Jump to content

Kaliber til bøffel jakt...Hjelp


vegard_dino

Recommended Posts

Hallo ja.

 

 

Joda, tur til Afrika skal det bli, 2013 her kommer jeg.

 

Men, med bøffel på lista så er jo ikke min god gamle 9.3x62 lov.......Den er jo også noe svak da...

( Et argument for ei ny børse.. :D )

 

Men, hva skal je gå for?

10.75x68? 416 Rigby? 404 eller et 45 kaliber?

 

+ med 45 kaliber må jo være utvalget i kuler. Billige kuler til trenning og premium til jakt.

Det kan ikke sier om de andre....

 

Men, hva/hvilket kaliber skal je gå for?

Link to comment
Share on other sites

Hva har du prøvd av grovkalibere?

 

Aberet med ett par av de største er rekylen som i f eks 458 Lott o.l er betydelig. Det krever MYE trening før en skyter like godt med de store som ett litt mildere kaliber.

 

Jeg har hatt både 458 lott og 416 Rigby, men begge var over min toleransegrense for hva jeg skyter skikkelig godt med. Ikke at du trenger superpreisjon for å treffe en blink på nesten 1m på 50-60m hold i bushen - men uansett. Praktisk presisjon er bra å ha.

 

Kulediameter er vesentlig spesielt om du skal ha ei superkule i første og helmantler for sikringsskudd i sørenden av nordgående bøffel. Bøfler kanter "ikke" over i smellen uansett størrelsen på kula som kommer.

 

Takler du dem - kjøp en 500. Dreide kuler får du kjøpt til en ok pris. Jaktkuler betyr nesten Woodleigh.

 

Skal du skyte mye - 375/458. En rask 375 har ganske bra punch i vilt. Har selv en 375 Wby som yter nok til det aller meste. Til de 5 store er nok andre bedre - men jeg skyter bra med den og ergo er den fortsatt i bruk.

 

Gylne middelvei = 416. Kjøp en Rem om du får tak i en. Yter det samme som en Rigby - men har grunnet hylsa større magasinkapasitet. Det betyr litt, som sagt bøfler legger seg sjelden ned i smellen så 5 og ikke 4 smeller tilgjengelig er alltid ett pluss.

 

Rifle - lett valg om du har budsjett å holde deg til ; CZ 550 Mag. American Safari modellen har stokk som svelger endel rekyl og gir litt mindre munningsvipp.

Link to comment
Share on other sites

Hallo.

 

Takk for svar.

 

Jo, har skutt mye med 9.3x64, 375 H&H og en del med 458 Wn.mag.

 

Godt poeng det meg 5 patroner og ikke 4 i magasinet.

 

En 500 blir for mye...FOR MYE. Og, den skal også bæres på.

 

Noe godt 45 kaliber, med ei kort hylse?

450 Rigby er jo ei bra patron, men hylsa er stooor. Så da går det utover magasinkapasiteten.....( Hylsa er også lang....Hadde vært ok med ei som kan gå i en M98 kasse.)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Det har vore mykje diskutrert dette med kaliber til tykkhuder, har sjølv òg til tider late meg rive med...

Sjølv har eg valt noko så billeg som ein No.1 i kaliberet 450/400 NE.

 

Viss eg blir hekta på bøffeljakt og økonomien til siar fleire turar, så ville eg valt ein dobbelrifle i 450 NE eller ein Mauser M03 i 404 Jeffery.

Link to comment
Share on other sites

,404 er fin, har en slik, kan bruke mye kuler fra 300 grain blykuler , kan få støpeform for 400 grain blykuler også.

 

Passer bra med 350 grain kuler også itilegg til 400 og 450 grain Woodleigh . Swift Aframe lager . Og Norma lader , 400 grain soft og solid og 450 grain i PH serien.

 

Men den billigste kjøpe ammoen hvis en ikke lader er RWS til 50 kr snuten. jegdriver å planlegger tur til neste år også, ikke sikker på hvor det blir men .404 blir med da jeg jeg har 5+1 kapasitet på den .

 

Du får mye for pengene med .404 og den passer til drivjakt også og mye annen bruk.

Link to comment
Share on other sites

Den Krieghofen som er linka til over prøvde eg i sommer på Kammersmellen... :D:D

utrolig deilig å skyte med. Rekylen er fullt ut akseptabel. Klarte å dra av begge skudda samtidig og det gikk helt fint og....

(For langt skjefte for meg og pekefingeren gled av framste avtrekker i rekylen.... :oops: )

Link to comment
Share on other sites

450 Marlin er IKKE skikka, så det så! :winke1:

 

Fordi?

Kansje blant annet av respekt for ett stort, og hardskutt dyr. Syns det er vanskelig å komme utenom .375 H&H, .416 Rem., .458 Win .Mag. Kurrante, relativt rimelige, god historikk. Den minste har moderat rekyl.
Link to comment
Share on other sites

Har heller ikke jaktet bøffel :( men jeg tror .45-70 Govt. hadde gjort jobben med rett kule. . 300 Win. Mag. med helmantel også. Jeg syns det er tøffere med presis skyting med mest mulig potente patroner. Det er nok av historier som tilsier at f.eks. .458 Win. Mag. ikke er "overkill" på bøffel.

Link to comment
Share on other sites

En herremann som nok har skutt flere hundre bøffel er sjeiken Saeed al Maktoum, eieren av http://www.accuratereloading.com" target="_blank.

Han som kunne tapetsere stua si med eksklusive dobbelrifler, sverger til sin egen villkatt .375-404 med 300 grs monometal kule i boltrifle.

 

Er ingen bøffeljeger selv (lommeboka tillater ikke tanken engang :( ), men har diskutert fenomenet med noen rutinerte PH.

De hvder unisont at de foretrekker at en bøffeljeger stiller opp med en .375 av ett eller annet slag som vedkommende behersker, enn å troppe opp med ei grovkalibret rifle de skyter middels eller dårlig med.

 

( uten sammenheng forøvrig naturligvis, men min kjære Ruger Hawkeye Africa i 375 Ruger er til salgs nå :wink: )

Link to comment
Share on other sites

450 Marlin er IKKE skikka, så det så! :winke1:

 

Fordi?

Kansje blant annet av respekt for ett stort, og hardskutt dyr. Syns det er vanskelig å komme utenom .375 H&H, .416 Rem., .458 Win .Mag. Kurrante, relativt rimelige, god historikk. Den minste har moderat rekyl.

 

Kva er det dei nemnde kalibera kan gjere, som ein ikkje kan få gjort med 450/70 eller 450 Marlin? .458 Winchester har t.o.m. same kulediameter som nettopp 450 Marlin. At hastigheita er større har ikkje positiv effekt på penetrasjon i blautvev, snarare tvert imot. Ved test i våte telefonkatalogar med 45/70 og 458 Winchester, så hadde 45/70 djupare penetrasjon med ei 500 grains kule med v0 i 470 m/s, enn 458 Win med same kula med v0 på 640 m/s. Kanalen var kanskje noko større i starten med 458, men med bøffel er det stort sett penetrasjon og ikkje sjokkeffekt ein vil sjå. 460 Weatherby hadde kortast penetrasjon, men laga eit fæla krater.

 

No har eg aldri skote bøffel, men eg hadde vald 450 Marlin framfor alle kalibera du nemner over.

Link to comment
Share on other sites

Humbo, dette er ikke kritikk av deg eller 450 Marlin på noen måte. 450 hadde fungert perfekt hvis det var det jeg hadde, og var en sulten kjøttjeger i Afrika. Trofe jeger for den saks del. Som vi er enige om er penetrasjonen viktigere enn ekspansjonen på alt vilt, nesten. Eksemplet du nevner kan godt stemme, stemmer med bløte blyspisskuler. Med kuler som tåler større hastighet, og ikke forandrer form noe særlig er dette feil. Under forutsetning av passende rifle stigning, og rette kula vil større hastighet gi dypere penetrasjon. F.eks. med Super Solids, og til en viss grad med Barnes X kuler. Jo mindre energi som brukes til ekspansjon jo mer er det igjen til penetrasjon, det viser også eksemplet ditt med 460 Weatherby. Kulekvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Nå må jeg først si at jeg aldri har skutt bøffel. Men jeg tror da at 375 er et fin og passende kaliber til dette formålet. Har sjøl 375 H&H, og synes den er grei og skyte med. Går du grovere får du ei rifle som er tyngre og mer rekyl i. Jeg er ikke rekyl redd, men kjenner at 375 H&H kan være tøff nok med de værste kulene og ladningene. Har blitt litt hodeverk og bloddråper fra møter med kikkerten(den står så langt bak som mulig). Men synes den er veldig gøy å skyte med og lage amo til. Et veldig fint våpen\kaliber, som det også går fint ann å bruke her hjemme på jakt au.

Link to comment
Share on other sites

I veldig mange sine øyne er 375H&H noe for spesielt intereserte. Men, skal du jakte bøffel kan du ofte ikke benytte noe mindre. Når det er sagt, så er denne patronen veldig anvennelig, og fult ut håndterbar for de fleste etter litt trening. Går du utover denne, som en del over her har foreslått, så skjer det en del ting. Rekylen øker, komponentene blir oftest dyrere, (ja jeg vet det finnes unntak), og bruksområdene blir færre. "ingen" vil reagere på om du kommer med en fin 375 på elgjakta, mens mange om ikke de fleste vil reagere om du kommer med noe grøvre.

 

Det er sagt tidligere, at PH`er foretrekker kunder som klarer å treffe godt med riflene sine. Dette er et godt argument. Det er som kjent viktigere å treffe riktig enn å lage et størst mulig høl, ref 6,5 til elgjakt. Jeg har ikke sett noen tall på dette, men jeg vil bli overrasket om det ikke er 375H&H som blir brukt mest på bøffel hvert eneste år. Denne patronen gjør jobben som trengs av en gjestejeger. Om du må avverge et angrep så får du faktisk hjelp av en PH med en DR i noe grovt. Å skulle kjøpe seg et spesialvåpen i .400++ et eller annet til en formue er i mitt hode meningsløst om en ikke har til hensikt å skyte B5 regelmessig. Alt bunner jo ut i økonomi, så jeg skal ikke si meg uenig i at det nok føles veldig riktig å jakte bøffel med en godt balansert DR av britisk opphav til et par hundre tusen, men for de fleste av oss brukes heller slike summer på bil.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor det sitter noen gamle gubber her på forumet å foreslår 450 og 45/70. dere vet ikke like godt som meg at disse patronene ikke er godkjent på big five fordi dem holder ikke mål. uannsett hvor mye dere vil diskutere disse er ikke godkjent på big five.

 

jeg har selv 458Lott, skyte fra benken kan virke brutalt av og til. men stående er faktisk ikke så værst. men det viktigste er at du treffer pga du betaler for dyret om du treffer den i skinka og den forsvinner.

 

på Fredag leverte jeg inn søkanad på 9.3x74, 375 flanged magnum og 500 Nitro express, denne håper jeg går igjennom :P

 

De fleste som liker grovt finnet fort ut hva di ønsker, ikke fordi dem har prøvd dem men liker rykte, navnet og historien.

 

til deg ville eg valgt 375H&H og en pakke med Norma PH 350grain på bøffel, god fart, grei nok kule vekt og god penetrasjon å du får et raskt oppfølging skudd

Link to comment
Share on other sites

vegard-dino,

 

Du skriver ikke hvor du skal? Og det er litt vesentlig, så vidt jeg har forstått så er minimum kulediameter ikke den samme overalt. Noen steder er det 9.5mm og noen steder 10.0mm - så .375 er ikke lovlig på bøffel overalt.

 

Nå har jeg aldri jaktet bøffel. Men jeg har skutt med mange rare rifler oppigjennom.

 

Rekylen i ei .45 rifle er MYE verre en rekylen i en .41, som er mye verre enn en .375. .375H&H er jo ikke mer enn en kan kose seg med en hel dag om en vil "tøffe seg litt" - den sender 300grs kuler litt saktere enn 338LM gjør, og etter 50 skudd av det så har en jo kun mild skallebank. Etter 5-10 skudd med 450 så tør ikke jeg mer av frykt for tannlegeregninga, og har grundig skallebank... Det dyret som en bruke .450-riflekaliber på, det skal få gå ifred for meg.

 

Trene må du nok, og en ide kan være å trene med en god rekylbrems på rifla (foreslår ikke å jakte med den, det bråker for mye), men da blir du kjent med rifla på en behagelig måte, og kan lære å kjenne kulebane, og andre videreverdigheter.

 

Prismessig, så vil det i lengden lønne seg å velge et kaliber som det er en del av, og som det produseres rifler i. OG et kaliber med godt utvalg i kuler. Du bør sjekke pris og tilgjengelighet av både kuler og hylser i alle kalibrene du vurderer.

Dyra merker neppe forskjell på 0.1" i kulediameter men kuleutvalget kan være dramatisk forskjellig. .375 og .416 er vel de som peker seg ut med gode utvalg av prosjektiler.

Når det kommer til hylser så er det en stor fordel om Norma lager hylser i kaliberet, eller at det en er en levende fabrikkpatron idag, slik at Remington, Hornady eller Federal leverer ammo/hylser.

Det er ikke absolutt det jeg skriver her, men absolutt verdt en tanke om en planlegger å skyte mye - og foran ei dyr jakt, som kan bli "en opplevelse for livet", så vil vel de fleste skyte mer enn noen få treningsskudd?

 

God jakt!

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

vegard-dino:

 

Hvor har du tenkt deg?

 

I Zimbabwe er det tillatt å skyte bøffel (og elefant - når du først er der, mener jeg :D ) med 9.3x62.

Forøvrig er det et krav om en anslagsenergi fra munning på 5300 Joules.

 

I Mozambique er det ingen regler.

 

I SA - er 375 H&H minimumkaliber i KZN provinsen.

 

 

Andre provinser i SA har ikke spesifisert noe minimumskaliber.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor det sitter noen gamle gubber her på forumet å foreslår 450 og 45/70. dere vet ikke like godt som meg at disse patronene ikke er godkjent på big five fordi dem holder ikke mål. uannsett hvor mye dere vil diskutere disse er ikke godkjent på big five.

 

Dette er vell en sannhet med modifikasjoner.

Tar jeg ikke helt feil så er det i enkelte land diverse krav, men ikke i alle etter det lille jeg har lest om B5 jakt.

 

Om man går utifra diameter og samme hulevekt ved hastigheter som er oppgitt på 375H&H og 450Marlin så scorer marlin 1poeng høyere på Taylor faktor med 300grains kuler og vill anta at den ekstra diameteren gir litt mere sårkanal.

Det vigtigste her er vell at vedkommende finner seg et kaliber som er godtatt i det landet man skal til og at det faktisk er godt utvalg i passende kuler (amo om man ikke ladder selv)

 

Usikker på hvor pålitelig denne Taylor faktoren siden jeg ikke aner om denne er baset på ekspanderende kuler eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...