Jump to content

Ny regjering, nytt håp?


Target

Recommended Posts

  • Replies 242
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Enig med dere begge, men vi må nok innse at det overhodet ikke er realistisk. Det å få utvidet jaktvåpengarderoben til de opprinnelig tenkte 8 våpnene er nok mer sannsynlig da. Om det går kommer vel an på hva som blir gjort opp mot dette på organisasjonsnivå. Jeg tviler sterkt på at Erna på eget initiativ kommer til å ta en telefon til NJFF og spørre om de vil øke fra 6 til 8 våpen. Det må nok helst gå andre veien.

Link to comment
Share on other sites

Før valget var jo omtrent hele Kammeret klare på at alt dette ville bli ordnet opp i bare vi stemte blå/(brunt), og at det kun var Jens Stoltenberg som stod i vein for en total liberalisering av våpenpolitikken...

- våpengarderobe

- halvautoer

- behandlingstid

- godkjente jaktvåpen

- wtf

 

Har vi stemt borgerlig forgjeves :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har vi stemt borgerlig forgjeves
Forgjeves vil jeg kanskje ikke si. Men det at vi ikke klarte og vippe SV under sperregrensen var et stort skår i gleden over valgresultatet. Og siden Høyre og FRP ikke klarte og oppnå flertall i Stortinget på egenhånd, er det liten vits i å håpe på store endringer for folk med våre interesser. Hvem tør tippe på at KRF er villige til og åpne for romjulsjakt?
Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er hvem som tar ballen. Jeg kan alltids formulere et brev til justis hvor jeg argumenterer for et (personlig) behov for to våpen til. Jeg har imidlertid mine tvil om det hjelper.

 

Hvilke organisasjoner kan/bør fronte dette nå. NJFF? Våpeneiernes forening (hvis det er noe som heter det), Kammeret?? Andre???

Link to comment
Share on other sites

Før valget var jo omtrent hele Kammeret klare på at alt dette ville bli ordnet opp i bare vi stemte blå/(brunt), og at det kun var Jens Stoltenberg som stod i vein for en total liberalisering av våpenpolitikken...

Her tror jeg du har misforstått. En total liberalisering av våpenloven er usannsynlig uansett regjeringssammensetting. Utviklingen i store deler av den industrialiserte verden går mot mer statlig regulering og mindre tillitt til det enkelte individ. På mange måter er dette en unngåelig prosess som vil eskalere i takt med at ansvarsområder flyttes fra individet til ulike former for institusjoner. Samfunnene blir mer komplekse. Et komplekst samfunn trenger tettere rammer for å kunne fungere optimalt en det et homogent jordbrukssamfunn trenger.

 

Valget har således aldri dreid seg om en total liberalisering av våpenloven, men hvor raskt vi vil at utviklingen med innskjerpinger og reguleringer skal gå. I min barndom var jeg en ivrig rattkjelkekjøring i korketrekkeren. Jeg erfarte tidlig at uansett hvor flittig jeg var på bremsen ville jeg tilslutt ende opp i bånd av bakken. Det tok bare lenger tid. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Før valget var jo omtrent hele Kammeret klare på at alt dette ville bli ordnet opp i bare vi stemte blå/(brunt), og at det kun var Jens Stoltenberg som stod i vein for en total liberalisering av våpenpolitikken...

 

Blå/(brunt)?

 

Antyder du virkelig at de som stemte på FrP er nazister?

Link to comment
Share on other sites

Vedrørende jaktvåpengarderoben er vel det mest realistiske motargumentet mot frislipp på antall, at et hus med mange våpen vil kunne bli et mål for tunge kriminelle som kan utstyre ganske mange mann med bare ett brekk. På den annen side er jo dette problemet allerede løst med krav om alarm etc. ved 25 våpen. Sett bort fra dette finnes det vel ikke så mange faktabaserte argumenter for en antallsgrense.

Om noen kjenner til andre argumenter, er jeg interessert i å høre de.

Link to comment
Share on other sites

Har vi stemt borgerlig forgjeves
Etter å ha fått med meg resultatet av sonderingene i dag, vil jeg endre svaret mitt til: JA!

Nå ser det ut til at vi får en mindretallsregjering, som er villige til å gi KRF og Venstre gjennomslag for sin politikk. Mens KRF og Venstre har makten til å kunne torpedere alle regjeringens forslag (de selv ikke liker) i Stortinget. Altså, de to minste partiene på borgerlig side, sitter med "bukta og begge ender". Norsk demokrati på sitt beste. :lol:

 

Da hadde det faktisk vært bedre at Jens satt en periode til, og gjorde folk så missfornøyde at de faktisk valgte å stemme noe annet enn AP. Isteden for å true med det i forkant av valget, for så å feige ut (og stemme AP som alltid) på valgdagen. Da hadde kanskje de 2 største partiene på borgerlig side hatt muligheter til å danne en flertallsregjering alene etter neste valg. Nå er dette løpet kjørt, og AP kan vokse seg mektig i opposisjon. R.I.P. FRP

Link to comment
Share on other sites

Før valget var jo omtrent hele Kammeret klare på at alt dette ville bli ordnet opp i bare vi stemte blå/(brunt), og at det kun var Jens Stoltenberg som stod i vein for en total liberalisering av våpenpolitikken...

Her tror jeg du har misforstått...

...I min barndom var jeg en ivrig rattkjelkekjøring i korketrekkeren. Jeg erfarte tidlig at uansett hvor flittig jeg var på bremsen ville jeg tilslutt ende opp i bånd av bakken. Det tok bare lenger tid. :roll:

 

Jeg tror ikke han har misforstått. Han bare overdriver litt når han skriver "omtrent hele Kammeret". Det er ikke til å komme fra at det var en god del som la for dagen en ganske klar oppfatning av at bare vi stemt borgerlig så ville alt bli fint. Det er nok i tilfelle disse som har misforstått :wink:

 

 

For øvrig så likte jeg godt kjelke-lignelsen din. Den var god :)

Link to comment
Share on other sites

Har vi stemt borgerlig forgjeves
Etter å ha fått med meg resultatet av sonderingene i dag, vil jeg endre svaret mitt til: JA!

Nå ser det ut til at vi får en mindretallsregjering, som er villige til å gi KRF og Venstre gjennomslag for sin politikk. Mens KRF og Venstre har makten til å kunne torpedere alle regjeringens forslag (de selv ikke liker) i Stortinget. Altså, de to minste partiene på borgerlig side, sitter med "bukta og begge ender". Norsk demokrati på sitt beste. :lol:

 

Da hadde det faktisk vært bedre at Jens satt en periode til, og gjorde folk så missfornøyde at de faktisk valgte å stemme noe annet enn AP. Isteden for å true med det i forkant av valget, for så å feige ut (og stemme AP som alltid) på valgdagen. Da hadde kanskje de 2 største partiene på borgerlig side hatt muligheter til å danne en flertallsregjering alene etter neste valg. Nå er dette løpet kjørt, og AP kan vokse seg mektig i opposisjon. R.I.P. FRP

Tror ikke du har lest så grundig. Forøvrig allerede i dialog med vår neste justis minister ang våpen forskriften

Link to comment
Share on other sites

Våpenlov har vel kanpt (med untak litt hos AP) vært en del av dette valget. Det beste vi kan håpe på, er vel at det ikke kommer vesentlig endringer / innstramninger forslaget til ny våpenlov og at et populistisk parti ikke lar folkeflertallet styre våpenlovgivningen...

Link to comment
Share on other sites

Våpenlov har vel kanpt (med untak litt hos AP) vært en del av dette valget. Det beste vi kan håpe på, er vel at det ikke kommer vesentlig endringer / innstramninger forslaget til ny våpenlov og at et populistisk parti ikke lar folkeflertallet styre våpenlovgivningen...

Ta det rolig Hassel det er vell bare Sv og Ap som ønsket noe særlige innstramninger i forskriften / loven og de er ikke i den ny regjeringen. Tror dette kan bli bra jeg

Link to comment
Share on other sites

Sv har ikke agt noe om den, og AP vedtok at de ønsket noen innstrammninger i forhold til tilgang på våpenn, men åpnet for innføring av blyhagl. Det er det eneste partivedtaken jeg kjenner til om våpen. Det har komemt forbuds og innstrammnings forslag fra representatner for begge det potensielle regjeringspartiene...

Link to comment
Share on other sites

Ta det rolig Hassel det er vell bare Sv og Ap som ønsket noe særlige innstramninger i forskriften / loven og de er ikke i den ny regjeringen. Tror dette kan bli bra jeg

Når det første som kommer ut fra den nye regjeringen er SVs fanesaker:

- Nei til konsekvensutredning i Lofoten, Vesterålen og Senja og

- Nei til oljeutvinning i Jan Mayen, iskanten, Skagerrak og på Mørefeltene.

 

Så man bortimot sjekke hvilke partier som egentlig ble med, eller om Erna har forhandla med en Kristin Halvorsen sminka som Siv Jensen :roll:

 

Jeg deler Hassels frykt for at Det Populistiske Partiet skal innføre et eller annet som media gir inntrykk av at "alle" vil... Men gitt at byråkratiet er det det er, og at alle direktoratene er besatt av folk som har opposisjonens partibok - så tror jeg igrunnen den nye regjeringen skal få slite med å gjennomføre noe som helst. Før de blir kasta ut om 4år for ikke å ha gjennomført noe som helst - norsk politikk i et nøtteskall.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vel... det har vist begynt å rakne allerede nå over asylbarn politkken (som AP var kjipe og strenge på) så det spørs vel om det må ventes i 4 år...

 

For vår del er det jo behanflingen av ny våpenlov og påfølgende forskrift som er mest interessant.

Link to comment
Share on other sites

Hehe ... så før regjeringsforhandlingene er i gang og ministerposter fordelt så vet du allerede nå hvem som er kommende justisminister?

 

:lol:

så du tror ingen ting er avtalt på forhånd??

 

Med tanke på at sonderingene først ble avsluttet nå nylig og i den tro at de ikke har sittet og sondert for galleriet i 14 dager og ihvertfall ikke lekket så mye som et hårstrå er det nok BS at DU allerede nå har dialog med den kommende Justisministeren ...

 

Men gi oss et navn så skal vi se om det holder stikk når regjeringen blir presentert litt senere denne måneden ;-)

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at sonderingene først ble avsluttet nå nylig og i den tro at de ikke har sittet og sondert for galleriet i 14 dager og ihvertfall ikke lekket så mye som et hårstrå er det nok BS at DU allerede nå har dialog med den kommende Justisministeren ...

 

Men gi oss et navn så skal vi se om det holder stikk når regjeringen blir presentert litt senere denne måneden ;-)

 

ganske så sikker på justis ministeren ja men det er ikke Sandberg men fra samme parti. ikke 100% sikker men 95% ja. Dette er fra kilder i begge partiene, så vi får se da.

Link to comment
Share on other sites

øh...?

Ny lov ER på trappene og høringsrunden ferdig.

Det eneste en kan gjøre nå er å prøve å holde fokus på de punktene man håper politkerene vil og kan endre i det som skal vedtas. Store endringer blir det jo neppe, med tanke på at det eventuelt vil medføre en ny runde med høringer minst.

Link to comment
Share on other sites

Men gi oss et navn så skal vi se om det holder stikk når regjeringen blir presentert litt senere denne måneden ;-)

 

ganske så sikker på justis ministeren ja men det er ikke Sandberg men fra samme parti. ikke 100% sikker men 95% ja. Dette er fra kilder i begge partiene, så vi får se da.

 

Du er i dialog med den kommende justisministeren men er ikke sikker på om det blir han du tror du er i dialog med? :lol:

 

Du er rimelig eplekjekk med kilder i begge partier som tydeligvis ikke har lekket til pressen som er den normale måten å logge stemninga for en viktig ministerpost, gi oss et navn så skal du få kred hvis det viser seg å stemme ... eller er du redd for å tippe feil eller skuffe kildene dine?

Link to comment
Share on other sites

Nojs spurte før valget de ulike partiene om hva de mente om temaet ny våpenlov. Svaret fra FRP sin stortingsgruppen står nedenfor. Nå gjenstår det å se hva forhandlingene vil føre til, men det som er sikkert er at organisasjonene må få på plass en detaljert plan for hvordan man skal håntere media. Dette temaet vil få spalteplass...

 

 

 

Jakt og skyting er utbredte fritidssysler med kulturelle og historiske røtter. Skytevåpen er et nødvendig instrument for å kunne utøve moderne jakt og sportskyting. NOJS har latt seg merke at det i den senere tid har pågått en diskusjon rundt sivilt våpeninnhav. Organisasjonen ser på dette som en naturlig del av debatten etter de grusomme hendelsene 22. Juli 2011. Temaet er grundig behandlet av det regjeringsutnevnte våpenlovutvalget. Deres innstilling(NOU 2011: 19 Ny våpenlov) foreslår enkelte endringer i dagens våpenlov, men ønsker i hovedsak at dagens praksis videreføres i ny lov. I den forbindelse har vi følgende spørsmål:

 

1. Ønsker partiet at det regjeringsutnevnte våpenlovutvalgets flertallsinnstilling (NOU 2011: 19 Ny våpenlov) skal legges til grunn for arbeidet med ny våpenlov?

 

Svar: FrP ønsker ikke de innstramninger våpenlovutvalget foreslår.

 

2. Ønsker partiet ytterlige begrensninger på lovlydige jegere og sportsskytteres mulighet til å inneha de våpen og det utstyr de trenger for å utøve sine idretter og fritidssysler en det våpenlovutvalgets flertallsinnstilling (NOU 2011: 19 Ny våpenlov) foreslår?

 

Svar: Nei. Fremskrittspartiet mener et levende jakt- og våpensportsmiljø har en egenverdi for det norske samfunnet. Norge er et land med lange våpentradisjoner, der skyttervesenet og jakt tradisjonelt har spilt en viktig rolle. Dette er tradisjoner det er verdt å ta vare på. Fremskrittspartiet ønsker på denne bakgrunnen ingen innstramninger i dagens våpenlovgivning.

 

3. Høstningsbasert friluftsliv i form av bærekraftig jaktutøvelse er en tradisjonsrik, viktig og nyttig fritidssyssel for mange nordmenn, og i mange distrikter blant de få tilgjengelige rekreasjonsmulighetene for mange. Jakt er en folkeaktivitet i Norge, med brukbar tilgjengelighet for de fleste. Aktuelle spørsmål i denne forbindelse er:

 

Hvordan ser partiet på utøvelsen av jakt i Norge?

Mer konkret; Vil partiet arbeide for at aksepten av jakt som riktig og nyttig ressursutnyttelse og verdifull rekreasjon opprettholdes?

 

Svar: FrP mener at de lange tradisjonene vi har for jakt og fiske er en berikelse, og vi vil derfor arbeide for å opprettholde et sterkt jaktmiljø. Vi ønsker å bedre rammevilkårene for jegerne, blant annet ved å oppheve forbudet mot blyhagl og tillate jakt i romjula.

 

Statskog og Fjellstyrene spiller en viktig rolle i dag med hensyn til å sikre flest mulig jegere adgang til jakt på rimelige vilkår. Vil partiet gå inn for privatisering av statlig eiendom og/eller gå inn for endring av vilkårene for og prisen på jaktmulighetene på statens eiendom i Norge? Vil partiet arbeide for at både pris og tilgjengelighet for jaktmuligheter i bedres, slik at flest mulige får adgang til å utøve jakt?

 

Svar: FrP er av den formening at skog på private aktørers hender gir den beste skogforvaltning over tid. FrP vil gjennom statens eierskap i Statskog SF pålegge selskapet å intensivere arronderingssalg av de skogeiendommer og annen fast eiendom Statskog SF eier i dag. I tillegg vil vi likestille offentlige og private grunneiere med hensyn til merverdiavgift på salg av jakt- og fiskerettigheter.

 

3. Skytesport står sterkt i Norge som en tradisjonsrik folkesport, bl.a. representert gjennom Det frivillige skyttervesen og deres lokale skytterlag, gjennom skiskyting, jaktskyting i regi av Norges jeger- og fiskerforbund, Norges skytterforbund og andre skytterforbund. Hvordan ser partiet på fremtiden for norsk skytesport?

 

Svar: FrP ønsker å opprettholde et sterkt våpensportsmiljø. Det er også en viktig fritidsyssel for mange barn og unge. FrP er derfor imot innstramninger i dagens våpenlovgivning.

 

Vil partiet arbeide for å opprettholde støtte til de organisasjonene som driver organiserer skytesport i Norge?

 

Svar: Ja

 

Vil partiet arbeide for at mulighetene til å drive skytesport opprettholdes og forbedres gjennom tilretteleggelse for å opprettholde eksisterende skytebaner i konkurranse med andre hensyn (ny bebyggelse nær skyteanlegg, andre fritidsinteresser)? Vil partiet arbeide for at det skal være gode muligheter til å anlegge nye (støydempede og miljøsikrede) skyteanlegg slik at skytternes behov møtes og rekruttering samt utvikling av sporten.

 

Svar: FrP vil arbeide for at muligheten for å drive skytesport opprettholdes og forbedres. I konkurranse med andre hensyn, må det vurderes fra sak til sak.

 

4. Forsvarsdepartementet har nedsatt en arbeidsgruppe som skal gjennomgå Det frivillige Skyttervesen (DFS) sin framtidsrolle overfor Forsvaret og samfunnet for øvrig. Gruppen er nedsatt etter Stortingets vedtak i fjor høst i forbindelse statsbudsjettet for 2013. Ønsker partiet at dagens modell for DFS skal videreføres eller ønsker partiet endringer? i så fall hvilke endringer ser partiet for seg?

 

Svar: Frp ønsker at DFS skal utvikle seg ut fra de prinsipper og den organisasjon som eksisterer i dag. DFS er en viktig bidragsyter i arbeidet med å bidra med gode ressurser til Forsvaret i form av kompetente skyttere og anlegg som kan nyttes.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en enkeltsak i en politikk som skal være helhetlig, men jeg ser ingenting urovekkende her. Det eneste som jeg reagerer litt på er de ledende spørsmålene og ordvalget NOJS bruker. Det er litt ledende, og skarpe øyne vil nok bruke det for å kritisere. Det er bare retorikk, men greit å holde tunga i munnen. Selv om man skulle ønske det ikke var sånn, så er utfordringa at vi som mener det snarere kan slakkes på våpenloven snarere enn å stramme inn, vi må faktisk henvende oss til våre motstandere med et språk og en tone som blir møtt med forståelse. Det er ingenting som plager vettet mer av meg enn tomskaller som oppfører seg som om det å stemme på et parti er som å være med i et supportergjeng. Sier partiet ditt det og det, ja da vet du hva du skal mene om de sakene.

 

Men det som jeg savner er den andre siden av rettigheter, nemlig ansvar. Jeg tror veien å gå er å begynne å vise hva man kan tilby og gjøre, snarere enn å klage over det man ikke har. Som jegere kan vi ta med folk ut i naturen, gi de innsikt i økosystemer, forvaltning og bærekraft, forståelse og respekt for både natur såvel som maten vi har på bordet, forståelse og respekt for liv, kunnskap om å ferdes i naturen, og ikke minst være bærere av god våpenkultur! Husker ikke hvor det var, men den barnehagen på Svalbard som har lov til å skyte to villrein i året - prakfullt! Å kun snakke om liberalisering er sikreste måte å bli møtt med vrangvilje og innstramminger.

Link to comment
Share on other sites

Rundt unionsoppløsningen i 1905 skrev den breikjæftede Bjørnstjerne Bjørnson til statsminister Christian Michelsen: "Nu gælder det at holde sammen". Han fikk til svar "Nu gælder det at holde kæft".

 

Dette bør vi legge oss på minne nå når det går mot vedtak for den nye Våpenloven. La de vi har valgt bære frem våre argumenter, og unngå at ulike enkeltpersoner skal prøve seg som lobbyister.

Dessverre er det alt for mange av deltagerne på dette forum som i sin argumentasjon vil overbevise politikerne om at vi trenger kraftige innstramminger i Våpenloven.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen tilfeldighet at vi opererer med folkevalgte tillitsvalgte i demokratiet.

Vi som særinteressegruppe har også tillitsvalgte, og bør vektlegge dem. individuelle innspill kan gjøre både nytte og skade, men de vil aldri være demokratisk forankret i våre frivillige organisasjoner.

Link to comment
Share on other sites

 

Forøvrig allerede i dialog med vår neste justis minister ang våpen forskriften

 

:wink: ... Nå er det vel mere enn 50% sjanse for at vår neste justisminister kommer fra partiet Høyre...eller FRP

 

Og våpenlov/forskrift er typisk en sak man forankrer bredt i Stortinget. Ingen partier vil ta støyten alene hvis ett nytt "utøya"-skjer...

 

Vil komme ytterligere begrensninger på halvatomatiske skytevåpen( spesiellt rifle/hagle) grunnet bla på nye skytemasakre i utlandet der denne type våpen er brukt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Monica Mæland tror jeg blir kommunalminister. Slaget om justisminister posten vil stå mellom Ine Marie Eriksen Søreide og Anders Anundsen. En outsider kan være Michael Tetzschner. Per Sandberg er tidligere straffedømt så han blir det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det har nok kommet en del mer på bordet til forbudtankene ja :trist: Eller begrensiningstanken - da det ikke er noen som har ønske om forbud, men heller begrensing i typer og varaiasjoner. En får følge nøye med når saken skal behandles og påvirke "sine" politikere på beste måte (dvs via organisasjonene) og hjelpe til å få på plass en våpenlov som er god for skyttere / Ikke skyttere og samfunnet generelt. I så måte er faktisk AP det eneste partiet som har programfestet at de ikke ønsker noen forbud mot skyting, våpen og jakt i Norge. Hva enkeltrepresentanters utalelser seg om i forkant av et valg, er ikke noe annet en indikasjoner - ikke løfter. (Men det er jo greit å ha i bakhånd, når forhandlingene begynner...)

 

Heldigvis har man så langt hatt en sterk og edruelig behandling av våpensaken etter 22/7 men begrensinger i forhold til i dagens lov er nok å forvente, uavhengig av hvem som sitter med regjeringsmakten. Hvordan skal man da som skyttere og jegere forholde seg til dette? Hvor kan vi påvirke, hva kan vi påvirke og hva er våre primere mål- og hva kan ofres.

Link to comment
Share on other sites

Hør hør!

 

Som vingler mellom MDG og Venstre vil jeg gå god for at i de kretser jeg har vært innom, så mottas tanken om jegere som kunnskapsbærere om natur, både ferdsel og forvaltning i og av den, svært godt. Til og med veganerene lar seg overtale til å bli med på jakt av ren nysgjerrighet når det pakkes pent og pyntelig inn i historie, tradisjoner og respekt for naturen. Jeg opplever og at jeg får være jeger, og ikke må påta meg ei bisarr rolle som en armert hippie.

 

Våpen er heldigvis ikke en sak som er veldig langt fremme i folks tanker. Jeg tror som sagt at veien å gå er ikke å prøve å få størst mulig oppmerksomhet om hva vi vil ha, men hva vi kan bidra med, og at vi har et overskudd til å ta ansvar for flere rettigheter og muligheter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...