Jump to content

308 win på elg ?


OnklMartin

Recommended Posts

Siden det er litt labert her i disse høytider, vil jeg gjerne slenge ut noen spørsmål.

 

Først! Godt nyttår kammerater.

 

Så til saken ! Har en Tikka T3 i 308 stående i skapet. Har ikke fått gleden av å jakte med denne enda. Bare prøveskutt og ladet opp noen jaktskudd.(150grn Nosler E-tip)

Børsa er kjøpt inn med tanke på rådyrjakt som jeg i hovedsak jakter 99% av alle turer jeg er ute i skogen, men samtidig ha et kaliber som klarer storvilt.

 

Tanken var å bruke dette på jakt av rev til elg, men kjenner jeg er littegranne skeptisk til å bryne meg på skogens konge med "bare" 308 win.

 

Er det grunn til bekymringer eller er bare jeg som ser litt galt på kaliberet?? Veit jo det ikke er det optimale elg kaliber, men gjør det jobben på større dyr ??

Kanskje noen rutinerte elg jegere som bruker dette og har lyst til å legge igjen et svar hadde vært flottanes.

 

Takker til alle som tar seg tid til et svar, men er svaret kjøp nytt, søk i gamle tråder osv så kan svaret like gjerne utebli.

Link to comment
Share on other sites

.308 win er litt snaut til elg ja, så skjønner at du er skeptisk. Selv ville jeg ikke skutt mot elg med noe mindre enn en .44-40 WCF...

 

 

 

 

 

:mrgreen:

 

Neida.... .308 er et supert elg-kalliber. Du trenger ikke noe annet...

 

Men hvis du vil ha "Det optimale elg kaliberet, så vurder en ekstra børse i 9,3x62.. Men blir jo dyrt med en ekstra børse for 1% elgjakt, når du har en .308 som er mer enn god nok...

Link to comment
Share on other sites

Og ei homogen kule i 150grn skal gjøre jobben da ? Svak for nosler kuler og valgte E-tip siden den så veldig fjong ut på reklamen :P

 

Burde ikke stille slike noob spørsmål, for kaliberet tilfredstiller krav til annslag så jeg er ikke i tvil at det er "drepe"evne i den. Men jeg har absolutt ingen erfaring fra elgjakt.

Men liker jo at det er såpass punch at man slipper unna ettersøk og pine for dyra. Men så vil jeg da nevne at i løpet av jakt "karrieren" så langt er det 1 skudd pr. dyr. Og det er det jeg ettersteber i enhver anledning såklart.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke et noob spørsmål, og hadde det vært det, hadde det ikke vært galt å stille det.

 

Kaliber til elgjakt er mye dikutert, og det er 100 vis av meninger.. Og en del sverger til grove/kraftige kallibre.

 

Jeg har tidligere vært en "magnumfreak", men jaktet i år elg med 6,5x55.....

 

Men dersom du vil jakte med homogene kuler, kan det være en ide å gå opp litt i kulevekt... Men jeg mener fremdeles at .308 gjør jobben godt på elg.

Link to comment
Share on other sites

Sitering av ovenforstående innlegg er slettet jmonsen.

 

Mulig jeg bommer nå, men trodde greia med homogene var at man kunne gå ned en vekt"klasse" og få lik penetrering. Feks 150 homogen tilsvarer 168grn blykule. For kjøpte inn ei pakke 168grn barnes, men i følge QL så ble det for høyt trykk.(ikke jeg som gjorde di beregningene)

Link to comment
Share on other sites

Jakta tidligere elg med 308w brukte 180grs Oryx. Funka som snus d. 150 grs homogene (feks TSX) eller gode kuler rundt 180 grs(Feks Oryx, Nosler, Mega) er god elgmedisin under normale omstendigheter. Sett mye dau elg som er skutt med dette, den er ikke så hard å få livet av.

Link to comment
Share on other sites

Veit jo det ikke er det optimale elg kaliber, men gjør det jobben på større dyr ??

Nå har du blitt grundig bløffet ja :lol: . 308 er like optimalt som andre standardkalibre. Det lengste holdet jeg har skutt elg på med 308 er 330-340 m (ja det er langt, men jeg gidder ikke fortelle hele historien nå). Det var en voksen okse, den fikk to tette, og begge kulene stod i skinnet på baksida. Det var med 150 eller 165 grs fusion. Siste elgen jeg skjøt med 308 var et ungdyr på 200 m med Barnes ttsx. Ett skudd og 5 m fluktstrekning. Ikke bry deg med så voldsomt tunge kuler, og ihvertfall ikke tunge homogenkuler. Dasken er tilstrekkelig uansett bare dasken sitter der den skal. Skal forøvrig ikke stikke under en stol at jeg bruker endel 338 og har blitt mer og mer glad i denne, men det er kun og alene pga skuddreaksjon. Får mye tydeligere skuddtegn med den, men 308en er mye finere å bære. Og elgen dør fort uansett.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg bommer nå, men trodde greia med homogene var at man kunne gå ned en vekt"klasse" og få lik penetrering. Feks 150 homogen tilsvarer 168grn blykule.

Jeg var som vanlig (for meg) litt utydelig....

 

Ett homogent prosjektil* er nødvendigvis lettere enn ett like stort prosjektil med blykjærne.... Derfor er noen mer komfortable med større diameter/kaliber ved bruk av homogene kuler, for å få en høyere vekt på prosjektlilet, eks .338 i steden for .308...

 

Personlig er jeg usikker på hvor mye det har å si, men jeg er litt old school, så jeg liker store og lange prosjektil...

 

For å få god og dyp penetrasjon, er man avhengig av en god restvekt etter ekspansjon, og der scorer jo de homogene kulene godt. Men ikke så mye bedre enn bondede premier kuler. Jeg vil tro at restvekten på en 170rns swift a-frame er høyere enn på en 150grns Barns X...

 

(*- et homogent prosjektil som ikke er av bly selvfølgelig :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er restvekten høyere i gram eller grains da utgangspunktet er et helt annet. Men hvor langt gjennom elgen trenger du å skyte? Dessuten vil man ofte lade lettere kuler til høyere fart, som vil kompensere en del for vektforskjellen. En annen ting er at homogene kuler fort kan bli for lange i 308 hvis de blir for tunge med den følge at de ikke stabiliserer skikkelig og blir vanskelige å lade til brukbar presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også skutt endel elg med 308. Fungerte finfint ved bra skudd, men om jeg skulle ta opp elgjaktkarrieren igjen vil jeg helst ha noe krafigere som kompenserer for dårlige skudd.

Jeg personlig mener at man ikke skal kompensere for dårlige skudd nettopp fordi da begynner man å slurve mer med hvor man setter skuddet. Nå skjønner jeg at mange jakter på andre måter enn det jeg foretrekker og at det kan være hensiktsmessig å ha noe sprekt på lur i visse situasjoner. Likevel, hvis man var mer opptatt av å sette skuddet skikkelig og da heller kanskje må lure seg innpå den ekstra 50 meteren, så gjør man det. Kanskje ryker skuddmuligheten men ærlig talt, vi er ikke vel ikke akkurat magre her på berget? På en annen side velger jeg heller å skyte på et stillestående mål på 300 meter enn en bevegelig mål på 75 meter.

 

Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ingenting er som en skikkelig 6,5x55- eller 308 W-"for svakt til elgjakt"-diskusjon, spesielt når det er lenge til jakta. Da kommer det, ganske programmessig, en del litt merkelige påstander!

 

308 W har et høyere definert kammertrykk enn 30.06, og kaliberet, og dermed våpnene, er ca 50 år "yngre". Derfor lader mange ammo-produsenter disse kalibrene til samme hastighet med samme kuletype/-vekt. Da blir det sannelig ikke lett for elgen å vite om den skal dø av kula som treffer den i 716 m/s, eller ikke, så lenge ingen har fortalt den fra hvilket kaliber kula er skutt!

 

Men dersom du vil jakte med homogene kuler, kan det være en ide å gå opp litt i kulevekt....
Vanlig kulevekt ved tradisjonelle jaktkuler i 308 W er 180 grains - skal du OPP i kulevekt, blir kula så lang at den vil gå nesten til bunns i hylsa! Og sannsynligvis bli så dårlig stabiliset at den "tumler", straks den treffer viltet. Du får sannsynligvis også så liten plass til (grovt og saktebrennende, pga. den store friksjonsflaten og kulevekta) krutt at kula nærmest vil rusle ut.

 

Jeg har skutt mange elg med 150 grs BX, og alle kulene har gått tvers gjennom, og elgene har ikke skjønt at kula var for lett, og lagt seg til å dø. Sjøl om dette var "alminnelig spreke" heimeladninger i 30.06, er jeg ikke det minste i tvil om at alminnelige ladninger i 308 W også ville lagt elgen effektivt. Finner du gode, homogene kuler i 140 grs vekt, bruk dem i 308 W og tilsvarende kaliber, bruk 150 grs i 30.06 etc., og evt 165 grs i 30 magnum-er (skal jeg bruke homogene kuler i 308 NM, blir det, i tilfelle, 150 grs.).

 

Jeg har også skutt endel elg med 308. Fungerte finfint ved bra skudd, men om jeg skulle ta opp elgjaktkarrieren igjen vil jeg helst ha noe krafigere som kompenserer for dårlige skudd.
Skal en være sikker på å kompensere for dårlige skudd, er jeg enig i at en bør gå en del opp i kaliber -
skulle kanskje greie seg?

 

Men du mente kanskje ikke "dårlige skudd", men heller "ikke optimale skuddvinkler"? I så måte er du kanskje inne på en av mine kjepphester - at en, ved alminnelig posteringsjakt, sjelden får muligheter til de ideelle sideskuddene på stillestående vilt! Som oftest må en avfyre førsteskuddet mot viltet når en ser det mer eller mindre skrått forfra. Dette er det svenskene kaller "skott mot bogspetsen", og som de (med erfaring fra 6,5 med dårlige kuler) fraråder. Ved slike skudd må en skyte gjennom tykkeste bogen på skrått, og risikerer også å treffe storbeina. Da er kraftig kaliber godt å ha, men enda viktigere er skikkelige kuler! Myke blykuler vil "soppe opp" i muskulaturen, og stoppe, hvis de treffer bein.

Link to comment
Share on other sites

Siden du spør så skal jeg svare........ :D

 

Har skutt endel elg med 308win og alle har møtt Jesus. Men, for meg personlig så valgte jeg å bytte til grøvere kaliber. Av den enkle årsak at jeg ønsker å se skuddreaksjon på dyret. Som hundefører har jeg også korte hold og ofte dårlig tid til repetisjon. Den følelsen det gir meg av å se kuleinnslag er en viktig greie for meg. Og 375H&H gir meg det. Kanskje andre har det sånn også.........

 

Min bror hadde lenge 308 win, men etter å skutt på en storokse hvor prosjektilet traff bogkula, vinklet og dro ned i vomma så byttet han løp til 9,3x62.

 

308 win duger i massevis, men noen har preferanser og opplevelser som gjør at de foretrekker noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 308, tok en elg ku nå i høst og jeg må si meg enig vedrørende at jeg gjerne hadde sett innslag.

 

Kua gikk ned den, men det var et par nervøse minutter innen det skjedde og siden jeg ikke så noen reaksjon på elgen, eller innslag var jeg ikke sikker på at jeg traff.

 

Det viste seg at det var et godt plassert skudd, men jeg kan love at minuttene frem til at den lå var lange.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må få lov å trekke siste taler litt i tvil. Ihvertfall å spørre pent: 2 minutter?? Er du sikker på at adrenalinet ikke har spilt deg et puss? Har ikke skutt så mange elger med 308, rundt 30 tipper jeg, men tror ingen av dem stod på beina 1 minutt etter et godt skudd??

Link to comment
Share on other sites

Klassiker denne diskusjonen her :lol:

 

Blir jo ikke helt bra når man snakker om å kompensere for dårlig treff med større kaliber.

 

Bruk så grovt kaliber dere bare vil folkens , helt greit det. Bare ikke bland inn argumentet om at grunnen er at 308W ikke duger. :D

 

I british Columbia er det mest brukte kaliberet på elg og brunbjørn 243W (leste det på nett og hvorfor ikke?)

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Veldig enkelt dette - treffer du der du skal funker alt. Mer diameter eller hastighet gir større sårkanal = raskere blodtrykksfall.

 

En ekspandert kal 30 kule er nesten 2x frontarealet til en ekspandert 6,5 gitt like forutsetninger.

 

338/9,3 gir mer punch = bedre effekt. Trenger du det er en annen sak. Selv bruker jeg masse 308/7-08. Jakter jeg med hund der dyra er litt mer giret er 338/9,3 ett bedre valg da de gir mer effekt.

 

E-Tip foran Hodgdon CFE 223 gir svært gode hastigheter i 308. Massiv 150 grs kuler skyter igjennom alle norske elger nesten uansett størrelse. Denne kombinasjonen lager veldig nære 300 mag ytelse i viltet av en "liten" 308.

Link to comment
Share on other sites

Blir jo ikke helt bra når man snakker om å kompensere for dårlig treff med større kaliber.

Jo, det blir veldig bra. Helt nødvendig faktisk.

Under jakt vil det automatisk bli et og annet dårlig skudd. Noe må kompensere for det.

 

(Man behøver vel ikke kompensere for dårlige sjåfører med å bygge sikrere biler heller?)

Link to comment
Share on other sites

 

Men du mente kanskje ikke "dårlige skudd", men heller "ikke optimale skuddvinkler"?

Begge deler tenker jeg.

Tenk på at de fleste av oss skyter rundt 40-50 skudd i året. Da kan de både bli unøyaktig sikting og litt "skyte før/etter optimal skuddvinkel.

 

Det er sikkert viktig med kulevalg, men gjennomsnittsjegeren er ikke så nøye med hvilken kule han velger. Det er derfor det finns en lov som setter egenskapskrav til jaktkuler.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du gikk søk etter dyr som var nakke/hodeskutt hadde du anmeldt det ?
Nei, det hadde eg ikkje gjort. Dette har me diskutert mange gonger i ettersøksringen eg er med i. Som ettersøksjeger oppfattar eg meg som ein "service-instans" som skal hjelpa og stå til teneste for jegerar og grunneigarar, og jobben vår er å spora opp og avliva skadde dyr, eller konstatera at dyret truleg er uskadd.

 

Jobben vår er ikkje å vera lovens "forlenga arm". Sjølvpålagt tausheitsplikt skal vera naturleg for oss, ogso viss påtalemakta spør. Kun viss saki havnar i rettsalen blir det annleis. (Men dette blei visst åff topikk....)

Link to comment
Share on other sites

@ eies

 

takk og pris...

 

@ haavard

Min oppfattning er at flere og flere blir mer opptatt av kulevalg, men det er vel strengt tatt ikke noen lov om egenskapskrav til jaktkuler annet enn ekspansjon, vekt og hastighet ?

Tenker da krav til dybdevirkning osv.

 

Slik som loven er så kan man vel idag jakte elg med 150 gr "lettereeksplosivskadedyrsspesial" kule presset ut i 1200m/s ifra "en eller annen" 30 super magnum.

anslaget er der i massevis, men dybdevirkningen vil mest sannsynlig vil være fraværende.

 

Så kanskje det burde blitt ett krav om å bruke egnede kuler dersom folk er helt ukritisk til hva de jakter med ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg må få lov å trekke siste taler litt i tvil. Ihvertfall å spørre pent: 2 minutter??

Jeg kjenner et tilfelle der en elgku ble skutt gjennom begge lungene, datt, reiste seg og ble avlivet mer enn en time etterpå etter ettersøk på mer enn en km. Skutt litt skrått forfra, og skytteren litt laver enn dyret. Inngangshull litt lavt fremfor bogen, utgangshull litt høyt bak bogen. Swift A-frame, og godt utgangshull etter å ha ekspandert og lagd hull i begge lunger.

Slikt skjer med 308 - og med de fleste andre kalibre. De som har jaktet litt opplever at dyr ikke alltid har lest reklamen og forskernes konklusjon på hvordan de skal oppføre seg etter treff av en kule. Det hender også at kulene oppfører seg anderledes enn forventet. Slikt bør ikke komme som en overaskelse, men er statistikk.

Link to comment
Share on other sites

Å kalle 308 en super Elgpatron synes jeg er å ta i ltt mye..Og det at den og 3006 har felt flest dyr i landet som nevnt her,sier heller ikke noe om hvor effektiv den er..jeg har aldrig hørt om Elg som etter treff fra 338,375 o.l har gått flere km med lungeskudd,men vet om flere fra mindre kaliber..men ja,jevnt over så er 308 grei nok,og for mange går rekylgrensa der,og det er viktig!

Link to comment
Share on other sites

Med kobberkuler har nok ikke 308 noe problem med bogbein og skrå vinkler heller. Vil personlig fortrekke denne kombinasjonen framfor grøvre kaliber og blykule. Har selv skutt elg med 308 og kobberkule der kula har gått gjennom tjukkeste delen av bogbeina på begge sider av elgen og stoppet i skinnet. 100 % restvekt

Link to comment
Share on other sites

Skal en på storviltjakt så trenger en selvsagt ei rifle med storviltkaliber også.

 

Og da bør en absolutt ikke gå for noe mindre enn kaliber .50

 

Det finnes selvsagt de som har hentet heim en og annen "matelg" med kaliber .338, .30 og andre finkaliber, men det er nok helst fordi de ikke har visst bedre :twisted:

 

En kan jo bare se her:

DSC_5940_jpg_324900m.jpg

Det er stor forskjell på en finkalibret 30-06 og en skikkelig storviltpatron.

 

DSC_5963_jpg_324902m.jpg

Og enda større forskjell ned til kaliber .17 (som vel ikke er tillatt på større pelsvilt enn spissmus) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bytter nå ut de to jaktriflene i 3006 og 375h&h, til en i 6,5x55. De fleste jeg kjenner bruker det, og den fungerer greit. Mye bedre og skyte med og, pluss billig og trene med. Det samme gjelder 308. 6,5x55 tror jeg har like mange, omm ikke flere elg på samvittigheten en de andre kalibrene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...