Jump to content

Halleluja! Mini 14 sine dager er talt...


egon olsen

Recommended Posts

Hassel, det har i så fall gått meg hus forbi, dessverre. Setter pris på om du orker å skrive det igjen, eller gi en link til den aktuelle tråden.

 

EDIT: Erlend Meyer, muligheten for pistolgrep, virkelig? Som i at det er fysisk mulig å bytte kolbe til noe vi ikke liker, derfor fyfy?

Link to comment
Share on other sites

Dette handler i all enkelhet om Benelli sin markedsføring i USA av det nevnte våpen, der markedsføte de våpnet mot 3 kundegrupper samtidig, dvs, Politi, jakt og selvforsvar, samtidig som de vektla at dette var teknologi fra M4. Devektla også muligheten for å bytte til pistolgrepskolbe og fortreffeligheten med rails, det første gikk vel neppe helt hjem hos POD.

Link to comment
Share on other sites

Av tidligere diskusjoner rundt Benelli M4, så har Hassel (en som gir uttrykk for å være inne på interne våpengreier ilag med myndigheter) nevnt om at loven ser seg likegyldig i om våpenet som det jaktes med markedsføres til militær og politi. Dessuten har jeg fått med meg at det ikke ligger skriv om at det er forbudt med frittstående pistolgrep på halvautomatiske rifler til jakt. Andre her inne har fått lov til å modde sine mini 14 med tacticool skjefter.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo også mulig å konvertere på en AR15 lower på SCR rifla, hvis den tar AR15 upper og kan til dette også ta inn en typisk AR15 bolt. Det er loweren med nedtiltet buffertube for jaktskjeftet og en spesiell bolt med roterende link til tuben som gjør den til en USA "assault ban" lovlig AR15 hybrid. Får håpe den går gjennom til harejakta her i norge.

Link to comment
Share on other sites

Hassel: Hvis du ikke kan fortelle hva som var problemet med den børsa kan du like godt klappe igjen.

Erlend, tar jeg ikke helt feil, så har jeg skrevet om akkurat det litt lengre opp i tråden her...

 

Men, det jeg undrer meg over i denne tråden er den lunkene mottagelsen, her er det ikke fryktelig mange som er i stand til å identifisere de muligheter og potensiale som ligger i konstruksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Det første først.

De vektla også muligheten for å bytte til pistolgrepskolbe og fortreffeligheten med rails, det første gikk vel neppe helt hjem hos POD.

Hvis dette er riktig, så er jeg glad jeg aldri skal bli voksen, selv om jeg nærmer meg nok et rundt tall. Jeg misliker "voksne" folk mer og mer, de har virkelig ikke hodet på rett plass om de sitter på landbrukskontoret, i regjering eller i et direktorat.

 

 

Så:

Lunken mottagelse har vel litt å gjøre med nettopp Benellien. Vi orker ikke ønske oss ting lenger. Det er som Meyer sa på første side i tråden. AR er en komplett plattform, enten man liker den eller ikke. Den har alt man trenger, og man kan kjøpe ti tusen duppeditter man ikke trenger. At skyttere i Norge ikke har tilgang på den utenfor DSSN har ikke gjort noe for samfunnssikkerheten, men mye for frustrasjonen. Selv om jeg har sagt at den er stygg er jeg med på at ei sånn systemrifle hadde gjort seg i skapet. At faderen hadde gjort meg arveløs hvis han så den er en annen sak. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Olesøn, helt konkret går bitchinga til POD på at det finnes pistolgrepskolbe som originalt tilvalgs utstyr (at det samme gjelder en del andre produsenter vedfarer de ikke). Men det er nok ikke der skoen trykker, for POD handler vel faren om at noen faktisk monterer en sånn kolbe, smekker i et 30skudds magasin og vips er i besittelse av et fullverdig armegevær, da med utgangspunkt i en jegerprøve og noen komfirmasjonspenger.

 

Og det er liksom her SCR ligger et hode foran i muligheten for godkjenning, låsekassens nedre del umuliggjør pistolgrepskolbe. Kobinert med en "button" funksjon som vanskeliggjør hurtige magasinbytter, så har den absolutt mulighet til å bli godkjent. Til tross for slektskaper med en militær konstruksjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp studert gass systemet fra løpet og til bolt carrier på en AR15. Er det sånn SCR rifla med samme bolt men med annereledes carrier også blir å fungere på samme måte? Karbon går gjennom boltcarrier, tennstiften, bolten og kanskje også noe gjennom tennstiftehullet i carrier til avtrekker systemet på loweren. Dette må jo gjøre rifla ganske møkkete og ikke minst mye varm pga gassene. Jeg tror bolten og tennstiften kan kile seg fort inni carrier pga karbon og varme.

 

Hvis børsa blir godkjent til jakt, er det mulig å ettermontere et annet gass system på en upper, med en uavhengig selvrensende stempelstift som trykker mot en slags solid "bolt carrier key" uten gassrør til å repetere (for dere som vet) og ventilerer ut karbongass framme i forskjeftet?

Link to comment
Share on other sites

SCR bruker en standard upper, bæreren er kun kortet ned så hele systemet fungerer som på en standard AR. Det å pumpe gass inn i mekanismen som en gjør er riktignok litt uelegant, men innvendingene er stort sett teoretiske. I praksis er børsa svært pålitelig, den hadde ikke sett så utstrakt militær bruk om den ikke var det.

Å ettermontere et stempelsystem er fullt mulig, det har blitt gjort i flere tiår. Minuset er at en kan få mer slitasje pga "carrier tilt", hvor følsom SCR vil være for det er ikke godt å si. Dessuten endres rekylen med slike systemer, erfaringen fra DSSN er at det originale systemet er det som gir minst bevegelse i våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Og til jakt vil ikke "problemet" være mer enn teoretisk. Oppsiden med systemet, er nærmest frittflytende pipe, ingen annen halvauto jaktvåpen konstruksjon har det, med unntak av muligheten for å oppnå nettopp dette på en rullelås konstruksjon. Og de lages ikke lengre.

Link to comment
Share on other sites

Hassel: Så pek til det da. Å bare si "dere tar feil" hjelper ikke, man må gjenta sannheten oftere enn de andre gjentar vranglæren. Måten du formulerte deg på kunne lett tolkes som "jeg vet noe ikke dere vet, æddabædda", og det tror jeg bare gjør ting verre.

 

Furuoglyng: Korrekt. Systemet er originalt designet så kreftene virker helt i senter av carrier, å endre på dette uten å endre på glidekassen kan gi noen problemer. I praksis ser det ikke ut til å være uoverkommerlig, HK416 ser jo ut til å holde greit sammen. Men når en korter ned carrier vil kraften kunne bli større (moment er kraft ganger arm), så hvordan det vil fungere i praksis gjenstår å se. Vinkelen på rekylfjæren kan muligens motvirke tilt noe, men neppe helt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at dette er en dårlig løsning på et kunstig problem, men det er likevel mye bedre enn ingen løsning. Jeg hadde helst sett at avtrekket enten var standard (M16-biter vil uansett ikke fungere med avkortet bærer) eller forbedret til feks striker med kort lukketid, men det er ikke verdens undergang.

Link to comment
Share on other sites

Alas - her ligger jo noe av cluet... MR1 er markedsført og konstruert på en annen måte, som blant annet gjør at den kan utstyres med pistolgrep, originalt fra fabrikk - som er oppgitt grunn for at den faller utenfor jaktgodkjenning. Det kan altså ikke denne børsa.

Link to comment
Share on other sites

Frykter at de finner på "noe" som de kan ta denne for også! Denne ordningen med godkjennelse har null legitimitet så lenge det ikke er ufravikelige kriterier som ligger til grunn for avgjørelsen. Disse kriteriene må være alment kjent. Oppfyller våpenet kriteriene skal det bli godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Å ettermontere et stempelsystem er fullt mulig, det har blitt gjort i flere tiår. Minuset er at en kan få mer slitasje pga "carrier tilt", hvor følsom SCR vil være for det er ikke godt å si. Dessuten endres rekylen med slike systemer, erfaringen fra DSSN er at det originale systemet er det som gir minst bevegelse i våpenet.

Ved at en stempelstang skyver mot en solide uten gass hull (ved slitasje med skrue utskiftbar) "carrier bolt key" for å repetere er eneste måten jeg ser at man kunne modifisere upperen uten å forandre noe mer på den. Mht carrier tilt slitasje, så kunne vel aluminiumlegeringen på upperen bli blandet med noen stålgreier (våpenet blir vel noe tyngre) og gjort tettere i glideflader for å unngå tilt rakkling.

 

Jeg kan tenke meg at rekylen får seg en liten munningsvipp, fordi de kinetiske krefter med et stempelsystem foregår over løpsaksen, og da kunne sikkert en rekyldempende flammedemper med kun to hull på hver side oppe på skrå og ikke i siktelinja puffe ned geværet for å unngå vipp. Kanskje ville i tillegg en fjærbelastet autoreguleringsventil for gass systemet ved gass hullene i løpet gjøre at man kan skyte problemfritt med forskjellige krutt typer og vann eller snø i løpet uten at våpenet eksploderer.

Link to comment
Share on other sites

Det er mye som kan gjøres, ingen andre plattformer har så mange muligheter på ettermarkedet som AR. Men det betyr ikke nødvendigvis at en bør...

 

For det første bør en ta ting en leser på det store Internet med en god spade salt, faktum er at veldig mange ikke har snøring på det de driver med. Feks har introduksjonen av HK 416 skapt en enorm fokus på stempel-konvertering, for om HK gjør det så MÅ det jo være best! Men hva som er best for en militær børse er ikke nødvendigvis best for en sivil. Og sist jeg sjekket er ikke HK ufeilbarlige.

 

En AR er heller ikke regnet som veldig kresen på ammo, selv om ingen halvautoer er like allsidige som boltrifler. Det finnes justerbare gassblokker også for originalt gassystem, og uansett hvor bra stempel er har det ingen effekt på snø eller vann i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Frykter at de finner på "noe" som de kan ta denne for også! Denne ordningen med godkjennelse har null legitimitet så lenge det ikke er ufravikelige kriterier som ligger til grunn for avgjørelsen. Disse kriteriene må være alment kjent. Oppfyller våpenet kriteriene skal det bli godkjent.

Er det jeg tror også.

Link to comment
Share on other sites

Alas - her ligger jo noe av cluet... MR1 er markedsført og konstruert på en annen måte, som blant annet gjør at den kan utstyres med pistolgrep, originalt fra fabrikk - som er oppgitt grunn for at den faller utenfor jaktgodkjenning. Det kan altså ikke denne børsa.

Bingo. Men det står ikke i veien for en uutalt policy om å ikke godkjenne børser med lett byttbare magasiner.

Og det er nok her skoen trykker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...