Jump to content

Feil Kaliber i pakken


Andreasv

Recommended Posts

Er enig i mye her... Men det er ikke snakk om å studere hvert skudd.

De fleste mennesker klarer å se forskjell på ting. Tviler på du trenger å studere så mye om du skal betale i kassen på rema med mynter?

 

 

Men selvfølgelig skal det være rett ammo i pakken! Men alle kan gjøre feil!

Lite tips er kanskje å følge litt med på hva man pakker i børsa da?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke sikkert. Jeg sitter å skriver under og stempler godkjente storviltprøver. Og det er skremmende mange som ikke vet hva kaliber børsa si er :forvirra::overrasket:

 

Detter er ofte karer i 30-90 årene. De skal også ofte ha stålspisser,jaktspisser, stålmantel og blyammo å putte i børsa. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Sånn er det faktisk. Noen er kun interessert i skyting og har null peiling på våpen. Det høres kanskje litt merkelig ut for oss som er lidenskapelig opptatt av våpen.

Men så kom jeg til å tenke på min andre hobby som er musikk. Jeg spiller flere instrumenter men jeg kan ingenting om de. Så lenge de virker slik at jeg kan spille det jeg vil så er det godt nok for meg. Jeg vet ikke hva gitarmakeren gjør når han intonerer gitaren min, men jeg merker forskjellen.

 

En skytter kan skyte godt uten å ha peiling på våpen. Det finnes faktisk skyttere som skyter bedre en deg som har mindre peiling på våpen en deg. Legg janteloven til side og se litt større på ting.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes faktisk skyttere som skyter bedre en deg som har mindre peiling på våpen en deg.

 

JA helt sikkert. Men jeg vet hva jeg skyter med og hva våpenet mitt heter. Det gjør meg til en tryggere våpen eier da jeg med mindre sansynlighet kommer til å putte feil varer i mitt våpen, eller får ett våpen som er blitt farlig pga manglende vedlikehold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg der. Du har selvfølgelig ett ansvar som eier og bruker av ett våpen. Det jeg prøver å si er at det er ikke en selvfølge for alle å kjenne forskjell på en .308 og en 6.5 bare på gefülen. Iallefall ikke om det er patroner fra en fabrikkpakke.

Link to comment
Share on other sites

Der er vi enige. Når jeg kjøper ferdig patroner så går jeg utfra at fabrikken har kvalitetskontroller som fanger opp feilkaliber i eske, ikke krutt, kule bakfrem(har funnet det ja) osv. Men jeg klarer heldigvis å se på en patron om det er rett kaliber og om det er noe feil med den(bortsett fra om det er for mye/lite krutt i den) med ett raskt øye kast før den havner i magasin eller kammer.

 

Og ja jeg ser over alle patroner før de havner i børsa. Hjemmeladet eller fabrikk.

 

Har siden jeg startet skyting funnet 15 patroner i ferdig ammo som det var en eller annet feil. Bla. en 357mag i en eske 38 spec. Det kunne blitt stygt for en som ikke så på patronene og bare ladet de. Patroner uten tennhetter. Patroner uten kule. Patroner med kula bakfrem. Patron med feil kule diameter. Feil kaliber i esken osv. Alt dette har vært fra billig Sellier & Bellot til Norma og Lapua.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes faktisk skyttere som skyter bedre en deg som har mindre peiling på våpen en deg.

Helt korrekt. Jeg er en heller middelmådig skytter men vet ganske mye om våpen likevel. Grunnen er enkel; jeg bruker mer tid på å lese enn å skyte, de som skyter mer enn de leser kan nok skyte selv om de ikke vet så mye. Det er noe som er lett å glemme, så takk for påminnelsen. I min verden er det uforståelig at folk kan eie et våpen uten å vite alt om det, men det er min verden og jeg kan ikke kreve at andre er enige i det.

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd:

 

Fiocchi 9mm med kule bak fram.

Fiocchi 9mm hvor kula ble sittende i løpet.

PMC .308 uten krymp, noen av kulene i ei eske med patroner falt ut hvis man snudde patronene med kula ned.

Lapua Match 7,62x51 med svak/defekt hylse, hylsa sprakk med gasslekkasje bakover.

Samt et utall klikk og etterbrennere med diverse fabrikater og kalibere, sivile som militære.

 

 

Feil skjer, slik er det bare. Heldigvis er de fleste feilene relativt ufarlige. Bruk vernebriller!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...