Jump to content

Promotere europeiske kalibere?


Guest

Recommended Posts

Det synes å være ett sivilt marked i Canada.

 

2250 Round Crate of Norinco 7.62x25 Tokarev 85gr FMJ

https://www.canadaammo.com/product/deta ... variation/

 

Partizan og Sellier & Bellot produserer ammo.

Det finnes også ammo fra Bulgaria, Romania og Russland.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/7.62%C3%9725mm_Tokarev

 

Hylser fra Starline

https://www.starlinebrass.com/order-onl ... r/7.62x25/

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

I hvert fall en Interessant diskusjon. 7,62x25 Tokarev er egentlig type kopi av den kjente tyske "flaskehals patronen" 7,63 Mauser. Denne tyske patronen blitt flittig anvendt i verdensberømte automat pistol C 96 (f.eks. W. Churchill). Russerne hadde sin kopi brukt i den PPSH maskinpistol familien. De var kjent for enorm funksjonsdyktighet. Etter min mening er 7,62 T egentlig ikke anvendelig til vår jakt. Og ja, Europa går tom Ural fjellet! :-)

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gode nyheter! Prosessen er i gang, og nye kuler med bedre BC for 8mmS/323’. :D

 

Fra Hornady en ny 170gr SST med Sekant profil og boattail for jakt på lengre hold. Alene Hornady som helt amerikansk firma har nå 4 forskjellige type 8mmS/323’ kuler i sitt program, og flere (f.eks. A-Max) skal følge.

 

http://www.hornady.com/store/8mm-170-Gr.-SST" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig det du anmerker vedr. 8mmS kuler/patroner, deres utbredelse/ fremtid og holdningen av innenrikske importører! Og ja, denne 8mmS – 375 Ruger vil bli en patron mitt på blinken. :D Som søsken til den famøse 7LRM (7mm – 375Ruger) kommer denne 8mm patronen garantert å utmerke seg både på jakt og LH. Prestasjons- og ytelsesnivået blir vel noe sted fra 8x68S – 8mmRM. Flere amerikanske varianter med europeisk 8mmS er i vente. De baserer seg i utgangspunktet på slike hylser som 26 Nosler, 300/338 RUM etc. Dette blir meget spennende å se og prøve så klart!

 

Og igjen en ny 8mmS/’323 kule fra USA, nemlig fra Swift en Scirocco II i 190gr/12,4g. BTW, et av mine personlige favorittdesign hva det gjelder jaktkuler. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En ny og interessant patronskapning, CDC, fra Blaser som anvender seg av lite grann forandrete Barnes TTSX kuler. Disse skal være skreddersydd til europeiske jaktforhold, men det får vel tiden, bruk og tester vise … Patronene lades i regi av Norma. Det som er interessant i henhold til tråden er at mange europeiske kalibere/patroner blir utstyrt med CDC- kula.

 

http://www.blaser.de/index.php?id=1486&L=1" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Virker som det er endel interesse for 8mm Swift Scirocco så det blir meget interessant med et nytt produkt. Samme vekt som mange av de andre kuene, skippa noen grain med tanke på plast pissen i den . Så det burde bli en som holder i mange av de forskjellige 8mm patronene. Håper regulering i 8x57JRS og andre blir bra med tanke på samskyting .

Link to comment
Share on other sites

@Mullins, denne Scirocco II er uten tvil en meget bra kule. Amerikanere skriver for tiden mye om akkurat denne 190gr. 8mmS – kula.

Bonded, men ikke like (veldig) hard som søsken Swift A – Frame og med mye bedre presisjonspotensialet pga. annet design. En .0511 BC for denne 8mmS kulen betyr veldig mye … god egnet for jakt/skyting på lengre distanser med flat kulebane. Siden Scirocco kula er forholdsvis litt mykere enn de «tøffeste» på markedet, så utmerker den seg også til klassisk drivjakt på villsvin og hjortevilt! Både 8x57IRS og 8x75RS i brekke - våpen som f. eks. DR kommer garantert å ha nytte av denne!

 

Videre produserer Nosler akkurat for tiden en «hel haug» med gode kuler i 8mmS! Nemlig 200gr. AB, 180gr. E – Tip, 200gr. Partition og til trening/konkurranse 200gr. CC (HP-BT). De to 180gr. BT og BT – Moly er i mykeste laget, og jeg har det vanskelig å anbefale disse til jakt på kløvvilt. Rovdyr går sikkert fint an. Situasjonen for det famøse 8mmS kaliberet forbedrer seg stadig vekk. :D

Link to comment
Share on other sites

Tja hva skal vi som har dobbeltrifler eller rifledrillinger i 8 mmS med en Scirocco på 190 grain. Børsene våre er stort sett regulert med 196 Grain. Jeg holder meg nok til Norma Oryx eller Vulcan på 196 Grain i min 8x75RS DBD. Det funker meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Klart det! Du kan gjerne kjøre på samme måte som man gjorde de siste 50- 100 hundre år med 196grene’. Det er absolutt legitimt, men det er like legitimt å gå andre veier. Utviklingen av prosjektiler går heldigvis hele tiden foran, og flere muligheter åpner seg. 8x57IRS med kuler fra 196gr. oppover er ofte mer «potatiskaster» enn alt annet, og litt mer akselerasjon er ingen ulempe i mine øyene. Spesielt dersom en ser på nødvendig frem forhold under drevjakts situasjoner. Det er etter min mening mye bedre med høyere hastigheter i henhold til dette. Trange passer blir et mindre stort problem, og DR eller hva det måtte være er også godt brukbar over distanser >150m. På kontinentet går mange pga. dette over til forholdsvis lette kuler, spesiell vedr. 8x57IRS og 9,3x74. Da blir det snakk om 130 – 154gr!! Og resultatene er lovende.

BTW, har jeg selv hatt dobbelrifler (9,3x74R) i bruk over lang tid, og vet hva jeg snakker om.

Link to comment
Share on other sites

Vel Vel ,,,,, De fleste av oss med slike børser ( Dobbeltrifler eller DBD) tenker samskyting... Derav 196 Grain i 8 mmS. Regulerings vekta.

Mine Oryx rusler ut i 812 M/S.. Det er mer en fort nok. ( 8x75RS, 55 cm pipe) Denne er plukka ut av en Kudu. Poenget med slike børser er samskyting ikke om V0 er 790 eller 820. Presisjon og samskyting er rett og slett viktigst.

3785535894_9556ee1e1f_o.jpg

 

3785541338_4d1aeca663_o.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med deg hva det gjelder presisjon og samskyting! Det er uten innskrenkning viktigst, men veien dit kan være annerledes. Reguleringen av DR etc. kan også foretas med andre, mer moderne kuledesign. Om en ønsker slik før produksjonen av våpen settes i gang, eller finner ut om dette gjennom langvarig testing etterpå er kun et spørsmål om penge- /tidsbruk eller rett og slett «filosofi». Enhver jeger skal føle seg absolutt komfortabel med løsningen han/hun valgte, alt konsentrerer seg på egen smak og behag. Du ville ikke ha valgt noe med mindre vekt enn 196gr, jeg i motsetningen synes at det er mye bedre med høyere hastigheter, mindre rekyl og mindre frem- forhold under drevjakt- situasjoner. Så klart uten å ofre presisjon og/eller samskyting.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

RWS’ «billig utgave» Geco har mye godt å by på. Bl. a. også for de fleste relevante europeiske kaliberne i forskjellige kulefasonger fra SP over Express til den bondede Plus og blyfrie Zero. Plus fikk veldig gode karakterer under testing, både i Stor Britannia og Tyskland. Har det vært noen utsagnkraftige «Plus – tester» i Norge eller Sverige??

Bondede Plus sitt design minner veldig sterkt om Norma Vulkan … kanskje en forbedret/oppgradert utgave siden alle bedrifter tilhører samme konsernet, nemlig RUAG.

Forresten, 6,5x55 kommer til høsten også med Plus- kulen og da med 10,1g/156gr (storviltkrav)! :wink:

 

http://geco-munition.de/en/products/cen ... !0/576/330" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Ros og en stor takk til Jaktdepotet i Drammen! :D

 

Helt uvanlig for norske forhold så finnes der for tiden et skikkelig stort utvalg av ferdigrullet kvalitetsammunisjon for de mest relevante europeiske kaliberne! Priser har nesten akkurat samme (mer fornuftig) nivået som på kontinentet, også slett ikke vanlig kost her på Berget! Hjemmelading er i så fall ikke lengre avgjørende. Alle som vil og ønsker noe europeisk får nå gå rett på og må ikke lengre bry seg angående utvalget/leveranser og prisnivået. Bra jobbet!!

 

Topp utvalg bl. a. for 8x57IS (5x), 9,3x62 (7x), m.m.! Selv for sjeldne patroner som 8x64S og 9,3x72R finnes opsjoner.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mye interessant av europeiske kaliber, men som oftest er det hjemmelader mat. Bra at Jaktdepotet drar inn noen av storhetene i Skandinavia.

En annen ting som er positivt er at de fleste systemvåpen leverer piper i mange aktuelle europeiske kaliber uten at jeg kjenner til om dette er hyllevare eller bestillings vare !?

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som er positivt er at de fleste systemvåpen leverer piper i mange aktuelle europeiske kaliber uten at jeg kjenner til om dette er hyllevare eller bestillings vare !?

 

Ja, det er en sak mange lurer på, og det gjør jeg også. Pga. lovpålagte begrensninger kan det egentlig være hensiktsmessig å velge systemvåpen fremover. Schultz & Larsen, Blaser/Mauser/Sauer, Steyr Mannlicher (Luxus) og Heym har desidert størst utvalg vedr. de europeiske, Merkel er lite grann tilbakeholdende ennå. Pipene er mest bestillingsvare vil jeg anta, og det tar mer eller mindre lang tid å få tak i disse. Meget viktig er en våpenforretning man kan ha tillit til, og som virkelig er interessert å skaffe det man ønsker … ikke bestandig så lett å finne! :wink: Flere av de nevnte firmaene lagrer på bestilling også piper til enda mer sjeldne kalibere som ikke finnes på de offisielle listene. I så fall holder «enkle svar» fra forhandlere, importørene ofte ikke mål, man må ta telefonen selv eller sender forespørsel pr. mail!

Hva jeg vet er både Schultz &Larsen og Blaser/Mauser ikke bare veldig god vedr. europeiske kalibere, men også i variasjoner av løpslengder, noe man ikke skal undervurdere! Personlig har jeg f. eks. blitt meget fascinert av 8,5x63 (Reb) som fås uten magnumtillegg, men det er så langt kun Blaser med sin R8 som tilbyr standard 65cm pipelengde, noe jeg synes er hensiktsmessig med en patron som yter magnumprestasjoner. Det vil si at enhver av oss skulle velge «sin systemrifle» og dermed produsenten som er villig og i stand til å innfri våre konkrete ønsker i størst mulig omfang!

Link to comment
Share on other sites

Noen som har litt mer info om 9.5 mannlicher schoenauer !? Jeg synes de eldre mannlicher schoenauer riflene med snellert avtrekk og helstokk er flotte, men dette kaliberet kjenner jeg svært lite til.

 

Er det et eller flere mer vanlige kaliber vi kan sammenligne 9.5 med i dag ?

Link to comment
Share on other sites

9,3x57 er veldig lik....jeg har en 9,5, altså en mod 1910 produsert en gang för 1924..

 

Har ikke jaktet med den så langt, men den bör väre bra på f.eks. villsvin og elg, den bruker samme 270 grain kule som .375H&H..

 

Mitt våpen er en "vanlig" rifle med original take-down....Kynoch leverer ammo..

Link to comment
Share on other sites

En kan forme om 8x57 hylser eller trimme ned .30-06 hylser også. Taylor likte den ikke , men med tanke på mye villsvin her og der så burden med 270 gran kule passe veldig bra for det. Blykuler er den også god med for rimelig trening. 2150 fps var hvis jeg husker rett, oppgitt hastighet for 270 grain kule. Det var tildels etter mitt syn for mye blye på nesetippen fr at de ville gå rett bra i viltet da det kunne blir for mye ekspansjon . Senere kuler hadde en kjerne av tungmetall for å hjelpe på det .

Link to comment
Share on other sites

Personlig er jeg mer av den konservative typen som foretrekker «sine» konvensjonelle blyspiss og bondede til riflejakt, bly må dem inneholde. :wink: Elsker «enkle» Interlock fra Hornady, og nesten det samme gjelder både for Swifts’ Scirocco II og Federals’ Trophy Bonded Tip. Nesten alle jegere har sine klare favoritter til formålet og stoler på god virkning og prestasjon ute i feltet. Noen anvender flere og varierte typer kuler til forskjellige jaktformer og byttedyr, altså fra nøtteskrikeren tom. elg og bjørn.

Nå befinner vi oss i tider hvor alt skal være annerledes, og det som har vist seg å fungere klanderfritt står plutselig under massiv kritikk. De siste 10 år har det blitt mer og mer populært at politikere og bakstående interesseorganisasjoner krever at vi skal anvende «miljøvennlig» ammunisjon, og lov stiftningen vil gå denne retningen i fremtiden og. Vi som jegere og skyttere blir og har blitt overkjørt, fordi vi er (fortsatt) ikke nok samlet og forent … Men nok av dette!

 

Bruk av blyfrie jaktkuler i fremtiden og hvis ja, hvilken fasong skal en velge? Blyfri og blyfri er ikke det samme, og det finnes mer enn bare Barnes og GMX … Enkelt forklart finnes 2 grovinndelinger av de blyfrie, nemlig de som blir presset i fasong gjennom høy trykk som f. eks. Barnes, GMX og mange andre. Denne type produksjonen koster minst. Og så finnes de som får designet sitt på CNC – maskiner, de dreies og freses ned ut av en kompakt blokk metall, kopper eller messing. Disse er pga. produksjonsformen mye dyrere, men noen sier at prisen gjenspeiler ytelsen/ prestasjon.

Barnes og de fleste av sine slektningene er rene deformasjonskuler som måtte få seg ekstra avlastningsriller for å få minsket (den iblant enorme) friksjonen i pipene som vi vet har vært en skikkelig problemstilling gjennom alle år. Kulene sentreres i løpet på samme måte som de vanlige blyholdige, altså hverken bedre eller dårligere egenskaper vedr. presisjon. Den iblant voldsomme friksjonen av Barnes kuler og «brødrene» har ført med seg at mange eksperter fraråder fra bruk av disse i knekkvåpen med loddede løp. Og her er vi inn på noe særeuropeisk.

De andre dreide/freste kuler av underdimensjonert kaliber er derimot lite eller ikke risikabel for knekkvåpen! De fleste av dem har 3 – 4 såkalte OGIV – RINGER som sentrerer kulen i pipen, gir veldig god stabilitet og presisjon. OGIV – RINGENE tar også sørge for mye mindre friksjon og dermed høyere hastigheter i samband med bedre livstid av løpene. Ikke helt uvesentlig det heller. For å nevne noen merker: GS - Custom Bullets, Jaguar Classic, Lutz Moeller MJG etc. Da finnes flere, men jeg vil ikke gå inni reklame - avd. Er disse noe å gå på med tanken på påkostete knekkvåpen og fremtidens lov stiftning? Resultatene på kontinentet har så langt vært lovende.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Blyfri kopper kule med klassiske kontinentale oppskrifter som hulspiss, cutting edge (Scharfrand) og boattail (Torpedoheck) fra Brenneke som kalles for TAG. http://www.brenneke-munition.de/cms/tag.html?&L=1" target="_blank" target="_blank

Fabrikkladd finnes denne bl. a. i 8x57I®S med 175grs, 9,3x62 og 9,3x74R med 225grs. 8x57IS har en suveren utgangshastighet fra 844m/s og 9,3x62 fra 820m/s! :D Slett ikke verst.

Så klart blir også patroner lagret for kaliber .30.

Kuler i 8mmS/.323 (175grs), .30 (155grs) 9,3/.366 (225grs) enn så lenge, andre (7mm) kommer å følge.

Brenneke har også to andre blyfrie kuler i sitt tilbud, nemlig TIG- og TUG – Nature, men de er hovedsakelig lagret av tinn og ganske så myke. Derfor har jeg ikke tatt dem nærmere i betraktning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For de interesserte finnes nå endelig en hylseprodusent til, nemlig SHM med beliggenhet i vakre Regensburg (Tyskland, Bayern). Sueddeutsche Hülsenmanufaktur er spesialisert på hylseproduksjonen av de litt mindre kjente kaliberne, alle typer europeiske fra både Kontinentet og Storbritannia og selvfølgelig (sjeldne) amerikanske også. SHM har opparbeidet seg en veldig god reputasjon innat veldig kort tid (- 2010) og produserer for flere mellomstore bedrifter (SAX, Jaguar, m.m.) og private.

http://www.huelsenmanufaktur.de/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Endelig en til ved siden av Horneber som er behjelpelig med å lagre et mye bedre og større tilbud av kvalitetshylser enn hva de store produsenter er villig å komme med …

http://www.huelsen-horneber.de/index_en.html" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg har personlig veldig sansen for kaliber 7x33 Sako som ble lansert først i 1946. Min bestefar hadde en Sako L46 kamret i dette kalibret, og den har mange skogsfugl på samvittigheten.

7x33 Sako ammunisjon er fortsatt å få kjøpt, men ikke hyllevare hos de fleste.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det har vært veldig interessant å få lest om den europeiske kal. 30’ skapningen 300Blaser Mag her på forumet. Både i sammenheng med langhold og Afrikajakt.

Hele patronfamilien fra Blaser behandles overmåte stemoderlig, noe disse patronene virkelig ikke fortjener. Egentlig merkelig nok siden Blaser er kjent for sin ellers meget gode markedsføringen …

 

Min interesse ligger mer på 7mm Blaser Mag som virker å være en veldig vellykket prosjekt teknisk sett. Patronen selv er dessverre nesten ukjent både i Europa og USA og salget er tilsvarende. Til tross for dette er 7mmBLMag en utmerket belte-løs patronkonstruksjon som har sitt utgangspunkt (parent case) i 404 Jeffrey, en velkjent og renommert «arbeidshest» for det svarte kontinent. Både 7mmDakota og 7mmRemUltra har også samme «mor» …!

7mmBLMag kan lett utkonkurrere 7mmRM vedr. ytelse/prestasjon, ja 7mmBLMag utmerker seg pga. sin konstruksjon for bruk av tunge kuler (f.eks.180grVLD) for reell lange hold. Fabrikkladd fås kun 2 laboreringer både fra Blaser med 140gr. AB og Norma med 156gr. Oryx. Kuleutvalget i 284’ /7 mm er veldig stort, og til ladning skal anvendes seint brennende krutt-typer så klart.

Våpen i kaliberet er både Blaser R93 og R8.

 

Jeg lurer om det finnes medlemmer her på forumet som eventuell kan dele erfaringer/kunnskap vedr. 7mmBlaser Mag med oss?

 

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Det blir spennende å se hva du kommer å få til. Jeg tror nok at det vil ikke by på større utfordringer å få mere fart utav 7mm BLMag enn hva Norma gjør. Norma er dessverre kjent for alt for svake ladninger. Hold oss gjerne oppdatert!

Prøv i denne sammenhengen bruk av H-1000, IMR 7828 (SSC) og RL-22.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

7mm til (nesten) alt i Europa?

 

Selvfølgelig utgående fra europeiske patroner pga. tråden, deres utbredelse og ytelse/prestasjon foreslår jeg 7 x 64 til formålet. 7 x 64 Brenneke har en veldig høy popularitet og reputasjon i Europa og blir bl. a. også produsert i USA og Sør – Afrika (PMP). Jegere som er avhengig av forsyningen med fabrikkladd, og det er desidert flertallet, treffer da på et mindre eller overhodet intet problem.

 

7 x 64 kommer nesten opp til magnum prestasjoner (7mmRM), og da spesiell med sine favoriserte laboreringer fra 160 – 177gr. kulevekt. 7 x 64 kalles derfor også for «nesten – magnum». Høye hastigheter, flat kulebane og høy anslagsenergi utmerker 7x64 til jakt på alt kløvvilt i bokstavelig alle terrengformer. Fra flatlandet til det norske fjellet, skotske Highlands og Alpene. Med kuler fra 140 – 150gr. finnes oppskriftene til noen utmerkede «fjell-ladninger».

Skudd - distanser fra over 200 m under jakt/trening er «piece of cake», så lenge «styrmannen» er godt trent, og vet hva h*n driver med. 7 x 64 er ganske behagelig å skyte med og håndterbar for alle, også uten demper … :wink:

Med gode kuler i klassen fra 175gr. oppover er 7 x 64 uten videre i stand til a felle også de «tunge guttene» i skogen som kontinentale dåhjort-/ kronhjortbukker, villsvin og skandinavisk elg. Til farlig vilt (brunbjørn) og visent, den europeiske bison, finnes bedre tilpassete verktøy. Løpslengder fra minst 60 cm er å foretrekke slik at patronen kan vise hva den er i stand til å prestere med. 7 x64 er intet kaliber for kappe- løp - nerder … :mrgreen:

Noen av de vanlige produsenter leverer også 65cm piper til 7x64 hvis ønskelig. Schultz & Larsen og Heym gjør det (ekstra bestilling), men det er fult mulig at også Blaser/Mauser gjør for sine. Det har jeg ikke fått sjekket enda. Skal man ha en ny pipe i 7 x 64 til en gammel traver, så er det bare å bestille.

For bruk i brekkvåpen står søsken med krage ansvarlig, nemlig 7x65R.

Link to comment
Share on other sites

7mm bedre egnet til drevjakt i Europa enn 9,3? (Europeiske kalibere i henhold til tråden!)

 

Hva som er bedre egnet til drevjakt på villsvin og hjortevilt, 7x64/7x65R eller 9,3x62/9,3x74R? Så klart er dette et provokant, kanskje provoserende spørsmål, men absolutt berettiget synes jeg. Jeg er personlig også fullstendig klar over at det finnes flere svar angående temaet! De meget gode og egnete 8mm patroner har jeg med vilje ikke tatt med for å få en enda mer tilspisset diskusjon.

 

Over en lang tid anvendte jeg både 9,3x62/9,3x74R veldig ofte til alle typer drevjakter på villsvin (+hjortevilt) i Europa. I tette skoger, sivearealer og ved mais-, og raps – akere, etc. som skulle tømmes for skadegjørende griser. Pga. denne erfaringen anvender jeg i dag raske 7 eller 8mm patroner til formålet som får jobben mer smidig og galant unnagjort. Dobbelrifler er fantastiske våpen, men også i kalibere med mindre enn 9,3, spesielt når jaktinnsatsen skal hovedsakelig foregå i Europa.

 

9,3 blir oftest brukt med tunge kuler fra 286gr oppover som ikke kjennetegnes av høye hastigheter, men derimot meget høy terminale energi og tilsvarende rekyl og ikke minst munningsvipp. Munningsvipp ved 9,3x74R med tunge kuler er et problem som nesten regelmessig viser seg ved bruk av nydelige s/s dobbelrifler. Noe som flertallet av eierne ikke behersker, og dermed blir gode oppfølgingsskudd mangelvare!

Videre er 9,3 med tunge kuler et dårlig valg i tett skog - vegetasjon med veldig lite plass til sving og tilstrekkelig foran - hold. En antatt realistisk situasjon. En liten skogsvei, avstander fra mer enn 50m, flyktende griser i full fart og en 9,3x74R med 286gr kule passer meget dårlig sammen. Jegeren skal ha minst 1m foran - hold i så fall, men skogsveien har maks. sier 3 m bredde … Hvor finner en da det forsvarlige siktepunktet under denne meget korte tidsperioden?! Den finnes ikke, altså blir pekefingeren lang, skulle den i hvert fall bli slik at viltet ikke utsettes for unødvendige lidelser.

 

7x64/7x65R derimot med kuler fra 170gr går til verks med hastigheter som i snittet ligger mellom 150 – 170m/s høyere enn hva de tilsvarende i 9,3 gjør. Mye mindre problemer vedr. passende foran- hold og oppnåelse av perfekt siktepunkt. Jegeren bør kun holde 10 – 15 cm framfor panna (gris) for å oppnår perfekt kuleplassering. Videre blir våpen alltid godt å styre pga. mye mindre rekyl og munningsvipp. Og griser og hjort truffet av en 7mm med 175gr er garantert like død.

 

Jeg synes at 7x64/7x65R med gode kuler er å foretrekke av «Otto normaljegeren» under drevjakter! Disse kaliberne trenger langt mindre trening og tilvenning for å få oppnådd gode resultater enn hva de tilsvarende 9,3 patroner gjør.

 

Eller?

Link to comment
Share on other sites

Tok bort sitat av overstående innlegg. -Ranger#44

 

 

Du har fullstendig rett, men for å tilspisse diskusjonen skrevet jeg følgende i innledningen. "De meget gode og egnete 8mm patroner har jeg med vilje ikke tatt med for å få en enda mer tilspisset diskusjon".

Link to comment
Share on other sites

Men...til den type jakt...altså drivjakt i skogen kan du vel strengt tatt bruke det meste mellom 6.5x54 og 9,3x74R....?

 

På så korte hold er de flattskytende nok i masse vis...?

 

Jeg har en mannlicher-schönauer i 9,5x57 som vil bli brukt til denne type jakt, kikkertsikte i hakemontasje og GODE ekspressikter som backup..bör velte der Keiler... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dobbelrifler og boltrifler i 9,3 med kulevekter mindre enn 15g/231gr er etter min mening (mye) bedre egnet for både å oppnå ønsket kulehastighet, mindre rekyl og generelt sett bedre håndbarhet under en drevjakts senario.

Andre kalibere som 7x65R, og de vi ikke skal snakke om .... :mrgreen: altså f.eks. '30 kal, 8mm og 8,5mm synes jeg har flere fordeler vedr drevjakter i Europa på sin side. Dobbelrifler og dobbelrifle - drillinger i 7x65R m. fl. kan også anvendes under rådyrjakta på en utmerket måte, variasjonsbredden er rett og slett større. Til Afrika og andre kontinenter/lekeplasser utmerker seg 9,3 så klart i fullt omfang!

Tilbake til senarioet hvor en flokk villsvin på høy hastighet flykter igjennom en tett bevokst skog hvor det ikke er mulig å skyte. Eneste mulighet for en skuddsjanse blir denne skogsveien av 3 m bredde. Avstand til grisene (en purke, ellers årsgriser og kultinger) er i ca. 70m. Jegeren trekker med dersom h*n er vant til det, og skal ta avtrekk så fort et av de jaktbare grisene har nådd selve veien. Med 7mm holder h*n bare kort (15 - 20 cm) foran panna, lettere å få gjennomført også sier det «bumm» og grisen rullerer. Med 9,3 og 286gr. kuler skal han ha minst 1 - 1,5m foran- hold på panna, da blir det vanskelig å få holdt skikkelig siktepunkt både horisontalt og vertikalt under med - trekningen. På skogsveien ligger retikkelet på andre siden av veien eller allerede ved skogkanten når jegeren kan fyre løs. Det er virkelig ikke mange (veldig få) som klarer av dette!

Link to comment
Share on other sites

Men du har et poeng...9,3x74R er vel unödvendig kraftig til denne jakten.....og de lette dobbelriflene i dette kaliberet er vel en utfordring og beherske...

 

9.3x74R er et flott kaliber med behagelig rekyl. Med tilpasset stokk og balanse så skyter mann bedre og med mindre munningsvipp :wink: Synes ikke x74R er for grovt, det er flere som under drivjakt på gris sverger til 375 H&H.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

9.3x74R er et flott kaliber med behagelig rekyl...

 

Dersom du har rett, men hva har dette med temaet direkte å gjøre? Flukt -skyte under vanskelige drevjakts forhold?!

Personlig går jeg ut fra at både @Pondoro og jeg har hatt tilstrekkelig mulighet til å skyte med 9,3x74R til å kunne gi en bedømming av dens egenskaper. Rekylen er ikke avskrekkende, nei, men behagelig med 286gr. oppover er noe helt annet. Ikke rekylen til 9,3x74R er det vi snakket om i første hånd, nei, men den sterke munningsvippen og for lite hastighet! Kom deg tilbake til temaet, det blir vinstbringende for alle av oss!

Link to comment
Share on other sites

Men du har et poeng...9,3x74R er vel unödvendig kraftig til denne jakten.....og de lette dobbelriflene i dette kaliberet er vel en utfordring og beherske...
9.3x74R er et flott kaliber med behagelig rekyl. Med tilpasset stokk og balanse så skyter mann bedre og med mindre munningsvipp :wink: Synes ikke x74R er for grovt, det er flere som under drivjakt på gris sverger til 375 H&H.

grisen kan være ganske så hard skutt og det finnes de som driver utleie av villsvin jakt i sverige de opplever bedre resulater med 9.3 og 300 wing mag enn 30-06,308 eller tilsvarende

kan jo sitere villsvinjakt.no for ordenskyld

 

"Vår erfaring med kaliber på villsvin er 30.06, 308 eller tilsvarende. Dette er gode kalibere, og fellingsprosenten er bra. De beste erfaringene har vi nok allikevel med 9.3 og Win Mag 300"

 

andre patroner og kalibere fungerer sikkert helt fint..men jeg ville ikke brukt noe mindre enn 9.3

 

 

Ref:http://www.villsvinjakt.no/vapen.htm

Link to comment
Share on other sites

Er du en moderator @Gunwerks ???

Jeg har skutt med dobbelrifler i snart 15 år, så ikke kom her å prøv og belære det ene eller det andre når det gjelder alt fra 8x57JRS til 500 NE for der går du på tynn is...

Jeg har skutt med alt fra billige Merkel dobbelrifler til H&H dobbelrifle i 500/465 NE. Eksperimentert med ladinger og kuler samt at jeg faktisk har JAKTET med flere av dem både her hjemme og utenlands...

 

Du er herved blokkert !!!

Link to comment
Share on other sites

Det jeg også har lagt merke til i det siste er at de "skarpskytterne og nesten profesjonelle jegere" som f. eks. den berømte Prinz v. Oettingen og andre bruker hovedsakelig høyhastighetspatroner fra 270W over 7x64, 7mmRM til 300WM for sine drevjakt filmer. Slike høyhastighets patroner gjør fluktskyting med riktig foran - hold under krevende drevjaktsituasjoner atskillig enklere! Det har ingenting med sponsering å gjøre, fordi Sauer, Merkel eller hvem det måtte være har mange andre kalibere som f. eks. 9,3x62 også tilgjengelige så klart.

Kanskje burde vi tenke annerledes i fremtiden hva det gjelder bruk av kalibere/patroner under europeisk drevjakt. Personlig tror jeg at noe som 8x68S, 308NM (7mmRM, 300WM) med rekylbremse og god skjefteform i en boltrifle måtte være nær det ideelle for drevjakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri skutt villsvin, men har lagt til merke at mange påpeker hvor hardskutt de er.

 

I de filmene til han Prinz er det mye imponerende skyting, men nesten like imponerende er det at omtrent hver eneste av disse hardskutte vesener detter i smellen. - og det fra en 270 win, som gjerne kan kalles for en mellomting mellom 6,5 og 30-06...

 

Enkelte vil jo ikke på jakt med mindre enn 9,3 :roll::roll:

 

Hardskutt eller ikke??

Link to comment
Share on other sites

De er hardskudd, men ikke noe stridsvogner! :mrgreen: Kalibere fra 270W oppover løser oppgaven på de mindre griser til ca. 70 kg absolutt suverent. Kultinger og årsgriser er jo desidert flertallet av det vi vanligvis feller! Reiser man til utlandet og skal da jakte målrettet på Keiler (eldre enn 5 år, mer enn 100kg) er grovere greia å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Med 7mm holder h*n bare kort (15 - 20 cm) foran panna, lettere å få gjennomført også sier det «bumm» og grisen rullerer. Med 9,3 og 286gr. kuler skal han ha minst 1 - 1,5m foran- hold på panna.

 

Ingen erfaring med grisejakt. Likefullt så får jeg ikke dette til å gå opp. Hvor fort løper et sånt villsvin? Hvilken Vo her egentlig det 7mm prosjektilet?

Link to comment
Share on other sites

Det fungerer utmerket siden en 7x65R/7x64 (175 - 177gr) går med mellom 800m/s - 850m/s. Du treffer da etter den gitte beskrivelsen bak bogen. 9,3x74R med 286gr kommer kanskje opp til 680m/s og trenger dermed mye mer foran - hold, altså ren estimat, under med - trekningen. Det er skikkelig vanskelig og trenger uerhørt mye trening og erfaring å få slikt å fungere.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har heller ingen erfaringer med Grisjakt.

Det nevnes skudd mot griser i fart på 70m ?? Da KAN vel ev en høy V0 på kulen ha en viss betydelse på framfor-hold. Nå er 70m langt (i mine øyne) ved slike skudd.- Er dette vanlige hold, eller er 15 - 40m mere forekommende?

 

Jeg gjør meg noen tanker ang dette fordi OM man en gang skal prøve jakt på Gris så står mitt valg mellom å bruke .30-06 med Tung kule (220grs V0 720m/s) ELLER 45/70 (400grs V0 500),..

Begge skulle gjøre gott ifra seg men det skiller jo ganske mye i fart mellom dem,.. og da kanskje i framfor-hold??

 

- Nu har jeg ikke som intensjon å skyte på dyr-gris eller annet- som løper på 70m hold,.. men skulle forskjellen i V0 mellom disse utgjøre stor forskjell på la oss si 40m?

Jeg undrer litt da jeg en gang hadde en litt uheldig hendelse med 45/70 på Rådyr som løp i 100. - avstand var likevel langt fra 70m.

Andre med tanker rundt dette.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Det er faktisk ganske mange som tror (feilaktig på) at drevjakt på griser (kløvvilt) er en slags nærstrid noe som egentlig ikke tilsvarer realiteten. Klart kan en få noen drev med avstander opptil maks. 30m i tett vegetasjon, men ganske ofte er avstandene opptil 100 - 150m i relativt åpent terreng. Ser man da på utfordringene med skudd på relativ lange hold hvor der også kommer jaktbart kløvvilt i høy fart, så er det meget viktig å ha nok V0 - V100 på kula vedr. foran - hold som er (d)en avgjørende faktor for god skuddplassering. Tar 30-06 (180gr) med mer enn 800 m/s, og du er på sikre siden uansett hvor du befinner deg. Det er mitt råd. 220gr. og liknende er noe for 8x68S eller 358NM/338WM f. eks. som får beveget slike kuler med 870m/s eller mer.

Jo mindre avstanden blir, jo mindre blir også den plagsomme faktoren med foran - hold, men foran - hold er fortsatt en faktor som bør vektlegges. Høy fart på kula minsker foran - holdet og gjør selve skytingen lettere.

Link to comment
Share on other sites

@Bobby. Satt meg ned med kuleramma for morroskyld. Hvis avstanden er 40 m og grisen springer i 50 km/t ( Jeg har ingen anelse hvor fort den springer )så må du holde 76 cm foran med en 30-06 i 720 m/s og 111 cm foran med en 45/70 i 500 m/s. Dette er veldig ca. Det er ikke tatt hensyn til ulik BC eller luftmotstand.

 

@ Gunverks du har et poeng. Interessant å regne litt på dette. Må bare si at jeg nå er enda mer imponert over sytinga jeg har sett på noen grisejakt filmer?

 

Men hvor fort springer egentlig disse svina ?

Hvis differansen på 170 m/s mellom en 9,3 og en 7x64 skal utgjøre 85 cm på 70 m så må de springe i ca 150 km/t. Enkel regning på kuleramma gir meg en forskjell i siktepunkt på ca 30 cm på 70 m hold, hvis den springer i 50 km/t. Foranhold for 9,3'n på 1,4 m.

Dette er selvfølgelig ikke helt nøyaktig, men allikevel.

 

Det kan også hende at jeg har regna feil, det er i så fall ikke første gangen.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med drivjakt, men harskutt mye løpende , og bjørne prøva med dertil hørende mengde trening. Det neste blir villsvn jakt , og da blir det mye trening med den. Og poenget som jeg ser Gunwerks har er mengde trening . Foreks 100 skudd i løpet av en stund på trening , før en har en drivjakt tur er mye . Og mere bruk v tunge kuler og grove kalibre i mengde trening gjør at en blir sliten og i verste fall utvikler rekyl skyhet. Men ikke så ille som 6.5 mafiaen tror det kan være. Det er poenget med å lære seg å bruke et våpen i et kaliber, men det krever ikek bare bruken, men også å tilpasse våpenet og skjeftet, og siktemidlet til brukeren . Samt avtrekket. Når all e da faktorene er på plass , så er det å finne den kula som matcher det hele . Kommer til å bruke 19 grain i 8mm, og 225-250 i .358 , men skulle vært artig å prøvd .450en også på løpende gris.

 

En av de jeg fik kbest resultat med på løpende viltmål var , .300 Win mag med 190 SMK i god hastighet, men også 250 grain i .358en .

 

350 grain i .404 er for meg en mulighet også å prøve da hastigheten på kula vil være god, og våpentyngden vil redusere munningsvippen til et akseptabelt nivå . Men .375 med 270 grain kule er en klassiker for lettere kule, mer fart og mer "fupp" i målet .

Link to comment
Share on other sites

Høy fart på kula minsker foran - holdet og gjør selve skytingen lettere.

Holder jo i prinsipp med om det... det er jo dette da at en Tung kule er bedre/sikrere om terrenget ikke er helt "rent" eller åpent.

 

8x68S; litt "ubehagelig" (men sikkert ganske riktig) langt foran-hold i begge tilfelle :) selv om avstanden her er rimelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...