Jump to content

Lagring av rifle med lyddemper


Panix

Recommended Posts

Jeg hørte her om dagen at det ikke alltid var like lurt å lagre rifla med lyddemperen på i våpenskapet, dette på grunn av noen gasser som ikke er bra for kammer og sluttstykket eller noe.

Er det noen som vet noe om dette eller har erfaringer med temaet? Jeg søkte litt på nettet med fant lite om saken...

Håper noen kan hjelpe:-)

Link to comment
Share on other sites

Det må jeg si! Dette var et kontant og klart svar, takk for det!

som sagt så er det første gang jeg hører dette og synes vell det er litt rart at dette ikke informeres ut til brukerne i litt større grad om det gjør så mye skade på børsa....

Link to comment
Share on other sites

Kjører et eksperiment på dette for tida. .22en (Anny) sin demper har satt seg fast (%¤#"£$@ :evil: alu-gjenger) så den lagres med demper, og jaktrifla lagrer jeg alltid med demper i jaktsesongen uansett.

Anny ble inspisert etter omlag 3mnd, med borescope, og er gullende blank inni, og Anschutz skal ha for finishen i det løpet, det går utapå både Lilja og Krieger.

Problemet er først og fremst at den må stå på demperen, er demperen opp så er jo løpet fullt av kruttrester etter litt ståing.

Saueren har jo groper etter rust ifra før, og er kobberfarget av mantel, men jeg kunne ikke se noen ny rust, Gidder ikke å drive å skru dem demperen av og på hele tida rett og slett. Vi får se til jul...

 

K

Link to comment
Share on other sites

En del dempere har gjengeparti i rustfritt stål også.

Riflene har sjeldent løp i samme kvalitet stål, så da får man i tillegg til de korrosive gassene en fare for spenningskorrosjon.

 

Hva er demperen nærmest på løpet? Jo, nettopp, kroningen.

Skader du den med rust eller annet, så sitte nok ikke skuddene like tett lenger...

Link to comment
Share on other sites

Men altså.... jeg har hørt at treffpunktet endrer seg en smule etter hver av- og påmontering av demperen.

 

Er dette korrekt?

 

Hvis det er tilfelle, da må man jo skyte inn rifla før hver gang man skal jakte med demper...?!

 

Dette KAN vel være tilfelle med en elendig gjengejobb M67?

 

Men har testet dette noen titalls ganger på skytebanen, på alle mine rifler; ingen treffpunktendring. Det ville jo vært helt hårreisende om det skjedde..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også opplevd rust på kroning og noen cm inn i løpet etter lagring med demperen på. Dette endret presisjonen i en gammel Tikka fra nokså rutinemessige "en-klistrelapp-samlinger" til "holder såvidt tieren på DFS-skiva". Ble litt sint på meg selv for den feilen, det var jo bare slurv og hastverk fra min side som ødela børsa. Den holder fremdeles til jaktbruk, men det var jo noe eget ved å vite at rifla kunne skyte hull i hull...

Link to comment
Share on other sites

Husk at rifler rustet i løpet lenge før vi fikk dempere. Slett våpenstell er slett våpenstell med og uten demper.

Den 308 pipa mi som står med demper på, rustet langt mer hos forrige eier, uten demper, enn den gjør hos meg - med demper.

Ytste 20cm var kaputt, etter to runder med saga, skyter den fint, så jeg skal ikke slippe rusten til, men demperen står på - hele jaktsesongen sålenge alt er tørt. Blir noe vått er det et annet regime.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
En del dempere har gjengeparti i rustfritt stål også.

Riflene har sjeldent løp i samme kvalitet stål, så da får man i tillegg til de korrosive gassene en fare for spenningskorrosjon.

 

Hva er demperen nærmest på løpet? Jo, nettopp, kroningen.

Skader du den med rust eller annet, så sitte nok ikke skuddene like tett lenger...

 

På min demper er gjengepartiet rustet nederst, mens løpet ("rustfritt") er like fint. Sikkert den effekten du beskriver, men med omvendt fortegn i mitt tilfelle. Det kan være en fordel å ha på demperen kanskje siden den sørger for denne spennigseffekten?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg lagrer normalt jaktriflene med demper på, men lar normalt demperen være av til den er skikkelig gjennomluftet før den settes på igjen om rifla har vært skutt med demper på. I tillegg er alle dempere (uten om til rimfire våpen) alltid forseglet med en klistrelapp. (Settes på før jeg går ut døra, slik at lufta inne i demper og løp er tør).

 

Lyddemper salong, står på året rundt. Unntatt om den er skutt i fuktig vær, da ryker den av tvert til den har fått luftet seg godt. Ellers tar jeg den av om det har blitt skutt så mye med den at det begynner å legge seg krutrester o.l. i løpet ved lagring (stående). Da er det av med demper og en liten demper vask (Eventuelt trykkluft og risting), og den kommer ikke på igjen før neste bruk / den er helt tør.

 

Lyddemper 17hmr blir tatt av etter bruk, eller ihvertfall etter ca 2o skudd eller så for trykkluft og puss av løp (Rusk fra demper fyller løpet på null tid). Bruker ikke lapper over hullet i demper på salong og 17hmr (Har ikke testet om det påvirker presisjon på disse).

 

Demper på jaktriflene mine monteres, og får seg en klistrelapp over utgangshullet. Blir rifla skutt i fuktig vær er det av med demper til den er luftet ut og løpet har fått seg ett drag med olje og tør puss. (Demper av til neste gang den skal brukes).

Ved bruk i fuktig vær (Regn) der jeg ikke skal hjem med engang, tar jeg av demper og blåser gjennom den etter skudd, venter litt og setter den på igjen med ny klistrelapp (om jeg har med). På bana tas demper av etter bruk så snart jeg klarer å holde i den lenge nok til å få lagt den bort, og lar da demperen være av til neste gangs bruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...