Jump to content

Tankespinn rundt en Jaktvåpengarderobe...


s&s

Recommended Posts

Har søkt litt, men har ennå ikke funnet en tråd om en tråd til våpengardeobe for oss jegere. Nå har jo de ”høye herrer” lagt sine ”kloke hoder” i bløtt og kommet fram til et fantastisk forslag om å redusere kriminalitet begått med våpen. Og det reduserer jo mulighetene for at vi jegere kan anskaffe oss de våpen vi selv mener er fornuftige for å bedrive den jakten vi selv til enhver tid mener vi trenger. Og det vil jo ”selvfølgelig” redusere kriminalitet og fremtidige tragedier i vårt samfunn (nok frustrasjoner) Har selv satt opp en liste som jeg personlig mener er fornuftig til det jeg til enhver tid kan komme til å behøve.

 

1. Rifle i 22.lr. Min egen custom Brno med helstokk (Et must, alle må ha en 22)

2. Hagle cal. 12 Min egen engelske sideligger.

3. Drilling cal. 12/16/20 betyr ingenting bare den har et riflekaliber godkjent for storviltjakt (F.eks 6.5 x 57r og oppover)

4. Rifle Mauser M03 med løpsbytte cal. 30-06 og 375 H&H.

5. Rifle Type enkeltskudd : cal. 7 x57 r.

6. Rifle Remington Modell Seven cal. 7mm-08 eller 308.

 

 

Dette er bare et tankespill fra min side og optikk har jeg ikke giddet å oppsumere ennå!!

:roll::roll::roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lite bruk for 22 her i gården, men det er jo kjekt med en.

 

Jeg jakter i hovedsak på våre fire hjortevilt og klarer meg mer enn lenge med :

 

Rifle 375H&H med liten kikkert (hundefører elg, drivjakt hjort)

 

Rifle 30.06 med større kikkert (jordepost elg, råbukk, rein, bøjakt hjort)

 

Kombi 12/308 (drivjakt rådyr)

 

Samt ei 12/12 pipe til kombien som brukes til fugl og hare.

 

Det var 3. Har fortsatt 3 til gode :D .

Link to comment
Share on other sites

ideelt sett skulle jeg hatt:

 

12/?? halvauto: stasjonær haglejakt, hovedsaklig gås og rev

12/76 o/u: skogsfugl og harejakt

20/76 o/u: rypejakt

12/76-7x57R kombi

.22 LR: jakt på innmark

.223: tung varminter til stasjonær skadedyrsskyting

6x45/6.5 Grendel/6.8 SPC/7.62x39: småviltjakt og bevegelig skadedyrsjakt

6.5x55/7mm-08/.308: søt og hendig rifle til smått- og mellomstort hjortevilt

7mm STW: superflattskytende snauflaterifle

8x57IS halvauto: drivjakter

9.3x62: elg og bjørn

 

 

 

men det var 5 våpen for mye,så det blir nok heller noe som dette:

 

12/76 o/u til all hagle jakt

12/76-7x57R kombi

.22 LR til innmarksjakt

6.5x55 til skadedyr, småvilt, smått- og mellomstort hjortevilt

+et kaliber som jeg ikke har bestemt meg for enda:

men som kan spytte ut en kule på minimum 200gr, flattskytende med lette kuler, og som har et rekylnivå som tillater raske oppfølgingsskudd.

 

og da har jeg et våpen tilgode, men jeg ikke vet hva det skulle være.

Link to comment
Share on other sites

Jakter foreløpig bare opp til rådyr størrelse, men...

1. Hagle ou cal 12-76.

2. Salongrifle med billigkikkert og lyddemper til bruk på innmark.

3. Tung varminter i 223 som forrige taler, med lyssterk kikkert m lys.

4. Kombi cal 12/76 og 6.5x55 med liten kikkert og lav forstørrelse til drivjakt på rådyr.

5. Rifle i 308 med lyssterk kikkert m lys til postering på jorder og jaktfelt.

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden kan sette flere griller i hode på SS/POD så....DROP IT

 

Du overdrive ikkje betydninga av forumet littegrann no??? :wink:

 

 

Nei!

 

POD har kommet med rundskriv pga hva de har lest på forum før. Så de kan godt gjøre det igjen.

 

Jeg skal starte en tråd hvor det opplyses om fordelene ved økte fartsgrenser og legalisering av narkotika.

Det er tydeligvis måten å få endret lovverket her i Norge :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg skal starte en tråd hvor det opplyses om fordelene ved økte fartsgrenser og legalisering av narkotika.

Det er tydeligvis måten å få endret lovverket her i Norge :roll::roll:

 

Akkurat i tilfellet med rundskriv og forskriftsendringer rundt vår hobby er det faktisk det.

 

Internett benyttes også av dem som skal lage forskriftene og lovene, og slike fora som dette blir lagt vekt på , på samme måte som andre fora hvor folk utrykker seg.

Link to comment
Share on other sites

Da tenker jeg vi legger hele tråden død så det ikke blir spekulasjoner eller krangling. Min ide var hva folk eventuelt kunne tenke seg/ ha behov for innen eksisterende/ fremtidig regelverk nettopp bestemt av POD.

Så hvis en moderator vil fjerne tråden så er det forsåvidt greit for min del.

Link to comment
Share on other sites

At POD og andre i øvrigheita følger med på kva som skjer på internett i dagens samfunn er vel både naturleg og logisk.

Men tvilar sterkt på at ei handfull innlegg i eit forum som dette, der det blir diskutert fullstendig lovlige ting, skal få direkte virkning på lovverket.

 

Men på ei anna side so er jo eg både ung og naiv, og har ikkje livserfaring nok til å skjønne at staten er ute etter meg... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Enig med Chiefen. Jeg synes det burde være helt greit om POD leste denne tråden og fikk litt innblikk i hvordan man helt uproblematisk kan føle behov for flere enn seks jaktvåpen uten å være en gæren våpenfantast. Sjøl kunne jeg -- ut fra de jaktformene jeg bedriver pr. i dag -- tenkt meg:

 

:arrow: Ei hagle i 12/76 til gås-, skogsfugl- og harejakt

:arrow: Ei lett og hendig hagle i 20/76 til rypejakt

:arrow: Et kombigevær til seinhøstes skogsfugljakt og eventuelt rådyrjakt etter 25. september

:arrow: Ei superlett rifle i .22Hornet, 6x45, 6mmPPC eller 6mmBR til fjellrypejakt

:arrow: Ei rustfri rifle med lyddemper i .223Rem til gåsejakt

:arrow: Ei rifle med lydddemper og stor kikkert, i godkjent storviltkaliber, til posteringsjakt etter hjort

:arrow: Ei kort og lett rifle i .358Win eller tilsvarende kaliber, til smygjakt på hjort og til bruk når jeg går som driver

 

I tillegg kunne jeg komme til å få lyst på:

:arrow: Ei rustfri rifle i f.eks. 6.5-284 til seljakt

:arrow: En dobling i 9.3x74R til elgjakt, særlig i terreng der det kan påtreffes bjørn

:arrow: Ei safaririfle i .375H&H eller noe enda grøvre til Afrikajakt

 

Hm. Det ble ti børser det. Og da har jeg ikke regnet med ei salongrifle i .22LR for treningsskyting og litt kråkeplaffing. Og jeg kan ikke se at det skulle være noe "skummelt" med den lista jeg har satt opp?

Link to comment
Share on other sites

Som trådstarter sier, så man jo ha en 22 LR. Det er et must.

 

Rifler:

1. 22 LR 1/2 auto. Der har jeg hjemmelagd lyddemper og ny kikkert :D

2. 22 LR. Havesyke. Skulle svært gjerne hatt en som betjenes med sluttstykket og 5 skudds magasin og litt bedre presisjon enn den jeg har.

3. 6.5x55. Der har jeg lyddemper og en knallkikkert :D

4. 30-06. skulle gjerne hatt lyddemper og ny kikkert, men det kommer 8)

5. 7mm. Havesyke

6. 375 H&H. Havesyke.

7. 416 rigby. Havesyke.

 

Hagler

1. 12/89. Havesyke Helst en kort Benelli 1/2 automat. Må være løse choker.

2. 12/70 O/U. Løse choker 8)

3. 12/76 / 7x57 kombi. Havesyke.

 

Garanterer at lista glatt kan bli lengre etterhvert som jeg får tenkt meg om, og evt. sett meg litt rundt. Det er mye havesyke som jeg har null bruk for i min utøvelse av jakt og hobby, men det burde være opptil hver enkelt.

 

Men vips, så var jeg godt over det myndighetene mener jeg er skikket til å ha. Så lenge våpna er forsvarlig innlåst i FG skap, akkurat som myndighetene nå har pålagt oss(og det kravet er jeg faktisk enig i). Jeg har rein vandel, og har aldri gjort noe gæli med våpen, så synes jeg seriøst dem skal dr..e i resten.

Det burde vært opptil oss sjøl, hva vi ønsker av våpen, så lenge våpna er registrert, og myndighetene veit hvor våpna er og hvordan dem oppbevares. Jeg kan vel være tilhenger av et våpen eller flere, uten å være en desperado ??

 

Blir litt for mye overformynderi her, synes jeg.

 

Dette ble etterhvert "litt" OT, men jeg fikk letta mitt hjerte 8)

Link to comment
Share on other sites

.22 salongrifle (selvfølge.......en .22 er egentlig så selvfølgelig at det burde vært fritatt fra jaktvåpengarderoben.

20 kaliber O/U (rypejakt).

12 kaliber O/U til annen fuglejakt.

12 kaliber værbestandig pumpehagle for all jakt i nærheten av saltvann.

.223 til gås, rev osv.

.243 eller 6.5 til rådyr og hjort.

Mauser M03 i .308 og .375H&H til elg og villsvin.

Drilling.

 

I tillegg til dette kommer 12 kaliber halvauto til figurjaktskyting og en 12 kaliber sportinghagle til skeet og lerduesti.....så totalt 5 hagler inkl. konkurransehagler.

 

 

Våpengarderobe på 6 våpen synes jeg er veldig snaut.

Link to comment
Share on other sites

ca noe slik skulle min ideele garderobe se ut:

 

12/76 lettvekts O/U hagle til skogsfugl og rype jakt

12/89 rustfri halv auto til gåsejakt og jakt på vann,

12/76 / 7x75R til skogsfugl og rådyrjakt.

22LR halvauto til jakt på kråker og billig morro.

223. boltrifle til skadedyrs skyting og beverjakt

308. boltrifle til rådyr jakt.

9.3x62 halvauto til elg og bjørn.

 

Nå har jeg ikke skrevet opp de to våpene jeg allerede eier. Så garderoben de prater om ser ut som den kommer til å bli meget trang. Skulle klart meg med 8, men aller helst som i dag. ser ikke noe galt i å eie mange våpen så lenge man følger lover å regler. behovs spørringen kan helt klart være ett hinder for mange men spør du meg så velger jeg den lett forran den teite våpengarderoben!

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle levere inn en Lotto-kupong igjen, og det var kvadruppel-jackpott-runde, og jeg var den eneste som fikk 7 rette, skulle jeg kjøpe:

 

1: En pent brukt Rolls-Royce (og måtta ansette privatsjåfør).

2: En Jaguar 420, for stilig-sportslig kjøring.

3: En Morgan, for å kunne kjøre med fortidas mangel på komfort.

4: En 4x4 Super-lav&høy-jeep, som bare er brukbar til kjøring som ikke er lovlig.

5: En skikkelig, diger bobil med dobbelt våpenskap.

6: En rød VW 1300 67-modell, make til den første bilen jeg hadde.

7: En Polo diesel, som jeg som miljøbevisst kunne brukt på langkjøring.

8: En el-bil, (miljøriktig hvis elektrisiteten er fra fornybare kilder).

9: En lukseriøs mini-buss, i tilfelle jeg skulle frakte et fotball-lag.

 

Oi- der passerte jeg grensa for både den foreslåtte og den nye "bilgarderoben"! Og jeg innser selvfølgelig at det må være en slik grense, så mange miljøproblemer, og så mange dødsfall og skader som bilene representerer. Så POD har vel rett, når de så det nødvendig å innføre en "bilgarderobe". Og krav om pengeskaps-sikker garasje fra 1. bil, og politikontroll av oppbevaringen.

 

Hva? Er det ikke biler de vil begrense, sier du? Er det JAKTVÅPEN??? Hvor mange problemer representerer jaktvåpna, da, i forhold til bilene?

Link to comment
Share on other sites

en jaktvåpe garderode sett med mine øyne blir da ca slik:

 

22 lr for trening og kråker

halv auto hagle for gås, sjøfugl og rev

lett o/u for rype og harejakt

drilling for rådyr og skogsfugl

sauer med løp i feks 223, 308 og 35 whelen

ei reserverifle (bilig remington eller noe) i feks 270 win.

ei grov rifle for elg og villsvin i tett skog, feks 45-70.

 

da ser midt behov ut å ende på 7 jakt våpen, i tillegg kommer da to til av praktiske og har lyst på syken

 

sauer for bruk av samme løpene som i sauer nr 1 for å slippe løpsbytte fra elg til bever jakt.

 

en magnum rifle i feks 375h&h bare sånt i tilfelle behov.

 

konklusjon, jeg vil ikke klare meg med 6, våpen, 7 er minimum føler jeg, 8 hadde vært passe og nr 9, joda, bør vel ha en magnum i skapet.

 

nå er ikke garderoben min full pr i dag, men det kommer, det kommer.

Link to comment
Share on other sites

Tenke, tenke...

 

Jeg har ikke fyllt jaktvåpengarderoben enda, men det er fordi jeg har et par ikke regpliktige antikviteter som fyller noen behov (ja, jeg jakter med børser fra 1800-tallet når det er fint vær) og fordi jeg ikke har tatt meg råd til å drive med all den jaktingen jeg har lyst til enda.

 

Skulle jeg ha hatt moderne, registreringpliktige våpen for all den jaktingen jeg ser for meg at jeg vil drive med her i landet, så fylles garderoben opp. Det går nok akkurat bra med 6 våpen, men da har jeg ingen reservevåpen for noen av bruksområdene. Det hender som kjent at man ødelegger kikkertsiktet eller av en eller annen grunn må få reparert rifla midt i jakta, og da er det kjipt å ikke ha noen reservevåpen å falle tilbake på.

 

Som sagt, det går nok akkurat bra forutsatt at jeg ikke får noen brekkasjer i jaktsesongen- men da må jeg selge unna mitt første haglegevær (enkeltløpet Baikal, gave til 16 års dagen for lenge siden) og muligens også den første hagla jeg kjøpte selv (gammel belgisk sideligger kal.16) for å gjøre plass i garderoben.

 

Skal det være meningen at man ikke får lov til å beholde et våpen man fikk som 16-åring, og som fremdeles blir brukt på jakt av og til, for å få lov til å kjøpe f.eks. ei rustfri punpehagle? Hva er galt med å beholde et våpen man kanskje ikke _trenger_ hele tiden, men som er et greit backupvåpen ved feil på hovedvåpenet og som man har et nostalgisk forhold til? Hva er galt med å ha stående et par hagler som man kan låne ut når man får slekt og venner på besøk, så man kan ta dem med på jakt uten at de behøver å drasse på våpen langveisfra?

 

For meg behøver ikke jakt å være så veldig fancy og utstyrsfiksert hele tiden, noen ganger har jeg lyst til å bare ta med sideliggeren eller enkeltløperen og en neve patroner og kose meg i fjellet. Behøver ikke skyte så mye fugl heller. Andre ganger er jeg kanskje ute etter å fylle fryseren med gjess og ender eller utrydde en måkeflokk som har slått seg ned ved et godt fiskevann. Da vil jeg ha med noe som er mere effektivt og vedlikeholdsfritt. Med en garderobe på 6 våpen må jeg velge enten-eller, jeg har ikke mulighet til å både beholde gamlebørsene og anskaffe noe mere funksjonelt.

 

8 våpen hadde passet meg mye bedre, det kan godt hende jeg ville holdt meg innenfor 8 rene jaktvåpen uansett om det var fritt fram uten begrensninger- men jeg har ingen problemer med å se enda flere "kjekt å ha" behov til spesielle jaktformer, jeg kunne f.eks. godt ha tenkt meg en drilling og det har jeg ikke tatt med i en tenkt garderobe på 8 våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...