Jump to content

Offiser og kjøp av våpen.


Valmara

Recommended Posts

Høggern; Jeg sliter litt med å forstå ditt tilsynelatende upatriotiske sinnelag, jeg håper det bare er en fase ;)

Upatriotisk?

Om man skal tenke patriotisk så må man kjempe for muligheten for at alt personell som står i forsvarets OPL/K skal ha samme muligheten. I praksis vil de som er sivile i dag og som står i OPL/K måtte kunne stå ganske langt fram den dagen det smeller.

 

Og når ble disse sivilt ansatte lovlig stridende iht Genevé-konvensjonene? Forøvrig mener jeg, i patriotismens navn, at alle fysisk skikkede, mentalt stabile, patriotisk anlagte (overfor Norge, selvfølgelig) personer MED GOD ETIKK OG MORAL burde eie og kunne bruke våpen, og vært rulleført i en mob-organisasjon. Da hadde vi sannsynligvis også sluppet noen av de debattene som herjer media om dagen. Når det er utopi får man heller være fornøyd med at noen kan, og benytter seg av muligheten.

 

Om man mener at folk som skal delta i forsvaret av kongeriket trenger å få kjøpt skytevåpen utenom skytterlag/klubb/jakt, så er det jo helt greit. Men da må det vel gjelde alle som skal delta i dette, også forsvarets OPL/K?

 

Det mener jeg som sagt, under den fortsetning at det er militært personell eller politireserven , men det er som det er, og som andre har nevnt kan dere jo heller påvirke så det blir gjeldende for alle fremfor å plages så forferdelig av det kun gjelder noen. Syting her inne endrer ingenting, iallefall ikke til det bedre.

 

Forøvrig uenig med FN G1, US M1 og Høggern, men nå er det nok; man har ting å gjøre og ting å føre.

 

Peace Out, eller Fred Ut som det heter etter innskjerpingen ;)

Link to comment
Share on other sites

Og når ble disse sivilt ansatte lovlig stridende iht Genevé-konvensjonene?

Jeg snakker ikke om sivilt ansatte i forsvaret. Jeg snakker om de som står i OPL/K.

Forsvarets OPL/K består i stor grad av personell som i det daglige er sivile mennesker i det sivile samfunnet, men som den dagen det blir mobilisering plutselig er menige soldater eller befal i krigsoppsetningen.

 

Må visst sitere meg selv fra tidligere i tråden :

Og for de som ikke vet det, forsvarets OPL/K er forsvarets moboppsetning for krig/kriser/whatever.

Link to comment
Share on other sites

Og når ble disse sivilt ansatte lovlig stridende iht Genevé-konvensjonene?

Jeg snakker ikke om sivilt ansatte i forsvaret. Jeg snakker om de som står i OPL/K.

Forsvarets OPL/K består i stor grad av personell som i det daglige er sivile mennesker i det sivile samfunnet, men som den dagen det blir mobilisering plutselig er menige soldater eller befal i krigsoppsetningen.

 

Må visst sitere meg selv fra tidligere i tråden :

Og for de som ikke vet det, forsvarets OPL/K er forsvarets moboppsetning for krig/kriser/whatever.

 

Min feil, jeg misforsto litt, men jeg har allerede sagt hva jeg mener om reservene; at de bør ha samme rettigheter (og evt plikter). Dere slår jo et slag for at ingen skal ha rettighetene , og det klinger dårlig. Dere må jo gjerne ha meninger, men hva med å prøve noen som er litt konstruktive på et større plan enn egen selvfølelse.

 

Jeg finner det en smule humoristisk at noen er uenig i at trening bør utføres med tilsvarende materiell og kvalitetssikring som det man jobber med i det daglige..

 

Jeg finner det en smule upraktisk at man kun skal kunne beherske ett til fire spesifikke våpen, dersom man kommer i den situasjonen at man virkelig trenger det. Man tager hva man haver osv, og mangfold er jo veldig inn i disse dager uansett.

Egentlig burde alle gjort som Vetle og kjøpt AK 8)

Link to comment
Share on other sites

Min feil, jeg misforsto litt, men jeg har allerede sagt hva jeg mener om reservene; at de bør ha samme rettigheter (og evt plikter). Dere slår jo et slag for at ingen skal ha rettighetene , og det klinger dårlig. Dere må jo gjerne ha meninger, men hva med å prøve noen som er litt konstruktive på et større plan enn egen selvfølelse.

 

Jeg har aldri sagt at noen skulle fratas noen rettigheter, men at alle burde hatt den samme muligheten, de som hadde hatt mest nytte av å ha denne muligheten er ikke de stadig tjenestegjørende. Om man er annsatt i forsvar /Politi er det meget snodig om man ikke kan benytte sitt eget tjenestevåpen til egentrening om man ønsker det, aktive i HV kan få ut tennstempel etter søknad, for å konkurere og trene.

Alle OPL/K burde kunnet kommet inn under denne muligheten.

 

Og bare så det ikke skulle være noen missforståelser rundt det, jeg vil helst ha fjernet hele registreringen slik den er i dag. ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg finner det en smule upraktisk at man kun skal kunne beherske ett til fire spesifikke våpen, dersom man kommer i den situasjonen at man virkelig trenger det. Man tager hva man haver osv, og mangfold er jo veldig inn i disse dager uansett.

Egentlig burde alle gjort som Vetle og kjøpt AK 8)

 

Joda, men mye trening resulterer i muskelminne og instinktive handlinger. Da er det fornuftig å trene med tilsvarende som utlevert.

 

Å gjøre seg kjent med andre plattformer er finfint, men det bør ikke være hovedtreningen.

Link to comment
Share on other sites

Det kan nevnes at forskriften er innskjerpet de senere år. Før var det ubegrenset tilgang både til antall og typer skytevåpen. Politipersoner kan ikke lenger kjøpe hva de vil, og antallet er begrenset til 3. Våpnene er heller ikke til odel og eie, og innmelding i relevant klubb/forening har blitt et krav dersom man slutter i politiet eller går over i pensjonistenes rekker. Om ikke blir tillatelsen tilbakekalt innen 3 år.

 

Jeg tror at innskjerpingen er en harmonisering med politiets reduserte plikt til å gipe inn på sin fritid. Skal ordningen bortfalle helt bør politiets plikt til å gripe inn på fritiden bortfalle når det gjelder farlige situasjoner.

 

Norge har fortsatt et ubevæpnet politi, og tjenestevåpen og ammunisjon skal derfor oppbevares på tjenestestedet. Bruk av tjenesteåpen på fritiden er derfor, som hovedregel, helt uaktuelt.

 

Dagens ordning er en "kvasirordning", men innenfor gjeldende lover og forskrifter den beste løsningen når det gjelder politiberedskapen i Norge.

 

Det er få politifolk som benytter seg av denne ordningen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe problem med lovverket som det er nå, gjør meg ingenting at personell som er operative kan kjøpe eget våpen for egentrening på fritiden uten å være tilknyttet ett forbund. Det jeg reagerer på er at det neste ikke er noen trening med tjenestevåpenet i arbeidstiden, man må faktisk kjøpe sitt eget våpen og ammo og skyte på fritiden hvis man ønsker å bli en bra skytter. Det er jo i alles interesse (bortsett fra de kriminelle) at man har dyktige skyttere i tjenesten.

 

I USA så har dem skytebaner lagd for politiet hvor dem har montert blålys på en vegg og det er mulig å kjøre biler inn på skytebanen, alt for å gjøre situasjonen mest mulig realistisk. Her har ikke etaten egne baner engang og må leie/låne baner fra skytterklubber.

 

Sent from my Galaxy S3

Link to comment
Share on other sites

Og for de som ikke vet det, forsvarets OPL/K er forsvarets moboppsetning for krig/kriser/whatever.

 

OPL/K er Krigsoppsetningsplan eller Oppsetningsplan i krig for å være helt firkanta og har lite eller ingenting med loven som sier at fast ansatt befal kan skaffe seg våpen "lettere" enn sivilister.

 

Og til han som mente at Politi og Politistudenter er tikkende testosteronbomber: Wow!

Link to comment
Share on other sites

Seffern er politistudenter tikkende testoseronbomber og vektere har enten for lavt testoseronnivå eller for mye for å komme inn på politiskolen. Kreves nøyaktig mengde testo for å komme inn på politiskolen, viktig at de ikke klikker for mye eller roer seg for fort ned ved stressende situasjoner. Nøyaktig vitenskap adoptert fra Øst-Tyskland på 70 tallet.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg bare skumlest her, men jeg må få skyte inn at alle former for hagler IKKE kan erverves av tjeneste personell på "vil ha" eller treningsgrunnlag. En bekjent av en god venn fikk avslag fordi norsk forsvar ikke har hagle i sitt "inventar" (stidsvåpen), og dermed ikke kan rettferdiggjøre trening med slike våpen.

 

(Arrester meg gjerne, dette var det jeg hørte.)

Link to comment
Share on other sites

Leste noe om "Stormingeniør" på Forsvaret.no, der stod det såvidt noe om hagler:

 

"Troppens fotstyrke kan støtte operasjoner i alle typer terreng på land. I tillegg til vognenes hovedbevepning, som er 12,7 MITR, er troppen oppsatt med håndholdte panservernvåpen, maskingevær, MØR-rifler, skarpskytingsrifler, granatutskytingsrør, angrepsrifler, hagler, miner, sektorvirkende ladninger og håndgranater. Lagene er utrustet med lysforsterkningsutstyr, laseravstandsmåler, sanitetsutstyr og sambandsmidler."

 

Siden var oppdatert en gang i mars 2012, kanskje vært endringer etterpå.

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...