Jump to content

Den perfekte tofot?


Castor

Recommended Posts

Jeg har lenge søkt etter den perfekte bipod, men har ikke funnet den før nå.

Er veldig fan av bipod med "vuggeprinsipp" a la Sako TRG eller DSR1 sin utgave og da er utvalget litt begrenset kan man si.

 

Med vuggeløsning senker en tyngdepunktet på rifla og opplever en mye mer stødig skytestilling og derved mer positiv skyteopplevelse.....er min mening.

 

Er et par tre produsenter lager OK bipods, men ikke helt slik jeg vil ha de oppe i mitt hode.

Prøvde å tenke kreativt og kom til at her måtte "høvel og stikksag" fram fra verktøykassa.

 

Ved å kombinere elementer fra et par tre bipods, kommer en veldig nær et bra sluttresultat.

Roedale sin bipod med vuggeprinsipp + Atlas sin kombinerte innfesting/oppstrammings-skrue for å ta opp slakk og vrimoment under avfyring, som varierer etter kaliber.

Bein med innstilling i lengde og forskjellig vinkel, etter behov, samt at beina på Atlas'en gir veldig bra tilbakemelding når en legger press på bipod'en. Flexer helt optimalt synes jeg. En vet rett og slett når en har riktig press på rifla.

 

Jeg har en kompis som driver et lite meget velutstyrt mekanisk verksted og har fagbrev som verktøymaker.

At han i tillegg har fagbrev som børsemaker er heller ikke noe minus. Snakker liksom litt mer samme språk da :mrgreen:

 

Da jeg la fram prosjektet var det tvert nei, masse jobb og ikkeno å tjene og mumle mumle, så litt mild vold og overtalelse måtte til.

Kompisen er skrudd sammen slik at det ikke bare er fram med fil og motorsag og begynne, for å si det slik.

Han er litt mer systematisk møblert oppe i pappen, enn mange andre jeg kjenner.

 

Nei det måtte tegnes....ikke på frihånd, men med et 3D program....Vektor eller var det invektor eller noe i den retning. Virket hverfall som dette tegneprogrammet hadde veldig få begrensninger.

 

Under ser dere komplett teningsunderlag, med sammenstillingstegning øverst og detaljteninger under, akkurat iht læreboka.

IMG_5105-1.jpg

 

Her er det ferdige resultatet. Synes det ble veldig bra, såpass bra at jeg vil foreslå dette som en ekstra option for Atlas.

Kostnadseffektiv er denne løsningen definitivt ikke. Går vekk alt for mye materiale i form av avsponing. Vært topp om delen kunne støpes, for deretter å bearbeides, men om en fikk de produsert i Kina i 50.000 eksemplarer, er det sikkert mulig å få solgt noen, men jeg er liksom ikke der enda om dere forstår.

IMG_5104.jpg

 

Bipod'en på rifla.

Har justert litt på vinklen på bena, slik at de spriker litt mer ned mot underlaget enn normalen for bipods.

Rifla oppleves mye mer stødig å skyte med. Ligger liksom å "flyter" nedi bipod'en.

Litt klønete forklart, men håper dere forstår.

IMG_5100.jpg

 

Litt mer perspektiv

En får også forlengere til beina + forskjellige typer "føtter" slik at en kan tilpasse til forskjelllig typer underlag og skytestilling. Bare å bytte ut og klipse på. Veldig flexibelt system.

IMG_5098.jpg

 

Lad våpen, magasin i. Så snart skytterer er klar.....mot skivene ild :mrgreen:

Noen som har hørt den regla der før :?::wink:

IMG_5099.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde engang en Harris tofot med vugge på en Remington 700 ADL syntetic med Bushnell Trophy sikte. Da jeg var på banen med rifla, var tiltebremsa litt for slakk, sånn at rifla vugget fort over og var i ferd med å tippe over med siktet og hele greia på betongulvet.

 

Hadde dette skjedd med en TRG42 påmontert et Leupold Mark 4 M1 sikte, da hadde jeg hylt. Jeg stoler bare på tofot uten vugge som man justerer kun på beina.

Link to comment
Share on other sites

Bra initiativ!

 

Hvorfor ikke designe dine egne bein og - så får du ditt helt egne og unike produkt?

Det burde være mulig å få litt salg på noe slikt med tanke på at siste tofoten jeg forsøkte

å importere fra statene krevde sluttbrukeravtale :?

 

Det blir bare verre og verre..

 

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Så utrolig lekker ut den der! Bør ikke være alt for dyr å lage med en CNC-fres... Finnes jo mange selskaper som lager sånne forbedringsdeler, men det er nok ikke et veldig stort marked for folk som allerede har atlas osv. Prøv å selge ideen til Atlas. Bør være verdt noen tusenlapper for tegningene hvertfall...

Link to comment
Share on other sites

Hadde dette skjedd med en TRG42 påmontert et Leupold Mark 4 M1 sikte, da hadde jeg hylt. Jeg stoler bare på tofot uten vugge som man justerer kun på beina.

Da har du betalt for mye for riggen :lol:

 

Tofot uten vugge er helt ubrukelig :!::wink:

 

@Castor

Den ser ikke dum ut den der :mrgreen: Hva veier den?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i lengre tider sikla på en sånn selv. :D

 

Jeg går ut ifra at du har hentet litt inspirasjon fra Sniper's Choice-tofoten?

 

Sjekk ut http://www.lraccuracy.com" target="_blank

 

Ettersom jeg har lest har den også bare blitt produsert i begrenset antall, og folka skal være vanskelige å få tak i :)

 

Knallbra jobba forresten!

 

Edit: Jeg har også luftet problemstillingen for en maskiningeniør jeg kjenner som også aldri gjør noe halvveis... han kom med det samme tvilende svaret :lol:

Link to comment
Share on other sites

Åhhh, den var fiiiiiin! En sånn men fått maskinert den litt rundere i kantene slik at den ikke er så kantene i front så hadde den sikkert gått fint ned i en Dragonfly sekk uten å ha militær versjonen. Uansett jævla fin jobb til dere begge der. Du er inne på noe!

Link to comment
Share on other sites

LRA bipoden er fin. Jeg har en lra f-class og den funker bra.

 

såå...... da ble jeg nysgjerrig - gitt. hvor fikk du tak i den da..? Jeg får heller ikke tak i de folka.

Fikk bestilt den fra eurooptic, men den ble etter hvert fjernet fra bestillingen - ikke sikker, men

muligens pga 1913-montasjen...? 1913-skinner og montasjer til desse har ikke vært noe problem

som jeg har hatt før ved bestillinger..

 

Regner med jeg kan spørre siden også trådstarter har prøvd å få tak i disse skrotnissene :D

 

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Håper de lager en model uten spigot.

Slik at man kan bruke versapod/vektor adapter.

Er ikke så mange som har AI med tilhørende tofotfeste.

Kommer med Picatinny Mil Std 1913 innfesting.

Ca samme prinsipp som Long Range Accuracy sin utgave.

 

Ment for magnum og litt grøvre kaliber, så dette blir solide og robuste saker.

Får benevnelsen H-5 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Versapodfeste så langt opp mot løpet som mulig er vel det laveste tyngdepunktet man får til med en tofot, med mindre man fester tofoten på oppsiden av løpet da...

Selv om bena går opp på siden av løpet så er fremdeles opplagringspunktet på pinnen, altså på samme plass som på en versapod?

Link to comment
Share on other sites

Ja, men hvis Atlas ønsker å feste tofoten i en picatinny skinne under forskjeftet vil opplagringspunktet blir lenger unna kjernelinjen på våpenet enn Castor sin modell.

Derfor hadde jeg håpet de hadde fulgt Castors råd.

 

Sako TRG har en meget god tofot, med lav kjernelinje.

Mest ekstrem er vel tofoten til DSR-1 som festes over løpet.

 

dsr1-308-3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Les hva Castor skriver.. Tror ikke dere helt har fått med dere hvordan LRA tofoten fungerer. Den har ikke rotasjonen i oppfestingspunktet, men i senter på den halvmåneformede opplagringen i front. Dette gir den en rotasjon som er nærmere kjernelinjen i våpenet enn både TRG og versapod-baserte toføtter..

 

Sjekk ut videoen av en tidlig proto..

http://m.youtube.com/#/watch?v=GWqC3OoTQnY

(Legg forøvrig merke til de merkelige skytestillingene på slutten :D)

 

Atlas/AI

 

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom til å tenke på en ting... Hvis avstanden mellom bena hadde vært den samme som før burde den ikke bli mere stabil, siden festet på rifla / rotasjonspunktet er det samme. Men poenget ditt var hovedsaklig å få bredere beinstilling? DSR og TRG har jo selve festet høyere og det fører til at rifla henger i stedet for å stå. ikke for å være negativ altså, digger designet. Satt bare å fiklet med noen versapod-deler jeg vurderer å kombinere til en ny tofot da jeg tenkte at det ikke hjalp meg noe å feste beina lenger opp.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 year later...

Jøss! Imponerende Castor! Det der var virkelig en skikkelig super god heavy duty tofot! :-)

Den likte jeg meget godt designet på!

 

Det som er så merkelig er, jeg har prøvd i likhet med de aller fleste her vil jeg tro, billige Kina tofoter, som jeg mener er meget dårlige og svake! Jeg har i lengre tid lurt på hvorfor tofot'er er så "underutviklet" og dårlige, de tåler veldig lite, iallefall to av de jeg har...

Da er det virkelig hyggelig og se noen som har forstått dette og laget et skikkelig tofot!

 

Ny parole må bli, skikkelige tofot'er til folket! :-)

Jeg har og bruker en Vanguard alu tofot, en etter kvalitet elendig sak, når ting jeg handler gir seg etter et par turer på bøjakt, er det ikke mye og skryte . Så den måtte bli tvunget til og gjøre som det var ønsket at den skulle gjøre...jeg nektet og gå tilbake med den, en annen lignende type sak, der knakk festene hver gang de hørte at jeg hadde tenkt meg ut på jakt...

Men denne Vanguarden, har jeg altså med meg både ut på bøjakt og i skog og fjell, men følelsen jeg sitter med, er ikke god, egentlig så går jeg rundt der med noe som koster kroner 799, og jeg lurer nesten på hva tid den klapper sammen og ikke orker og være mer tofot...

Jeg har også en Champion Pivot Bipod, den er mer solid, men for lav til mitt bruk synes jeg.

 

Om det er noe våpen relatert som jeg føler er noe som har et stort forbedringspotensial, så er det virkelig tofot'ere! Derfor var det ekstra interessant og se kreasjonen som ble trukket frem her! Godt jobbet!

Link to comment
Share on other sites

Kommer snart en oppgradert versjon av denne,Atlas 5-H Big Boy.

 

 

Tok kontakt med B&T ang. leveringstid på denne;

 

Good Afternoon,

 

Thank you for your interest in our products. At this time we are still shooting for a release date sometime within the first half of next year. We have not yet determined a price point and are not taking pre orders at this time.

 

The best way to stay updated on the status of the 5H is to sign up for our newsletter which I have provided a link to below.

 

http://www.accu-shot.com/newsletter-signup.php" target="_blank

 

If you have any further questions, feel free to contact us at any time.

 

Thank you,

 

Taylor

 

Customer Service

B&T Industries L.L.C.

PO Box 771071

Wichita, KS 67277

316.721.3222 phone

316.721.1021 fax

http://www.accu-shot.com" target="_blank

info@accu-shot.com

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både versapod og har akkurat fått RPS bipoden, er veldig fornøyd med begge to.

 

Men det du skriver om at riflen er mer stabil i vugge er vel og merke riktig. Men dette gjelder ikke RPS eller TRG bipod´den. Det er rotasjonspunktet rundt innfestningen til rifla som bestemmer dette. Og da er det bare modellen på det CADbildet som TIKA klistret inn som gjør nytte.

 

Riktignok vil bipod´den kunne oppleves mer stabil da tyngdepunktet senkes på hele enheten, men rotasjonsevenen rundt våpenets lengdeaksel vil være uforandret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...