Jump to content

Promotere europeiske kalibere?


Guest

Recommended Posts

Ja, det er godt mulig at du har rett med din henvisning til Defensive Edge sin "stepped throat". Det var et godt tips! Så fort jeg 'get started' med prosjektet mitt kan vi gjerne sammenligne både 8,5MM og din 338 NM. Slikt er alltid spennende og nyttig. :D

 

Kulen Sax lader i Messner sin 8,5MM skal ha en BC 0,790! :shock:

Selv om det blir kanskje for optimistisk ligger BC fortsatt i regionene til Berger eller bedre.

 

http://sax-munition.de/sax-_-kjg-gescho ... .338_.html" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

@Gunwerks, dersom det er mine kommentarer du mener, så har jeg ikke vært i kontakt med noen om dette, jeg har ikke søkt på nett.

Men, det er ikke så mye nytt i verden på dette området, og det meste har blitt prøvd. Det som er viktig å huske på er at innen ballistikk så får man ingenting gratis. Det som foregår i en patronhylse og i et rifleløp er forutsigbart og kan beregnes.

Forlenging av overgangskonus med et sylindrisk parti har vært brukt lenge, Det gir mye lavere trykk med en gitt kruttladnng, og er i praksis en måte å øke hylsevolumet på. Jeg husker ikke hvem som var først med dette, det kan ha vært Ross eller Newton.

Ulempene er vanlighvis dårligere presisjon, og ofte redusert antall skudd løpet beholder maks presisjon.

Link to comment
Share on other sites

@Per-S, jeg mente dine påstander. For meg så snakker du litt i gåter, dessverre. Det er mulig at du har gjennom jobben din oversikt over (ikke-) videreutvikling av overgangskonuser. Det er også mulig at de ansvarlige hos Defensive Edge eller Hr. Messner ikke har tilstrekkelig med peiling og bare kopierer fremmede ideer.

I hvert fall synes jeg at det kan være helt naturlig å videreutvikle/forbedre gamle teknikker … kanskje har de gjort det?! Sånt har jo skjedd før.

At Defensive Edge og i det her tilfelle Messner kun nyter ‘gratis lunsj’ som du uttrykker deg ("There is nothing like a free lunch") tviler jeg på. Det høres bitte litt nedsettende ut også.

@NormaMag henviste med rett til Defensive Edge og gjorde meg oppmerksom på deres oppfinnelse .338 Edge + P. Da forklarer noen fra Defensive Edge hva dem har forandret/forbedret på Roy Weatherby sin opprinnelige plan. Messner er garantert i stand til liknende eller har kopiert DF. :wink:

 

http://www.defensiveedge.net/index.php/338-edge-p

Link to comment
Share on other sites

Du misforstår utrykket "there is nothing like a free lunch" , utrykket betyr at man ikke får noe gratis. Det betyr i dette tilfellet at ved å forlenge overgangskonus tjener man hastighet og kan redusere hylsevolum, men det skjer ikke uten andre negative effekter.

Alle som utvikler noe nytt basert på tidligere ideer tilpasser dette til det som de ønsker å oppnå, da kaller de det en forbedring, men det blir en avveiing av positive og negative effekter for å få et best mulig kompromiss ut fra det en ønsker å oppnå. Andre vil gjerne påstå at samme endring er en forverring fordi de har andre målsetninger med arbeidet.

I dette tilfellet virker det som om maks hastighet med minimum hylsevolum er målsetning, men da vil oftest presisjon og levetid bli redusert, altså man får ingenting gratis.

Da dette for meg er en enkel sammenheng klarer jeg ikke å mobilisere det helt store engasjement om dette. De siste år har det blitt utviklet mange 338 patroner med litt mindre hylsevolum enn 338 Lapua, om noen av dem er bedre enn andre vil vise seg når de blir prøvd i virkeligheten, men min oppfatning er at de er stort sett like anvendelige alle sammen. Det som kan være interessant er rebated rim for å få dem til å passe i mer normale sluttstykker. Det vil øke anvendeligheten.

Ballistisk sett vil de være nesten identiske.

Link to comment
Share on other sites

Weatherby lånte sin freebore og dobbel radius skulder fra andre , men han fikk det frem i dagsly i masseproduksjon og popularitet .

 

Slik jeg ser det så fremstår evnen til å lage et bra produkt i flere deler. En må ha ytelse, brukbarhet, nyskapende het og jevnhet. Samt vedlike hold grad. Sistnevnte består i om du kan gjrøe vedlikehold selv eller om andre må gjøre. Se på det som skifte løp og deler selv elelr la Børsis gjøre det.

 

Det interessante med mange patroner som foreks 8.5 Messner er at det tar steg ut i nisje spor av foreks standard utgaver, men de gjør det på en annen og lettere måte. Bare en får no kav det i omløp eller enkel tilgang på det så blir det interessant for mange .

Link to comment
Share on other sites

Samme med .375 Wr da den er basert på .450-400 3.25 inch hylsa. En god klassiker som har fugert lenge, men som nå til endel grad er overtatt av 3 tommer hylsa. Men det er mye gods i den og det borger for en bra ytelse og interessant kombinasjon .

Forstår ikke helt her...evt. en feiltrykk?

Fra himmelveven: "A Steyr chambered for .375 Westley Richards Nitro Express. ... The other thing is that 9.5x66 I want to build is also called a 375 WR."

Link to comment
Share on other sites

Vel hvis DFS hadde brukt 9,5mmx66 på banen så kanskje de hadde vært litt blidere av rekylen og gleden over mye krutt og tunge kuler :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Var vel kanskje en liten typo, men med gode gamle 450-400 3.25 inch hylsa som basis så er det nesten kruttvolumet til .378 Wby nivå og med tanke p åat friboringen, for å slippe ut gasstrykket og redusere kammer erosjonen er tatt hensyn til. Da kan en prate om en dobbelrifle som passer til både skog og fjell sletter.

 

i en Ruger nr 1 eller Hartmann & Weiss hvis en vil ha enda bedre kvalitet , så blir det omtrent som at de karene som lagde den forsøkserien basert på .404 hylsa så hadde de nesten lagd en søster serie basert på krave hylsa for å ha noe som manglet der.

Link to comment
Share on other sites

I dag vil jeg bruke anledningen til å gjøre oppmerksom på Voere, en velkjent østerriksk produsent av kvalitetsjakt- og presisjonsvåpen. Firmaet har sitt hovedkontor i Kufstein/Tirol og er for tiden dessverre lite eller ikke kjent i Norden. Her i Norge har jeg ikke ens funnet en importør til tross for mange og veldig gode produkter.

De som har lyst til å handle Voere støtter også norsk produksjon. Voere har et tett samarbeid med GRS og anvender deres skjefter for flere av sine modeller. Se på Home – siden nedenfor!

 

Jeg anbefaler på det varmeste å lese om Voere sin meget interessante historie og innovative produktutvikling på WIKI! Voere har vært første produsenten av en presisjonsrifle med laser sikte allerede i 1972 (AM 180), har eksperimentert med hylseløs ammunisjon som tennes elektrisk, VEC 91. Utviklingen av den første kombien (BBF) med frittliggende rifleløpet uten horisontal og vertikal varmespredning. Videre er Voere stort angående engineering, presisjonsteknikk og mye mer.

 

På våpensiden tilbyr Voere en veldig omfattende pakke med system- og Takedown – rifler, ‘Tirolerin’ og ‘LBW’, videre 2 klassiske 98- jaktrifler og diverse halvautomater. Alle disse i mange forskjellige utførelser. Prisene er mer enn konkurransedyktige med tanken på konkurrentene, og dette gjelder alle modellene Voere tilbyr! Veldig spennende for våre Mauserentusiaster er Voere sine klassiske 98 – rifler og et meget omfattende tilbud av spesial- og reservedeler for disse. Garantert mange her på kammeret som jeg tror kan begeistre seg for dette. Et stort utvalg av forskjellige presisjonsvåpen (LR) for nesten alle behov og krav. Flere av disse er bygget opp som modul- og/eller systemvåpen. Alle rifler er verksidig utstyrt med Lothar Walther løp! Kaliberutvalget er enormt, spesielt i hensikt til de klassiske europeiske. 7x57 og 9,3x64 f. eks. er standardkost i motsetning til hva de fleste andre produsentene gjør.

Dessuten produserer Voere spesielle carbonløp, rekylbremser, skjefter, montasjer for kikkertsikter, åpne sikter og mye annet våpenrelatert.

Personlig håper jeg på at vi i Norge snart også får mulighet til å handle de utmerkete Voere – produktene. Kanskje kommer den ene eller andre å handle noe fra Voere i nærmest fremtid?!

 

http://www.voere.at/en/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Våpnene fra Prechtl er jo d#¤%tfine! :D Den Mansory - rifla med sitt karbonskjefte er jo aldeles nydelig. Den f. eks. i 8 x 68S virker som skapt for jakt på lange avstander og tung vilt. Da får jeg ærlig talt havesyke i reell større grad. Presisjonsrifler (Sportwaffen) virker også å være veldig lovende spesiell med hensikt til langhold.

Eneste nedturen er at jeg har ikke funnet en eneste linksversjon verken blant jaktmodellene eller de mange andre som finnes. Da kan det i hvert fall ikke bli ‘Prechtl’ for meg. :(

Link to comment
Share on other sites

Apropos Voere VEC-91:

En meget interessant patron i en nydelig lett boltrifle. :D Eksperimentet med hylseløse patroner startet allerede i II VK hva jeg vet. Da under regi av 'Polte', Tysklands fremste produsent under krigen. H&K sin G -11 har også vært adaptert for hylseløs ammo, men hadde blitt tatt fra "handlelisten" til det tyske forsvaret i begynnelsen av 1990 - tallet, og H&K gikk nesten konkurs pga. dette.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er svært synd at G11-prosjektet ble skrinlagt. Hadde vært utrolig artig å sett hvordan våpenutviklingen kunne ha vært i dag dersom den slo an mer enn den gjorde. :(

Som enkelte sikkert vet så var det et tredelt prosjekt rett på tampen før det var over:

G-11, automatgevær for infanteri (4,73x33)

LMG-11, magasinmatet maskingevær (4,73x33)

PDW-11, automatpistol for besetning (4,73x25)

Er så heldig å ha en 4,73x33 i patronsamlingen min. Et lite kunststykke :) Men nå er vel tråden litt på vei ut, siden vi ikke akkurat får tak i en Sako 85 i dette kaliberet.. :lol:

 

Voere-riflen hadde etter minnet et avtrekk justerbart helt ned til noen gram (siden den rett og slett trykket inn en liten knapp som sendte strøm mot tennhetten i den hylseløse patronen).

Sies at presisjonen var vanvittig imponerende. Det er for meg enkelt å tro på, et svært lett, kort, glatt avtrekk kombinert med en lang og tung pipe, og faktumet at absolutt alle patroner kom fra eksakt samme maskineri med samme ladedata må være en god kombinasjon.

Link to comment
Share on other sites

Takk for denne, @Okhotnik! Det er mye godt på sidene du referer til. Mange sjeldne og mindre sjeldne patroner fabrikkladd til gode hastigheter både med gode (!!) konvensjonelle og blyfrie kuler. Skulle ha vært fint med en norsk importør, men det blir vel dessverre ingenting.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Gode nyheter sprer seg fort, og Cutting Edge Bullets (CEB) i USA skal komme ut med en ny MTH - kule til 8mmS/.323 i april 2015. Kulen skal ha 225gr vekt og BC skal bevege seg et sted mellom .620 - .650. MTH står for Match/ Tactical/ Hunting og skal hovedsakelig brukes til LRH. Det første betydningsfulle skrittet for 8mm ut av den (ufortjente) skyggen fra .30 og .338 vedr. langholds – skyting.

Link to comment
Share on other sites

Det var disse hylseløse som var til Voere. Den grønne er 6mm. og den hvite i .22, er disse fortsatt i produksjon?

 

Det kan godt være slikt at Voere fortsatt produserer sin hylseløs ammo i forskjellige kalibere til VEC 91. http://www.voere.de/en/historie/vec-91. ... cification" target="_blank" target="_blank

 

http://www.voere.de/en/historie/vec-91.html" target="_blank

 

Du burde sende dem mail og spørre.

Link to comment
Share on other sites

I går 8mmS/.323 og i dag blir det gledelige nyheter for 7mm/.284. Cutting Edge Bullets (CEB) har allerede utlevert sine første nye 7mm MTH kuler. Vekten er 192gr (!!), og BC skal ligge et sted mellom .700 - .720. Prosjektilet skal være veldig lang og har blitt designet for langhold. MTH står for Match/ Tactical/ Hunting. CEB lyktes å komme på markedet før Berger Bullets fikk lansert sin mye omtalte nye 195gr versjon for 7mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 1 month later...

Gode nyheter sprer seg fort, og det spesielt på den norske nasjonaldagen! :D Enda en rendyrket langholds- /jakt kule til 8mmS/.323 fra Cutting Edge Bullets, etter den 225gr. MTH lanseres nå en 256gr MTH med en BC mellom .750 og .770. Unnskyldninger at man liker 8mm, men velger det bort, fordi det finnes ingen fornuftige prosjektiler til langhold har ikke lenger gyldighet.

De som er interessert kan også gjerne ta en titt på en ny patron i 8mmS/.323 med navnet 8mm Vampyre. Det er noe reelt med 145gr H20 kapasitet ... :mrgreen:

 

https://cuttingedgebullets.com/cgi-bin/ ... egory=3231

Link to comment
Share on other sites

8x57is kan vel kansje ikke kalles langholdspatron,men er fortsatt den mest utbredte 8mm her i landet.Jeg ønsker meg ei matchkule på rundt 160-175gr til vanlig trening.Har brukt 200grs nosler cc. Den funker bra den,men krever at den settes relativt langt ned i hylsa med dertil lav hastighet.

Jeg har også 8x68s den skyter nok fint litt tyngere kuler,men her blir patronlengden (magasinet) en utfordring i mitt våpen.Uansett liker jeg x57is best.Skulle gjerne sett ei lettere matchkule også.

Link to comment
Share on other sites

Riktig, 8x57 IS er ingen langholds - patron, og de to nye prosjektilene fra CEB er nok ikke tiltenkt bruk i standardkaliberne. De er både for tung og for lang til bruk i 8x57IS. Alle kuler med en vekt fra 220gr. skal egentlig anvendes i 8mm Mag patroner som f. eks. 8x68S og 8mm Rem Mag. De har tilstrekkelig ytelse/effekt til å bevege tunge kuler med høy hastighet og dermed flate kulebaner.

Prosjektilene fra CEB er veldig lang og skal (kun) anvendes på spesialområder og er produsert i henhold til amerikanske (sær-)krav. Disse er primær langholds skytingen og /eller langholds jakten.

Faktisk finnes i dag et stort utvalg med matchkuler i 8mmS fra nesten alle store produsenter. I denne sammenhengen er det lønnsomt å ta også en titt på produkter fra såkalte «billigprodusenter» som f. eks. PPU som tilbyr mange forskjellige. En vekt for matchkuler i 8x57 IS fra under 180gr er rimelig urealistisk, fordi standard riflestigningen er ganske kjapp nemlig 1 : 9,45 og er lagt opp for bruk av tunge kuler fra 180 – 200gr. Det er et veldig godt kjent fenomen at 8x57IS ofte sliter med presisjonen når kulevekten blir mindre enn 180gr.

Link to comment
Share on other sites

Riktig.Det er vel 196gr som er "standard" kulevekt for 8x57.Likevell skyter begge mine rifler i kaliberet meget bra med sierra prohunter/gameking i både 150 og 175grs.Også Normas litt spesielle jaktmatch med 123grs kule går bra.Lette kuler funker bra for meg,så ei match kule rundt 170gr hadde vært å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det betyr bare at vi har misjonert godt nok til å få noen der over i vår menighet. Halleluja! ;-)

 

Men fra spøk til ladebenk, det må være noen alvorlig lange kuler med slik BC. Hva slags riflestigning må til for å stabilisere 256-graineren med V0=810 m/s?

Link to comment
Share on other sites

Du fikk poenget, spesiell med misjoneringen. Nettopp det! :D

Produsenten påstår at en riflestigning med 1 : 10 kunne få stabilisert 225gr kula, men 256gr bør ha 1 : 9 eller kjappere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det har blitt lansert en ny modell av en systemrifle fra Roessler/Østerrike med navnet Titan Alpha. Den baserer seg teknisk sett på modellene Titan 3 og 6, fås også i links (gledelige nyheter), kombi - avtrekk og med composite skjefte. Alpha modellen fås i en rekke europeiske og internasjonale kalibere slik at alle bør finne sitt. I motsetning til Titan 3 og 6 med kun to løpslengder nemlig 56cm (standard) og 61cm (magnum). Det virker slikt at alle Roessler modeller har fått seg en skikkelig oppgradering med masse nye features. De disponerer nå en Blaser liknende konfigurator med nesten alle opsjoner (helt enormt), fire løpslengder fra 51 cm – 70 cm (!!) og et utrolig stort tilbud av europeiske, også mer sjeldnere :mrgreen:, og internasjonale kalibere. All dette til reell overkommelige priser. Etter hva jeg vet kommer vel Jaktdepotet å importere.

http://www.titan6.com/en/produkte/titanalpha" target="_blank" target="_blank

 

Edit: I det siste har andre og jeg opplevd å bli mål for dårlig skjulte (personangrep og) fornærmelser i sammenheng at de har tørt å vise frem sin forkjærlighet med «rare kjepphester» av europeisk, metrisk opprinnelse. «Kjepphestene» falt overhodet ikke i smak på noen som foretrekker det gråaktige «Evje – Mosjøen» opplegget, og har vekket sterke reaksjoner bl. a. med forkortelser av alvorlige engelskspråklige banneord. Dersom man har det vanskelig å respektere andres meninger og forkjærligheter skal man i hvert fall på et forum holder seg unna og ikke starter med absolutt uønsket «Misjoneringsarbeidet» eller en tystejobb! Det trengs alltid to for dette, en som prøver å tyste, og en annen som lar seg tyste … Det er mange her som liker sine egentlig ikke såpass rare «kjepphestene» og disponerer minst like mye erfaring enn protagonistene av «Evje – Mosjøen» opplegget! Ikke alle er villig å akseptere en gråaktig (kaliber-) suppe av tre, en mening og/eller urettferdige angrep på deres ønske av mer diversifikasjon. De som ikke vil, eller kan akseptere at det finnes mange jegere/skyttere som faktisk vil ha å gjøre med «rare europeiske kjepphester» ber jeg inderlig å holde seg unna denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Må ærlig innrømme

at etter Edit forstår jeg ingenting.

Ei heller forstår jeg hva kjepphester eller hva Evje-Mosjøen betyr heller

Og kan heller ikke si at jeg har opplevd at noen har kommet med personangrep

Eller annet heller i tråden.

Dette tyste snakke forstår jeg heller ikke.

Det virker bare litt absurd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meget interessant Røssler konfiguratoren. Foreks 22 mm pipe 70 cm lang i noen patrontyper er veldig interessant å kunne finne. Eller andre diametre17 mm pipe foreks.

 

Hvis en skulle hatt noe annet foreks så hadde det vært en Romfart teknologi aluminium kjerne og på utsiden en lett laminat stokk. Ala en chassis type for å forsterke , men samtidig minske vekten.

 

Hvis en hadde fått til noe som .375 VC i en Ruger med CEB 300 -350 grain .375 kule . i en enkeltskudd så spiller det ikke noen rolle og en kan fylle litt lenger kule i hylsa , hvis en ikke overgår col. Det kunen blitt en god plug å prøve. Tung rekyl, ja til grad, men for spesielle situasjoner der få andre ting nytter. Og mye mer gjennomtrening enn 9,3x62 med 286 grain vil noen gang ha , selv i opp brotsja kammer med freebore .

Link to comment
Share on other sites

@Mullins, det du skisserer her er til (veldig) spesielle anvendelser, og det er meget bra gjort av Røssler at en får valgt slik. Personlig kunne jeg godt ha tenkt meg en Røssler med Christensen Carbonskjefte og 65cm løp (gjenget) i både 7RM og 8x68S til jakt og litt langhold, med 17/19 mm dia. Fullblods magnumrifle med overkommelig vekt i en meget stilig forpaktning. [sMILING FACE WITH SMILING EYES]

 

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja det er mye artig som dukker opp om dagen .Noen uventete , hvem visste at 7x57 er såpass populær , herover er det bare kose børse og patron da importører ikke er flinke nok til å ta ammunisjon inn fra forskjellige produsenteter. Er det pga markeds andeler eller likegyldighet ? Hvem vet .

Bra er det ikke , og ingen vinner på det.

 

Angående reisen som det ble for å finne en 7x57 så føler jeg som det var liten lilliputt som reiste til kjempenes land i omvendt vri . Så derfor vil den rifla bli oppkalt etter hovedpersonen i den boka :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... =-18&pos=0

 

DWM kassa i sin prakt. Veldig god kasse og gode deler i den. Lilja pipe, M70 sikring, hengsla underbeslag, Leupold Skinne Kahles 2.29x42 på toppen. Bell & Carlson stokk.

 

http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... =-18&pos=1

 

http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... =-18&pos=2

 

Bygd før 1 Verdenskrig, så mens denne vandret rundt i sin fine glans, så var the Bell Epoquè i sin fulle gang. Henry Ford bygget sine første biler, Keiser Wilhelm gikk glad og fornøyd på jakt. Edward 7th sstyrte The Empire. Franz Ferdinand ventet på å bli Keiser , og han forsatte med sin jakt.

 

Kassa er Merka "B" for Brazil, om den kom dit vites ikke, heller ikke hvordan den kom hit oppover.

 

Ammunisjonen er gammel Lapua 170 grain sp. Men den ser ut til å være en god ammo, da 7x57 fungerer med det meste som dukker opp.

 

Noen lurer vel på hvorfor det er svart stokk på den og ikke 50 stjerner valnætt. Ja en form for praktisk bruk og med storebror i .404 å gå ved siden av i valnøtt, så er en praktisk sak i fiber ikke dumt da en ikke vet hvor en kommer , og hva en drar på. Noe som tåler en støyt og som fungerer uavhengig av temperatur skalaen. Med en alubede blokk som det er i stokken så er det mye å gå på her.

 

Da det begynner å kommeoppover på ammo skalaen her over , så er 7x57 en patron som det er endel å f tak i , men desto mere å lade for selv.

Link to comment
Share on other sites

Grattis @Mullins til flott rifle i kombinasjon med meget tiltalende kaliber/patron også. Bra at du ikke valgte å gå for den vanlige kaliber/patron enhetssuppa, men isteden har tørt å få laget rifla din i berømte og meget velbalanserte 7x57 som matche denne lekkerbissen av DWM- låskassen perfekt. 7x57, moren til alle nye patronskapninger er i dag minst like relevant som for 120 år siden. Faktisk virker det slikt at flere firmaene både rifle – og ammunisjonsprodusenter jobber med en skikkelig og velfortjent revival av denne fantastiske patronen akkurat som de gjorde ca. 25 år siden med 9,3x62 og 8x57 IS. Flere og kjente rifleprodusenter har plutselig 7x57 igjen i katalogene sine, bl. a. Heym, Roessler Titan, Voere, S & L, m.m. RWS, Hornady, Nosler for å bare nevne noen har utvidet sitt program i 7x57 eller startet på nytt. En gledelig utvikling i mine øyene. Det er hovedsakelig luksus produsenter som berømte Rigby som står på toppen av denne bevegelsen og burde ha hatt æren for dette. Meget velbalanserte klassiske rifler som Jim Corbett sin berømte Rigby – Mauser i .275Rigby (7x57) skaper igjen begeistring og ikke minst kjøpelyst, markedet. For de som er interessert vil jeg bare anmerke at en 7x57 ladd med en maksladning av 47,5gr Norma URP (eller tilsvarende krutt typer) og 156gr Oryx når opp til 840 m/s. Da snakker vi om ytelsen som er nære til 7x64 eller .280 Rem. Dette med mindre krutt og rekyl!

@Mullins, jeg ønsker deg mye glede med din nyervervelse og ikke minst skitt jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Topp balanserte 7x57 er og har alltid vært en av mine personlige favoritter. Tilbudet av ferdigladd fabrikammunisjon og tilhørende rifler øker i takten med forsterket markedsføring av patronen verden rund. Amerikanerne foretar en kraftig satsning angående 7x57 (her Nosler Trophy Grade, 140gr AB) noe som vil helpe enormt.

Blyfrie versjoner (her Hornady GMX) av 7x57 innfrier lett norske krav om tilstrekkelig kulevekt og anslagsenergi. Det f. eks. i motsetning til 6,5x55, og 7x57 er minst like lett håndterlig hva det gjelder rekyl. Presisjonen har aldri vært en utfordring for den mest klassiske av av alle klassikere.

 

server?type=image&source=products%2Fp176321_ha.jpg&height=235&width=235&effects=pad(CC,ffff)

 

server?type=image&source=products%2Fp187333_ha.jpg&height=235&width=235&effects=pad(CC,ffff)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

server?type=image&source=products%2Fp166054_ha.jpg&height=235&width=235&effects=pad(CC,ffff)

 

8 x 64S Brenneke, en grov undervudert patron som gir tunge 8 mmS/.323 kuler skikkelig "punch" uten å være besværlig å skytte med. 220gr/14,2g akseleres med en V0 780 m/s noe som er altså virkelig bra. V0 850 m/s for 200gr/13g er heller ikke dårlig for å ikke snakke om hva som hender med 180gr/ 11,7g. Mild rekyl i forhold til magnum patronen 8 x 68S som trenger mye trening og tilvenning. Perfekt "kompanjong" på jakt av stort kløvvilt (elg, villsvin, kronhjort) og farlig vilt i Europa. Forresten, utgangsbasis eller "parent case" til berømte 7x64 Brenneke. Av de store lager både S&B og Brenneke fabrikkammunisjon, noen mindre produsenter kommer i tillegg. Lett å lade for, og komponenter er enkelt å få tak i. Trenger bare standard låskasse, noe som gjør riflekjøp eller - bygg mye rimeligere. Mitt neste løp kommer å bli kammeret for denne.

 

server?type=image&source=products%2Fp166042_ha.jpg&height=235&width=235&effects=pad(CC,ffff)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...