Jump to content

Halleluja! Mini 14 sine dager er talt...


egon olsen

Recommended Posts

Jeg så overskriften og tenkte - NÅ! - nå er Benelli MR1 blitt godkjent til jakt. Dessverre var det ikke så vel.

 

Spennende konsept dette, men når vi enda ikke har fått MR1 til jakt så er vel prognosene heller dårlige for denne også dessverre.

 

Hadde den kommet hit hadde jeg, forutsatt at den funker skikkelig selvsagt, kjøpt en på flekken.

Link to comment
Share on other sites

Og det er akkurat dette som er så sabla trist, denne plattformen gir jegeren mulighet til å benytte seg av relativt moderne teknologi (holdt opp mot sylinderlås), jeg tør nærmest spå om at den kom med en magasinløsning som ikke tillot enkelt magasinbytte, så hadde fortsatt ikke DN tillat den.

Selv med valnøtt kolbe.

Link to comment
Share on other sites

Det at POD bruker utseende som grunn til å ikke føre opp våpen på (jakt)halvautolista betyr ikke nødvendigvis at en AR med jaktstokk kan godkjennes. Det var neppe pistolgrepet som førte til at det ble definert som et våpen av militær karakter i utgangspunktet...

Link to comment
Share on other sites

Et av problemene, og nå er vi inne på synsing og egentlig offtopic, er at "vi" (altså forhandlere, skyttere og jegere) ikke forsøker å få godkjent nok rifler. Da hadde kanskje de som sitter og styrer og steller med godkjenning sett det store spekteret. Og kanskje også det at det ikke er svartkvitt når det gjelder halvauto, men bare en masse gråsoner...

 

On-topic: Den der var SCHTØGG! Med trykk på både S, C og H. Men kanskje artig å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Den blir for bastard synes jeg..

Fordelen med Ruger mini er de rene linjene, på denne her de montert utstikkende rails og flammedemper.

 

At jeg synes det har ingen verdens ting med våpenloven eller det faktum at jeg er en konservativ nisse å gjøre. Vil bare ikke hekte rifla i hvert bjørkekjerr eller bære unødig vekt på tuten.

Men presisjonen og løpsbytte fleksibiliteten skulle jeg gjerne hatt.

Link to comment
Share on other sites

Den blir for bastard synes jeg..

Fordelen med Ruger mini er de rene linjene, på denne her de montert utstikkende rails og flammedemper.

Nå er jo cluet her upper og lower, hva folk henger på vil dikteres av våpenloven. Hele poenget er at denne konstruksjonen har bedre forutsetninger for presisjon enn hva noen av de konstruksjonene i .223 vi forholder oss til nå har.

Link to comment
Share on other sites

MR1 ble ikke godkjent til jakt av flere grunner.

 

1. Det finnes ingen kvantifiserbare kvaliteter/attributter den må passere og godkjennelsen er basert på skjønn.

2. Skjønn utøves av MD som er svært skeptiske til innovasjoner fra 1960 og ut.

3. Skulle MD godkjenne den til jakt har POD likevel anledning til å nekte å føre den opp på listen (ref Tigr som både Kripos og MD har godkjent til erverv og til jaktformål men som POD nektet å føre opp).

 

Det koker ned til at produkter skal godkjennes til et bruksområde basert på skjønn og dagshumør, og at idioter kan overprøve avgjørelsen til andre idioter, dog aldri i positiv retning.

 

/GGG ut.

Link to comment
Share on other sites

+1 til VeT|Us

 

Men, tenk potensialet.

-Bedre presisjonsmessige potensial i forhold til alternativene.

-Flattskytende rifle til toppjakt/rype? .223 upper

-Lydløs reverigg? subsonisk .300 blackout upper

-Dynamisk sportsskyting? standard AR-15 lower

Etc. etc. etc...

Kunne vært det perfekte systemvåpen.

Sett på ett frontgrep i plast med et litt snillere utseende, kanskje i grønn istedet for svart,

så har værtfall jeg etter min mening, problemer med å se/forstå forskjellen på den dær, og en Vepr eller Sauer 303 semi auto.

 

Men akk... Fremmedfrykten sitter i høysetet, og "tradisjonelt design til tradisjonell jakt" er vedvarende ord som er skrevet i stein.

Sunn utvikling og modernisering av både våpen og jakt, til fordel for både jeger og vilt, er overhodet ikke interessant.

 

 

Og bare så det er sagt. Rails/skinner, lasere, lommelykter, og alt det rælet dær, kan man stappe en viss plass etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Fankern heller, har du investert hele formuen i Sauer-aksjer? Det er en liten forskjell på en rimelig "folke-auto" som ARen er og en rifle med startpris på 20'000kr. Hva koster egentlig et magasin til en 303? Godt over tusenlappen? Hvor mange lager rimelig og bra ekstrautstyr til den?

 

Og i en verden hvor en over hundre år gammel konstruksjon hylles som tidenes beste må vel 60-tall teknologi være reneste magien. ARen er ikke dårligere enn at den fremdeles brukes og utvikles, og når man ser hva man kan få til av presisjon i en slik står den ikke tilbake for mye av det jernskrotet tyskerne etterlot seg.

Link to comment
Share on other sites

Nå må du igjen lese det jeg skrev og ikke gjette hva jeg mente...

I debatten om halvauto jaktrifler dukker stadig de poengløse argumenten om at "jegeren ikke har tilgang til moderen konskturksjoner" og at "pod / nickersadlen" ikke tålerr noe som er laget etter 1960 (f.eks) osv.

Det er altså meningsløse argumenter, de de er beviselig feil og vilel falle døde og maktesløse til grunnen om de blir brukt i offentlig debatt.

 

Siden min grunnholdning er at jeg ikke ønsker mer restriksjoner på noen våpentyper i Norge så er meldingen min:

Finn bedre argumenter.

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Om AR plattformen er fra 50 eller 60 tallet er et null argument til at de ikke er moderne. Med moderne tenker jeg og andre på bedre ergonomisk konstruksjon dvs. vertikalt pistolgrep, hurtig justerbar kolbe til klærtykkelse og jeger, og quad rails til enkel montering av tofot+ mye utvalg av sikter. Dagens "moderne" browning eller benelli osv av nyeste utvikling halvautoer på jaktlista har eldgammel ergonomi på skjefter i tillegg til at de ikke har rails. Derfor liker ganske mange heller noe annet på jaktlista.

Link to comment
Share on other sites

Ref det Hassel påpeker vil jeg moderere meg til at MD er redd for innovasjoner siden 1898, ikke 1960.

Dog har de kjøpt seg et alibi med å la noen halvautomater bli godkjent. Problemstillingen er: Hvorfor disse, og ikke visse andre?

 

Mht Sauer 303 og Browning Bar vil jeg sette opp følgende oversikt som illustrerer hvor lite konsekvent håndhevingen er:

 

M1 Garand og M1 Karabin? Glem det.

Mini-14? Godkjent.

Tigr? Glem det.

Molot Vepr? Godkjent.

HK91 / HSG91? Glem det.

Browning Bar Match? Godkjent.

Benelli MR1? Glem det.

Benelli Argo? Godkjent.

 

Hadde det nå i det minste vært noen identifiserbare attributter eller i det minste en rød tråd å spore så hadde jeg kanskje hatt noen respekt for ordningen, men slik det fremstår frem til i dag er: En gjeng nisser på Kripos har typegodkjent X antall halvautomatiske rifler. En gjeng fulle nisser på MD har så skrevet ned navnene på disse på lapper og trukket et vilkårlig antall av dem ut av en hatt. Disse riflene har så en døddrukken gjeng på POD skrevet ned på nye lapper, kastet ut over gulvet og latt en spesialtrent ilder hente de lappene den føler for. Lappene ilderen henter havner på godkjent for jakt-lista.

 

 

Men vent nå litt, det er jo dette vi ikke skal snakke om for da blir heller ALT forbudt.

Takke meg til det heller enn å forholde seg til et system av døddrukne nisser, hatter og ildere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"jegeren ikke har tilgang til moderen konskturksjoner"

OK. Det har kommet konstruksjoner etter AR, det har du rett i. Men personlig gir jeg blanke i når en konstruksjon kom, det jeg er interessert i er funksjonalitet. Og jeg mener AR-plattformen er noe av det mest moderne man kan få tak i. Det er et systemvåpen som er ekstremt godt utprøvd, godt standardisert, modulært oppbygd og med en unik deletilgang. Hver eneste dag kommer en eller annen produsent med nye deler og løsninger, hva kan være mer moderne enn det? Proprietære systemer er sååå forrige årtusen, AR er riflenes svar på Android-telefoner.

 

Jeg er faktisk ikke noen blod-fan av AR, men plattformen som helhet er unik.

Link to comment
Share on other sites

Det at POD bruker utseende som grunn til å ikke føre opp våpen på (jakt)halvautolista betyr ikke nødvendigvis at en AR med jaktstokk kan godkjennes. Det var neppe pistolgrepet som førte til at det ble definert som et våpen av militær karakter i utgangspunktet...

 

Ikke en AR!

 

Og forresten Vepr har vært ute på markedet lenge nå, som et fullverdig alternativ til Minien.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

-Bedre presisjonsmessige potensial i forhold til alternativene.

-Flattskytende rifle til toppjakt/rype? .223 upper

-Lydløs reverigg? subsonisk .300 blackout upper

-Dynamisk sportsskyting? standard AR-15 lower

 

Se på stokken, og tenk deg to ting: hvor er rekylfjæren? Hva skjer med sluttstykkebæreren, hvis det er er "standard" AR upper det er snakk om?

 

Som sagt er dette IKKE en AR-15, og kommer IKKE til å være kompatibel med alt.

Link to comment
Share on other sites

Sant nok, bærer må være endret og sannsynligvis også avtrekk. Og kolber passer selvfølgelig heller ikke. Men man har fremdeles tilgang på uppere, magasiner, piper, gassblokk etc, det gjør den likevel mer fleksibel enn det meste annet på markedet, og sannsynligvis til en mye snillere pris.

Link to comment
Share on other sites

Takker for lenken, er som jeg trodde ja. Sannsynligvis mulig å modde en original bærer, det burde holde prisen nede. Ellers ser det ut som et greit patent, selv tennstiften ser ut til å være original. Definitivt på "skal ha om jeg så må selge en nyre"-lista. Så bare av den grunn er det ikke en snøballs sjanse i havet for at den blir godkjent :(

Link to comment
Share on other sites

Ja, selve sluttstykket virker jo være 100% originalt. Kan vel neppe være noe problem å få tak i flere sluttstykkebærere fra produsenten, og heller kjøpe en haug sluttstykker separat til div. glidekasser? Hadde ikke vært noe dumt å hatt et par-tre forskjellige glidekasser til forskjellig bruk stående i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke skjule,

 

Takk for linken. Som jeg tenkte meg er det et tungt modifisert bærer. MAO bærer, kolbe, avtrekssgruppe og låsekasse er properitær og kommer ikke til å være kompatibel uten videre.

En annen liten detalj er at alt som heter assymetriske belastninger på AR type upper/bærer fører til carrier tilt og potensiell slitasje.

 

Vi får se hvordan tendensen blir i Statene. Der borte finnes det mer enn nok "CA legal" rifler (dette er egentlig hovedformålet med riflen, ikke resten av statene som hindrer ikke kjøp av fullverdige AR) så jeg vil stille et stort spørsmål om denne vil slå an. Får krysse fingrene, men ærlig sagt ser jeg ikke noe vesentlig forskjell mellom denne og "californiserte" AR. For å si det rett ut ser jeg ikke for meg at Dianne Feinstein kommer til å se på denne og velsigne den til salg. Husk - den er svart, tacticool og skummel.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg lurer på hvordan løsningen med returfjera og buffertuben er på den modellen der jeg, den stokken er ikke bygget for

det originale buffertube systemet som er på vanlige AR15r.

På Ar15 så går bolten et godt stykke på utsiden av upperen, men med den stokken der vil det si det samme som at man

får bolten rett i overleppa :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på hvordan løsningen med returfjera og buffertuben er på den modellen der jeg, den stokken er ikke bygget for

det originale buffertube systemet som er på vanlige AR15r.

På Ar15 så går bolten et godt stykke på utsiden av upperen, men med den stokken der vil det si det samme som at man

får bolten rett i overleppa :lol:

Det trenger du jo ikke vite. Det er nok tenkt på av de som lagde den. Bare å vente og se om den kommer hit.

Link to comment
Share on other sites

Buffertuben går vel med teleskop så vel som inni jaktstokken på Benelli M4 hagla. På skrå nedover.

På PDF illustrasjonen har bolt groupen en forlenger som skal gå i tuben og er sikkert roterende i linken. Ser med engang at det er samme system som på Benellien.

Link to comment
Share on other sites

Buffertuben går vel med teleskop så vel som inni jaktstokken på Benelli M4 hagla. På skrå nedover.

På PDF illustrasjonen har bolt groupen en forlenger som skal gå i tuben og er sikkert roterende i linken. Ser med engang at det er samme system som på Benellien.

 

Ser den at den kan ha samme system som halvautohagler, men bolten er ikke noe standard AR15 bolt, den lar seg rett og slett ikke

brukes med den stokken.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke helt problemet med at denne ikke kan bli godkjent jeg, loweren på denne modelen er langt ifra standard AR15 lower

som gjør at man ikke kan bruke noe form for avtreksdeler fra AR15, sikkringen er flyttet til avtrekkerbøylen og det er ikke hull

i loweren til denne engang, man kan heller ikke montere noe form for pistolgrep heller butstocker fra Ar15 på denne.

Det eneste som jeg kan se som kan brukes fra AR15 er muligens magasinene, men store magasiner kan man også få til andre

godkjente halautorifle eks Ruger mini 14/30 og rifler bygget på Ak plattformene, men så er jo disse magasinene ikke tilatt til jakt.

Som jeg ser det så er dette bare en sivil jaktutgave av et lignende kjent våpenplattform og vi har en del av de allerede godkjent.

jeg tror denne kan bli godkjent, men da kansje med et annet handguard, våpenprodusentene bruker å ha forskjellige spesifikasjoner

på våpnene sine avhengig av hvor henn i verden de lander.

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være at den ikke blir godkjent til jakt hvis den tar ar15 magasiner, slik som Benelli mr1 muligens fikk avslag fra POD til jakt og nå står på kokurranselista, fordi den bruker ar15 magasiner. Til mini 14 fåes hi cap magasiner lett hos importøren og som aftermarket, hva er i så fall vitsen med å forby halvautoer til jakt som tar store ar15 magasiner?

Link to comment
Share on other sites

Den berømte regelen sier vel fremdeles at man kan ha magasin til krampa tar en, men det er grenser for hvor mye de kan inneholde.

 

Og hvorfor drasse på betamag når man bare har i en liten håndfull skudd uansett? Fylle resten med klikkpatroner, sånn for treninga? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...