Jump to content

Lettvektshagle- en bløff?


Luxus Lungemos

Recommended Posts

Er det mulig å skyte bra med en lettvekter? Tja, min erfaring er at det finnes folk som skyter bra med hva det skulle være. Men å treffe dem på jakt med en lettvekter har jeg tilgode å oppleve. Derimot har jeg vel truffet et dusin jegere med lettvektere som på en god dag presterer middelmådig. De trekker fram fordelen ved å ha et våpen som er bekvemt å bære, men det funker dårlig i sannhetens øyeblikk når man drar i avtrekkeren. Jeg finner det ulogisk å drasse rundt med et våpen som man ikke behersker.

 

Mine observasjoner er selvsagt lite vitenskapelige, men en viss trend bør de muligens vise. Fra mitt ståsted vil jeg nesten si at en lettvekter er et spesialvåpen for meget viderekommende skyttere. Og at å lære seg haglskytingens kunst med en lettvekter vil gi dårlig progresjon.

 

Går du med lettvekter og treffer det du sikter på hver gang, muligens med et vagt minne om en bom i 2008? Da hadde det vært artig å hørt dine tanker. Går du med lettvekter å sliter litt med å finne målet over sikteskinna har du sikkert også noen meninger om mine observasjoner?

 

 

Er jeg på bærtur? Eller burde enkelte våpenselgere hatt pisk på pungen for dårlig rådgivning ovenfor sine kunder?

Link to comment
Share on other sites

Etter over 30 år som jeger har jeg hatt gleden av å møte jegere med tunge hagler både på skytebanen og på jakt og med elendig treffprosent.

Det finnes lettvektshagler som er meget gode å skyte med, men de innehar et begrep som dere ikke har nevnt ennå, nemlig balanse. For mange vil en lettvektshagle kreve mere trening for å treffe godt med en med en tyngre hagle, alt avhenger av hvilken type skytter man er.

Hvis målet er en lettvektshagle og en vil unngå å blakke seg er det enklest å velge seg en hagle i kal 20 eller 16. Dette er svært ofte lette hagler med god balanse og like mye død i hvert skudd som i en kal 12 hagle.

 

Svaret mitt er: Nei, lettvektshagler er ikke en bløff.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Chapuis i høst.

Den er i cal. 12, og har 66 cm løp, men er 2950 gram - så det er en hybrid :)

 

Jeg ønsket en kort hagle - men med litt tyngde, og synes jeg fikk en hagle med god balanse med denne kombinasjonen.

 

Synes ikke at jeg skyter noe dårligere på jakt med den - enn de andre våpenene jeg har brukt - som er lengre, og tyngre.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha båret en satankreasjon av en ku*hagle ved navn Weatherby PA-08 (vik fra meg skjøge, sakte og smertefullt!) kan jeg garantere at en lettvektshagle har en misjon.

Har lånt en kompis sin Franchi Fast Pro det siste året på jakt og har truffet det jeg har pekt på. Flere ganger til og med :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke en helt urimelig teori. Ikke at det er en bløff, men at lette våpen er vanskeligere å skyte godt med burde ikke komme som noe sjokk. Lette våpen blir fort vinglete, og rekylen på en normal hagle i kaliber 12 er ikke noe å kimse av. Mer rekyl hjelper sjelden på skytingen. Som Arctichunt (hvorfor skriver folk egennavn som et 'nick' er med liten forbokstav?) er inne på er balanse og ergonomi viktig, og det får en sjelden i en børse laget for å passe alle (altså ingen). Kombinerer man dårlig ergonomi med lav vekt har en vel en oppskrift på utfordringer.

 

Men mitt inntrykk er at den jevne jeger ikke skyter så enormt bra med hagle, så at folk med lettvektere ikke gjør det heller sier vel ikke så mye...

Link to comment
Share on other sites

Bløff blir vel å dra dette vel langt ja. Men jeg har noen betraktninger rundt dette med lettvekts hagle. Jeg ha selv en Lanber lettvekter så mulig argumentasjonen under er for å forsvare mitt eget valg, det får stå sin prøve.

 

Jeg kan ikke så utrolig mye om skyting og skyteteknikk, men jeg kan en del om motorikk og bevegelseslære. Vi mennesker har en fantastisk evne til å lære teknikker. En av de tingene vil lærer, når vi lærer en teknikk er å tilpasse muskelspenninger i forhold til vekta på gjenstanden vi jobber med. Det vil si har du trent mye med ei lettvektshagle så kjenner kroppen vekta av den godt. Vinglinga mange opplever første gangene de tar i og skyter med ei sånn hagle forsvinner fort. Har du gått med våpenet i armene mange timer i strekk på jakt vil ustabiliteten oppleves som betydelig mindre. Et annet prinsipp er jo, du blir god til det du trener på. Trener du mye med hagla blir du god til å skyte med den. Selvfølgelig må den passe deg i utgangspunktet, men du kan ikke kjøpe deg til å treffe godt. Du kommer bare ett stykke på veien, resten må du gjøre selv.

 

Selvfølgelig har tyngre våpen noen fordeler. Og den vil være mer stabil i en sving. Dette er helt klart en fordel på leirduebanen, og det er vel ekstremt sjelden du finner lettvektsvåpen blant konkurranse skyttere. Lettvektere er tiltenkt oss som går mange timer på fjellet. På jakt vil det alltid være ett kompromiss mellom vekt og funksjon. Hvor grensa går for hva du liker er vel en smakssak, og ikke minst en tilvenning.

 

Jeg skyter ok til jaktbruk med min lettvekter. Men på leirduebanen velger jeg gjerne en Winchester halvautomat. Lang og tung, den treffer jeg bedre med. Men jeg orker ikke å drasse med meg den på jaktturer på 8-10 timer. Til det treffer jeg mer enn godt nok med lettvekteren.

 

Konklusjon? Alt til sitt bruk. Lettvekter er i mine øyne genialt, å du skyter godt med den til jaktbruk om du trener.

 

Andreas.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig og mange gode poenger ! Det er noe som heter "øvelse gjør mester".

Etter 40 år på støkkjakt og 14 år med lettvektshagle, så har jeg ikke angret et sekund. Ang. treffprosent så er det en ting å skyte lerduer, noe annet er å skyte ryper etter 12 timer i felten. Men for all del, her må den enkelte velge det som passer best.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Er det mulig å skyte bra med en lettvekter? Tja, min erfaring er at det finnes folk som skyter bra med hva det skulle være. Men å treffe dem på jakt med en lettvekter har jeg tilgode å oppleve. Derimot har jeg vel truffet et dusin jegere med lettvektere som på en god dag presterer middelmådig. De trekker fram fordelen ved å ha et våpen som er bekvemt å bære, men det funker dårlig i sannhetens øyeblikk når man drar i avtrekkeren. Jeg finner det ulogisk å drasse rundt med et våpen som man ikke behersker.

 

Mine observasjoner er selvsagt lite vitenskapelige, men en viss trend bør de muligens vise. Fra mitt ståsted vil jeg nesten si at en lettvekter er et spesialvåpen for meget viderekommende skyttere. Og at å lære seg haglskytingens kunst med en lettvekter vil gi dårlig progresjon.

 

Går du med lettvekter og treffer det du sikter på hver gang, muligens med et vagt minne om en bom i 2008? Da hadde det vært artig å hørt dine tanker. Går du med lettvekter å sliter litt med å finne målet over sikteskinna har du sikkert også noen meninger om mine observasjoner?

 

 

Er jeg på bærtur? Eller burde enkelte våpenselgere hatt pisk på pungen for dårlig rådgivning ovenfor sine kunder?

 

Noen kommentarer til lettvektshagle. Jakter selv med en Gyttorp som veier 2,7 kg i kal 12/76 med 68 cm løp. Jeg har fundert på litt en annen vinkling, låskasse i alu, og en lett stokk er vel det en bør se etter. Så kommer løpslengde, ofte blir det snakket om " sving " i hagla. Er dette å oppfatte som den vekten - effekten du får av et " litt langt løp " når dette settes i bevegelse. Om dette er " riktig " så bør man kanskje ikke ønske å spare vekt med et kort løp, heller ha et løp som strever mot 70 cm eller over.

 

Tar for gitt at noen fabrikanter, bland annet sparer vekt med å korte ned på løpet, men gjør dette våpenet bedre? Selv er jeg tvilende til denne løsningen. Jeg betrakter ikke meg selv som noen god hagleskytter, men har nå jaktet med div. hagler gjennom noen tiår. Fint om noen kunne komme med kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

Først av alt, er ikke noen god hagleskytter, men skjøt konkurranse i førstegangstjenesten, samt mye jakt med lett lang enkeltløper Baikal. Skjøt sjeldent konkurranse med optimale våpen, men nok til å se forskjellen. (Og du verden hvilken forskjell en hagle som passer utgjør, rett opp fra 15-17 av 25 til 23-24 av 25).

 

Nå skjøt jeg som sagt jakt med en lang lett enkeltløper (Ofte 25-50 jaktskudd pr dag med 5-10% opfølgings/avlivningsskudd pr jakt dag mot måse landet på sjø, noe som ikke er lett).

Dette var ett våpen jeg måtte sikte med, så holda ble ofte svært lange. Det jeg opplevde var at med hagle som passet ble holda korte og skudda kjappe med enda bedre dødlighet på førsteskudd.

 

Så til vingling og vekt m.m.

At en hagle passer en er svært viktig, og dess mindre tid en har på seg pr skudd, dess viktigere blir det.

 

Vekt, balanse, og løpslengde har selvsagt stor innvirkning, men ikke nødvendigvis slik mange tror. Øket vekt og lengre løp gir ofte tregere akselrasjon i svingen, og hindrer oss som skyter lite i å "stoppe opp" i skuddet. (Medfører normalt skudd bak, og sår nok for 90% av bomma på jaktskudd). En lett og kort hagle, uten god balanse. Medfører ofte stopp i sving, for rask akselrasjon, rykkete sving osv.

Dette er alt ting som motvirkes av god balanse og god tilpasning.

 

Grunnen er at vekt i jaktsammenheng (Og konkurranse), først og fremst er en funksjon for å tilpasse våpenets rekylmengde i forhold til jaktagens totalt avfyrte mengde skudd. Tenk engelsk jakt med "Driven game" (Som å stå på lerduebana og banke ut skudd), kontra å gå opp viltet. Folk flest tåler kun en begrenset mengde oppsamlede rekylkrefter før det går utover skytinga, og der kommer våpenets vekt inn i forhold til bruk.

 

For oss som skyter lite, eller ikke skal stå å trene dag ut og dag inn på lerduebana er lette våpen ett godt alternativ om bevegelig jakt er hovedformålet. Problemet er og blir gjennomføring av sving. Ett tungt drog gir en der mye gratis. God balanse reduserer dette problemet betydelig.

 

Der finnes muligheter for å få i pose og sekk, problemet er at det koster for ei lett hagle med god balanse. Samt at en nok bør tenke på å bruke reduserte ladninger, noe som kan være vanskelig i anti bly norge. I sverige er dette betydelig enklere, i siste vapentidningen (Anbefales) er der en ypperlig artikkel om lettvektshagler i cal 12/50. Og mye fornuftig om hele emnet.

 

Med tanke på at jeg i min tid skjøt svært mye stor rimelig hardskutt fugl (Måke) med svært lette ladninger i 12/70, og det på tildels rimelig lange hold (Måker er trege). Ser jeg ingen grunn til å ikke ta til seg artikkelen som Guds sanning.

 

Tilslutt vil jeg minne om at vi alle er forskjellige, derfor er der ingen "Universell" sannhet. Generelt vil en nybegynner foretrekke en litt tung og treg hagle grunnet nevnte sving, mens en bedre skytter går andre veien, så sant balanse føles god.

Forøvrig kjenner jeg nesten ingen som har en hagle til jakt som har god balanse, de fleste gjør som jeg og kjøper ei hagle en har råd til å dra gjennom steinura. Med påfølgende resultat at det blir skytteren som må tilpasse seg hagla, og med den "vanlige" treningsmengden de fleste av oss legger for dag, så blir det som det blir.

 

Så mitt svar til TS er selvfølgelig, forutsatt at hagla passer bruker, har en tilfredstillende balanse, og det ikke skytes kraftig ammunisjon i den. :wink:

Link to comment
Share on other sites

..Etter 40 år på støkkjakt og 14 år med lettvektshagle, så har jeg ikke angret et sekund. Ang. treffprosent så er det en ting å skyte lerduer, noe annet er å skyte ryper etter 12 timer i felten. ...........
Jeg må nok si meg enig med denne vise mann :wink: Jeg har hatt en del hagler opp i gjennom årene, men etter noen timer i tung myr etter orrfugl, eller til fjells i bratt terreng etter fjellrypa ,er nok treffprosenten betydelig bedre med min lette kaliber 20- enn med en tung børse. I slike tilfeller kan 4-600 gram ekstra på børsa medføre bom i stedet for treff. Men for due, gås og sofajegere stemmer nok teorien til trådstarter rimelig bra :wink:
Link to comment
Share on other sites

vingemuttern skrev:

Generelt vil en nybegynner foretrekke en litt tung og treg hagle grunnet nevnte sving, mens en bedre skytter går andre veien, så sant balanse føles god.
Her har du og jeg helt ulike opplevelser. Jeg ser ofte uerfarene skyttere nærmest etterspør lette hagler, mens dyktige skyttere mer enn gjerne drasser på noen hundre gram ekstra for å skyte optimalt. Til tross for at de behersker en lettere variant.

 

asterix skrev:

4-600 gram ekstra på børsa medføre bom i stedet for treff
Jeg har faktisk aldri opplevd at skyteferdighetene blir svekket utover en jaktdag. Men jeg hører stadig argumentet, så jeg avviser det selvsagt ikke. Men kan det gies en forklaring på hva som skjer? For meg personlig er det nettopp når man begynner å bli litt sliten at man trenger et våpen som innbyr til jamne og rolige bevegelser
Link to comment
Share on other sites

...Jeg har faktisk aldri opplevd at skyteferdighetene blir svekket utover en jaktdag. Men jeg hører stadig argumentet, så jeg avviser det selvsagt ikke. Men kan det gies en forklaring på hva som skjer? For meg personlig er det nettopp når man begynner å bli litt sliten at man trenger et våpen som innbyr til jamne og rolige bevegelser

Nå vet jeg jo ikke hvilken jakt du bedriver, men min konklusjon blir vel at du bedriver en betydelig mere bedagelig jakt enn den jeg og Gillen viser til. :wink: Klatrer en i fjellet etter skarven blir en nok i mange tilfeller litt for sein med en tyngre hagle. Ta med deg børsa di i bratte vestlandsfjell så skjønner du nok hva vi snakker om. Til såkalt sofajakt,(østlandterreng, vidde og skogsrypejakt med hund mm.)er det nok uten tvil en fordel med ett våpen på 3,2kg+ :wink: Sofajegerene står som regel med uavfyrt våpen når fjellskarven har stupt ned bak første stein på fjellet- eller årrhanen er borte bak ett kratt. Den typiske "rypejegeren" med Arietta og Setter skyter nok bedre med ett tyngre våpen på sin type "jakt"

Det er som med sykkel og ski, en må bruke redskapen som er tilpasset jobben som skal utføres.

Link to comment
Share on other sites

... blir den hengende i reima over skulda..

 

Og derfor er reim på hagle en styggelse,... det er jo når den henger der at fuggeln åpenbarer seg og tar til vingene som regel.-(tenker da på støkkjakt)

På litt "finere" hagler ser man derfor sjelden at de har reim-bygler montert.

 

Det går sikkert bra (for en god skytter) å venne seg til en lettvekter.

Men husker godt en episode for mange år siden;... tenkte å kjøpe en lett pen Franchi (Falconet tror jeg det var) av en kollega.- Skulle prøves på jakt først.

 

På en "grom-plass", fikk jeg omsider støkket opp (hadde ikke hund da) en rugg av en Tiur,... dobbel-bom på denne,- kort fint hold og åpent lende.- Lett skudd om børsa hadde vært mere "innkjørt",- eller hatt med noen av mine egne våpen.

Det bars videre opp på fjellet,... fikk til slutt drept ei stakkars rype som krevde 3 skudd før den døde.

 

Vel, jeg mistet trua på for lette hagler og det blev ingen handel på denne.

Vi som har levd noen år setter nok etterhand pris på et lett våpen å bære med seg,... jeg tror bestemt at det kreves litt mere av mannen/kvinnen bakom kolben,... men det går sikkert om man bare vill nok,- og som tidligere påpekt... øving gjør mester!

 

bobby

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte å skyte med hagle da jeg var gått opp i årene og kjøpte meg min første og eneste hagle som etter råd fra erfarne jegere ble en lettvekter for jeg hadde ikke stående hund. Det tok meg laaang tid å bli en brukbar skytter med det våpenet. Mange hovne kinn og bom bom bom, men plutselig løsnet det og i dag har jeg en god del fugl på samvittigheten, mest på støkk og jeg skyter helt OK på banen. Begge mine sønner har lånt den hagla og skutt bra med den. Det er en Beretta ultralight 2,6 kg kal 12.

Nå har ganske mange år gått og jeg har hatt muligheten til å gå sammen med en del andre jegere med forskjellig utstyr og preferanse. Min konklusjon er at en noe tyngre hagle sannsynligvis er litt mindre vinglete enn en lettere, men det hjelper ikke hvor presis den er når den ikke er klar når fuglen letter. Jeg har etterhvert også jaktet en del med stående hund og har fremdeles skutt mye på støkk. Så for meg ble det en lang innkjøring med et meget vellykket resultat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med mange forskjellige hagler oppgjennom og eid jæ.... mange.

Min erfaring og konklusjon følgende:

 

Tyngre svinger bedre, men lette hagler er "oppe" raskere i ulendt terreng.

 

I tett og bratt tereng bruker jeg Beretta 686 S i Kal.20 veier 2734g på min vekt.

(Lett og bruke, behagelig og bære, men måtte trene litt for gjevn sving på banen)

 

Alt annet bruker jeg en Perazzi MX 8 HG som veier 3150g på min vekt.

Fantastisk allround hagle som har balansen til et banevåpen men med litt mindre vekt.

Bruker denne utelukket som banevåpen i disse dager.

Som nevnt av andre også i denne tråden så tror jeg "hybrid" vil være det som fungerer for de fleste.

 

Til ren postering type hare, rådyr etc. mener jeg at vekt er en fordel siden man får roligere bevegelser med tunge våpen.

 

Jeg har en drilling på vei til denne type jakt ,da jeg er av den oppfattningen at reim kun kan brukes på ss våpen. :wink:

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Kan ha noe med at jo tyngre børsa er og jo mer sliten du blir, jo oftere blir den hengende i reima over skulda..

 

dette er min erfaring også. derfor bruker jeg quick shooter reim på både kombien og hagla når jeg går på jakt. skal jeg rett rundt dørene på jakt så er det ett fett om børsa er tung,eller om reima er av vanlig type. etter å ha kappa enkel baikalen min,samt satt på synt stokk så har jeg ett lett alternativ,men den tunge s/s baikalen er den som blir med på jakt fremdeles...

Link to comment
Share on other sites

Jeg sa senest i går på telefonen at jeg har slutta å diskutere hagleskyting, kolbekamhøyder og oppleste vedtatte sannheter om skytestiler her på forumet og jeg akter faktisk ikke revurdere dette denne gangen heller..

 

Jeg har imidlertid for en del år siden helt gått over til kun å bruke en gammel sideligger i kal.20 til den haglejakta jeg ikke bruker drillingen til og statistisk sett ser det ut som om jeg treffer/bommer like greit med denne som en 686 i Kaliber12.. Forskjellen er at jeg fremdeles har lyst til å gå innom tuer og urer på vei hjem til bua for kvelden i tilfelle.. Det hadde jeg ikke alltid med en 686..

Link to comment
Share on other sites

Kan ha noe med at jo tyngre børsa er og jo mer sliten du blir, jo oftere blir den hengende i reima over skulda..
Det må vel være noe av det samme som skjer med enkelte jaktbikkjer når de etter noen timer ikke lenger gidder å søke, men heller vil snuse på smågnagere. I hundeterminologien heter det dårlig jaktlyst. 8)
Link to comment
Share on other sites

Det snakkes om at rosabloggere gir andre jenter dårlig selvbilde. Kammeret kan noen ganger være like ille.

 

Det var meg Raudnakke prata i telefonen med og ikke gadd diskutere skyteteknikk med hagle. Vi gjorde det likevell.

 

Jeg har nå kjøpt en drilling etter noen års drøm og med hagla i neve og rifle i sekk var nå dagen kommet.

 

Det ble en Krieghoff trumph dural på 2.9kg og med 65cm løp. Dessuten litt for lav i kammen. Grøss, her blir det mye bom ifølge kammeret.no.

 

Hvorfor har jeg brukt pengene mine på dette svineriet. Baikaln min passer meg og er 3.5 kg. Riktig nok drøy vekt utpå dagen og rifla gjør sekken fire kilo tyngre.

 

En beroligende samtale med Raudnakke var løsningen på angsten, men for alle yngre jegere med en ultralight beretta 686 i skapet (og noen kroner mindre på konto) vil jeg gjerne si; slapp av. Du bommer ikke fordi hagla er for lett, du bommer fordi du løsnet er dårlig skudd.

Link to comment
Share on other sites

Du bommer ikke fordi hagla er for lett, du bommer fordi du løsnet er dårlig skudd.

Jeg kunne ikke sagt meg mer enig. Det siste jeg sa til børsemakeren før jeg ønsket ham god jul med en ny hagle over skulderen var at det var min, ikke utstyrets, skyld om jeg ikke fikk ting til å gå i boks, og at det som trengtes under alle omstendigheter var trening, trening og atter trening.

Link to comment
Share on other sites

Du bommer ikke fordi hagla er for lett, du bommer fordi du løsnet er dårlig skudd.

Et helt gyldig utsagn dersom du vet hvorfor skuddet ble dårlig. Når du har kommet så langt som hagleskytter at du kan evaluere egen innsats, har du også opparbeidet deg en mening om hvilke våpen som er hensiktsmessig for deg.

 

For en nybegynner er et slikt utsagn totalt meningsløst. Kjenner du ikke prinsippene for haglskyting har du ingen formening om hva et dårlig skudd er, bortsett fra at det var bom.

 

Finnes mange jegere der ute som ikke har anelse om hvorfor de bommer...

Link to comment
Share on other sites

Du bommer ikke fordi hagla er for lett, du bommer fordi du løsnet er dårlig skudd.

Et helt gyldig utsagn dersom du vet hvorfor skuddet ble dårlig. Når du har kommet så langt som hagleskytter at du kan evaluere egen innsats, har du også opparbeidet deg en mening om hvilke våpen som er hensiktsmessig for deg.

 

For en nybegynner er et slikt utsagn totalt meningsløst. Kjenner du ikke prinsippene for haglskyting har du ingen formening om hva et dårlig skudd er, bortsett fra at det var bom.

 

Finnes mange jegere der ute som ikke har anelse om hvorfor de bommer...

 

Javisst gjør det det, men de finner ut av det hvis de bruker litt tid. Jeg slet i lang tid med min og jeg brukte tid på å finne ut av det, men plutselig løsnet det. Om det hadde vært lettere med en tyngre hagle, muligens, men det gikk og da fikk jeg fordelene av en lettvekter som er beskrevet på forumet.

Link to comment
Share on other sites

lettvekter for meg er enkeltløper, og den har noen udiskutable fordeler. Vekt naturligvis, men også enkeltheten i at det bare er et skudd. Om man funderer på hvorfor det bommes, er det mitt tips å lade med bare et skudd. Neste gang du har skutt, så har du tid til å analysere skuddet direkte etterpå isteden for å kaste bort tid på å bomme en gang til. Jeg har ennå til gode å se noen bomme med første skudd og treffe godt med nr.2... Selv om man er nybegynner og ikke har noen formening om hvorfor det bommes, så kommer den kunnskapen etter hvert med trening og råd fra andre skyttere. Pengene man har spart på en enkeltløper bør naturligvis omsettes i treningsammunisjon, så kommer jaktutbyttet også etter hvert.

For meg er på ingen måte lettvektshagler en bløff, men mon tro om dobbeltløpere er en god en? Hvor mange av oss klarer _egentlig_ å utnytte skudd nr to på jevnlig basis? (Jada, jeg har toskuddshagle også...)

Link to comment
Share on other sites

Lett eller tung hagle - tror jeg betyr lite vedr. fuglefelling - for den som kan skyte med hagle.

 

Og for den som ikke kan skyte med hagle - er det revnende likegyldig hva denne skyter med.

 

 

For egen del - synes jeg at det er enklere å kaste opp en rifle/hagle - som er lett.

Særlig når man går i bratt li - eller har gått langt, og lenge.

 

Som med alt annet - tror jeg at svaret er erfaringslæring.

 

Og ikke mange ulike svar på et forum :) .

Link to comment
Share on other sites

Og for den som ikke kan skyte med hagle - er det revnende likegyldig hva denne skyter med.

 

Får man ikke mye gratis skyteteknisk hjelp dersom hagla er optimal? Klassiske feil som avbrutt sving og dårlig kinnkontakt vil jeg tro oftere oppstår med såkalte lettvekthagler?

 

Det er vel ikke revnende likegyldig hva en ekspeditør i en våpensjappe foreslår av våpen for en fersk hagleskytter?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke revnende likegyldig hva en ekspeditør i en våpensjappe foreslår av våpen for en fersk hagleskytter?

Det er selvfølgelig ikke det, ekspeditøren i sjappa må jo spørre hva våpenet skal brukes til og anbefale våpenet ut fra bruksområde. I mange tilfeller blir det jo ett kompromiss mellom det ene og det andre- om en bare skal ha en eller to hagler. Både Shadob, Jonas.L, Gillen ,meg selv mf. har forklart lettvektsvåpenets fortrinn i enkelte former for jakt. Altså en bruker en tilpasset redskap til jobben som skal utføres. På samme vis som med kikkertsikter, ski, sykler og sko ec. For min del er jeg nok redd LL ville ha anbefalt en alt for tung hagle om det var støkkjakt på fjellrype og orrfugl på Vestlandet som var primærviltet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Får man ikke mye gratis skyteteknisk hjelp dersom hagla er optimal? Klassiske feil som avbrutt sving og dårlig kinnkontakt vil jeg tro oftere oppstår med såkalte lettvekthagler?
Hvilket belegg du har for å legge skylda på vekten vet jeg ikke, men jeg ville tatt en godt tilpasset hagle fremfor en som ikke var tilpasset hver eneste dag i året.
Link to comment
Share on other sites

Når jeg gikk over fra lett enkeltløper til tyngre dobbeltdekker med mye kortere løp, så oppdaget jeg fire ting:

1. Jeg treffer oftere fugl i flukt.

2. Jeg bommer mystisk på fugl som sitter.

3. Jeg bruker dobbelt så mange skudd, men får ikke dobbelt så mye fugl.

4. Den økte vekten plager meg mye mindre enn jeg fryktet.

 

1 og 2 tilskriver jeg kortere løp og manglende trening, 3 tilskriver jeg sinnsykdom i gjerningsøyeblikket og manglende trening, og 4 tilskriver jeg brukbar bæreteknikk og tilstrekkelig trening. Når det er sagt sparer jeg til en kimber/swaro- kombi til alt utenom storvilt å ha på ryggen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har hatt og har forresten fortsatt 2 lettvektere. Har skutt 25/25 med disse flere ganger. Det er trening som er avgjørende. Personlig orker jeg ikke være 12 timer på jakt med ei hagle på langt over 3 kg hengende på skuldra. Ja, jeg er fuglehundeier.

Hvis jeg skal trekke fram en stor minus med noen lettvektere er det at de leveres i 12/76..fy for en rekyl(husker med gru Nike magnum, og hagle på 2,6kg) Derfor er mitt førstevalg en Beretta ultralight i 12/70 og 70cm løp.

Link to comment
Share on other sites

...en stor minus med noen lettvektere er det at de leveres i 12/76..fy for en rekyl(husker med gru Nike magnum, og hagle på 2,6kg) Derfor er mitt førstevalg en Beretta ultralight i 12/70 og 70cm løp.

 

En trenger da ikke bruke 76-patroner fordi det er 76-kammer. Bare å bruke vanlig 12/70 det.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt tung haggle på bane en beretta 582 xtrapp og en noe lettere beretta halvauto 12/76 på jakt og ser ikke no problemer syns at det er en lettelse å gå i fjell å mark med ei lett hagle, men på bane liker jeg å skyte med tung haggle

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...