Jump to content

Feil Kaliber i pakken


Andreasv

Recommended Posts

Hei

En av guttan på jaktlaget fortalte i dag at han hadde vært på skytebanen og skutt med sin 308. Plutselig kom han borti et skudd som ikke ville kamre. Etter å studere skuddet nærmere var det en 6.5X55 han hadde prøvd å kamre. Dette var Norma jaktmatch. Han har ikke våpen i 6.5 så en uheldig ombytting av han selv er utelukket. Pakken ble også åpnet på banen. Etter å ha gått igjennom hele pakka fant dem 3 skudd av feil kaliber!

 

Vil med dette oppfordre folk som skyter med jaktmatch sjekk og dobbeltsjekk skuddene du legger i magasinet!!

 

Hva hadde skjedd om dette hadde vært et 30.06 våpen? Der skulle det vel vært mulig å kamre en 6,5? Mest sannsynlig avfyre også??

 

Jeg sjekker nå alle skudd nøye fra dem leverandøren!

 

Pakken ble levert inn til selger som tok funnet alvorlig. Seriøs behandlig der!

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil ikke skuddet gått av? I min mauser passer 6,5x55 hylsa fint i sluttstukket, og patronen legger seg fint i kammeret. Jeg har ikke testa å lukke sluttstykket. Ingen planer om å gjøre det heller. Men hvorfor ville ikke tennåla nå fram til tennhetta, og avfyre denne?

 

Opplys meg gjerne. Kun akademisk intr selvfølgelig.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Om blindpassasjerene lå en annen vei skal jeg ikke si med sikkerhet, etter som at dey ikke var jeg som opplevde dette. I følge han som gjorde det, måtte de lete gjennom hele pakken for å finne de siste. Ut fra det vil jeg tro at de ikke skilte deg nevneverdig ut med tanke på plassering. Jeg skal høre med vedkommende!

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Rimelig bevisstløs hvis en tar en 6,5x55 patron for å være 30-06 eller 308 for den saks skyld. Bør ringe ei bjelle for vedkommende leenge før en har patronen i kammeret og er klar til å fyre av. Kjenner jo forskjell på nevnte patroner med øya lukket! Har sett mye rart, så det er ingenting som overrasker meg lengre da. Folk kan finne på det utroligste....

 

Har selv opplevd at tennhetter har manglet i patroner fra ei ny Jaktmatchpakke. Lå masse krutt og fløt i bunnen av eska. Rimelig sikker på at det en sjelden gang kan gå litt fort på produksjonslinja til Norma også, så selv om vi kjøper fabrikkammo så bør vi være litt våkne.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Rimelig bevisstløs hvis en tar en 6,5x55 patron for å være 30-06 eller 308 for den saks skyld. Bør ringe ei bjelle for vedkommende leenge før en har patronen i kammeret og er klar til å fyre av. Kjenner jo forskjell på nevnte patroner med øya lukket! Har sett mye rart, så det er ingenting som overrasker meg lengre da. Folk kan finne på det utroligste....

 

Jeg synes vel det er litt vell merkelig om vi skal sette som krav at de som kjøper amo fra norma må være så godt kjent med kaliberet som du skriver.

 

Skyter du mye med ulike kaliber kjenner man jo ulik amo godt fra hverandre. Men en gang må jo være den første for alle? En nybegynner trenger ikke være veldig fjærn for å ikke merke at 3 av 50 skudd er forskjellig fra de andre. Syns vi da begynner å stille krav som er litt urealistiske. Da bør faktisk norma merke sine amo esker med en advarsel.

 

Nå er nok dette en feil fra Norma og den kan ha skjedd i andre pakker også. Derfor ønsket jeg å skrive om denne episoden. Da er kanskje alle litt mer oppmerksomme frammover.

 

Men syns det er sørgelig at noen verdensmestere abolutt må rakke ned på de som opplevde dette. Man kan kanskje ikke forvente mer her inne.

 

Mvh

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Syns i grunnen ikke det er så innmari idiotisk om en ikke kjenner det. Ikke det man har i tankene når man nettopp har åpnet ei pakke. Hender jeg tar et skudd ut av pakka uten å se på, for så å legge det rett i kammeret mens jeg har børsa til skuldra.

Det ville gått rett i en Blaser 8 da det er samme hode.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har personlig svært vanskelig for å se for meg at dette er en feil som er skjedd under produksjonen hos Norma. Jeg har mer trua på at det er noen i butikken, gjerne en ansatt, som har surra. Jeg kan ikke klare å se for meg at det har rota seg 6,5 komponenter inni produksjonslinja der de lager 30-06, og at dette skulle kunne bli montert i samme runden. Jeg er sikker på at pakking skjer umiddelbart etter produksjon, så min konklusjon er at dette er skjedd etter produksjonen, og mest sannsynlig i en butikk.

Link to comment
Share on other sites

Pakkene med jaktmatch er ikke forseglet(tror jeg), har vært på omvisning/kurs på fabrikken i åmotfors og kan fortelle at hele fabrikken/produksjonslinja er innstillt på ett kaliber av gangen. Hylselinja fores av trommel str. XXXXXL og kulelinja av tilsvarende. Hette settes inn rett før kruttet fores fra langt unna. Hvis en feil hylse(6,5x55) skulle tilfeldig ha møtt en tilsv. kule på fabrikken!!! så skulle denne i tillegg ha passert vektsensorer, "skygge/kontur-test(lys)" og visuell test+pakking!!

 

Det blir som om plutselig V70-linja spytter ut S40 hos Volvo :D

 

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes vel det er litt vell merkelig om vi skal sette som krav at de som kjøper amo fra norma må være så godt kjent med kaliberet som du skriver.

 

JEG synes ikke det er å stille for store krav til den som bedriver skyting, at han/hun er kjent med hvilket kaliber en skyter med og hvordan patronen skal se ut/ikke se ut. At selv den beste kan feile er jeg fullt klar over. Ting kan skje fort både på skytebane og jakt og Murphys Lov om Det Aller Jævligste kan slå til når en minst trur det.

 

Men syns det er sørgelig at noen verdensmestere abolutt må rakke ned på de som opplevde dette. Man kan kanskje ikke forvente mer her inne.

 

Det var overhodet ikke ment som noen "nedrakking" på verken deg eller dine. Hvis du tok den på den måten, så beklager jeg det.Oppriktig. Det jeg mente var at det er for mange som ikke evner/gidder å lære seg hvilket kaliber de skyter med. Se på oppskytinga hvert år...enkelte vet ikke hvilken ammo de skal kjøpe en gang, og de samme folka går igjen år etter år...Kan det være så vanskelig?? De fleste kan lære seg å se forskjell på en volvo og en lada uten å bruke mye krefter på det. det samme gjelder vel ammo. Trenger overhodet ikke være verdensmester,nei, ikke engang så mye som kretsmester ;) Sier ikke at dette gjelder deg/ditt jaktlag. Han det er snakk om oppdaga jo feilen, gjorde han ikke det da? Dvs: han er av den våkne sorten :winke1:

 

Ha en fin kveld, og skitt jakt til deg og jaktlaget :)

Link to comment
Share on other sites

Det er makan pakke som den det er bilde av over ja. Jeg har skutt x antall slike pakker og alle er limt igjen når dem er kjøpt, kaller det forseglet jeg da.

 

Hvordan norma har klart kunstsykket skal ikke jeg uttale meg om, men det er eneste forklaring.

 

Pakken ble åpnet oå banen, 2 serie kommer skytter borti første patron som er av feil kaliber. Skytter og standplassleder går igjennom eska og finner to stk til av feil kaliber. Pakken blir levert tilbake til butikk.

 

Det er saken, så kan vi jo gruble på hvordan patronene havna i eska. Eneste forklaring vi finner er fra fabrikk. Men for all del mye rart skjer og vår alles kjære Murphy dukker jo stadig opp!

 

Jeg har ingen andre agenda her enn å advare og oppfordre til en ekstra sjekk, skyt å vær glad, det gjorde jeg idag. Å det gikk en pakke jaktmatch!

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har personlig svært vanskelig for å se for meg at dette er en feil som er skjedd under produksjonen hos Norma. Jeg har mer trua på at det er noen i butikken, gjerne en ansatt, som har surra. Jeg kan ikke klare å se for meg at det har rota seg 6,5 komponenter inni produksjonslinja der de lager 30-06, og at dette skulle kunne bli montert i samme runden. Jeg er sikker på at pakking skjer umiddelbart etter produksjon, så min konklusjon er at dette er skjedd etter produksjonen, og mest sannsynlig i en butikk.

 

Alle som har vært borti automatiserte produksjonslinjer vet at disse med jevne og ujevne mellomrom stopper opp pga diverse feil.

Ved slike feil kan esker med manglende antall patroner komme ut av linja, disse KAN senere fylles manuelt opp og pakkes.

Det er under produksjonstopper og manuelt etterarbeid slike feil kommer. Tipper det er flere esker merket 308 som inneholder 6.5x55 i samme lot.

Link to comment
Share on other sites

Pakkene fylles manuelt, riktig antall remses og inspiseres på et stativ/"skrå vegg", og plukkes for hånd og legges manuelt i jaktmatch-eskene. Tror faktisk ikke ammunisjonsfabrikker kan "tillate" seg farlige feil(av åpenbare grunner) som man muligens kan kalkulere inn ved annen produksjon. F.eks, er det noen som har opplevd overtrykk med fabrikkammunisjon :?: (burde skje oftere enn kaliberbytte).

 

AS

 

 

endret skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan jo umulig være en slik pakke, da trådstarter snakker om 308?

 

 

Du kjellaug, det var pakken, ikke skriften på pakken jeg tenkte på.

Poenget er at disse pakkene ikke er forseglet . De jeg har liggende er sikret med en liten teipbit.

 

Forøvrig, hvem som helst kan jo prøve å legge en 6,5x55 nedi en pakke for .308w og se om den passer, eller om den blir for lang , slik at pakken buler og lokket ikke vil igjen.

 

 

Jeg vil tro at dette har skjedd et sted mellom fabrikk og sluttbruker.

Men jeg vet at NORMA uansett setter stor pris på å få vite om dette tilfellet, jeg hadde tatt kontakt.

Link to comment
Share on other sites

F.eks, er det noen som har opplevd overtrykk med fabrikkammunisjon(burde skje oftere enn kaliberbytte).

 

Ja. Jeg har 4 stk hylser uten tennhetter som er fra fabrikkammo.

 

 

Men, jeg vil påstå at dette er en VELDIG ufarlig feil :winke1:

edit:(hvis det ikke er jakt på rovvilt)

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Sitter og ser på en pakke ferdigrulla fra norma og der står det:

 

D) Check all cartridges in this box to make sure they are all the same and correct for use in the firearm as marked on it or recommended by the maker.

 

ingen som la merke til mitt innlegg eller skjønnte dere bare ikke det jeg prøvde å si?

 

Norma selv advarer jo åpenbart mot at det kan være patroner av feil kaliber i eska. Når dem gjør det så går jeg ut ifra at dem ser en mikroskopisk liten mulighet for at det kan skje uten at dem vil være i stand til å forhindre det. Når det da inntreffer så kan dem i hvert fall ikke lastes siden dem har advart mot det på pakken. Funnet til omtalte person er altså kun en bekreftelse på at norma gjorde rett i å advare på pakken ...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hm, vil du det? :shock:

Tennhetter som blåser ut er vanligvis et tegn på at noe er galt. Enten unormalt høyt trykk eller unormalt bløte hylser.

 

Trodde du mente før de ble avfyrt :oops: , det var en annen som fortalte om pakke full av krutt osv, misforstod deg, beklager. :oops:

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg at konsekvenser av overtrykk under andre himmelstrøk er værre, og at en patronprodusent ikke vil ha råd til å gamble med dette? Rimelig sikker på at en importør/produsent i USA vill gått under ved personskade som følge av Lot med overtrykk. Regner også med at det hadde vært en "global" tilbakekalling av denne lot.en.

 

AS

Link to comment
Share on other sites

En på jaktlaget mitt som skyter 308 og bare det satt på post og skulle lade opp med norma elite for 2 år siden. Halve pakken var 308 og andre halve var 6,5*55. Han åpna selvfølgelig den enden av pakken som inneholdt 6,5*55 først og så ikke at andre halvdelen var 308W som han skulle ha, så han fikk seg en liten tur bort til nabo posten for å låne skudd, før drevet begynnte.

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg at konsekvenser av overtrykk under andre himmelstrøk er værre, og at en patronprodusent ikke vil ha råd til å gamble med dette? Rimelig sikker på at en importør/produsent i USA vill gått under ved personskade som følge av Lot med overtrykk. Regner også med at det hadde vært en "global" tilbakekalling av denne lot.en.

 

AS

 

 

På banen i dag skjedde det igjen, en av skytterne fikk ikke tatt nytt ladegrep etter 2 skudd, hevarmen var ikke til å rikke.

Jeg lå selv på standplass 4 plasser unna når det skjedde, så jeg fikk ikke med meg hvordan de fikk den opp igjen. (tipper vedtre)

Snakket med standplass leder etterpå, Ferdigrulla Sako, deformert hylsebunn og manglende tennhette.

Dette var visst andre gangen dette hadde skjedd samme skytter, han hadde kjøpt ny pakke etter første gangen.

 

Overlading på fabrikkammo..... neida, det skjer ikke :?

Link to comment
Share on other sites

Pakkene fylles manuelt, riktig antall remses og inspiseres på et stativ/"skrå vegg", og plukkes for hånd og legges manuelt i jaktmatch-eskene. Tror faktisk ikke ammunisjonsfabrikker kan "tillate" seg farlige feil(av åpenbare grunner) som man muligens kan kalkulere inn ved annen produksjon. F.eks, er det noen som har opplevd overtrykk med fabrikkammunisjon :?: (burde skje oftere enn kaliberbytte).

 

AS

 

 

endret skriveleif

 

Jeg har også hvert innom fabrikken, men var det ikke jakt ammoen som hadde 100% kontroll? Tror ikke det var på jaktmatchen også. Selv har jeg fått 8x57is i JM hvor kula ikke hadde entret halsen på hylsa, med følge at halsen var krøllet ned til skulderen på hylsa...

Link to comment
Share on other sites

Mulig det!! Har aldri opplevd skadelig/høyt trykk i ammo selv(bank i bordet). Er vel kanskje litt godtroende overfor produsentene?? Hadde jeg kjøpt beviselig farlig ammunisjon, så tror jeg faktisk jeg hadde lagd en stor sak ut av det :evil: Tror flere av de som opplever fast hevarm med "fabrikk-ammo", muligens trenger noe å skylde på :?::?

 

AS

 

edit: Husker spesifikt at 20pk(eks 300wm, 7mm remmag) JM ble pakket for hånd.

Link to comment
Share on other sites

Nei, men hvis en eller annen "stolt og selvhøytidlig" hjemmelader bortest på standplass ender opp med smekk+sot på fingra, kvesta stokk og "tungt" hevearmsløft(overdriver litt!) p.g.a misbruk av "burn-rate"-tabell, "presisjons" OAL og amatør-NM i kronografi :mrgreen: så hender det vel at det er lettere å skylde på noe gammel østeuropeisk(S&B)drittammunisjon eller forbanna Norma JM hvis det er normahylser de tilfeldigvis lader med. Så ja, jeg hinter da faktisk til at en del av episodene er god gammel BS.

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ikke lenger Fusion fabrikk ammo i min 300 win mag da de opererer med noget høyt trykk. Tennhettene er klistra utover og hevarmen er alltid treg. Kulene er målt til 970 m/sek over kronoen og jeg har ikke klart å lade mine egne patroner til sånne hastigheter. Nå har jeg skifta pipe og gått fra 11 til 8 i snurr, og vil tro at trykket vil stige ytterligere.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Har selv prøvd div. "høghastighets" ladninger fra produsenter som bla Federal Trophy bonded bear claw high energy som etter rekylen å dømme var "sprek".(blir litt subjektivt i.o.m at dette var før jeg hadde kronograf) og hverken jeg eller noen jeg kjenner har opplevd trykkprobl. med fabrikkammo. Har personlig hatt flatklemte hetter uten andre sikretegn til overtrykk(inkl hastighet). Men ja, jeg skjønner nå at t.o.m oppegående personer har hatt problemer med overtrykk i f-ammo :oops::?:idea: .

 

AS

Link to comment
Share on other sites

engang jeg var på skytebanen i førstegangstjenesten, så fikk vi noen slike grønne pølser.

jeg ladet opp magasinet mitt og var klar til kontaktdrill.

men jeg la merke til at mantelen på den siste patrona stakk utenfor magasinet, og at det var en type hullspiss,

stort sett slik som rekrutt i 6.5. og det var ikke bare ei patron i esken,det var 3-4 stk.

sjanten tok med seg esken de var i og hørte ikke mer om det.

PS: dette var med AG-3 ja.. 7.62x51

 

vet ikke hva andre syns og mener om det, men jeg sitter ikke å kontrollerer hver patron.

er en ting med ei pakke med jakt ammo med 2 skudd i,da er det lett å se om noe skiller seg ut,men ei pakke med 50 skudd,bare mater jeg børsa..

Link to comment
Share on other sites

kja..kan ikke si at det var så fryktelig godt belyst på den banen vi var på..

og ikke står jeg å studerer patronene etterhvert som jeg legger de i magasinet heller..

sto nok å skravlet med karene i troppen..

 

hvem klarer ikke å se forskjell,er ikke det som er poenget heller, langt i fra faktisk.

 

sorry,men jeg trur ikke en promille på at folk står å studerer hvert skudd ut av en pakning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...