på torsdag :)

Mauseren er den rifla som har gitt meg umiddelbar godfølelse, likte den faktisk bedre enn M03 også. Kikkerten bør være fornuftig til mitt bruk, har hørt mye bra om den.

Mest sannsynlig kommer jeg også til å kjøpe en ekstra rifle etter hvert, som er spesialisert mot småvilt og spesielt toppjakt.

Mauseren har en fantastisk sluttstykkegange, lydløs 3-trinns sikring, god syntet stokk med veldig bra ergonomi, nydelig avtrekk. God balanse!

En utrolig "tight" børse uten noe som helst slark noe sted.

 

Takk for all hjelp jeg har fått, setter stor pris på det.

 

 

Litt betraktninger rundt de andre våpnene jeg har sett på, sikkert noen andre som lurer på noen av de samme, men ikke får klådd på alt :

 

Tikka T3 - Skranglebørse, utrolig kjip synt. stokk. Fin sluttestykkegange til tross for en del slark. Lett i vekt.

 

Sako 85 - Helt grei følelse, men litt som tikka til tross for pris rundt 20 store. Finnlight modellen var like slarkete som T3. Classicen var betydelig bedre.

 

Browning X-Bolt - Flott stokk, litt lav kolbe. God sikring, men ikke lydløs. Grei sluttstykkegange, men mye slark. Ikke helt fortrolig med avtrekket (kan justeres dog.)

 

Schultz&Larsen - Flott byggekvalitet, ingen plastdeler, nydelig sluttestykkegang og meget bra balanse. Valgt bort grunnet mye forskjeller fra våpen til våpen, antar sjansen for mandagsmodell er stor? Min erfaring med "håndbygget" nisjeprodukt er ofte at selvom de er flotte og har sjel, er det en del produksjonsavvik som ikke alltid blir plukket opp i kvalitetskontroll. Ellers et flott våpen!

 

Blaser R93 - Mitt andrevalg etter Mauser M12. Fint løpsbyttesystem, god rettrekker. Mangler løst magasin i mine øyne. Høy sikkerhet med oppspenner-sikring. Dyr montasje og kresen på ammo var utslagsgivende for å ikke velge denne.

 

Sauer 101 - Utrolig bra synt stokk, skikkelig solid følelse. Virka som en kjempe bra rifle, men sikringen gjorde at jeg ikke fikk lyst på den fremfor M12. Sikringa var litt knotete, og kjentes virkelig billig.

 

Weatherby Mark V Accumark - Hadde ikke mye tid med denne i hendene, men ga et solid førsteinntrykk! Veldig god stokk. Sikringa er ikke favoritten, men helt grei. Godt avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Var å handla i dag, og jaggu ble det endring i planene igjen!

Zeiss kikkerten jeg egentlig skulle ha var forsinka, og jeg ville få handla nå. Derfor sto jeg å vurderte Victory 2.5-10x50, Conquest DL 3-12x50 og Swarovski Z4i 2.5-10x56.

Synes sistnevnte var et knepp foran begge fra Zeiss.

 

Følgende er kjøpt:

Mauser M12 .308w

Swarovski Z4i 2.5-10x56

 

Ble en skikkelig fin kombo. Kikkerten virket helt nydelig. :D

Link to comment
Share on other sites

....For å bruke meg selv som eksempel: Jeg hadde bestemt meg for type og kaliber, og dermed kunne jeg sende søknad til politiet og få den godkjent før jeg har bestemt meg for hva slags merke/modell jeg vil ha. Da kan jeg gå til forhandler og levere tillatelsen og få handlet rifle av spesifisert type/kaliber med en gang. (Om en ser bort fra bestillingstider og tilpasninger etc.) Men det forutsetter som nevnt at jeg kjøper hos forhandler. Hvis jeg vil kjøpe av en privatperson, må jeg altså sende politiet en søknad hvor jeg spesifiserer nøyaktig det våpenet jeg ønsker å kjøpe. Da må både selger og jeg vente på at søknaden behandles før handelen kan fullføres.

Dette er feilinformasjon.

Det fremgår klart fra Våpenforskriften Kapittel 4, paragraf 29. Privat overdragelse av våpen. at fremgangsmåten er den samme som for overdragelse fra en våpenhandler.

Har akkurat mottatt våpenkortet etter privat kjøp av brukt våpen med generell søknad som kun oppga våpentype og kaliber. Skulle bare mangle.

Link to comment
Share on other sites

....For å bruke meg selv som eksempel: Jeg hadde bestemt meg for type og kaliber, og dermed kunne jeg sende søknad til politiet og få den godkjent før jeg har bestemt meg for hva slags merke/modell jeg vil ha. Da kan jeg gå til forhandler og levere tillatelsen og få handlet rifle av spesifisert type/kaliber med en gang. (Om en ser bort fra bestillingstider og tilpasninger etc.) Men det forutsetter som nevnt at jeg kjøper hos forhandler. Hvis jeg vil kjøpe av en privatperson, må jeg altså sende politiet en søknad hvor jeg spesifiserer nøyaktig det våpenet jeg ønsker å kjøpe. Da må både selger og jeg vente på at søknaden behandles før handelen kan fullføres.

Dette er feilinformasjon.

Det fremgår klart fra Våpenforskriften Kapittel 4, paragraf 29. Privat overdragelse av våpen. at fremgangsmåten er den samme som for overdragelse fra en våpenhandler.

Har akkurat mottatt våpenkortet etter privat kjøp av brukt våpen med generell søknad som kun oppga våpentype og kaliber. Skulle bare mangle.

Jepp, sånn har jeg gjort det også hver eneste gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har nå fått skutt 50 skudd med M12'n, og er utrolig fornøyd! Helt nydelig sluttstykkegange, meget bra avtrekk. Rifla går bokstavelig talt hull i hull på 100m, kun skutt S&B 180 grs ferdigammo.

 

Skikkelig fornøyd med kikkerten også, veldig klar og fin, med god rødpunkt. Skøt til det var mørkt ene dagen, veldig lyssterk! Han jeg skjøt sammen med ble nødt til å stille bilen mot blinken med fjernlys for å se noe i det hele tatt på siste serien.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...