Jump to content

Hva er akseptabel presisjon?


vavlo

Recommended Posts

for å holde oss litt seriøse:

hva er akseptabel presisjon?

dette er gjeldende for meg som person og ikke alle er vel enige, men det driter jeg i.

rifla og ammunisjonens egenpresisjon (med skytter så langt som mulig eliminert) bør ikke ligge over 15 mm

fra den stillingen jeg trener mest jaktrelatert nemlig sittende på kasse (den stillingen jeg har skutt alle mine hjorter fra) 50 poeng av 50 mulige på 100 meter, det er kravet jeg har for med selv.

 

akseptabel presisjon for Direktoratet for naturforvaltning er 300mm på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Spøk til side. Snake påpeker noe som er viktig. Tror vi bør være nøye med å skille mellom skytesport og jaktskyting. BR samlinger fra et våpen i benk er ikke nødvendigvis det samme som spektakulere skudd fra alle stillinger.

De aller fleste masseproduserte våpen i dagens marked går virkelig godt. Antagelig mye bedre enn operatøren klarer å holde i ro. Sub MOA er bra. I en lett børse med middelmådig avtrekk så er det knallbra.

Link to comment
Share on other sites

for å holde oss litt seriøse:

hva er akseptabel presisjon?

dette er gjeldende for meg som person og ikke alle er vel enige, men det driter jeg i.

rifla og ammunisjonens egenpresisjon (med skytter så langt som mulig eliminert) bør ikke ligge over 15 mm

fra den stillingen jeg trener mest jaktrelatert nemlig sittende på kasse (den stillingen jeg har skutt alle mine hjorter fra) 50 poeng av 50 mulige på 100 meter, det er kravet jeg har for med selv.

 

akseptabel presisjon for Direktoratet for naturforvaltning er 300mm på 100 meter.

 

Skyter du virkelig 15 mm samlinger sittende på 100 meter??? I så fall må jeg si gratulerer 1000 ganger.......

 

Akseptabel presisjon er i følge norsk lov innafor ringen på reinen på 100 meter med 5 skudd. Med litt trening greier de fleste det... Og, det kravet holder i massevis om en skal sitte på en stubbe i skogen for å skyte en elg, evt hjort/rådyr.

 

Men er en en mer agressiv jeger bør en kunne litt mer. Selv syns jeg det er greit å vite at jeg kan skyte ett rådyr stående i full fart. Da bør jeg kunne få inn 5 skudd på elgbanen innenfor dødelig område, og jeg bør kunne skyte 5 skudd stående innenfor elgkravet. Har litt morro av å skyte elgkravet så fort som mulig med halvauto, og i år greide jeg det på litt under 5 sek.

 

Men nå skyter nok jeg en del mer enn snittet av elgjegere, det er fordi jeg trives på skytebanen, og jeg syns det er morsomt å skyte....

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble enda mer imponert over deg MacJoJo som klarer å skyte hjort som løper på full pupp :shock:

Har ikke vært på hjortejakt men er ikke den temmelig sprek? Hvordan i all verden klarer folk å skyte noe sånt og treffe uten vomskudd med mindre man ikke er han duden på Youtube som skyter villsvin med Sauer i et hel**** tempo?

 

Nuvel, jeg tror likevel poenget her er blitt borte. Spørsmålet er vel ikke hvilken presisjon vi som jegere skal prestere for at det skal være akseptabel, men hva børsa skal klare. Egenspredning med et knippe kurrante patroner @100m. Her sier vel en del produsenter 1moa og det er jo greit å forholde seg til mens andre ikke sier noe spess i det hele tatt og da blir det værre. Blir som å kjøpe en sportsbil der toppfart ikke er oppgitt. Da er det vanskelig å klage på at den ikke går i 250kmt...

Link to comment
Share on other sites

Skyter du virkelig 15 mm samlinger sittende på 100 meter??? I så fall må jeg si gratulerer 1000 ganger.......

 

rykk tilbake til start. hvis du leser hva jeg skrev, våpenets/ammunisjonens egenpresisjon mener jeg ikke bør overstige 15 mm. men det er med hjemmeladd ammo og matchpatroner, fikk til og med barnes TTSX ned i den presisjonen.

 

når jeg skyter sittende setter jeg som krav til meg selv at akseptabel presisjon er 50/50 poeng på DFS standard skive på 100 meter. ikke alltid jeg klarer dette, men det er kravet jeg har for meg selv.

Link to comment
Share on other sites

Våpentype (mekanisme) og utførelse vil ha betydning. Ei dobbelrifle som setter skuddene med ei spredning på under 10 cm på 100 meter vil kanskje regnes om akseptabelt, men vil ei boltrifle som ikke klarer bedre enn 5 cm på 5 skudd med beste ammunisjon være godt nok?

10 cm/100 m "egenspredning" for dobbeltrifle er omtrent det en ser i praksis, ja. Vil godta det. Dobbeltrifler er ikke presisjonsvåpen. Dersom du skyter med bare ett av løpene, og lar løpet ha omtrent samme temperatur ved hvert skudd, bør spedningen ned til det halve av dette.

Enn ei boltrifle av type sporter/ tactical. Hva kan regnes som akseptabel presisjon på denne?

Dersom man prøver mye forskjellig av fabrikkammo og antatt gode hjemmeladninger, bør egenspredning for et slikt våpen ned på 1 moa, eller helst videre ned mot 1/2 moa på 100 meter.

Går det an å sette noen "objektive" kriterier for dette?

Nei, det tror jeg vil være vanskelig å få til. For mange faktorer innvirker på resultatet. Vær oppmerksom på at det ofte har vist seg vanskelig å oppnå god presisjon med noen typer såkalte homogene jaktkuler.

Link to comment
Share on other sites

For meg er akseptabel presisjon at på ca 240 hjort,30 talls rådyr,2 elg og rundt 50 afrikavilt på 13 jaktsesongar har eg hatt eit ettersøk..trur kulene eg brukar er gode nok og.I 90 prosent av tilfella skyt eg med ein eller annan form for anlegg.Sittande med heimelaga skytestikke av gamle teltstenger,to fot,tuer,sekk,grein osv.glimter til med samlinger på 10mm eg og i blant på 100 meteren i benk,men då skal eg jaggu ha dagen.

Link to comment
Share on other sites

Egenspredning på rifler mener jeg er viktig å få kartlagt. Om jeg prøver to-tre typer ammo og finner ut at egenspredningen er stor, mitt personlige krav er min. 5 skudd/snuseske på 100m, men at det ligger på kanskje 10 cm/dia. , pluss mye verre: at treffpunktet forandrer seg under veis, så mener jeg at man må gjøre noe.

Forutsetningen er selvfølgelig at man skyter med så god støtte at personlige skyteferdigheter er totalt utelukket!

Jeg vet ikke om hvor vanlig det er å reklamere på dårlig egenspredning, men ser for meg at en våpenselger med børsemaker og oppegående moral mht presisjonskrav tilgjengelig lett fikser dette..

Ellers er det jo naturlig at storviltrifla ikke trenger skyte 5skudd i snuseska sånn uten videre, mens våpen beregnet for jakt på skogsfugl, kråke, rype, må ha en akseptabel og stabil skuddserie. Personlig ville jeg følt meg ille til mote med en slik rifle som bare så vidt samler 5 skudd innenfor 6-7 cm på 100m.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Forutsetningen er selvfølgelig at man skyter med så god støtte at personlige skyteferdigheter er totalt utelukket!

 

Interessant - du vil altså utelukke det du omtaler som "personlige skyteferdigheter" for å bevise... hva da? Og hvordan vil du utelukke "personlige skyteferdigheter"?

 

I motsetning til hva mange tror, så kreves det en del ferdigheter for å skyte gode samlinger - selv fra benk med godt anlegg!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner hva du mener. Trådstarter spurte imidlertid om når man bør klage på dårlig presisjon, og da utelukker jeg selvfølgelig menneskelig påvirkning av skytetesten. Man går ikke til børsemakeren og klager på dårlige skyteferdigheter, og skal man klage så bør man være veldig sikker på at det ikke er skytteren det er noe galt med.enig?

Ser mange her blander presisjonsskyting og test av våpenets egenspredning. Jeg mener at har man ikke kontroll på sine egne ferdigheter blir det fort meningsløst å klage på geværet. Ellers kan man ende opp med at man står på andre siden av bordet og krangler med børsemakeren fordi han/henne påstår at geværet skyter bra. Hvordan argumenterer man da? I ytterste konsekvens står man på banen sammen med børsemakeren.

Jeg mener at som jeger har man en viss peiling på skytingen, og det er ikke så vanskelig å ordne med tilstrekkelig støtte for å kunne utføre en rimelig seriøs test.i alle fall god nok til å finne ut om geværet/ammoen samler bra nok Til jakt. Begynner man å snakke om presisjonsskyting, samlinger på millimetere på 1-300m. avstand, er vi inne i en helt annen verden som ikke har så mye med jakt å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Prøvde presisjon i ei 222 rifla før i sommar. Gjekk veldig bra (10-15) mm med sierra si match kula 52 gr lada denne kula med 19,4 gr Vv 120 ( 1410 kula til sierra) Denne er jo berekna til papp. Fekk ikkje lika fin presisjon med V max  40 gr men her er tala. 14, 22, 36, 35 og 30. Var den ladinga som gjekk best 21,2 gr Vv 120 krutt til V Max kula 40 grain. Hadde håpa på meir konsekvent 15-20 mm grupper. Rifla er bedda. Men er kanskje så godt som ho går. Er 3 skuddsgrupper på 100 m. Lurt på og prøva med treigere krutt Vv 130 eller Vv 133 og muligens gameking kula blyspissen, fått bra presisjon med tilsvarande kula i 6,5x55. Helst gås og kråka eg tenke på, avhengig av god presisjon då.

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

Tynt eller tjukt løp? Noen løp kan skille mye på ladninger og kuler, og gå svinbra med noe, og forferdelig med andre. Jeg har hatt nokså mange Sauer-løp og alle untatt ett har gått veldig bra med Norma DL felt. Dette ene løpet sprer DL felt utenfor tieren på DFS -skiva (de andre har gått 6-12mm med 5 skudd) 136gr Scenar L og 140gr NCC samler under 25mm. Men det er jo fremdeles ikke "bra", det er bare for bra til å klage på.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dårlig forklart av meg prøvd å retta på da i innlegget ovanfor men for at da ikkje skal vera misforståelser så skriv eg det ein gong til. 19,4 eller 19,5 gr Vv 120 til sierra 52 gr matchking og 21,2 gr Vv 120 til 40 gr V Max. Er den før omtalte Brno fox rifla mi. Har ikkje målt løpet men er vel litt tynnare enn ei storviltrifla. Måtte iverfall gjenga ho annerledes pga tynnare løp. Kappa på 55 cm. Har de noko tru på bedre presisjon med Anna krutt og kula eller må eg berre prøva meg fram. Har jo prøvd med 50 gr V Max samt ei varmint kula frå sierra men såg ikkje lyset med nokon av dei heller. Lurt på om ett treigere krutt gjere susen.

Link to comment
Share on other sites

Ja originalt løp. Fjorden her er 600 m så står ikkje på da. Er temmelig dyrt å skifta løp og kanskje ca 30 mm 3 skudd på 100 m er godt nok, men eg skulle gjerne hatt ho til å gå litt bedre.  Presisjonen er der jo tydeligvis i og med at ho sammla bra med sierra match king. Når ein les på forumet her så får ein inntrykk av at dei fleste sine rifle sit 3 skudd på ein cm heile tida. Trur ikkje da er tilfelle, denne rifla mi er over 40 år og. 

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt ei sånn, er vel ikke letteste rifla å få til å gå knallgodt, selv om potensialet nok er der om leter lenge nok. Det er nok mye lettere med et moderne kvalitetsløp, og kanskje ei retting av låskassen.

Det er dessverre ofte sånn, at man får det man betaler for. 

 

De fleste rifler som er laget for å samle 1cm på 100m, gjør det, og moderne rifler er utrolig presise - men 40 år gamle østblokkrifler er ikke der.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja har lurt på noke av da samma, gav ikkje så mykje for ho nei. Og utviklinga har vel gått sin gong. Har lurt på å selga ho til nokon som synest at da er godt nok og kjøpt meg ei ny ei eller nyare men kanskje helst da fyrste ny altså. Veit jo aldri heilt kva ein får når ein kjøpe brukt, kikkertsikte kan derimot vera brukt. Blir vel 223 då merke tja får gå og tafsa tikka t3 x , sauer 100 er vel to heite kandidatar muligens og howa mini action samt CZ. Får sjå kor lei eg blir brnoen som eg har. Fordel, hendig og lett kun stål og tre senke forventningene med billig rifla :) skal jo skytest i stilling og ikkje i benk. Avtrekket er eit kapittel for seg enten hate ein da eller så tja akseptere ein da.

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

Ja der har du ein kandidat ja som eg gløymt i farten, men veit ikkje om eg er fan av rifle som ikkje er skikkelig rifla viss de forstår kva eg meiner. Trur ikkje systemvåpen eller kva da heiter er noko for meg, men kanskje eg hadde blitt overbevist hadde eg prøvd ho, presisjonen er sannsynlegvis finfin, prisen hmm den var hard og svelga. Må ha kikkertsikte til litt monitas og på den der, går ikkje med fontaine 3-9x40 som står på brnoen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Per-S skrev:

Selvfølgelig - er presisjonen god er den det uavhengig av både avstand og antall skudd.

Det er derfor krav til presisjon ofte oppgis som vinkelmål.

Ja, teoretisk er jeg enig. Jeg tenker på når folk oppgir presisjonen til 20 mm uten å nevne avstand og antall skudd.

Men i praksis opplever jeg at antall skudd er av betydning. Det er lettere å sette 2 eller 3 skudd i en klistrelapp på 100 meter enn det er med 5 eller 10 skudd.

Edited by nhd
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, M67 skrev:

En ting om gangen vel? Skjønner ikke hva du mener me hverken skikkelig rifle eller hva som er feil med systemvåpen, gidder du ikke bytte løp, så lar du jo bare være. Det er derimot kjempekjekt når faktisk skal bytte løp.

 

K

Da eg skulle skrive var at systemvåpen/ våpen som ein kan ta frå ein annan på den måten er upløyd mark for meg. No er eg ikkje ukjent med å skru i frå kvarandre våpen for både den omtalte her og storviltrifla har vært ut av stokken ein drøss med ganger helst for å gjera reint og olja da er ett av av punkta eg ser på når eg skal kjøpa ny rifla kor enkelt da er å gjera, om da er mange små lause delar, benytta flatjarn,umbrako eller torx osv. Må kanskje sei at sauer 100 ikkje såg heilt tilitsvekkande ut der. Men uansett trur eg at S&L blir for dyr for meg.

Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, can skrev:

Da eg skulle skrive var at systemvåpen/ våpen som ein kan ta frå ein annan på den måten er upløyd mark for meg. No er eg ikkje ukjent med å skru i frå kvarandre våpen for både den omtalte her og storviltrifla har vært ut av stokken ein drøss med ganger helst for å gjera reint og olja da er ett av av punkta eg ser på når eg skal kjøpa ny rifla kor enkelt da er å gjera, om da er mange små lause delar, benytta flatjarn,umbrako eller torx osv. Må kanskje sei at sauer 100 ikkje såg heilt tilitsvekkande ut der. Men uansett trur eg at S&L blir for dyr for meg.

Ser ikke problemet. Hvis du ikke er sugen på å demontere pipa fra kassa så gjør du ikke det.  Pipa på min S202 har knapt vært ute av kassa.

S100 er da en enkelt og grei rifle der løpet sitter fast på tradisjonelt vis.

Link to comment
Share on other sites

Ja på sauer 100 sit ho fast på vanlig måte ingen tvil om da, men eg var med/såg på når ho blei demontert i frå kvarandre, var litt fiklete i forhold til da eg er vant med men øving gjer jo meister seier dei. Avtrekket var iverfall kjempegodt og ho var hendig og grei. Litt mykje plast/kompositt men den kan iverfall ikkje rusta. Meina ho har 1:10 stigning på løpet i 223 men no tar eg da frå hukkomelsen. Godt mulig eg kunne blitt vant med ho men er ett solid steg vekk frå brno fox.

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Mas-36 skrev:

Sauer 100 i .223 rem har 1/9 twist i løpet. Skikkelig drittvåpen med magasiner som ikke virker skikkelig, og virker veldig billig. Angrer på kjøpet mitt, men får leve med den ei stund. Kan jo gå seg til ;) 

At S100 virker billig kan jeg ikke skjønne. Jojo billigere i forhold til en 202 eller 404 men sett opp mot andre billigvåpen virker den å være mye mer påkostet og skikkelig satt sammen. Howa'en min er en skikkelig billigbørse med plastikk underbeslag i dårligste kvalitet, spagetti plastskjefte og sikringsfløy som er hard og litt luggete. Alt fungerer dog prikkfritt etter man har spandert 10K på den. Da har det blitt en riktig så fin skytterjern.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, smaug skrev:

At S100 virker billig kan jeg ikke skjønne. Jojo billigere i forhold til en 202 eller 404 men sett opp mot andre billigvåpen virker den å være mye mer påkostet og skikkelig satt sammen. Howa'en min er en skikkelig billigbørse med plastikk underbeslag i dårligste kvalitet, spagetti plastskjefte og sikringsfløy som er hard og litt luggete. Alt fungerer dog prikkfritt etter man har spandert 10K på den. Da har det blitt en riktig så fin skytterjern.

Ikke? Plast magasin som bare tar 4 patroner(3 om du vil ha 100% funksjon), gummiplast stokk som du lett vrir inn i løpet eller rundt :P Sluttstykkegang som en Ruger Amerikan. Men presisjonen er grei da. Og avtrekket er godt.

Link to comment
Share on other sites

Magasinet er vel laget for å være flush med underbeslag, 4 patroner er da nok til jakt? Hva sier Landrø til at magasinet ikke mater skikkelig?

Plaststokken ER myk har jeg kommet fram til. Bare noen få har skikkelig stive plaststokken og da er det gjerne ikke i billigklassen lengre. De er nok ikke tiltenkt skyting med tofot/støtte helt frampå grepet fra konstruktørens side mistenker jeg, men ment for gammeldags jakt med lang arm, er presisjonen god ser jeg ikke problemet.

Har bare kjent på noen få S100 og sluttstykke har glidd veldig fint når de har fått noen dråper olje.

Synd Sauer er så konservativ og ikke kommer med flere størrelser på låskasser og andre kaliber. En mini S100 i 6.5G eller noe annet morro hadde vært spennende.

Link to comment
Share on other sites

Fikk nytt da jeg klaget på det første. Det virket med 2 patroner ;) Problemet med den myke stokken kommer da du skyter med lang arm, fort gjort å vri det i kontakt med løpet. 4 skudd holder til jakt, men rifla ble kjøpt til jaktfelt. Trodde .223 skulle ha 5 skudd da den har 5 skuddsmagasiner i 6,5x55 osv :( Bøssen er smurt opp med oljer og fett, men fortsatt så har billig rifla Marlin XL7 glattere og bedre sluttsykkegange.

Link to comment
Share on other sites

Stiller meg spørrende til manges påstander om at gamle mausere OL. Ikke eier noen form for bedre presisjon. Dette er min 1937 mauser m98. Vil si at den eneste som feiler den er han bak stokken. Øverste bilde er 168grs matchking og nederste er 150 grs ttsx, begge hjemmeladede. 5 og 3 skudds serier på 100 meter. Syntes det går mye igjen her at det MÅ være både rifle å kikkert til flere månedslønninger for å kunne skyte bra. 

345EC831-A744-4B30-AB39-BC4B166738DD.jpeg

20B2018C-0820-46A5-94B2-9AC44F4E84A0.jpeg

Edited by Fredrik k
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har hatt både krag og mauser som banevåpen før saueren overtok. Kragen så jeg ingen anvendelse for etter at den var pasjonert på banen så den ble destruert. Mauseren fikk et nytt liv som kråkebøse med lyddemper og kikkertsikte. Har også gamle mausere til elgjakt i 8x57 og 3006 sikkert ingen av dem som skyter 5 skudd innenfor 5 cm på 100m men alle di elgene jeg har skutt med dem traff jeg nå stort sett der jeg siktet. Og da er presisjonen god nokk for meg til det bruket. Når jeg ser hvor fenomenalt bra mange her skyter. Slår det meg at det må være mange potensielle verdensmester i skyting her på forumet. Selv trener jeg jevnt og trutt og avfyrer 6-8000 skudd i året med 22LR og 6,5x55 synes nå selv jeg hevder meg ganske bra både lokalt og nasjonalt. Men er ikke i nærheten av den skytingen jeg ser oppvises her.

Link to comment
Share on other sites

En Brno Fox var billig da, billigere nå. Det er et jaktredskap, ikke noen benkebørse. Jeg kjøpte nylig en brukt TRG 22 - det er ei match/ skarpskytterrifle, og jeg har helt andre forventninger enn om jeg hadde kjøpt ei gammal jaktrifle til prisen av et magasin til TRGen (helt ærlig, jeg hadde ikke betalt det et TRG magasin koster, for en Fox)

Men, den innfridde. Og kjøper en en ny TRG, til 40k, så må en kunne forvente topp presisjon. Kjøper en den billigste Remington 700 som fins, så er den faktisk mest sannsynlig presis den og, men du sliter nok mer med å komme igjennom med en klage på at den ikke samler på 25mm på 300m...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Holdt på å få hakeslepp når eg såg magasinprisen på trg, hadde ikkje betalt så mykje for ei fox eg heller. Er vel som med bilar dyr bil, det blir då antatt at du har peeeng som Sigbjørn Johnsen sa og delene koste deretter. Endra litt på forrige innlegg frå meg. Skulle sjølvsagt stå at eg har større forventninga til noke nytt kontra noke som er brukt og 40 år gammalt. Då gjer da litt meir meining. Når da er sagt så har eg på ein måte høgare forventninga til ei brukt skikkelig kvalitetsrifle så sant ho ikkje er utbrukt da kontra for å ta ett eksempel ei remington 783 i 30-06 sjølv om eg aldri har skutt med sistnevnte

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

Det kan man si. De magasinene er dyre, men de tar 10 skudd og virker hver gang. Og de tåler litt. Og heller et trg magasin enn 2 S&L magasiner, for å si det sånn.

Det ER sammenheng mellom pris og kvalitet. Den er bare ikke lineær - dobbelt så dyrt hver gan det blir litt bedre. Samme med optikk.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 2.9.2018 den 12.01, Mas-36 skrev:

Sauer 100 i .223 rem har 1/9 twist i løpet. Skikkelig drittvåpen med magasiner som ikke virker skikkelig, og virker veldig billig. Angrer på kjøpet mitt, men får leve med den ei stund. Kan jo gå seg til ;) 

Ikkje for å krangla men står 1:10 på sauer si nettsida, men kan jo ha blitt forandra i forhold til den du har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...