Jump to content

HELT VILT_ på TV2 i kveld 21:45.


Haraball

Recommended Posts

I og med at det ikke er lov til å ha plass til mer enn en patron i magasinet på magasin hagler på jakt, så er det ikke snakk om å glemme seg. Har man valgt å la det være plass til mer enn en patron på jakt, er det mer enn litt pinlig å bli ferska på TV. (At jeg personlig mener begrensingen burde ha vert to i magasinet er en helt annen sak).

 

Konsekvens? Å ha plass i magasin hagle til mer enn en patron i magasinet på ei jakt hagle, er brudd på viltloven § 20. og straffes iht. samme lov § 56. Så ett eventuelt brudd er faktisk svært alvorlig. (Dette avsnittet er endret).

 

Synes forøvrig Varj har ett meget godt poeng her, om hva man gjør og ikke gjør når en blir filmet.

 

 

P.s. Det er ikke lov å glemme seg å kjøre ti kmt over fartsgrensa, Står onkel der blir det bot. Sist gang jeg prøvde meg med at ti over er jo ingenting, fikk jeg som svar av onkel at forelegget og prikkene var likt for alle. Og så hilste han på gjensyn når jeg dro. Menneskekjennere de karene der. :lol:

 

Seriøst så er det stor forskjell på 10 over og 2 skudd i magasinet på hagle. Det første er det ingenting utover ens egen oppmerksomhet og vilje som hindrer, ett sekund eller to bortpå gasspedalen og man er ti over. Det andre må man for å holde på bil analogien faktisk fjerne farts sperra på lastebilen (Les fjerne magasin sperra). Noe som gjør det første til noe som kan være uoverlagt, mens det andre er ikke kan være noe annet enn overlagt.

 

Angående diskusjonen her inne. Det er ikke snakk om å være perfekt, det er snakk om å ikke gjøre lite gjennomtenkte ting på tv.

For å si det enkelt, hvilken konsekvens får det for andre jegere om jeg går tur i fjæra med feil/ingen magasinsperre i etter puss. Ingen utover muligens for meg selv om jeg skulle prestere å bli kontrollert fordi jeg har vært idiot nok til å fylle hagla med for mange skudd og dratt av alle samtidig på jakt på så alle hører det.

 

Hvilken konsekvens kan det få om noen på beste sendetid bryter loven? Jo det berører omdømmet til alle jegere.

Da blir det klart at man bør si i fra, ikke minst så i hvert fall de som leser her inne får med seg hva som er holdningene blant med jegere. Noe enkelte tydeligvis dessverre tar lett på.

 

P.s. Det betyr ikke at jeg er for at man skal begynne med korsfestelse, det får holde med saklig kritikk. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 298
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sist gang jeg prøvde meg med at ti over er jo ingenting, fikk jeg som svar av onkel at forelegget og prikkene var likt for alle. Og så hilste han på gjensyn når jeg dro. Menneskekjennere de karene der.
Jeg kjenner en pen blondine, som 2 ganger har sluppet unna dette, ved å begynne å grine når tjenestemannen forteller henne at han må skrive ut en bot. Så "likt for alle" er politisk korrekt pissprat.

 

Et godt eksempel er forbudet om å bære kniv på offentlig sted. En ung mørk herremann på Grunerløkka med kniv i lomma, vil bli behandlet annerledes enn en bonde på Jokerbutikken i Verdalen med kniv i beltet. Reglene er der for at politiet skal ha mulighet til å gripe inn i "problemer". Men de pleier til å bruke hodet, og ikke bry seg med "lovbrudd" som er helt harmløse. En Rednekk som "driver skogsrydding med halvautoen" kan være ett problem, men Hofferns tre skudd er og bør være ett ikkeproblem.

Link to comment
Share on other sites

Mener at man kunne godt åpne opp for 3 skudd på småviltjakt.Jeg kunne ha godtatt at man må holde seg til de 2skudda vi har idag på rype og skogsfugl da det ikke er så mye ta dem men til f.eks ringdue og gås som utgjør skade for bønda og kråkefugl som plyndrer reira for egg etc. burde vi ha fått 3skudds regelen som de har i mange andre land.Nevner sverige,finland,england,usa som noen.Faktisk så kommer jeg ikke på noen andre land i verden utenom norge og danmark som har 2 skudd som begrensning på småviltjakt med hagle.Noen andre som vet om noen land med våres strenge begrensning?De nevnte artene over er fugler vi har plenti av og kunne med fordel blitt hardere beskattet.Dette kunne blitt gjort med åpning for 3skudd lovlig mener jeg.

Til informasjon så jakter jeg med halv-auto plompert for 2skudd viss noen skulle lure!

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener også at 3 skudd bør være greit, i det minste to i magasinet så man slipper å ha ett i kammeret til enhver tid. Men det er fullstendig irrelevant for diskusjonen, da man følger loven, og heller forsøker å endre den dersom man er uenig (og har gode argumenter).

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler ikke jeg trenger se programmet i morgen engang... Folk har jo tydligvis ut tra en 10 sekunders trailer for programmet, klart å konspirere seg fram til hva som har skjedd og ikke skjedd...

Jeg hørte tre skudd, men jeg er da ikke klarsynt og vet hvem som skjøt dem... Men dette må være tidenes forum for snåsamenn! Så mange samlet på et sted!!! Jeeeez Louise...

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer fortsatt på hvilken konsekvens en får om en blir ferska av tjenestemenn, uten magasinsperre med tre skudd i hagla? Noen som har erfaring på dette område, vet dette? Synes vel det er rart at det er så stort ettermarked for store magasin til automathagler, kommer det så mange duer på leirduebanen? :lol:

 

Jeg har selv "vanlig hagle" og har heldigvis ikke dette problemt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Straffen kan være alt fra forenklet forelegg til inndragelse av vilt og våpen (hva som er reaksjonen i første omgang vet jeg ikke), her er jo nok av de med begrenset politimyndighet her inne som skal vite dette i detalj.

 

Forøvrig +1 til Varj. Jeg jaktet faktisk ett år med min 1/2auto hagle med plass til to i magasinet (2sk i mag sperre fra fabrikk), før jeg fant ut at det var feil sperre som sto i våpenet (Følger med en ett skudd sperre også på Berettaen). Og ble på den tiden vant til å ha to i magasinet og ingen i kammeret når jeg travet omkring på svaberg o.l. Hagla ble i prinsippet en ett skudd hagle for meg da jeg fikk i rette sperra, så jeg solgte den og kjøpte meg en gammel Baikal Sideligger i stedet.

 

Fant det i Viltloven.

§ 56. (strafferegler)

Med bøter eller fengsel inntil 1 år straffes den som overtrer regler gitt i eller i medhold av denne lov dersom ikke forholdet rammes av strengere straffebud. Under særlig skjerpende omstendigheter kan fengsel inntil 2 år anvendes. Gjelder overtredelsen også naturmangfoldloven, skal straffebestemmelsen i naturmangfoldloven § 75 anvendes.

Overtredelse av loven er forseelse. Forsøk straffes likt med fullbyrdet forseelse. Uaktsom overtredelse og medvirkning er straffbar.

Link to comment
Share on other sites

Synes vel det er rart at det er så stort ettermarked for store magasin til automathagler, kommer det så mange duer på leirduebanen? :lol:

 

Magasiner som støtter mer enn 5 skudd er forbudt å montere på våpenet i det hele tatt, så da hjelper det ikke hvor mange leirduer som kommer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner en pen blondine, som 2 ganger har sluppet unna dette, ved å begynne å grine når tjenestemannen forteller henne at han må skrive ut en bot. Så "likt for alle" er politisk korrekt pissprat

Klassisk historie dette, men gjelder for pene brunetter også.... En venninne av meg lå i venstre fil på firefelten da hun oppdaga avkjørselen til høyre hu skulle til litt for sent. Vrengte bilen over, så hu nesten krasja i en en tilfeldig sivilpolitibil som lå i høyrefeltet. De fikk kaffen i vrangstrupen og holdrt på å ende i grøfta, men satte på sirena, og stoppa henne raskt, klar for å bruke blekk på blokka! Men da hun blei stoppa og :roll: satte seg i grininga ble det en klapp på skulderen og råd om ikke å kjøre idiot igjen...Boten var ikke så nø ye med lenger..... Jaggumeg likt for loven.... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Blir bra å få sett kveldens program. Kanskje er det flere jegere og mange her inne har hisset seg opp uten grunn :lol: .

Jeg har for øvrig ei pumpehagle kjøpt i Norge i butikk som har for kort sperre. Kan ha to skudd i kammeret. Bør jeg spikke meg en ny sperre etter loven :roll: ?

Link to comment
Share on other sites

da må det være lov for Hoff å glemme seg av/ være usikker og ha 3 skudd i hagla si.

På et ikke-direktesendt program på riksdekkende tv, i beste sendetid? Nei, så menn. På den andre siden tviler jeg på at folk flest har fått det med seg at det har funnet sted et avskyelig lovbrudd som ryster samfunnets grunnvoller...

Link to comment
Share on other sites

[...]ei pumpehagle kjøpt i Norge i butikk som har for kort sperre. Kan ha to skudd i kammeret. Bør jeg spikke meg en ny sperre etter loven :roll: ?

Ja, det bør du. At den er kjøpt i Norge betyr ingenting, det er du som er ansvarlig for at de våpen du bruker er i henhold til gjeldende bestemmelser.

Link to comment
Share on other sites

Absolutt, jeg trodde plass til 2sk i mag var lovlig, helt til en dag jeg leste i viltlov/forskrift og oppdaget at kravet ikke var maks to i våpenet men maks ett i magasinet to i våpenet. Ved en nærmere sjekk i Beretta boksen så lå der jaggu en magasin sperre til der, og med den var det maks 1 sk i magasinet. Dette var forøvrig hovedgrunnen til at hagla etter det for det meste ble stående i skapet, og til slutt solgt selv om det var ei nydelig hagle å skyte med.

 

 

@bjorktork Ikke avskyelig, ett pinlig lovbrudd. :wink: (Om det nå var ett lovbrudd da, og ikke en lydmann som la på litt ekstra trøkk fordi det var tøft eller noe slikt).

 

Merk at de fleste her inne ikke sier at det er begått ett lovbrudd, diskusjonen har gått på om det var ett lovbrudd, hvor ille var det i så fall? La oss nå ikke slenge dritt om kammermedlemmer som tross alt har tatt forbehold, eller diskuterer prinsipper.

 

Men kommer det frem at det er ett lovbrudd, så skal knivene slipes. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Viltloven av 1981

§ 20. (bruk av våpen under jakt)

 

Til felling av vilt under jakt kan bare brukes skytevåpen med ladning av krutt.

 

Til jakt er bruk av hagle for mer enn to skudd og helautomatisk rifle forbudt.

 

Bruk av selvskudd til felling av vilt er forbudt. Det samme gjelder bruk av kunstig lys i jaktøyemed, bortsett fra åtejakt på rev, når lyskilden er fast anbragt på husvegg.

 

Departementet gir nærmere forskrifter om de skytevåpen og den ammunisjon som det skal være tillatt å bruke under jakt, og om hvordan våpen og ammunisjon skal oppbevares og medbringes under jakt.

Så, ja også bolthagle, og rett-trekker og lever-action og treløpede og alt mulig. Er det en hagle kan den bare ha mulighet for 2 skudd på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Blir bra å få sett kveldens program. Kanskje er det flere jegere og mange her inne har hisset seg opp uten grunn :lol: .

Jeg har for øvrig ei pumpehagle kjøpt i Norge i butikk som har for kort sperre. Kan ha to skudd i kammeret. Bør jeg spikke meg en ny sperre etter loven :roll: ?

 

Ja det bør du absolutt.

Jeg har selv ei halvauto hagle som jeg har brukt både i sverige og i norge og hadde to forskjellige sperrer til hagla.

 

På en tur i sverige for noen år siden, klarte jeg å miste/rote bort den norske pinnen og bør egentlig rote meg til å ordne en ny selv.

Men foreløpig har jeg vært så lat at jeg heller har brukt andre hagler jeg eier når jeg har jaktet i norge.

 

 

Ellers gleder jeg meg til å se om Hoffern klarer å sørge for noe viltkjøtt til kokken denne gangen :)

Link to comment
Share on other sites

Et godt eksempel er forbudet om å bære kniv på offentlig sted. En ung mørk herremann på Grunerløkka med kniv i lomma, vil bli behandlet annerledes enn en bonde på Jokerbutikken i Verdalen med kniv i beltet. Reglene er der for at politiet skal ha mulighet til å gripe inn i "problemer". Men de pleier til å bruke hodet, og ikke bry seg med "lovbrudd" som er helt harmløse. En Rednekk som "driver skogsrydding med halvautoen" kan være ett problem, men Hofferns tre skudd er og bør være ett ikkeproblem.

 

Latterlig dårlig eksempel forresten...

 

Vil tro en bonde med kniv i beltet ute på bygda, har renere "mel" i posen, enn en i oslo's gater med kniv i lomma..

Link to comment
Share on other sites

Latterlig dårlig eksempel forresten...
Da tror jeg ikke du forstod hva det var et eksempel på. Poenget er at "straffereaksjon" utøves forskjellig fra politiets side (tilsnakk, bøter eller ingen reaksjon). Selv om lovbruddet prinsippielt er likt, behandles folk forskjellig. Dette er etter min mening rikig atferd av politiet. For som du selv sier:"Vil tro en bonde med kniv i beltet ute på bygda, har renere "mel" i posen, enn en i oslo's gater med kniv i lomma..". Men man må være ærlig. At lover og regler håndheves likt for ALLE. er kun politisk korrekt pisspreik. Jeg har tatt danskeferja nok ganger til å se at selv om den mørkhudete andelen av pasasjerer kun er 10-15%, så utgjør de ca 80% av alle som blir vinket inn til tollkontroll. Jeg har ingen problemer med en slik praksis (og forstår hovorfor det er slik). Men å benekte at det er tilfelle, er løgn. Og løgn farer vi vel ikke med, bare for å opprettholde en politisk korrekt image? Mange gjør det. Men så dypt velger jeg å ikke la meg synke i allefall.
Link to comment
Share on other sites

Latterlig dårlig eksempel forresten...
Da tror jeg ikke du forstod hva det var et eksempel på. Poenget er at "straffereaksjon" utøves forskjellig fra politiets side (tilsnakk, bøter eller ingen reaksjon). Selv om lovbruddet prinsippielt er likt, behandles folk forskjellig. Dette er etter min mening rikig atferd av politiet. For som du selv sier:"Vil tro en bonde med kniv i beltet ute på bygda, har renere "mel" i posen, enn en i oslo's gater med kniv i lomma..". Men man må være ærlig. At lover og regler håndheves likt for ALLE. er kun politisk korrekt pisspreik. Jeg har tatt danskeferja nok ganger til å se at selv om den mørkhudete andelen av pasasjerer kun er 10-15%, så utgjør de ca 80% av alle som blir vinket inn til tollkontroll. Jeg har ingen problemer med en slik praksis (og forstår hovorfor det er slik). Men å benekte at det er tilfelle, er løgn. Og løgn farer vi vel ikke med, bare for å opprettholde en politisk korrekt image? Mange gjør det. Men så dypt velger jeg å ikke la meg synke i allefall.

 

Hvis kniven er en del av bondens arbeidsuniform er det ikke noe problem. Jeg tok da ikke ut hverken stanleyen eller morakniven fra jobbtøyet mitt når jeg skulle handle på butikken i pausen eller på vei fra/til jobb da jeg jobbet i byggebransjen.

Meg bekjent er vel en bonde på jobb hele tiden nesten.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noen som fant noe feil med dagens program ?

Jeg sitter å venter på at folk skal slakte Hofferen!

Hva med bomskuddet, burde han bommet ?

Gjorde han godt nok ettersøk ?

 

Kom igjen nå folkens, frem med tjære og fjær !

Link to comment
Share on other sites

Noe som har erfaring med siktemidlet på halvautoen forresten?

 

Det ser ut som RedRing siktet.

http://www.redringsight.com/

 

Jeg har så vidt testet det, og det fungerer bra det, og bedre enn bare korn og skinne etter min mening.

 

Jeg har en hjemmesnekra versjon som bruker noe av det samme prinsippet, men uten batteri som jeg har brukt i mange år(18), og det fungerer veldig bra :)

 

Når det gjelder denne episoden, så synes jeg denne var bedre, men det var stusselig lite jakting og litt kleint resultat denne gangen også.

Men kokken fikk da i det minste nok viltkjøtt til å lage en forrett :)

Link to comment
Share on other sites

Er vel noen som biter seg i tunga nå :D

 

Hvorfor det egentlig? Er jo ingen i denne tråden som har hevdet at det var tre skudd, kun at det så/hørtes slik ut og dersom det skulle vise seg å stemme etter at episoden var sendt, ville det vært uprofft/ulovlig/uproblematisk/teit/barnslig/osv. Deretter en utskeielse vedr hvor galt det ville vært osv, som er like gyldig uavhengig av resultat.

Link to comment
Share on other sites

Latterlig dårlig eksempel forresten...
Da tror jeg ikke du forstod hva det var et eksempel på. Poenget er at "straffereaksjon" utøves forskjellig fra politiets side (tilsnakk, bøter eller ingen reaksjon). Selv om lovbruddet prinsippielt er likt, behandles folk forskjellig.

Dette er feil, det er ikke lovbrudd å gå med kniv når man har aktverdig grunn for det. Derfor blir det forskjeller, noe er klart lovligt, og annet mistenkes for å være ulovlig og blir påtalt. At politiet som oftest faller ned på ulovlig litt for lett er en annen sak. (Og det har de fått brynt nesa på i retten også). Men kniv i lomma i oslo sentrum er normalt ikke aktverdig med mindre man er på jobb eller på vei til eller fra aktiviteter der kniv er aktverdig verktøy (Og jeg snakker ikke om tur på bingo som det har vert litt om i media i det siste).

 

Ellers gikk jeg jaggu glipp av helt vilt (Moto GP fra qatar kom i veien, Rossi overbeviste med sin råe oppkjøring til andre plass :D ). Er det noe sted det er mulig å se programmet? Går det i reprise?

Link to comment
Share on other sites

Varj: husker du denne?

Alt i alt syns jeg programmet funka bra, og det eneste de virkelig fortjener pes for er de 3 hagleskudda på rappen.

 

Det er et friskt pust i dagens tv-verden at ting ikke er gjennomregissert, hvor man faktisk ender opp med fiasko. Selv om de tapte mange poeng hos meg på å ikke spise måka :)

Link to comment
Share on other sites

Thos

Hvis kniven er en del av bondens arbeidsuniform er det ikke noe problem
Jeg syntes ikke det er et problem, uansett om det er en del av arbeidsuniformen eller ikke. Som sagt, forbudet mot å bære kniv på offentlig sted, er ikke laget for tilfeller som han. Dermed vil han sansynligvis heller ikke få noen straffereaksjon for det. Selv om det egentlig er et like stort lovbrudd, som østkantgutten i Oslo sitt lovbrudd. Jeg sier ikke at noe er galt med dette. Jeg sier bare at det er galt å påstå at alle behandles likt når det kommer til straffereaksjoner fra politiets side. For det gjør de selvfølgelig ikke.
Link to comment
Share on other sites

Dette er feil, det er ikke lovbrudd å gå med kniv når man har aktverdig grunn for det
Jeg er fult klar over regelen med aktverdig grunn. Men det er ikke feil å påstå at 2 personer uten aktverdig grunn kan bli behandlet ulikt. Det skjer stadig vekk.
Link to comment
Share on other sites

Varj: husker du denne?

Alt i alt syns jeg programmet funka bra, og det eneste de virkelig fortjener pes for er de 3 hagleskudda på rappen.

 

Det er et friskt pust i dagens tv-verden at ting ikke er gjennomregissert, hvor man faktisk ender opp med fiasko. Selv om de tapte mange poeng hos meg på å ikke spise måka :)

 

Du hoppet elegant over følgende:

 

Og jeg tviler sterkt på at det kom fra en annen skytter, basert på rekkefølgen, posisjonene de stod i, og at man faktisk så løpet. Men krysser fortsatt fingrene for at jeg tar feil fram til programmet kommer på lufta.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...