Jump to content

Elgjakta 2008


LeivVidar

Recommended Posts

Tenkte det var på tide med en tråd...

 

Da er første jaktdag over.. så dyr og hunden hadde los, men desverre så har bikkja antakeligvis hatt et lite epilepsianfall i skogen, så han orket ingen ting etterpå.. Han har vært litt plaga med epilepsi, men går på medisiner. Får håp d bi likar i mårra!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 257
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I dag gikk jeg som jager hele dagen, for de øvrige ("den rådende familie") på laget gidder ikke gå på vanskelige steder. Jeg fikk fort løs 2 dyr, de kom til en post som skjøt kalven. Etter at vi hadde slaktet den, tok vi et jag til, jeg gikk opp et fjell der bare jeg og broren min gidder gå. Der fikk jeg løs 3 dyr, og vi fikk skutt en 1 1/2 års okse, feit liten krabat.

 

God start, får håpe vi får gjort noe fornuftig i morgen også, fra lørdag blir det bare grisevær her!

Link to comment
Share on other sites

Òg hvem sa att det der var en eldre okse??

 

Beklager men det finnes INGENTING som tilsier att det der er en eldre okse.

Personlig så tipper jeg att hvis dere kutter opp i munvika å sjekker 5+6 kinntann så er dei sikkert ikke fullt utvikklet eller hvitere enn dei fremste. = fjordyr.

 

vi sjekket kjevene og der er 3dje tann forfra 2-delt, på fjordyr skal de være 3-delt

Link to comment
Share on other sites

Da er elgjakta for "Optimisten" jaktlag over... :(

I år hadde vi bare 3 dyr, en oks og en kalv ble felt i går, den andre oksen ble felt i dag.

Hva skal jeg nå gjøre med enda 2 uker ferie igjen... :?:

Noen som trenger en mann på laget... :D

 

Her er bildene:

 

Jaktlaget

CIMG3986%20(Small).JPG

 

Torfinns første dyr, en kalv på ca.80kg slaktevek

CIMG3964%20(Small).JPG

 

Torfinns andre dyr, når han først var i gang la han like godt oksen og i bakken. Ca 250kg slaktevekt.

Legg merke til hunden... den tiltet fullstendig og måtte tjores ellers hadde den pelset oksen fullstendig.

CIMG3970%20(Small).JPG

 

Siste oksen stod lagets veteran Svein Are Fredriksen for, slaktevekt ca 200kg.

CIMG3982%20(Small).JPG

 

Begge oksene var pinnokser som vi kaller dem her.

Begge skutt med cal.6,5.Torfinns dyr ble gjennomskutt på ca 80m med 145 grs Sierra Gameking.

Den andre ble skutt på ca.170m med Norma Nosler 145grs. Kula stod i skinnet på motsatt side.

Link to comment
Share on other sites

Fikk NESTEN felt min 1. elg i dag. Satt på en fin post, med maksavstand på 60 meter, 90 graders skuddfelt. Hørte plutselig ett par greiner som knakk til venstre for meg, og plutselig ser jeg hodet på en elg. Men det var bare ei lita glenne der, og før jeg får opp børsa har den tatt noen skritt til, så hele forparten er gjemt bak ei lita furu. Var usikker på om det var ku eller ungdyr, og kua på kvoten ble felt igår. Anså også sjansen for vomskyting for stor ( hun stod i vinkel mot meg), så jeg klarte å lirke (brekke) finger'n bort fra avtrekker'n, etter å ha studert den i siktet noen sekunder. Så forsvant den bak noen furuer, og vinklet bort fra neste post.

Ut ifra sporene var det ei ku, så bare det var grunn nok til å holde skuddet (mulig den kunne blitt nedklassifisert til ungdyr). Men tyngst veide nok faren for vomskyting. Resten av laget var enig i at det var en korrekt avgjørelse.

Får håpe det kommer noe skytbart i morgen. Uansett var det en STOR opplevelse. :D

Link to comment
Share on other sites

Moro med bilder og historier fra jakta :) Vi begynner ikke før 5. oktober, men tiden før da skal likevel brukes i skogen, nærmere bestemt på skogsfugl.

På turen idag så vi 4 elg. Ei ku med kalv som gikk sammen med en 4-tagger. Senere på dagen så vi en okse, på rundt 230-250 meters hold, som lå på bakken og sola seg.

Prøvde å lokke, men uten noen voldsom respons. Reiste seg opp og tusla rolig inn i skogen etter rundt 10 minutter.

 

Har 8 dyr på årets kvote: 1 okse, 1 ku, 4 ungdyr og 2 kalver.

 

Skjøt min første elg ifjor, ei stor kvige, og håper på suksess i år og. Spesielt siden jeg har ny rifle i år :)

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Ut ifra sporene var det ei ku, så bare det var grunn nok til å holde skuddet (mulig den kunne blitt nedklassifisert til ungdyr).

 

Det er jaggu gjort å tyde sporene før man eventuelt løsner skudd! :mrgreen: Sorry Nagant, kunne ikke la være :D . Enig med deg. Det er steike spennende og artig å ha dyr på skuddhold uansett utfall!

Link to comment
Share on other sites

Personlig så tipper jeg att hvis dere kutter opp i munvika å sjekker 5+6 kinntann så er dei sikkert ikke fullt utvikklet eller hvitere enn dei fremste. = fjordyr.

vi sjekket kjevene og der er 3dje tann forfra 2-delt, på fjordyr skal de være 3-delt

Elgen feller den tredje kinntanna (som er tre-delt) i løpet av sommeren eller høsten. Som "merkel 150e" sier, kan det derfor være et 1 1/2 års dyr, sjøl om 3. kinntann er 2-delt. Den vil da som regel være hvit, eller i alle fall markert lysere enn 4. kinntann. Men hvis dyret har vokst fort, og felt tanna allerede på vårparten, kan det være liten fargeforskjell mellom tennene. Derfor kan en ikke være sikker før en har analysert tannsnitt.

 

For øvrig er det mye små elg på våre trakter, i alle fall ute ved kysten. Vi skjøt ei kvige (trodde vi) på 115 kg for 2 år siden, den var 2 1/2 år, og gikk dermed på "voksenku"-kvoten. Med så seintvoksende/småvokst elg, burde 2 1/2 års dyr vært skilt ut som egen kategori i bestandsplanene. Det er tross alt forskjell på å skyte ei lita, mager ku, som ikke ville tatt kalv på iallefall 2 år, og å skyte et produksjonsdyr i sin beste alder. Modellene skiller ikke mellom dette.

Link to comment
Share on other sites

Fikk NESTEN skutt i dag også.

Satt postert ved ei høyspentmast, med god overhøyde og 180 graders skuddfelt. Plutselig ser jeg ei ku komme ut i "gata", 30-40 meter til høyre for meg, og sekundet etter kommer kalven. De forsvinner ned i ett søkk i terrenget, så jeg bytter posisjon for å få rent skuddfelt når de kommer fram på andre sida. Kua var ikke skytbar, siden vi alt har felt en, og kalven fikk jeg knapt sett igjen før den forsvant i skogbrynet på andre sida. (Uansett skal man vel ikke skyte ku fra kalv ??).

Hadde jeg fått 3-4 sekunder til på meg, så hadde kalven gått i bakken.

Pokker at disse dyra ikke kan samarbeide litt :shock:

Link to comment
Share on other sites

Personlig så tipper jeg att hvis dere kutter opp i munvika å sjekker 5+6 kinntann så er dei sikkert ikke fullt utvikklet eller hvitere enn dei fremste. = fjordyr.

vi sjekket kjevene og der er 3dje tann forfra 2-delt, på fjordyr skal de være 3-delt

Elgen feller den tredje kinntanna (som er tre-delt) i løpet av sommeren eller høsten. Som "merkel 150e" sier, kan det derfor være et 1 1/2 års dyr, sjøl om 3. kinntann er 2-delt. Den vil da som regel være hvit, eller i alle fall markert lysere enn 4. kinntann. Men hvis dyret har vokst fort, og felt tanna allerede på vårparten, kan det være liten fargeforskjell mellom tennene. Derfor kan en ikke være sikker før en har analysert tannsnitt.

 

For øvrig er det mye små elg på våre trakter, i alle fall ute ved kysten. Vi skjøt ei kvige (trodde vi) på 115 kg for 2 år siden, den var 2 1/2 år, og gikk dermed på "voksenku"-kvoten. Med så seintvoksende/småvokst elg, burde 2 1/2 års dyr vært skilt ut som egen kategori i bestandsplanene. Det er tross alt forskjell på å skyte ei lita, mager ku, som ikke ville tatt kalv på iallefall 2 år, og å skyte et produksjonsdyr i sin beste alder. Modellene skiller ikke mellom dette.

 

tanna var rimelig svart :)

 

men det burde være kg bestemmelser på dyra slik som staten gjør det er det under 150kg går det som fjordyr.. burde vært slik på private vald også

Link to comment
Share on other sites

Fine bilder salmon, ke fan skyt dokker elg mæ seksåeinhalv i vesterålen :lol: det jo kje muli :roll:

 

 

Vest fan gjør vi det... :D

Vi skyt me alt det går krutt å kule i... :lol:

På laget vårres har vi 3 me 6,5, 3 me .308 å en me kanon.

Når han me kanon sky så kann du putt varmflaska i hållet... :D

Link to comment
Share on other sites

Da ble det endelig elg på oss! Å det var heller ikke noen liten kar vi fikk! Kl 11.45 idag, søndag, datt en 15 spirs okse med ei slaktevekt på akkurat 300 kg! :D Den største som noen gang er tatt her på valdet. Den ble felt med 3 perfekt plasserte skudd fra en 308 w med hjemmeladet 180 grs Norma Alaska. Utrolig fint slakt uten noen som helst kjøttødeleggelser. Lungene hadd da virkelig fått kjørt seg. Hjertet var det også hull i. Fant ikke igjen noen av kulene, finner dem sikkert under partering. Ei av kulene var gått tvers gjennom. (Det var på naboposten den falt..) Så dette var en flott dag!

Link to comment
Share on other sites

Når jeg var på vei hjem fra skogsfugljakt i dag, kjørte vi forbi et underlig tog.

Under toget stakk det ut to flotte horn med 4 tagger på hver side. :(

Vi stoppa bilen og gikk opp for å hjelpe han å få dratt elgen vekk fra jernbanen. Han sa at han trudde elgen skulle klare å løpe vekk siden han hadde henholdsvis lav fart, men slik gikk det desverre ikke.

 

Et bilde av den påkjørte elgen.

261855.jpeg

 

Gratulerer til de som har fått elg :D

 

Skal ut den 5-6 oktober etter elgen, og håper at jeg møter på en slik elg jeg så i dag :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

skøyt min første elg, og får en elg :)

Har av overbevisning valgt å ikke sitte på post men være jager. drivjakt er ikke jakt men slakt sier jeg.

 

som ytterste jager i et jag vi skulle ha ut en kalv vi hadde sett stå på en kollen dukket denne karen opp på 30 meter.

Av erfaring tok jeg med børsa da dyr vi ser i det jaget har en tendens til å trekke mot jagerrekka. utrolig flaks.

FOR en opplevelse!

2900014914_cf5e819e76_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jakta har startet trådt, men en førstemann gikk da overende på lørdag.

 

Gikk med en hund jeg hadde lånt. Vi hadde vært ute i halvannen time eller så, og bikkja hadde dratt avgårde etter en hjort som hun ikke fikk stopp på. Vi har både elg og hjort på kvota. Vi søkte gjennom et område med mye furuskog med endel lauvskog innimellom. Bikkja var ute i søk, og jeg ruslet forsiktig langs en liten rygg med mye elgmøkk og elgspor. Et eller annet fikk meg til å gå ned fra ryggen, og kikke mellum furuene. Og der sto han.

 

Med begrensinger i kvota er det jo ikke bare å brenne på, så jeg satt meg forsiktig ned og fikk børsa i anlegg. At det ikke var noen kalv så jeg umiddelbart, og da burde det være et ungdyr eller ei ku jeg hadde foran meg. Zeiss`en ble skrudd opp til ti ganger så snart jeg fikk dyret i kikkerten. Elgen sto med fronten mot meg, og avstanden var omtrent seksti-sytti meter. Uheldigvis var hodet delvis skjult av noen greiner, så jeg fikk ikke sett skikkelig etter hodepynt. Tida gikk, og elgen sto som ei saltstøtte. Den hadde åpenbart skjønt at den hadde besøk i skogen. Kanskje den hørte bikkja som romsterte i krattet på den andre siden av ryggen. Noen begynte å spørre om et eller annet på jaktradioen, og det ante meg at elgen nok ikke kom til å bli stående veldig mye lenger.

 

Omsider vrei den litt på hue, og da jeg fikk se en enslig tagg ble avgjørelsen tatt. Siden elgen sto som den gjorde var jeg nødt til å skyte nesten rett forfra. I skuddet raste dyret avgårde. Jeg syns den slang litt på den ene beinet når den løp, og antok at en skulder var ødelagt. Det var bra. Det som var mindre bra var at da dyret løp ut så jeg at geviret var en anelse større enn hva jeg hadde trodd med en gang. Auda. Kjedelig å debutere i nytt terreng og i nytt lag med å skyte feil dyr.

 

Etter femti meter ble dyret borte bak noen busker. Bikkja kom inn, og forsvant mot stedet jeg hadde sett dyret sist. Jeg gikk etter, og der lå en elg med en tagg på ene siden og to på den andre. Dyret viste seg å være en to og et halvt åring, men fordi den ikke veide mer enn 136kg gikk den som ungdyr likevel. Bra-bra.. :)

 

Dreperten var en Remington 700 med Douglaspipe 6,5x55 og RagnarHansen laminatstokk, og på toppen satt altså en Zeiss 2,5-10x50. Patronen var en kjedelig fabrikkpatron fra Lapua med Megakule. Den kula hadde gått inn i framkant av den ene bogen og fortsatt bakover. Vi fant et lite hull i mellomgulvet, men vomma var heldigvis hel. Kula glemte vi å lete etter i farten, så hvordan den ser ut vites ikke.

Link to comment
Share on other sites

Da var elgjakta unnagjort 8)

 

6 dager jakt, 8 dyr skutt, 1 dyr falt ned 5 meter ned i veikanten og knakk nakken, personlig skutt 1 pinnokse og en storokse på 236 kg, sett 46 dyr på terrenget på 6 dager. tre av dyrene skutt i stålos for nyhunden på laget.

 

Så nå er 70 kg rent kjøtt skjært og nedfryst

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Egentlig litt deprimerende lesning dette. Vi starter ikke før 5. oktober her i distriktet. Skal ikke ta opp alt for mye plass her på Kammeret under jakta, men om dere kikker innom "Elgjakta 2008" undeveis, så skal vi forsøke å legge ut litt nytt nesten hver dag. Gamle gubben var og kjøpte seg abonnement på Mobilt bredbånd i går og skal forsøke å koble opp den bærbare så vi kan oppdatere fra hytta. DET skulle noen fortalt meg for 5 år siden at jeg skulle bruke tid på :!:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da var elgjakta unnagjort 8)

 

6 dager jakt, 8 dyr skutt, 1 dyr falt ned 5 meter ned i veikanten og knakk nakken, personlig skutt 1 pinnokse og en storokse på 236 kg, sett 46 dyr på terrenget på 6 dager. tre av dyrene skutt i stålos for nyhunden på laget.

 

Så nå er 70 kg rent kjøtt skjært og nedfryst

 

:)

 

Fyttirakkern, tenk om alle elgjaktlagene var like effektive! Da hadde vi som liker best å jakte småvilt sluppet til mye før. Jeg skal selv være med på elgjakt-starten nå på søndag, og håper de skyter seg ferdige påfølgende uke (7-8 dyr). Erfaringsvis har de dog ikke noe hastverk, og blir neppe ferdige før det lir mot slutten (14 November). Det er samjakt fra 18 Oktober, men de beste fugle-terrengene er også der de mest populære elg-drevene ligger...... Vel, man kan jo håpe...

 

Gratulerer uansett, til ett meget bra resultat!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har blitt effektive de siste årene ja. Var ikke like lett for 5-6 år siden. Elgstammen har økt noe sinnsykt. I tillegg er det et erfarent jaktlag med gode hunder som har jaktet på terrenget i 25 år, så vi begynner å kjenne terrenget godt. Det er likevel ikke noen enkel matauk, skikkelig gaupeterreng ute i havgapet der alle dyrene må parteres på stedet og bæres ned på ryggen. 3km i bratt fjell og steinur med en elgnakke på37 kg i sekken røyner på hos de sprekeste :)

 

Hadde foresten en artig situasjon i jakta. En av de gamle erfarne jegerne fikk ku og kalv på post. Skulle ikke skyte flere kalver så det ble med synet. Men dyrene sprang rett på han og passerte på en meters hold. Han strøk kalven på ryggen når han passerte :D Fortalte etterpå at grunnen til at han ikke strøk kua var at han hadde fått en rett høyre fra en eldre dame på bygdafest tidligere som hadde lært han å ikke ta p damer du ikke kjenner :D

Link to comment
Share on other sites

ENDELIG :D:D:D

Etter fem årmed elgjakt skulle det bli elg på meg også....

 

Sønd 28.09.2008.

Morgenen begynte med en trekning om hvem som skulle være driver og om hvem som skulle sitte på post.

Jeg var heldig å trakk post.

Ble kjørt på post først, å fikk satt meg godt til rette. planla hvor dyra kunne komme og hvor jeg kunne skyte.

På grunn av et småbruk er det et felt i myra som jeg ikke kan skyte imot, Det står to bjørker på myra, mellom disse kan jeg ikke avfyre skudd

Jeg satt i ca 10 min. så hører jeg på radion: "Da er jeg på post om ti minutter"

Samtidig som driverene svarer den andre posten så hører jeg et knekk...

Der kommer det to kalver og ei ku i god fart ut av skauen, kaster opp sauer`n å sikter etter kalvene.

De løper som om de skulle vært limt sammen, umulig å avfyre et forsvarlig skudd.

Den første bjørka passeres kalvene trekker litt ifra hverandre, håpet om et fall stiger.

Da den andre bjørka passeres er kalvene som limt sammen igenn, jeg følger på med sauer`n å håper de snart skiller lag.Så hører jeg et nytt knekk, kaster på huet å ser en okse kommer løpende. Jeg vrir meg rundt plasserer tråkorset rett forran bogen..å det smeller.

Oksen går rett i bakken så myrvannet spruter, jeg tar et kjapt ladegrep å regner med at den staks er på beina igjenn men den ligger. Min første elg er et faktum :D

Jeg snur meg rundt får å se etter kalvene men de var utenfor skuddhold.

Pulsen Kjennes godt og skjelven i beina har begynt å melde seg..

Jeg trykker inn knappen på radion....JIPPI...... er det eneste jeg kommer på å si.

Det går ei lita stund så hører jeg i radion " Grattulerer hva ble det"

Jeg svarer " I kveld blir det oksedram kara"

Det ble det :):)

Oksen den veide 256kg

Å hadde et 11 tagger gevir.

2qnoysy.jpg

Detta var artig

Kato

Link to comment
Share on other sites

i morgen braker det laust,18 dyr på kvota.blir nok ikke lange drevet før det ligger elg..mye elg her nå,observert flere store okser med flere en 16 tagger.så nå håpe jeg været blir litt bedre,sprut regn og 2 grader,da blir en bløt og kald på post.men det er vel litt av skjarmen det og.lykke til med jakta

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...