Jump to content

Halleluja! Mini 14 sine dager er talt...


egon olsen

Recommended Posts

Alas - her ligger jo noe av cluet... MR1 er markedsført og konstruert på en annen måte, som blant annet gjør at den kan utstyres med pistolgrep, originalt fra fabrikk - som er oppgitt grunn for at den faller utenfor jaktgodkjenning. Det kan altså ikke denne børsa.

Bingo. Men det står ikke i veien for en uutalt policy om å ikke godkjenne børser med lett byttbare magasiner.

Og det er nok her skoen trykker.

 

Det er det jeg også tror, og har sagt mange ganger før. Å skylde på lett tilgjengelig pistolgrep virker som en ekstremt tynn unnskyldning.

 

Hvis vi først skal tro, så ser jeg lett for meg at Benelli MR1 hadde blitt godkjent på flekken hvis den ikke tok AR15 magasin, men istedet f.eks. hadde hengslet bunnplate og 5-skudds internt magasin.

 

Derfor er jeg dessverre tvilende til denne børsa også, nettopp pga. magasinkompatibiliteten. For all del, jeg håper inderlig at det går igjennom (kjøper nok en på flekken i så fall), men jeg holder ikke pusten selv om det ikke finnes lett tilgjengelig pistolgrep til den.

 

Uansett flott at noen her tar grep og prøver å få ting godkjent, gjør ingen det så skjer det ihvertfall ingenting.

 

Egon, hvis du har pratet med importør om denne, har du noen som helst formening om hvilket prisnivå den eventuelt vil lande på?

Link to comment
Share on other sites

 

Egon, hvis du har pratet med importør om denne, har du noen som helst formening om hvilket prisnivå den eventuelt vil lande på?

vel. Nå vet mann ikke msrp på denne i Usa ennå, men det blir neppe billigere enn Ruger.

At jeg har kontaktet en forhandler, betyr ikke at et agentur er etablert, for alt vi vet, så kan det være at produsent ikke er godkjent for eksport, da snakker vi brått 2.5 år frem i tid.

Link to comment
Share on other sites

Presedens har veldig begrenset verdi, det er vel ikke mer enn en akseptert tolkning. Og siden en hver presedens starter med at noen tar en avgjørelse kan den også avsluttes med en avgjørelse. Så lenge forvaltningen har såpass stor frihet til skjønn kan de fritt endre på slikt, bare se hvordan kravene til godkjenning av våpen har endret seg. Har alle disse endringene vært basert på nye lover og forskrifter?

 

Men dette er en heller meningsløs diskusjon, ting er som de er for nå og ingenting vi sier her vil påvirke godkjenningsprosessen av denne rifla. Det er dog nok et bevis på hvor vilkårlig forvaltningen er, men det trenger vi kanskje ikke å diskutere i alle tråder? :oops:

 

En liten digresjon når det gjelder MR1: Kan noe av problemet være at det ikke skilles klart mellom de forskjellige versjonene? Dagens praksis er jo å kun godkjenne spesifikke modeller, så en godkjenning av "MR1" vil kunne inkludere alle versjoner. Jeg finner i det minste ikke noen modellbetegnelser på de forskjellige versjonene.

Link to comment
Share on other sites

Pistolgrep på halvauto er vel ikke lov på jakt

Jeg ser dette blir fremført en del steder, men fins det noe hjemmel? Altså utover det noen tror at et herværende direktorat kanskje ønsker.

Har ved flere anledninger blitt etterspurt, men det blir som regel bare servert noe om hvordan man tolker det som ble sagt i et møte en gang da man lagde loven i nittenpilogbue.
Link to comment
Share on other sites

Bar Match var vel ikke påtenkt enda da Bar ble satt på godkjentlista. Skulle ikke forundre meg om hele Bar Match-historien er bakgrunnen for at MR-1 ikke ble godkjent. For selv om frittstående pistolgrep ikke er eksplisitt forbudt på jaktrifler er det åpenbart uønsket av de som sitter med hammeren.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg kan se, står det i Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst

§ 15.Våpen under jakt og felling

 

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

 

Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (våpenforskriften) sier videre:

§ 2.Typer skytevåpen

 

Haglegevær, rifle og kombinasjonsvåpen skal i denne forskrift forstås som tohånds skytevåpen som støttes mot skulderen under avfyring. Totallengden skal være minimum 840 mm, og løpet skal være minimum 400 mm.

 

Ifølge rundskriv 2009/009, punkt 3.6.1 er det forbudt å ha halvautomatiske hagler med bare pistolgrep eller pistolgrep frittstående fra kolben, men det står ikke noe tilsvarende om rifler.

 

Så lenge man har en kolbe som støttes mot skulderen, bør man vel kunne ha pistolgrep på riflen?

Link to comment
Share on other sites

Det var forøvrig en mr1 modell med "ordinær" kolbe som ble sendt til godkjenning.

Joda, men om den ikke har et helt unikt modellnummer som skiller den fra versjonene med pistolgrep kan det ha medvirket til avslaget. Hvis jeg kan søke på "MR1" og kjøpe noe annet enn modellen med ordinær kolbe vil de nok kunne finne på å nekte den. Bare en teori, det kan like godt være at de rett og slett ikke liker den og vil forby den samme F, men det er i det minste en praktisk vinkling som bør vurderes.

Link to comment
Share on other sites

Likevel, siden de har brukt pistolgrepet som argument bør punkt 1 være å gå på det. Om kriteriet for avslag endrer seg når det opprinnelige bortfaller blottlegger de sine egentlige intensjoner. Så dobbeltsjekk om den modellen har en unik modellbetegnelse som ekskluderer de andre versjonene først.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg kan søke på "MR1" og kjøpe noe annet enn modellen med ordinær kolbe vil de nok kunne finne på å nekte den

 

Dette er jo eksakt situasjonen med Browning Bar/Bar Match. Tipper POD var sjeleglade for at Ruger SR-22 ikke het 10/22 modular el.no sånt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...