Jump to content

Promotere europeiske kalibere?


Guest

Recommended Posts

@8x68S: Tror nok at du ligger rimelig rett med din kulerammen. Jeg har tatt en estimat grunnet i lang erfaring og satt cirka avstandene vedr foran- hold. Er jo svært forskjellige patroner/kalibere og ladninger vi snakker om. Villsvin i full fart ligger sikkert et sted mellom 40 - 60km/t. Heldigvis er de ikke alltid underveis med full throttle. ;-) En sak er vel klar og viktig å vite om, nemlig at høy hastighet i anvendt kaliber gjør fluktskyting atskillig enklere.

Link to comment
Share on other sites

Her er en plakat jeg fant en gang som viser forhold med forskjellige kalibre og fart på grisen

 

http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... pos=-22745" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

 

th_914439446_forholdgris_122_371lo.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Gunwerks. Dette er absolutt noe å tenke på, spesielt når holda blir litt halvlange. Skjønner at dette er noe som krever mye trening og erfaring. Men at en kan gjøre det lettere for seg selv ved å velge høy hastighet. Og et kaliber som det er lettere å mengdetrene med.

 

Det var selvfølgelig skytinga jeg var imponert over i jaktfilmene og ikke sytinga. Faens I-Pad.

Link to comment
Share on other sites

Med forbehold om feil har jeg brukt data fra norma til å regne ut hvor langt foran man må skyte med henholdsvis 9,3x62 og 7x64.

9,3x62 oryx 285gr fra 0-100m= 0.147 sek

7x64 oryx 156gr fra 0-100m= 0.124 sek

50 kmh vil ish være 13.8888889 meter per sekund

Dvs at for 9,3 blir det 13,8888889*0,147=ca 204cm

For 7x64 vil det være 13,8888889*0,124=ca 172 cm

Differanse på 32 cm

Link to comment
Share on other sites

Fikk akkurat denne videoen tilsendt av en venn som deler samme lidenskap for jakt og skyte. Den vel kjente svenske forfatter og jeger Jan Guillou på drevjakt i Ungarn. Filmen viser en typisk senario under en drevjakt på kontinentet, alt fra vegetasjon, avstander og fart på viltet. Her blir grisene iblant lite ned bremset av snøen. :wink:

 

" target="_blank" target="_blank

 

Jan Guillou er kjent for sin forkjærlighet til 7mm patroner, og under drevjakter foretrekker han den raske 7mmRM. (Jeg vet ... det er en amerikansk patron, men av europeisk kaliber! :mrgreen: ) Guillou vet i hvert fall hva som skal til en presis skuddplassering under krevende forhold. Boltriflen hans er tydelig tilpasset både hans kropp og behov. Interessant for flere garantert også at han anvender sitt stort variabelt kikkertsikte under drevjakt. På kontinentet et vanlig syn, fordi på lav forstørrelse er disse full brukbare til formålet, da spesielt under krevende lysforhold og lengre avstander.

Link to comment
Share on other sites

Forholdene på drivjakt er svært ulike, der jeg har jaktet er normale hold fra 2-3 meter og opptil 20.

Det har noen steder vært forbud mot større forstørrelse enn 3x på kikkertsiktet.

Det forekommer lengre hold innimellom, jeg har skutt gris på hold sm nærmer seg 100 m, men da er det ganske langt foranhold.

Link to comment
Share on other sites

Det forekommer lengre hold innimellom, jeg har skutt gris på hold sm nærmer seg 100 m, men da er det ganske langt foranhold

 

Ettersom du måtte benytte "langt foran-hold" går jeg ut ifra at grisen var i bra fart.

Min undring er da Per S; ville du tatt et slikt skudd på Hjort eller Rådyr i Norge (Norden),-- eller har grisen en lavere terskel for å "prøve" ett skudd på ??

Link to comment
Share on other sites

Det forekommer lengre hold innimellom, jeg har skutt gris på hold sm nærmer seg 100 m, men da er det ganske langt foranhold
Ettersom du måtte benytte "langt foran-hold" går jeg ut ifra at grisen var i bra fart.

Min undring er da Per S; ville du tatt et slikt skudd på Hjort eller Rådyr i Norge (Norden),-- eller har grisen en lavere terskel for å "prøve" ett skudd på ??

When in Rome......osv er det noe som heter.

Link to comment
Share on other sites

Skal man skyte så godt som mulig på løpende er lukketid og utgangshastighet veldig viktig. Blandt topp konkurransskyttere er det her aksjonstiden kommer inn når man gjør et dårlig avtrekk. Forskjellen på et dårlig avtrekk med ei rifle med 2,5millisekunder/950metersekund kontra 5ms/770ms er litt dårligere treff kontra total bom på dyret.

 

Hvis man ikke merker forskjell på papp med et hanevåpen/dobbeltrifle kontra ei kjapp boltrifle må man trene MYE mer 8)

Link to comment
Share on other sites

Ettersom du måtte benytte "langt foran-hold" går jeg ut ifra at grisen var i bra fart.

Min undring er da Per S; ville du tatt et slikt skudd på Hjort eller Rådyr i Norge (Norden),-- eller har grisen en lavere terskel for å "prøve" ett skudd på ??

 

Det er vel helt naturlig at de fleste av oss kan bli meget ivrig når jakt - pasjonen tar nye høyder. Når det gjelder drevjakt på svin virker det i hvert fall på meg som en meget fin droge som man ikke kan få nok av. Må bare se på filmen til Guillou … :mrgreen: I denne sammenhengen skal man disiplinere seg selv! Vi har snakket om etikk og gode, sunne holdninger i en annen tråd som jeg ikke vil nevne igjen, fordi jeg mistenker at nesten alle vet hvilken eksplisitte jeg mener. Jeg tror nok at de allerfleste av oss legger seg dette på hjertet. :D

Villsvin har en meget høy ranking på kontinentet som et av de klassiske typer vilt som tilhører det såkalte «Hochwild», altså vilt som for noen hundre år siden har vært reservert for adelen og de kongelige. Feil avskytning og skadeskyting er like «behagelig» i Ungarn etc. som på eget jaktlag her på Berget … pluss at slik oppførsel belønnes med saftige bøter. Det er bare å innse sine egne personlige begrensninger og å ikke skyte løs på vilt under drevjakt når man ikke tror på treff uansett. Ikke skyt på purker som har unge!! Prøv å unngå å skyte på hjortevilt og sviner i full fart, spesiell når avstandene overskrider 50m! @Kuli sin You - Tube video gir god og nyttig opplæring i saken.

Derimot synes jeg at det kan være fullt mulig og rettvis å skyte på griser og hjortevilt på avstander til 100m, forutsatt at de beveger seg i maksimalt langsom trav.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge råden handler om europeiske kalibre får jeg unnskylde disse avsporingene med at jeg skyter gris med 9,3.

Når det gjelder dyr i fart så skyter jeg både hjort og elg i fart dersom forholdene er gode nok, men i enkelte land forventes det at det skytes ikke bare på 100% sikre skudd. Det er en annen jaktkultur.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig så hater jeg jo tanken på korte løp i sammenheng med (nesten) magnum kalibere, men under drevjakt betingelser er det kanskje lurt å gå litt ned. Utgangshastighet er meget viktig som vi nå vet, og da er det helt naturlig at (nesten) magnum kalibere bør diskuteres. F. eks. 61cm i medium fasong og utstyrt med en rekylbrems (hvis ønskelig) for å ikke skade den meget viktige balansen. Lyddempere er ikke med i mine tanker i hvert fall! 5 skudd - magasin og tilpasset kolbe.

Link to comment
Share on other sites

Kulevalget er svært viktig! Siden 8x57IS er en meget god allrounder, så er kulevekter fra ca. 190gr å foretrekke. Se på det hva også @Mullins skrev i går! Farten får en nok til V0 800m/s som er god egnet til formålet. Bløt eller ikke er neppe så viktig. De meget harde bondede bør ikke anvendes.

Link to comment
Share on other sites

Skal man skyte så godt som mulig på løpende er lukketid og utgangshastighet veldig viktig. Blandt topp konkurransskyttere er det her aksjonstiden kommer inn når man gjør et dårlig avtrekk. Forskjellen på et dårlig avtrekk med ei rifle med 2,5millisekunder/950metersekund kontra 5ms/770ms er litt dårligere treff kontra total bom på dyret.

Hvis man ikke merker forskjell på papp med et hanevåpen/dobbeltrifle kontra ei kjapp boltrifle må man trene MYE mer 8)

Trene på løpende pappskiver er det som skal til! Det er mye å hente på å endre på lukketid i en rifle med slapt sluttstykke. Har tilgang på Sauer 200 STR, den har lukketid på 2.5-3ms og er dermed blandt de raskeste. Min gamle Mauser M98 30-06 ligger på 5.5-6ms, dvs dobbelt. Et dårlig avtrekk på disse gir store forskjeller. Jeg har nå oppgradert Mauseren med et Tubb SpeedLock tennstempel, og da er den nesten på nivå med Saueren i lukketid. Mye masse i et originalt Mauser tennstempel...

Rifler med kort kasse vil ha mindre masse i tennstempel enn tilsvarende rifle med lang kasse, og dermed ha kortere lukketid. Vært artig og gjort tester på om de ekstra m/s man henter på et magnum kaliber, f. ex. 7mmRM, vil slå samme type rifle med kort kasse i 308.... Hmmm tror jeg jaggu skal sende Mr. Tubb en email om det og høre. Han har gjort mye testing på dette.

Link to comment
Share on other sites

@Tornado: Problemstillingen du viser til er veldig interessant og viktig, men vær så snill å ikke ta 308W som eksempel siden denne hverken representerer et europeisk kaliber eller patron! Selve tråden har jeg opprinnelig lagt opp med den klare målsetningen til å promotere europeiske kalibere.

Magnum patroner og andre høyhastighetspatroner gir ikke bare høyere utgangshastighet, men også en hel del terminale energi. Ikke helt uvesentlig det heller når det jaktes på kløvvilt i vektklassen fra 30 - 200kg.

Link to comment
Share on other sites

@Tornado: Problemstillingen du viser til er veldig interessant og viktig, men vær så snill å ikke ta 308W som eksempel siden denne hverken representerer et europeisk kaliber eller patron! Selve tråden har jeg opprinnelig lagt opp med den klare målsetningen til å promotere europeiske kalibere.

Magnum patroner og andre høyhastighetspatroner gir ikke bare høyere utgangshastighet, men også en hel del terminale energi. Ikke helt uvesentlig det heller når det jaktes på kløvvilt i vektklassen fra 30 - 200kg.

 

Du har rett, beklager. Men Saueren er i 6.5*55SE da i alle fall... 7*64 kunne bytte ut 7mmRM, men for rifler med kort kasse kommer man ikke unna 308W, da jeg anser dette for det beste valget av generell jakt patron.

Hadde jeg startet på nytt med rifle garderobe, hadde det blitt dette: 8*57IS, 7*64 samt 308 i kort kasse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noe nytt fra de europeiske kaliberne! Her dreier det seg om noe ganske så spesielt, nemlig patronen 8 x 33 kurz, (7,92 x 33). Kontroversielle Lutz Moeller som har like mange tilhengere enn fiender, har lagt opp for et nytt prosjekt. :wink:http://lutzmoeller.net/8-mm-S/8x33.php" target="_blank

Iblant overrasker han også med gode, innovative ideer og ikke bare med negativt om konkurrentenes produkter. Her viser han frem til en spektakulær ide’ for å revitalisere 8 x 33 til jaktbruk. Nemlig for jakt på mindre eller mellomstort (kløv-) vilt på moderate hold.

Patronen ligger egentlig på lik linje med 7,62 x 39 Kalashnikov. Skapningen er fra andre VK og har først blitt anvendt i det tyske «Sturmgewehr 44» (Stgw 44/MP 44). Kulen basere seg i utgangspunktet på 8mmS/.323. Lutz Moeller tror på at 8 x 33 kurz i samband med hans egne messingkuler (MJG) og et ultramoderne krutt som anvendes for H & K MP7 (4,6 x 30) kan få gjennombruddet. For tiden jobber han med til å skape en (ideell) komposisjon av både patron, løp og demper. Det blir spennende å se hvordan prosjektet kommer å utvikle seg fremover.

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra at 8x33 kommer opp igjen, kanskje den har en fremtid som millitær kaliber igjen . Kanskje i en pdw type i tillegg til jakt rifle. Ser for meg den med ei tung blykule med hullspiss til kontrollerte skudd av viltforvaltere og kommunale vilt og ettersøks perssonell. Men interessant med Lutz sitt nye prosjekt .

Link to comment
Share on other sites

Klassiske rifler i klassiske europeiske kalibere har vært stort tema i det siste. Denne tråden viewtopic.php?f=14&t=108812 har vært inspirerende for mange av oss.

Noen amerikanske rifleprodusenter har også blitt nevnt der, bl. a. Kimber og Ruger. De fleste av disse amerikanske rifler har tiltalende skjefteformer, men kjennetegnes derimot av en total fravær av de gode, klassiske europeiske kaliberne. Det går jo ikke an …! :winke1:

Helt annerledes forholder det seg med riflene fra den kjente kvalitetsprodusenten Cooper Arms of Montana. Cooper tilbyr flere klassiske skjefteformer som f. eks. Classic, Custom Classic, Western Classic og last but not least også en Mannlicher (Stutzen) helstokk.

Til alle disse får man valgt en enorm mengde med europeiske kalibere både av kontinental og engelsk opprinnelse. Ja, Cooper har imidlertid ikke glemt vår innbitte 6,5 Mafia … alle modeller kommer også i 6,5 x 55 … :mrgreen:

http://cooperfirearms.com/our-rifles" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Det blir rett og slett for mye å nevne alle, men videre finnes klassikere som f. eks. 7 x 57 (275 Rigby for de anglofile), 7 x 64 Brenneke (!!), 9,3 x62, 300 H & H, 308NM og de store guttene som 404 Jeffery, 416 Rigby, 458 Lott og 505 Gibbs. Cooper kan faktisk levere flere klassiske riflemodeller i fine europeiske kalibere enn de fleste andre produsenter, europeiske inkludert.

 

Meget fine rifler av høy standard som er garantert verdt en nærmere titt. I Norge importerer vel Jaktfall.no noen få utvalgte modeller. Siden det ikke finnes en autorisert generalimportør er det mulig å importere selv via Canada. Mye enklere siden USAs eksportrestriksjoner pga. krigen mot terror. Tipset fikk jeg direkte på mail fra Cooper. Er vel også veien Jaktfall bruker for å få importert Cooper.

Edit: Noen av de klassiske modellene finnes også i links.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har personlig veldig sansen for kaliber 7x33 Sako som ble lansert først i 1946. Min bestefar hadde en Sako L46 kamret i dette kalibret, og den har mange skogsfugl på samvittigheten.

7x33 Sako ammunisjon er fortsatt å få kjøpt, men ikke hyllevare hos de fleste.

 

Synd Sako ikke produserer nye rifler i dette kalibret, eller utvikler patronen litt. Samme kule men litt lengre hylse ville gjort noe...

Har selv 7x57R i drillingen, fantastisk behagelig kaliber å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

@8x75RS: Takk at du delte linken. Denne .338 kragepatronen med det lovende kvinnelige navn "Gaby" er et imposant stykke. :D 30R Blaser leverer allerede veldig høy ytelse/prestasjon. Vil ikke tenke på hva "Gabyen" kommer å genere i rekyl også ... en bremse med høy virkningsgrad er et must. Patronen kan garantert anvendes på nesten alt vilt på alle kontinenter med unntak av B5 (.375 som minste kal.). Kanskje litt for mye futt i denne at man kan bruke den i vanlige brekkvåpen. Fallblock - systemer som Ruger #1 er vel veien å ga da.

Link to comment
Share on other sites

Arti kreasjon den 338n der. Et alternativ til å overtale Blaser til å lage løp,kan være å høre om Snapphane tar på seg å utvide et eksisterende 30R-løp til 338.

 

338 Gaby presterer kanskje i samme gata som 338x74R Keith? En litt slapp 338 Winmag?

Link to comment
Share on other sites

@8x75RS: Hva er med varianten 8,5 x 63R Reb til din K - 95? Utmerket .338 variante med veldig god ytelse/prestasjon. Finnes piper i Blaser sortimentet og ikke minst noen få produsenter av fabrikkammo, altså ikke helt wildcat.

Link to comment
Share on other sites

Diesett kan bestilles fra Triebel http://www.baujagd.com/tr-lawa.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Fabrikkladd:

 

Sax, http://sax-munition.de/sax-_-kjg-munition2/index-2.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

LFB, http://www.labor-fuer-ballistik.de/de/h ... istik.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Impala, http://www.impalabullets.at/catalog/1-24_de.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Jaguar, http://www.jaguar-geschosse.de/inhalt/c ... onen3.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noe nytt og forhåpentligvis interessant angående europeiske kalibere/patroner.

 

Brenneke har lansert en ny produktlinje med blyfrie kuler (TUG nature +) som virker å være veldig interessant for bruk i både rifler og brekkvåpen. Finnes i 7mm, .30, 8mmS og 9,3. TUG er en (ganske så hard) kule tenkt for jakt av både mellom – og reelt stort vilt.

Det som jeg personlig setter stor pris på er at Brenneke ikke påstår at deres fabrikkladde patroner har mer ytelse/prestasjon enn de faktisk genererer. Det vil si at alle standardkalibere i TUG nature+ er godkjent og anbefalt for allsidig (allround) bruk tom. 200m. Unntakene her er naturligvis .30R Blaser, 300WM, og last but not least 8 x 68S som akselerer en 150gr. kule til 1010 m/s.

Konstruksjonen av denne blyfrie utgaven av klassikeren TUG tillater ubegrenset bruk av kulene i fine loddede brekkvåpen, det er en sak mange hadde ventet for. Kulen har fortsatt alle attributter til den gamle gode TUG som f. eks Cutting Edge, ballistisk kalott m.m. Istedenfor bly er TUG nature+ fylt med tinn.

 

http://www.brenneke-munition.de/tug-nature/index.php" target="_blank" target="_blank

 

Videre er det utrolig bra gjort synes jeg at Brenneke er en av de få produsentene som leverer gode klassiskeren 7 x 57 fabrikkladd med en ny blyfri kule. Brenneke selges dessverre ikke fabrikkladd i Norge, men kulene kan fås problemfritt. Ladedata og instruks finnes lett tilgjengelig på nettsiden. Dersom ingen i Norge kan eller vil levere, så er det bare å bestille hos Reimer Johannsen i Tyskland.

http://www.johannsen-jagd.de/data_de/ka ... hp?navid=1" target="_blank" target="_blank

 

Informasjoner fra andre produsenter vedr. nyheter skal jeg å supplere i løpet av kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Denne 8,5x63MM (Messner Magnum) er mitt spørsmål, fordi jeg har aldri hørt om den før. Har funnet denne meget interessante og imponerende patronen når jeg tok en titt på SAX sine nettsider. Virker som en skikkelig langholds -patron.

 

http://sax-munition.de/sax-_-kjg-muniti ... ronen.html" target="_blank" target="_blank

 

Messner selv sier at han utviklet en hel ny hylse til patronen, og at han ikke anvendte seg av 9,3x64 som utgangsbasis. Noe han gjorde for sitt første prosjekt 6,5x63MM (Messner Mag).

 

Data til 8,5x63MM sin hylse: R1=13,60 L1=50,87 L2=55,01 L3=63,85 L6=88,00 P1=14,35 P2=13,93 H1=9,35 H2=9,35 Schulterkonus 58°.Hülsen Volum randvoll = 103,6gr Wasser.

Pmax= 4400 bar.

 

R1 tyder på 13,52 som f. eks. 300WM og 7RM har, fordi han nevner disse eksplisitt. Da er det vel slags ‘rebated rim’ det er snakk om for hans egen kreasjon!?

 

Messner påstår at hans patron generer mer hastighet (10m/s) enn 338LM med bruk av mindre krutt(4,4gr), skal ha mindre rekyl og patronvekt.

 

Noen som vet mer, eller kan hjelpe til med innspill?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje han har en listig plan:

http://www.calibres-messner.com/germ1.html

Det er jo kjekt om ammo er på plass før rifla.

 

 

 

Dette er alt jeg finner om

6.5x63mm Messner Magnum

 

Med rett kule burde den duge på langt hold.

 

Kanskje noe som kan erstatte 6.5x55 mm på lang sikt.

Det er lov å håpe.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... Magnum.jpg

 

Kanskje ennå litt begrenset utvalg for nybegynnere

2.360,00 EUR

http://www.egun.de/market/item.php?id=5144500

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Denne 8,5x63MM (Messner Magnum) er mitt spørsmål, fordi jeg har aldri hørt om den før. Har funnet denne meget interessante og imponerende patronen når jeg tok en titt på SAX sine nettsider. Virker som en skikkelig langholds -patron.

Noen som vet mer, eller kan hjelpe til med innspill?

Trur den nye Sauer 404 kommer i dette kaliberet ;)

Link to comment
Share on other sites

@Jim114, takk for innlegget, og jeg er enig at 6,5x63MM er et svært interessant kaliber for den store gruppen av 6,5 - entusiaster. :)

Denne 6,5 patronen har ikke vært mitt spørsmål siden det finnes nok informasjon rund denne, og den er rimelig godt kjent også.

 

Jeg lurer om informasjonen til "store søsken" 8,5x63MM som sies er like kraftfull som 338LM. Hva jeg har forstått, så er den ganske fersk og har nylig blitt utviklet, nemlig i 2011. Antar at også sistnevnte er CIP - godkjent, ellers så kunne ikke SAX drive kommersiell handel med patronen.

En utgangshastighet av 950m/s med 230gr. kule i en fabrikladd som ikke kjører på maxtrykket er rimelig imponerende synes jeg. :D Messner selv prøveskjøt både 6,5x63MM og 8,5x63MM på 1100m med stor hel. Begge har vel massevis av potensialet.

 

Hylsedimensjoner har jeg lagt inn på mitt første innlegg angående 8,5x63MM ovenfor. Eventuelt får en hjelpsom person prøve på QL vedr. patronen

Link to comment
Share on other sites

Så trer naturlovene inn - og ødelegger reklamen.

Det er ikke mulig å få noe gratis.

Et større hylsevolum gir mer fartspotensiale dersom løp og kule er identisk.

Å få mer hastighet med mindre krutt er mulig dersom man er langt unna maksimal ytelse i patronen, enten med krutt som ikke er optimalt, eller i et trykkområde som er langt unna maks. Lades de til samme trykk vil alltid den største hylsen gi mest hastighet.

 

Dette gjelder ikke bare for amerikanske kalibre, men også for europeiske.

Link to comment
Share on other sites

Så trer naturlovene inn - og ødelegger reklamen.

Det er ikke mulig å få noe gratis.

Et større hylsevolum gir mer fartspotensiale dersom løp og kule er identisk.

Å få mer hastighet med mindre krutt er mulig dersom man er langt unna maksimal ytelse i patronen, enten med krutt som ikke er optimalt, eller i et trykkområde som er langt unna maks. Lades de til samme trykk vil alltid den største hylsen gi mest hastighet.

Dette gjelder ikke bare for amerikanske kalibre, men også for europeiske.

@Per-S, det er kanskje riktig det du sier og antyder, men jeg vil gjerne få lite grann hjelp for å få identifisert hylsen til 8,5x63MM!! :idea: Da har vi et entydig utgangspunkt til en diskusjon og/eller vurdering. Faktum er at denne patronen genrerer mer enn nok "futt", men når den virkelig opp til 338LM som Messner påstår? Patronen finnes allerede på markedet, og den er CIP god- og anerkjent. Alle relevante hylsedata har jeg lagt frem ... noen som kan og vil hjelpe? Bare kritikk fører også ingen vei ...

En som kan kjører denne gjennom QL, finally?!

Link to comment
Share on other sites

Så trer naturlovene inn - og ødelegger reklamen.

Det er ikke mulig å få noe gratis.

Et større hylsevolum gir mer fartspotensiale dersom løp og kule er identisk.

Å få mer hastighet med mindre krutt er mulig dersom man er langt unna maksimal ytelse i patronen, enten med krutt som ikke er optimalt, eller i et trykkområde som er langt unna maks. Lades de til samme trykk vil alltid den største hylsen gi mest hastighet.

Dette gjelder ikke bare for amerikanske kalibre, men også for europeiske.

Helt enig.For meg ser det ikke ut som den har noe mer effektivt design enn eks 338 Norma og 338 lapua heller,

heller tvert imot..Ser mer ut som en litt utblåst 338 RUM...? Men vært artig å sett virkelige data på den mtp effekt :)

Link to comment
Share on other sites

Synes at det er ganske så skuffende at ingen er i stand å hjelpe til å få lyst opp angående 8,5x63MM. Såpass mye kunnskap vanligvis, men idag blir det ikke mye, dessverre. :(

Siden jeg også stiller meg litt tvilende til Messners utsagn om ytelsen av hans .338 kreasjon må jeg vel kontakte ham direkte for å få verifiserbart svar.

Link to comment
Share on other sites

Hylsevolumet er oppgitt med mengde vann

Hülsen Volum randvoll = 103,6gr Wasser
, det er det eneste som er nødvendig. Formen på hylsen har neglisjerbar innflytelse på ytelsen så lenge den har normal form, og løp og overgangskonus er lik..

I første omgang kan en liste de aktuelle kalibre i rekkefølge ut fra volumet, og ytelsen vil øke med økende volum.

338 Lapua, 340 Wby, 338 Norma, 338 Edge og alle andre.

Dersom to av dem er like mhp volum kan formen ha ørlite å si for ytelsen.

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg! 10 m/s eller ca. 33 fp/s mer hastighet er uansett ikke (særlig) relevant, men at han påstår å klare dette med 4,4gr. mindre krutt derimot ... kanskje han har anvendt annen form til overgangskonussen?! Løpslengden har vært vanlige 66cm/26' under hans skyting.

Jeg skal sende Messner mail i morgen og vil spørre pent om litt mer verifiserbart "kjøtt på beina". Så fort jeg har fått svar, legger jeg dette ut på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Til de interesserte hjemmeladere! RUAG ladeboka Nr.5 er for rifle - kalibere, RUAG ladeboka Nr.7 er for pistol og revolver. Dere må fylle inn noen personlige informasjoner i forkant slik at ingen kan saksøke RUAG! Finnes også andre interessante informasjoner som f. eks. ballistisk etc. Ønsker spennende og nyttige lektyre! :D

 

http://rws-munition.de/jagd/service/wie ... bis-9.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Nå blir jeg rett og slett imponert! Som nevnt ovenfor, så sendte jeg hyggelig mail på tysk til Hr. Messner i Alsace i dag tidlig for å få svar på spørsmål rundt hans 8,5 Messner Mag. I selve mailen hadde jeg også lagt til mitt mobilnummeret … kl. 13.30 fikk jeg et anrop fra Frankrike, og hvem har vært på telefonen? Ja, det var Hr. Messner personlig. Vi snakket sammen i nesten 2(!!) timer, og jeg har aldri lært såpass mye om våpen, ammunisjon og ballistikk som i de to timene. Han er jakt – og våpen-/ammunisjonsnerd i den beste, positive sansen. En meget hyggelig og kunnskapsrik fyr. Sorry, men jeg må bare hylle ham for innsatsen. Hvem gjør det og tar seg tid til å besvare spørsmål av eventuelle kunder i utlandet på denne utmerkete måten?!

Jeg håper på at jeg kommer å rekapitulere på korrekt måte det han sa til meg vedr. 8,5MM. Dersom noe er muligens feilaktig ber jeg om forståelse, fordi jeg kan ikke stenotypi slik å kunne få nedskrevet dialogen vår.

Nå prøver jeg på å holde det lange så kort som mulig. Hans 8,5MM får for det første bedre ytelse, mindre vekt gjennom en optimert hylsekonstruksjon. Denne er mindre konisk som 338LM sin og har en mye mindre støtbunnen, nemlig 13,52mm som 7RM, 300WM etc. Uten belte med rebated rim. Messner har foretatt også noe innvendige forandringer/forbedringer, men jeg er ingen patronkonstruktør at jeg kan nøyaktig gjenta hva han sa og ville formulere, beklager dette.

Hastigheter generell og trykk – oppbygnings- / rekylnivået har blitt forbedret gjennom en (helt) annen type overgangskonus. Overgangskonusen til 338LM er 6,08 mm, mens i 8,5MM er den på hele 11,25 mm lengde hvorav de første 7,81mm er sylindriske. Han vil sende meg mer dokumentasjon etter hvert, og jeg inviterte ham til å skrive noe direkte på kammeret.no dersom det er ønskelig.

Videre fortalte han veldig interessant om sin 6,5x63MM prosjekt og masse andre ting og begivenheter. Ja, det har vært en reell flom av nyttige informasjoner. Han har på oppdrag utviklet Verney Carron sin meget potente 375 R Verney Carron som blir nevnt i en test av Nobert Klups. Finnes I en annen tråd fra i går med tittelen «Verney Carron».

Messner snakket bl. a. også veldig interessant og positivt om Blaser R93 … førstehånds informasjon av en mann som ikke er Blaser – nerd, men har opplevd mye positivt med R93 og dens låssystem. Alle som kjenner meg lite grann til vet at R93 ikke er direkte en av mine klare favoritter :wink: , men jeg føler at mye jeg sa i denne sammenheng ikke var rettvis og fair. Mer info angående dette til et senere tidspunkt, jeg lover.

W. Romey og SAX leverer fabrikkladd/komponenter hvis ønskelig, og hylsene blir laget av Horneber, men blir send direkte fra Messner selv. 8,5 x 63Reb skulle egentlig være mitt neste større prosjekt, men etter den usedvanlig gode erfaringen i dag blir det 8,5MM isteden. Gleder meg til det!

Link to comment
Share on other sites

Knallbra innlegg om 8.5 Messner. Det minner litt om hva Nils Kvale gjorde med 7x61 Super, han så at hylsekvaliteten var så god at han gjorde hylseveggene litt tynnere for å få plass til litt mer krutt. 5 % økning i volum fikk han på det , fra opprinnelig volum i 7x61 S&H.

 

Så det å basere en patron på standard rand diameter ala .375 H&H hylsa og dens ørten slektninger er et bra vei å gå med tanke på alle våpen som er kamret for den hylsebunnen.

 

Samme med .375 Wr da den er basert på .450-400 3.25 inch hylsa. En god klassiker som har fugert lenge, men som nå til endel grad er overtatt av 3 tommer hylsa. Men det er mye gods i den og det borger for en bra ytelse og interessant kombinasjon .

 

Lurer på hvordan 250 Accubond i 8.5mm blir eller 300 grain.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...