Jump to content

Hvor seriøst er Skytternytt?


Per-S

Recommended Posts

Nå er ikke skjønnlitteratur i seg selv et problem, men når det blir tvungent å betale for denne... (Rettet navnet på skribenten. Jegermeistern.)

Denne publikasjonen er strengt tatt faglitteratur. Innholdet bør være etterrettelig. Hvis innholdet skal være en manns synsing og overbevisning, så kan de like godt distribuere Vaktårnet. Der er det tilogmed kildereferanser :lol:

 

Kontingenten økte med kr 100,- for å finansiere Skytternytt, jeg synes at de bør ha en strengere redaksjonell linje. De er kanskje engstelige for at skribenter da ikke ønsker å bidra, men det kan jeg leve med. 1 til 2 sider mindre, det sparer en liten regnskog på sikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Opplever at flere av Klettes innlegg i Skytternytt har en undertone av "ovenfra og ned" - holdning. Som regel klarer jeg for min del ikke å sette han fast på faktafeil men har stusset over en del uttalelser.

 

Skytternytt er underholdende lesning synes jeg og leser de siste sidene i bladet først og blar lett gjennom det andre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har jeg mottatt neste nummer av skytternytt.

Hverken Klette eller redaktøren har så langt jeg kan se gjort noe for å korrigere feil.

 

Konklusjonen er da enkel.

Skytternytt er useriøst, og man kan ikke stole på den informasjon som fremkommer i bladet.

 

Det er synd, skytterforbundet har behov for et medlemsblad med noenlunde høy standard både faglig og når det gjelder resultater. Vi som betaler for gildet fortjener å ha et blad som gir oss etterrettelig informasjon.

 

Jeg lurer også på resultatservice, vi arrangerte et stevne på 45 skudd miniatyr 15 m tidligere i høst. Dessverre ikke så populær disiplin, men resultatmessig svært godt.

For mange år siden satt Geir Magne Rolland norgesrekord på banen med 450 poeng. Den er gjeldende fremdeles.

Nå er Geir Magne blitt veteran.

Han skjøt igjen 450 poeng i V45, dårligste skudd var 10,1 eller 10,2 så vidt jeg husker. Det er faktisk norgesrekord, jeg vet ikke om den blir godkjent selv om dette var et åpent approbert stevne, Jeg husker ikke hva som må til for å få godkjent en norgesrekord nå.

 

Uansett var dette noe som burde få plass i Skytternytt, det er ikke så ofte slike resultater oppnås.

Link to comment
Share on other sites

Det slår meg egentlig - jfr denen tråden og den opprinnelige spørsmålsstilling at svaret er langt mer nærliggende en vi tror.

 

Skytternytt er akkurat så seriøst som "vi" dvs bidragsyternene er villige til å gjøre det. Per-s Har fremstått som et godt eksempel her som har bidratt til fakta. men uten mer innspill fra vår side vil det neppe bli noe mer eller mindre seriøst.

Link to comment
Share on other sites

Skytternytt kan vel være så mangt, fra tid til annen. Raskt å lese gjennom, for å si det slik.

En litt kuriøs sak om pimping av en 9 mm CZ denne gang, ikke av det verste, men neppe noe for riflefolket. (Kalstad har en fot i riflebevegelsen, og et par tær i feltpistolbevegelsen. 8) )

Denne gangen var det lederen på side 3, skrevet av selveste presidenten, Kalstad hektet seg opp i:

Presidenten skriver, som riktig er, at skyting har gitt Norge flest medaljer i sommer-OL øvelser, gjennom alle tider. Han skriver ikke spesifikt at det er riflefolket i hovedsak det, med noen i viltmål. Derfor nevner Kalstad det her nå.

Pistolfolket har aldri skaffet landet noen OL-medalje. Og ikke kommer de til å gjøre det heller, i de neste 3 Ol, minst. Gjør de det vil Kalstad spise både jegerlua og jaktstøvlene sine.

 

Presidenten presterer også samtidig, i en leder hvor skyting i sommer-OL omtales, å lire av seg at "alle pistoler er halvautomatiske". Maken til tøys. Presidenten burde ha husket at av de 3 pistoldisiplinene i sommer OL, skytes 2 av dem, det er 67% av de nevnte øvelser, med pistoler som ikke er halvautomatiske.

 

Ingen stor glipp, det er så, men likevel...

Link to comment
Share on other sites

Riktignok en liten avsporing, men har Hr. Kalstad noen anelse om hvor vanskelig det er å ta folk som omtaler seg selv i 3. person på alvor?
Jegermeistern vil minne E. M. om at Lars Sponheim var landbruksminister i Bondevik II-regjeringa, og bøndene måtte hvertfall ta ministeren (i følge samme minister: "Sponheimen") på alvor.

 

Nå kan det selvfølgelig framheves at den samme hr. Sponheim ikke alltid var helt alvorlig, da. Før påske et år var det diverse avisskriverier om at det kunne bli knapphet på egg (de kristelige feirer påske på gammel hedninge-maner, ved å spise masse egg, for å få ståk**, og p*** i vilden sky!). Dette ble selvfølgelig tatt opp i Stortingets spørretime, og presidenten, Inge Lønning, ga ordet til landbruksministeren i følgende ordelag:

Lønning: "Kanskje landbruksministeren kan komme opp med et GULLEGG?".

Sponheim: "Ja, president, denne saken kunne vært løst, hvis hver mann hadde hatt sin høne!".

 

Dette er vel godt på siden av "Skytternytt"s eventuelle seriøsitet - men så er det snart jul!

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer også på resultatservice, vi arrangerte et stevne på 45 skudd miniatyr 15 m tidligere i høst. Dessverre ikke så populær disiplin, men resultatmessig svært godt.

For mange år siden satt Geir Magne Rolland norgesrekord på banen med 450 poeng. Den er gjeldende fremdeles.

Nå er Geir Magne blitt veteran.

Han skjøt igjen 450 poeng i V45, dårligste skudd var 10,1 eller 10,2 så vidt jeg husker. Det er faktisk norgesrekord, jeg vet ikke om den blir godkjent selv om dette var et åpent approbert stevne, Jeg husker ikke hva som må til for å få godkjent en norgesrekord nå.

 

Uansett var dette noe som burde få plass i Skytternytt, det er ikke så ofte slike resultater oppnås.

Flott prestasjon! Norgesrekordar kan vel berre settast i NM no, det har vore slik eit par år. Det blir diskutert, men eg har ikkje sett endringar. Har Skytternytt fått greie på denne prestasjonen? Dei har ikkje for mange journalistar som kan reise rundt og snuse opp gode resultat ...

Link to comment
Share on other sites

Resultater blir jo innrapportert mandagen etter stevnet, det var ikke meg som sendte, men uansett er jo dette kjent i fagkomite.

 

Når det gjelder sammenligningen med politikere og Sponheim spesielt synes jeg den er god.

Det stilles spørsmål om seriøsiteten både for Skytternytt og Sponheim.

Link to comment
Share on other sites

Pistolfolket har aldri skaffet landet noen OL-medalje. Og ikke kommer de til å gjøre det heller, i de neste 3 Ol, minst. Gjør de det vil Kalstad spise både jegerlua og jaktstøvlene sine.

Kanskje Domino skulle legge seg i hardtrening med den nye luftpistolen sin? Så slipper Kalstad å gå sulten uansett om det blir knapphet på egg eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

For det første: Ingen må stå med lua i handa for å få lov å poste her. Det kreves kun en smule folkeforumskikk. Glefser forumbøller, med hårfestet trolig uvanlig nær øyebrynene, etter deg pga- dine skriverier, kan du heve deg over og ignorere dem totalt. Og få en god latter. Kalstad gjør jo det, som kjent.

 

DFS, ja, de har sitt eget organ, Norsk Skyttertidende (NST), - det har vel vært med oss i omkring 130 år nå. Opplaget har ligget omkring 10.000.

NST kan variere, fra år til år, fra tynne blekker med terminlister og litt resultater, til noe som ligner underavdeling av Pro Patria (NROF-organ).

seriøsiteten av NST vs Skytternytt? Det kan nok slingre litt i begge.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har lært meg å kjenne de siste årene, så kan jeg være litt for direkte :wink: derfor denne forsiktige approachen :lol:

 

Jeg har mye sterke meninger om DFS og deres organisering. Ønsker ikke å forsøpling tråden til Per med dette. Ønsket bare å gi utrykk for min støtte til Per.

Link to comment
Share on other sites

Ja,det var litt spesielt.Tror trådstarter vil foretrekke at det ikke blandes andre forbund og tidsskrifter i tråden.

Er nok noen som ikke vet forskjellen på DFS,NSF,skytternytt og skyttertidende.Enkelte har nok opplevd å ikke kunne bruke en skytebane slik de ønsker når de vil.Da er det ikke så farlig hva forbundet heter,bare mann kan syte litt på et offentlig forum.

 

Selv har jeg fått skytternytt i postkassa noen år og det er nok ikke den mest spennende lektyren.Er mann hovedsaklig rifleskytter er det enda mindre,da bladet stort sett inneholder pistol stoff.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hva resultater etter en DFS skyting (15m miniatyr) har med bladet Skytternytt å gjøre kan man jo lure på, spesielt når NSF ikke organiserer denne type skyting....

Det er vanskelig å forholde seg til slikt som dette.

orobjo avslører seg her som uten kunnskap om skyteprogrammer. Før PCen tas i bruk bør en vite noe om det emnet man skal skrive om.

15 m miniatyr er en svært gammel NSF disiplin som er kopiert av DFS. Når det refereres til 45 skudd stående så er det en NSF disiplin, DFS skyter et helt annet program, det finner du i skytterboka om du ikke kjenner til det.

Link to comment
Share on other sites

Riktignok en liten avsporing, men har Hr. Kalstad noen anelse om hvor vanskelig det er å ta folk som omtaler seg selv i 3. person på alvor?

Om hr. Meyer leser tilbake i tråden ser han kanskje det Undertegnede bet seg merke i, nemlig at Kalstad ble så engasjert at han glemte å omtale seg selv i tredje person. Dette har tradisjonelt vært en markør for Kalstad, så han flyr under radaren når slikt glemmes bort. Slurv!

Nå står selvsagt Kalstad fritt til å korrigere sine feilaktige selvbenevnelser, men når temaet i tråden er lite etterettelig skriftlig debatt-teknikk ville ninjaredigering bare være for ironisk.

Dette var selvsagt helt utenfor tema, men det gjør en flisespikker godt å fange denne Kalstad i en (om enn noe selvforskyldt) feil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...