Jump to content

Bruk av drone til lokalisering av vilt.


asterix

Recommended Posts

M67 du kan gjerne få mene at jeg er trangsynt. Men synes det er litt morsom da det virker som det kun er jeg som prøver å se på saken fra et annet ståsted, enn det jeg som jeger måtte ønske meg av duppeditter hær. Litt fra stå stedet til jaktmotstandere, og de som fortsatt er mer eller mindre likegyldige.

Hva jegere oss i mellom synes er uetisk eller ikke, spiller ingen rolle. Den dagen vi gir jaktmotstandere så tungtveiende argumenter mot oss om at vi bare er en gjeng med sadister som liker å drepe dyr. Er nok den samme dagen vi får almenheten mot oss. Tro meg, det er mange jaktmotstandere som forkynner i reinspikka Jehovas stil til almenheten om hva de synes er etisk riktig angående jakt. Med for gode argumenter fra den kanten kan veien til null jakt bli ganske kort.

 

Er det en trangsynt å tenke i den banen når man vil bevare jakt som hobby og tradisjon, midt i en debatt om droner til bruk i jaktsammenheng?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg er nok konservativ når det kommer til jakt, men må allikevel undres over hva i alle dager man skal med en drone for å finne vilt? I boka mi gjør man seg fortjent til å felle viltet fordi man gjør riktige valg. Tilfredsstillelsen ligger i å være smartere enn viltet i deres rette element.

Den dagen teknologi tar over for dyktige jegere vil jeg si at det menneskelige forfallet er komplett.

 

Var forøvrig akkurat en liten pinse tur med jentene mine i terrenget mitt. Kort oppsummert observerte vi på en liten tur: 3 elg, 1 hjort, 1 rådyr, 2 storfugl, 1 orreleik (7 stk), 2 harer.

Link to comment
Share on other sites

Klipp, klipp. G.Larson

 

Tråden har gått over 3 sider, og allerde 27. september i fjor skrev jeg at også "små" modellfly/droner ER luftfartøy - og dermed forbudt til jakt. For de som likevel klynget seg til et hypotetisk halmstrå, og prøvde seg med diverse avansert definisjonstull, har DN presisert forbudet - slik at all RIMELIG tvil om dette nå er ryddet ettertrykkelig av veien!

 

Jeg skrev dette tidligere i vår, og før du prøver deg med modellfly m/avansert utstyr, les følgende:

- inntil videre er bruk av luftfartøy i forbindelse med jakt FORBUDT. De som ikke kan forholde seg til det, vil kanskje måtte avstå fra jakt og jaktvåpen i noen år, hvis saken kommer for retten.
Link to comment
Share on other sites

Modellfly har allerede en del begrensninger. Jeg er rimelig sikker på at det finnes grenser for hva du kan gjøre. Såkalt FPV er blitt populært. Kamera i flyet som sender live video tilbake til piloten. Det er veldig morsomt. fpv.no er stedet å lære. Tanken om jaktbruk har slått meg også. Men et annet mer stuereint bruksområde er saueleiting. Disse hvite ulldottene har mye bedre kontrast i terrenget enn kamuflasjefargede hjortedyr. Sauebønder kunne spart seg mye gange med slikt utstyr. Jeg er ganske sikker på at teknologien er kommet for å bli, og at vi bare såvidt har sett begynnelsen. Til selve jaktutøvelsen syns jeg bruken er betenkelig, men det kan være tilfeller der det er nyttig. F.eks når bikkja drar pokkerivold utenfor peilevidde, så hadde det vært kjekt å sendt opp en drone med rekkeviddeforlenger. En liten lokal AWACS med samband til alle på laget. I stedet for kamera på bikkja kunne det henge en drone 100 m over og filme. Forskjellig bruk vil være mer eller mindre greit. Med ny teknikk oppstår nye problemstillinger.

Link to comment
Share on other sites

Tenker bare at definisjon hobbybruk (altså ikke jakt) kunne benyttes over fjell og vidde. At noen dyr kommer på skjermen kan jo ikke unngås. Mener med mitt innlegg at noen smutthull via annen bruk muligens kan eksistere, hvis det er lov med modellfly på fjellet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er en høyst reell problemstilling, furuoglyng. Jeg har hytte midt i et jaktterreng, fint plassert litt høyt i terrenget med god radiodekning for rc og video. Jeg har flydd en del rc der opp i gjennom åra. Om jeg tilfeldigvis skulle se en elg fra oven på min ferd, så kan jo den informasjonen viderebringes. På samme måte som om jeg skulle se et dyr fra bilen på vei til hytta. Det vil være en gråsone et sted mellom modellflyging og lokalisering av vilt. Likens med bil. Å lokalisere vilt fra bilen på tur inn i jaktterrenget er ikke til å unngå, og det er jo også greit. Å kjøre rundt bevisst kun med det formål å lokalisere vilt er ikke greit. Men så er det alle de ti milliarder grunner en kan ha for å kjøre en tur da.."tror kanskje jeg glemte lommekniven innerst i veien her" eller, "det er så god termikk bortunder det berget der"

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det helt greit. Og du trenger ikke lyve på deg at du har mistet noen lommekniv i veien. Ville bare påpeke at Flatin "blander snørr og barter" når han drar bilturene til hytta si inn i denne debatten.

Link to comment
Share on other sites

§ 21.(bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

 

Det er forbudt under jakt:*

 

c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

 

 

* min understrekning.

 

Om jeg tilfeldigvis skulle se en elg fra oven på min ferd, så kan jo den informasjonen viderebringes.

 

Når er man på jakt? Flatin er jo ikke på jakt når han flyr RC. Står han dermed fritt til å ringe kompisen som han veit har elgjakt i området og fortelle han om hvor elgen ble observert? Hvis ikke, hvor går grensa? Og hvordan skal oppsynet/politiet bevise at du er på jakt når du flyr drone/rc-fly?

Link to comment
Share on other sites

Det er mye som går an. Jeg testet nylig et langbølget IR-kamera, mindre enn en GoPro, som vil være fantastisk til å finne vilt med. Droner med IR kamera brukes allerede til å lokalise rådyrkillinger i åkre (Tyskland) før slått, og til områdeovervåking og patruljering (USA).

IR-kameraet vil oppdage vilt så enkelt at det er stygt, og om en vil diskutere ettersøk - en fersk bloddråpe vises meget godt. En kan og fly nær oppp til vilt og se om det er det aktuelle, sårede viltet. Å ha en våpen på drona er ikke engang neste skritt, det har de opplevd i midt-østen lenge, men et luftgevær med bedøvelsespiler kunne en fange og flytte ulv som en ville...

Gi oss få år med AI, så kan du sende ei autonom drone ut for å skyte en elg mellom 180 og 210kg, med 4 eller 6 tagger. Du får SMS når den er felt. Fangstrapport går automatisk dit den skal, og kg-prisen er allerede trekt fra konto

I samme "rant'en" så så jeg at firmaet som lanserte den automatiske langholdsrifla, "Tracking Point", er konk... Kanskje det ikke er så kult likevel?

 

K

Link to comment
Share on other sites

I tillegg kan en privatflyger uten hinder hjelpe et jaktlag med et eller annet kommunikasjons middel ved å ta seg en liksom "instrumental/visual flight rules" oppfriskning over et jaktområde, skulle jeg tro. 2 år siden fløy en sånn ppl/a type fram og tilbake 5-6 ganger muligens VOR/DME greie ca 300 fot rett over meg på vidda, mens jeg tuslet på rypejakt. Vet ikke hva flygeren hadde i hue sitt, men jeg følte meg litt som i en 007 scene.

Link to comment
Share on other sites

Det snakkes om at verden går videre, og det er nye ting og store fremskritt etc.

 

Når det gjelder jakt ser jeg ikke en eneste grunn til at alle disse tingene skal gjøre jakten så mye bedre? Hvor er det noen vil? Er det for tungt og vanskelig å jakte?

For min egen del, når jeg tenker jakt og skal jakte, er det kun, meg selv, riflen, kikkertsiktet, kikkerten, avstandsmåleren, og ellers det vanlige og gode jakt utstyret som ellers består av adekvat bekledning og ryggsekk med ditto tilhørende. Ir restlysforsterker, droner...joda, er det teknologien som er drivkraften her, eller hva er det for noe? Og hvorfor i all verdens navn, må noe for all del endres? Noen er i mot alt nytt hevdes det! Til det vil jeg svare, hva vil man at jakt skal være for noe? Skal jakt i fremtiden bli definert som noe helt annet enn hva det er idag? Gammeldags, ja, trives jeg med den gode gamle og naturlige måten å jakte på, ja! For meg blir det vanskelig å gå seriøst inn i en diskusjon om bruk av alskens teknologi rettet mot jakt. Heldigvis er jeg ikke helt alene om å ha slike meninger som jeg gir uttrykk for her nå, det er mer bekymringsfullt om andre i fullt alvor synes at alt som finnes av teknologi skal brukes for å gjøre det lettere og enklere, er det slik, er det da en meningsløs diskusjon for mitt vedkommende. Men for all del, alle har sine egne meninger.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg kan en privatflyger uten hinder hjelpe et jaktlag med et eller annet kommunikasjons middel ved å ta seg en liksom "instrumental/visual flight rules" oppfriskning over et jaktområde, skulle jeg tro.

 

 

Hvordan kom du fram til at det skulle kunne være OK (som i lovlig)?

Link to comment
Share on other sites

Til det vil jeg svare, hva vil man at jakt skal være for noe? Skal jakt i fremtiden bli definert som noe helt annet enn hva det er idag? Gammeldags, ja, trives jeg med den gode gamle og naturlige måten å jakte på, ja! For meg blir det vanskelig å gå seriøst inn i en diskusjon om bruk av alskens teknologi rettet mot jakt.

 

Jeg er enig i det du skriver, det som gjør jakt spennende er jo nettopp at det kan være vanskelig.

 

Det er ingen tvil om at teknologien til å kunne sitte hjemme i sofaen og legge ned vilt med drone finnes idag, det diskusjonen bør dreie seg om er hvor grensen for bruk av teknologi og nye oppfinnelser bør gå?

 

Dette er det selvfølgelig ganske delte meninger om;

 

-Noen hater fortsatt lyddempere, slikt er det bare tjuvjegerpakk som bruker! Å argumentere med disse er nytteløst "HÆÆÆÆ Æ HØR ITJ KA DU SEI? - JAKTA I MANGE ÅR Æ SJØ".

 

-Motsettingen er da de som benytter droner, restlysforsterkere, sub våpen med bøttedempere, gps osv..

 

Vi har jo idag mange hjelpemiddler som er stuerene, f.eks:

 

-Avstandsmåler, opplyst retikkel, ballistiske kalkulatorer, gps, jaktradio på VHF band, lyddempere, viltkamera osv osv.

 

Dette er hjelpemiddler som gjør jakten lettere, hvorfor skal dette være ok, men ikke en restlysforsterker f.eks? Drone? Hvor går grensen? Norsk lov skal jo følges, men den kan endres..

 

Setter man dette på spissen kan avstandsmåleren og en ballistisk kalkulator gjøre alle middels skyttere i stand til å skyte rimelig sikre treff på storvilt til minst 350 m, uten særlig trening.

 

Viltkamera kan benyttes til å observere vilt hjemmefra, setter man en 4-5 stk på stiene inn mot innmark så får man varsel på tlf når det er tid for å låse opp våpenskapet.

 

Revevarsler?

 

Så hvor skal grensene gå i fremtiden? Det er allerede idag slik at de med mye penger kan kjøpe seg til å bli mer effektiv.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med deg og ladebenken!

 

Du tar opp flere aktuelle tema her. For å ta det siste først, revevarsler, ja, uten å tillegge andre meninger de ikke selv har gitt uttrykk for. Jeg tenker at kanskje, og jeg presiserer at det er bare noe jeg tror, at når det gjelder feks rev, så bryr kanskje ikke alle seg like mye om dem, som feks når det gjelder rådyr, hjort og elg. De tre sistnevnte er matnyttige og verdifulle, det er ikke reven. Den lager bare tull og krøll!? Derfor er det nok en lavere terskel for å kunne ta den ut, vil jeg tro. Jeg anklager ingen som helst, men det er bare en tanke. Avstandsmåler er helt klart et hjelpemiddel. Det første jeg tenker omkring den, er at den i utgangspunktet skal sikre avskyting av dyr, men det blir jo ikke slik, men motsatt effekt om noen velger da også å dra holdet maksimalt ut! Jakt radio, så absolutt en viktig sikkerhetsdetalj. Men så lenge vi mennesker kan styre det meste selv, kan det også bli brukt annerledes enn hva det er tiltenkt som. Det faller egentlig ned på at vi skal høste av overskuddet, det som jorden og dyrene gir, det er viktig å kunne se, forstå, og ikke minst handle ut i fra tanken om at dette skal være noe vi driver på med som skal være bærekraftig. Til og for oss alle.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg kan en privatflyger uten hinder hjelpe et jaktlag med et eller annet kommunikasjons middel ved å ta seg en liksom "instrumental/visual flight rules" oppfriskning over et jaktområde, skulle jeg tro.

 

 

Hvordan kom du fram til at det skulle kunne være OK (som i lovlig)?

 

Sier ikke at der er lovlig og ok, men at dette i teorien kan utføres. Jeg forsøker bare å vise at loven mot kjøre/luftfartøy til jakt ikke er 100% vanntett, slik at smutthull vedr modellfly til jakt (unnskyld) hobby og ppl/a kan brukes ulovlig legalt. Dermed synes jeg at en sånn lov i realiteten ikke burde eksistere, siden luftrom til privatflyging og hobby ikke kan forbys over huttiheita. Man blir selvfølgelig å redusere bruken av mobil observasjon på vilt slik loven er idag, men for å være ærlig så ser jeg ikke poenget i å la jakta være vanskelig for jegere, når det allerede er kvote på dyr. Så hvorfor ikke droner?

Link to comment
Share on other sites

Å kjøre rundt på veien å lokalisere viltet er fullt lovlig, det står helt jo klart il lovteksetn hva som er forbudt. Det er forbudt å: ...c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

 

I stand corrected.. Og jeg som i alle år har trodd at lokalisering av vilt med motorkjøretøy faktisk ikke er lov. :oops: Heretter skal det kjøres skogsbilveier for alt det er verdt ;) Jeg blander vel litt sammen med paragraf a, som forbyr motorkjøretøy for å avlede viltets oppmerksomhet.

 

En liten digresjon. En god kompis var på tur innover ei myr med elgtrekk for å hente en elgokse som var felt. Den var først skadeskutt, ble borte, og felt rett etter. Midt på myra kommer en okse på haltende på tre bein. Rifla til kompisen lå igjen i bilen. Det viste seg å være to okser i området. Kompisen gikk aldri en meter i skogen uten rifle etter episoden ;)

 

Når det gjelder jakt ser jeg ikke en eneste grunn til at alle disse tingene skal gjøre jakten så mye bedre? Hvor er det noen vil? Er det for tungt og vanskelig å jakte?

For min egen del, når jeg tenker jakt og skal jakte, er det kun, meg selv, riflen, kikkertsiktet, kikkerten, avstandsmåleren, og ellers det vanlige og gode jakt utstyret som ellers består av adekvat bekledning og ryggsekk med ditto tilhørende. Ir restlysforsterker, droner...joda, er det teknologien som er drivkraften her, eller hva er det for noe?

 

Det finnes sikkert like mange grunner for å jakte som det finnes jegere. Noen lever og ånder for jakthunder, noen liker skyting på lange hold, noen støkkjakt, noen er mest interessert i våpen og skyting.

En finner faktisk lignende diskusjoner i rc. Bruk av gyro, gps etc som gjør flyging mye enklere er det mange som rynker på nesa av. Noen vil bygge alt i balsa fra grunnen av, noen er fornøyd med et isoporfly som er ferdig. Før var det forbrenningsmotorer som gjaldt, nå blir det mer og mer elektro. Nå finnes det til med ok biler som går på strøm, og bare se hvor krakilske enkelte blir når det diskuteres.

Folk har ulike interesser vedrørende jakt. Mangfold kalles det. Blir ofte sett på som noe positivt.

Link to comment
Share on other sites

...Heretter skal det kjøres skogsbilveier for alt det er verdt ;) Jeg blander vel litt sammen med paragraf a, som forbyr motorkjøretøy for å avlede viltets oppmerksomhet...
Tja.. du kan tråkke i salaten da også- da er vi inne på hvilke veier som det faktisk er lov å kjøre på. :winke1: Her kommer loven om motorferdsel i utmark inn- og den sier noe om ferdsel på skogsbilveier. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1977-06-10-82

Se litt på §2..Det skal ikke være enkelt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Stønn! :P Du tenker på delen "Veg i utmark som ikke er opparbeidd for kjøring med bil, anses i denne lov som utmark. Det samme gjelder opparbeidd veg som ikke er brøytet for kjøring med bil."

Veiene vi har er nok godt innafor, og jeg kommer fram med vanlig personbil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...