Jump to content

Tar det lang tid for skogen og "roe" seg ned etter skudd?


Akanozze

Recommended Posts

Heisann!

 

Diskuterte med en kompis forleden. Han mente at det tok minst 3 timer for skogen å roe seg ned. Jeg kunne ikke tenke meg at det skal ta så lang tid!

Han mente også at når man er i skogen og jakter, og det kommer en kråke forbi, må du ikke skyte den fordi da stikker alt annet av vilt av på grunn av lyden etter skuddet.

 

Hva tenker kammerfolket om dette?

Link to comment
Share on other sites

historie fra virkeligheten. på lørdag lå jeg på en høyde og skaut langhold over en dal på kvelden. Når jeg var ferdig pakka jeg sammen og forflyttet meg 2-300 meter for å kikke etter hjort. Og der gikk jeg meg rett på to ungdyr som tydlig ikke var påvirket av skyteaktiviteten.. Hadde jeg speida i den retningen før jeg forlot "standplass" så tipper jeg at jeg kunne tatt de uten å løfte på ræva.

Link to comment
Share on other sites

Vi lå en gjeng på Løvenskjoldbanen for å ta jegerprøven en gang. Mens vi holder på å skyte kommer en elgku ruslende inn på 100 m banen :lol: Standplassleder beordnet selvfølgelig stopp i skytingen (de fleste var elgjegere og hadde vel en ubendig kløe i avtrekksfinger 8). Vi måtte ut på banen og fysisk jage kua vekk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange ganger har dere vært på skytebanen uten at dette har skjedd? Dyrene står også å beiter midt ute på jorder til stadighet, det betyr ikke at det er slik de oppfører seg i skogen.

 

Jeg tror det har en viss effekt på dyrene med skudd.

Link to comment
Share on other sites

De fleste av dere beskriver situasjoner på eller ved skytebane, dyr som holder til der i området har naturligvis vent seg til skyting mer andre dyr. Men også i den arme skogen 8) kan du ofte oppleve at dyr ikke bryr seg om skudd. Man kan skyte ett dyr, og de andre står i ro. Man kan bomskyte på et dyr, og det rusler kanskje bare et par skritt. Har også opplevd at rådyr beinflyr etter et skudd, så ingen regel uten unntak. At det skal ta tre timer før "skogen roer seg" har jeg ingen tro på, da jeg har inntrykk av at hjorteviltet har toppen 15 minutters hukommelse i så måte. Men dyra kan jo beinfly kilometervis på fem minutter, og da vil det ta timer før de er ruslet inn i terrenget igjen.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det ikke finnes noe facit-svar på dette.

 

Jeg har selv opplevd rådyr på skytebanen, og de måtte jages bort av folk ute på 100-meter'n.

 

Har også opplevd å skyte ett av en flokk rådyr i skogen uten at de andre har reagert. Men andre tilfeller der de forsvinner som dugg for solen... Samme har jeg opplevd med elg, både rømming og ikke.

 

Elgen og hjorten har jeg opplevd art har kommet bort fra jaktfelt for så å bli borte noen dager, hjorten kommer gjerne tilbake etter en natt.

Rådyr kan godt være tilbake etter 20-30 minutter.

 

Jaktfeltet jeg jakter på er ei halvøy på litt over 20.000 mål, og vi har ganske god kontroll på dyrene her. Det er sikkert forskjeller fra jaktfelt til jaktfelt også :!::!:

Link to comment
Share on other sites

det tar ca 15 min etter skudd, helt vanlig etter laaang tjeneste i uniform. Alt stabliseres veldig fort etter skuddløsning for dyr selv om vi er flinke å tilegne de andre egenskaper :-) og i god tradisjon på kammeret kommer det vel mange "kritiske synsere" nå, men slik er i allefall det man lærer i de fleste land som skal håndtere slikt praktisk.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at etter 1 skudd roer skogen seg like fort som om man knekker en kvist,altså raskt. De få av oss som greier å bomme totalt på viltet innimellom får jo sett dette i praksis,ved at f.eks.tiuren kan bli sittende på sin grein knaskende på furubar etter at kula og smellen har suset forbi :).

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er på tiurjakt, og skyter ei kråke, kan du være sikker på at du gjør en tiur oppmerksom på hvor du er, slik at denne tar til vingene.

 

På samme måte kan du bare sette hagla inn til en furulegg, brette ned buksa og sette deg på huk. Har du ikke sett fugl før den dagen, kan du være sikker på at tiuren letter godt innafor skuddhold i det du sier hrmm eller hva du måtte si :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skjøt engang en tiur med rifle, som min bror hadde bommet med 5 skudd på. Broren min satt helt åpent på ei myr, og jeg gikk bak og forbi ham og satte meg ned, pustet ut i 30 sek. før jeg skjøt.

En annen gang skremte vi opp 15 tiurer fra trærne med det første skuddet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd å skyte hjort for så å oppdage at en ny hjort dukker opp like i nærheten for å se hva jeg driver med (vommer). Det er bare kort tid etterpå og jeg har såvisst ikke vært stille i skogen etter skuddet.

 

Kommer det en rev forbi så skyter jeg sjølv om jeg er på hjortejakt. Den får bare bli liggende og så er det ikke så rent sjelden at det dukker opp dyr en stund seinere likevel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ved flere anledninger skutt to-tre ryper av samme flokken med rifle (uten lyddemper) uten at de har fløyet.

 

Kommer også på en gang jeg skjøt en fjellrype med 6,5'en på ca 80 meters avstand, og i det jeg plukket den opp så støkket jeg ut en hare som satt 5 meter unna fjellrypa jeg hadde skutt. Jeg kastet meg ned og fikk skutt haren også når den stoppet ved en liten bakketopp.

 

En annen gang stod jeg på 15 meter og skjøt to ryper med rifla (uten demper!) uten at de tok til vingene.

 

Andre ganger kan det virke som man støkker alt vilt i en kilometers omkrets når en avfyrer skudd. Det finnes mange variabler rundt dette, men jeg skyter ved enhver skuddmulighet på lovlig vilt uansett hva jeg egentlig jakter på.

Link to comment
Share on other sites

På støkkjakt etter fjellrype har jeg opplevd å støkke en eller to fugler, skyte, lade om, gå noen meter til og så støkke opp resten av kullet. Andre ganger flyr alle fuglene i mils omkrets ved minste lyd.

 

Noen ganger reagerer dyr på skuddsmell, andre ganger ikke. Umulig å forutsi. Men at jakta skulle være spolert i timevis etter skudd har jeg ingen som helst tro på, all erfaring etter rype og skogsfugl tyder på det motsatte. Storvilt ser heller ikke ut til å bli nevneverdig skremt av skuddsmell, en har da opplevd elgfall etter at det er løsnet flere skudd i skogen. Jeg skjøt en hare en gang midt i et drev, og så fikk en av de andre på laget en elg halvtimen etter. På det jaktlaget jeg pleide å være med i før, var det vanlig praksis å skyte oppdukkende småvilt (ender, gjess, rype, orrfugl) om det passet seg slik, for å få litt fersk snaddermat midtveis i jakta. Elg fikk vi likevel, den lot seg ikke affisere av ett og annet skudd. På hjortejakt er det heller ikke helt uvanlig med flere fellinger på få timer i samme område.

Link to comment
Share on other sites

En gang jeg skjøt en rådyrkilling skvatt de andre dyra bort med en gang. Etter 5 min begynte de å beite igjen, og den andre killingen beitet på blodige grasstrå mellom bena på den killigen jeg hadde skutt... Dersom dyra ikke har blitt skutt på og altså ikke forbinder smell med mennesker så forbinder de ikke smellene med fare.

Når det gjelder rype har jeg også erfaring med at noen ganger gir de katta, andre ganger har jeg sett flokker som letter på mange hundre meters avstand når jeg har skutt fugl.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt engang en tiur med rifle, som min bror hadde bommet med 5 skudd på. Broren min satt helt åpent på ei myr, og jeg gikk bak og forbi ham og satte meg ned, pustet ut i 30 sek. før jeg skjøt.

En annen gang skremte vi opp 15 tiurer fra trærne med det første skuddet.

 

Beklager OT men, du må bare si ifra om du skulle trenge hjelp til å ta en av dem ;)

 

Selv har jeg skutt orrhane, og etter tohundre meter gått på elgku og kalv som gikk rolig.

Har skutt rådyr fra par, der førstedyret ble stående 5 meter unna, helt til jeg gjorde meg til kjenne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...