Jump to content

Hva slags kikkersikte bruker kammerfolket?


Per Edvin

Recommended Posts

Hei!

Lurer på hva slags kikkertsikte kammerfolket bruker til allsidig jakt.

Merke og Forstørelse/Lysøpning?

Selv har jeg en Swaovski Z6I 2-12X50, men jeg skal ha meg en til derfor spør jeg, sliter med å besteme meg for hva jeg skal velge.

Begrunn gjerne hvorfor du bruker akkurat den kikkerten :D

På forhånd takk :D

Mvh Per Edvin

Link to comment
Share on other sites

Trijicon 3-9*40 med gul trekant på stolpe

Valgt pga "evigt opplys retikkel", lav vekt, knapt sett ein negativ kommentar om desse kikkertane(også sjekka ein del amerikanske forum).

Skal eg finne noko negativt å sei, så kaaaanskje den har litt lite synsfelt, men er svært fornøgd med den.

Kjøpte den frå USA for ca 5k. Anbefaler deg å sjekke ut desse sikta.

Link to comment
Share on other sites

På storviltrifla: Zeiss Classic 2,5-10x50 med ret. 4.

Hvorfor? Fordi den var billig (5 990,- hos XXL), og den er rett og slett en knallkikkert til den prisen. I tillegg er det en kompakt og allsidig allrounder til det meste av jakt. Fenomenalt god i skumring synes jeg. I utgangspunktet skulle jeg ha 3-12x56 på denne rifla (Sako AII .308) til hjortejakt, men jeg føler ikke jeg hadde hatt noe større utbytte av den. Kunne kanskje ønsket meg lys, men den går lell da det er medforstørrende retikkel. Veldig hendig i forhold til 56mm-siktene. Kommer aldri til å kjøpe noe større sikte enn dette til storviltrifle. Kanhende jeg bytter til en Victory Diavari eller HT med tiden, men da må jeg vinne i Lotto først.

 

På småviltrifla: Zeiss Classic Diatal 7x50 med ret. 66

Hvorfor? Det ble bare slik. Skulle egentlig ha ovenstående på småviltrifla og ha en Varipoint på den i stedet. Men så hadde jeg lest så mye bra om Diatalen. Da det dukket opp en pent brukt en til en fin pris her på Kammeret, kastet jeg meg rundt og slo til. Strålende fornøyd med siktet da det passer til mitt bruk med denne rifla (Brno Fox .222). Finner ikke så mye annet, kompakt sikte, som egner seg bedre til skumringsjakt på rev og bever. I tillegg er retikkelet så fint at det også passer bra til toppjakt.

 

På salongrifla: Sightron SI 3-9x32RF med crosshairretikkel

Hvorfor? Billig og grei optikk til en billig og grei salongrifle (Remington 597) som brukes til "plinking" på brusbokser, kongler og blink av jentungen og meg. Har ikke behov for noe heftigere. Kunne veldig gjerne tenkt meg en Leupold 3-9x33EFR, men det er ikke noe jeg egentlig trenger å koste på nå. Kanskje dersom det kommer til at jeg drar den med på jakt på et eller annet en eller annen gang.

Link to comment
Share on other sites

brukes til "plinking" på brusbokser, kongler og blink av jentungen og meg.

Hørtes rimelig sært ut! :lol:

 

Selv bruker jeg Zeiss Classic 2,5-10x50, med medforstørrende tysk 4, på .308'en, og er kjempefornøyd. Den var "billig", 6000.- på XXL. Synes kikkerten er helt passe med tanke på all-round-egenskaper; den er god i skumringa, har den beste optikken jeg har vært borti (det sier vel litt om hvor mange kikkerter jeg egentlig har tittet gjennom :oops:), men er likevel såpass liten, at den ikke blir altfor klumpete. Skal jeg likevel pirke på noe, så er det at den har "dassrulleffekt" på <3,3 forstørrelse, sånn ca, og at jeg gjerne skulle ha hatt modellen med lys, og da med et tynnere/ikke medforstørrende trådkors for blinkskyting. På jakt fungerer imidlertid tysk 4 utmerket, synes jeg; trådkorset er lett å plassere der det skal være, og siden det er såpass grovt, så veier det til en viss grad opp for manglende, opplyst retikkel i skumringa.

Link to comment
Share on other sites

Meopta Tactical 4-16x44 med mildot, fordi jeg ville ha såpass forstørrelse, og fordi det var innenfor budsjettet. Jeg jakter kun toppfugl med rifle og er godt fornøyd med siktet. Lett å finne tilbake til et godt merket nullpunkt, med tydelige "knepp". Ørlite stort og tungt kanskje, men jeg drikker ikke kaffe så jeg har lettere sekk enn mange andre likevel :D

 

Drømmen er en Swarovski Z5 3,5-18x44 eller 5-25x52, men da må det spares først.

Link to comment
Share on other sites

Javel.

Storvilt: Zeiss Classic, 2,5-10x50 retikkel 4m/lysprikk.

.223: Nikon Monarch 3, 3-12x42 retikkel 4 selvlysende.

.22lr nr. 1: Simmons 3-9x40 retikkel 4.

.22lr nr. 2: Weaver V22 (?) 3-6x20. Denne riflen og kikkerten fikk jeg av farfar. Han hadde kjøpt den på 50tallet.

Link to comment
Share on other sites

På 223n som blir brukt på fugl og rev: zeiss victory varipoint 3-12x56

På 308n som kan brukes til "alt" : kahles 2,5-10x50

På min Ruger no1 i 375 (som jeg felte min første elg og rein med) leupold vx3 1,7-6x32

På den nyinnkjøpte sauern i 8x57 som tenkes brukt på elg/rein/rådyr leupold vxr 2-7x33

Link to comment
Share on other sites

De som brukes regelmessig

 

Swarovski 4-16x50 ---K95 30R

Swarovski Z6i 2,5 -15x56 BT SR skinne --R93 7mmRM

Swarovski Z6i 3-18x50 BT SR skinne -- K95 270 wby

Swarovski Z6i gen2 5-30x50 BT--K95 257 wby

Zeiss 2.5-10 x50 med skinne --Optima DBD 8x75RS

Zeiss 2.5-10x50 Ombygd Rem 700 i 308W med M70 sikring links . Ragnar Hansen fra 92

Zeiss 3-12x56 HT ASV med skinne -- K95 257 wby

Zeiss 5-15x42 ASV skinne -- TJF 22 mag

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal få noen gode tips så er det fint å vite hvordan du jakter og hva du jakter?

Kikkerten skal brukes til det meste av jakt, det jeg ikke klare å besteme meg for Er om den skal være mer lysterk enn 6ZI min eller om den skal være lettere. Har vurdert Zeiss HT 3-12X56 eller maken i 1,5-6X42

Mvh Per Edvin

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal få noen gode tips så er det fint å vite hvordan du jakter og hva du jakter?

Kikkerten skal brukes til det meste av jakt, det jeg ikke klare å besteme meg for Er om den skal være mer lysterk enn 6ZI min eller om den skal være lettere. Har vurdert Zeiss HT 3-12X56 eller maken i 1,5-6X42

Mvh Per Edvin

 

Etter min erfaring er Zeiss 3-12x56 HT bedre i mørket enn Swarovski 2.5-15x56 .

Link to comment
Share on other sites

En stk swaro habicht 3-12x50 brukes desidert mest, gode lysegenskaper og ikke så alt for tung!

En stk Meopta Meostar 3-12x56, brukes på det som skal bli langholdsrifla.

En stk Leupold vx III 4,5-14x40 brukes på hundeførerbørsa, men den er ubrukelig til det formålet! Så den skal byttes ut!

Link to comment
Share on other sites

Brno zkk601 .222rem - Zeiss Victory 3-12x56 med lys, denne er mest brukt på revejakt.

 

Remington 700 .308win - Redfield 3-9x50, blir lite brukt, mest til utlån, men grei å ha i backup.

 

Cz 455 .17hmr/.22lr Hawke 3-9x50 med masse lys og dotter og greier, kråkejakt og rype med .22. Her er det picatinny på tur, tenker å ha en annen kikkert til 17hmr løpet.

Link to comment
Share on other sites

Bushnell sportman 3-9*32 som jeg fikk av morganKane her på kammeret. Jeg klarer ikke å la vær å like denne kikkerten som han selv ikke hadde nytte for.

Den slipper gjennom lys nok til revejakt i månelyse netter og er god nok til fuglejakt om dagen.

Denne kikkerten har drep. Den har felt tre rever og utallige kråker :)

 

Sendt fra min HTC som er vanskelig å rette skrivefeil med...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker:

Schmidt & Bender 3-12X42

Sightron 3,5-10X56 (med Lys)

Docter 2,5-10X48

Leupold 2,5-8X32

Bushnell Elite 3-9X40

Meopta 7X56 (med Lys)

 

Jeg bruker Sightron 3,5-10X56 til konkuranse..

Jeg bruker Docter 2,5-10X48 på jaktrifla mi, denne har grei lysgjennomgang, og er ikke for stor..

Jeg bruker Leupold 2,5-8X32 på en Brno Fox 222.. Så må vel erlig si at den blir lite brukt.

Jeg bruker Meopta 7X56 til rev og annen natter jakt, denne har best lysgjennomgang av kikkertene mine.

Link to comment
Share on other sites

Swaro Z6i 2,5-15x56 med BT sitter nå fast på 6,5x55'en som dekker 90+ prosent av jaktdagene mine.

 

Har enda en håndfull Swaroer og Zeisser liggende som dekker resten av jakten og en del banebruk. Jeg tror dog fint jeg kunne klart meg bare med Z6i 2,5-15'en, men det ville ikke vært like moro. Liker å teste optikk og har kjøpt og solgt sikkert 8-10 Zeisser og Swaroer de siste par år utover de jeg bruker/har nå.

Link to comment
Share on other sites

Swarovski gen.2 Z6i 2.5-15x56 BT med Skinne og Mak montasje sitter på et Blaser R8 løp i 6.5x55 mitt absolutte favoritt sikte. Swarovski gen.2 Z6i 1-6x24 med orginal Blaser montasje, sitter på et blaser R8 løp i 8x57is kappet på 42 cm, dette er hundefører riggen. Leica ER 2.5-10x42 med orginal Blaser montasje og sitter på et Blaser R8 løp cal 223, ikke brukt ennå da 6.5x55 har gjort jobben hittil. Ellers så har jeg en Swarovski EL range 10x42 som ikke blir brukt så ofte som jeg skulle ønsket. Den som oftes ligger i lommen er en Swarovski cl 8x30 pga størrelsen. Disse kikkertene dekker alt av min jakt, men måtte jeg valgt et sikte så hadde det blitt Z6i 2.5-15x56 da dette siktet er favoritten og sikkert en av grunnene til at Leica og 223 løpet ikke er blitt brukt ennå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...