Jump to content

Våpenrestriksjoner i Finland etter skoletragedien


Pegleg

Recommended Posts

Så en debatt på tv i istad om skolemassakeren i Finland der ca 10 elever ble skutt og drept med en pistol som drapsmannen hadde en lisens på. Et gjennomgående tema i debatten er restriksjoner i våpenloven. Er spent på å se om det blir Engelske tilstander i Finland. Noen synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

som sagt før, det mer de forbyr det lenger er de kommet mot at det er kun banditter som har våpen. det er vel egentlig motsatt virkning spør du meg :P

klart det går ann å ta en grundigere sjekk om hvem som får kjøpe f.eks pistoler. men de burde vel i første runde inndra våpen når de har mistanke om slike hendelser. han var jo inne på forhør akkurat pga slike trussler.

Link to comment
Share on other sites

Jo, Finland har liberale våpenlover med bla 15års aldersgrense. I finske media "kreves" det nå innskjerpinger, bla forbud mot oppbevaring av håndvåpen i private hjem.

 

Og du/de tror at dette hadde hidret en person som antagelig har planlagt dette i 6 år å gjennomføre ?

 

På 6 år har man oppdrevet x antall uregistrerte våpen.

 

og man har oppnådd ?

Link to comment
Share on other sites

POlitiet har jo avhørt mannen senest i går, og latt mannen få beholde sin pistol, til tross for snuttene han la ut på nett.

 

Hvis det skulle være noen restriksjoner her så måtte det vel være på hvor elendig jobb politiet kan gjøre, hvis ikke videoklipp som det der ringer noen bjeller så må man jo være kraftig lobotomert.

Jeg vil bli veldig skuffet hvis det ikke kommer søksmål mot politiet i etterkant av denne episoden.

Link to comment
Share on other sites

Hylekoret har ihvertfall ikke startet her hjemme ennå. På Dagsnytt 18 i går ble det heldigvis påpekt (ca. åtte minutter ut i sendingen) fra en psykiater med selvmord som spesialfelt at slike tragedier skjer meget sjelden, det har vært tilsammen omkring 50 slike hendelser på verdensbasis. Han hadde også liten tro på våpenkontroll som middel for å unngå slike tragedier i framtiden (ca. 9:15 ut i sendingen). Det er menneskene som er i risikosonen som må fanges opp, og det er nok dette som har sviktet i denne saken.

 

URL: http://www.nrk.no/podcast, http://www.nrk.no/nettradio

Link to comment
Share on other sites

Er til å spy av, på nyhetene sier de at dette er en uforstålig handling. Og at man ikke skjønner hva som får enkelte til å gjøre slikt. Hei, hvor blåst kan man være. gjennomgangstemaet for nesten samtlige slike episoder er enten hevn/raseri, kombinert med at dette skal de ikke få glemme (med andre ord en handling som i bunn og grunn handler om å udøliggjøre seg selv for enhver pris).

like forbanna så kjører de navn og filmer ut på nett og i media, vel vitende om at disse og oppstyret rundt slike handlinger kun virker tiltrekkende på andre med samme skjeve syn på verden.

 

På grunn av egne egenskaper (lett for å havne i trøbbel), kombinert med en til tider litt vrang samhandling med andre i oppveksten (hører jo sammen det :? ). Så har jeg en viss innsikt i raseri og til en viss grad hat. Slikt slipper ikke taket før en får noen år på baken (i mitt tilfelle var det ikke tomt før i begynnelsen av 20 åra). Det hadde ikke vært en våpenlov i verden som kunne ha hindret meg om jeg hadde tiltet dengang (og våpen og sprengstoff hadde jeg uansett tilgang på etter behov).

 

Slike tanker bunner i stordel i selvmedlidenhet, samt et ønske om å bli annerkjent. Hvorledes og for hva er underordnet, så lenge resultatet er at de som overlever aldri glemmer navnet ditt. Og samfunnet annerkjenner deg med plass i historiebøkene. Kort sagt pubertale problemer kombinert med muligheten til maksmal uttelling på selvmedlidenhets skalaen (media dekkning/udødlighet, jævlene skal få huske meg ja).

 

Og så snakker de om å forby håndvåpen, for å sitere min bror. "Snakk om å begynne i feil ende".

 

Er det noe man burde ha lært, så er det at forbud kun øker etterspørsel/aksept for det svarte markedet (se England, der har det gått helt av skaftet).

Link to comment
Share on other sites

det kommer alltid noen i mmedia å ønsker å forby våpen etter slike episoder

 

hvorfor kan de ikke forby å gå rundt å drpe folk i steden?

hm, å ja, det var det jo et forbud mot fra før. å ja en ting til, de som virkelig vil gjøre gale ting bryr seg ikke om lover og regler, så man kan forby så mye man vil men desverre vil slike ting skje innimellom.

 

jeg synes slike ting er tragisk. men det virker som det skjer med jevne mellomrom uansett hvor mange lover og regler man lager mot det.

Link to comment
Share on other sites

I etterkant av slike makrabre hendelser, er det alltid et press på politikere for å gjøre noe. Da er det lett å falle for fristelser, og gå for det enkleste først - strengere våpenlovgivning, slik de første signaler fra Finland bringer bud om.

 

En strengere våpenlovgivning ville neppe ha stoppet denne hendelsen, eller stoppe lignende hendelser for fremtiden.

 

En må vel heller sjele litt til Politiet, som faktisk hadde mannen inn til avhør, og fundere over hva de har gjort, eller ikke gjort.

 

Deretter ligger vel utfordringen hos omgangskrets, skoleverk, psykiatri, og lete opp/stoppe slike tikkende bomber.

Link to comment
Share on other sites

Hva skulle egentlig det finske politet ha gjort? Ønsker vi et samfunn der en våpeneier skal kunne arresteres / Holdes / straffes for noe som ikke er straffbare handlinger? Skal det være forbudt å ønske å drepe noen? Eller holder med at drapet er forbudt? Skal det være ulovlig å planlegge et bankran, selv om det ikke blir gjenomført?

 

 

Det er vel først og fremst en sosial tragedie (Ikke personlig...) det er snakk om. Kanksje helsvesnet burde ha grepet inn? Jeg vet ikke, men det er litt skremmende at vi som skyttere også hopper på de følelsesmessige og "fiks symptomet" tankene som kommer etter triste hendelser som dette.

 

Stopp, tenkt og vurder

Link to comment
Share on other sites

Hva skulle egentlig det finske politet ha gjort? Ønsker vi et samfunn der en våpeneier skal kunne arresteres / Holdes / straffes for noe som ikke er straffbare handlinger? Skal det være forbudt å ønske å drepe noen? Eller holder med at drapet er forbudt? Skal det være ulovlig å planlegge et bankran, selv om det ikke blir gjenomført?

 

 

Trodde det fantes forbud mot "planlagte kriminelle handlinger" i (ihvertfall våre) lovene jeg...?

Link to comment
Share on other sites

Hva skulle egentlig det finske politet ha gjort?

 

I etterpåklokskapens lys, er alt såre enkelt, så jeg skal vokte meg vel for å beskylde det Finske Politi for unnfallenhet.

 

Men jeg har mine tvil om, at en person i Norge har fått beholde sitt våpen, etter å ha lagt ut videoer på Youtube, som minner mere om drapstrusler og fullstendig uvettig bruk av våpen.

På den andre siden - Om det ville ha hjulpet på lengre sikt (dersom han har fått våpnet tilbake) er ikke sikkert.

 

Så her sitter vel egentlig bare igjen tilbake med en masse spørsmål, på linje med andre tilsvarende saker. Disse spørsmålene hører vel mere hjemme i psykiatrien, enn hos de som styrer våpenlovgivningen.

Link to comment
Share on other sites

Hva skulle egentlig det finske politet ha gjort? Ønsker vi et samfunn der en våpeneier skal kunne arresteres / Holdes / straffes for noe som ikke er straffbare handlinger? Skal det være forbudt å ønske å drepe noen? Eller holder med at drapet er forbudt? Skal det være ulovlig å planlegge et bankran, selv om det ikke blir gjenomført?

 

 

Trodde det fantes forbud mot "planlagte kriminelle handlinger" i (ihvertfall våre) lovene jeg...?

 

Det er endel som er blitt dømt for planlagte, men ikke utførte kriminelle handlinger i Norge, mener på at bla Arne Myrdal ble dømt når de fant "skisser og planer" som skulle tilsi at han planla attentat mot Hove asylmottak sent 80 /tidlig 90 tallet. Correct me if im wrong.

 

Edit: rettet fra treholt til Myrdal, dumme meg :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva skulle egentlig det finske politet ha gjort? Ønsker vi et samfunn der en våpeneier skal kunne arresteres / Holdes / straffes for noe som ikke er straffbare handlinger? Skal det være forbudt å ønske å drepe noen? Eller holder med at drapet er forbudt? Skal det være ulovlig å planlegge et bankran, selv om det ikke blir gjenomført?

 

 

Trodde det fantes forbud mot "planlagte kriminelle handlinger" i (ihvertfall våre) lovene jeg...?

 

Det er endel som er blitt dømt for planlagte, men ikke utførte kriminelle handlinger i Norge, mener på at bla Arne Treholt ble dømt når de fant "skisser og planer" som skulle tilsi at han planla attentat mot Hove asylmottak sent 80 /tidlig 90 tallet. Correct me if im wrong.

 

Arne Treholdt??? Arne Myrdal kanskje?

Link to comment
Share on other sites

[

Trodde det fantes forbud mot "planlagte kriminelle handlinger" i (ihvertfall våre) lovene jeg...?

 

Det er endel som er blitt dømt for planlagte, men ikke utførte kriminelle handlinger i Norge, mener på at bla Arne Treholt ble dømt når de fant "skisser og planer" som skulle tilsi at han planla attentat mot Hove asylmottak sent 80 /tidlig 90 tallet. Correct me if im wrong.

treholt satt vel inne i den perioden der, for noe helt annet. ??

Link to comment
Share on other sites

Og du/de tror at dette hadde hidret en person som antagelig har planlagt dette i 6 år å gjennomføre ?

 

 

JEG tror ikke våpenlover hindrer en eneste forbrytelser (igrunnen tror jeg ikke at lover og forbud hindrer noen forbrytelser), men de fleste politikere har klokketro på lovreguleringer og forbud.

 

 

Storberget var med på en TV-debatt i går kveld (Redaksjon1??) og prøvde et par ganger å ta opp behovet for strengere våpenlover. Programleder avbrøt han tvert begge ganger:-), men denne saken kommer til å få innvirkning på vårt regelverk-garantert.

Link to comment
Share on other sites

La oss håpe at det går på fornuft, og ikke på frykt. Nå vet ikke jeg hvilken video politiet i Finland så, men han ble kalt inn til avhør på mandag, og tirsdag var tragedien et faktum. Det er vel sannsynlig å tro at videoen hvor han skyter mot kamera og sier "You're next" ble fanget opp av politiet? La oss anta det. Vil det ikke da være riktig å handle ovenfor denne personen? Det er jo nesten det mest tragiske av alt - han var inne dagen før, uten å bli fanget opp.

 

Dersom politiet bare så videoen hvor han skyter på blink, og lot det gå - så var det nok, tilsynelatende, riktig beslutning å ta i mine øyne...

Link to comment
Share on other sites

Det er vel sannsynlig å tro at videoen hvor han skyter mot kamera og sier "You're next" ble fanget opp av politiet? La oss anta det. Vil det ikke da være riktig å handle ovenfor denne personen?

Vil det virkelig være grunn til å handle fordi en fyr skyter et skudd mot et kamera som ligger på bakken mens han lirer av seg noe han antakelig har snappet opp fra en B-film ?

Infantilt, ja.

Ulovlig, neppe.

Link to comment
Share on other sites

Er du i reserven kan/kunne du kjøpe sivile utgaver av finske forsvarets mercedes utgaver av kalasjnikov.

Den kan du da kjøpe i norge også...? So what?

 

Kunne du kjøpe ag3 i norge bare fordi du var i reserven ????

nja

for 15-20 år siden kunne du faktisk det. da kunne du kjøpe sivil, halvauto utgave av AG3 (G3 eller HK91) om du var medlem av NROF(norske reserve offiserers forbund) eller andre organisasjoner som skjøt med slikt. men du måtte altså være medlem i en skytterorganisasjon, ikke bare være i reserven.

 

i dag kan du kjøpe feks AR15 om du er aktivt medlem av NROF eller er praktisk skytter(NFPS?).

Link to comment
Share on other sites

Årsak til at finnene har såvidt liberal våpenlov er at de ønsker at befolkningen har gode skyteferdigheter, jfr historien og lang grense mot øst.

 

Det vel av samme grunn det norske forsvaret støtter opp om skyteaktiviteter.

 

Finnene har egne sniper konkurranser der det ikke er bare skytingen som vektlegges men også taktiske disposisjoner, kamuflasje, feltkunnskap. Alt du skal bruk under konkurranse må du drasse med deg hele tiden og 1 lag består av 2 mann = som i forsvaret rundt om i verden. Konkurransen er åpen for equipasjer fra andre land.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Årsak til at finnene har såvidt liberal våpenlov er at de ønsker at befolkningen har gode skyteferdigheter, jfr historien og lang grense mot øst.

 

Det vel av samme grunn det norske forsvaret støtter opp om skyteaktiviteter.

hvis du har hatt litt med finske offiserer/militærvesen å gjøre, så skjønner du at å sammenligne vårt liksom-forsvar med finnenes forsvar er på grensen til latterlig ;)

 

prater litt med finske offiserer hvert år.

"we hate russians" er noe som ligger som en undertone på endel av det de kommer med.

Link to comment
Share on other sites

Årsak til at finnene har såvidt liberal våpenlov er at de ønsker at befolkningen har gode skyteferdigheter, jfr historien og lang grense mot øst.

 

Det vel av samme grunn det norske forsvaret støtter opp om skyteaktiviteter.

hvis du har hatt litt med finske offiserer/militærvesen å gjøre, så skjønner du at å sammenligne vårt liksom-forsvar med finnenes forsvar er på grensen til latterlig ;)

 

prater litt med finske offiserer hvert år.

"we hate russians" er noe som ligger som en undertone på endel av det de kommer med.

 

Jeg ahr ikke sammenlignet Norske og finske forsvaret, du får lese hva jeg skriver og ikke lese mellom linjene. Jeg er fullt klar over at finsk førstegangstjeneste er steintøfft.

Link to comment
Share on other sites

tragisk er vel et dekkene ord i denne sammenhengen,er vel lett og legge skyla på polti her,har ikke sett videon som han hadde lagt ut.slike ting som virke som er planlagt er nok ikke lett og handtere,men etter det jeg har lest,så kan finnene stramme inn på sin våpen lov.synd at slike tullete folk skal få ødelegge for oss som skal drive med hobbyen-sporten vår.men mest synd er vel på pårørene og di det omfatter der.vi har en mye strengere våpenlovgivning her.og på en måte så skal vi nok være glad det er sånn.

Link to comment
Share on other sites

Når man leter etter noen å skylde på, kommer man vel først og fremst fram til drapsmannen. Men siden han er død , nytter på en måte ikke det. Derfor er det nå alt annet skal analyseres. Og det forstår jeg godt. Det er jo det eneste de kan gjøre nå. Og da stilles det spørsmål om mye, også det som vi synes er ubehagelig her på forumet:tilgjengeligheten på våpen.

Og det er utrolig mye dumt og uvitende som blir satt fram i media i slike situasjoner, selv om vi har vært spart for det verste så langt. Denne gangen.

Men jeg husker en kronikk jeg leste i en engelsk avis for ett par år siden , etter den første bussbombingen i London. Den ble skrevet av en oppegående muslimsk,og etnisk arabisk skribent, som ville få fram at han forsto folks frykt for muslimsk terror. Han sa at han tok seg i det selv , å bli nervøs når han satt på undergrunnen , og det kom ombord unge menn "som lignet på sønnene hans".

Jeg tar meg selv i det også, å håpe at det ikke befinner seg asosiale, psykostiske einstøinger , med medlemskap i Sola pistolklubb (min gamle klubb) nær mine barnebarns skole. Jeg vet at det kanskje er irrasjonelt , men likevel. Jeg skulle virkelig ønske at det var en enkel lakmustest som kunne filtrere alle farlige ut , men så enkelt er det ikke.

Jeg har ikke løsningene , men å fnyse av folks ønske om at barna skal være trygge på skolen , og alle andre steder, tror jeg er "counterproductive" i denne sammenhengen. Jegere , skyttere og våpeneiere må prøve å forstå denne frykten, og heller på en eller annen måte klare å få fram at hverken vi eller våpene våre er farlige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke løsningene , men å fnyse av folks ønske om at barna skal være trygge på skolen , og alle andre steder, tror jeg er "counterproductive" i denne sammenhengen. Jegere , skyttere og våpeneiere må prøve å forstå denne frykten, og heller på en eller annen måte klare å få fram at hverken vi eller våpene våre er farlige.

 

Er vel neppe noen som fnyser av dette ønsket, men heller av måten enkelte mener å tro de kan oppnå det på.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder utstedelse av kjøpetillatelse på i hvertfall håndvåpen, så syns jeg de norske reglene faktisk er ganske vettuge. Det er noe helt annet det som praktiseres i Finland. En 15 åring er ikke automatisk i kraft av alder moden nok til å "få" en revolver tildelt. Det er forsåvidt ikke en 20 åring heller, men det finnes nå en gang undersøkelser som viser at gutters impulskontroll faktisk ikke er noenlunde vettug før fyllte 25... Sånn i snitt. Det har de tatt konsekvensene av, de som utsteder førerkort for motorsykkel blant annet, her til lands.

Har selv vært leder i pistolklubb noen år. har ikke nektet å anbefale noen søknader heller, men ville vel faktisk ikke følt noen plikt til å holde kjeft overfor lensmann hvis jeg ikke følte meg overbevist om vedkommende! Dårlig gjort? Nope. -Det var mitt ansvar som jeg var satt til og ferdig med det. Likevel, det er ikke fritt for at det grøsser i meg hvordan jeg ville hatt det dersom jeg hadde gått god for en som senere tilta med pangen på festlokalet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lurt litt på om det kan være noe med måten media profilerer gjerningsmannen , som kan gjøre at noen ønsker å kopiere bedriftene.

Hvis man kunne klart å få fram på en overbevisende måte, hva slags ynkelig liten dritt denne fyren som føler at han må drepe jentene i klassen hans fordi de ikke vil date han, er ,så skulle han kanskje framså som en litt mindre fristende forbilde.

Link to comment
Share on other sites

Snodig vinkling sak på TV2-nyhetene i morges;"KRIPOS trenger din hjelp til å finne trusslene", Som eksempel på hva de angivelig vil ha tips om viste de et klipp hvor han finnen skjøt en helt vanlig "plinkeserie" i sikker retning og igrunnen gjorde det de fleste av oss gjør når vi har en 22-pistol og litt ammo.

De (TV2) ønsker åpenbart å spille på frykt, alt handler jo om seertall.

Link to comment
Share on other sites

Balansert kommentar fra den finske redaktøren Reijo Ruokanen:

 

http://www.guardian.co.uk/commentisfree ... 24/finland

Tja...

Hvor balansert er den igrunnen når han slår fast at det ikke er noen problemer med jaktvåpen., og at de to massemorderne ikke brukte jaktvåpen ?

Det er neppe positivt for de som bruker våpen til andre ting enn jakt.

Link to comment
Share on other sites

Blir etter mitt syn litt "dobbeltmoralsk" å angripe det finske politiet for å ikkje gripe inn.

 

Viss vi ser for oss denne situasjonen, men at politiet tok frå han våpena fordi han var psykisk ustabil.

Dette på bakgrunn av ein film på YT der han skyter på blink, samt frykta for at han skal gå bananas på skulen. Ville ikkje hylekoret vere i harnisk over urettferdig behandling av ein våpeneigar? Og kor hol i haue politiet er. (Dette har vi vel diskutert før).

 

Vi kan og sjå for oss situasjonen der politiet tar frå han våpena sine, men han får likevel tak i våpen og går bananas. Noken ville sikkert påstå at det var politiet som provoserte han, og at alt hadde gått bra dersom denne vedkommande fekk fortsette å leike på skytebana.

 

Ein kan ikkje, i etterpåklokskapens lys, seie at det er politiet, psykiatrien, våpenlovane etc sin feil. Sjølv om ønsket om å finne ein "syndebukk" ofte overgår fornuften. Desse sakene er altfor samansette til det, og det er umlogeleg å gardere seg 100% mot dei.

Link to comment
Share on other sites

...og tabloidmedia gasser seg. "Spilte skytespill". "Drept ti". "drapsorgie". Man kan jo pinadø ikke åpne ei eneste nettavis uten å se rett inn i en pistolmunning :shock::evil: Jeg er så gammeldags at jeg synes slikt er direkte ubehagelig, selv på bilder.

 

Men det er vel sånne "stilistiske scener" som gjør seg godt, dette... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Innmari ubehagligt bilde i VG, Strider i mot hver fibber i kroppen å se inn i munningen på en slik måte. Jeg oppfatter det som ett overgrep mot de som har kunskap om våpen og våpenbruk.

 

Det verste er at slike bilder kun oppmuntrer personer som sysler med mørke tanker ala skolemasakren i Finland. Hadde det vært opp til meg, skulle man ha dømt ansvarlige redaktører i media som fremstiller slike saker på en måte som dette til hardt straffearbeid for samfunsfientlig aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Innmari ubehagligt bilde i VG, Strider i mot hver fibber i kroppen å se inn i munningen på en slik måte. Jeg oppfatter det som ett overgrep mot de som har kunskap om våpen og våpenbruk.

 

Det verste er at slike bilder kun oppmuntrer personer som sysler med mørke tanker ala skolemasakren i Finland. Hadde det vært opp til meg, skulle man ha dømt ansvarlige redaktører i media som fremstiller slike saker på en måte som dette til hardt straffearbeid for samfunsfientlig aktivitet.

 

Selv om det vel ikke er lov å tenke sånn, og det neppe er noen (avis)redaktører som har en bevisst plan, så vil jo en ny episode raskt øke både opplag og antall klikk. Og at redaktørene i andre aviser enn klassekampen, morgenbladet og lokalaviser i det hele tatt kjenner til ordet "samfundsansvar" er jeg ikke helt overbevist om.

Link to comment
Share on other sites

Snodig vinkling sak på TV2-nyhetene i morges;"KRIPOS trenger din hjelp til å finne trusslene", Som eksempel på hva de angivelig vil ha tips om viste de et klipp hvor han finnen skjøt en helt vanlig "plinkeserie" i sikker retning og igrunnen gjorde det de fleste av oss gjør når vi har en 22-pistol og litt ammo.

De (TV2) ønsker åpenbart å spille på frykt, alt handler jo om seertall.

å han tv2-fotografen skjønner ikke hvorfor folk er skeptiske til at han søker etter en revolver til bilder.... ?

 

 

står forresten i media at gjerningsmannen var et mobbeoffer. kan ikke se at noen(media, politikere, osv) enda har gått ut å sagt at man må forby mobbing for å forhindre slike tragedier.... http://www.abcnyheter.no/node/74608

 

det er kansje enklere å stramme inn på våpenlover?

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål jeg stiller meg er om ikke media igjennom stadig negativ fokus på skytevåpen er med på å skape nye situasjoner og til å oppdra folk til å sette likhetstegn mellom våpen og kriminalitet?

Hva om skytevåpen hadde fått like stor positiv omtale i media?

 

Hva tenker folk som ikke er skyttere når de går forbi skytebanen å ser en mann stå å skyte med pistol? Etter det de har sett av pistolskyting på tv i de siste dagene...

 

Jeg mener samfunnet gjennom media er mer på å skape usunne holdninger til jakt og skyting som fritidssyssel og sport.

Media burde her tatt et ansvar for å balansere opp for den tunge negative fokuseringen på skytevåpen og kriminalitet, med å vise også den riktige og sunne våpenbruken. Får ikke de unge som vokser opp med begge deler så vet de jo ikke om annet en våpen = trussler/vold. Og da skal man jo heller ikke forvente at de bruker våpnene til noe annet en nettop det! De har jo ikke lært noe annet.

 

Dette har forøvrig ikke noe sammenheng med tragedien i Finnland nå nylig, det der er en syk persons handling. Hverken politi, våpenlov eller noe annet kan klandres for det, det er nok mer dyptgripende mellommenneskelige og sosiale faktorer som ligger bak. Og man må nok lete etter syndebukken på et dypere plan enn en stakkars tjenestemann som har gjort jobben sin etter beste skjønn, eller straffe en hel befolkning med en lovendring som ikke hjelper for annet en å begrense en sunn sport og fritidsaktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Steve: Nå skal jeg bryte ett av mine prinsipper og bruke et innlegg på å si:

 

+1!

 

Jeg kunne knapt vært mer enig i det du sier om konsekvensene av medias måte å fokusere på skytevåpen. Jeg har sjøl hatt med unger på banen, og hvis de har nådd sånn passelig opp i slyngelalderen uten kontakt med jeger- eller skyttermiljøer har det så å si alltid vært nødvendig å begynne med et fem minutters kræsjkurs i sunne holdninger til hva et våpen er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...