Jump to content

Bruk av drone til lokalisering av vilt.


asterix

Recommended Posts

I nr 8 av magasinet "Jeger" er det en artikkel om bruk av Drone for lokalisering av storvilt. Men er dette lovlig? I §21 i Lov om Jakt og fangst står det: Det er forbudt under jakt:å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren ...c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

Selv om en Drone er ubemannet utfører den samme oppgaven som om luftfartøyet var bemannet om jeg leser artikkelen riktig. Og loven nevner ikke "bemannet luftfartøy" I beste fall er det en vel gråsone? Hensikten med loven er vel nettopp å begrense jegerens mulighet til å lokalisere viltet "maskinellt"

I artikkelen reklamerer firmaet stort for sitt produkt, og "Jeger" er rimelig klar på at dette er fine greier. Blir vi egentlig lurt til å drive ulovlig jakt i denne artikkelen? Her tror jeg både magasinet og alle i artikkelen er ute på rimelig tynn is..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Slik jeg tolker loven og etter hva som er skrevet om droner siste året så har du svaret i spørsmålet ditt.

 

Det er forbudt under jakt:å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren ...c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

 

Min mening er at det er ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mine tvil til at drone går under definisjonen luftfartøy. Modellfly går ikke under denne definisjonen etter det jeg kan skjønner, så da gjør nok ikke drone det heller.

- Hva er skiller et modellfly fra et ubemannet luftfartøy?

Et modellfly benyttes utelukkende til rekreasjon, sport og/eller konkurranse, mens et ubemannet luftfartøy benyttes til en eller annen form for nytteflyging eller kommersiell flyging

http://www.luftfartstilsynet.no/selvbetjening/allmennfly/RPAS-FAQ/

Link to comment
Share on other sites

http://www.luftfartstilsynet.no/selvbet ... /RPAS-FAQ/" target="_blank

 

Flere betegnelser og forkortelser brukes for ubemannede luftfartøy og flyging med slike farkoster. Hvilken er riktig?

Det korte svaret er at det er flere benevnelser som kan være riktige, avhengig av hva som skal beskrives. Formelt er begrepet "ubemannet luftfart" det riktige å benytte for slik aktivitet.

 

På folkemunne benyttes ofte begrepet "drone", som tradisjonelt har vært benevnelsen på et fjernstyrt fly som blir benyttes som mål for luftmålsskyting i Forsvaret. Drone har imidlertid fått fotfeste i samfunnet etter at pressen i lengre tid har benyttet dette navnet for å beskrive alle typer operasjoner med både sivile og militære ubemannede luftfartøyer, utenom modellfly. En drone kan sannsynligvis kalles et "ubemannet luftfartøy" i den kontekst drone som oftest benyttes.

Det finnes også andre forkortelser som benyttes både i Norge og internasjonalt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det skulle være noen tvil om at "droner" er "luftfartøy" i forbindelse med jakt, vil jeg anta at DN/MD ganske omgående vil endre formuleringen, for å presisere at de er nettopp det.

 

Nå er droner å bruk av disse en relativt ny ting her i Norge, før noen endrer formuleringen av regelverket må det vell først bli oppfattet som noe som utgjør et problem. Bruk av droner under jakt har jo ikke vært det helt store tema her i Norge enda, men det kan vel bli en ting som noen ønsker å bruke ja.

 

Det er vel også noen som har uttalt seg i media om at regelverk rundt bruken av droner må spesifiseres mer en hva det er i dag. Sånne ting tar tid her i Norge.

Link to comment
Share on other sites

God å høre at de fleste har samme oppfatning som meg så langt. Jeg tillot meg å sende linken av diskusjonen til "Jeger" og regner med de kommer med en avklaring om lovligheten i nr 9. De vil forhåpentlig vis sjekke opp dette med Departementet og gi en avklaring- uansett hva svaret fra Klima- og miljødepartementet blir.

Link to comment
Share on other sites

Så hadde kanskje det vert det siste skuddet du tok på ei stund med eget våpen, alt etter hvem som eide drona :-)

Sant nok, var kanskje litt korttenkt skrevet. Men en drone kan føles som en trussel og forfølgelse, så en anmeldelse kunne også gått den andre veien.

 

Det er ikke bare vilt som ferdes i naturen.

Link to comment
Share on other sites

Under Bergen Tall Ships Races i sommer ble luftrommet over Bergen stengt, dette på grunn av at man ikke ønsket et stort antall sivile droner over et usedvanlig tettbefolket sentrum der det fort kunne bli bruk for både ambulanse- og politihelikopter - dette var midt under verste terrorpanikken - i tillegg til faren for kollisjoner da dronepilotene ikke er klar over hverandre. Så det er ingen tvil om at droner er "luftfarkoster" i luftfartsmyndighetenes øyne i alle fall, og det er de som sitter med definisjonsmakten på slikt, ikke MD. Det er ingen forskjell på at noen sitter med en drone og observerer dyr, for så å bevege seg tilsvarende i terrenget for å skyte det, og å sende opp helikopter med en spotter og guide jegere på bakken via radio.

 

Hadde jeg vært på jakt og fått en drone/quadropter hoverende over hodet

Dronene flyr vel ofte i en slik høyde at hagle er uaktuelt, og jeg nekter å tro at noen vil finne på å skyte med rifle opp i luften i en eller annen uforutsigbar vinkel og retning... Rent bortsett fra at å skyte ned en drone ville vært omtrent like lovlig som å skyte ned naboens modællfly hvis det krysser stakittgjerdet.

 

De dronene som ikke har kamera vil man nok ikke støte på i jaktterreng, og når det gjelder overvåkning så er nok droner som flyr over et stort område og tar oversiktsbilder fra 60-100 meters høyde mindre problematiske fra et personvernhensyn enn viltkamera, da det vil normalt være vanskelig å gjenkjenne personer som dronen tilfeldigvis filmer.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vært min største glede å se dronen styrte etter en fulltreff av enten hagla eller rifla.

...du er selvsagt klar over at politi og andre tilsynsmyndigheter har begynt å ta i bruk droner til å gjøre en del grovarbeide for seg...

 

http://www.finnmarken.no/finnmarkdagblad/nyheter/article7318427.ece

Det vil nok avstedkomme en del ubehageligheter hvis man i privatlivets navn skyter mot en politidrone. For å si det mildt.

 

Jeg syns ellers det er rimelig oppsiktsvekkende at folk på åpent forum antyder at de vil skyte mot droner. Jeg går videre ut i fra at de samme folkene ikke har viltkameraer satt opp i utmarken, eller iallfall ikke klager når de blir stjålet eller ramponert.

 

 

Lenken til Poacher er myntet på profesjonelle aktører, det er litt andre regler for rekreasjonsmessig bruk.

 

http://www.mindland.com/wp/rekreasjonsbasert-bruk-av-droner-1/

Link to comment
Share on other sites

Nuvel, da har de feilet. Kikkert har ikke lagring av det man ser, en vesentlig forskjell.

En drone med kamera må ikke nødvendigvis lagre det som overføres via kameraet...

Så masteroppgaven hos UiT skillet ikke mellom mulighetene digital framstilling gjør, kontra titte gjennom glass?

..ikke videre imponert av denne masteroppgaven.

Link to comment
Share on other sites

må understreke at jeg er helt enig i at dette burde være ulovlig, og forsvarer ikke bruken av det, og anser ikke personen som jeger, eller metoden som jakt

 

men betydningen av fartøy er nå "redskap til å fare/reise med" så da er vel ikke en drone ett luftfartøy i om med at det ikke transporterer noe/noen, så da heller ikke innbefattet av loven, og nå kan man vel ikke akkurat dømmes for å bryte en lov som ikke er der :/

Link to comment
Share on other sites

Vel, allerede i barnehagen har vel de fleste møtt på en løkull som høylytt proklamerer "lufta er for alle" mens han vifter hånda 0,2 cm forran nesa di... At samme løkrull nå har fått tusenlapper nok til å kjøpe drone endrer vel ikke stort? disse fikk stort sett juling når jeg gikk i barnehagen og juliggiverene en eller annen neglisjerbar symbolsk straff...

 

Men våpeneiere bør vel passe opp for "forebygging gjennom forvaltning" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nuvel, da har de feilet. Kikkert har ikke lagring av det man ser, en vesentlig forskjell.

En drone med kamera må ikke nødvendigvis lagre det som overføres via kameraet...

Så masteroppgaven hos UiT skillet ikke mellom mulighetene digital framstilling gjør, kontra titte gjennom glass?

..ikke videre imponert av denne masteroppgaven.

Nei, den tok for seg de juridiske aspektene vedrørende tillatelser for flyvning.

Billedtaking og lagring er en sak for datatilsynet.

Link to comment
Share on other sites

Bruk av drone :?:

 

Alså vi prater om jakt her ?

 

Har i dag gått og tenkt på den drona ,Som en mygg surrende runt hue :lol:

Hvordan ville viltet reagert . Hva er galt med lokalkunskap og kjenskap til bevegelsesmønsteret til viltet du skal jakte på .ja mange rare spørsmål har surra oppi detta lille hodet mitt i dag .

Kan ikke finne logikken , drona er et fremed element i marka . utstyrt med kamera måtte du ha ganske mye kunnskap for å finne noe . med varmekamera jo kunne fungert men blir en bra pris pr kg elgsteik . uansett måtte man gått i marka for å nå fram til elgen (går ut i fra at det er stort hjortevilt som kan jaktes på ) da gjerne med en hund for å holde dyret så man får skuddsjanse . Ja da har jeg heller droppa ekstra arbeidet og kun tatt med hund

 

Nei droner til å lokalisere vilt må være en spøk

er bare staten som kan finne på noe så dumt ( dei jakter jo ulv fra helikopter)

 

om noen seriøst har tenkt å prøve, skaff deg en annen hobby .

 

Dog til å finne savnete jegere og andre som er borte i marka er det kansje et alternativ med drone og terokamera :?:

Link to comment
Share on other sites

...men betydningen av fartøy er nå "redskap til å fare/reise med" så da er vel ikke en drone ett luftfartøy i om med at det ikke transporterer noe/noen, så da heller ikke innbefattet av loven, og nå kan man vel ikke akkurat dømmes for å bryte en lov som ikke er der :/
I artikkelen definerer "Jeger" selv hva en Drone er, sitat: "Drone er en fellesbetegnelse på såkalte fjernstyrte ubemannede luftfartøyer"(og kommer vel da under under §21, punkt C) i Lov om Jakt og fangst
Nei droner til å lokalisere vilt må være en spøk ..
For å storvilt er nok dette meget effektivt, spesielt på snødekket mark. Når de i tillegg har en rekkevidde på 2 km, flyr opp mot 60km/h og kan være i lufta i en times tid med direkte overført film til egen skjerm....
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Stilig filmet.Snakket med en tysker som drev og laget en drone som var programert til å følge Garmin Astro halsbåndet på hunden.Hele jaktlaget vil kunne følge hunden på smarttelefonen via dronen,akkurat som de nå følger hunden via astroen.Dette er jeg sikker på er det neste som kommer innen teknologi og hundepeiling på jakt.Bare et tidsspørsmål før vi har det.

Link to comment
Share on other sites

jaktlaget vil kunne følge hunden på smarttelefonen via dronen,akkurat som de nå følger hunden via astroen.Dette er jeg sikker på er det neste som kommer innen teknologi og hundepeiling på jakt! (Laget sitat av sitatet. Jegermeistern.)

Hva har dette med jakt å gjøre ? Pokker ikke rart at vi har mange dårlige jegrer når de må ty til slike tiltak for å få livet av dyra :roll: ingenting med jakt å gjøre

Link to comment
Share on other sites

Lar seg nok gjøre amarok, men å overtale ett jaktlag til å sitte og glane ned i en smarttelefon tror jeg vil bli en større utfordring.

 

Vi har vært gjennom den neolittiske revolusjonen. Likevel er jakt er noe vi klamrer oss fast i, ikke fordi det er enkelt eller lettvindt -men mer på grunn av det motsatte.

Derfor har jeg liten tro på at den gjennomsnittlige jeger noensinne vil sitte med drone hengende i lufta og smarttelefon i hånda.

 

Hadde ikke vært noe problem å effektivisere jakta slik den bedrives nå heller. Vi kunne avlet viltet opp innenfor hegn og hatt strategisk plasserte veier for firehjulinger eller åpne safaribiler. Men da er vi mer inne på husdyrhold, det slukker ikke vårt instinkt om å være jegere. Akkurat som bruk av drone heller ikke vil gjøre det.

(Uttak av skadedyr eller skadd vilt blir noe annet)

Link to comment
Share on other sites

Nå sitter hele jaktlaget mitt og følger hunden min via astroen.Alle har også en smarttelefon.Jeg er skråsikker på at de gjerne hadde fulgt hunden via film også,hvis muligheten var der.Det er jo også peilesystemer som går via telefon og gsm nettet.Halve skjermen kart og halve skjermen film? Hvorfor ikke?Til høsten er det Alpha 100 som gjelder,da vil de se meg som hundefører også.Når jeg kom med Garmin Astro i 2007 Så lo de av meg når jeg sa at dere nå kan følge hunden.Bare tull og helt unødvendig sa de.Nå er det ingen som ler av meg lenger,alle har Astro.Jeg sa til dem i høst at snart følger vi hunden med drone også.ingen ler av meg nå.Verden stopper ikke opp,Vi har bare sett en forsmak av hva som kommer innen teknologi.Så kan man jo selvsagt diskuter hva som er etisk riktig og hvor grensen skal gå.

Link to comment
Share on other sites

Vi har bare sett en forsmak av hva som kommer innen teknologi.Så kan man jo selvsagt diskuter hva som er etisk riktig og hvor grensen skal gå.
Som min venn, tidligere politiker etc. pleier å si: "I dag fins det ingen tekniske begrensninger, bare økonomiske".

 

Vi kan gjerne diskutere "etikk og grense" - men inntil videre er bruk av luftfartøy i forbindelse med jakt FORBUDT. De som ikke kan forholde seg til det, vil kanskje måtte avstå fra jakt og jaktvåpen i noen år, hvis saken kommer for retten.

Link to comment
Share on other sites

Nja.. er ikke så sikker på at det er direkte ulovlig.

 

Er nok flere regler som bør komme i forbindelse med at droner blir "allemannseie".

F.eks om en gjøk flyr i nærheten av der ett helikopter foretar redningsaksjon eller synes det er morro å følge etter noen. Så vil nok de fleste synes det er ugreit. Jakt og drone fører seg inn blant det synes jeg.

 

Amarok, jeg er nok en gammel gubbe når det gjelder jakt. Elgjakt der man skravler mye på samband og følger hunden på GPS tracking mens baken er godt plantet i stolsekken er ikke helt min greie. Effektivt og grei utførelse av "elgånna", den mest kjøttinnbringende jakta. Bare ikke noe som frister meg så veldig.

Liker å leke villmann når sjansen byr seg ;)

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg et scenario der rovviltjaktlagets droner og droner fra ulike verneorganisasjoner utkjemper regelrette lutftslag.

Mens SNO`s Røde Baron prøver å holde orden i virvaret. :lol:

 

Trur nok at det er i alles interesse å glemme bruk av slike farkoster til jaktbruk. Uavhengig om en mener det er lovlig eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...