Jump to content

Oppfordring: Plukk opp tomhylsene når dere er på jakt


Johs

Recommended Posts

Når når vi (snart) er midt inn i jaktsesongen vil jeg bare oppfordre alle til å ta med seg tomhylser og annet søppel hjem fra jakta. Burde i grunnen vært selvsagt men er nok dessverre ikke alle som gjør det. Vil også oppfordre til å plukke med andres tomhylser og søppel hjem fra fjellet. Eller i minste fall putt dem i nærmeste steinrøys. Jeg syns søppel av alle slag skjemmer voldsomt i naturen og vet mange turgåere ergrere seg over tomhylser i fjellet. Siden tomhylser er direkte linket til oss jegerer er det spesielt dumt å slenge de fra oss.

Link to comment
Share on other sites

Støtter denne!

Vi er noen gutter som jakter sammen hver høst, og vi har fast policy på å plukke opp alt av tomhylser etter oss. Tviler nesten på det er så mange andre enn oss som bruker opptil et kvarter i slengen på å finne tomhylser i steinura etter at Benelliene har gjort sitt :mrgreen:

I tillegg så tar vi med oss alt annet vi finner av gamle juicepakker, plastemballasje, hermetikkrester, tomhylser, spritflasker (tomme dessverre), plastposer, isopor og gud vet hva vi finner.

Vi slutter aldri å bli overrasket over at det skal være så lett å ta dritten med seg ut på tur, men så vanskelig å ta med seg hjem igjen... :roll:

Link to comment
Share on other sites

No problemo. Både rifle- og hagle hylser blir med meg hjem etter endt jakt.

 

Sånn har det alltid vært. Jeg hater å finne søppel i naturen. Da kjenner jeg at jeg blir frustrert og sur. Derfor rydder jeg alltid opp etter meg sjøl, men andres søppel angår faktisk ikke meg, så det blir liggende.

Link to comment
Share on other sites

Plukker alltid opp tomhylsene, men det hender desverre at en og annen blir borte..

 

Mistet to stk idag, letet, men måtte gi opp etter en drøy halvtimes søk. :cry: Det er så urettferdig igrunn, de var jo bare ladet 15 ganger, og hadde sikkert en del runder til igjen i seg.. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Av en eller annen grunn, etter at kruttrøyken har lagt seg, så står jeg der med alle hylsene i lommen......sånn helt ubevist. :lol:

 

Morten er nok inne på noe av grunnen antakelig... :wink:

 

+1!

 

Skjøt to skudd på en stakkars revetass i går, og krabba rundt på jordet uten å skjønne hvor hylsene hadde landa... Helt til jeg putta hånda i lomma etter avstandsmåler'n :wink:. Der lå det to nydelige, nyskutte tomhylser og oste 560 :mrgreen:. Man slenger da ikke fra seg gullet sitt i skog og mark... fysjom!

 

Ellers må jeg si det er flott at noen har fokus på dette! Det betyr at jeg ikke behøver å gi opp enda selv, heller! Jeg blir drit forbanna på søppel som "urbane" jegere og turgåere slenger fra seg, vante som de er med at kommunen kommer og soper etter dem :evil: !

Link to comment
Share on other sites

 

Den andre gangen var det 5stykk 308win med nosler BT kuler som sikkert en rådyr jeger hadde mistet.

 

Kan hende at han hadde sett hva disse kulene gjorde med slaktet hans........... :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Hehe hadde det vært 4 av de og i annet kaliber så....Men har brukt de i 308win selv og syns ikke det er så ille jeg da....Men det skal sies att etter jeg startet lading ble det 165grains kuler og litt lavere hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar alltid med meg hylsene fra skogen, med ett unntak; Når jeg føler å ha behov for oppfølgingsskudd repeterer jeg farlig fort. Hylsa lander da i lyngen et sted jeg ikke ser.

Men, jeg leter jo etter dem. Messing fra Lapua er dyrebare saker :wink:

 

Og når det er sagt; det har hendt meg kun to ganger at jeg har MÅTTE gitt oppfølgingsskudd. Dette er selvsagt to for mye, men må man så må man. Er jeg sikker på førsteskuddet, finner hylsa veien til lomma selv.

 

Ellers har vi "tradisjon" på en stygg-godTM post at det skal settes ei hylse på ei grein for hvert dyr...men jeg syntes at det blir noe annet enn at det skal ligge tomhylser strødd utover skogen..

 

Har enda ikke lagt igjen ei haglhylse i skogen..!

Link to comment
Share on other sites

Sjølvsagt! :mrgreen: Vi legger da ikke igjen plast og metall i vår vakre natur!

På småviltjakt får ikke tomhylsene berøre bakken i det hele tatt. Etter skuddene lurer jeg av og til på hvor tomhylsene ble av.... Da er det bare å kjenne etter i jakkelommen, og der er de alltid. Mye leirdueskyting og ejector på haglene har lært meg å "ta imot tomhylsene"

Link to comment
Share on other sites

Tomhylser er det eneste søppelet jeg tolererer på fjellet. Syns faktisk nesten det er litt trivelig å finne en falmet haglepatron i lyngen. Så kan man spekulere i hvilken situasjon det var og hva resultatet blir, og forhåpningen stiger jo litt, for her har det vært fugl.

Men jeg bruker jo selv bare haglepatroner av papp, med alternative haggel...

Miljøvennlig slik jeg ser det.

Link to comment
Share on other sites

bruker faktisk ikke å ta med meg tom hylsene :P som regel finner jeg ei myr, sparker ett hull legger hylsene neddi og graver over. egentlig en uting. får på oppfordring av dere begynne å ta det med hjem ;) de er jo trossalt lettere etterpå så vekt er ikke noe argument.

Link to comment
Share on other sites

bruker faktisk ikke å ta med meg tom hylsene :P som regel finner jeg ei myr, sparker ett hull legger hylsene neddi og graver over.

Tips: Kaffebålet ;)

 

Sjøl har jeg også et litt anstrengt forhold til tomme haglpatronhylser i fjellet. Særlig etter etpar episoder i begynnelsen av karrieren:

1: Oppdage gamle tomhylser, banne over late svin

2: Stoppe, bøye seg ned, plukke opp

3: Glo med fårete blikk etter hvite vinger idet de blir borte bak nærmeste lille høyde

 

Jeg plukker fremdeles opp tomhylser jeg finner, men jeg har forlengst begynt å vente noen sekunder for å se meg om etter at jeg har stoppet opp før jeg bøyer meg ned for å plukke opp...

Link to comment
Share on other sites

 

Sjøl har jeg også et litt anstrengt forhold til tomme haglpatronhylser i fjellet. Særlig etter etpar episoder i begynnelsen av karrieren:

1: Oppdage gamle tomhylser, banne over late svin

2: Stoppe, bøye seg ned, plukke opp

3: Glo med fårete blikk etter hvite vinger idet de blir borte bak nærmeste lille høyde

 

Jeg plukker fremdeles opp tomhylser jeg finner, men jeg har forlengst begynt å vente noen sekunder for å se meg om etter at jeg har stoppet opp før jeg bøyer meg ned for å plukke opp...

Riktig Sako 30-06, dette må vel være ett av de aller beste tipsene til nye støkkjegere på lirypejakt :roll: Nemlig å stoppe opp ofte, speide, og være beredt på oppflukt. De som ikke stopper opp går forbi maaaaange liryper i lyng og kratt. :idea:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...