Jump to content

BLASER r93 klikka!!!


ctm-4

Recommended Posts

Jeg har kun klådd på en Blazer i butikk, og jeg må si jeg ble overasket over hvor hard oppspenneren var.

Den var faktisk så hard att jeg ikke klarte å spenne den opp når jeg hadde våpenet til skulderen.

Fikk ikke nok makt med tommelen når jeg hadde armen i den vinkelen.

Så for min del vil det si att jeg ikke kan avsikre/spenne opp idet jeg fører våpenet til skulderen eller etter att jeg har våpenet til skulderen.

 

Er det bare jeg som har puselanker?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har ikke Blaser R93 sjøl - jeg har noe "enda verre": en Merkel KR 1 :D , dog; oppspenneren til Blaser er en vanesak. Selv jeg; en liten knøtt på 64kg klarer greit å skyve både oppspenneren frem og tilbake. Det handler om teknikk og litt trening. Man må rett å slett lære seg våpenet, og det må man jo enten man har Remington, Merkel, Browning, Sauer, Sako, Mauser, etc...

 

 

Peace

Link to comment
Share on other sites

Oppspenneren er litt hard på Blaser ja! Men når ein har lært seg og betjene den, er det ikkje noko problem, det enklaste er som Ole seier, og spenne den når børsa er på vei opp til skulderen. Eg knakk høgre tommel sist vinter da eg sto på ski, og sleit eit halvår med og spenne opp/ned oppspenneren da. Men fekk det til da også, måtte berre bruke ein litt anna teknikk :wink: Har foresten sjølv opplevd ''klikk'' da eg har vert på bana og skutt, og har vert så avslappa/sløv i bevegelsane att eg ikkje har skubbe sluttstykke heilt fram. Men på jakt, eller når ein berre er litt strukturert når ein tar ladegrep, så smeller det igjen, igjen og igjen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som et lite apropos, siden jeg har skrevet så mye i disse Blaser trådene vil jeg bare si takk for meg å så måte. Velger som trådstarter her å holde meg unna Blaser trådene for fremtiden. Jeg er lei av å kjempe mot vindmøller, og som en annen Don Qixote saler jeg min kjære Rocinante og rir inn solnedgangen :D . Serøst, jeg er lei av at det ikke kan stilles et eneste spørsmål om Blaser uten at det egges til krig, og da gidder jeg ikke holde på med disse trådene mer. Edit, glemte en ting: Det er jo tross alt ikke sånn at jeg (eller andre som skyter med Blaser) konsekvent blander meg inn i tråder som omhandler Shcultz og Larsen, for eksempel, og forteller hvor dårlig verktøy det er, om hvordan det er bygget av fulle Dansker og mangler kvalitetskontrol, om alle som er misfornøyd og ikke får til å bruke de, og hvor mye bedre Blaser er... Osv osv, dere skjønner sikkert hvor jeg vil hen: Dette er etter mitt syn en enveis sak. (Må bare få nevne at jeg har ikke noe imot S&L, eller noen annen rifletype eller merke, skrev det kun for å illustrere) Nå er vel ikke det noe stort tap at jeg ikke skriver mer i Blaser trådene, det meste er omtalt i tidligere tråder og jeg har delt de erfaringene jeg har å komme med tenker jeg. Sees når det er andre tema på banen!

Bent

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Veldig trist Skaubjønn. Og nå som jeg skal ha meg Blaser :cry: Men vi får ta det på PM :wink:

Er enig i det du skriver, en Blaser sprengte for noen år tilbake, de gnåler folk om enda. Men nå i ny tid en S&L sprengte ser vi lite til hylekoret :!: Heller ikke ser jeg noe offisielt fra S&L til oss eiere hva årsaken er. (Jeg har fått nytt tennstempel siden jeg ba om nytt etter info fra kammerset. tror ikke ALLE S&L eiere leser her)

Men jeg liker å leve farlig, så da prøver jeg begge :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere leser tråden,ser dere at jeg poengterer at hevarmen var i helt fremre stilling! dette er noe jeg sjekker nøye..Våpensmeden på jakt og friluft sa at jeg måtte rengjøre skikkelig,noe jeg har gjort,men kan ikke si jeg fikk ut noe skit i det heletatt..pusser våpenet jevnlig.Det eneste jeg veit jeg gjorde "feil" var og lirke fullt magasinet og legge sluttstykke igjen helt rolig,(men med hevarmen helt i fremre stilling) etter klikket spente jeg opp og ned 3 ganger med påfølgende klikk,,skuddet gikk av da jeg tok et realt ladegrep med sluttstykket helt bak og kontant frem.....

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere leser tråden,ser dere at jeg poengterer at hevarmen var i helt fremre stilling! dette er noe jeg sjekker nøye..Våpensmeden på jakt og friluft sa at jeg måtte rengjøre skikkelig,noe jeg har gjort,men kan ikke si jeg fikk ut noe skit i det heletatt..pusser våpenet jevnlig.Det eneste jeg veit jeg gjorde "feil" var og lirke fullt magasinet og legge sluttstykke igjen helt rolig,(men med hevarmen helt i fremre stilling) etter klikket spente jeg opp og ned 3 ganger med påfølgende klikk,,skuddet gikk av da jeg tok et realt ladegrep med sluttstykket helt bak og kontant frem.....

 

Problemet er netop at det er vældigt svært at afgøre om håndtaget er helt eller kun næsten fremme, der er måske kun 2 mm forskel.Manglen på camfunktion gør ofte at de sidste par mm føles som man skal over et kontant punkt. Dette opdager man kun hvis man repetere langsomt. Hvis man ikke får grepet helt frem første gang kan modstanden de sidste par mm være så kontant at man tror den er helt fremme. Specielt hvis der er tale om en lidt stor patron, eller ved lidt snavs i kamret.

Det faktum at der slet ikke var mærker i tændhætten bekræfter at håndtaget kun var næsten fremme. Der er indbygget en sikkerhedsmæssig detalje, der netop forhindre at tændstiften kan komme helt frem, hvis låsen ikke er 100% lukket. Dette er for at undgå affyring i en kun delvis låst riffel.

 

Lad nu være med at læse dette indlæg som en kritik af Blaser, derimid et råd om altid at lukke kontant, hvis man ønsker det skal smelle.

Link to comment
Share on other sites

Nja, det hjelper litt med teknikk, men har man vond i leddene i enkelte vinkler er nok løpet kjørt.

 

Er der noen indikator/noe som man kan se, som viser om sluttstykket ikke er ordentlig lukket?

På en vanlig boltrifle har vi jo hevarmen som tydlig viser hva som skjer.

 

 

Det er samme indikatoren som på andre boltrifler; hevarmen. Man ser om den har kommet helt frem eller ikke, og det er ikke vanskelig å se. Det syns ihvertfall ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

Nja, det hjelper litt med teknikk, men har man vond i leddene i enkelte vinkler er nok løpet kjørt.

 

Er der noen indikator/noe som man kan se, som viser om sluttstykket ikke er ordentlig lukket?

På en vanlig boltrifle har vi jo hevarmen som tydlig viser hva som skjer.

 

 

Det er samme indikatoren som på andre boltrifler; hevarmen. Man ser om den har kommet helt frem eller ikke, og det er ikke vanskelig å se. Det syns ihvertfall ikke jeg.

Hvad er der for referencepunkter at sammenholde håndtagets position med, og er der som på en vanlig boltriffel, mulighed for forsigtigt at løfte hævearmen lidt, og trykke helt ned for kontrollens skyld.

På boltriflen, er der vanligvis et referencepunkt i forhold til udfræsningen i skæftet.

Hvilke referencepunkter er der på Blaseren?

 

Hvis du får udleveret en Blaser med "lukket" eller "næsten lukket håndtag, kan du så umiddelbart afgøre om håndtaget mangler de 2mm, som er forskel på klik og bang

Link to comment
Share on other sites

Hvad er der for referencepunkter at sammenholde håndtagets position med, og er der som på en vanlig boltriffel, mulighed for forsigtigt at løfte hævearmen lidt, og trykke helt ned for kontrollens skyld.

På boltriflen, er der vanligvis et referencepunkt i forhold til udfræsningen i skæftet.

Hvilke referencepunkter er der på Blaseren?

 

Hvis du får udleveret en Blaser med "lukket" eller "næsten lukket håndtag, kan du så umiddelbart afgøre om håndtaget mangler de 2mm, som er forskel på klik og bang

 

 

For det første ser man det, og for det andre kjenner man det jo om man presser hevarmen fremover. Tilsvarende andre boltrifler. Men det krever jo selvsagt at man vil oppdage det, og ikke gjør seg vrang... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kære Poacher.

Hvis du starter med at læse første indlæg, vil du faktisk opdage at der ihvert tilfælde har været 1 som ikke har klaret at lukke fuldstændigt. Han har faktisk efter 1. klik kontroleret at handtaget efter hans bedste vurdering var helt fremme.

 

Jævnføre din bemærkning om en anden tråd, har dette problem faktisk forekommet på minimum 5 forskellige fabrikater, efter hvad man har kunnet opspore. Enkelt har faktiskt omend langsomt gjort tiltag til udbedring.

 

Til Ulf

For det første ser man det, og for det andre kjenner man det jo om man presser hevarmen fremover. Tilsvarende andre boltrifler. Men det krever jo selvsagt at man vil oppdage det, og ikke gjør seg vrang...

Har du slet ikke læst indlægene fra manden der har oplevet problemet. Jeg tror han bliver stødt på manchetterne om du kaller ham vrang.

 

Kom nu med noget konkret om hvordan man precist ser om handtaget er helt fremme, eller mangler 2mm.

Hvordan kjenner man det om der netop er en patron, eller drit som gør de sidste 2mm meget tungere.

Det hænder som tidligere pointeret ofte at man ser klik hvis ikke handtaget er lukket kontant. Selvom jeg personligt aldrigt har haft den spændende oplevelse af at skyde med en Blaser, har jeg på diverse baner og feltstævner, set flere klik med dette ellers udemærkede våben, end alle andre tilsammen. Og der har aldrig været tale om en defekt på våbnet, men udelukkende at skytten ikke har fået lukket kontant nok.

 

Muligvis at disse danskere jeg har været i kontakt med , er tyndarmede og svagpissere, men jeg vil bare beskrive dem som almindelige og gennemsnitlige jægere, der ikke har været TILSTRÆKKELIGT opmærksomme på et betjeningsmæssigt aspekt, knyttet til et specielt våbensystem. Mere åbenhed omkring problemet, vikke kunne reducere eller fjerne problemet. Det var vel i alles interesse, (medmindre man er medlem af dyrenes beskyttelse) 8):wink:

Link to comment
Share on other sites

kjære ignorant.

 

Jeg tror ikke vi blir enige om dette "problemet" med Blaser R93. Fordi jeg oppfatter dette fra en helt annen vinkel...

Det at skytter IKKE har klart å lukke bolten riktig, så er det da av sikkerhetsmessige syn riktig at det sier klikk. Ville jo vært dumt om skuddet ble avfyrt og bolten ikke var lukket tilstrekkelig?

Er du ikke enig i dette?

 

Slik jeg ser det så har Blaser konstruert R93 på en slik måte at man får IKKE avfyrt skuddet, hvis ikke bolten er lukket tilstrekkelig. Man kan da ikke skylde på våpenet, hvis man ikke klarer å betjene det?

For noen så er nok ikke Blaser R93 det riktige valget, for andre så er det et helt topp våpen.

 

For ordens skyld, jeg har ikke Blaser selv, men har skutt flere ganger med den. Så ikke si at jeg er Blaser fanatiker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kære Poacher.

Hvis du starter med at læse første indlæg, vil du faktisk opdage at der ihvert tilfælde har været 1 som ikke har klaret at lukke fuldstændigt. Han har faktisk efter 1. klik kontroleret at handtaget efter hans bedste vurdering var helt fremme.

 

Jævnføre din bemærkning om en anden tråd, har dette problem faktisk forekommet på minimum 5 forskellige fabrikater, efter hvad man har kunnet opspore. Enkelt har faktiskt omend langsomt gjort tiltag til udbedring.

 

Til Ulf

For det første ser man det, og for det andre kjenner man det jo om man presser hevarmen fremover. Tilsvarende andre boltrifler. Men det krever jo selvsagt at man vil oppdage det, og ikke gjør seg vrang...

Har du slet ikke læst indlægene fra manden der har oplevet problemet. Jeg tror han bliver stødt på manchetterne om du kaller ham vrang.

 

Kom nu med noget konkret om hvordan man precist ser om handtaget er helt fremme, eller mangler 2mm.

Hvordan kjenner man det om der netop er en patron, eller drit som gør de sidste 2mm meget tungere.

Det hænder som tidligere pointeret ofte at man ser klik hvis ikke handtaget er lukket kontant. Selvom jeg personligt aldrigt har haft den spændende oplevelse af at skyde med en Blaser, har jeg på diverse baner og feltstævner, set flere klik med dette ellers udemærkede våben, end alle andre tilsammen. Og der har aldrig været tale om en defekt på våbnet, men udelukkende at skytten ikke har fået lukket kontant nok.

 

Muligvis at disse danskere jeg har været i kontakt med , er tyndarmede og svagpissere, men jeg vil bare beskrive dem som almindelige og gennemsnitlige jægere, der ikke har været TILSTRÆKKELIGT opmærksomme på et betjeningsmæssigt aspekt, knyttet til et specielt våbensystem. Mere åbenhed omkring problemet, vikke kunne reducere eller fjerne problemet. Det var vel i alles interesse, (medmindre man er medlem af dyrenes beskyttelse) 8):wink:

 

Nå regner jeg vel heller med at det er Ignorant som blir hennvist til som vrang som har såpass bastante meninger om hvor forferdelig denne blaseren er uten å ha skutt med den.

 

Jeg skjønner ikke hva som er poenget ditt Ignorant. Jeg har fulgt ganske godt med i mange tråder helt fra sluttstykkets tid og også her på kammeret og tendensen sier at du kommer med bastante opplysninger om et annet merke enn det du er annsatt hos og påstår at alt annet enn S&L er drit. Tror du det gagner ditt merke og slenge drit om alle andre merker? Personlig synes jeg det gjør deg til å virke som en userriøs bedreviter, men meg om det. Husker meget godt at det fantes endel mandags utgaver av S&L for noen år siden med relativt grinete kunder som resultat, men hører ingen som gnager om det nå fortiden. De fleste legger slikt bak seg, men du høres såret og vonbråten ut overfor en hvis tysker. Synes heller du skal ta Blaser som det den er, en fin jaktbørse med spesiel teknikk. Selv så synes jeg ordinære boltrifler er toppers det, men kunne ikke pr dags dato tenke meg og bytte ut Blaseren mot en ordinær boltrifle da blaseren har såpass mange finurligheter som tiltaler meg at jeg velger den fremfor noe annet.

 

Det å se om sluttstykket er helt lukket eller ikke er ikke lett og se, men sånn som det fremstilles fra trådstarter vil jeg vel tro at det faktisk kan være noe galt med riflen hans, (Selv mercedes må på verksted innimellom :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

kjære ignorant.

 

Jeg tror ikke vi blir enige om dette "problemet" med Blaser R93. Fordi jeg oppfatter dette fra en helt annen vinkel...

Det at skytter IKKE har klart å lukke bolten riktig, så er det da av sikkerhetsmessige syn riktig at det sier klikk. Ville jo vært dumt om skuddet ble avfyrt og bolten ikke var lukket tilstrekkelig?

Er du ikke enig i dette?

Fuldstændigt enig, jeg har forhåbentligt ikke givet udtryk for andet. denne sikkerhedsfaktor er også indbygget på stortset alle andre våben. Ved defekt, kan alle sikkerhedsfunktioner fejle.

 

Slik jeg ser det så har Blaser konstruert R93 på en slik måte at man får IKKE avfyrt skuddet, hvis ikke bolten er lukket tilstrekkelig. Man kan da ikke skylde på våpenet, hvis man ikke klarer å betjene det?

Hvis et bestemt våben, har betjeningsmæssige detaljer, der medfører at en unødvendigt høj andel af brugere, oplever ting som den her debaterede klik, så kan man vel med rimelig rationel tankegang erkende at der enten burde ændres på betjeningen, eller i det mindste burde man forsøge at informere/uddanne brugerne bedre. Som sagt i mit tidligere indlæg, er det vel i alles interesse at alle brugere er opmærksom på en betjeningsmæssig sværhed, og derfor er særlig omhyggelig med netop den betjening. For eksempel ville jeg aldrig kalde en kunde der har problem med fastgøring af et læøst magasin, for hverken dum, dårlig, svag eller andet, derimod ville jeg anbefale ham at udvise større opmærksomhed om netop denne detalje. Hvis det er ofte, vil jeg forhåbentligt lidt slukøret snige mig hjem, og forsøge at finde en betjeningsmæssig lettere løsning

For noen så er nok ikke Blaser R93 det riktige valget, for andre så er det et helt topp våpen.

Hvorfor skal alle Blaserdebatter, gøres til en debat om for eller imod Blaser, hvorfor ikke bruge dette forum til bred indsamling af information, så alle, uanset om de vælger blaser eller andet, får deres jagt og skydesituation til at fungere optimalt, med det grej de nu engang har valgt.

 

Hvis man var konstruktiv i sin læsning af de sidste par Blaserdebatter, ville mange flere lykkelige blaserejere, blive endnu mere lykkelige, og sikrere for deres omgivelser, hvis de altid var opmærksom på at lukke handtaget kontant når man lader, og samtidigt er ekstremt opmærksom på at kuglespænderen er placeret på en sådan måde at den kan føles tung, og uforvarent lokke folk til at stikke fingeren ind på aftrækkeren for at få lidt mere kraft til opspændet. Dette er vel ikke udtryk for had eller nedgøring af et produkt, på linje med at Sauerbrugere skal være opmærksom på sikringens specielle placering, hvor 1 bevægelse kan afsikre, og affyre. de skal også være særligt opmærksomme på at hvis de oplever klik, kan der ske det at skudet går når de rører lukkegrebet. Eller når Schultz & Larsen brugere skal være opmærksomme på at de ikke skal trække sikringen tilbage til mellemposition, hvis riflen er afskudt, da det nedfører at hanen så ikke spænder op.

For ordens skyld, jeg har ikke Blaser selv, men har skutt flere ganger med den. Så ikke si at jeg er Blaser fanatiker :wink:

Link to comment
Share on other sites

[

Nå regner jeg vel heller med at det er Ignorant som blir hennvist til som vrang som har såpass bastante meninger om hvor forferdelig denne blaseren er uten å ha skutt med den.

 

Jeg skjønner ikke hva som er poenget ditt Ignorant. Jeg har fulgt ganske godt med i mange tråder helt fra sluttstykkets tid og også her på kammeret og tendensen sier at du kommer med bastante opplysninger om et annet merke enn det du er annsatt hos og påstår at alt annet enn S&L er drit.

Hvis du ville gøre dig selv den tjeneste, reelt at læse hvad jeg skriver, vil du se at på mange områder synes jeg at selv en Blaser er et fint våben, som dog ved oplysning og åbenhed omkring betjeningsmæssige specialiteter, kunne give brugerene markant bedre oplevelser. At jeg så forhåbentligt har så rimelig indsigt i forskellige våbentkniske detaljer, at jeg eventuelt kan bidrage til en mere nuanceret og kvalificeret vurdering af forskellige våben. Er forhåbentligt ikke negativt.

Tror du det gagner ditt merke og slenge drit om alle andre merker?

I en teoretisk våbendebat er "mit" våbenmærke uinteresant. Hvis det er at slenge drit at analysere og påpege tekniske detaljer, så beklager jeg. Men vil du ikke i stedet pointere hvis jeg taler usant, eller lyver, eller giver fejl oplysning, så kan du have en pointe. Hvis jeg derimod blot fremkommer med ubekvemme sanheder, så lever jeg med din mishag.

Personlig synes jeg det gjør deg til å virke som en userriøs bedreviter, men meg om det. Husker meget godt at det fantes endel mandags utgaver av S&L for noen år siden med relativt grinete kunder som resultat, men hører ingen som gnager om det nå fortiden.

Mit naive håb er at faldet i antallet af utilfredse kunder, er resultat af at vi har fået berettiget kritik, har taget kritikken til efterretning, og har forsøgt at gøre produktet bedre. Og ikke bare har kaldt berettiget kritik for tullprat

De fleste legger slikt bak seg, men du høres såret og vonbråten ut overfor en hvis tysker.

Kunne du eventuelt forestille dig at det er fordi, de samme detaljer, stadigt benægtes, forties og forsøges truet til tavshed, i stedet for erkendt og løst.

Synes heller du skal ta Blaser som det den er, en fin jaktbørse med spesiel teknikk. Selv så synes jeg ordinære boltrifler er toppers det, men kunne ikke pr dags dato tenke meg og bytte ut Blaseren mot en ordinær boltrifle da blaseren har såpass mange finurligheter som tiltaler meg at jeg velger den fremfor noe annet.

 

Det å se om sluttstykket er helt lukket eller ikke er ikke lett og se, men sånn som det fremstilles fra trådstarter vil jeg vel tro at det faktisk kan være noe galt med riflen hans, (Selv mercedes må på verksted innimellom :wink: ).

Konklutionen var vel at da han lukkede sluttstykket tilstrækkeligt kontant, som man jo netop skal gøre for at få sikker funktion, virkede alt efter hensigten. Han har senere rengjort uden at finde noget drit, og bøssen fungere nu uden problemer, uden på nogen måde at være repareret. Så behøves man vel ikke være Einstein, for at erkende årsagen

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg være ærlig, så leser jeg tydligvis het andre ting ut av ignorant sine innlegg enn poacher og håpløs.

Jeg synes ignorant stortsett har vært saklig og klar i sine uttalelser, mens endel andre ikke tar poenget og kjører en "alt som kan være negativt med Blaser skal feies under teppet kampanje".

 

Personlig så føler jeg man nå for første gang begynner å komme opp med Blaserens særegenheter (for feil er det jo ikke). Men med engang man er inne på en saklig diskusjon om disse, så kommer menigheten og slenger dritt til alle og enhver med en annen mening enn at Blaser er ufeilbarlig. La gå at jeg selv blandt annet liker å erte innhavere av selvskudds apparar nr1, men slikt bør tas på strak arm for det det er. Jeg må jo høre dritt om tupperware rifla mi hver enda gang en diskusjon om T3 er oppe.

 

Så nå synes jeg sytekoppene kan bremse litt, og så kan heller alle sammen glede seg over at diskusjonen rundt denne rifla endlig har begynt å komme opp med nyttig og viktig informasjon. For den som enten har en eller vurderer å kjøpe en.

 

Synes faktisk en Blaser virker mere fristende nå som særegenhetene og mere nyanserte bruker erfaringer endlig begynner å komme forbi hypen.

Jeg vet nå i hvertfall bedre hva jeg skal se etter og vurdere ved selvsyn av en Blaser.

Ære være de som har tilført debatten denne informasjonen.

 

 

p.s Angående min egen harselas av Blaser, såpass får Blaser menigheten tåle. Jeg er T3 eier (sågar med padleåre og liksom rustfritt), og har lov til å erte hvem det skal være. :D:wink:

Link to comment
Share on other sites

[Jeg skjønner ikke hva som er poenget ditt Ignorant. Jeg har fulgt ganske godt med i mange tråder helt fra sluttstykkets tid og også her på kammeret og tendensen sier at du kommer med bastante opplysninger om et annet merke enn det du er annsatt hos og påstår at alt annet enn S&L er drit. Tror du det gagner ditt merke og slenge drit om alle andre merker? Personlig synes jeg det gjør deg til å virke som en userriøs bedreviter, men meg om det. Husker meget godt at det fantes endel mandags utgaver av S&L for noen år siden med relativt grinete kunder som resultat, men hører ingen som gnager om det nå fortiden. De fleste legger slikt bak seg, men du høres såret og vonbråten ut overfor en hvis tysker. Synes heller du skal ta Blaser som det den er, en fin jaktbørse med spesiel teknikk. Selv så synes jeg ordinære boltrifler er toppers det, men kunne ikke pr dags dato tenke meg og bytte ut Blaseren mot en ordinær boltrifle da blaseren har såpass mange finurligheter som tiltaler meg at jeg velger den fremfor noe annet.

 

Det å se om sluttstykket er helt lukket eller ikke er ikke lett og se, men sånn som det fremstilles fra trådstarter vil jeg vel tro at det faktisk kan være noe galt med riflen hans, (Selv mercedes må på verksted innimellom :wink: ).

 

Først vil jeg si meg helt enig med vingemuttern. Så vil jeg be Håpløs om å lese igjennom alt som Ignorant har skrevet om Blaser,- og om andre våpenmerker. Klipp ut der du finner at han slenger DRITT om andre merker og der han påstår at S&L er bedre enn alle de andre, men ikke klipp det ut av samenhengen da :wink: Det bør også dere andre som påstår at Ignorant er "Blaserhater" gjøre. Jeg greier ikke å finne det, han er ihvertfall ikke verre en visse andre- og jeg har fulgt nøye med Ignorant, helt fra SL sine dager.

Når han i tilleg får pepper når han antagligvis kommer med fasittsvaret på trådstarters spørsmål, ja... :shock:

 

Men har en i utgangspunktet bestemt seg for at det han skriver har en annen mening enn det han faktisk skriver, og tar alt i dessidert værste mening, er vel slikt mulig. Ironi er tydligvis ett fremmedord hos enkelte, humor likeså. :? Er dette en særegenhet hos Blasereiere får jeg indelig håpe at jeg ikke blir rammet :wink: Mulig språkvansker kan være noe av årsaken?

Neste gang det bruser i blodet, så tekk pusten dypt et par ganger og tell til ti, det kan hjelpe. Les innleggene i den beste mening og ikke i den værste, og dere vil sikkert oppleve at hverdagen blir lysere og bedre :wink: :wink: Smil til verden..... :P

 

 

 

(PS, dette er kun til gnorant, og om du ikke sier det til noen, skal jeg innrømme at med 8x68 løpet mitt, må jeg være ekstra kontant med ladegrepet, for å unngå det jeg ikke vil innrømme eksisterer, det samme måtte tydligvis forige eier av løpet også gjøre. :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Eg skjønner frustrasjonen til fleire som skriver her. Det er forunderlig att det aller meste kan diskuterast opp og ned i mente her på forumet, og diskusjonane er saklige og alt er fryd og gammen. Men med ein gang ein skal diskutere blaser, da går alt i vranglås for enkelte. Nokon får hetta fordi andre liker blaser, mens nokon som har blaser, blir fornærma fordi ikkje andre liker den. Og til slutt har vi den flokken med vidstrakt erfaring, som begrenser seg til tafsing på blaser i butikken, som bidrar i store ord for å ytligare øke nivået på diskusjonen :shock:

Link to comment
Share on other sites

Eg skjønner frustrasjonen til fleire som skriver her. Det er forunderlig att det aller meste kan diskuterast opp og ned i mente her på forumet, og diskusjonane er saklige og alt er fryd og gammen. Men med ein gang ein skal diskutere blaser, da går alt i vranglås for enkelte. Nokon får hetta fordi andre liker blaser, mens nokon som har blaser, blir fornærma fordi ikkje andre liker den. Og til slutt har vi den flokken med vidstrakt erfaring, som begrenser seg til tafsing på blaser i butikken, som bidrar i store ord for å ytligare øke nivået på diskusjonen :shock:

 

Hvis sidste delen et tiltænkt mig, kan jeg da oplyse, at selv om jeg ikke har vovet at skyde med vidunderet, har jeg set, skild, repeteret, analyseret og observeret en hel del flere end gennemsnittet.

Årsagen til at jeg aldrig har skudt med vidunderet, er en angst for at blive ramt af må ha sygen, eller fragmenter deraf 8)

Link to comment
Share on other sites

Eg skjønner frustrasjonen til fleire som skriver her. Det er forunderlig att det aller meste kan diskuterast opp og ned i mente her på forumet, og diskusjonane er saklige og alt er fryd og gammen. Men med ein gang ein skal diskutere blaser, da går alt i vranglås for enkelte. Nokon får hetta fordi andre liker blaser, mens nokon som har blaser, blir fornærma fordi ikkje andre liker den. Og til slutt har vi den flokken med vidstrakt erfaring, som begrenser seg til tafsing på blaser i butikken, som bidrar i store ord for å ytligare øke nivået på diskusjonen :shock:

 

Hvis sidste delen et tiltænkt mig, kan jeg da oplyse, at selv om jeg ikke har vovet at skyde med vidunderet, har jeg set, skild, repeteret, analyseret og observeret en hel del flere end gennemsnittet.

Årsagen til at jeg aldrig har skudt med vidunderet, er en angst for at blive ramt af må ha sygen, eller fragmenter deraf 8)

 

Ingen fare, siste delen var ikkje tiltenkt deg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Uten å ta stilling til denne debatten konkret, tror jeg at jeg har tilgode å se at ignorant har "rakket" ned på andre våpen. (At han har en måte å uttrykke seg på som av og til kan provosere, ser jeg på som krydder i debatten :wink:)

Det at han påpeker svakheter / særegenheter i de forskjellig våpentyper, tar jeg som tilflytelse av lærdom.

Få her inne, har vel den kunnskap om våpen og jaktrifler spesiellt, som ignorant har.

 

Leste med stor fornøyelse tråden om sprengt mauser på AR, hvor de M98 frelste amerikanerne gikk satans høyt på banen, men etterhvert ble stillere og stillere for til slutt å svinne hen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Så hvis jeg fører sluttstykket sakte og forsiktig fremover for å slippe unødig støy i terrenget så får jeg klikk?? :roll::roll:

 

Erre mulig a.......... :evil:

Men herregud da... :cry: Dette er IKKE vanskelig, og behøver ikke bråke. Du må bare ta et fullstendig ladegrep! Ikke nødvendig å gjøre det hardt, men du må skyve ladearmen helt frem. Det krevet hverken slegge eller fart, kun at du trykker ladearmen helt frem. Kan gjøres helt stille.

 

@Skaubjønn.

Dette var bare ett spørsmål stilt fra en som ikke har peiling på Blaser. Det er ikke nødvendig å ta det opp i verste mening. :wink:

 

Videre:

Av og til så hender det jeg har halspresset hylsene en gang eller to for mye eller jeg har slurvet litt med innstillingen av sizerdien når jeg har byttet hylsefabrikat, da kan det bli hard kamring. I en boltrifle så er dette sjelden noe stort problem, hylsene kamrer allikevel, om en noe tungt ( ikke optimalt ) og jeg får fortsatt jaktet og skutt.

 

Nå vet jeg at det er min skyld at hylsene ikke kamrer perfekt, men dette har skjedd meg og kommer sikkert til å skje igjen. :oops:

 

Har Blaseren nok "kamringskraft" til at slike hylser kan avfyres eller er det bare å pakke sammen og reise hjem?

Link to comment
Share on other sites

Har Blaseren nok "kamringskraft" til at slike hylser kan avfyres eller er det bare å pakke sammen og reise hjem?
Nei det har den ikke.

Vurderte den hos Jaktpartner i Oslo i '94(var det vel), ekpeditør der den gangen var Ulf Vråmann(han han sitter nok høyere i import kjeden nå), han virket den gang helt enig i at fabrikkammo eller helpressede hylser nok var best.

Siden har det vært helt uaktuelt, jeg trives nemlig med bolter som lukkes litt trangt.

Etter en lettere kalkulering i Tyskland ca 10år siden fant jeg at en ny pipe kostet omlag det en Brno kostet her hjemme ble det ikke akurat hottere.

Men bevares systemet virker(noen ganger, har hørt Skaubjjønn lage poff) og man kan ha mange piper/sluttstykker til et system, til man knekker stokken el.

Link to comment
Share on other sites

Siden det nå er ganske klart hvor endel av det bruksmessige særegenheten er med Blaser (man må passe på ok amo, kontant ladegrep, og godt renhold), så lurer jeg på hvordan den oppleves å skyte med.

Hva er det som forfører slik med denne rifla, at enkelte av dere bare må ha den?

(glem løpsbytte systemet, for det er vel bare en rasjonell unnskyldning?). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Siden det nå er ganske klart hvor endel av det bruksmessige særegenheten er med Blaser (man må passe på ok amo, kontant ladegrep, og godt renhold), så lurer jeg på hvordan den oppleves å skyte med.

Hva er det som forfører slik med denne rifla, at enkelte av dere bare må ha den?

(glem løpsbytte systemet, for det er vel bare en rasjonell unnskyldning?). :wink:

 

Jag bara måste ha den,så jag gick i anskaffelse av 3 st R 93 Professional på kort tid :!::mrgreen:

Det är de absolut bästa och förnuftigaste vapenköpen jag någonsin gjort :!::D

Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt R93 endel for nærmere 10 år siden.

presis børse, god å skyte med.

men som gammel baneskytter så ser jeg ingen fordel med rettrekkerladegrepet(lader en glatt boltaction like fort) å jeg var skeptisk til all ingeniørkunsten.

 

god børse, men jeg tenkte som så at dersom noe svikter kommer man til å få hele rallemikken i fleisen. så derfor kom ingen R93 inn i våpenskapet mitt.

kun basert på følelser.

Link to comment
Share on other sites

Du Ignorant. Nå har jeg lovet meg selv at jeg ikke skal skrive mer om Blaer, men dette er til deg, og ikke om Blaser. Derfor skriver jeg en gang til. Har du lagt merke til at hver gang noen

:arrow: Har andre synspunkt enn deg

:arrow: Liker et riflemerke du ikke liker

:arrow: skriver noe du ikke liker

:arrow: Ikke liker noe du skriver

:arrow: Ikke liker måten du skriver på, for eksempel at du konsekvent skriver i tråder om våpen du ikke liker, så omtaler du den personen som religiøs. Og deres synspunkt som religiøse.

 

I følge wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Religion er religion: En religion er et trossystem som gjerne forutsetter eksistensen av en høyere/dypere makt. Mesteparten av menneskeheten har gjennom tidene hatt en slik overbevisning. Begrepet stammer fra latin religio;. Lactantius tilla begrepet betydningen re- «atter-»/«igjen-» og ligare «binde»; binding mellom gud(er) og mennesker, mens Cicero mente begrepet kom av relegere «les igjen». Syfter på et sammenhengende trossystem som oftest innebærer en tro på en eller flere guder og/eller overnaturlige foreteelser. Ofte med morallære og spesielle seremonier eller ritualer for kontakt med det transcendente.

Jeg går ut fra at når du bruker ordet religøs, så mener du at personen har en overbevisning som er basert på tro, og ikke fakta? At Dachs i dette tilfellet er Blaser-religiøs, eller Blaser frelst. Det er etter mitt syn en ufin hersketeknikk å definere andres synspunkt på en slik måte. han skriver om Blaseren: Og selvsagt, børsa har nok sine særegenheter som enhver annen børse, og er uten tvil en overpriset plastbørse (professional). Langt i fra et religiøst standpunkt, men et rimelig avslappet. Fordeler og ulemper med Blaseren, som med alt annet.

 

Men, han er kritiskt til din rolletaking på dette forumet, og slik du var på SL. Dachs skrev:

Det er endog hevet over enhver tvil (hos alle som har fulgt innleggene dine de siste par årene) at du benytter enhver minste anledning du måtte finne til å så tvil om Blaser R93. Du hater åpenbart børsa som pesten og gjemmer deg bak din faglige tyngde som børsemaker hos Sprengt&Larsen.

Dette har ingenting med religion å gjøre, det er ikke et uttrykk for at Blaser-er-best-uansett hvor-dårlig-den-faktisk-er, eller hva du nå måtte legge i det. Det er en direkte kritikk av din måte å skrive og være i forumet på.

Og dette er jeg enig i. Jeg kalte det å sloss mot vindmøller i et tidligere innlegg, med referanse til Don Quixote. Fordi du vrir enhver diskusjon eller tråd som handler om Blaser, over i din agenda. Endog denne tråden som er et spørsmål om mateproblem (noe alle riflemerker kan ha) over til din greie. At Blaseren er overdesignet tysk... ja du vet selv. Det er en vindmøllekamp, totalt meningsløs i min øyne. Blaseren har vært med lenge, og de som liker den kan jo handle den, de som heller vil ha en Danske med treverk og stål kan handle det, eller en Amerikaner. Jeg for min del er helt avslappet i forhold til dette, jakter mer med drillingen enn Blaseren, og bruker jevnt og trutt Remington boltrifle også. Det er du som er religiøs her, i betydning at slike argument ikke går inn hos deg. Uansett hva jeg, eller andre som skyter med Blaser måte skrive, trykker du religiøs stempelet i panna. På den måten får du det som du vil: Det blir to leire, en Blaser leir, og en som er mot. Men dette skillet er det du som skaper, Ignorant, ingen andre. Og det der gidder jeg ikke være med på mer. At argumentene mine blir vridd på, at det ikke går an å diskutere noe så prosaisk som mateproblemer, uten at Den Store Blaserdebatten blåses opp igjen. Og igjen. Av deg.

Link to comment
Share on other sites

Dette med Blaser er jo en ren solskinns historie.

Løpsbytte er elgant, ligeså overgang forskjelige hylsebunner.

Mater flott med fabrikkammo og helpressede hjemmerullede, på en skytebane med støptdekke og fravær av støv ol. og Murpys lov.

Spennmekanismen kan være morsom i typisk norsk høst/vinter vær, for de med frosne/svake fingre.

 

Mauser eller annen boltrifle er slarket, skranglete og ikke minst gammeldags.

Har man kostet på en slik rifle like mye som vidundret koster, er man dum for man har jo fortsatt en gammel rifle med nyttavtrek M70sikring og tilpassetstokk, hvor man i nødsfall kan smelle inn og skru på plass møkkete bulkete stygg ammo og skyte.

Link to comment
Share on other sites

Blaseren har vært med lenge, og de som liker den kan jo handle den, de som heller vil ha en Danske med treverk og stål kan handle det, eller en Amerikaner.

Eh... Hva med oss som liker finner, da? :oops:

 

Forøvrig hører jeg til den gemene hob som har prøveskutt, men aldri eid, en Blaser. Min 100% irrasjonelle og følelsesmessig begrunnete innstilling til vidunderet er mye godt den samme som høggerns holdning:

presis børse, god å skyte med.

men som gammel baneskytter så ser jeg ingen fordel med rettrekkerladegrepet(lader en glatt boltaction like fort) å jeg var skeptisk til all ingeniørkunsten.

 

god børse, men jeg tenkte som så at dersom noe svikter kommer man til å få hele rallemikken i fleisen. så derfor kom ingen R93 inn i våpenskapet mitt.

Nå kan ikke jeg skryte av å være "gammel baneskytter", men jeg oppdaget at etter å ha skutt tomt to magasiner fra Blaseren og skulle tilbake til min godt likte og lenge eide Finnbear, begynte jeg å kleppe tak i bolten med hele handa og prøve å røske sluttstykket rett bakover. Det ble naturligvis ikke så veldig mye omlading utav det :oops: Siden jeg for min del så både fordeler og ulemper med vidunderet, fant jeg ut at ei slik børse nok ikke var noe for meg, og da blir det selvsagt veldig fristende å slenge litt med leppa til folk som høres ut som om Blaser er den største oppfinnelsen siden oppskåret brød. Men denne gangen har jeg prøvd å holde meg for god til det, siden det begynner å bli en litt betent tone i debatten og folk tydeligvis tar ting i uvennlig hensikt. Og da er det ikke like moro å slenge med leppa :?

Link to comment
Share on other sites

My point exctly 350RM. Det er argumenter mot blaseren du lister opp der. Og når det er sånn du ser åp den børsa, så er et ikke noe poeng i å handle en sånn en, helt klart det! Men hva har det med saken å gjøre, i en tråd der en blasereier spør om tips i forhold til mateproblemer? Jeg kan ikke fatte det!

La oss snu det på hodet. En som eier en S&L, spør etter tips om hurtigmontasje. Da svarer jeg, og tre-fire andre at S&L er ei dritbørse. Det er en gammeldags konstruksjon som har vist seg å ha mnage misfornøyde kunder på grunn av kvalitetsproblemer, man må bruke momentnøkkel ved bytte mellom kalibre og selv da må man skyte inn på nytt hver gang, og de som liker S&L er religiøse fanatikere som ikke innser at S&L er søppel laget av en gjeng fulle dansker. Så blir det diskusjon rundt S&L, med to leire.

Neste dag er det en som lurer på hvor hankan få tak i et uoriginalt avtrekk til sin S&L. Da Da svarer jeg, og tre-fire andre at S&L er ei dritbørse. Det er en gammeldags konstruksjon som har vist seg å ha mnage misfornøyde kunder på grunn av kvalitetsproblemer, man må bruke momentnøkkel ved bytte mellom kalibre og selv da må man skyte inn på nytt hver gang, og de som liker S&L er religiøse fanatikere som ikke innser at S&L er søppel laget av en gjeng fulle dansker. Så blir det diskusjon rundt S&L, med to leire.

Kanskje er det en som lurer på favoritladninger til kaliber 8x57 i sin S&L. Da svarer jeg, og tre-fire andre at S&L er ei dritbørse. Det er en gammeldags konstruksjon som har vist seg å ha mnage misfornøyde kunder på grunn av kvalitetsproblemer, man må bruke momentnøkkel ved bytte mellom kalibre og selv da må man skyte inn på nytt hver gang, og de som liker S&L er religiøse fanatikere som ikke innser at S&L er søppel laget av en gjeng fulle dansker. Så blir det diskusjon rundt S&L, med to leire.

 

Ser du ikke tegningen her 350RM? Er det vanskelig å forstå at dette er slitsomt? Dere som har en agenda i forhold til Blaser, kan vel lage en egen tråd om det? Kall den Blaser suger! for alt jeg bryr meg. Moderatorene kan gjerne klistre den øverst, eller dere kan bumpe den opp flere ganger om dagen. Der kan dere skrive de samme gamle tingene om og om igjen, til dere blir blå i ansiktet og tastaturfingrene verker. Folk som lurer på å kjøpe Blaser, og som dere ikek vil skal bli lurt inn i uløkka, og dere heller vil skal handle S&L for eksempel, vil garantert lese den tråden! Men er det virkelig for mye å be om at dere holder kortoget deres borte fra tråder som handler konkret om Blaser?

Link to comment
Share on other sites

Vel skaubjønn, jeg synes du normalt sett er liketil og med mye gereit å komme med. Men i denn etråden går jeg på Ignorant's side. Mye personangrep og samenblanding av ting som lager ugreie etter mitt syn. La gå der har vært litt harselas med vidunderet, men jeg sitter med en klar følelse av at det er at det at ignorant sier hva han mener som er ille.

Han har aldri lagt skjul på hva han mener om hverken den eller andre rifler på markede, ei heller hvorfor.

Men jeg kan ikke fri meg for at jeg hele tiden føler at her er det om å gjøre å "ta" Ignorant. Noe jeg synes er innmari ufint, da jeg hele tiden kun har lest vilje til å komme med mulige eller sansynlige løsninger til problemet til trådstarter.

Kansje det er på tide å ta to steg tilbake og trekke pusten dypt? For en kommer aldri til å "vinne" en diskusjon mot ignorant når han har 100% rett i det han trekker frem angående sluttstykkeproblematikken.

 

Alt det andre ser jeg som retur på i hovedtrekk oppkonstruerte utsagn, med grobunn fra gamle SL. Og det er ikke ignorant som byr opp. Og med kjennskap til ham, så lar han ikke noe han anser for ukorrekt stå uimotsagt.

 

Sannheten er at Blaser er en ingeniør rifle med tekniske løsninger som ikke alle finner seg tilrette med (og som ikke alle føler seg trygg på), og som i likhet med mye annet har sine særegenheter. Det rare er at man kan slenge så mye dritt man vill om en T3 eller en gammel M98, men gud hjelpe om man tar samme tonen om en Blaser. Da kommer våpendragere med en intensitet som minner om religiøse fantaster (jeg skjønner altså meget godt henvisningene til religion ut i fra dette).

 

Kan dere ikke kutte ut denne heksejakta og ta livet litt mer på strak arm, børsa deres blir ikke så mye mindre verdt fordi om den av og til blir rakket litt ned på her på forumet.

 

Jeg har fått mye fornuftig og slik jeg ser det mere balansert informasjon om Blaser her i tråden, og det er litt trist at man ser seg nødt til å bidra til forsøpplingen med slike innlegg som dette.

 

 

P.s. Den henvisningen til tennåls problemet til S&L (som jeg har forstått prompte ble tatt tak i og ordnet opp i), gjorde meg kvalm. Skitten spill av dimensjoner og hadde forsåvidt heller ingen relevans til tråden. Skamme seg (var vel dachs det).

Link to comment
Share on other sites

Har aldri skutt med en Blaser, og er generelt litt skeptisk til det meste som ikke er vanlig boltmekanisme. Men en ting vet jeg, er det noe tyskere kan så er det å lage våpen, om de heter Sauer, Blaser eller Mauser.

MEN, har fulgt denne tråden hele tiden, og må si jeg støtter Skaubjønn (og Dachs) fullt ut. Når man leser innleggene til enkelte så skjønner man jo at hele deres mening er å tråkke Blaser ned i søyla, enten fordi de ikke liker den, eller fordi de jobber hos en konkurrent. Og det må forsåvidt folk få lov til å gjøre i en egen tråd, men ikke i en tråd der formålet er konstruktiv debatt.

 

Og en liten ting. Hadde Blaser vært så farlig å avfyre som enkelte skal ha det til så hadde den vært forbudt å produsere i Tyskland, og forbudt å selge i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg vet ikke om dette er rette tråden til å stille dette spørsmålet, men er det mulig å få kjøpt/importert noen av sportsversjonene av R93 (UIT, CISM, Tactical, LRS eller LRS2) på lovelig vis i/til Norge?

 

 

Vil benytte anledningen til å fortelle at jeg er ny her, og mitt inntrykk av forumet er av beste sort!:D

 

Med vennlig hilsen meg.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg vet ikke om dette er rette tråden til å stille dette spørsmålet, men er det mulig å få kjøpt/importert noen av sportsversjonene av R93 (UIT, CISM, Tactical, LRS eller LRS2) på lovelig vis i/til Norge?

 

 

Vil benytte anledningen til å fortelle at jeg er ny her, og mitt inntrykk av forumet er av beste sort!:D

 

Med vennlig hilsen meg.

De er vel alle lovlige i Norge...? Hvertfall Tactical, LRS og LRS2

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg vet ikke om dette er rette tråden til å stille dette spørsmålet, men er det mulig å få kjøpt/importert noen av sportsversjonene av R93 (UIT, CISM, Tactical, LRS eller LRS2) på lovelig vis i/til Norge?

Vil benytte anledningen til å fortelle at jeg er ny her, og mitt inntrykk av forumet er av beste sort!:D

Med vennlig hilsen meg.

Godt gjort at du har et positivt inntrykk av "Kammeret" etter å ha lest denne tråden, "rstkj"!

"Aircooled" har kommet med advarsel allerede på side 3! Men fremdeles fører en del debattanter en diskusjon som er mer dogmatisk enn de religionsdiskusjonene vi har hatt under "Off Topic"!

Hvis ikke diskusjonen blir ført i litt mer høviske former, blir tråden stengt!

 

Edit: Ser at "hansen deluxe" har vært ute i samme ærend!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg vet ikke om dette er rette tråden til å stille dette spørsmålet, men er det mulig å få kjøpt/importert noen av sportsversjonene av R93 (UIT, CISM, Tactical, LRS eller LRS2) på lovelig vis i/til Norge?

 

 

Vil benytte anledningen til å fortelle at jeg er ny her, og mitt inntrykk av forumet er av beste sort!:D

 

Med vennlig hilsen meg.

Kanskje det du leiter etter er her på forumet viewtopic.php?f=29&t=7546&p=71641&hilit=Blaser#p71641

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...