Jump to content

Ull-undertøy


Cantona7

Recommended Posts

Mine gamle sett med superundertøy har fått nok og trenger å bli erstattet.

Jeg ønsker tips til hvilket undertøy (bukse og overdel) jeg bør bruke i jakta. Det blir endel postering, men også endel driv med påfølgende svette

 

Hvilket utstyr bør jeg satse på innerst og som mellomlag? Ren ull eller kombi av ull/syntet?

 

Jeg vil holde meg varm og tørr - så da blir pris mindre viktig. Betaler heller for kvalitet enn å hutre i skauen :D

 

Takk for alle gode tips, linker og egne erfaringer

Link to comment
Share on other sites

Har de siste åra gått mer eller mindre helt over til microfleece undertøyssett. Utrolig lette og komfortable, tørker på et blink, men har selvsagt ikke de samme varmeegenskapene som ulla har når den blir våt. Tror jeg har fem eller seks sett nå, bruker stort sett overdelene daglig (halvzip med brystlomme).

Link to comment
Share on other sites

Woolnet støttes. Og evt vanlig merino av valgfri tykkelse utenpå, dersom det er ekstra kaldt.

Brynje har også begynt med ullnetting, litt tettere strikket enn woolnet til aclima.

 

Stemmer at Brynje har begynt med ullnetting også, men de har fortsatt ikke skjønt at man ikke skal ha netting over skuldrene.

Man kjenner det faktisk ganske godt etter en hel dag med sekk.

Mulig det ikke er så merkbart med ull, men den synt-utgaven jeg har blir ubehagelig utpå kvelden.

Link to comment
Share on other sites

Har i alle år brukt "billig" ullundertøy og vært fornøyd med det. Verste jeg vet er polyprop og lignende syntetisk - det er kaldt og lukter forjævlig.. Sikkert fint for de som bare trenger varmere undertøy til en times trening på vinteren, men for en som kjører lange og til dels svette dager, så faller det igjennom de kravene jeg setter.

 

Endte opp med å kjøpe Icebreaker av merinoull i høst før villreinjakta. Det er veldig bra ullundertøy! Varmt i forhold til vekta, og pussig nok mer avkjølende når man blir varm enn jeg kan huske fra billigere varianter.

 

Det aller største fremskrittet på ullundertøyfronten i år er at jeg har kjøpt meg fire ullboksere fra Icebreaker :idea:

De er den beste investeringen i jakttøy jeg har gjort! Har kommet på et helt annet komfortnivå med en slik en på.

Har endt opp med å bruke de til hverdags også, så tror jeg kommer til å handle flere innom kort tid.

Mulig å få vantumsrabatt mon tro? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvet merker som Aclima, Devold, Norheim etc. Jeg har landet på Janus som all round undertøy, med Aclima Wollnet under dersom temperaturen dropper for mye. Til seljakt bruker jeg Janus ullfrote. Når det blir pause bruker jeg en ullgenser i tillegg. Forvarets utgave er et bra valg for meg

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer neppe til å velge noe annet enn Aclima woolnet/coolnet eller Brynje. Jeg svetter som en gris og er ikke i det minste tvil om at nevnte produkter er mye bedre (for meg) enn alt annet jeg har prøvd, inkl rein ull. Det er himmelvid forskjell på å være i jevn aktivitet kontra å svette seg opp ei li og så sette seg til på post og gradvis bli kaldere. Til førstnevnte er selv bomull greit nok. Problemet er når svetten kjøles ned. Å ha med seg skift er jo selvsagt supert og noen ganger praktisk. Under mange jaktformer er det reine intervalltreninga, med tunge tak og lange pauser. Da er nett tingen

Link to comment
Share on other sites

Syntetisk netting når det er varmt og ull-netting når det er kaldt. På transportetapper hvor du allikevel svetter som en gris, er det ett fett hva du har på kroppen, jeg bruker minst mulig men gjerne et syntetisk plagg som byttes ut til tørt når jeg kommer fram. Poenget er at man er tørr når man skal sitte stille. Har du svettet ut tjukk-genseren på vei opp til post, har du bare deg selv å takke...

Netting-undertøy kan man ikke få nok av og jeg her minst 4-5 sett av hver type. Favoritten er Aclima men merke er underordnet. Fordelen med netting er at det skaper et effektivt isolasjonslag samtidig som det tørker veldig fort. Netting er svaret til trådstarter!

Link to comment
Share on other sites

Jeg svetter plagsomt mye - 4 generasjoner fra oldefar og nedover som sliter med det...

 

På denne tiden av året og i aktivitet, er det enten Aclima Coolnet med en lett jakke oppå som gjelder, event. tynn treningsskjorte med jakke over. Fremme på post er det av med ytterjakke og skjorte, blåse tørr, før Aclima Woolnet tas på + en villmarksgenser + jakke.

 

Senere i sesongen, når det bli rundt 5 grader og nedover er det Aclima woolnet som gjelder også under aktivitet. Det er også forskjell på aktivitetsnivå. Smygjakt på hjort går seint, mens kaving i lia gir enorme vannmengder og varme.

 

Kluet for meg er å bytte på seg tørt tøy når det blir stans i aktiviteten. Synes både Aclima og Devold har bra utstyr. Et par "nettingplagg" i sekken veier jo ikke så mye... :smile:

 

EDIT: Når det gjelder sokker på beina, synes jeg det bør være over 70 % ull i materialene før det holder greit på varmen over lengre tid. Liker best å ha helt tynne sokker i ull innerst (noe av det tynneste som magasinet selger), og noe litt tykkere utpå der - totalt samme tykkelse som et par tykke sokker.

 

Devolds ullfrote plagg funker også greit når det går mot null og nedover.

 

Svaret til trådstarter må uansett bli at dette er noe du bør finne ut av selv gjennom erfaring. Fuktighet i lufta, aktivitetsnivå, jaktform, temperatur, hvor mye varme og svette en genererer, hvor tynn/ feit en er, frysepinne eller ikke er blant faktorene.

 

Det som er sikkert er at hvis en tenker å bruke de samme klærne i slutten av august som rundt juletider - da har en nok bommet kraftig.... Nytter ikke med ett oppsett i en jegergarderobe.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det råeste av ullundertøy får du dessverre ikke tak i lenger. Røros hadde det varmeste undertøyet jeg har prøvd. Ikke kløfritt, men for min egen del har det ingen betydning da jeg gjerne kan bruke en vanlig strikket ullgenser rett på kroppen. Som sagt: Skulle du finne tak i et Røros-sett er det makaløst, men produseres dessverre ikke lenger. Har noen liggende et ubrukt sett kjøper jeg det gjerne :)

Link to comment
Share on other sites

Det er lag på lag prisnippet som gjelder - uansett type undertøy. Minimum 3 lag, helst 4-5, er min resept for å holde meg varm.

 

For min del betyr det netting under jakka tidlig i sesongen, vanlig trøye når det blir kaldere, og en kombinasjon av de to når vi nærmer oss juletider, ja hender jeg slenger på to vanlige trøyer utenpå nettingen når det blir tiktig kaldt.

 

I tillegg må man ha en ullgenser å kaste på utenpå når man skal sitte ei stund.

 

Litt OT, men det handler også om å holde seg varm..:

Dersom man står på post på forssen bakke eller snø, så kan det være smart å stå på en liten sitteplate. Det stopper kuldeslaget fra bakken, og gjør at føttene holder seg varme.

 

Når man sitter så blir man gjerne kald på lårene - legger man fjellduken el.l. over lårene, og dekker til underkroppen, er det ofte et hav av forskjell når det gjelder å holde seg varm lenger. Alle blir kalde uansett påkledning bare de sitter lenge nok...

 

Gravlykt til å tenne opp og ha i fjellduken er også en vinner når det er kaldt - dette gjør det virkelig varmt i duken!! Husk å lufte ut, og er man blaut får man en form for tørkeeffekt om man varmer lufta og sørger for litt ventilasjon.

Fort at man kan svi duken, så pass på å sette gravlykta støtt mot bakken mellom støvlene, slik at duken ikke legger seg innpå...

Link to comment
Share on other sites

Det er masse bra ullundertøy,men ikkje alle plagga passar like godt til all slags bruk. Til bruk ved postering og veldig låg aktivitet er Lannulva eit merke eg har veldig god erfaring med. Kanskje litt grovt,men eg brukar ofte noko anna heilt innerst.

 

Til meir allround bruk er det masse å velge mellom og fleire merker er her nemnt. Til slik bruk foretrekk eg ikkje altfor tjukt undertøy, som tørkar ganske fort. Aclima Woolnet er ikkje min favoritt da eg synes det blir for luftig og det ikkje tørkar spesiellt fort,men det er no min personlige smak.

 

Denne her trøya er eg veldig fornøgd med, passe tynn og veldig mjuk og behagelig å ha på. http://www.sparkjop.no/Sparkjop/Product ... w%3dlister

 

Eg også positivt overraska over Bjørn Dæhlie Skarven som er 51% ull og 49% polyester, betalte 399 kr på tilbud på Prix for trøye og longs.

Passe tynn og transporterer sveitte bra. I tillegg er plagga antibakterielle noko som skal forhindre vond lukt . Utruleg nok fungerer dette svært bra. Mykje betre enn andre liknande plagg eg har for ikkje å nemne reine kunstfiber plagg som luktar surt etter berre kort tid.

 

Min desiderte favoritt av ullundertøy er http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=760&cid=243 passe tynn og tørkar fort. Har hatt andre ullbokserar , problemet med dei er at dei er alle for tjukke. Det går altfor lang tid før dei tørkar..

Eg har 3 slike Brynje Classic ,men den siste eg kjøpte innheld 80% ull og 20% syntet,uten at eg merkar noko særlig forskjell.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her skreiv eg eit langt innlegg,men då eg skulle trykke send forsvann alt og eg måtte logge meg inn på nytt. :evil: Er det tidsbegrensing på kor lang tid ein har på innlegg? Dette har nemleg skjedd før.

 

Ved kjøp av plagg kan ein legge merke til 2 ting.

 

1. Plaggets vekt gram/m2 Plagg under 200g /m2 er lette plagg ypperleg til sommaren,men også heile året. 200-250gm2 er allroundplagg, 250 g/m2 og over, best til vinterbruk når det er kaldt. Over ca 300 g/m2 egnar kanskje plagget seg best som eit mellomplagg.

 

Tynne plagg er mindre slitesterke,men suger ikkje så mykje sveitte og tørkar raskast av dei tettstrikka ullplagga.

 

2.Mikrontallet på ullfiberen seier noko om kor mjukt og fint plagget er. 17.5 er superfint og den finaste fiberen på det norske markedet. Blir ein del brukt i dei tynnaste plagga,men og i nokre tjukkare. Kor grovt det kan vere i ullundertøy er eg ikkje sikker på ,men for eksempel så har Ulvang Glimt 21.5 mikron fiber,mens ingen av Devolds undertøy har tjukkare enn 18.75 mikron. Vil då tru dei fleste ligg mellom 17.5 og 21.5 mikron. Lannulva oppgir 20 mikron, eg har ein eldre modell frå dei og vil tru det er grovare uten at eg klør av den grunn.

 

 

Når det gjeld ullnetting så finnes det 4 plagg å velje i på det norske markedet, Aclima Woolnett 91% ull, Brynje Original Mesh 80% ull desse ser ganske like ut med grove masker, Devold Wool Mesh 100% ull som ser noko meir finmaska ut, Brynje Classic Micro Wool 80% ull som og er meir finmaska .

 

Sjå etter vekt på plagget neste gong du handlar så ser du til kva bruk det er berekna, fibertjukkelsen i mikron fortel kor mjukt og behagelig plagget er å ha på. Dessverre er det ikkje alle som oppgir dette. Devold oppgir dette heilt eksemplarisk,mens Janus er blant dei dårligaste på dette punktet. Eg spurte Janus om dette for ei veke sidan ,men har ikkje fått svar. Brynje svarte samme dag :)

 

I tillegg til dei plagga som er nemt i tråden så har Bergans no kome med ein ny serie på 4 modellar. Soleie 150g/m2 , Fjellrapp 210g, Krekling 260g og Svartull 320g Dette burde dekke alle behov, dessverre oppgir dei ikkje mikrontallet på fibrane.

 

Til slutt eit lite tips: Luktar det surt av ullundertøyet ditt etter siste jakttur? Heng det ut i friluft ein dag og etter ei stund luktar det friskt og reint utan vask :idea: . Det er ikkje nødvendig å vaske ullkle så ofte som anna tøy, det reinsar seg sjølv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Stemmer at Brynje har begynt med ullnetting også, men de har fortsatt ikke skjønt at man ikke skal ha netting over skuldrene.

Man kjenner det faktisk ganske godt etter en hel dag med sekk.

Mulig det ikke er så merkbart med ull, men den synt-utgaven jeg har blir ubehagelig utpå kvelden.

 

Dette kan vel ikkje vere heilt rett? Syntet utgåva fås også med skulderbeskyttelse for den som vil ha det. Ullnettingen leveres kun med skulderbeskyttelse. Brynje og Aclima lagar ikkje sine ullnet plagg på samme måte. Brynje strikkar med dobbel tråd og brukar den finaste mulige fiberen 17.5mikron. Aclima brukar enkel tråd, fiberdiameteren veit eg ikkje. Kanskje det er årsaken til at den er litt dyrare enn Aclima? Meir om Brynjes produkt på http://www.brynje.no" target="_blank" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

+1 for Aclima's netting-undertøy.

 

Har både super og ull varianten. Super'n blir brukt til trening og aktiv jakt. Ull på post eller som skift i sekken. Begge er varme, har god passform og tørker fort. Billigere enn Brynje er det også.

 

Alle rester av billig undertøy etter tidligere impulskjøp hos g-sport etc. har krympet så mye, spesielt på armene, at det ikke er brukbart som annet enn arbeidsklær i heimen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...