Jump to content

Elgjakta 2008


LeivVidar

Recommended Posts

Virkelig en fin billedserie, noe til etterfølgelse for oss andre også kanskje ? :wink:

 

 

Ligger en bildeserie her også hvis en er interessert.

http://ulfveidahl.net/index.php/1153817

 

Ble et elgfall i dag også. Et ettersøk i regi av kommunen. En piggokse ble observert i et boligfelt og den var tydelig skrall. Slapp på hund og var innpå flere ganger. Den haltet tydelig og la seg ned 3 ganger i løpet av knappe 500 meter. Lensmann og jeg kom innpå og fikk avlivet den. Med saken i Fauske i bakhodet gikk den heldigvis inn storskauen før bikkja fikk tak i den :D .

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 257
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da var det min tur. En firetakker okse felt med 9.3`n og 250 grs Swift 8)

Skutt for bandhunden vår :D

Skal få overført bilder etterhvert. Samt bilder av de 2 kulene...

 

Grattis!!

Det var flott, for Bella!! Da er det stas i heimen...! :wink:

 

Skaut selv en liten pigger på fredag. Den ble litt glissen av at en 340grainer ruslet igjennom bringa på'n. Fra 416 Tayloren........ :wink:

Link to comment
Share on other sites

Grattis til Hansen....og andre som vært heldig og fått felt dyr.

 

Det går mot slutten av jakten.....siste helga nå der vi jakter i allefall. Jeg skal selvsagt oppover på sætra igjen....har en kalv igjen bare, men muligheter for fritt tilleggsdyr er tilstede :D

 

Håper Diana fortsatt holder sine vinger over meg til helgen....har vært heldig iår.... 8)

 

Fortsatt skitt jakt til de som holder på i vinden eller skal ut disse siste dagene.....

Link to comment
Share on other sites

Var en tur ute i dag, i nyyyyyyyyydelig høstvær. Helt alene med hunden (lånt unghund). Det var virkelig deilig og raste i lyngen i dag. Et lite bål, kaffe, ostebrøskiver svidd på bålet, og en hund å kose litt med i formiddagssola. Kan man ha det bedre??

Hadde to uttak, men det reiste pokkerivold dessverre, og ut av terrenget. Bikkja kom tilbake da det ikke viste tegn til å stoppe opp.

Link to comment
Share on other sites

I dag har det blivit skjutet en tjur i mellanklassen och bara kameran kommer hem, så lär det komma bilder.

 

Jag garanterar dock inte det, då det kan bli vad som helst för märkliga bilder när maken fotat :roll::lol:

 

Någon bra bör han dock ha fått till tycker jag!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

"Jamta" Jeg må si jeg syns mye om den ungjemten din gitt, særlig der den står oppå æljen og er skikkelig tøff. Hærlig hund :D:D Og flotte bilder. Mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

Ungjämten??

 

Om du menar denna hund

 

DSC_0159.jpg

 

Så är det min gamle 10-årige jämthund som blev manglad av tåget för snart 2 år sedan 8)

Pappa till Senderos valp :wink:

 

Eller menar du lillvalpen??

 

080912-alg-1.jpg

 

Där var han ca 4 månader och hans höst kommer nästa år :D

Link to comment
Share on other sites

Her er bildet av den 10 spirs elgoksen jeg skjøt den 12. Oktober. Den veide 205 kg. Skjøt den når jeg skulle ta transportetappen til der jeg skulle starte og drive med hund. Det var et tre på den store myra, og det sto jeg heldigvis 3 meter unna når oksen kom luskende mellom trærne 140 meter foran meg.

 

12102008018ap5.jpg

w800.png

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Ungjämten??

 

Om du menar denna hund

 

DSC_0159.jpg

 

Så är det min gamle 10-årige jämthund som blev manglad av tåget för snart 2 år sedan 8)

Pappa till Senderos valp :wink:

 

Eller menar du lillvalpen??

 

080912-alg-1.jpg

 

Där var han ca 4 månader och hans höst kommer nästa år :D

 

Det var nok lillvalpen ja, selv om de er fine de andre og. :D:D

Link to comment
Share on other sites

2917346923_9a85659720_b.jpg

 

Fenris til venstre og Tikka (hunden til 350RM) til høyre.

 

Dette er Åbackens Nightmare in the sky alias Fenris.

I dag tok jeg han på en liten treningstur i jaktvaldet til 350RM i Hobøl.

Siden de er ferdig med jakta er det greit å trene der.

Fenris tok ut en enslig kalv, hakkete los med mye forflytning i ca 30min før dyret virkelig låste styrekulene og gasset på. da slapp han og kom tilbake. Fenris er nå knappe 8mnd.

Forige jakthelg jobbet han med ku og kalv i valdres i nesten en time. Da stod losen ganske fast i 15min før jaktlederen bestemte at nå skulle vi finne på noe lurt :roll: Han gikk i følge astoren 7,8km etter disse dyrene før han slapp. Dette begynner å ligne på en elghund og neste jaktår blir nok utrolig spennede.

Link to comment
Share on other sites

Ble kvige på oss idag.. på 168 kg.. Min siste jaktdag på elg i morra. :( Gleder meg allerede til neste år siden jeg ikke har fått skutt enda.. Hver jæ*** gang har det vært naboposten som har skutt :x Men har sett masse dyr og hatt flere på post, men enten har det vært feil dyr eller så har jeg ikke hatt skuddfelt pga for mye skog og kvist. Hadde mulighet på en storokse forrige helg, jeg var HELT klar, satt med rifla i posisjon men akkurat idet jeg skulle plystre på han fant han ei åpning i skogen, snudde rasshullet til å stakk.. kjipt, men dæsken døtte for et kick!

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 1 1/2 års kviger opp i 170 kg her.. ble ikke jakt på min siste dag pga full storm å greier. Da ble jeg forbanna siden dette var siste dagen i år jeg hadde mulighet! Men gikk meg en tur allikevel, men så ikke en dritt. Hagl, regn, hagl, VIND, osv..

 

Har nok et litt annet beitegrunnlag dere da ja. Selv skaut jeg en 1,5 års "pigger" i nordenden av Nordmarka, og den hadde slaktevekt på 89kg. :roll:

Link to comment
Share on other sites

elgjakta har for min del gått veldig bra, fått skutt 3 elger selv, og det har blitt skutt 6 for hunden min! er bare 18 og har trent opp hunden selv siden jeg var 14-15 år, er først i år hunden har vist veldig lovende takter! :D men i dag loste han på en okse, jeg hadde den nesten men er redd jeg støkkte, så hund å elg tok ut noe voldsomt, og hunden er enda borte, må ærlig innrømme at min nattesøvn ser ut til å bli heller dårlig i natt, er så redd for vesle gutten min :( har gjort det før men da visst jeg hvor jeg hadde han, men nå har jeg ingen anelse om hvor han kan være, har siste posisjonen på astroen, men den er nok tom for batteri nå, heldigvis har jeg en swepoint hengende på også. skal ut i morgen igjen å lete, men er så usikker på hvor jeg skal begynne. håper virkelig jeg klarer å finne han i morgen!!

Link to comment
Share on other sites

elgjakta har for min del gått veldig bra, fått skutt 3 elger selv, og det har blitt skutt 6 for hunden min! er bare 18 og har trent opp hunden selv siden jeg var 14-15 år, er først i år hunden har vist veldig lovende takter! :D men i dag loste han på en okse, jeg hadde den nesten men er redd jeg støkkte, så hund å elg tok ut noe voldsomt, og hunden er enda borte, må ærlig innrømme at min nattesøvn ser ut til å bli heller dårlig i natt, er så redd for vesle gutten min :( har gjort det før men da visst jeg hvor jeg hadde han, men nå har jeg ingen anelse om hvor han kan være, har siste posisjonen på astroen, men den er nok tom for batteri nå, heldigvis har jeg en swepoint hengende på også. skal ut i morgen igjen å lete, men er så usikker på hvor jeg skal begynne. håper virkelig jeg klarer å finne han i morgen!!

 

Legg ut et klesplagg det lukter "deg" av. Hvis ingen følger etter hunden, blir den lei, og går baksporene sine tilbake. Man kan ofte finne hundene rundt der hvor uttaket skjedde.

Link to comment
Share on other sites

elgjakta har for min del gått veldig bra, fått skutt 3 elger selv, og det har blitt skutt 6 for hunden min! er bare 18 og har trent opp hunden selv siden jeg var 14-15 år, er først i år hunden har vist veldig lovende takter! :D men i dag loste han på en okse, jeg hadde den nesten men er redd jeg støkkte, så hund å elg tok ut noe voldsomt, og hunden er enda borte, må ærlig innrømme at min nattesøvn ser ut til å bli heller dårlig i natt, er så redd for vesle gutten min :( har gjort det før men da visst jeg hvor jeg hadde han, men nå har jeg ingen anelse om hvor han kan være, har siste posisjonen på astroen, men den er nok tom for batteri nå, heldigvis har jeg en swepoint hengende på også. skal ut i morgen igjen å lete, men er så usikker på hvor jeg skal begynne. håper virkelig jeg klarer å finne han i morgen!!

 

Legg ut et klesplagg det lukter "deg" av. Hvis ingen følger etter hunden, blir den lei, og går baksporene sine tilbake. Man kan ofte finne hundene rundt der hvor uttaket skjedde.

 

fant igjen hunden i 5 tiden i dag så da kan jeg vel si at helga var velykket :D blitt helt jaktidiot min lille grå :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hatt fine vekter på elgen i trysil området i år.Vi har bla fått kalv på 88 kg,kvige 171 kg og ei kjempe ku på hele 246,5 kg :) Alle tre dyra er skutt i første uka av jakta

Og vi har fått ei 2,5-årig ku på 134kg.... :(

Og de tre foregående åra har vi skutt minst ett avmagra dyr hvert år, som har blitt vraket av veterinær.

Nå på søndag var kona i terrenget med unghunden, og gikk på et kadaver av en 4-takker. Hun fikk seg en tur til i dag for å påvise for viltnemda.

Link to comment
Share on other sites

Jakta har godt bra i år ,har jakta på 2 vald,skutt stort sett alle dyr på kvoten.3 okser,3 kviger,1 ku og 2 kalver på vald 1 og ku og 3 kalver på vald 2.Skal jakte onsdag på vald 2.Har vært mye regn og vind.Fine vekter på alle dyr,bortsett fra ei kvige på 100 kg,skulle ha vært minst 150-160 kg.

Link to comment
Share on other sites

Kom nettopp tilbake fra 5 begjivenhetesrike dager i Valdres, skjøt min, for sesongen eneste elg, en kalv fredag morgen, rent tilfeldig før drevet startet. Men når de driver og krysser i åpne flater i grålysningen så kan det jo skje. Ellers har unghunden hatt tre loser jeg har kunnet konstatere feil dyr ved å smyge meg inn og to hvor jeg har bein flydd, en med 1,5 åring som vi skulle ha, men ikke skyter jeg anpusten og fæl på løpende dyr og 150m hold i ugjemt tereng. I dag var det en vid og grei firetakker som kom rett i møte med meg på en vei i snøføyka, med bikkja hakk i hel. Dene Astroen er en en kjekk sak, når man i tillegg vet hvor dyra liker å krysse.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 1 1/2 års kviger opp i 170 kg her.. ble ikke jakt på min siste dag pga full storm å greier. Da ble jeg forbanna siden dette var siste dagen i år jeg hadde mulighet! Men gikk meg en tur allikevel, men så ikke en dritt. Hagl, regn, hagl, VIND, osv..

 

jøu mansjit

 

KVIGE???? på 170 kg??????????

Link to comment
Share on other sites

Og jeg har klart å ødelegge jakta for et elgjaktlag. De hadde sett etter kvige i to dager eller noe sånt da jeg slapp bikkjene mine på småviltjakt. En time etterpå fikk laikaen løs et dyr og der kom kviga på 30 meters hold og dro ut av terrenget.

Det var først etterpå at jeg fikk vite at jaktlaget var på utkikk etter et sånt dyr, men da jeg dagen etterpå forsøkte å drive kviga tilbake, sto vinden fortsatt feil. Det nytta ikke.

Det kan være irriterende med småviltjegere i elgjakta :(

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har skutt 1 1/2 års kviger opp i 170 kg her.. ble ikke jakt på min siste dag pga full storm å greier. Da ble jeg forbanna siden dette var siste dagen i år jeg hadde mulighet! Men gikk meg en tur allikevel, men så ikke en dritt. Hagl, regn, hagl, VIND, osv..

 

jøu mansjit

 

KVIGE???? på 170 kg??????????

 

Også da? Har vi også... :)

Link to comment
Share on other sites

Vil gjerne se kjevene til de kvigene på 170 kg. Tror dere tar veldig feil og at det er 2,5 årige eller eldre dyr det er snakk om..

 

Niks, ble bekreftet etter at vi hadde sendt inn kjevene. Kan forøvrig nevne at vi har forholdsvis høye slaktevekter i området, tvillingskalven vi skjøt i år veide 79kg....

Link to comment
Share on other sites

Vil gjerne se kjevene til de kvigene på 170 kg. Tror dere tar veldig feil og at det er 2,5 årige eller eldre dyr det er snakk om..

 

Har blitt utført tannsnitting av alle dyr 1.5 år eller eldre i min kommune de siste åra, og det er skutt mange kviger opp mot den vekta. I 2005 ble det skutt ei på 180 og ei på 187, de siste to årene har de største ligget rett i underkant av 170.

 

De aller største kvigene er nok underrepresentert i fellingsmaterialet, det er nok verre å stole på sikre kvigetrekk når dyret er såpass ruvende...

Link to comment
Share on other sites

Har blitt utført tannsnitting av alle dyr 1.5 år eller eldre i min kommune de siste åra, og det er skutt mange kviger opp mot den vekta. I 2005 ble det skutt ei på 180 og ei på 187, de siste to årene har de største ligget rett i underkant av 170.

 

De aller største kvigene er nok underrepresentert i fellingsmaterialet, det er nok verre å stole på sikre kvigetrekk når dyret er såpass ruvende...

 

Den ene av de to over 180 ble felt på valdet vårt. ble faktisk skutt i den tro at det var ei ku!

Trodde det var ei ku også helt til vi fikk sett kjeven.

Kan nevne at vi har skutt et par i år også, men de har ikke vært så store "bare" 150!

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 1 1/2 års kviger opp i 170 kg her.. ble ikke jakt på min siste dag pga full storm å greier. Da ble jeg forbanna siden dette var siste dagen i år jeg hadde mulighet! Men gikk meg en tur allikevel, men så ikke en dritt. Hagl, regn, hagl, VIND, osv..

 

jøu mansjit

 

KVIGE???? på 170 kg??????????

 

Det er allerede bekreftet...! Ganske høye slaktevekter her tydeligvis. Mandag ble det skutt en kalv av laget mitt og den veide godt over 80 kg. Å tidlig i jakta tok vi en okse på 300 kg. å jeg har vært med å slaktet ei ku på 220 kg med "nabolaget". Så feil det har vi ikke tatt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...