Jump to content

Ny regjering, nytt håp?


Target

Recommended Posts

  • Replies 242
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10126981

 

Tillater meg et sitat for å spille ballen videre.

 

Det skal fjernes forbud og reguleringer som ikke er i samsvar med hvordan folk opplever virkeligheten, sier hun.

 

Er det nå vi kan forsøke å få opphevet diverse andre tafatte forbud? Jeg tenker spesiellt på jaktgarderoben for dere jegere, og .50-kalibersforbudet for oss pistol(spesielt)interesserte. Helt sikkert endel andre småting også. Blyhagl og halvautomater? Jeg vet jo at en liberalisering av våpenreglene ikke er spesielt populært i norsk politikk, men med en ny liberal regjering som uttaler det jeg siterte over, så kan det kanskje skje noe om diverse forbund nå spiller kortene sine riktig?

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det må komme ett innspill fra en aller annen organisasjon med en velbegrunnet argumentasjon for å lempe på de bestemmelsene som er vedtatt, og det er et så langt lerret å bleke at det skal godt gjøres at de klarer i inneværende periode.

Men man må leve i håpet om at fornuften seirer, ikke det at jeg synes AR 15 er det perfekte jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Tror neppe du skal forvente noe særlig i forhold til våpenloven i første omgang, det første blir nok i såfall å fjerne forbudet mot bly ...

 

Tipper at de i første omgang konsentrerer seg om idiotiske forbud som lakrispiper og forhåpentligvis boksing ... forbud og restriksjoner som kun krever et enkelt pennestrøk og som har rask effekt kommer nok først!

 

Edit: Og hadde jeg lest artikkelen først hadde jeg sett overskriften om proffboksing :lol:

Link to comment
Share on other sites

Noen skritt i riktig retning er det ihvertfall.

 

Dog skal jeg ikke ha de store forventningene til at jeg kan erverve AR15 til jakt samt sette pistolgrep på hagla, sånn riktig enda.

 

At det blir forandring på hva slags halvautoer man kan erverve har jeg vel heller ingen voldsom tro på med det første, men akkuratt det du nevner med pistolgrep på hagla er jo akkuratt en slik latterlig regel jeg sikter til. Hvis man skal deregulere våpenlovene så er det jo med slike tullete reguleringer man må begynne med. Jeg skjønner jo at halvautoer kan være et sårt Av hva jeg har lest av FrPs tilsvar til kammerbrukere så er jo kanskje de de vi må få i tale.

 

En ekstra kommentar til lista over lovlige våpen er jo at den i seg selv er ganske snål og byrokratiserende. Kjøpe inn 2 eksemplarer av et våpen der den ene skal "gies" til kripos for å få den godkjent? Hadde det ikke vært mer fornuftig med en liste over ULOVLIGE våpen, av den typen som er lette å gjøre om til helauto?

Link to comment
Share on other sites

Her i Norge blir vi alle behandlet som barn.

 

I tyskland finnes det ingen ølsalg restriksjoner etter kl.2000. Du kan kjøpe, øl, vin og brennevin i alle dagligvare butikker, bensinstasjoner og kjosker til alle åpningstider. Der er det lov å ha litt promille, slik at du har lov og frihet til å ta deg en øl eller vin til maten på et restaurant, uten å måtte ta drosje hjem eller la en avholdsglugg være sjåfør for deg. På vanlige landeveier er det 100 km/t grense, på motorveiene 120km/t eller fri fartsgrense de fleste strekningene. Våpenloven til jakt og sportskyting er også mer liberal i forhold til militært utseende, fordi et våpen er et våpen uansett om det er foldekolbe, frittstående pistolgrep eller noe ikke helautomatisk i bruk av forsvaret.

 

Hadde noe av dette vært et samfunnsmessig problem i et G8 land med rundt 90 millioner innbyggere plassert på en flekk som er like stor i areal som lille Norge, så ville nok et av verdens beste politikere som Angela Merkel gjort slutt på det.

Link to comment
Share on other sites

Hva skulle vært kriteriet for å havne på den listen? At staten kjøper testeksemplarer av alle selvladende våpen produsert noe sted til noen tid og tester de?

 

 

Nei, selvsagt skulle de ikke behøve å kjøpe et av hvert eksemplar. Ta et land vi ikke liker å sammenligne oss med. USA. De fleste våpen er tillatt. Jeg har bodd der, og selv om endel våpen som er "lette" å gjøre om til helauto er tillatt, så har det meg bekjent ALDRI vært et problem at folk gjør dette. Det er en føderal forbrytelse, altså ikke noe man gjør for å ha det litt morro, for fallhøyden er ganske stor. Å sitte et par år i norsk fengsel og for alltid miste retten til å ha våpen er avskrekkende nok for 99,999% av den norske befolkningen. Hva med å ha litt tillit til nevnte befolkning? En annen ting er jo at "militære" våpen produsert for det sivile marked allerede er gjort vanskelig å omstille. I hvertfall så vanskelig som er mulig med tanke på et våpens forholdsvis lette konstruksjon. Uten at jeg er noen våpenguru så kan vel de fleste våpen gjøres om dersom du legger nok innsats i det. I statene så betaler jo folk 15 000 USD for en registrert M16/M4 låskasse. Dette er folk som er interesserte i å holde seg innenfor loven. Skal man rane en bank så betaler man heller ikke 15k for slikt utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Unyanserte og slurvete påstander gjør oss bare en bjørnetjeneste, og jeg kan forstå at man blir oversett. Tyskland ble nevnt, så jeg leita opp noen fakta i full fart!

 

Våpen pr. 100 innbygger i Tyskland: 30.3

Våpen pr. 100 innbygger i Norge: 31.3

I Norge har vi altså flere våpen enn de har i Tyskland

 

Dødsfall forårsaket av pr. 100.000 innbygger i Tyskland: 1.1

Dødsfall forårsaket av pr. 100.000 innbygger i Norge: 1.7

Det dør marginalt flere som følge av skytevåpen i Norge

 

Overlagte drap med skytevåpen i Tyskland pr 100.000 innbygger: 0.2

Overlagte drap med skytevåpen i Norge pr 100.000 innbygger: 0.04

Dødsfall i Norge skyldes altså i større grad ulykker og selvmord

 

For sportsskyting i Tyskland:

- Framlegge bevis for 18 praktiske kurs innen 12 mnd hos en skytterklubb

- Bestå en prøve ala jegerprøven, men kun for sportsskyting våpen

- Framlegge bekreftelse fra lokal jegerforening eller skytterklubb som går god for ditt ønske om å eie våpen

- Framlegge et rent rulleblad

Da kan du eie to håndvåpen og tre halvautomatiske rifler

 

Gult eiekort:

- Gir lov til å eie enkeltskudd, boltrifle eller kun over/underhagle. Ikke pump, halvauto eller

Grønt eiekort:

- Håndvåpen, pumpehagler, halvauto og sideliggerhagle (bare dumme lover i Norge...?). Må framvise bekreftelse på 18 praktiske skytekurs innen 12 mnd

- Du må framlegge papir på at du ikke eier tilsvarende våpen fra før av, samme kaliber får du kun eie om du dokumenterer framgang som sportsskyter i kaliberet.

 

For jakt i Tyskland:

- For å jakte må du bestå en ny prøve som koster omtrent 2000 euro, strykprosenten er mellom 60-70%

- Årlig jaktlisens koster 120 euro

- Med jaktprøven kan du derimot eie så mange rifler som du kan oppbevare forsvarlig, i tillegg til to håndvåpen, ett i kaliber .22 og et i stort kaliber for human avliving. Du kan og eie assault-type våpen såfremt de er i halvauto. Til jakt er det ikke lov med halvauto med mer enn to skudd i magasinet.

 

Det som jeg syns er fornuftig her er strengere kurs, stivere priser, men når du har bestått så har du større frihet og tillit. Rettigheter og ansvar skal balanseres jevnt ut.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Dette er vel bare noen filosofiske teorier i mitt hode så ikke noe jeg prøver og presentere som slik blir det :lol: ja er vel mange som meg her som er spente på åssen den nye våpenloven blir.det som er greia er vel at den er litt mere kompleks og detaljstyrt en Bokseloven.der trenger de bare og oppheve forbudet mot proffboksing i Norge og knockout paragrafen,altså to ting. Når det gjelder våpenloven så har jo pod fått lov til og herje fritt og laget masse detaljer og føringer angående alt mellom himmel og jord og ingen har noe dem skulle ha sagt mot dem.min teori er vel at dem har vel og fått frie tøyler fra sittende regjering til og gjøre så og. Jeg tror at de store spørsmålene som kommer opp i ny våpenlov er mere dreid om vi skal få ha lignende våpenlov som i dag eller om halvauto blir kraftig strammet inn eller forbudt.Jeg ser for meg at det er på det store spørsmålet debatten kommer til og rase og at det i fremtiden er fortsatt pod som kommer til og legge detaljføringer for eks foldekolbe som er så forbaska skummelt og lignede ting. Tror neppe våres topp politikere kommer til og gå i detalj og diskutere pistolgrep og slikt :lol: dem vet sikkert ikke hva det meste av slikt ser ut som en gang he he men i blysaken har dem indikert at dem vil oppheve forbudet.var vel kun sv som var direkte i mot. Jeg må si jeg er spent på resultatet og tror ingen av oss enda kan si hva resultatet blir. Jeg er sikker i en ting og det er det at det er vel mere viktig nå enn noen gang at alle organisajoner som representerer oss jegere og skyttere kommer på banen og syneligjør oss samt skaper dialog med politikerne og sammarbeider og opplyser om hindre for oss med et enda mere rigid regelverk eller forbud som resulterer i at skytesporter dør ut.vi er mange borgere samlet og hvis alle organisajonene syneligjør oss og våres interesser så vil de og yte oss mere oppmerksomhet i våres sak. Jeg sente min hjertesak til Høyre og Frp angående mulig forbud av halvauto før valget og deres stådsted på den saken og fra Høyre var det bare uklare svar som ikke ga noen indikasjon men fra Frp kom det at de ville beholde loven slik den var i dag og ikke endre noe. Derfor er ingen ting avklart overhodet enda men det vil iallefall hjelpe vår sak hvis organisjasjonene våres går aktivt på banen og representerer oss som en ikke ubetydelig gruppe med jegere , hobbyskytere og idrettsutøvere. På tampen må jeg få si meg enig i at det hadde vært kult og utsyrt en ar med matchpipe som reverigg og så lenge man holder seg til ammobegrensninge :lol: men det tror jeg og blir med drømmen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Peddyslate har et bra poeng her.

 

Selv om det er mye irriterende og tåpelige regler vedrørende våpeneierskap i Norge, har vi alikevel noe av det mest liberale lovverket som finnes.

 

Nå er jeg enig med deg i mye her inne, men det uttalelser som dette gjør meg litt frustrert. Selv om andre land har dårligere våpenlover enn Norge, så er ikke det et argument for å svelge ethvert nytt begrensende forslag.

 

Norge har i motsetning de noen av de mer liberale landene også er svært GOD våpenkultur, som jeg personlig (og sikkert også du) ønsker å ta vare på. Da er ikke detaljstyring mtp foldekolbe og pistolgrep veien å gå. Folk må lære å respektere, ikke frykte, skytevåpen uansett hvordan de ser ut. Samt å være litt i forkant mtp den naturlige utviklingen. GPS var i sin tid utviklet militært, og Mauser var et militærvåpen, så at noe er "militært" bør ikke gi negative assosiasjoner i et land som i tillegg har verneplikt!

 

Det som jeg syns er fornuftig her er strengere kurs, stivere priser, men når du har bestått så har du større frihet og tillit. Rettigheter og ansvar skal balanseres jevnt ut.

 

Jeg tror de fleste her inne er ganske enige i dette. Det er vel svært få som ønsker en situasjon der noen som nettopp fikk sparken kan impulshandle en pistol slik du kan i enkelte amerikanske stater.

 

Tråden min ble slått sammen, men det jeg åpnet med var mer konkret at H+FrP når har gått til livs slike tullereguleringer, og at det er et godt utgangspunk for oss å kanskje få deregulert vår hobby.

 

Men de som vil kjøre Segway og spise Lakrispiper på vei til boksetrening, de kan snart få viljen sin :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Syns det er litt drøyt å hevde at andre land ikke har "like god" våpenkultur som norge, og hva som er alternativet til å svelge de kommende kamelene og kanskje til og med bidra til noen kameler er ikke jeg helt sikker på. Men jeg er rimelig sikker på hva et utfall av slikt vil bli. Vi er velsignet heldige i Norge med en god våpenlovgining, men fienden er ikke politikere som enkelte ynder å tro. Det holdning blant folk flest, som vil bli toneangivende i fremtidig lovverk. Da er det kanksje ikke så kulet med pistolgrep på hagla alikevel?

 

Trenger en jeger 30 skudds mag?

Er det pr tiden behov for hagler med høyere magasinkapasitet en to til jakt?

etc...

Link to comment
Share on other sites

Da er det kanksje ikke så kulet med pistolgrep på hagla alikevel?

Trenger en jeger 30 skudds mag?

Er det pr tiden behov for hagler med høyere magasinkapasitet en to til jakt?

etc...

 

Er selvfølgelig et nei til alle disse (retoriske) spørsmålene.

 

Men da kontrer jeg med nok et retorisk spørsmål: skal myndighetene bestemme hvilken pistol du får lov til å bruke i konkurranser? Kan vi ikke bare si at det eneste som er lov i revolverfelt er en SW686? Eller at det eneste som er lov i finfelt er en GSP? Jeg mener, hvis argumentet likevel er "hva man aller nødigst trenger for å utøve aktiviteten".

 

Jeg vil si at Norge, som med Sveits, er ganske eksepsjonelle i internasjonal sammenheng. Uten at andre lands våpenkultur nødvendigvis er direkte dårlig. Kombinasjonen verneplikt der man lærer fornuftig omgang og et avslappet forhold til våpen. Samt en ganske utrolig lav drapsstatistikk (især med lovlige våpen, Utøya holdt utenfor) og høy våpentetthet gjør at jeg ser på Norge som hakket over "de fleste".

 

Igjen, at det er bra betyr ikke at det ikke kan eller bør bli bedre. Du ser meg kanskje som en som hyler høyt og tråkker i salaten, jeg vet ikke, men slik jeg oppfatter din argumentasjon så ser du på tidpunktet som sårt etter den 22 juli, og at det er taktisk lurt å sitte på sidelinjen. Tar jeg feil der?

 

Slik jeg ser det, har vi en gyllen mulighet til å faktisk påvirke med en liberal borgerlig regjering som allerede har vist at de ønsker å deregulere "ting som er teit", ref dagens nyheter og posten min over.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For jakt i Tyskland:

- For å jakte må du bestå en ny prøve som koster omtrent 2000 euro, strykprosenten er mellom 60-70%

- Årlig jaktlisens koster 120 euro

- Med jaktprøven kan du derimot eie så mange rifler som du kan oppbevare forsvarlig, i tillegg til to håndvåpen, ett i kaliber .22 og et i stort kaliber for human avliving. Du kan og eie assault-type våpen såfremt de er i halvauto. Til jakt er det ikke lov med halvauto med mer enn to skudd i magasinet.

 

Det som jeg syns er fornuftig her er strengere kurs, stivere priser, men når du har bestått så har du større frihet og tillit. Rettigheter og ansvar skal balanseres jevnt ut.

 

"Einigkeit und Recht und Freiheit" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Like greit å si at jeg er overbevist om at våpenlovgivningen i norge har potensiale til å bli mer liberal. Men det er ikke, og skal ALDRI bli bare fordi man tror, eller vil tro at det er så mye bedre andre steder. Våpenlovgivningen kan bli mer liberal fordi vi har trygge marginer å gå på, og fordi jeg er like sikker på at hvis byttehandelen er noen millioner til å forbedre jegerprøven, opplæring, kurs og legge til rette for klubb og øving, men også gjøre jegerprøven strengere - så vil egentlig ingen ha noe problem med å godta dette. 20.000,- er jævlig mye penger, men hvis det gir meg god opplæring og retten til å eie så mange våpen jeg kan oppbevare forsvarlig - ok.

 

Hassel har et fordømt godt poeng og: det er ikke "de rødgrønne" som er fiendene. Det er vel noen som leser dette som faller i den kategorien sjøl, og muligens opplever å bli urettferdig fiendtliggjort. Det er kunnskap og holdning blant folk flest som regulerer våpenlovgivningen. Hvis en million mennesker opplever daglig frykt fordi de vet at hundre mennesker eier maskingevær, så må det tas med i betraktning. Hundre mennesker som blir sure fordi de urettmessig blir fratatt maskingeværene sine er en relativt liten pris for en million mennesker som blir lykkelige og føler seg trygge. Ja, det er litt teit, men sånne hensyn må man ta. Og snur man det på hodet så kan man av samme grunn ikke tillate noe KUN fordi "jeg vil ha". Det er sikkert noen som er sure fordi de ikke får lov å kaste håndgranater på fritia si, men jeg kan ikke si at jeg føler fryktelig mye med de. Og et sted på midten møtes vi. Det er synd at frykt kan styre på denne måten, men det må håndteres smartere enn å bli sure.

 

Grunnen til at jeg reagerer på utsagn om "de jævla rødgrønne kommunistene/blåbrune nazistene", "Jens/Siv er en trussel mot alt liv på jorda" og "Alt var bedre i gamle dager!" er fordi de gjør det inni helvetes vanskelig å møte naboen og bli enige om noe hvor begge kan føle at en fornuftig beslutning er blitt tatt.

 

Jeg absolutt ingen tilhenger av den blåblå-regjeringen, men de er valgt inn, jeg vet veldig godt at de ikke er onde men at de vil vårt felles beste og skal representere og forvalte for folket. Mye av det som er blitt gjort syns jeg er helt greit, jeg er ingen boksefantast, men en liten selvpåført hjerneskade med ens egen samtykke og vilje er helt greit om folk syns det er morsomt. Segway er også festlig. Og ikke minst tror jeg det er sunt for FRP å få "modnet" litt, sånn som det er i Norge så vil alle altfor radikale vedtak ganske fort bli trenert, så de kan nok ikke gjøre noe galt.

 

Furulyng: Tyskere er rare, tidvis litt skumle, men av og til har de noen poeng :)

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det, har vi en gyllen mulighet til å faktisk påvirke med en liberal borgerlig regjering som allerede har vist at de ønsker å deregulere "ting som er teit", ref dagens nyheter og posten min over.
Tror nok neppe det kommer tilsvarende erklæringer på våpenlovfeltet fremover. Presser vi for liberaliseringer kan det fort slå tilbake feil, som sagt er en folkeavstemning om våpenloven det siste vi trenger.

 

Det beste vi kan realistisk håpe på er å unngå ytterligere innstraminger. Disse reglene kommer som regel av uheldige uttalelser/bilder/videoer, det er ingen som sitter i et lukket rom og dikter de opp.

Link to comment
Share on other sites

slik jeg kjenner tysk våpenlovgivning er den delstats regulert. Det har vært snakk om halvauto forbud, og til dels sterke lokale begrensninger i spesielt høykapasitetsrifler med tilhørende magasiner. Det er også en hobby som færre og færre tyskere skulle hatt råd til. Ønsker vi at Jegerprøven skal koste 16000 kr? at det skal koste en tusing i året å jakte (og dermed eie våpen?)

 

I sveits er det en sterker og sterkermotstand mot verneplikten i samfunnet og det er åpnet for frivillig innlevering av beredskapsvåpnet.

 

Om den kommende regjeringen ønsker å gjøre noe med eksisterende våpenlovgining, er det vel neppe noe som vil sette dem i et dårlig lys hos folk flest.

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig tror mange blir litt "skremt" av militært utsende våpen ene og alene fordi de ikke ser det annet enn på film og i negativ omtale i media, i forbindelse med kriminialitet, og aldri til aktverdige formål som f.eks jakt/konkurranse.

Hvis lovgivningen hadde godtatt utviklingen av våpen og ikke tviholdt på at våpen nesten må se ut som antikviteter(for og ikke skremme folk)for og godtas (satt på spissen), så hadde militært utseende våpen hatt en helt naturlig plass både i skogen og på skytebana, og etter kort tid så hadde alle, også ikke skyttere/jegere forstått at våpen utvikler/moderniserer/endrer seg, som alt annet.

Jo lengere tid det går før lovgivningen åpner opp for mere "militære"/moderne våpen dess mere "skremmende" og spesielt vil et våpen som skiller seg fra en "antikvitet" virke/oppfattes på vedkommende.

Etter min mening så må denne trenden snus fortest mulig for og forhindre at folk blir enda mere "skremt", rett og slett gjøre våpen mere "synlig" i sammfunn og media, kanskje spesielt de "militært" utseende.

 

Presiserer at jeg snakker om utseende/praktisk bruk og IKKE om store magasiner og fullauto.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier ikke og hive meg på så mange av slike debatter men gjorde det dhnne gangen 8) Litt av det jeg tenker er at seff er ikke foldekolbe.pistolgrep og slikt no fanesak. Men de siste årene har det kommet div rundskriv som har lagt begrensinger av forskjellige art på skyttere og jegere.eks forbud mot 50 cal revolver. Dette er ting som har blitt banka inn uten dialog eller fra mitt syn logisk argumentasjon. Vi kan ikke fortsette og bare si at ja ja det er litt synd da med dette runskrivet som akkurat kom nå men vi er fortsatt veldig liberale i forhold til ditt og datt land. Jeg kan leve med lover som blir fattet på saklig og veloverveid grunnlag. Ja Hassel jeg har lest forslaget til ny våpenlov men det er ikke fattet no endelig besluttning ang forbud eller ikke halvauto.og det er her jeg tror at dyktig arbeid og syneligjøring er veldig viktig fra organisajonene våres. Nå skal jeg prøve og refere til en bra artikkel fra bladet Jakt. Det handlet om at tror det var Dn som ville stoppe jakt på Ekkorn he he.fordi at det var så få som jaktet på det. Og Redaktøren i bladet skrev i spalten at det var helt uhørt fordi at selv om jakt på Ekkorn ikke stod så sterkt her i Landet for tiden så var saken det at hvis vi først bynte på den galeien ville det ikke om så lenge være en ny art som stod for dør og på sikt svekke vår frihet til og drive jakt. Tokk med dette som en litt humoristisk setting men og med et poeng.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp. De tingene som har kommet ut i dag om forbudene mot Segway, proffboksing og vannscootere er ting som mange syntes er tåpelige, men som 99% egentlig gir f... i om er lov eller ikke. Liberaliseringer i våpenloven derimot ville antageligvis blitt et mediarabalder i ukevis som de ikke har noe å tjene på.

 

Nå var ikke dagens nyheter eeegentlig at Segway og proffboksing vil bli lov, uansett hvordan mediene vinkler det. Nyheten er jo den at kommende regjering faktisk ønsker å gjøre noe med detaljreguleringen som ofte rammer på en skjev (morsom?) måte. Angående mediarabalder så er det jo nettopp her forbundene må steppe inn og være de fornuftige folkene de er. Når han faren til en av de som døde på Utøya ropte høyt om forbud mot alle skytevåpen så var det veldig få som tok han seriøst, og mediene vinklet dette godt og nøytralt mener jeg å erindre. Representanten fra våpeneierforbudet var saklig og pragmatisk og fremsto som nøktern og ansvarlig. Jeg er selv av den oppfattning at ting går i kun én retning, uten at jeg er veldig konspiratorisk av meg forøvrig. Det er mulig at jeg fremstår som litt krass, men sluttresultatet av å gi litt og litt er at du til slutt har gitt alt.

 

Men de siste årene har det kommet div rundskriv som har lagt begrensinger av forskjellige art på skyttere og jegere.eks forbud mot 50 cal revolver. Dette er ting som har blitt banka inn uten dialog eller fra mitt syn logisk argumentasjon.

 

Nettopp. Og de aller fleste skyttere ser ut til å avfinne seg med at slikt skjer uten å ta til motmæle. Er virkelig det å sitte på sidelinjen det eneste fornuftige vi kan gjøre?

 

Slippery slope kaller de det du og jeg refererer til i USA, og tro meg, jeg hater å oppriktig talt vise til slagord fra den amerikanske høyresiden, men i lag med "When guns are oulawed, only outlaws will have guns" så er det jo i vårt tilfelle spot-on.

Link to comment
Share on other sites

Det er den gjengen over 60 som møtes for å drikke kaffe og som oftest de som gjør grimaser dersom du dukker opp på banen med noe annet enn en GSP eller MkIII. Konkret de som rynket på nesen den gangen jeg tok med en splitter ny Desert Eagle opp på banen, dette på tross av at jeg på kort tid har deltatt i flere stevner enn de har gjort de siste 10 årene. Sukk

Link to comment
Share on other sites

Aha! Pistolgreie altså :) Men jeg forstår, jeg går for lettvektsutstyr på tur og har mange ganger fått vittige kommentarer om hvor dårlig moderne greier er på begynnelsen av turen. Spesielt når det komme fra noen som går årets tur, og man selv begynner å nærme seg femti kilomter - kun i høydemeter.

 

Jaja. Tilbake til tema, jeg tror jeg skal prøve å engasjere meg litt i NJFF og se om jeg kan gjøre noe nytte for meg der for å spre "det glade budskap" ;)

Link to comment
Share on other sites

Jegere og skyttere kan vel til dels også takke seg selv for at "militære"/moderne våpen blir sett på som noe negativt på grunn av liten interesse for annerledes utseende og moderne våpen, og de som går mot strømmen å kjøper slike våpen får ofte usakelige og negative kommentarer fra andre jegere/skyttere.

Det var f.eks mye negative kommentarer om "svarte plaststokker" og rustfritt når det var "nytt",det samme kan sies om lyddempere, to-fot og store kikkertsikter(tjuvjeger, snikskytter osv.)noe som nok førte/fører til at mange valgte/velger en tradisjonell rifle/hagle for og ikke skille seg ut fra de mere erfarne og tradisjonelle som er og har vært i klart flertall.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå var ikke dagens nyheter eeegentlig at Segway og proffboksing vil bli lov, uansett hvordan mediene vinkler det. Nyheten er jo den at kommende regjering faktisk ønsker å gjøre noe med detaljreguleringen som ofte rammer på en skjev (morsom?) måte.
Det er klart, men når det kommer til styket blir det nok mest forbud av den typen som blir fjernet. "Morsomheter" om eeegentlig ikke er spesiellt viktig for noen når de skal stemme.

 

Angående mediarabalder så er det jo nettopp her forbundene må steppe inn og være de fornuftige folkene de er. Når han faren til en av de som døde på Utøya ropte høyt om forbud mot alle skytevåpen så var det veldig få som tok han seriøst, og mediene vinklet dette godt og nøytralt mener jeg å erindre. Representanten fra våpeneierforbudet var saklig og pragmatisk og fremsto som nøktern og ansvarlig. Jeg er selv av den oppfattning at ting går i kun én retning, uten at jeg er veldig konspiratorisk av meg forøvrig. Det er mulig at jeg fremstår som litt krass, men sluttresultatet av å gi litt og litt er at du til slutt har gitt alt.
Vill gjerne vite hvordan du har tenkt å sette hardt mot hardt overfor et stortingsflertall...?
Link to comment
Share on other sites

Noen har nevnt en vakker analogi om å kjøre korketrekkern (ake anlegg i Olso) med rattkjelke. Unasett hvor mye du setter bremsene på, så kommer du til bånn. Men om du håper av løypa så kommer du faktisk ikke noe sted, og klipper du bremsene så kommer man i bånn betraktelig raskere. Og i denne sammenligningen er det jo faktisk det å kunne bedrive hobbyen, altså å være i Korketrekkeren som er målet.

Angående mediarabalder så er det jo nettopp her forbundene må steppe inn og være de fornuftige folkene de er. Når han faren til en av de som døde på Utøya ropte høyt om forbud mot alle skytevåpen så var det veldig få som tok han seriøst, og mediene vinklet dette godt og nøytralt mener jeg å erindre.

Vel, hva du erindrer kan jeg ikke påvirke - men tror du virkelig media helt av seg selv sto og modererte seg i denn debatten uten at forbundene gjorde noe?

 

La meg sitter en e-post fra aftenposten, etter en henvendelse til journalisten som hadde skrevet blant annet om Bøsei's feilaktige påstand om at mordersvinet fra utøya var prkatisk skytter. Og at DSSN var å betrakte som noen som drev terrortrening ala Milorg.

 

Vår hensikt er ikke å gå løs på en gruppe mennesker som har gjort seg fortjent til samfunnets tillatelse til å drive med sportsskyting. Sitatet som er redigert bort, brakte egentlig bare støy, og er ikke nødvendig for at Bøsei skal si hva han mener. Poenget hans blir tydelig likevel. Og Eskil Pedersen er en fornuftig, ung mann som kanskje viser hvordan spørsmålet kommer til å bli vurdert.

 

Takk for dine vurderinger. Jeg har fått en del reaksjoner fra andre som forsiktig sagt ikke er like lett å ta seriøst. Noen er faktisk ganske drøye.

 

Vennlig hilsen

Frode Sætran

 

Videre til radiodebatten mellom Monica Bøseis far, og vår egen Thor Granes som ender opp med at Hr Bøsei roper gjentatte ganger at han ikke har tatt til orde for å forby halvautohagler (hvilket da betyr at han selv ikke innså implikasjonene av sine egen utsagn) og andre intervjuer, hvor pressen ser ut til å raskt å ha oppfattet at vedkommende far rett og slett var svært emosjonelt ustabilt, og at det å fortsette å la ham slippe til i med sine outrerte utsagn vil være burdd på presseetikken og vær varsom plakaten.

 

Sist men ikke minst hadde orgnaisasjonene og dermed VI støtte fra en av brukeren her inne, som i tillegg til å være aktiv skytter fikk sin sønn drept av et lovlig ervevet jaktvåpen på Utøya.

 

I den grad Media i den sammenhengen modererte seg, skyldes det nok mer at de var på tynn is, en at de egentlig hadde en agenda eller ikke.

Jeg personlig tror mange blir litt "skremt" av militært utsende våpen ene og alene fordi de ikke ser det annet enn på film og i negativ omtale i media, i forbindelse med kriminialitet, og aldri til aktverdige formål som f.eks jakt/konkurranse.

Jepp, det er faktisk hoved grunnen til at Direktoratet for Naturforvaltning ikke ønsker våpen med militært utseende i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Nei, hvis de ikke har noen som helst kunnskap med våpen så vil filmer og sånt kunne gi vanlige jaktvåpen et ufortjent dårlig rykte - og det må vi plent bare leve med og gjøre vårt beste selv for å motvirke.

 

Sånn er det å ikke kunne noe om et tema. Det gjelder oss alle om i andre sammenhenger, og det er bortkasta tid å bli sur på grunn av det, bruk energien på å dele kunnskapen. Folk som ikke jakter er ikke idioter fordi de ikke liker vanlige våpen, like lite som de som heller ikke kan noe om våpen men som for alt her i verden vil ha automatgevær kun fordi de har sett vannmeloner eksplodere på "Dumbass sons of retard Guns" på Discovery. To sider av samme mangel på kunnskap, og ingen er bedre enn den andre. Jeg vil så ABSOLUTT ikke ha noe med sistnevnte å gjøre. Men det er ikke sånn at vi som har våpen og jakter skal ha monopol på å bestemme over jakt og våpen, det er den der greia med bukken og havresekken. Så lenge våpen på et eller annet vis rammer resten av samfunnet så skal alle kunne delta i den diskusjonen. Det må vi plent håndtere på smarteste måte :/

 

Som telefonoperatør sier: verv en skytter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig tror mange blir litt "skremt" av militært utsende våpen ene og alene fordi de ikke ser det annet enn på film og i negativ omtale i media, i forbindelse med kriminialitet, og aldri til aktverdige formål som f.eks jakt/konkurranse.

Jeg tror ikke folk blir skremt av våpen med militært utsende. Hvis du vil ha et våpen som selv svigermor vil prøve - så dra fram en AK.

skyter man med en Rem 700 på blink og noen ser på så driter de i det - skyter du med AK eller Tommygun, eller AG3 - så kommer de og vil prøve - det er iallefall min erfaring.

Jeg tror ikke folk som ikke allerede har bestemt seg for at våpen er skummelt skiller på slike og såne våpen - iallefall ikke folk som ikke har peiling på våpen.

 

Det som skremmer folk, er framferd og oppførsel, og tildels påkledning.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Enn hvis de sender voldsfilmer med vanlige jaktvåpen. Skal DN da også forby våpen med jaktpreg til jakt? Vil en turgåer i skauen se forskjell på et jaktvåpen med militært preg?

Det er lov å syns det er dumt... men det er ikke spesielt hensiktsmessig å bitche om det. Vi er nopk desverre nødt til å forholde oss til realitetene slik de er, ikke ønksehåpetenke oss inn helt urealistisk posisjoner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvorfor det er urealistisk å forsøke å endre lovverket til å tilpasse seg en naturlig utvikling innen våpen og teknologi, eller i det minste påpeke at lovverket ikke er tilpasset denne naturlige utviklingen?

Det er nesten rart det ikke har kommet en lov/forskrift som kun tillater jaktvåpen og tilbehør som er produsert før f.eks 1930 eller nye kopier av disse, samt en ikke "skremmende" bekledning, de som bestemmer er sikkert ikke fornøyd før en slik lov innføres, men det er sikkert noen som blir skremt da også.

Link to comment
Share on other sites

Hassel@ Tenk deg hvis det kom en realitet om å forby våpen med militært utseende til praktisk, eller kanskje da høykapasitetsmagasiner til denne sporten. Ville det da vært greit å jatte med lovverket og si sånn er bare realiteten? Boltrifler eller mye magasinbytte under skyting er jo et alternativ for dynamisk.

Link to comment
Share on other sites

Historien har vist at det er meget lettere å hindre nye forbud enn å fjerne de gamle, og det er der fokus bør være.

 

Mange av de eksisterende "dumme" forbudene er kommet som kompromisser der man har gitt motparten noe de er fornøyd med, slik at man har fått beholde ting er som mer viktige for flest mulig på egen side.

Link to comment
Share on other sites

Realiteten er at det ER lov med AR15 / Kalash kloner og lignende til konkurranseskyting - noe deg gemene hop neppe syns er en brillefin og briljant ide. Men unntakene er der, fordi man har via seriøst arbeid og dialog fra forbundene klart å få et fokus på at det er redskap man trenger til å utøve den aktuelle skytesport.

 

Det blir banalt og realtivt lite givende å komme med fullstendig fiktive problemstillinger som haltende analogier på en problemstilling. Den klassiske sammenligne epler og appelsiner utfordringen.

 

Wheelgunnere686 Oppsumerer det hele meget godt i sin post.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...