Jump to content

Ville du skutt i dette tilfellet?


ejdanielsen

Recommended Posts

jeg vet ærlig talt ikke om jeg hadde skutt eller ikke skutt i det tilfellet der. er mye som spiller inn for min del, er sjangsen for skadeskyting stor, vil jeg kunne sette et godt plassert skudd som førsteskudd? avgjørelsene tar jeg ila 1 sek og er jeg i tvil så skyter jeg ikke, er jeg sikker så skyter jeg.

 

lever etter den regelen her på jakt "er du i tvil så er du ikke i tvil for da er du sikker". for de som skjønner den regelen/ordtaket så er det lett. men her så er det at er du i tvil på om du skal skyte så er du ikke i tvil på at du skal skyte, da holder du igjen skuddet.

Link to comment
Share on other sites

Nei!! kunne prøvd å ropt ut en hilsen til dem og håpet på at de hadde stoppet og hilst tilbake :P

Skyter ikke på dyr i fart, kan godt finne på og prøve å skyte på løpende blink på skytebanen men da kun for morro skyld, øver ikke på og skyte hvis et dyr kommer i 100åhelvett!!

Link to comment
Share on other sites

He-he, blir vel en brannfakkel dette :wink:

 

På "alenejakt", kom det et dyr sånn, så ville jeg vel knapt løfta rifla. Muligens hadde jeg fulgt den i siktet uten å legge fingeren på avtrekkeren, i et slags håp om at den skulle stoppe.

 

På jakt i et lag, etter elg eller hjort, med hund eller hunder - enten tilgjengelig eller i drevet - så kan det hende jeg hadde skutt. Om der var tid til å være sikker nok på kjønn/alder vekt / at dyret er skytbart, til å ha en gjetning om farten, en bedømming om at det er plass foran dyret til et (eller flere) oppfølgingsskudd, om det er nært nok, osv.. tid nok til å forberede seg litt - hvorfor ikke?

Si at dyret kommer over ei svær myr eller jorde eller noe, en noen sekunder fra oppdagelse til en trenger å skyte, og noen sekunder til det forsvinner i skogen - jeg skyter, om det er nært, og dyret er stort. På et rådyr, neppe, en elg, tja.

 

Ref til de videoene vi har sett av drevjakt på villsvin, så vet vi jo at det er flere på Kammeret som vil skyte, eller har skutt villsvin i en slik situasjon, og jeg kan ikke se at det skal være noe forskjellig med hjort? Og vært vært nok på jakt til å ha fått med meg at når en skal ha livet av elgen, og tiden går, ja da skyter folk. Og faktum er at elgen stort sett legger seg pent ned og dør.

 

Mitt inntrykk er bestemt at skadeskytinger kommer ved forhastede skudd, ikke vanskelige skudd.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tja

Jeg har og kommer til å skyte på dyr i fart igjen. Uten at jeg er cowboy av den grunn. Det hele er jo som mange sier her inne avhengi av fart, avstand, skuddfelt, trenig osv.

Men bare utifra bilde ser det ikke ut som jeg ville skutt. Lite dyr i stor fart.

Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke kategorisk avfeie skudd i denne situasjonen ihvertfall. Da ville all drivjakt i hele europa være uforsvarlig.

 

I mange europeiske land er det denne situasjonen du får, stillestående hører med til meget sjeldne tilfeller. Så er også favoritt våpnene ofte halvauto og litt heavy kaliber (9,3x62)

 

Da hører det også med til historien at bak dette dyret så kommer det 50 bikkjer. Dersom dyret skulle bli skadeskutt, tar det ikke lang tid før det er funnet og innhentet. Jeg har opplevd svært få situasjoner der dyrene forsvinner skadeskutt, slik det av og til hender her i Norge. På drivjakt er kanskje dyret skadeskutt i noen sekunder, før neste kule treffer. Det er også ofte svært kort mellom postene.

 

I Norge er det kultur for sikre, presise skudd, som avliver dyret på stedet. I andre land er ikke kulturen slik. Begge deler funker, men jeg er vel ikke i tvil om at dyrene kan lide i noe lenger tid i enkelte andre land.

Link to comment
Share on other sites

Er jo umulig å svare på det utifra ett bilde men hvis situasjonen var oversiktlig, holdet ikke for langt og farten ikke før høy så kan det godt hende jeg hadde skutt. Har gjort det før og kommer helt sikkert til og gjøre det igjen. Er jo ikke bare fordi det er morro at det går noen hundre skudd på løpende elg iløpet av sommeren....

Link to comment
Share on other sites

Jeg med mine skyteferdigheter hadde aldri skutt i en slik situasjon. Men det finnes jo skyttere og jegere som hadde klart å felle hjorten uten større sjanse for skadeskyting vil jeg tro. Jegere som jakter villsvin i polen skyter jo når grisen løper som fy, så hvorfor ville de ikke gjøre det samme med hjorten??

Link to comment
Share on other sites

Ut fra bildet synes jeg denne løp vel raskt. Jeg har ingen prinsipielle betenkeligheter med å skyte på dyr i bevegelse, men terrengforhold, hastighet og ikke minst hvilke muligheter jeg har til å få en balansert skytestilling med god plassering av beina er avgjørende for meg. Stort sett jakter jeg i bratt og ulendt terreng, og da blir slike situasjoner vanskelig fordi skytestillingen blir anstrengt når du står med ett bein mye lavere enn det andre. På flatt og jevnt underlag er slike skudd mye lettere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei.

 

Blir vel en del gjentakelse men Nei, jeg ville heller ikke skutt da dyret har for stor fart,

og skadeskyting for meg er uaktuelt.

 

 

Jeg ville nok plystret og håpet på at dyret stoppet og vært klar med min 7mm rem mag :)

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg er grunneier og hadde ikke skutt. For meg er turen og endel av opplevelsen, og ser jeg at det er hjort der, så kan jeg enten vente å få den til å roe seg, eller ta turen neste dag tilbake og satse på at den er tilbake. Er jeg ikke 100% sikker på fulltreff skyter jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

AG3 og family så detter dette som fluer...

Eller bare la være og satse på at de står rolig på naboposten eller noe. ;-)

SLUTT Å SKRIVE "FAMILY"!

 

Jeg hadde ikke skutt, har enda ikke vært på hjorte/rådyr/elgjakt så har ingen erfaring på området.

Kunne dog absolutt tenkt meg rådyrjakt snart :)

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å si ut fra bilded, har skutt 2 elg i fart, den ene i jævlig stor fart( var påskutt)

Å begge gangene gikk det utmerket, så om ett dyr kommer i lett trav over ei stor åpen flate og holdet ikke strekker seg over 50-60m så smeller det!

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg hadde nok skutt. Under 100 m. og jeg har aldri hatt problemer med dyr i bevegelse, bortsett fra 1. gangen da jeg lærte leksa. Å ikke skyte på dyr i bevegelse er fasit for 1. gangs jegere. Lær deg å beregne foranhold og farten på dyra og du klarer dette greit. Etter 100 + dyr skutt har jeg brent meg en par ganger (selv om alle dyr har falt) ,men allikevel lært nok til å stole på egne ferdigheter. Ser at det er noen erfarne jegere som steiler på skyting på dyr i bevegelse, men har jævlig lyst til å si at man ikke bør være så prektig... :winke1: Alt avhenger av forholdene, og hvis de ligger tilrette(noe du bør se på brøkdelen av et sekund) er det i grunnen bare å knalle på... Dette lærere man seg fort ved en del ettersøksjakter der sikker skuddplassering blir noe underordnet. Ikke meningen å tråkke på noen...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke sikkert at dyret på bildet løper så veldig fort, lang lukker og panorering med kameraet gir inntrykk av stor fart/bevegelse. Men poenget er vel heller ikke det, er man i den minste tvil holder man igjen. Ble fortalt fra en jeger om et slikt skudd som endte i en trestamme så flisene føk og hvor kula havnet er det vel bare vår herre som vet....Ikke bare viltet som risikerer skadeskyting, det er folk uti skævven også og villfarne prosjektiler har man liten kontroll på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ut i fra bildet så nei. Dyr i bevegelse kan være så mangt, Ålesund klubben mener blant annet at et dyr som er på vei opp på fjellet men som blir stanset av at jeger brøler på dyret fortsatt er i bevegelse. Man skal høre mye før øra faller av. Men her ser det ut som dyr i høy fart så her ville jeg ventet til neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Ref til de videoene vi har sett av drevjakt på villsvin, så vet vi jo at det er flere på Kammeret som vil skyte, eller har skutt villsvin i en slik situasjon, og jeg kan ikke se at det skal være noe forskjellig med hjort? Og vært vært nok på jakt til å ha fått med meg at når en skal ha livet av elgen, og tiden går, ja da skyter folk. Og faktum er at elgen stort sett legger seg pent ned og dør.

 

Mitt inntrykk er bestemt at skadeskytinger kommer ved forhastede skudd, ikke vanskelige skudd.

 

K

Jeg har skutt villsvin i god fart men villsvinene er et lite særtilfelle, noe som var helt nytt for meg og noe jeg lærte den ene gangen jeg var med på det. Jeg og fattern bare tilnærmet måpet på første drevet fordi alle skaut som gale. Ved neste drev gjorde vi det samme og det gikk for så vidt greit nok det men det var under slaktingen jeg fant ut hvorfor. Villsvin(og sikkert tam gris også) har svært lite innvoller volummessig i forhold til hjortedyrene vi er kjent med så et treff hvor som helst hadde omtrent null betydning for kjøttødeleggelse. Selv der skudden var gått tvers gjennom mage og tarm, var det helt grei skuring under slakt.

Å risikere et unødvendig vomskudd på en hjort i situasjonen på bildet hadde ikke jeg ansett som noe poeng i. Da drøyer jeg heller holdet godt ut.

Drivjakt i søreuropa er også en helt annen jaktkultur enn hva vi har her hvor det meste er inngjerdet og systematisert for nesten garantert skuddmulighet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...