Jump to content

HELT VILT_ på TV2 i kveld 21:45.


Haraball

Recommended Posts

Kjekt at det viste seg å være to skyttere, og dermed lovlig. Ellers synes jeg det er litt lite jakt, og mye mat. Men slik var det jo i den danske utgaven også. De skal ha for at de jakter i fri natur, og ikke i viltfarmer slik som danskene gjorde i en rekke programmer. Kan ikke være lett å få uttelling med kokk, lydmann og kameramann på slep :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 298
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tror at når man kommer til slutt så er denne serien bra, og det er viktig at man viser jakt som en stueren aktivitet i Norske medier også.

Og en del brukere her på kammeret og andre fora selvsagt, kanskje lærte at man ikke skal dra for raske sluttninger.

Og at jakta foregår langt fra tastaturet.

Link to comment
Share on other sites

Slike TV produksjoner kan nok ha elementer av "fiction" pga tid osv. Det jeg lurer på; om de tilberede denne jerpen uten å la den henge til mørning først ? og hvis ja; smakte det godt ?

 

Ingerid Espelid Haavig hadde jo "juksa lite" og hadde fedige løsninger der tidslinja ville blitt lang.

 

Har noen her inne smakt fugl, rykende fersk ?

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg skal dra noen lang diskusjon, så er ikke din siste sitering i det innlegget jeg tok sitatet ditt fra.

Forventer nesten at du leser alt jeg skriver om du skal kommentere hva jeg mener, istedenfor å klippe ut ting som antyder at jeg mener det du ønsker at jeg skal mene.

 

Det er årsaken til det, se på side 3.

Det var faktisk du som dro igang denne diskusjonen om disse tre skuddene.

Nå startet den diskusjonen før jeg i det hele tatt så programmet, så det har jeg vanskelig for å tro.

Men uansett er det ikke noe galt med diskusjonen, selv om vi kan være glade for at den ikke var reell.

Link to comment
Share on other sites

Slike TV produksjoner kan nok ha elementer av "fiction" pga tid osv. Det jeg lurer på; om de tilberede denne jerpen uten å la den henge til mørning først ? og hvis ja; smakte det godt ?

 

Ingerid Espelid Haavig hadde jo "juksa lite" og hadde fedige løsninger der tidslinja ville blitt lang.

 

Har noen her inne smakt fugl, rykende fersk ?

 

Har spist ett par timer fersk rype.. smakte fortreffeligt....

Link to comment
Share on other sites

En stor del av diskusjonen etter første programmet bør vel gi en del her inne en pekepinn på at man bør vente til en ser en helhet før en blåser opp og starter kritikken... :lol:

 

Synes ikke programmet er topp selv jeg heller, men det er av andre grunner. Som at jegeren framstilles som en over-maccho person med møkkete fingre (og ergo ditto vanter...), full av kniver og alskens utstyr, samt at jeg ikke helt liker personen i utgangspunktet. Men at karen har jaktforståelse skjønner man jo, og at han kan formidle jaktglede til det norske folk holder jeg for sannsynlig. Synes det er bra at man viser bom skudd og skadeskyting. Selve ettersøket kunne vært gjort bedre, eller man kunne nevnt i filmen at man evt. friskemeldte på bakgrunn av å ha studert bildene. Men alt i alt tror jeg nok at den jevne seer vil si at skuddet ble fulgt opp, når man først var uheldig. Det vises oppriktig skuffelse og ydmykhet for å ha skadeskutt ett dyr, og ettersøk med ettersøkshund som konkluderte med at dyret var friskt. Og av den grunn tror jeg at jegerne vil bli oppfattet som seriøse av vanlige seere. Og det er det viktigste synes jeg.

Det vises at det ikke er bare å gå ut å skyte vilt. Man må jobbe for det, og det er ingen garantier. Veldig bra, i motsetning til enkelte andre jaktfilmer der det ene perfekte skuddet avløser det andre og seerne får en følelse av at man bare kan plukke ned vilt.

 

Jeg også reagerte på at storfugl også inkluderer orrfugl, jerpe og ringdue. Men hva gjør vel det i den store sammenheng... ingenting. Kun ett definisjons spørsmål.

Jeg kommer nok til å se de andre episodene også. Selv om jeg ikke liker personen... kanskje gjør jeg det når serien er slutt.. :winke1:

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Skuffende at det ble fugl på de da.. var skikkelig spennt på hvordan han skulle tilberede den måren :lol:

 

Den hadde nok forsvunnet på mystisk vis :winke1:

De hadde sikkert funnet på en god forklaring på hvorfor de ikke kunne tilbrede den selv om de evt ikke skjøt noen fugl.

 

Helt fersk fugl går bra å tilbrede og smaker godt, men den kan bli veldig seig om man venter til den blir kald og full dødsstivhet har inntruffet.

Så det beste er å fyre opp bålet kort tid etter felling :)

Link to comment
Share on other sites

Flyfisher

Behovet for mørning inntrer etter at rigor mortis (dødsstivhet inntreffer).

Det beste og møreste kjøttet er nyskutt.

 

Jeg bruker alltid å pakke fugl inn i avis, for så å legge den i sekken, slik at den beholder kroppstemperatur lengst mulig.

Da "kjøper man seg noen ekstra timer" før dødsstivheten inntreffer.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel vanlig i hele Asia/Afrika m.fl, at man setter på risen, potetene etc., for så å kappe hodet av høna.

Begrenset tilgang til kjølere og frysere gjør maten temmelig kortreist :D

Har prøvd det selv. Mørt og godt. Brimi`en gjorde det vel flere ganger med rype i "Gutta på tur" programmene.

Link to comment
Share on other sites

Så ikke første episode, men har fått med meg den særdeles interessante greia om tre skudd over flere sider. Satte meg til i går kveld og koste meg med hva jeg syntes var et bra program, hvor jeg også må innrømme at det bredte seg et fett glis da det viste seg å være to jegere på de tre skuddene...

 

Synes det er kjempefint å vise jakt hvordan det faktisk foregår for de fleste. Jaktfilmer gidder jeg aldri kjøpe eller, for det viser stort sett det perfekte støtt. Sitter heller og stirrer på en nymalt vegg for å se malingen tørke fremfor jaktfilmer (utrolig nok har jeg fått et par, tre, men de har jeg aldri sett!). Er riktignok ikke så hypp på gourmetkokking i skogen, for det er så himla langt fra de tørre brødskivene jeg hiver i meg! Ellers var kokken et stort pluss. Entusiasme og spenning over noe som for han var helt nytt. Øker underholdningsverdien! :)

 

Ser frem til fortsettelsen! :)

Link to comment
Share on other sites

Flyfisher

Behovet for mørning inntrer etter at rigor mortis (dødsstivhet inntreffer).

Det beste og møreste kjøttet er nyskutt.

 

Jeg bruker alltid å pakke fugl inn i avis, for så å legge den i sekken, slik at den beholder kroppstemperatur lengst mulig.

Da "kjøper man seg noen ekstra timer" før dødsstivheten inntreffer.

 

 

Takker for tipset !

 

Det skal prøves, jeg har (i de seinere år) latt vilt henge ...godt og lenge for å få max mørhet i kjøttet

Link to comment
Share on other sites

En stor del av diskusjonen etter første programmet bør vel gi en del her inne en pekepinn på at man bør vente til en ser en helhet før en blåser opp og starter kritikken... :lol:

 

Mvh Dagl

Dette er vel det mest fornuftige som er sagt i hele denne tråden :clap:

Link to comment
Share on other sites

Skumleste gjennom tråden nå. Rart å se hvordan mange roper ulv angående antall hagleskudd for å så holde helt kjeft når programmet har blitt vist. Må være pinlig for den det gjelder...

 

 

Egentlig ikke, det viser bare at det var en dårlig/klønete fremstilling av situasjonen. Muligens med full overlegg for å kapre flere seere til oppfølgingen??? Isåfall var det et sjakktrekk :D

Link to comment
Share on other sites

Synes det er kjempefint å vise jakt hvordan det faktisk foregår for de fleste. Jaktfilmer gidder jeg aldri kjøpe eller, for det viser stort sett det perfekte støtt. Sitter heller og stirrer på en nymalt vegg for å se malingen tørke fremfor jaktfilmer (utrolig nok har jeg fått et par, tre, men de har jeg aldri sett!). :)

Send gjeerne de filmene til postkassa mi :P

Link to comment
Share on other sites

hylekor hylekor.....

syns nå da at vi heller skal rose tv2,jegeren og kokken som sender det programmet på norsk tv

og så har vi alle besserwissere som tror dem kan det her bedre kan egentlig bare holde seg unna tråden!

Link to comment
Share on other sites

Tydelig at media vet hvordan de skal engasjere for å skape blest om programmet :) Genialt! Jeg synes programmene har vært helt ok. Det jeg finner rart på et forum med overhengende flertall av menn, er at ingen har reagert på de evige kjærlighetserklæringene til de hjemme. Jeg trodde menn "la igjen" kona hjemme og koste seg med kompisene sine med manneprat og dertil jakt- og fiskehistorier :) Så for min del, litt mindre "savn". Det virker ikke som de er borte en "Lars Monsen dag", så det er jo ikke for så lenge av gangen. ;)

 

Det jeg derimot liker veldig godt er å se de jakte, at ikke er ufeilbarlige (sjekk av jeger/børsje etter bom på hjort) og at kokken tilbereder villtet med lokale varer og ting han finner rett ved sin side i naturen. Mye god inspirasjon til å selv tilberede middagen (forhåpentligvis) til høsten. :)

Link to comment
Share on other sites

...Det jeg finner rart på et forum med overhengende flertall av menn, er at ingen har reagert på de evige kjærlighetserklæringene til de hjemme. Jeg trodde menn "la igjen" kona hjemme og koste seg med kompisene sine med manneprat og dertil jakt- og fiskehistorier :)

Kokken er nyforelsket og Hoffern skuespilller... jeg har jakta med karer i 20 år og ikke ÈN sier noe pent om hun der hjemme. Hun blir ikke nevnt med et ord faktisk :) Er man på jakt så er man på jakt - da er det jaktprat det går i.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. I løpet av de åra jeg har jakta, så har det vært ytterst sjelden eller aldri at vi har sittet og pratet om damer når vi er på jakt.

Det gjelder også når det har vært med damer på jakta.

Da prater vi om jakter vi har vært på, jakta vi er på og jakter vi planlegger eller har lyst på.

 

Når vi møtes utenom jakt, så kan det vel hende at det blir litt prat om damer innimellom all jaktpraten :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes programmet er bra, selv med noen mangler. Men når en er på jakttur så er det som regel med "likesinnede" og en forveksler erfaringer og historier fra turer og situasjoner. Hva skal "Hoffern" veksle med en som har null ide på hva dette dreier seg om og er opptatt av blomster og dekerasjoner i campen :lol:. Syntes sammensetningen var spenstig. Jeg tar det for hva det er og blir underholdt av programmet og det er vel meningen med det. Og en ser jo de blir oppriktig glade over utbytte. Ser frem i mot når de skal på elgjakt, særlig med tanke på bygutten som skal oppleve det.

Link to comment
Share on other sites

Som den grinebiteren jeg er: Jeg synes ikke serien er noe tess i det hele tatt. Småteit. Stettglass og instant kitchen på planet er for sløyt. Derimot kom jeg tilfeldigvis inn på et program som het noe sånt som "Gleden ved å vente" eller noe sånt, om to gode karer som jakta hare. Det lille programmet var veldig trivelig, og det til tross for at de brukte schweizerstøver :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...