Jump to content

Remington 700XCR - har vunnet 2 stk på auksjon - Trenger råd


envida

Recommended Posts

Jeg har nettopp vunnet 2stk Remington 700 XCR rifler på auksjon og lurer på om jeg har gjort et godt kjøp eller driti på draget :forvirra:

 

Har vunnet disse to:

REMINGTON XCRII 25-06 til kr 3500

REMINGTON XCR 300WSM til kr 5600

 

Tanken var at disse 2 skulle dekke det mest av jakt for meg fra småvilt og opptil elg. Hadde tenkt 25-06 til rådyr jakt og 300wsm til alt annet over. Når har jeg skjønt at disse 2 kaliberen kanskje er litt ukurante. Dette vil bli mine 2 første rifler.

 

Jeg har mulighet til å angre mot å betale 350kr for hver rifle. Hva tror dere? ER det røverkjøp og beholdes eller burde jeg betale gebyret og finne noe annet med mer vanlige kaliber?

 

Burde jeg heller kjøpe meg en rifle slik som TIKKA T3 LITE i 308/30-06/6,5-55 og brukt denne til all jakt istedet?

 

Råd er veldig velkomne :)

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke anbefalt noen av dem for en førstegangskjøper.

 

Men om jeg måtte valgt mellom de 2, så ville jeg gått for 300WSM da det er et godt utvalg av kuler. Men du må jo lade selv for at det skal lønne seg.

 

Skal jeg være dønn ærlig (og uten å virke for frekk), hadde jeg kjøpt meg ut av dette problemet og aldri latt meg bli bitt av "auksjonsbasillen" bare for det er "billig" og heller kjøpt ei 308 av et eller annet. Fordi at skal du bli god til å skyte, da må du ha noe som er billig og kurant av ammo.

Link to comment
Share on other sites

Synes du skal beholde begge to.25-06 er et flott rådyr og småvilt kaliber og 300 WSM er meget bra til Storvit.

Du kan jo kjøpe deg et billig ladesett fra Lee så har du ubegrenset tilgang på rimelige patroner.Og det går også fint og få tak i fabrikkladde.

Link to comment
Share on other sites

Var dette en nettauksjon har du angrerett (uten kostnader) etter angrerettslovens §2c:

 

"Loven gjelder likevel når det er lagt opp til at budgivningen utelukkende skal skje ved fjernkommunikasjon, og gjelder annet enn brukte varer og særskilt tilvirkede gjenstander. Loven gjelder uansett når auksjonssalg skjer som ledd i en salgsutflukt arrangert av selgeren eller tjenesteyteren"

 

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/angre-+og+bytterett/har-jeg-angrerett

 

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2000-12-21-105

 

 

Riflene du viser til ville jeg ikke beholdt.

Link to comment
Share on other sites

Dersom de er nye, kan TS angre helt gratis. Hvis ikke, koster det ham 700 totalt.

 

Tok en titt på aksjonen, og de skal nok være nye ja; de solgte en brukt kombi, og den var da spesifisert som brukt, hvilket disse riflene ikke var (regner med det var Jakt og Friluft-auksjonen?), dermed skal det ikke koste ham noe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vunnet riflene på auksjonen som Jakt og Friluft holdt ja og det er nye våpen. Forstod det slik at jeg må betale 350kr, men ser nå at gebyret er ved uavhentede pakker. Så kanskje slipper jeg gebyret hvis jeg sier ifra før det blir sendt.

 

Men det er ikke det viktigste her nå men heller om jeg skal beholde de eller ikke :winke1:

 

Da jeg har lyst til å bedrive en del skytetrening også og ikke bare jakte med riflene så er kanskje ikke riflene så gunstig med tanke på prisen for ammunisjon så sant jeg ikke lader selv, det er ikke utenkelig det heller.

 

Men sånn utenom kaliber valgene så er det vel bra børser Remington 700 og prisen på kr9100 for 2stk er vel ikke så verst heller?

Link to comment
Share on other sites

Sånn sett er det mye våpen for pengene. Dessuten så får du absolutt alt til Remington 700.

 

Om du vil begynne å lade, så er ikke 300WSM ille. Du slipper unna med under 2000,- for ei grei Lee presse samt diesett osv. 25-06 finnes det jo diesett til, men hvordan kulevalget er må andre svare.

 

Hadde det vært mitt problem, så hadde jeg beholdt begge 2 da jeg er dreven lader og "enda et kaliber til å lade" er ikke større pes enn å kikke i ladetabeller og litt smågoogling etter ting man må passe på i kaliber x (ikke alt ladeboken, som du også trenger da, dekker). Hjelper også å ha et godt utvalg av kuler i diverse diametere også :)

 

Men som jeg nevnte før, dette er ikke kalibre for nybegynnere, med mindre du har ei tjukk lommebok.

 

Oppsummert, legger du på 3-4000 til i ladeutstyr, ladeboken, kuler, hetter og krutt, så er det imho en ok handel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp vunnet 2stk Remington 700 XCR rifler på auksjon og lurer på om jeg har gjort et godt kjøp eller driti på draget :forvirra:

 

Har vunnet disse to:

REMINGTON XCRII 25-06 til kr 3500

 

Du skulle latt meg få kjøpe den og ikke snipet den rett før stengetid :evil: Hadde lyst på den rifla men hadde ikke over 3000kr å bruke på rifle nå pga bilrep :oops:

Link to comment
Share on other sites

Behold begge, er ikke noe problem det.

25.06 er en kjempe patron som er en av de mest brukte på storvilt i usa.

Du får og kjøpe jakt patroner til den for samme pris som til 30.06 hos flere våpen foretninger. Grei å lade selv uten noe stor kostnad.

Har en remington som eg har fått bygs om til 25.06 og er kjempe fornøyd.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp vunnet 2stk Remington 700 XCR rifler på auksjon og lurer på om jeg har gjort et godt kjøp eller driti på draget :forvirra:

 

Har vunnet disse to:

REMINGTON XCRII 25-06 til kr 3500

 

Du skulle latt meg få kjøpe den og ikke snipet den rett før stengetid :evil: Hadde lyst på den rifla men hadde ikke over 3000kr å bruke på rifle nå pga bilrep :oops:

 

Da er jo den perfekte løsningen at du strekker deg litt lenger. Tilby TS 3150,- for rifla. Det har du råd til hvis du har råd til 3000 :wink: Da slipper TS å ut med 350,- for å komme ut av dealen. Og går sånn sett i 0.

Link to comment
Share on other sites

Jeffery sin løsning gjør jo at TS må ut med 350 for 25-06en likevel (3500-3150=350)... Og sitter fremdeles igjen med en rifle i 300WSM som vel ikke akkurat er verdens mest egnede patron mtp mengdetrening...

 

Men ja, hvis det er nye varer så er det 14 dagers angrerett, det er helt udiskutabelt.

 

Jeg er glad garderoben er stappende full så jeg slipper fristelser :lol:

Link to comment
Share on other sites

Behold begge. Hva har det å si om ikke "alle" andre har disse kalibrene? Dauer ikke dyrene med disse har du bommet. Det er ikke kalibrenes feil. Uansett så har du fått deg to rimelige børser og kan skyte mye for "det sparte". Ammo koster uansett penger.

Link to comment
Share on other sites

Jeffery sin løsning gjør jo at TS må ut med 350 for 25-06en likevel (3500-3150=350)... Og sitter fremdeles igjen med en rifle i 300WSM som vel ikke akkurat er verdens mest egnede patron mtp mengdetrening...

 

Men ja, hvis det er nye varer så er det 14 dagers angrerett, det er helt udiskutabelt.

 

Jeg er glad garderoben er stappende full så jeg slipper fristelser :lol:

 

 

Litt upresist fra meg ja :oops: Men han går fortsatt i 0, i forhold til å kansellere kjøpet, hvis han nå faktisk må betale for det da, også kan han kanskje glede en kammerat på kjøpet :wink: Det må jo være bedre å "betale" 350,- for at en annen kan få ei billig børse, enn å betale 350,- for absolutt ingenting.

Dersom kjøpet faktisk kan avlyses kostnadsfritt så er jo saken en helt annen.

Og 300'en kan jo fortsatt heves selv om han "beholder" 25-06'en :wink:

Link to comment
Share on other sites

Should I stay or should I go now?

If I go there will be trouble

If I stay it will be double

 

Tja. Dette er egentlig bare noe du selv kan avgjøre. Er du typen til å leve med det trauste og alminnelige eller vet du at du vil ende opp med noe sært eller skreddersydd? Kommer du til å trene vesentlig mer med tilgang på billig ammo? Og hvis så, ser du for deg hjemmelading med det første? Jeg ville nok godt for én rifle til å begynne med, og om jeg ikke ladet selv ville det garantert blitt en av de 3 vanlige. Men det er meg...

 

25-06 faller som sagt litt mellom 2 stoler i Norge, men jeg vil vel tro den kan fungere fint på rådyr likevel. Og den burde kunne sprenge kråker og rev effektivt på samme hold som en 22-250. En 300Mag bør fungere godt på alt over det med mer punch enn 308/30-06 og bedre rekkevidde på vidda enn 6,5. På den andre siden er begge patroner svært kraftige for kaliberet og krever derfor gode kuler.

Hvordan er erfaringen med grove kaliber? Ikke alle takler ting som en 300Mag godt. Noen få tar det på strak arm fra 1. skudd, en del kan trene seg opp innen rimelig tid mens noen aldri blir komfortabel med slike patroner. For min del er 30-06 nok, selv etter mange år synes jeg mengdetrening med den patronen er mer slitsomt enn ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

jeg har mistet litt oversikt over alle Remington 700- serier / familier , er det noe ekstra med disse XCR modellene ift. f.eks SPS?

 

Er det bra avtrekk/stokk osv, så ville jeg vurdert å beholdt 25-06'en , så vært på utkikk etter ekstra løp til den i f.eks 30-06 eller 6.5x55

Link to comment
Share on other sites

hehe, fort gjort å bli revet med! :D

 

Det er jo bare du som kan bestemme om du vil ha børsene eller ikke. Jeg har en 300 wsm, og det er et genialt kaliber. Har skutt noen rådyr med den også, fungerer fint det. Men det er dyrt å skyte med om du ikke lader selv. Det er et enkelt kaliber å lade til, og man får kjøpt remington bulk hyls til en rimelig penge. Mitt råd er at du bestemmer deg for om du vil begynne å lade. Vil du det så beholder du denne, da er du dekket for all norsk riflejakt. Vil du ikke lade selv så synes jeg du skal skaffe deg et av standardkalibrene som er lovlig til all Norsk jakt: 6.5x55, .308, 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mye gode innspill og info for en fersking (ang våpen vel å merke ikke alder) :wink:

 

Har vurdert det dit så langt at 300wsm ikke er aktuell for meg. Men 25-06 er jeg litt usikker på enda. Til 3500kr så synes jeg det er mye våpen for pengene selv om det er litt ukurant kaliber (noe som ikke bekymrer meg så mye så lenge det er bra). Og da tvinger det seg kanskje fram at jeg må lære meg å lade selv :winke1:

 

Har lest en del om 25-06 kaliberet nå og ser at den er kraftigere en jeg antok. Da jeg la inn bud trodde jeg den var mer som 223 :forvirra: Har ikke funnet så mye på norske sider men det er mye å lese om 25-06 på amerikanske. Men jeg leste inne her på kammeret et sted at 25-06 kan være mulig å bruke på villrein med rett ladning? Stemmer dette? I så fall så blir den plutselig veldig allsidig for meg da den vil dekke alt jeg har tenkt å jakte bortsett fra elg i framtiden.

 

jeg har mistet litt oversikt over alle Remington 700- serier / familier , er det noe ekstra med disse XCR modellene ift. f.eks SPS?

 

Er det bra avtrekk/stokk osv, så ville jeg vurdert å beholdt 25-06'en , så vært på utkikk etter ekstra løp til den i f.eks 30-06 eller 6.5x55

Den har X-Mark Pro avtrekk men litt usikker på om ikke dette er standard på alle nye Rem 700. Den har også en spesiell overflate behandling som skal gjøre den motstandsdyktig mot allslagsvær. Er det mulig å bytte løp på disse? Hva mer må evt. gjøres?

 

Du skulle latt meg få kjøpe den og ikke snipet den rett før stengetid :evil: Hadde lyst på den rifla men hadde ikke over 3000kr å bruke på rifle nå pga bilrep :oops:

Beklager den :( Men sånn er auksjoner :D Hadde inne et bud på en hagle som var det jeg egentlig var ute etter og som jeg hadde helt til siste sekund før det var en som snek seg inn :cry:

 

Litt upresist fra meg ja :oops: Men han går fortsatt i 0, i forhold til å kansellere kjøpet, hvis han nå faktisk må betale for det da, også kan han kanskje glede en kammerat på kjøpet :wink: Det må jo være bedre å "betale" 350,- for at en annen kan få ei billig børse, enn å betale 350,- for absolutt ingenting.

Dersom kjøpet faktisk kan avlyses kostnadsfritt så er jo saken en helt annen.

Og 300'en kan jo fortsatt heves selv om han "beholder" 25-06'en :wink:

Når det gjelder angrett og sånn, nå har ikke jeg snakket med de hos Jakt og Friluft enda men kanskje det hadde vært mulig for noen å "tatt over" et av kjøpene? Da tenker jeg før jeg mottar våpene så salget blir med Jakt og Friluft?

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å bytte løp på disse? Hva mer må evt. gjøres?

 

Løpet er skrudd inn i kassa, og nytt løp må tilpasses av børsemaker.

 

Har man tilpasset løp, samt rett verktøy - pipestikke og sluttstykkenøkkel så kan løp byttes selv, eller man kan få tilpasset en løsning med moffe som gjør det enda enklere. Skal være noen tråder her inne om du søker

Link to comment
Share on other sites

n jeg leste inne her på kammeret et sted at 25-06 kan være mulig å bruke på villrein med rett ladning

Det har vært laget 140gr kuler i 6.53/ .257, Wildcat Bullets/Richard Graves solgte ei 142gr .25" kule for mange år siden, men det var ei match vld type kule, så jaktkule = custom ja...

Det kan nok skaffes om man er om seg. Om de er stabile i XCRenes løp vet ikke jeg, men 140gr .25" kule høres ut som rask riflestigning iallefall. Ikke over 1:8" vil jeg tippe.

Antakelig er det like enkelt, og fullt mulig, å få laget (eller kjøpe) ei die og size ned 6.5mm kuler, de er 6.72 eller 6.71 og de 0.2mm er ikke noe problem å skvise ned om en vil være heeeelt utpå der ingen andre er. Eller insisterer på å kun ha ei rifle.

 

løp

gjenga på vanlig måte, enkelt å bytte - av børsemaker.

 

Og da tvinger det seg kanskje fram at jeg må lære meg å lade selv

Det er igrunnen forbanna enkelt å lade. Lading noe du uansett kommer til/ bør komme til om du skal skyte litt. Ladedata i 25-06 er vel ikke like gjennomdiskutert som i 6.5x55, men finnes tilgjengelig, og til 3500,- for rifla, så har du rifle og ladesett for under 7k. Med kuler og krutt. Selv om kun de mer velutrusta forretningene har .25" kuler, og utvalget ikke er voldsomt, så fins det. De er ikke de billigste, men heller ikke voldsomt dyre. Se f.eks. nettbutikken til Jaktdepotet, eller J&F for den del.

 

Jeg har skutt med 2 forskjellige XRC (men XCR LR Tactical) i 308 og de er helt greie fine rifler. Var høyt på lista mi da jeg skulle ha ei rifle for noen år siden, men falt ut pga prisen som ikke var langt nok under ei bedre rifle.

Selv ville jeg nok tatt 300en om jeg skulle velge mellom de to. Kuler er superkurante, og Winchester hylser er billige og Norma hylser fins og er bra. Win. hylser er forresten slett ikke ikke dårlige i WSM-kalibrene.

Det er også bedre, mer moderne, og igjen, mer ladedata i 300WSM enn i 25-06. Og mer troverdige. Og ikke minste feller 300en lovlig hva som helst, er ei ordentlig altmuligrifle. Min egen 7mm WSM har blitt min to-go rifle til alt som skal drepes av denne grunnen. Og den er fryktelig lik en XCR.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Etter eit søk på finn, ser det ut som om du skal kunne selge desse vidare utan noko stort tap om du finn ut at det ikkje er noko for deg. På den andre sida har Jakt og Friluft ein annan Remington i 30-06 til 5000. Utan å vite noko anna om denne virkar den kanskje som eit betre kjøp. Vil du legge litt meir pengar i det, kan du kanskje kjøpe ein Røssler Titan eller Schultz&Larsen og få løpsbytte i tillegg.

 

Husk at du skal bruke nokon tusen på ein kikkert og lyddempar og.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...