Jump to content

Hva er akseptabel presisjon?


vavlo

Recommended Posts

Eller for å vær mer presis. Når har man reklamasjonsgrunn på et fabrikknytt eller nybygd våpen som følge av manglende presisjon?

 

Våpentype (mekanisme) og utførelse vil ha betydning. Ei dobbelrifle som setter skuddene med ei spredning på under 10 cm på 100 meter vil kanskje regnes om akseptabelt, men vil ei boltrifle som ikke klarer bedre enn 5 cm på 5 skudd med beste ammunisjon være godt nok?

 

Enn ei boltrifle av type sporter/ tactical. Hva kan regnes som akseptabel presisjon på denne?

 

Hvor mange typer fabrikkammo skal ikke gå akseptabelt i våpenet før det er å anse som så kilent at det ikke er praktisk anvendelig?

 

Har pris ( kvalitet) stor betydning for hva man skal forvente seg?

 

Våpen har som andre industrielle masseprodukter toleranser som fører til at man av og til opplever ikke- tilfredsstillende funksjon. Opplevelsen av dette vil i grenseland være subjektiv. Bruksområde og foventninger kan avgjøre om det oppfattes som akseptabelt eller ikke.

 

Går det an å sette noen "objektive" kriterier for dette?

Link to comment
Share on other sites

Skal vel mye til å finne ett våpen som selges i Norge med jevnt over dårlig presisjon..? Siden at spørsmålet dreier seg egentlig om hva er akseptabel presisjon vil jeg jo si at så lenge den treffer en håndflate størrelse på 100 meter og skal brukes til jakt må kunne kalles akseptabel. Aldri støtt på en "vanlig" rifle som ikke klarer dette.

 

BR og konkurranseskyting er i ett helt annet divisjon, der er jo "ekstrem" presisjon forventet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis skytteren skyter bedre enn børsen er det reklamasjonssak :winke1:

 

Det er vel kun på kammeret.no at man jevnlig skyter 10mm samlinger med gamle mausere. Dette fører naturlig nok til at presisjonsforventningene i Norge øker. På den annen side så burde vi ha potensiale til et mye større miljø rundt benkskyting.

 

For min egen del tror jeg nesten ALDRI jeg har skutt en samling på 10mm. Garantert ikke to på rad. Er rett og slett ikke god nok.

Link to comment
Share on other sites

For meg er akseptabel presisjon på ei rifle avhengig av bruksområdet. For rifler i grovt kaliber tiltenkt primært stort storvilt, dvs hjort og oppover, er jeg stort sett fornøyd med samlinger på mindre enn 5 cm, skutt i benk på 100m.

 

For rifler for mer allround bruk, synes jeg samlingene fra benk på 100 m bør ligge på maks 2-3cm.

Link to comment
Share on other sites

Di fleste riflene jeg har, samler 3 skudd sånn at jeg kan lappe 3 hull med 1 lapp. Dette på en god dag.

Mener hullene bør henge sammen. Skyter da 3 skudd - på 100 meter.

Men dette merker jeg godt er avhengig av dagsformen..

Hva som er akseeptabel vet jeg ikke men det er hvertfall mitt krav..

Link to comment
Share on other sites

Med min tikka m65a ligger 3skudds samlingene 9-20mm litt avhengig av hvordan ammunisjon jeg bruker

Setter og 3skudd på rad i en gong på10x10cm på 360meter men den rifla er byggd for og yte god presisjon.

Jeg vil si det kommer ann på hva rifla er laget for . Er rifla bygd til jakt med lette komponenter og tynt løp så er den neppe like presis som en taktisk rifle som er tung med en tung solid låskasse og tungt tykkt løp.

Men personlig så synes jeg att en rifle bør gji en grei samling på 100 meter og med det mener jeg 3 skudd max 50mm men helst under 35mm

Link to comment
Share on other sites

dette er ikke en svart/hvitt-sak.

Jeg driver ganske aktivt med DFS skyting, sist høst skulle jeg teste børsa til en kompis pga at han syntes at han ikke fikk gode nok samlinger.

Skjøt 5 skudd liggende med reim på 100m, da hadde jeg samlinger på ca 5cm, noe som ikke er bra nok til konkurranse.(9grams lapua)

Så pakker jeg i 5 av mine egne skudd, da de passet i hans kammer, da samlet jeg 5 skudd på ca 15mm. (7grams lapua)

 

Dette var alle hjemmeladdede skudd, men begge av ladninger/kuler som normalt skal samle greit.

viser bare hvor lite som skal til.

Link to comment
Share on other sites

Di fleste riflene jeg har, samler 3 skudd sånn at jeg kan lappe 3 hull med 1 lapp. Dette på en god dag.

 

*host*bullshit*host*

 

Neida, skal ikke si at du juger Kid men jeg vet om mange som definerer presisjonen som den ene gode samlingen de skøyt for tre år siden. Noe mindre enn 3 serier på rad er å regne som flaks.

Link to comment
Share on other sites

diopter skal man ikke kimse av :)

 

Selv sliter jeg med å komme noe særlig under 30mm (snitt av flere grupper) med alle mine børser - men det tror jeg er mer skytteren enn våpen/ammo.

(Men ble litt glad her tidligere i høst, skjøt ~30mm grupper med støtte , så med reim - og deretter uten reim.

Link to comment
Share on other sites

Di fleste riflene jeg har, samler 3 skudd sånn at jeg kan lappe 3 hull med 1 lapp.

 

Alle riflene jeg har går 3 skudd på, om ikke en lapp, så ihvertfall tre. Jeg ville nok vært misfornøyd hvis ei boltrifle går dårligere enn 30 mm i snitt med en god ladning. Men jeg ville ikke forvente at hva som helst av ammunisjon går såpass. Gammel tommelfingerregel sier start med Sierrakuler. Når du har fått de til å gå bra, kan du teste videre med noe annet. Måling av presisjon er et kapittel for seg selv. For det første må en skyte tilstrekkelig antall skudd for å være sikker. Ei enkelt treskuddsgruppe er ivertfall for lite etter min mening. Minimum 3x3 må til. Og alle skudd må skytes under samme forhold. Aller helst samme dag. Det er en stor fordel å ha ladeutstyret med seg på banen. Nå er det nok ikke alle som er bortskjemt med å kunne gjøre det. Jeg er heldig og har muligheten.

 

Jeg ser ofte folk skylder på at de dro ut et skudd o.l når gruppene ikke er små nok. Og det kan selvfølgelig skje. I motsetning til hva man kunne tro, så er det ikke trivielt å skyte små samlinger. På den annen side; hva i all verden skal man med god presisjon hvis en ikke evner å trekke av riktig? Perler for svin...

 

Og et lite hjertesukk til slutt: Kan vi ikke enes om å måle presisjon i millimeter? Jeg sliter mer enn nok med å regne om tommemål til metrisk. 1 7/8 JIC sa du? 3/8 sheet? 3/8" + 1/32" blir? Og hvordan i h*****e leser jeg tommer på skyvelære? Jeg trenger IKKE ytterligere måleenheter som lapp, snusboks osv. Og "hull i hull"? Hva f**n er det? Finnes det en definisjon?

Link to comment
Share on other sites

Hadde de som "konsekvent" skyter 5-15mm@100 visst hva snittet på ei brukbar BR rifle var... :wink:

 

En start kan jo være å sjekke resultater fra stevner? benchrest.no f.eks Den som mener det er enkelt å gjøre det bedre kan jo bare troppe opp, skyte, og ta med seg alle pokalene hjem ;)

 

@MacJoJo: Jeg har aldri fått eller sett testskiver medfølgende fabrikkvåpen. Er dette virkelig vanlig? VJ påstod en gang at de hadde sett testskive fra ei Brno salongrifle med fabrikasjonsfeil som gjorde den ubrukelig.

Og blir våpnene virkelig spent fast? Har du link til en film som illustrerer kuleflukt og presisjon?

Link to comment
Share on other sites

Men hvor går grensa for hvor man bør vurdere en reklamasjon?

I flere tråder jeg har lest her inne kommer denne problemstllingen opp uten at dette har blitt debatert utfyllende.

 

Selv reklamerte jeg for en tid tibake på en T3 Tactical i .300 som ikke samlet bedre enn ca 60 mm@ 100m.

5 forskjellge typer fabrikkammo av anerkjente fabrikater ble prøvd.

Importør var enig og sendte ei ny rifle. Skyting ble foretatt med samme resultat.

Denne gangen ble rifla sendt til fabrikk i Finland. Kom tilbake etter ei tid med melding om at ingen feil ble funnet.

Ny prøveskyting ble foretatt og nå er presisjon meget bedre!(Femskuddsgrupper under 30 mm) Noe hadde altså skjedd uten at det ble sagt.

(Selv har jeg mistanke om at fabrikken hadde lappet/polert løpet da det så mye blankere ut enn tidligere.)

 

I dette tilfellet hjalp det altså å reklamere. (En liten honør til importøren er vel også på sin plass.)

Link to comment
Share on other sites

@MacJoJo: Jeg har aldri fått eller sett testskiver medfølgende fabrikkvåpen. Er dette virkelig vanlig? VJ påstod en gang at de hadde sett testskive fra ei Brno salongrifle med fabrikasjonsfeil som gjorde den ubrukelig.

Og blir våpnene virkelig spent fast? Har du link til en film som illustrerer kuleflukt og presisjon?

 

Hvor vanlig det er med testskiver vet jeg ikke, jeg har fått det med mine siste våpen (Blaser, Molot og CZ). Hvor fastspent de er vet jeg heller ikke, er bare blitt forklart at de settes i benk for å skyte prøveskudd, da fastspent og justers på samme treffpunkt for hvert skudd.

 

Finner ikke igjen de filmene jeg har sett, de ligger på nett, men det er en stund siden jeg har sett dem...

Link to comment
Share on other sites

Men hvor går grensa for hvor man bør vurdere en reklamasjon?

Jeg for min del vil se merkbar forskjell på presisjonen for en "Hunter" vs "Tactical". 60mm@100m er ikke mye bra for noe som kalles "Tactical". Synes 30mm også er på grensen. Kanskje ikke med fabrikk, dog. For ei "vanlig" jaktrifle ville jeg vært nøgd med 30-40mm.

 

Flatin: Det er dèt jeg mener... Sjekke først og skrive etterpå. Da hadde nok snittet hos mange økt en god del :wink:

Link to comment
Share on other sites

Med dagens jevnt over høye kvalitet på rifler ser det ut til å være langt mellom våpen som ikke leverer god presisjon forutsatt at man er villig til å teste ut forskjellig ammo. Det nærmeste jeg kommer en rifle som ikke ville levere akseptabel presisjon var en Howa 1500 i .308 Win som jeg kjøpte i 2002 (tror jeg). Jeg fikk den ikke til å samle under 50 mm @ 100 uansett hva jeg gjorde. Noen patroner "spredte over hele skiven" - dvs rundt 100 mm (like beskrivende som hull i hull)o :roll: . Ekstra forstemmende var det at en kompis kjøpte en helt lik rifle samme dag, og på samme sted, som jeg skjøt mye tettere samlinger med.

 

Likevel må presisjonen sies å være tilfredsstillende i forhold til bruksområdet som var elgjakt. Den dagen 50 mm ikke holder til elg kommer nok aldri. Men for meg var den manglende evnen til å levere samlinger som var enda tettere -i kombinasjon med viten om at kompisen sin identiske børse klarte dette- lite tilfredsstillende.

 

Hva som er tilfredsstillende presisjon for en gitt rifle vil vel være avhengig av kombinasjonen mellom realistiske forventninger og bruksområde. For min del vil dette si at en .223 til småvilt bør levere rundt 20 mm samlinger med utvalgt ammo, men jeg jubler av glede når jeg får samlinger under 50 mm med .45-70 i en 1895.

Link to comment
Share on other sites

jeg påberoper meg retten til å kalle denne 5 skudd samlingen "hull i hull" og akseptabel presisjon :D

 

Du kan kalle den hva du vil for meg. Det mangler en vesentlig opplysning her; avstand. Hvordan ser gruppene dine ut når du ikke kaller dem hull i hull lenger? Hvor mye større må de være når de ikke kalles "hull i hull". Er det hull i hull hvis skudd nr 2 er i kontakt med skudd nr 1 uten at det er igjen papp i mellom? Hva med skudd nr 3? 4,5,6 osv? Må de alle berøre første skudd, eller holder det å berøre gruppa som er skutt så langt? Selv den mest upresise rifle lager kun ett hull bare det skytes mange nok skudd.

 

PS: Du bomma på siktepunktet ditt ;)

Link to comment
Share on other sites

Og enda viktigere: Hvor ofte skyter du de? Om det er plukket fra 100 serier som ikke samler innenfor en utedass er det ikke verdt mer enn innholdet. Med tanke på hvordan folk skryter av børsene sine må jeg ha verdens dårligste historikk på utstyrsfronten eller være en ufattelig dårlig skytter, for alle andre skyter jo alltid innenfor en lapp med alt de har :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nei, alle samlinger blir ikke like bra, men når man ser et mønster i en gitt kombinasjon av en gitt rifle og ladning kan man begynne å gjøre seg noen tanker om hvor bra presisjon man kan forvente. Selvfølgelig vil en samling være bedre enn de andre - og det er selvfølgelig den samlingen man tar bilde av og legger ut. Det er ikke noe galt i det, men det trenger selvfølgelig ikke å være representativt for en hver samling med nevnte kombinasjon av børse og ammo.

 

Jeg har mange slike bilder, og det er mulig at jeg lurer meg selv, men det at det inne i mellom dukker opp spektakulære samlinger gir meg "den gode varme følelsen" og tillit til at ladningen og riflen gir meg tilfredsstillende presisjon. Når tilliten til utstyret er på plass gjenstår bare trening, trening og trening inntil man får tilstrekkelig små sentrerte samlinger uten hjelp av benken. Og til syvende og sist er det vel nettopp det som er avgjørende?

 

Den dagen jeg kjøper en rifle som konsekvent skyter dårligere enn meg skal jeg reklamere :winke1: !

Link to comment
Share on other sites

jeg påberoper meg retten til å kalle denne 5 skudd samlingen "hull i hull" og akseptabel presisjon :D

 

Du kan kalle den hva du vil for meg. Det mangler en vesentlig opplysning her; avstand. Hvordan ser gruppene dine ut når du ikke kaller dem hull i hull lenger? Hvor mye større må de være når de ikke kalles "hull i hull". Er det hull i hull hvis skudd nr 2 er i kontakt med skudd nr 1 uten at det er igjen papp i mellom? Hva med skudd nr 3? 4,5,6 osv? Må de alle berøre første skudd, eller holder det å berøre gruppa som er skutt så langt? Selv den mest upresise rifle lager kun ett hull bare det skytes mange nok skudd.

 

PS: Du bomma på siktepunktet ditt ;)

 

ser poengene dine :lol: skuddene er skutt på 100 meter, jeg vil nå si at en hull i hull samling er der alle skuddene berører første skudd uten papp i mellom :lol:

men la oss drite i "hull i hull". ammo'en og rifla er iallefall akseptabel presis :wink:

PS: rifla er ikke innskutt med 210 grs Berger, men 200 grs nosler accubond :wink:

Link to comment
Share on other sites

Testskiver ja, det er bra greier. Har pakket ut flett ny rifle en gang, med fin testskive i eska, 3 skudd pent plassert midt på skiva, serienr sirlig påført skiva for hånd. Snodig nok var det ikke borret hull for tennstiften i sluttstykket :lol: Og det er eneste gangen jeg har fått med testskive.

 

En ting jeg har lurt litt på, med så mange karer her inne med børser som går så godt-hvorfor er det så få som poster resultater i denne tråden viewtopic.php?f=43&t=70325?

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å bli misfornøyd når jeg ikke klarer å holde 5 skudd på en tommelapp på 100m. Med helt nye piper klarer jeg ofte å ligge en plass mellom 10-20mm. Av og til kan man glimte til med 5 skudd på 4-8mm, men det hører til sjeldenhetene og må vel betegnes som tilfeldigheter. Forutsetningene jeg må ha for å få dette til er 6-7 kg+++ STR med en god kikkert og et relativt nytt løp. Etter noen 1000 skudd begynner det å bli betydelig vanskligere å holde hullene i tommelappen på 100m.

 

Å klare slike sammlinger med 3 kg jaktrifle i tilsvarende kaliber forventer ikke jeg, selv om jeg har sett det utført og fått det til selv.

 

På skytebanen har vi en skytebenk hvor det går ann å montere en STR fast. Den har en fjær som tar opp rekylen og en "sykkelbrems" som fjernavtrekker. På 200m har jeg sett en STR levere 70 skudd på 34mm fra denne. De verste var at under testingen sto det plassert en kronograf forran, og man kunne tydelig se trenden at lav fart gav lavere treff enn høy fart. Jeg husker ikke hva spredningen i utgangshastigheten var, men jeg husker at jeg synes den var alt for høy. Ammoen var fabrikkladd. Det var sikkert potensial til kanskje å krympe den sammlingen til nesten halvparten.

 

Når dette er sagt så synes jeg man fokuserer alt for mye på sammlinger (meg inkludert). Det man heller burde fokusere på er at sammlingen skal være på samme plass hver gang man skyter. Det er ikke like lett å få til som "hull i hull"

 

Med andre ord hull i hull er bare tull :lol:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skyter samlinger er det sittende med støtte. Altså i skytebenk. Hvis jeg skal teste presisjon da. Finne gode ladninger osv. Noe av poenget er å eliminere skyteferdigheter i størst mulig grad. Det er våpen og ammunisjon som skal testet, ikke skytteren. Jeg jakter gjerne med to-fot og bakstøtte. Men det passer ikke til all slags jakt.

Link to comment
Share on other sites

Disse gode samlingene deres; er det liggende fritt uten støtte?

 

neida, da vet jeg ikke hvilken ladning som går best i rifla.

men TRENING derimot skytes i helt andre stillinger, for eksempel sittende på kasse, knestående eller stående.

eller johnnyvang sin langholdstest.

Link to comment
Share on other sites

Uffa meg ;)

 

Ja, huffadei... Må jo skjønne at en skytejigg er nødvendig......

 

For min del syns jeg at skyting stående, sittende og knestående er mer interessant. Det er stort sett de stillinger jeg skyter dyr i!!!!

 

Skal en drepe papp kan en jo alltids lage seg en skyterobot !!

 

Men jeg er nok en smule gammeldags da.....

Link to comment
Share on other sites

For min del syns jeg at skyting stående, sittende og knestående er mer interessant. Det er stort sett de stillinger jeg skyter dyr i!!!!

Jeg kan omtrent ikke se for meg en situasjon der jeg skyter stående på dyr, og tror aldri jeg har gjort det bortsett fra med hagle. Sittende, knestående og liggende er igrunnen de relevante skytestillingene + diverse juks for å stø disse med det som er på stedet av trær, sekk, pinner, tuer, osv.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg står med ryggen til blinken, rifla over skuldra og skyter 10 skudd og treffer glatt hull i hull på 500 meter. Selv uten Blaser.

 

Slå den.

 

:P

Pffft, null stress! Høyner med håndstående på en arm, ryggen til blinken, våpenet over eller under skuldra (whatever floats your boat good sir) og en perfekt smiley i skiva på 500 meter. Blaser eller ikke har ikke mye å si..

 

 

 

Og hagle med slugs selvfølgelig 8)

 

Edit: Må selvfølgelig være åpne sikter. (uten at jeg tror det har veldig mye å si.)

Link to comment
Share on other sites

Disse gode samlingene deres; er det liggende fritt uten støtte?

 

Viktig spørsmål det Jaktlykke kommer med her;

 

Hvorfor en jeger fra vestlandet overhodet trener liggende skyting er for meg helt uforståelig. Er det meningen at voksne folk skal ligge som rotter på magen nedi driten i fritiden?

Herregud; Jakt skal være lystbetont. Det er rekreasjon. Reise dere opp og skyt fra de posisjoner Vår Herre har tiltenkt!

Ligg ikke i uverdige postiturer og pådra dere både lungebetennelse og jordslag på skjelettet.

Link to comment
Share on other sites

At det varierer fra jeger til jeger når det kommer til hva som er akseptabel presisjon fikk jeg et glimrende eksempel på i dag. Jeg, min antatt bedre halvdel og min datter var en tur på banen for å avgjøre hvem som er den beste skytteren med .22 på femti meter (etter et "handikappsystem" hvor enkelte har fri skytestilling og andre må finne seg i å skyte stående med lang arm). Da vi hadde kommet godt i gang med første serie -og den sedvanlige mobbingen- dukket det opp to karer med en Tikka T3. Eieren fortalte at børsa ikke ville samle; han hadde skutt mot en elg og truffet den i hjertet, selv om han hadde siktet mye høyere...

 

Den bolde jeger -for anledningen utrustet med signalrød caps- løp som en forvirret lemen inn og ut av standplass for å lokalisere ammo, børse og sluttstykke. Kompisen forklarte i mellomtiden at mekanismen hadde vært helt løs i skjeftet, men at de nå hadde "dradd den skikkelig til".

 

Skytteren plasserte seg i benken, åpnet en eske med gammel NATO- ammo og skjøt tre skudd i ekspressfart. Skivetrekket kom inn og skuddene satt omlag fem centimeter for høyt, men i en grei samling på 60-70 mm (øyemål). Kompisen lurte på om han ikke skulle skyte med jaktammo -"bare for å se om de gikk likt"- og en eske Norma Oryx ble hentet fra bilen. Fem skudd senere, og i like hurtig tempo som den første, og skiven ble kjørt inn igjen.

Skuddene satt samlet, skjønt samling er kanskje ikke betegnende, nede til venstre i 5-, 6-, 7-, og 8-ringen. Det ble konkludert med at dette måtte være bra nok, men at han måtte huske å holde litt til... venstre :roll: ! Børse, skudd og kompis ble stuet inn i bilen og den bolde ekvipasje dro avgårde etter elgen.

 

Moral: ikke alle er like opptatt av "hull-i-hull" (eller human jakt for den del)!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...