Jump to content

Elgjakta 2008


LeivVidar

Recommended Posts

  • Replies 257
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Endelig har snøen kommer litt ned i skogen. Derfor tenkte jeg kanskje å ta meg en tur på sporingjakt etter rev. Ville dere elgjegere blitt irritert om det hadde kommet en revejeger gjennom skogen?

Er nemlig et elgjaktlag som jakter oppi der.

Har jeg lov, eller er det strengt forbudt?

Link to comment
Share on other sites

Endelig har snøen kommer litt ned i skogen. Derfor tenkte jeg kanskje å ta meg en tur på sporingjakt etter rev. Ville dere elgjegere blitt irritert om det hadde kommet en revejeger gjennom skogen?

Er nemlig et elgjaktlag som jakter oppi der.

Har jeg lov, eller er det strengt forbudt?

 

Vet ikke om det finnes noen lov om dette, hvis ikke grunneier har sagt noe spesielt. Men, hva med å ikke ødelegge elgjakta for laget som holder på? De har kanskje bare en uke til rådighet, litt dumt hvis du skal jage bort elgen fordi du er på revejakt, noe du har god tid til å drive med både før og etter elgjakta.

Link to comment
Share on other sites

Endelig har snøen kommer litt ned i skogen. Derfor tenkte jeg kanskje å ta meg en tur på sporingjakt etter rev. Ville dere elgjegere blitt irritert om det hadde kommet en revejeger gjennom skogen?

Er nemlig et elgjaktlag som jakter oppi der.

Har jeg lov, eller er det strengt forbudt?

 

 

Hei.

 

Jeg har lurt på det samme, så jeg spurte en elgjeger igår. Dem satte visst stor pris på 10-14 dager uten innblanding fra oss andre, så da er jo det greit. Men da skal dem faen meg ikke skyte bukken min heller, for da blir jeg forbanna :evil:

 

Men jeg får se positivt på det, for da rekker jeg å få unnagjort en del ting jeg har latt skure og gå hjemme her også. Som f.eks. å rydde opp ute her til vintern, fortsette med terrassen som skulle vært ferdig for "litt" siden, og montere snøskjæret på den avdanka gamle Pajero'n min.

 

Håper jo ikke det blir så mye snø at jeg må måke, men man veit aldri. Også må jeg få montert div. lys på bilen til meg sjøl og kjærringa. Jeg skal ha rygge/arb.lys, og Hege skal ha spredere.

 

Håper det kommer noe positivt ut av det for deg også Wurzman :D

Link to comment
Share on other sites

tja tja, blir nesten omvendt for meg da men.. :?

Skulle helst ha fått raset ifra meg litt, før vinteren kommer. Første skirennet for min del starter allerede 1 Desember! Men får sikkert tid til en del jaktturer i vinter også, bare jeg ikke sliter meg helt ut :D

 

Var forresten en tur opptil åte i stad. Det snødde i natt, så det var ferske spor ved åte!

Siden vi "revejegere" ikke får lov til å drive i skogen på dagtid, får jeg nesten ligge ute i natt. :roll:

 

Ikke mer chatting inne hos elgjakta 08 nå! :wink:

Link to comment
Share on other sites

jaktdag 1 er unnagjort.felte en kalv,fikk kua og kalven og en 8 tagger okse på 10m.vi skal skyte ku med 1 kalv så da var det og prøve seg på kalven først og så kua tenkte jeg,men ting skjer fort,kalven måtte få 2 skudd før den bikka,skøt litt langt bak på første skudde.og da rakk jeg ikke ku,vil at kalven ligger før jeg skyter på kua.ellers så kan en fort ende opp med 2 skadde dyr og må leite opp at.oksen var vi enige om og la gå.skal skyte okser med 10 tagger eller mer,er sett flere med 12 til 17-18.så da er det ny dag i morgen.da blir det jakting rett nedenfor gården her,der er det elg.ble sett 12 tagger der på morgene i dag. :P

Link to comment
Share on other sites

Første jaktdag unnagjort for vår del og.

Ble ingen dyr idag, men så et par. Tradisjonen tro blir det ikke felt noen dyr første dagen :P

Et forferdelig vær innleda dagen, med enorme mengder regn og omtrent orkan. Regnet ga seg, og himmelen ble etterhvert skyfri. Vinden løya litt også, selv om det blåste friskt hele dagen. Så en elg, mest sannsynlig en piggokse, på vei ut til post. Denne ble sett av en annen på laget også, men den klarte å snike seg unna.

I tillegg ble det sett en liten okse på dagens andre drev, men hadde ikke sjans til å få skutt.

 

Smalt rundt om i stort sett alle terrengene rundt oss idag, så at det er elg i området er det ingen tvil om. Er nok ingen storokser dog, så om vi skulle være så heldige å få dèt i år er det mest sannsynlig en streifer.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for alle gratlasjoner.

 

Flott ukse Kato!! Grattis!!

Vel fortjent.

Håper kara ikke var gjerrige på brennevinet! :mrgreen:

 

 

Du kjenner kara :):):)

Det mangla ikke noe på bordet den kvelden.... ble nok en liten tur under bordet på meg da :oops::oops:

Artig var det lell.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk start her hos oss. Fire dyr i bakken i dag.

 

Jeg fikk gleden av det mest gromme av det gromme på elgjakt. Elg skutt i los for egen hund. I tillegg var det en fin 6-takkers okse med slaktevekt rundt 250kg.

 

Og ilddåpen til Sakofruen i 375H&H. MEGET fornøyd med både skuddreaksjon og kulehull :D .

 

n534361338_1352039_1544.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da ble det felt en kalv hos oss idag, rundt kl 12.30. Samme skytter som sist, han på naboposten.. Ku med 2 kalver snek seg forbi meg bak ryggen min med bikkja på slep, jeg meldte bare ifra til naboposten at dem var på veg mot ham og to min etterpå smalt det. Vanskelige forhold pga mye vind og jakt-tårnet svaiet en del, men kalven datt på 2. skuddet. Men i går kom det jammen en hel.... svær brøut av en okse på posten min som jeg kunne skutt uten problemer, men siden vi hadde skutt storokse fra før måtte jeg la den passere. Fytte rakkern det var en voksen gutt det!!!!!! Minst like stor som den vi skjøt som var på 300 kg slaktevekt, om ikke større. Så storokser er det tydeligvis på terrenget vårt. Geviret var solide greier det også. Fikk ikke telt ant takker, men jeg vedder ræva mi på at det var over 12. Men nå er ferien min over :( og 12 dager med venting til at neste jakthelg kommer!

Link to comment
Share on other sites

En flott dag i dag. Etter ei uke uten å ha sett snurten av en elg, ble det i dag felt en 13-tagger på omtrent 270 kg.

Litt spesiell felling. Skyttern hadde satt seg på post på ene siden av en liten kolle, med nesten 180 grader utsikt, bla over ei lita myr. 10 min etter at bikkja satte i gang, merket han brunstlukt. Han krabba seg forsiktig opp til toppen av kollen og kikka ned på andre sida. Og der stod oksen. Forsiktig sank han ned bak ei lita steinrøys, fikk børsa ned fra skuldra, og reiste seg med børsa i anlegg. Elgen stod like rolig med breisida til, og fikk ett perfekt skudd i lungene fra 30-40 meters hold. Så raste den ut, løp 200 meter, og bare 30 meter fra neste post skallet den i ei lita gran og gikk i bakken.

Første gang jeg har vært med på å fyre bålet og spise matpakka etter under 1,5 time i skauen :)

Så vi tok tidlig kveld, men greit nok det siden vi også hadde en skrott som skulle parteres.

Og kua som ble skutt 1. dag blir nedklassifisert til ungdyr (under 140 kg), så da har vi fortsatt ku og ungdyr/kalv igjen :D

Link to comment
Share on other sites

Hadde nærkontakt med elg i går! Var ute på kombinert hjort og elgjakt i et helvettes til vær. Jeg var den nest øverste posten i drevet. Jeg fant meg ei stor furu som jeg stilte meg bak så jeg fikk ly for all vinden og den våte snøen som kom. Midt i drevet kom det ei fjorskolle og en spissbukk (hjort) som passerte meg i rolig gange på 60-70 meter. Siden vi har igjen 2 eldre bukker og 3 kalver på det valdet, lot jeg spissbukken gå.

 

Så, når driverne begynte å nærme seg postene, bestemte jeg meg for å flytte meg 20 meter lenger ned ved ei annen furu slik at jeg fikk bedre tak på en bakke hvis noen dyr slo rett opp lia. 5 minutter etter at jeg hadde byttet plass før jeg se noen føtter i bevegelse nedi furubandet. Jeg ser at det er en stor, mørk kropp og tenker "nå kommer kronhjorten!" Jeg tar opp mauseren og kikker gjennom kikkertsiktet, og ser at dyret nedi furubandet er ei elgku. Like etter kommer kalven. Så får jeg se et nytt dyr komme hakk i hæl med kalven, og dette dyret har svære skovler! Alle tre dyrene passerer meg rolig på ca. 30 meters hold. De gikk sakte og stoppet av og til. Jeg fikk aldri et blikk rett i mot meg, så de så meg ikke. Jeg konsentrerte meg mest om å telle taggene på oksen. Jeg fikk breisida til hele tiden så jeg greide bare å telle den ene siden. Der kom jeg til 7 tagger! Antagelig var det en okse med et gevir på mellom 12-14 tagger jeg hadde på 30 meter! Litt surt var det at vi kun har igjen en fjorsokse på kvota... Men fytti grisen for en opplevelse! Er ikke hver dag en elgfamilie inkludert storokse passerer rolig på 30 meter, og i allefall ikke her på Nordmøre! :D

Link to comment
Share on other sites

bynte dagen med og se 6 pigger og ku-kvige,litt usikker var ingen kalver med i følget,hundkarn hadde med flere elger rundt i dag.datt da en pigg okse rett borta for der jeg satt,så det var arti.noen andre på laget gjorde et anna drev og felte og en pigg okse.samla sett i dag så har vi vært borti 15 elger,er problemer for hund på di værste plassa,ser ut som en ku flokk som har gått der,men om det er mye elg så er det ikke lett og få den ut i ei glenne.nesten så en skulle tru dem har kalender hehe.i morgen er det jakt i det største terrenget,håper det blir så vi skal prøve løshund der.

Link to comment
Share on other sites

Da har det gått to dager med med elgjakt. Med at lag på 8 mann har vi rukket å legge 4 dyr i bakken. 2 kalver, 2 piggokser. Så nå har vi igjen en ku!

 

Jeg satt for andre gang alene på post (har vært med pappa siden jeg var 8 ). Hatt to dager med vannvittige opplevelser. Første dag fikk jeg losen på ku med tvillingkalv NESTEN ut på den stor flata jeg satt. Satt oppe på en liten fjellhylle, og så elgen på 30 meter avstand. Fikk se den ene kalv og litt av kua, men hodt igjen skudd pga noen jævla juletrær som stod i veien. Deretter braste losen videre opp i lia, og ble stående der en time. Plutsleig ble det stille og losen braste ut på flate og på vei mot meg. Men de vendte plutselig rundt og forbi en skoglugg som deler flata. Når de kommer rundt luggen følger jeg dyra med rifla på ca 250 m hold og ser dem kommer rett i fangen på pappa som satt i enden. PANG!! Maks uttur for min del...

 

I dag ble vi enig at vi ikke skulle skyte okse under 10 tagger.. For vi har sett mange storokser der. Jeg fikk ikke satt meg ned på post før jeg hører det er skutt en kalv. Deretter går det 3 min, så får jeg beskjed at også kua er skutt. Igjen går det 6 min, så hører jeg at det ikke er skutt en ku, men en liten piggokse!! Drømmen om storokse ble knust.. Det som var veldig synd var at det var en piggokse som kom tilbake til kalven, og ikke kua... noe som er veldig rart.. Så skytteren ble nok litt lurt der. Han skjøt også fra ca 200 m noe som gjorde at det ble problemer med å se de to taggene :(

For å si det sånn, så tar det lang tid før vi andre glemmer denne episoden til en jeger som var litt for løs på fingeren..

 

Så i morra blir det å skulke skolen for å få med seg den kanskje site elgjakt dagen...

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Det som var veldig synd var at det var en piggokse som kom tilbake til kalven, og ikke kua... noe som er veldig rart.. Så skytteren ble nok litt lurt der. Han skjøt også fra ca 200 m noe som gjorde at det ble problemer med å se de to taggene :(

For å si det sånn, så tar det lang tid før vi andre glemmer denne episoden til en jeger som var litt for løs på fingeren...

 

JÆVELIG KJEDELIG.

Tenk deg du tusler mot ei ku du har skutt, begynner å nærme deg å syns du ser to pigger :lol:

Jeg skulle gjærne sett ansikts utrykket på den karen der :shock:

Ikke minst hørt ei god bortforklaring.

 

God dere hadde kvote til å tåle et sånt uhell.

Skitt jakt videre

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter en rolig start igår tok det av i dag, omtrent som planlagt. Hadde omtrent ikke stått opp før det smalt to ganger fra ene morrasposten. Joda, to kviger lå i bakken.

Vekta stoppa på 145 på begge to.

 

Gikk to drev uten veldig mye elg før flere av oss skulle plassere oss på taktiske plasser rundt om på hele terrenget for å se om det var noe utpå i kveldinga. Fant en gruppe med brunstgroper og feiinger og prøvde å lokke litt. Etter rundt en halvtime smeller det nedi berget, og der hadde det falt det som han trodde var en liten okse som kunne bli tatt som ungdyr. Når vi kommer frem til plassen viser det seg at det er en liten 6-tagger, så skuffelsen var stor når den ene oksen vi har falt andre dagen. Samme skjedde forøvrig i fjor.

 

Samme skytter på alle dyrene idag.

 

Har ei ku, et ungdyr og tre kalver igjen.

 

Eneste jeg så på post idag var en rev, så jeg håper på mer flaks i morra. Da skal gromdelen av terrenget taes!

Link to comment
Share on other sites

da er antagelig elgjakten over for i år. 10 dager er alt det ble tid til i år. hadde et nytt terreng i gausdal. 5 elg på kvota. men fikk bare felt to. fikk ikke skutt noe selv så får prøve å komme meg en tur hjem i november i håp om å få felt noe. er ikke en skikkelig høst uten en elg i bakken!

eneste som redder høsten er at begge ble felt for hundene jeg førte. gamle jämten debuterte som båndhund i en alder av 11,5 år:) og etter 3-4 kilometer sporing ble det felt en kalv. hennes løshund karriere er nok over. men som båndhund kan hun kanksje ha en sesong igjen.

den andre elgen ble skutt i ganglos for en hund jeg lånte. hennes første elg.

som hundefører en vellykket jakt. som skytter ikke fult så vellykket.

Link to comment
Share on other sites

da er antagelig elgjakten over for i år. 10 dager er alt det ble tid til i år. hadde et nytt terreng i gausdal. 5 elg på kvota. men fikk bare felt to. fikk ikke skutt noe selv så får prøve å komme meg en tur hjem i november i håp om å få felt noe. er ikke en skikkelig høst uten en elg i bakken!

eneste som redder høsten er at begge ble felt for hundene jeg førte. gamle jämten debuterte som båndhund i en alder av 11,5 år:) og etter 3-4 kilometer sporing ble det felt en kalv. hennes løshund karriere er nok over. men som båndhund kan hun kanksje ha en sesong igjen.

den andre elgen ble skutt i ganglos for en hund jeg lånte. hennes første elg.

som hundefører en vellykket jakt. som skytter ikke fult så vellykket.

 

 

Håper du får sjansen igjen, og at gammelhunden får prøve seg videre, det siste elgfallet for gammelhunden her var da han hadde fyllt 15 år, ikke like mye fart og spenst da bekker og grøfter skulle forseres, men jaktiveren var der og nesen var uslåelig.

Da var han riktig nok stokk døv, men hadde skarpt blikk og reagerte på "tegnspråk".

 

Det er noe med gamle hunder og rutine. :)

Link to comment
Share on other sites

ja ja... slik går nå elgjakta her i Halden og grensetraktene mot sverige :twisted::twisted:

http://www.haldendagblad.no/lokale_nyheter/article3834770.ece

og dette er bare den ene hunden... enda en ble "tatt" i dag. Elgjakt er jammen ikke mye morsomt om dagen....

 

 

Mhmm, Bokerødtraktene er jo et kjent "problemområde" når det gjelder ulv, men de sprer seg jo utover hele veien langsetter Asepern og oppover.

Frykter for at det blir mer sånt å høre der nede i tiden fremover.. :(

Link to comment
Share on other sites

Her på berget har vi nå fått 6 av totalt 8 dyr på kvota. To piggokser, to koller, en okse og en kalv er merittlista så langt, etter tre dagers jakt. Selv var jeg så heldig å få felt ei av kollene i går, med deltagerpremien fra SF-07 :D. 7mm remmag og 160 grs accubond var god medisin på voksen elg. Ihvertfall på akkurat denne, som sto litt langt unna, og med bredsida rett mot meg. Gjennomskyting og tydelig blodspor. Ikke knall og fall, men med skuddplassering rett bak bogfjøla, så hadde jeg ikke forventa det, heller. Kua løp ca. 80 meter, og det får være godkjent.

 

Er igjen to kalver, og dem tar vi i morra, tenker jeg :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Deltar på to lag. Et hvor jeg bor, som starter 25. sept, og et i Kragerø som starter 5. okt. På det første laget var vi egentlig ferdig med 10 dyr. Der hadde jeg tur i år og fikk en 11 spirs okse på drøye 200 kg. Så kommer nyheten om at vi har fått 2 tilleggsdyr, så da blir det nok en helg eller to til der!

På det andre laget er jeg ikke med lenger enn til i morra formiddag (må visst hjem jobbe litt og). Der er også en kvote på 10 elg, og i tillegg 3 hjort. Hadde lykken med meg igjen og fikk felt hjort for første gang. En 6 (nesten 8...) spirs bukk på drøye 100 kg. I tillegg er det blitt felt en kvige.

 

Om det nå i tillegg skulle bli et rådyr eller to senere på høsten er alt perfekt! 8)

Link to comment
Share on other sites

I muligens det beste drevet på terrenget vårt var det dyr idag og. Jeg satt på en post med veldig dårlig sikt idag, med svært begrensede skuddmuligheter.

Hunden fant aldri noe særlig tråkk nedi der, så vi regnet egentlig med at det ikke var noe dyr der idag, men plutselig braker det til rett nedenfor der jeg sitter.

Får øye på noe svart mellom en hel haug med trær på rundt 80 meter, men akkurat idet jeg skal til å løfte børsa for å se på dyret gjennom kikkerten snur det og vinkler rett imot naboposten som er et tårn ute på ei stor gruppe. Har gått mye dyr forbi posten jeg satt og opp dit de siste åra. Gikk rundt ett minutt fra jeg sist så dyret til det smalt fra nettopp den posten. Det hadde kommet ei enslig ku ut på akkurat samme stedet som det alltid gjør, og luntra i passe tempo rett mot tårnet. På rundt 50 meter hadde det stilt seg opp i perfekt vinkel, og han hadde plassert et skudd nokså perfekt rett bak bogen. Han visste han hadde skutt et bra skudd, så han trodde at dyret lå inni i et tett skogfelt ved posten. Men akk nei.

 

Hund og fører kom til posten jeg satt, og fant igjen sporet og begynte å gå på. Han kommer frem til skuddplassen og finner lyst blod med litt skum/bobler i, altså indikasjon på lungeskudd. Han går nærmere 300 meter uten å finne dyret, noe vi egentlig syns var rart ettersom skuddet virket å være bra plassert. Vi bestemte oss for å postere om litt, og gamblet på å flytte postrekka videre opp i berget fordi hu hadde retning ditover. Drøyet rundt en time til før de begynte å gå på med hunden igjen, og det viste seg fort at kua hadde fortsatt framover i berget, altså retning videre der den kom ifra. Vi bestemte oss derfor for å flytte postrekka tilbake til utgangspunktet fordi sannsynligheten for at hu kom til å dreie tilbake igjen var stor. Det viste seg at dette skulle være riktig, og kua kom luntrende til en post noen hundre meter nedenfor der jeg så hu den første gangen, og der ender hu sine dager. Hund og fører var ikke mer enn 200 meter bak når det smalt heller. Enormt bra trening for hunden dette, og han imponerte veldig! Han er godkjent ettersøkshund, men har ikke gått mer enn ett ettersøk for oss tidligere. Ifølge GPS'en til hundeføreren hadde hu gått omtrent 2 kilometer etter første skuddet.

 

Når vi kommer frem til fallet ser vi med en gang at det første skuddet satt der det skulle. Vi undres hvordan i alle dager hu kan ha gått sålangt, men grunnen skulle vise seg ganske fort mens vi drev med vomma. Kula hadde truffet et ribbein og det hadde gått splinter i alle retninger. Det hadde gått splinter gjennom vomma på skrå over til låret på motsatt side, et par gjennom leveren og i tillegg en gjennom ene lunga. Forøvrig Sellier & Bellot 6,5x55 9.0g. Siste skuddet satt i nakken med 30-06 Lapua Naturalis.

 

Vi leverte dette dyret, og det ble veid til 184kg. På viltmottaket var også bjørnen som ble skutt på lisens av Anders Kiær i Stor-Elvdal, så jeg fikk muligheten til å se bjørn i virkeligheten for første gang. Moro :)

 

Jaja, da var mest sannsynlig elgjakta over for min del i år. Har tre kalver og ett ungdyr igjen på kvota, men sannsynligheten for at noe av dette er igjen når jeg kommer hjem fra sjøen om to uker er dessverre liten. Fikk ikke skutt noe i år dessverre, men det kommer alltids nye muligheter.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge GPS'en til hundeføreren hadde hu gått omtrent 2 kilometer etter første skuddet.

 

Når vi kommer frem til fallet ser vi med en gang at det første skuddet satt der det skulle. Vi undres hvordan i alle dager hu kan ha gått sålangt, men grunnen skulle vise seg ganske fort mens vi drev med vomma. Kula hadde truffet et ribbein og det hadde gått splinter i alle retninger. Det hadde gått splinter gjennom vomma på skrå over til låret på motsatt side, et par gjennom leveren og i tillegg en gjennom ene lunga. Forøvrig Sellier & Bellot 6,5x55 9.0g. Siste skuddet satt i nakken med 30-06 Lapua Naturalis.

 

Akkurat ja.Her ser man hvorfor kuler og kulekonstruksjon har forandret seg med åra! Hvis kula ikke tåler ett ribbein engang har den ikke mye å gjøre på elgjakt er min mening.. Måtte bare si det selv om det er litt OT.. Vet om noen jaktlag som FORBYR Sellier & Bellot på elg

 

EDIT: Var forresten bra at dyret ble funnet og avlivet

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kula hadde truffet et ribbein og det hadde gått splinter i alle retninger. Det hadde gått splinter gjennom vomma på skrå over til låret på motsatt side, et par gjennom leveren og i tillegg en gjennom ene lunga. Forøvrig Sellier & Bellot 6,5x55 9.0g..

 

 

Hmm, tror ikke jeg satser på å spare penger på jaktkuler etter den reklamen, holder meg nok til Oryx for fremtiden også.

 

Godt dere fant dyret, bra arbeid av hund og fører! :)

 

 

 

 

 

Måtte skyte en tyrkleif her... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Samme person skjøt tre elger dagen før med Sellier & Belloten, men idag gikk det ikke gitt. Han går nå over til gamlepatronen Lapua Mega 10.1g, i likhet med de fleste andre på laget vårt. Som ene jaktkompisen min sa, "det eneste jeg ikke prøver å spare penger på er jaktammunisjon".

Link to comment
Share on other sites

Burde vel laget en egen "ulv angrep hund" tråd.. men da blir det bare så mye bråk... Her er i hvert fall historien om en andre hunden på to dager som er angrepet av ulv i Halden....

http://www.haldendagblad.no/lokale_nyheter/article3836673.ece

 

 

 

Hmm, såvidt jeg husker er det ikke så langt fra Bokerød til "øst for Store-Erte" så det er vel samme gråtassen i begge tilfellene...

Tenker på de jeg kjenenr som jager med løshund knappe 15 km. fra det området, ikke noe gøy å ha i bakhodet. :(

Link to comment
Share on other sites

Ut ifra sporene var det ei ku

 

Hvordan ser man ut ifra et spor om det er en ku?

 

Ikke veldig lett, men i mange tilfeller er kua mye spissere foran på klauvene enn oksen som er "rund". Her snakker vi selvfølgelig voksne dyr. De som ser forskjell på spora til kvige og piggokse juger! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ut ifra sporene var det ei ku

 

Hvordan ser man ut ifra et spor om det er en ku?

 

Ikke veldig lett, men i mange tilfeller er kua mye spissere foran på klauvene enn oksen som er "rund". Her snakker vi selvfølgelig voksne dyr. De som ser forskjell på spora til kvige og piggokse juger! :lol:

 

Jeg anser ikke meg selv som særlig erfaren på elgjakt, har kun jaktet fast på jaktlag siden 2005, har skutt 8 dyr, herav 5 okser. Har prøvd å tyde forskjellen, som du nevner, på sporene uten å klare å se tydelig forskjell. De andre tre i laget har jakta 20-30 år hver, de sier det er umulig å si med sikkerhet ut fra sporene. Det har jeg også hørt fra alle andre erfarne jegere, jeg har også lest det samme i "jaktporno" blader. Man kan kanskje få en viss pekepinn som du sier, men å vite sikkert det er vel umulig.

Link to comment
Share on other sites

Får skrive litt jeg også :D . Har vært noen dager allerede i skogen og det har vært høyst varierende. Begynner 25 oppe i trøndelag. Og i år hadde de fredet vokne okser den første uka, og hva skjer jo de dukker opp en etter en :( En flott 13 tagger, en 8 tagger og en 4 tagger son nok er en 1.5 åring. Dermed kunne den skytes. men post jegeren var uerfaren slik at den tuslet videre. Hadde mye stang ut. bare etter 2 dager ble det påkjørt ei svær elgkyr 500 meter unna hytta vår. Hun hadde 2 kalver, dermed gikk det 2 dager i leiting og fredning av "våre" kalver på kvota slik at vi kunne ta tvillingene på vår kvote. Da dukket det jo selvfølgelig opp nok av kyr og kalv i skogen :( . Kalvenene fikk vi se en dag og det var selvfølgelig på det ene jordet hvor vi ikke fikk skyte på. Og siste dagen så ble det observert ei kyr med 3 svære kalver hengende på slep på nabolaget. Så mye tyder på at de har hengt seg på der. Så mye stang ut. Men nå fra den 10 er det fritt frem så da blir det okse jakt. vi har 3 store på kvota(de får vi aldri) for det er lite okser i området, men morro er det å ha mulighet i hvertfall. :D

 

Noe ble det da. Første dagen så ble det uttak med bikkja og det bar rett på post, Hadde akkurat da 2 bikkjer ute. men mi forsvant langt pokker i vold. Skjønte ikke så mye av det egentlig før ett par dager senere. det ble felt ei lita ku på 155 kilo hun hadde litt melk i jura. Så vi tenkte jo vårt om at de hadde skilt dyra før posten. Men samtidig så er det bjørn der så hun kunne jo ha mistet kalven.

 

Her ser dere Tinka som gjør sitt sedvanlige på elgfall, drar øra av de :D

 

normal_HPIM0328_%28Medium%29.JPG

 

Neste dag fikk jeg ei kvige nærmest i "fanget" Post rekka hadde observeert ei som svingte av før skytterne og i retning av en ås i terrenget. Siden jeg går med bikkja hele dagen er jeg ofte ett stykke unna postene, så akkurat da var jeg tilfeldigvis i nærheten av den åsen. Så jeg satt meg ned å venta på ei stor myr. som blir som en overgang opp i en åsen hvor dyra ofte holder seg. Etter 5 min kommer ei kviga diltende i fra den retnignen de sa på radioen, bikkja er på vei andre veien med god lukt i nesa. Den kommer i lett trav ut på myra. Jeg plystrer litt og hu bråstopper, med det samme får den ei 220 grains oryx i sida. Hva skjer jo, hu hiver seg rundt og forsvinner :shock: . I øyekroken ser jeg bikkja kommer flat over myra og etter, hun fikk se den da det smalt. Hva skjer, tenker jeg tipper du ikke snart, men neida ut av syne og av sted. Har 200 meter sikt der. Begynte å få litt kalde føtter, har det sjedd noe med kikkerten. Tusler litt slukøret bort til skudd plassen, finner ikke noe blod. Begynner å peile litt, joda hun er i bevegelse enda, men så stopper hun. Og blir der. Da var det bare å gå på sporet. Etter 50 meter begynner lungeblodet å komme til syne :D . Etter en stund så dukker en kjent skapning opp bak en stein :D .Logrende og helt rød rundt kjeften. Den lille saken på 124 kilo hadde løpt 400 meter med skudd gjennom begge lungene. Riktig nok litt høyt og bak begge bog bladene, men dog.

 

Dagen etter så er jeg oppe i området hvor vi fikk ut den kua som ble skutt. Bikkja begynte nå å kjenne noen dagers jakt i kroppen og var nokså dau, så hun dilta stort sett rundt meg. med ett så forsvant hun ut mot høyre i stor fart. Det er vel fugl tenkte jeg, for det er fryktelig morro å løpe etter :(. Kikker litt etter henne nede i gran skogen, der kommer hun jaggu tilbake i like stor fart. merkelig tenker jeg å kikket litt nøyere. der fikk jeg se noen svarte bein i mellom granene, kommer i stor fart i retning av meg. Jeg står der med børsa på ryggen og hiver den frem akkurat forsein til at jeg får den enslige kalven i sikte :(. Det neste som skjer er at den lille krabaten snur og kommer tilbake for å ta bikkja, da var den ferdig :D. Pang og rett ned. Bikkja og far var da strålende fornøyd :D.Den veide ikke mer en 52 kilo. Så lille kua hadde kalv allikevel.

 

Det sjedde litt under den uka. men håper på mer morro i neste periode.

 

Har også hatt en liten dag her hjemme hos en kammerat og laget dems. Det er tradisjonell drivjakt. Lite elg som det er her nede så hadde jeg lite tro på å se elg, men jaggu kom det ikke ku og kalv på post i første jag. Skulle ikke ha det, men morro var det. i 2 jag så ble det påskutt en liten okse som forsvant. Jaget ble avsluttet og bikkje skulle hentes, tror du ikke fortuna stod oss bi denne gangen. etter en stund kom det haltende en liten tass til en post som stod igjen. :shock: Pang og rett ned. En fram beinet var skutt av 15 cm under bogen. den hadde da gått ca 1 km. Den veide ikke mer enn 145 kilo. En 2.5 åring. Siste jaget ble resultat løst. På vei hjem fra post så kjente jeg noe kadaver lukt i nesa og bemerka det til en av de andre, en eldre kar som har vært i viltnemda i mange år. resten brydde seg ikke noe om det. Men jeg gikk mot lukta og vinden og etter en liten stund får jeg se et meget trist syn. Denne karen ligger med beina i været :shock::(

 

normal_HPIM0342_%28Medium%29.JPG

 

En flott 11 tagger, på ca 250 kilo slaktevekt. Den har ligget ca 1 uke. Vi begynner å granske litt, det er litt tegn til kamp rundt der. etter litt gransking finner jeg ett lite hull lavt i den ene bogen. Mistenkelig likt ett inngangs hull etter ei kule. Jeg åpner opp og finner mye blodslått kjøtt og hinner. Men pga lukt og mark så flår jeg ikke resten, så jeg har ikke vært inne i maskin rommet for å se hvordan lunger og slikt ser ut. Så vi står egentlig uten bevis. men dette var meget mistenkelig. Skal opp i morgen med en metal detektor for å se om det kan være ei kule der. Selvfølgelig kan den ha fått en pigg fra en rival i sida men med denne størrelsen så kan ikke den andre ha vært noe særlig mindre :shock:. Siden jakta her begynenr den 5. så er det ikke resultat av lovlig jakt i hvertfall :(

 

Skal også ta med meg det ene låret til reve åta. Får veie det for å få et ca estimat på oksen. ganger med 6 så blir det sånn tålig.

 

Men siden jeg fant den så har jeg geviret hjemme :D. Målte litt på det i dag for morro. Jeg kommer til 271 poeng. Det er 116 bredt.

 

Det ble mye dette :oops:

 

(det kommer sikkert kommentar på datoen på bilde, det er ikke tjuvjakt :D dato og tid var feil på kameratet)

 

Har bilde av kviga og kalven også, men de er på mobilen. og slikt er ikke lett :oops: Får få meg noe slikt blue tooth greier for å få det over på pcen.(hvis ikke det er en som har ett mob nr som jeg kan sende en mms til slik at det blir noe fortgang på ting :D og jeg kan klippe inn bildene i tråden )

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at det kan bli lite jakting på hjemme laget i år. i Helga ble det 3 ungdyret funnet dødt :( .Det var hele tilveksten fra i fjor. Vi så 3 kalver. Og de er nå døde. Vi har sterke mistanker til flått sjukdom på de. Siden flere av nrf kvigene i området har blitt sjuke i år. den ene bonden mistet faktisk ei kvige pga det. Alle har vært relativt små og seint utviklet. den siste var en liten liten piggokse. Det var såvidt det var noe gevir på den. Det værste var at vi kontaktet mattilsynet da den første ble funnet, den var da i live. men de ville ikke ha noe prøve :(

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig Sellier & Bellot 6,5x55 9.0g. Siste skuddet satt i nakken med 30-06 Lapua Naturalis.

 

Akkurat ja.Her ser man hvorfor kuler og kulekonstruksjon har forandret seg med åra! Hvis kula ikke tåler ett ribbein engang har den ikke mye å gjøre på elgjakt er min mening.. Måtte bare si det selv om det er litt OT.. Vet om noen jaktlag som FORBYR Sellier & Bellot på elg

 

 

Bare for å fyre litt; Den patronen er allerede forbudt til norsk storviltjakt, den er langt unna å holde kravet på 2700J.

 

http://www.sellier-bellot.cz/rifle-ammu ... roduct=542

Link to comment
Share on other sites

Har bilde av kviga og kalven også, men de er på mobilen. og slikt er ikke lett :oops: Får få meg noe slikt blue tooth greier for å få det over på pcen.(hvis ikke det er en som har ett mob nr som jeg kan sende en mms til slik at det blir noe fortgang på ting :D og jeg kan klippe inn bildene i tråden )

011.jpg

 

012.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fantastisk start her hos oss. Fire dyr i bakken i dag.

 

Jeg fikk gleden av det mest gromme av det gromme på elgjakt. Elg skutt i los for egen hund. I tillegg var det en fin 6-takkers okse med slaktevekt rundt 250kg.

 

Og ilddåpen til Sakofruen i 375H&H. MEGET fornøyd med både skuddreaksjon og kulehull :D .

 

n534361338_1352039_1544.jpg

 

Vi er nå 4 dager ute i jakta og halve kvoten på 22 dyr er skutt.

 

I dag fikk jeg en fin piggokse på morra`n og 375`n fikk gjøre jobben på sin andre elg i mine hender. Liker denne børsa knallgodt!

 

1223494861.jpg

 

Finnes ikke dårlig vær når man har dette humøret :mrgreen: Min far er en ekstremt rå fører av jernhest.

 

1223494702.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er litt sen å poste her, har for det meste vært på fjellet de siste 14 dagene. Anyway, i år ble vi trukket til et lite 2-dyrs vald i min hjemkommune Porsanger. 1 fritt dyr og 1 ungdyr/kalv. Etter det er det flere tilleggsdyr å ta av etter ”først til mølla” prinsippet. Vi er 4 faste på jaktlaget, og i år er det også med en førstegangs jeger et par dager. Jakta er 25 sept – 15 okt, med muligh for forlengelse.

 

Første dagen startet meget bra :) Det hadde ikke gått 1t før vi oppdaget første dyret, en okse. Da vi har dårlige hunder i år, bestemte vi oss for smygjakt kombinert med postering. Det endte med at førstegangs jegeren skaut 2 skudd på 250m med 9,3x62. Han trudde det var 200m og holdt altfor lavt. Elgen stupte men reiste seg opp, haltet litt, men gikk videre. Treffene var sannsynligvis lavt i muskelen/kjøttet på bogen. Vi startet ettersøk med egne hunder og etter hvert kom viltnemda med sporhund. For en tragisk start :( Etter å ha fulgt elgen 15 km inn i neste vald ble elgen friskmeldt av viltnemda.

 

Jeg gikk sammen med karen fra viltnemnda på vei tilbake til leiren, da vi kom over en bakkekant oppdaget jeg en okse på vandring ca. 400m unna. Jeg gjorde han oppmerksom på oksen og snek meg 50m lengre ned. Da den var på 257m (målt med Leica Geovid) ropte jeg et brunstbrøl og fikk stoppet den. Da var det selvfølg busker foran. Den gikk videre og samme skjedde igjen, typisk :shock: Da den var på vei inn i tett skog så jeg ikke annen utvei enn å lokke den helt opp til meg, og jeg stilte Kahlesen fra 9x til 3x forstørrelse. Den vandret rundt i tettskogen, og svarte på lokkingen min, i ca.10 min før den endelig kom ut av skogen. Der stod den på skrått mot meg på 50m. Med nylig ettersøk, og han fra viltnemda i nakken på meg, skal jeg innrømme at jeg aldri har hatt så høy puls noen gang med elg i kikkerten. Norma Oryx 30-06 gjorde jobben. Elgen knakk flere trær på sin dødsferd gjennom skogen. Den stupte etter ca.150m, en 12 spirs på 300kg slaktevekt. Kula hadde gått inn i forkant av bogen, gjennom begge lungene og ut bak den andre bogen.

 

12taggerentilkammeretyk8.jpg

12taggerenforkammeretfrjv3.jpg

 

Kryssing av elva som går midt i valdet. 95% av elva er 2-4m dyp, 4-15m bred og har høye kanter. Manges loser stopper i denne elva, da de fleste hunder ikke vil/kan krysse. Det har også skjedd at hunder har druknet i likn elver da de ikke klarer komme seg opp bratte elvekanter.

 

kryssingavelvforkammereyw2.jpg

 

Her er et utsnitt av elgvaldet. Ikke akkurat storskog, men veldig tett mange plasser. Typisk mange steder i Finnmark.

 

elgvaldetforkammeretqr2.jpg

 

I slikt terreng går mye av tiden med i kikkerten. Og en god kikkert er en nødvendighet. Det går i Opticron, Swarovski og Leica.

 

speidingetterelgforkammeo7.jpg Lunchtime lunsjforkammeretxt7.jpg Elgen ble vommet før det ble mørkt. Vi lot den ligge med skinnet på til dagen etter før vi parterete og hang den på stedet flingavelgforkammeretwx8.jpg

 

Vi har enda, utrolig nok, ikke klart å ta ungdyret/kalven. Det skyldes delvis at mange ikke har hatt muligh til å stille opp hver dag på jakt, men vi regner med å felle den ganske snart, da er det bare å håpe på fritt dyr el okse som tillegsdyr :D

Link to comment
Share on other sites

Starter på igjen i morra. Var rundt jaktterrenget på dieseldrev i kveld, og kom over denne skapningen:

 

http://home.online.no/~sivertb/temp/elgjakt/kua.wmv

 

Har fått tilsagn om å vurdere kreket i dagslys, vi har ikke tildelt ku så den blir i tilfelle slakta og solgt til tildelingsområdets inntekt (storvaldet). Jeg er rimelig sikker på at det er den samme som har gått her i et par år nå, og den bør tas. Skikkelig avmagra, dårlig i en framfot. Ikke en elg å satse på for framtida som avlsdyr...

Link to comment
Share on other sites

Starter på igjen i morra. Var rundt jaktterrenget på dieseldrev i kveld, og kom over denne skapningen:

 

http://home.online.no/~sivertb/temp/elgjakt/kua.wmv

 

Har fått tilsagn om å vurdere kreket i dagslys, vi har ikke tildelt ku så den blir i tilfelle slakta og solgt til tildelingsområdets inntekt (storvaldet). Jeg er rimelig sikker på at det er den samme som har gått her i et par år nå, og den bør tas. Skikkelig avmagra, dårlig i en framfot. Ikke en elg å satse på for framtida som avlsdyr...

 

 

Etter filmen å dømme,så hadde den også med seg kalv !

Den bør vel taes ut før kua blir skutt ?

 

Synes ikke kua var noe "skikkelig avmagret" ,men ene beinet var det noe rart med !

Dere får vurdere kua i dagslys,og bestemme da.

Men å skyte unna kua og la kalven gå vinteren i møte alene er ikke noen human løsning !

Link to comment
Share on other sites

må vel skyte kalven først ja men det regner jeg med at du har full kontroll på jibrag.

syns ikke kua så så veldig radmager ut men er vel ikke spesielt feit heller for å si det sånn. Syns egentlig ikke det virket som om foten plaget henne spesielt mye heller, men det er vanskelig å si, er nok vesentlig enklere i dagslys.

kan foresten nevne at vi hadde ei halt ku gående på nabovaldet i mange år, hu kom med en kalv hvert eneste år før hu tilslutt ble skutt på kvota. Var ikke en kjøttbit utenpå den ene bogplata og tydelig en gammel skade av noe slag.

har ikke dere sånn flerårskvote?? brukt opp ku kvoten?

Rent forvaltningsmessig er det nok best å skyte den med tanke på at 2/3 2,5 åringer kommer med kalv (ifølge livmorundersøkelse gjort av hint)

Viss dette resultatet stemmer så vil vel egentelig høyt uttak av kviger være et diskusjonstema, eller hva????

Link to comment
Share on other sites

Her er et par bilder fra jakta mi

n731260337_4386526_841.jpg

Okse på 300 kg slaktvekt. Felt med 180 grs Norma Alaska på rundt 120 m

 

n731260337_4386527_1437.jpg

Flott gevir på den voksnegutten

 

n731260337_4386580_5423.jpg

Også felt med 180 grs Alaska fra en 308w på ca 130 meter. Hunden vår Birk var veldig stolt ved begge fallene

 

n731260337_4386525_371.jpg

Meg på post... Sitter ikke så godt i sjul, men man er nødt til å sitte der for å få skuddfelt..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...