Jump to content

Hvilke magnumer overlever?


seawolf

Recommended Posts

Rotet i haugen med jaktblader i går kveld, og kom over en artikkel i Jakt fra 2009 av Jørund Lien med denne tittelen.

Han filosoferer over tilbudet av diverse magnumpatroner, og konkluderer vel som mange av oss andre, at til norsk storviltjakt klarer vi oss helt greit med de diverse standardpatroner som finns i rikt monn (selv om det er steike artig med noe ekstra :wink: ).

 

Allikevel tar han en liten oppsummering til slutt og mener at de tre som har "livets rett" er 375 H&H. 300 WM og 7 MM Rem mag.

Greit nok, men hvor ble det av min favoritt, 338 Winmag?

Den er ikke nevnt i det hele tatt i artikkelen.

Jeg har stort sett alltid hatt enten 375 H&H eller/og 338 Winmag i skapet, og begge har levert.

 

Men om en skal ha en magnum til norsk jakt, samt en tripp utenlands, enten det er villsvin, store antiloper, bjørn eller annet grovt vilt, syns jeg at 338 Winmag absolutt skulle vært med.

Fleksibelt kaliber i standard kasselengde med masse bra jaktkuler, god presisjon, lett å lade, og kamret i mange bra rifler.

Jeg er ikke så opphengt i lange hold og flat kulebane når det gjelder storviltjakt, det er ikke derfor jeg liker 338 Winmag (og med 250 grs kuler er den vel ikke stort mer flattskytende enn 30-06).

Men effekt på stort vilt, og vissheten om at den takler grove bein og ugunstige vinkler om nødvendig gjør at dette i mange mange år har vært en av mine favoritter.

Link to comment
Share on other sites

Vi har vel alle hatt eller har en viss form for magnum feber, men den dabber som oftest av med årene etterhvert som man ser at man ytters sjelden har så veldig bruk for dem :)

Spesielt til norsk storviltjakt.

Og i tillegg når man har tilgang til laser avstandsmålere, blir behovet enda mindre.

 

Det kan også alltids diskuteres om 375 H&H virkelig er en magnum lengre, eller om det i realiteten er en oppskalert 30-06 med belte :mrgreen:

 

Når det er sagt, så liker jeg diverse magnum patroner jeg :)

7MM rem mag er en veldig bra patron det, men jeg sliter med å la den ta plassen til min 6.5-06.

Jeg har også veldig sansen for 375 H&H, men så har jeg en 375 Ruger som jeg er veldig fornøyd med.

Vet det er mange som sier at den er en døgnflue, men det får tiden vise :)

Jeg har også veldig lyst på en 416 Ruger, så det er ikke skkert at jeg vet hva jeg egentlig holder på med :mrgreen:

 

300 wm og 300 wsm er begge veldig bra patroner, men jeg har aldri hatt den store trangen til å kjøpe noen av dem.

Og av en eller annen grunn, så har jeg aldri hatt spesielt sansen for 338 win mag.

Mulig den passer bra for folk som tåler så mye rekyl, men ikke mer.

Personlig ser jeg ikke behovet for noe mellom kaliber .30 og 9.3/.375 til vanlig bruk.

Jeg ville heller hatt en 338 lapua mag om jeg først skulle hatt noe i det kulekaliberet.

 

Men behov og lyst er to forskjellige ting og det er veldig artig med noe ekstra :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også alltid hatt en .375 H&H eller .338win i skapet mer eller mindre. Akkurat nå er jeg inne på kun .30-06 til storvilt som er kjøttkaker med brun saus (det trygge) Jeg tenker for meg selv når jeg leser om alle disse nye magnum kalibrene, disse kaliberne blir ikke lenge i markedet før de dør ut. De har ikke det samme suset over seg. Jeg kommer nok til og ende opp med et løp i enten .375 eller .338 i blaseren tipper jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at rekylen i 338 Winmag er en smule "oppskrytt" :wink:

Har hatt den i en ganske lett Savage 116, og to forskjellige Ruger M77 MKII, og med sikte veier den siste nå 4,35 kilo.

Sammenlignet med 35 Whelen, 375Ruger/375 H&H, vil jeg si at den ligger sånn midt imellom rekylmessig.

 

Når det gjelder effekt er den vel i samme sjiktet som 35 Whelen / 9,3x62 og dermed ypperlig patron for større vilt.

Men som sagt, jeg stusset litt på hvorfor JL ikke hadde den med blant de som han så for seg ville "overleve".

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et inntrykk av at utbredelsen av .338 Win Mag er en del mindre enn for de 3 andre. Hvis det er tilfelle, så kan kanskje det være årsaken. Egenskapsmessig skulle det vel ikke være noen spesiell grunn til det. Annet enn at den kanskje kommer litt for nær .375 H&H og kanskje derfor blir litt kanniballisert av den.

 

Edit: For hvis jeg oppfattet "spørsmålsstillinga" til Lien rett så er det snakk om hvem kommer til å overleve, og ikke hvem som, basert på egenskaper har livet rett. Marked er i tilfell en viktig faktor.

Link to comment
Share on other sites

Når et gjelder dette temaet så kompliserer bruk av homogene kobberkuler dette. For å få tilsvarende effekt av homogene kuler må en opp minst ett trinn i størrelse. Det er kulevekten som er det viktigste for ytelsen, og skal kulevekt beholdes med kobberkuler må det grøvre saker til.

338 blir da et meget godt valg, selv bruker jeg 340 Wby, men det er nok ingen dyr som merker forskjell. Både 375 og 9,3 er patroner som jeg tror har livets rett. 375 fordi den mater usedvanlig pålitelig på grunn av den kone formen.

Link to comment
Share on other sites

Har selv hatt bare en rifle i magnum kaliber. En X-bolt i 7mm rem mag. Solgte den og erstattet den med en T3 i 270 win. Meget fornøyd med det. Hvis jeg skulle hatt noe grovere en .30 kal. så har det blitt en av disse: 9,3x57, 358Win, 35 Whelen eller 9,3x62. Som nevnt over her, med avstandsmåler og kompensatorer så ser jeg ikke behovet for magnumkaliber for mitt bruk. Elgen faller godt med 270'n og det gjør rypa også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare 300 Win Mag, men før valget på den ble tatt, fristet det veldig med en 375 H&H. Kommer det flere rifler i skapet her, blir det nok litt større enn 300 wm ja. Synes forresten alle nevnte kaliber ovenfor har livets rett. Nå er jeg en av de sære, som foretrekker / liker at det skjer ting i andre enden av børsa også, ikke bare foran løpet. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Når et gjelder dette temaet så kompliserer bruk av homogene kobberkuler dette. For å få tilsvarende effekt av homogene kuler må en opp minst ett trinn i størrelse. Det er kulevekten som er det viktigste for ytelsen, og skal kulevekt beholdes med kobberkuler må det grøvre saker til.

338 blir da et meget godt valg, selv bruker jeg 340 Wby, men det er nok ingen dyr som merker forskjell. Både 375 og 9,3 er patroner som jeg tror har livets rett. 375 fordi den mater usedvanlig pålitelig på grunn av den kone formen.

 

Personlig synes jeg at kulevekt ofte er lettere oppskrytt :)

I alle fall når man snakker om homogene kuler, loddede kuler og andre kuler som beholder 95% eller mer av vekta etter at de har gjort jobben.

 

Jeg har fått minst like god effekt fra lettere homogene kuler(f.eks Barnes TTSX), som jeg har fått fra tyngre cup and core og loddede blyspisskuler i en rekke kalibre.

 

Og Xprez.

Om du gjerne vil ha noe som gir deg litt liv i bakre enden på børsa også, anbefaler jeg deg å prøve en 460 Weatherby Magnum.

En magnum som burde ha dødd ut for lenge siden.

Link to comment
Share on other sites

Kuler orker jeg ikke å diskutere. Men jeg er kanskje en av dem her på forumet som har hatt magnumrifle lengst, i hvert fall .300win.mag. Kjøpte min første i 1976 og bruker kaliberet fremdeles. Det er vel få ganger jeg har hatt bruk for en slik, kunne løst det meste med en .30-06. Men så er det dette med tro, det er betryggende å vite at man enkelt kan skyte et veldig ønsket dyr på noe lengre hold enn Jegerprøven anbefaler, om forholdene og egen trening tilsier det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt både 338 og 375 H&H. 338 falt litt mellom to stoler for min del, ikke er den spesielt grov, og ikke er den spesielt flattskytende. Magnumkaliber har ikke livets rett i mitt skap lenger. Eneste jeg har igjen er en 7mm Rm. Den er der fordi Jeg ikke får solgt den...

Link to comment
Share on other sites

De magnum riflepatroner vi kommer til å se i mange år til er:

 

7mm rem mag

300 win mag

338 win mag

375 H&H

og sist meg ikke minst:

458 Win mag

 

Hvertfall er det de som er mest populære og har vært med ei stund så de er ikke noe en gangs fluer slik mage av de nye er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt magnumrifler i mange år (første 375 H&H ble kjøpt i 1986) og syns det litt artig både å lade, skyte og jakte med de.

Jeg endte opp med 338 Winmag av forskjellige årsaker.

 

På grunn av en gammel nakkeskade og at kroppen ubønnhørlig er kommet i reservedelsalderen kom jeg vel fram til at min toleransegrense for rekyl gikk sånn omtrent ved 338 Winmag.

Dessuten har jeg som sagt god erfaring med patronen både her hjemme og i Sør Afrika samt at det finns masse bra ladekomponenter til den.

 

At kulebanen ikke er av de flateste er helt greit, jeg har ikke behov for noe mer flattskytende.

Tiltroen til patronen gjør at jeg føler meg trygg og komfortabel med den i elgskogen, og det er kanskje den viktigste grunnen til at 338 Winmag nok blir min følgesvenn i enda noen år framover.

Gjør jeg mitt, vet jeg at jeg har ei rifle og en patron som takler det meste jeg kan komme ut for som jeger.

Link to comment
Share on other sites

Tja, hva er definisjonen på at en patron overlever?

Jeg tenker at så lenge du får tak i våpen, ammo og hylser lever patronen.

I så fall er det få døde patroner. Nå har jo mange våpenskribenter tatt grundig feil oppigjennom tiden. Husker at fek. 338 Lapua Magnum ikke fikk noen stor omtale i ladeboken i sin tid.

Link to comment
Share on other sites

338 wm er mitt valg til storvilt og etter og ha skutt elg med 9 andre kalibre er dette min favoritt etter noen tiårs bruk . Skulle jeg ha gått opp bitte litt hadde det blitt en 340 wby som min sønn bruker . Dette er kalibre som bør overleve blant de som ønsker litt mere enn standardpatroner .

Link to comment
Share on other sites

første rifla jeg kjøpte var en 338wm, Savage 110 med plastikkstokk. Er vel den rifla som har blitt minst brukt de siste årene, jakter mest rein og da er det 270'en som blir med. Skulle vel solgt den - om det er noe å få for den nå... :mrgreen:

 

Har jo lenge vært en "magnumbølge" vil jeg si, med kulminasjon med remingtons ultramag patroner. Så har pendelen svingt tilbake endel, hvor folk finner at de klarer seg like godt med std kalibre.

 

Og så mistenker jeg at 9.3x62 har fått et oppsving med systemriflenes inntog (gjerne i kombinasjon med 6.5x55)

 

... men som skrevet lenger opp - noen vil alltid ha litt ekstra, og de vil nok holde liv i mange av disse kalibrene videre

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hatt "magnum-rifler" i mange år..

 

Har hatt eller har .375H&H, .416 Rigby, .458win.mag. og .475 Nitro Express..

 

Med .375en har jeg skutt vilt fra springbok/impala via elg til Blue Wildebeest, Oryx, Sebra, Kudu osv....fantastisk allsidig patron, det blir nok den siste jeg evnt. selger. Patronen lever i beste velgående og er nok noe av det beste/allsidige som er laget.

 

Hadde en .416 Rigby som aldri kom til Afrika (MÅTTE ha dobbelrifle..) men dette er en hardtslående klassiker. Dog er nok .416 Rem. en mer fornuftig patron i dag, med samme ytelse, hvis vi glemmer nostalgien...så .416 har livets rett.

 

.458win. er en meget god patron som også er blitt mer allsidig med den nye generasjonen premiumkuler. Mange forståsegpåere elsker og rakke ned på patronen....dårlig ytelse osv. Jada, det var trøbbel med upassende kruttsorter og for lave hastigheter for 25 - 35 år siden. Det er historie, dagens ammo er god nok..

 

Jeg kan jo nevne at Richard Harland fra Zimbabwe har skutt ca. 6000 elefanter, hovedsakelig med .458win. og han lovpriser patronen..

 

Det holder for meg.

 

Jeg testet .458 Federal fabrikkammo med 500 grain Woodleigh solids, kulene penetrerte 87-90cm i 2"8" granbord stablet på høykant på 20m hold, som er sånn passe avstand på elefant. Fikk dessverre ikke målt hastighet da cronoen streiket..men tipper ca. 650 m/s..

 

Testvåpenet var en ZKK 602 med 25" løp..

 

Gjorde så samme test med dobbelrifla i .475 NE...23" løp, Kynoch fabrikkammo ladd med 480 grain Woodleigh solids..

 

Kulene penetrerte 92-94cm..hastighet 658 m/s (2158 fps).

 

MAO ingen nevneverdig forskjell. .450 - 476 NE skal jo være det store på farlig vilt og .458win. ikke god nok..?

 

Pølsevev..

Link to comment
Share on other sites

Det finnes magnumpatroner i midre kaliber også.

Hadde ei rifle i .223 WSSM (Winchester super short magnum), artig kaliber som gir god sprengeffekt i vannmeloner. Men på grunn av at tilgang til tomhylser og ferdig-ammo er nesten lik null, gjorde at denne rifla ble byttet ut en i .223 Rem. Den gjør samme jobben, dog ikke like spektakulært :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Lurer litt på om Wsm kommer til og overleve spesielt 300 Wsm

 

Ja, denne spår jeg en lang fremtid, mange amerikanere og europeere som liker 300 wsm og dermed et godt utvalg av ferdig ammunisjon og komponenter til hjemmeladeren.

Link to comment
Share on other sites

7mm Rem Mag

 

.300 Win

 

.338 Win.

 

 

Weatherby serien.

 

Norma serien .

 

.375 H&H, Ruger,

 

WSM serien, muligens.

 

Klassikerne kommer alltid til å være rundt. Det er verre for nykommerne til å klare seg lenge nok til at de blir etablerte.

Link to comment
Share on other sites

.. og som om det ikke var nok med WSM og RSAUM , så kommer Ruger med sin RCM serie - Ruger compact magnum :mrgreen:

 

Hei! Jeg har en slik. Imponerende fart og ikke minst smell fra ei så lita børse. Jeg bruker også den første høyhastighets, superflattskytende 30 kaliber, nemlig 30-40Krag.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vanskelig å svare på, fordi problemstilingen er upresist formulert. Hva betyr 'overlever'? Trådstarter skriver noe om hvilke kalibre vi vil klare oss med. Man kan også definere 'overlever' som at kaliberet forblir i bruk. Og det er et ganske annet spørsmål hva vi trenger, enn hvilke kalibre som kommer til å være på markedet om 10, 50 eller 100 år. for øvrig, 'være på markdet' er også upresist... Jeg tror det kommer til å være villkattproduksjon av hyls og komponenter til det aller aller meste. Hva som overlever som fabrikkpatron? Se det....

I forhold til den siste definisjonen, så er det min helt subjektive gjetning at om 20 år så kommer de merkespesifikke kalibrene til å forsvinne som fabrikkpatroner : Blaser patronene, Ruger patronene mm.. Det er for eksempel så mange rifler kamret for 375H&H og den patronen er så velbalansert at jeg tror 375 ruger, Blaser og for den saks skyld Weatherby kommer til å forsvinne som fabrikkammo. Men, det er alltid noen som vil ha litt mer/litt bedre. Jeg har selv hatt 375 Weatherby, og synes det var en genial ide. Helt til jeg innså at noen m/s mer i utgangshastighet ikke betyr pøkk, og at originalen mater helt greit som den er. Jeg tror altså at disse, og alle andre obskure kalibre, kommer til å eksistere for hjemmeladerne, men at de ikke blir hyllevarmere.

I forhold til hva vi kan klare oss med så er vel det greit: det er standardkaliberet innen kalibergruppen. Jeg har 300wsm, men det kaliberet gjør ikke noe som en standard 300win ikke kan gjøre. Da blir det vel 7mm RM, 300win, 338win, 375H&H, 458 win. Men det er en ren teoretisk spekulasjon. Det kommer til å være et tilbud om fabrikkammo i de kalibrene som folk kjøper tilstrekkelig mye av til at produsentene tjener penger på det.

Link to comment
Share on other sites

men det kaliberet gjør ikke noe som en standard 300win ikke kan gjøre

Nå tror jeg på ingen måte at 300WM kommer til å forsvinne, men jeg tror at 300WSM kommer til å fortsette å ta markedsandeler fra 300WM. Flere og flere av de som "ville kjøpt" WM, vil kjøpe WSM.

 

Årsaken er vel like mye hype som noe annet, men spesielt de som interesserer seg for skyting på langt hold (og hvorfor skal du ellers ha en 300?) vil velge WSM, Grunnene er "tynne", og delvis teoretiske, men de hoper seg opp

- bedre design overall for presisjon. kort hylse, passe hals, ikke belte

- bedre design for hylselevetid, rettere hylse, ikke belte

- brenner kruttet mer effektivt (du får mer fart pr. grain krutt, ikke spør meg hvorfor, men visstnok..)

- korte låskasser mulig, i lange får en mer balanser setting av kula, og slipper "smultring" problematikk

- mer fancy..

- Norma hylser i hylla.

- rykte for presisjon, skyldes vel like mye at WSM rifler er nyere, og laget av "bedre" våpensmeder enn riflenne i WM som vi har fra før

 

Sikkert mer, men der har du min mening - og den understøttes av at en ser mer og mer fabrikkammo til salgs i WSM-kalibrene.

 

Uansett så "dør" jo aldri et kaliber så lenge en eller annen har dier, som kan lages, av en eller annen med en dreiebenk og en brotsj, som kan lages...

 

K

Link to comment
Share on other sites

XXL burde ikke sette standarden for norske jegere. Og jeg snakker av erfaring.

Disse folka bryr seg kun om penger. XXL i sørlandsparken gikk fra og ha en topp service.

Når noen få nøkkel personer sluttet og nye kom inn. Ble det som og handle på en vernabedrft.

Totalt inkompetente. Blottet for alt som heter service og kunnskap.

Synes synd på han ene som ble igjen. Han kunne dette med service.

Men ble dessverre overkjørt av makt syke tullinger fra varodd.

 

Men uansett. Neste børse prosjekt. 300 Wsm 8)

Link to comment
Share on other sites

Og WSM kommer fra .404 Jeffery hylsa som basis, men .300 WM og wby er vanskelige å slå i utstrekthet . De nye .30 Nosler og wildcats på .375 Ruger hylsa og , RCM hylsene er interessante nisje patroner som passer til mye mere enn bare gaupe jakt og annet smått rødt og hvitt det passer for .

 

jeg liker godt XXL mye kompetanse bak disken der, og de har god pris på produktene sine, iblant kan en ikke alltid si det om kompetaanse nivået på de som handler der.

Link to comment
Share on other sites

tilbud og etterspørsel. Cabelas (eller xxl for den saks skyld) selger det de tjener penger på. Helt uten å ofre en tanke på hvilke kalibre man egentlig trenger... :wink:

Kommer nok til og spør deg om noe ladedata til Wsm'n om det er greit.

Må bare få børsa og utstyret i hus. 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...