Jump to content

Offiser og kjøp av våpen.


Valmara

Recommended Posts

Hva slags våpen kan egentlig offiserer og befal i forsvaret erverve?

 

Var skytebaneleder på pistolbana i går da et befal/befalskoleelev ( fikk ikke helt med meg hva han sa) spurte meg om dette.

Kjenner flere som er i forsvaret som har både det ene og det andre av våpen, uten noe særlig annen grunn enn at de jobber i forsvaret og kan få tak i det.

 

En har både en Sten gun og en BAR, går offiserer utenfor "våpensamle-systemet"?

 

Vet at for mange år siden solgte Aaserud både M14, Garand, Us carabine, STG 44 mm til folk tilknyttet NROF og Heimevernet pistol og feltskyttergruppe tror jeg det het, men dette er mange år siden.

Vil vel tro at reglene kanskje er noe forandret.

 

Uansett så skulle jeg sjekke opp dette for denne befalspoden.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Forskriften sier det slik:

 

§ 14. Erverv av skytevåpen for polititjenestemenn og befal

 

Krav om medlemskap i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon for erverv av våpen til yrkesmessig øvelsesskyting gjelder ikke for

 

a)

yrkesbefal og avdelingsbefal, jf. lov 2. juli 2004 nr. 59 om personell i Forsvaret § 3,

b)

ansatte i politiet med politimyndighet og som har tilfredsstillende våpenkyndighet, eller

c)

politihøgskolestudenter som har gjennomgått godkjent våpenopplæring innen politietaten.

 

Det kan etter denne paragraf kun erverves inntil 3 skytevåpen.

 

Så her kan du som befal skaffe deg 3 våpen uten særskilt grunnlag, men jeg ville forklart at du skal bruke våpnene til trening/konkurranse, og referer til § 14 a på våpensøknaden.

 

Jeg har ikke hatt noe problemer å skaffe det tidligere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

§14 a) kan jeg og alle andre leve godt med, men b) og c) skremmer meg ganske mye. Det er ikke uten grunn at norsk politi ikke får lov til å ha "pistol i beltet", men disse tikkende testosteronbombene har altså hatt carte blanche i alle år til å kjøpe det de ønsker av skytevåpen på privaten ? Gud, gi meg styrke til å leve i et land med imbesile lovmakere :(

Link to comment
Share on other sites

Lettere med pistolklubb ja. Ganske sikker på at man også lærer mer der enn på PHS når det gjelder våpen. Både mtp sikkerhet, våpentyper, skytedisipliner osv.. Det jeg har sett av våpenhåndtering gjort av vanlig politi, forsåvidt også et innslag der Delta viste trening på tv en gang, var/er ikke imponerende mtp sikkerhet og håndtering sett fra et sivilt synspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Det holder ikke å bare være befal/offiser. Man må være yrkes-/avdelings-befal.

Altså gjelder dette ikke befal/offiser på kontrakt/engasjement. Og det gjelder heller ikke for befalsskoleelever, reservebefal, hv befal, osv (om jeg ikke har misforstått)

 

Jeg synes faktisk regelen er tullete, fordi fast tilsatte i politiet/forsvaret kan benytte tjenestevåpenet sitt om de trenger trening som er relevant for jobben sin. Om de "vil ha" et annet våpen, er det jo omtrent som andre benytter "vil ha" som begrunnelse for å erverve våpen. Dvs et tynt grunnlag!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes faktisk regelen er tullete, fordi fast tilsatte i politiet/forsvaret kan benytte tjenestevåpenet sitt om de trenger trening som er relevant for jobben sin. Om de "vil ha" et annet våpen, er det jo omtrent som andre benytter "vil ha" som begrunnelse for å erverve våpen. Dvs et tynt grunnlag!

Nja... Det er ikke like lett å ta med seg børsa eller pistolen hjem nå for tiden. Ammregulativene er ikke heller hva de var. Da må man ha seg noe sivilt å skyte med om man skal trene.

Link to comment
Share on other sites

støtter siste taler. politidistrikter sliter med å få nok timer på skytebana for å holde kompetansen oppe, tror dette reglementet er laget også for å oppfordre til egentrening å gjøre dette lettere.

 

Dette gjelder også mange avdelinger i forsvaret, trening til dagen det smeller trengs.

Link to comment
Share on other sites

høggeren skrev:

Om ikke arbeidsgiver leverer ut tjenestevåpen og ammo for egentrening, så er det vel ikke tjenestelig behov for denne egentreninga. Og da er det enda mindre grunn for en slik sær-regel.

 

Du pleier å mange gode og fornuftige synspunkter på mange saker, MEN her har du totalt skutt skivebom :!::wink:

 

Jeg vet ikke hvordan din hverdag er, men for meg så er det såpass hektisk at skyting i arbeidstiden er noe som ikke blir prioritert. Dessuten så er ikke arbeidsgiver heller så villig til å sette av tid og ammo til egentrening heller.

 

For min del, så har jeg benyttet meg av denne særregelen 2x, og skaffet med våpen. Og trener da på egen fritid for å holde skytingen vedlike.

 

For mange år siden når jeg utdannet soldater, så hadde jeg muligheten til å skyte i arbeidstiden, og vi la opp det slik i troppen at vi skiftet på å være skyteleder og instruktører. Vi skjøt da sammen med soldatene.

Link to comment
Share on other sites

Først klager man på at politiet og politistudenter har for lite trening/erfaring med skytevåpen, deretter klager man på at de får muligheten til å forbedre seg via egentrening.

Er dere bare helt bortblåste?

Jeg applauderer all egentrening. Men hvorfor kan ikke dette skje på samme måte som for alle andre som driver med egentrening innen skyting?

Link to comment
Share on other sites

§14 a) kan jeg og alle andre leve godt med, men b) og c) skremmer meg ganske mye. Det er ikke uten grunn at norsk politi ikke får lov til å ha "pistol i beltet", men disse tikkende testosteronbombene har altså hatt carte blanche i alle år til å kjøpe det de ønsker av skytevåpen på privaten ? Gud, gi meg styrke til å leve i et land med imbesile lovmakere :(

 

Du er ikke oppdatert. Politiet får da ha pistol i beltet når det trengs.

Link to comment
Share on other sites

Først klager man på at politiet og politistudenter har for lite trening/erfaring med skytevåpen, deretter klager man på at de får muligheten til å forbedre seg via egentrening.

Er dere bare helt bortblåste?

Jeg applauderer all egentrening. Men hvorfor kan ikke dette skje på samme måte som for alle andre som driver med egentrening innen skyting?

Fordi skytingen man driver i politi og forsvar er litt annerledes enn sivilt. Man trener for å bli god til å treffe noe annet enn papp den dagen man skal gjøre det man er utdannet til. Ta med et par helfigurer, en ag og gi på på den lokale dfs banen, det blir sikkert godt mottatt.. Tid og mulighet til å være nok på den lokal pistol/ praktisk banen (som minner mest om skyting i mil/politi) er liten. Når man utdanner soldater har man ikke tid til å skyte mye selv på banen. Ammregulativer tar ofte ikke høyde for trening til befal. Amm som ikke er godkjen brukt i mil våpen av FLO er ikke tillat brukt i militære våpen. Våpen kvitteres innlåst bedre enn før osv.. Om det forsvinner et registrert sivilt våpen er heller ikke det så ille for alle som om det forsvinner et eller kannet militært med en mulighet til på omstilleren.

@Varj: Du er vel enig i at til sivil skyting i sivile grener så er utdanningn en får på PHS noe begrenset? At man får et bedre grunnlag ved sikkerhetskurs og aktivitet i en sivil klubb enn det man gjør av et begrenset kurs på skolen?

Link to comment
Share on other sites

Ta med et par helfigurer, en ag og gi på på den lokale dfs banen, det blir sikkert godt mottatt..

Hvorfor skulle det ikke bli godt mottatt? ;)

 

Siden politi og forsvaret trener på å treffe annet enn papp den dagen det smeller(godt argument), mener du da at alt mannskap i forsvarets OPL/K burde kunne få kjøpt våpen med samme begrunnelse? Bare lurer jeg.

Link to comment
Share on other sites

Fordi vi er i 2013 og folk er skeptiske til alt som ser/er militært og har mulighet for mer enn en tikka t3. Bare det å skyte ti skudd litt fort blir det mye heving av øybryn og kommentarer av. Skyting på skiver med form som minner nok om folk er ikke god stemning de fleste steder.

 

Nei, alle bør ikke få det, og det er mange om ikke trenger det. Men hvor mange våpen er det snakk om?

Utgjør disse større risiko enn "vanlige" sivilkjøpte våpen gjør? Om man er så interessert i å bli bedre at man gidder å bruke muligheten som er så er det bra. Det er veldig mange i begge etater om ikke er spesielt interessert i våpen og skyting. Det burde de kanskje være, all den tid det i utgangspunktet er de som har lov til å utøve den makten de rår over og det ansvaret det gir. At noen lenger oppe i systemet ikke ser dette og legger bedre tilrette for trening med jobbvåpenet er trist, men slik er det dessverre blitt de fleste steder.

Link to comment
Share on other sites

Herrejösses! Her synes våpenfolk det er skummelt når personer i politi/forsvar får kjøpe våpen kun med bakgrunn av at dem er akkurat i politiet eller forsvaret..

Hva er problemet? Dette er folk som allerede i dag har tilgang til våpen og har trening på våpen.

 

Jeg sier takk for at dere bruker egne penger og fritid for å kunne yte bedre i tjenesten :D

Link to comment
Share on other sites

Ta med et par helfigurer, en ag og gi på på den lokale dfs banen, det blir sikkert godt mottatt..

 

DFS banen er da sponset med store midler fra forsvaret. Tror nok ingen lokal "sauerskytter" kan nekte noen fra forsvaret å skyte på banen. Bare les litt om DFS og hvordan dem skal være forsvaret forlengede arm inn i den sivile verden.

Det er også mange milioner som blir bevilget over statsbudsjettet for å finansiere Landskytterstevnet.

Link to comment
Share on other sites

At man løfter øyenbrynene pga denne forskjellsbehandlingen handler ikke om missunnelse, argumentene om at man ønsker å drive egentrening for å bli bedre for å løse oppgaver på "jobben" er ivertfall i beste fall vikarierende.

Dette burde da gjelde for alle som er mobdisponert i forsvaret da?

Om forsvaret og/eller politiet ikke prioriterer skytetrening, skal man da lage en særregel for å håpe at de tar seg av treningen selv?

 

Men for all del, jeg unner alle å ha muligeten til å ha et våpen eller flere om man har lyst til det, skulle også ønske at det ikke bare var et lite mindretall i samfunnet som kunne kjøpe seg våpen uten å måtte skyte en masse stevner, bruke masse penger på medlemskap i foreninger man egentlig ikke er interesert i, fylle opp permer med dokumentasjon for å få kjøpt det våpnet man har lyst på. Samt bli hobby jurist for å få beholde det man har.

Link to comment
Share on other sites

At man løfter øyenbrynene pga denne forskjellsbehandlingen handler ikke om missunnelse, argumentene om at man ønsker å drive egentrening for å bli bedre for å løse oppgaver på "jobben" er ivertfall i beste fall vikarierende.

Dette burde da gjelde for alle som er mobdisponert i forsvaret da?

Nettopp det samme som jeg mener.

 

 

Og for de som ikke vet det, forsvarets OPL/K er forsvarrets moboppsetning for krig/kriser/whatever.

Link to comment
Share on other sites

@Kim: jeg har benyttet en god del DFS baner til skyting med AG3/HK416 de siste årene. Har vel stortsett ikke hørt/sett noen sure miner men mer "kan jeg få prøve noen skudd".

Og da skjøt du flere en et skudd i serie på flere hel, halv og kvartfigurer med magasinbytter og fulle magasiner? Isåfall, god stemning! Det vil jeg også skyte! Det har ikke vært gnag der jeg har skutt med 416 eller ag heller, men da skjøt jeg på ringskive og i rolig dfs tempo. Ikke slik man kanskje burde for å trene mot det man driver med.

Link to comment
Share on other sites

om du går på bana med en 416 eller ag3. og skyter hurtig på helfigurer.

vis det kommer noen og spør om det så får man bruke det man har lært om høflighet og forklarer hva man driver med.

 

så lenge man ikke skyter istykker noe anna enn egene skiver, så skal vel ikke dette være et problem.

eller kommer i veien får annen trening.

 

Fikk tråstarter svar på det han lurte på? føler vi sporet av litt når vi begynner å si at det er skremmende at politi kan kjøpe private våpen.

Link to comment
Share on other sites

Så bra, da er det jo bra det enda finnes folk som ikke er redde for alt som smeller flere enn fem ganger pr magasin og mot figurer av annen form enn godkjent i andre grener. Bra!

 

Ta har vel fått svar i form av henvisning til rett paragraf, så da skulle vel alt være bra da.

Link to comment
Share on other sites

Holder på fortiden med utdannelse til politi (første året) og er vervet i HV.

Er fullt lovlig å ha HK416 hjemme, så lenge man bruker den til trening/Konkuranser.

Og kan ikke se annet en kunn positive fordeler med dette. Da det gir bedre skyttere og ikke minst det er med å ivareta skyttersporten som har vært en stor del av Norge i mange år.

 

Når det gjelder politi, her for en stund siden kom det lokale politiet for å trene med sine tjenestevåpen, det var både litt komisk og litt skremmende å se slik håntering og mangel på trening de hadde..

Tror problemet her er mer sammensatt en bare økonomiske grunner.

Link to comment
Share on other sites

"Holder på fortiden med utdannelse til politi (første året)"

"for å trene med sine tjenestevåpen, det var både litt komisk og litt skremmende å se slik håntering og mangel på trening de hadde.."

 

Det er kjempe at vi får en kompetanse som deg i etaten :!:

 

Synd at jeg ikke får muligheten til å dra nytte av din skyteerfaring - når du er i tredjeåret.

For da - har jeg avsluttet min polititjeneste :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Denne loven eller den eventuelle forgjengeren har én hensikt, og det er å ivareta totaltforsvaret av landet i krise eller krig, ikke å gi noen folk frynsegoder over andre. At ingen av dere har dratt den paralellen fremstår litt underlig.

 

Årsaken; tja, grensekonflikter med svenskene (derav også økonomisk støtte til DFS), videre 2 måneder krig mot Tyskland, etterfulgt av nesten 5 år okkupasjon (som forøvrig er en fredstilstand!). Under 50-års markeringen av frigjøringen i 1995 var mottot "La oss aldri glemme", vel la oss håpe vi aldri glemmer at vi aldri skal glemme, så denne paragrafen får stå til evig tid.

 

For å dra den litt lenger burde etthert avdelingsbefal, enhver offiser og polititjenestemann og -kvinne ikke bare ha rett til å inneha private våpen i egenskap av yrket, det burde vært en plikt.

Link to comment
Share on other sites

Denne loven eller den eventuelle forgjengeren har én hensikt, og det er å ivareta totaltforsvaret av landet i krise eller krig, ikke å gi noen folk frynsegoder over andre. At ingen av dere har dratt den paralellen fremstår litt underlig.

 

Årsaken; tja, grensekonflikter med svenskene (derav også økonomisk støtte til DFS), videre 2 måneder krig mot Tyskland, etterfulgt av nesten 5 år okkupasjon (som forøvrig er en fredstilstand!). Under 50-års markeringen av frigjøringen i 1995 var mottot "La oss aldri glemme", vel la oss håpe vi aldri glemmer at vi aldri skal glemme, så denne paragrafen får stå til evig tid.

 

For å dra den litt lenger burde etthert avdelingsbefal, enhver offiser og polititjenestemann og -kvinne ikke bare ha rett til å inneha private våpen i egenskap av yrket, det burde vært en plikt.

 

Etter din retorikk burde da alle som har en stilling i forsvarets OPL/K ha samme mulighet ?

Link to comment
Share on other sites

Det hadde jo vært helt fantastisk for landets forsvar om alle (med militær rang og funksjon) i OPL/K hadde denne retten, og rent hypotetisk sett plikten. Og ta selvfølgelig med Politiets reservestyrker her også.

 

Se på Sveits, hvor alle som har gjennomført militærtjenste tar med seg tjensterifla hjem ved dimmisjon, beholder den livet ut og gir den i arv til neste generasjon. Da snakker vi. Det land eller den aktør som angriper et sånt land har ikke gjort hjemmeleksene sine.

 

Høggern; Jeg sliter litt med å forstå ditt tilsynelatende upatriotiske sinnelag, jeg håper det bare er en fase ;)

Link to comment
Share on other sites

Først klager man på at politiet og politistudenter har for lite trening/erfaring med skytevåpen, deretter klager man på at de får muligheten til å forbedre seg via egentrening.

Er dere bare helt bortblåste?

 

 

Amen!!

 

Om vi ikke stoler på våre egne sikkerhetsstyrker engang, kan vi ikke bare forby alt som er av våpen, fra brødkniver til pistoler!

 

Tror folk her er litt missunnelig på folk i Forsvaret eller Politiet jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Høggern; Jeg sliter litt med å forstå ditt tilsynelatende upatriotiske sinnelag, jeg håper det bare er en fase ;)

Upatriotisk?

Om man skal tenke patriotisk så må man kjempe for muligheten for at alt personell som står i forsvarets OPL/K skal ha samme muligheten. I praksis vil de som er sivile i dag og som står i OPL/K måtte kunne stå ganske langt fram den dagen det smeller.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke det er så mye misunnelse det er snakk om, men "likhet for loven" prinsipper..

 

Hvis treningen en får fra arbeidsgiver ikke er bra nok, da må det jobbes med å forbedre denne! Jeg har inntrykk av at treningen har blitt noe bedre de senere årene, iallfall hos de "skarpere" enhetene, men det gjenstår enda litt arbeid for å heve nivået dit man burde være.

 

At man da kjøper privat våpen til å trene på å utføre jobben bedre blir nesten det samme som om en hjelpepleier skal ta inn eldre i sitt private hjem, for så å trene på pleie for å utføre sine oppgaver bedre på jobben (satt en smule på spissen).. :mrgreen:

 

Treningen bør kvalitetssikres, og valg av våpen bør være tilsvarende tjenestevåpenet, om en skal ha god utbytte av privat trening når en skal utføre skarpe oppdrag.

 

I tillegg, så bør ervervskravene være like som for alle andre, med samme krav til å opprettholde forbundstilknyttning og aktivitet (hvilket ikke er så veldig avskrekkende sålenge en holder seg til maks 4 håndvåpen).

Man kan evt opprette en særordning for å kutte ut 6mnd'ers regelen, siden opplæringen de har er tilsvarende/bedre.

 

Hva er forøvrig gjeldende lovverk angående våpeninnehav for tidligere tjenestepersoner? Jeg har flere bekjente som har jobbet i div etater, og de fleste av disse har treningsvåpen enda, uten noen form for krav til medlemskap eller aktivitet..

 

Forøvrig er jeg veldig enig i det FN G1 skrev tidligere i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...