Jump to content

DFS må visst være en utrolig trangsynt organisasjon...eller?


høggern

Recommended Posts

Kjell Olav

Vi har egne nøkler til annlegget og bruker skivetrekk og elektronikk som vi vil. Her skytes det med alt mulig av langvåpen, i fra opphora Remington'er til US Carabiner, Sauere med glassfiberstokker og store kikkerter, til Rolling Block 50 cal og Sharps 45-110 sortkruttrifler.

Det må jeg si Kjell Olav... Hvis dere får lov til å skyte på elektroniske skiver med cal. 50, da er det ingen som kan si at dere ikke får valutta for medlemskontigenten. Skjønner godt at du er fornøyd :winke1:
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 195
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Som leder i det lokale skytterlaget har jeg lenge registrert det samme som trådstarter med undring. Anbefaler alle å lese inleggene til Chiefen litt grundig. Hos oss er det slik at de fleste medlemmene er jegere, de bidrar masse på dugnader og får selvfølgelig bruke banen.

 

Tror jeg har skrevet det før , men kan bare gjenta: Meld deg frivilig til verv i ditt lokale lag, det er medlemmene som bestemmer hvordan laget skal fungere, men da må de(re) bidra. Baneskyting er en idrettsgren med sine regler, det får dere bare finne dere i :-)

(desuten er det morsomt, ikke uttal deg før du har prøvd)

 

Nå skal jeg på banen og arrangere jegerskyting , drikke kaffe og snakke tull.

Link to comment
Share on other sites

Det må jeg si Kjell Olav... Hvis dere får lov til å skyte på elektroniske skiver med cal. 50, da er det ingen som kan si at dere ikke får valutta for medlemskontigenten. Skjønner godt at du er fornøyd :winke1:

 

Ehmm, med disse grove så skytes det helst på papp eller villreinskive :wink::lol:

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler alle å lese inleggene til Chiefen litt grundig.

Gjerne det, men da kan kanskje dere lese negative innlegg med åpne øyne også? Jeg sier ikke at alt med DFS er pyton eller at alle lokalforeninger drives av vrange hengeræver, men det skjer. Hvis det ikke er tilfelle hos dere er det kjempeflott, men det må vel være lov å klage på de tilfellene som ikke er bra?

 

Og hvorfor er det ingen som vil ta opp DFS manglende vilje til å samarbeide med andre skytterorganisasjoner? Dette ble kommentert fra flere hold når det var samling, og jeg finner det litt skremmende at en så sentral organisasjon skal være så lite interessert i å hjelpe andre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror DFS er stor fordi man har mange støttemedlemmer, og melder inn gud og en hver manm som skyter på en DFS bane.

 

 

Så du mener/tror at det innen DFS er vanlig å drive med forfalskning av medlemslister? Fra lokalt styre og opp til skytterkontoret sitter det folk og forfalsker medlemsregister?

 

Utrolig

 

 

 

Meyer;

 

selvfølgelig er ikke alt toppers overalt-alltid i DFS. Det er det neppe i noe forbund eller organisasjon. Men derifra til ren dikting og tullprat (jeg sier ikke at du driver med det) er det et stykke.

Link to comment
Share on other sites

@Chiefen.v-2

 

Les nå hva jeg skrev og ta en potet!!! :wink:

 

Jeg har ikke sagt at skytterlaget jukser med medlemstallet. Jeg snakker om aktive og støttemedlemer og alle som vi notere alder og navn på som skyter ved annleget. Sistnevnte vet jeg ikke hva skal være godt for, men vi får hvist støtte fra ett eller annet hold for dette også.

Link to comment
Share on other sites

Litt av problemet her inne er måten "dere" tar kritikken på: "jeg ser ikke problemet så det eksisterer ikke". Det er selvfølgelig mange sytepaver som vil ha og ha uten å gi en krone, men mange steder har DFS opparbeidet seg et dårlig rykte som ikke bare kan skyldes det. Og jeg sier ikke at andre forbund er frie for dette, men DFS med sine 800 baner har en langt mer sentral rolle enn en pistolklubb.

Tenk hvor fint det hadde vært om DFS med sin størrelse og innflytelse var en samlende kraft innen skytternorge? En organisasjon som trodde de kunne lære av de andre s(k)yteformene og ønsket de velkommen på sine baner som en resurs? Tenk så sterkt vi hadde stilt da? I stedenfor ser jeg DFS som en skjermet gruppe som har sikret seg en så god plass at de kan stå alene og la andre seile sin egen sjø uten at det påvirker de :cry:

Link to comment
Share on other sites

I dette distriktet har faktisk en del fått en "oss og dem" holdning hva angår "DFS-folk" og "pistolfolk".

 

Som mange andre sier her, burde DFS bruke sine ressurser på å fremme skyting og våpen generelt. Men slik en del, inkludert meg selv, oppfatter DFS som en ganske sneversynt og "vanskelig-å-ha-med-å-gjøre"-organisasjon. Spesielt når det gjelder våpen som er mer moderne enn Krag og selvsagt andre skytegrener.

 

Hadde ikke DFS hatt den økonomiske støtten og det de har fra forsvaret, så tror jeg de ville vært mye mer ydmyke overfor andre skytegrener.

 

I bunn og grunn er jo dette en del av årsakene til at våpenloven blir strammet mer og mer inn, fordi ingen av oss kan samarbeide og den største organisasjonen vil helst seile sin egen sjø.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hørt et surt ord fra noen, det er heller nysgjerrige blikk og kommentarer, og av og til er det noen som gjerne vil prøve en serie.

 

Jeg betaler mitt medlemskap med glede og fryder meg over å kunne bruke et så fint anlegg omtrent som jeg selv ønsker.

 

 

Støttes, var utrolig hyggelig å komme på besøk og skyte inn børsa i dag. Trivelige folk og kjempeanlegg. Melder meg inn i klubben straks studielånet kommer inn :P

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lest tråden to ganger, og kan ikke si at jeg skjønner problemet! Kanskje vi ikke vet hva DFS er ?? Det er etter mitt syn en organisasjon for oss som skyter med "utdatert" utstyr. Her er det en fin klasseinndeling slik at alle kan konkurrere på sitt nivå. Utstyrsvariabelen er utelukket slik at det er umulig å handle seg til bedre prestasjoner. Hvorfor skulle "vi" ha ansvar for andre former for skyting satt på spissen ?? Den ikke ubetydelige mengden aktive skyttere som dere fnyser av gjør dette fordi det er morsomt pga dette. At vi lokalt, og mange andre lag prøver å ta godt vare på jegerne er ikke vår plikt men noe vi gjør for at vi ønsker det. Det økonomiske aspektet er godt argumentert tidligere i tråden, men et ferskt eksempel fra i kveld kan ikke skade : vi hadde kun 15 jegere som skjøt opp i kveld, og på den seansen gikk det med en hjørnesensor og to kabler. Dette er nok til at "overskuddet" blir brukt opp, plus tiden det tar å fikse det. Gevinsten er at vi fanget opp de uheldige og prøver etter beste evne å hjelpe de til bedre prestasjoner..

 

Synes vi er flinke jeg :-)

Link to comment
Share on other sites

Mange som liker seg i en trangsynt organisasjon da, over 5000 påmeldte til Landsskytterstevnet på Voss :P.

 

Bingo, der satt den. "Vi er så store at vi må ha rett". Du kunne ikke summert opp holdningen mange ergrer seg over bedre.

 

Ok Meyer,du har gjort deg opp en mening om DFS,så da da får alle mene det samme som deg,eller?

 

5000 skyttere tar med familie,bruker av ferien for å være med på LS.Tror du vi gjør det fordi vi syntes det er drit kjedelig?

Folk er forskjellige og har forskjellige interesser,heldigvis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke å begripe hvordan det er mulig å feiltolke herr meyers innlegg så fullstendig.

 

Det er ingen som sier at DFS gjør dfs-ting dårlig, men det er mange som mener at dfs-ting burde inkludert mer. Ble det enklere nå?

Link to comment
Share on other sites

Utstyrsvariabelen er utelukket slik at det er umulig å handle seg til bedre prestasjoner...

Vel, når man se disse pølseskinnene DFS-skyttere trekker på seg som nok også koster sitt og det er vel ikke alle i DFS som har så mye penger å bruke?

 

Når det gjelder selve verktøyet:

En stor del av sjarmen som oss "andre" skyttere har er nemlig å kunne vise frem noe som ser kulere ut enn hva den andre har igjen.

 

Når det er sagt, selv om man har ei rifle til 25K samt optikk til det dobbelte så skal allikevel operatøren ha en viss peiling på hva han gjør for å treffe bra.

Link to comment
Share on other sites

De har fått betydelige midler basert på vitsen om å "fremme praktisk skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar", noe dagens DFS er like egnet til som et kull med nyfødte kattunger.

Dette er noe av det mest tullete jeg har lest på lenge. DFS lærer opp 100vis av unge(under vernepliktig alder) i skyting, DFS støtter forsvaret med instruktørressurser, og DFS låner forsvaret en god del skytebaner rundtomkring i landet. Om ikke dette er å "fremme praktisk skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar" så vet ikke jeg....

 

Problemet er ikke at DFS får støtte men at de får mye støtte og oppfører seg som om de har finansiert anleggene med egne sparepenger.

Egne sparepenger, dugnadsinnsats og noe støtte fra DFS sentralt (en del av sentrale midler kommer over forsvarsbudsjettet) er vanligvis det som har bygd skytebaner. Så ja, banene er bla finansiert med skytterlagets egne sparepenger og egen fritid.... I noen tilfeller har og enkelte medlemmer av laget brukt sine egne midler for å bygge banen. Bla vet jeg om en bane der maskinentreprenøren i styret lånte ut maskinene gratis for å få bygd banen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mange som liker seg i en trangsynt organisasjon da, over 5000 påmeldte til Landsskytterstevnet på Voss :P.

 

Bingo, der satt den. "Vi er så store at vi må ha rett". Du kunne ikke summert opp holdningen mange ergrer seg over bedre.

Bingo, der satt den. Det er altså mindreverdskompleks det botnar i. Ante meg.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen som sier at DFS gjør dfs-ting dårlig, men det er mange som mener at dfs-ting burde inkludert mer. Ble det enklere nå?

Viss du ikkje er glad i grovbrød med brunost, men brødboks og kjøleskap berre inneheld grovbrød og brunost har du tre val:

1) Sørg for at brødboks og kjøleskap får breiare innhald.

2) Reis til naboen og sjå om utvalet er betre der.

3) Gå svolten.

Link to comment
Share on other sites

Problemet man prøver å påpeke med større eller mindre hell, er vel at det er samme folk som har fyllt opp kjøleskapet hjemme som har kontroll over naboens kjøleskap også...

Da er det alternativ 1 som gjeld: Sørg for å komma deg i posisjon til å påverke handlelista...

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg en av de som har kritisert DFS i mange sammenheng. Jeg er DFS medlem. Har vært styremedlem i et DFS lag i ca 20 år. Har drevet jegerskytingen i samme laget i langt over 20 år. Antall dugnadstimer kan jeg ikke telle, men det er mange tusen.

Noen DFS lag er innkluderene og samarbeider utmerket med andre. Desverre finnes det litt for mange DFS lag hvor alt annet enn DFS skyting betraktes som useriøs cowboy skyting. Da har vi ytterpunktene.

De lagene av DFS som ligge i nærheten av store sente og byer tjener bra med penger på jeger skytingen , synes det er OK. Men når et medlem av et av disse lagene kommer og skyter opp med to våpen og blir avkrevd Kr700 skurrer det. 10 kr pr prøveskudd og 300 kr i avgift pr våpen. Slikt blir det kritikk av.

Angående regelverket. Det var DFS som sto hardt på for å få pasusen med "overbygget standplass" inn i regelverket. Det er en pasus som utelukker de fleste NJFF foreninger.

DFS er regel bundet, Men det er all form for konkuranse skyting. Problemen dukker opp når enkelte gubber prøver å bruke DFS regelverket under jegerskytingen. Da kommer kritikken fort.

At DFS er redd for utstyret (blinkene) er forståelig. Men de har inngått en bindene avtale med DN . Som de tar betalt for av jegeren. Hvor de unisont skal være avvikler av obligatoriske prøveskudd og storvilt prøven. Da kan de ikke nekte en skytter som kommer med et lovligt jakt kaliber å av vikle treningskudd og prøve, om dette våpenet har noe grovt kaliber. Slikt blir det kritikk av.

Der er ettervert mange JFF lag som prøver å bygge seg baner, da kombinert med Løpende Elg og hagledisipliner. For mitt JFF lag var den største motparten for at vi skulle få bygge bane DFS. DFS hevdet at der var nok baner. Jegrenes behov er ikke det samme som en DFS konkuranse utøver. De fleste DFS baner åpner sendt i April og stenger ned rundt 1 September. Med andre ord er disse banene lite tilgjengelig i den tid jegeren trenger banen, med andre ord den tiden de jakter. Her ligger og en av grunnene til kritikken mot DFS.

Vi må klare å samarbeide bedre enn det vi gjør i dag. Gjør vi ikke det vil DFS og Jegrene tape på alle de konfliktene som dukker opp.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg har fått lov til å ha en fungerende automatrifle hjemme av forsvaret, kan man da ikke gå ut fra at jeg har en viss opplæring innen sikkerhet?

Ikke nødvendigvis på samme nivå, veldig mye av skytingen i HV er vel ren baneskyting. Praktisk stiller ganske unike utfordringer til våpenhåndtering, og krever derfor et veldig strengt sikkerhetsregime. I praksis er ikke den jevne HV-soldaten kompetent til å skyte praktisk uten dette kurset.

Så siden den jevne HV soldat (som sikkert i nærmere 99% av tilfellene ikke har en fungerende automatrifle) i praktiskskytteres tankegang ikke er kompetent til å skyte praktisk, må alle ha kurs. Helt greit for meg det ( selv om endel av de som har våpen og utstyr levert ut av forsvaret ikke bare har ligget i ro og skutt på bane). Kansje det enkleste er å være litt rigide og kreve det samme av alle? Selv om dette kan gi noen utenforstående (som meg) følelsen av at det dermed tenkes "det er kun vi som kan dette, derfor må vi lære opp alle andre i sikkerhet", så er det bra det fokuseres på sikkerhet og at det kjøres opplæring i sikkerhet!!

Er kravet om praktisk kurs den eneste regelen, eller er det regler om hvordan utstyret skal være og? Jeg tror nemlig det er utstyrsregler der og ;)

Påstanden din er at DFS har rigide utstyrsregler, mitt motargument er at andre skytegrener(feks pistolskyting, internasjonal match skyting med rifle, osv) også har sine regler. I noen grener er det tilogmed progresjon, slik at det som var lov for 2 år siden ikke nødvendigvis er lov i år. Og noen av utstyrsreglene er muligens mer rigide enn DFS sine. (har mest kjennskap til match med rifle av "andre grener" og regelverket der er også ganske omfattende.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror (selv om jeg har tatt feil før) at når man henviser til DFS's rigiditet og regler på en engativ måte, så er det sjelden selve reglementet til skytingen man egentlig tenker på. Men det er alle de "uskrevne" reglene man opplever enkelte steder. Slik som at alle våpen som ikke er sauer, mauser eller krag er useriøst, at annen form for skyting er useriøst osv. I stor grad tror jeg denne "konflikten" mellom de som er inn og oss utenfor, skyldes noen råttne egg i kurven, hvor alle skjæres over en kam, ikke organisasjonen i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

I stor grad tror jeg denne "konflikten" mellom de som er inn og oss utenfor, skyldes noen råttne egg i kurven, hvor alle skjæres over en kam, ikke organisasjonen i seg selv.

Amen! Og denne tendensen til å skjera alle over ein kam (forresten artig å sjå dette uttrykket brukt rett :-)) slår nok begge vegar. Det kan jo tenkjast at somme av dei mest "stivbeinte og trongsynte DFSarane" har opplevd noko som gjer at skepsisen til "dei andre" kan vera forståeleg?

Link to comment
Share on other sites

Et par innspill fra en veldig lite aktiv DFS-skytter (4-5 stevner pr. år, ingen trening . . ) og middels aktiv jeger.

1. I DFS lærer man å skyte. Skytestillinger og avtrekk. Kan man dette tar det kun kort tid å bli kjent med automatvåpen i forsvaret. Å sammenligne en DFS-skytter med nyfødte kattunger er en fornærmelse . . .

2. Prøv å engasjer deg og/eller andre aktive jegere i gjennomføringen av storviltprøven i det lokale skytterlaget. I mitt lokale lag er det flere "gamle" DFS'ere som nå er aktive jegere som gjennomfører storvilprøven. Fungerer meget bra :!:

3. DFS blir styrt av "gamle gubber" fordi de fleste yngre medlemmene (som mange andre steder) ikke har tid til å sitte i styret. Jeg tror DFS er på rett vei med bare lov å bruke 22LR til rekruttskyttere og ny Landsskytterarena Voss. Håper de klarer å velge Bodø som LS arrangør i 2016, ny LS-arrangør turnus (7 år syklus) og sletter for evig og alltid Øvre Målselv som arrangør. Hvis de også klarer å vedta nytt kaliber 5,56 er jeg fornøyd med DFS fremover. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Så siden den jevne HV soldat (som sikkert i nærmere 99% av tilfellene ikke har en fungerende automatrifle) i praktiskskytteres tankegang ikke er kompetent til å skyte praktisk, må alle ha kurs. Helt greit for meg det ( selv om endel av de som har våpen og utstyr levert ut av forsvaret ikke bare har ligget i ro og skutt på bane). Kansje det enkleste er å være litt rigide og kreve det samme av alle? Selv om dette kan gi noen utenforstående (som meg) følelsen av at det dermed tenkes "det er kun vi som kan dette, derfor må vi lære opp alle andre i sikkerhet", så er det bra det fokuseres på sikkerhet og at det kjøres opplæring i sikkerhet!!

Er kravet om praktisk kurs den eneste regelen, eller er det regler om hvordan utstyret skal være og? Jeg tror nemlig det er utstyrsregler der og ;)

Påstanden din er at DFS har rigide utstyrsregler, mitt motargument er at andre skytegrener(feks pistolskyting, internasjonal match skyting med rifle, osv) også har sine regler. I noen grener er det tilogmed progresjon, slik at det som var lov for 2 år siden ikke nødvendigvis er lov i år. Og noen av utstyrsreglene er muligens mer rigide enn DFS sine. (har mest kjennskap til match med rifle av "andre grener" og regelverket der er også ganske omfattende.

 

Nå handler vel denne tråden om folk sine synspunkter rundt DFS, det var ihvertfall det du innledningsvis spurte om Høggern.

 

Men når du først spør, det er flere grunner til at kurset NFPS krever av sine medlemer før de får slippe løs i konkuranser er som det er, mye av det går jo også på hvordan slike stevner avvikles, hva som er selve sporten osv.

Sikkerhetsmessig er ikke "soldater" godt nok utdannet for denne sporten, det er vesentlige forskjeller på hva som oppfattes som cosher i forsvaret og NFPS. Forsvaret trener for å drive krig, skyte på folk som skyter igjen osv, det er ikke et tema i NFPS.(eller DFS)

I hvilke grader det er regler for utstyret i NFPS så er vel det helt uvedkommende denne diskusjonen, jeg har ingen motforestillinger mot at man har regler og utstyr i DFS. Alle konkuranser har regler.

 

At DFS kan ha en viktig oppgave, og gjør en god jobb med å introdusere ungdom til skyttersport er jo uomtvistelig, samtidigså oppleves det jo en smule urettferdig at andre skyteklubber ikke også har den samme statstøttede potten å hente midler fra, dette er ihvertfall for meg selve kjernen, at en del av DFS melemmene oppfatter seg selv som de eneste i norge som driver "seriøs skytesport" får stå for deres egen regning, og er ikke noe man kan beskylde organisasjonen som sådan for.

Alle frivillige organisasjoner har dugnadsarbeid, det er også andre en DFS sine baner som er bygget på dugnad.

 

Påstanden om at DFS har hengt opp elektronikk over hele landet slik at jegerne skal få noe å skyte på er tøv, de har selfølgelig hengt det opp for at de selv skal kunne avvikle treninger og konkuranser på en effektiv måte. Og så holder man storviltprøver for å finansiere dette, at man ikke tjener penger på dette er tøv x 2

Når jeg skyter opp med 4 rifler koster det meg (her jeg bor) minimum kr.900,- for 50 skudd....som jeg har kjøpt selv, ikke at NJFF er noe billigere. Kjernen er alikevel at DFS får penger av staten i tillegg hvert år.

At DFS får 32 millioner i året av staten, (noe av dette er sikkert lønn til instruktører ((lærer man bort kunsten å plukke opp et mistet Sauermagasin med alle glidelåsene igjen i skinndressen?))og lign) gjør sitt til at man kan holde en stor lønnet organisasjon, drive lobbyarbeid for sin egen sport, rekrutere. Det er flere som kunne tenke seg en del av denne potten, at det ville resultere i at DFS medlemmer måtte betale det det koster å være medlem er vel ikke annet en rett å rimelig?'

Når mange lag rundt om melder inn jegerne som skyter prøvene hos dem så er det vel en grunn for det vil jeg tro.

 

At DFS får disse tilskuddene over forsvarsbudsjettet er politikk, noe DFS garantert bruker noen av pengene på. Det faglige bidraget forsvaret får fra en organisasjon som organiserer matchskyting er vel en gåte for de fleste som har oppdaget at de røde og blå uniformene er utfaset fra hæren nå.

 

Disse pengene gjør at DFS har muligheten til å la vær å sammarbeide med resten av skytternorge fordi man er størst, og fordi....man kan.

 

DFS må få drive med sine ting, jeg tror ikke deres konkuranser og treninger er noe mindre trivelig eller inspirerende en annen skytesport og hobby, de aller fleste av de aktive skytterne der er kjernekarer/damer også.

Link to comment
Share on other sites

Et par innspill fra en veldig lite aktiv DFS-skytter (4-5 stevner pr. år, ingen trening . . ) og middels aktiv jeger.

1. I DFS lærer man å skyte. Skytestillinger og avtrekk. Kan man dette tar det kun kort tid å bli kjent med automatvåpen i forsvaret. Å sammenligne en DFS-skytter med nyfødte kattunger er en fornærmelse . . .

2. Prøv å engasjer deg og/eller andre aktive jegere i gjennomføringen av storviltprøven i det lokale skytterlaget. I mitt lokale lag er det flere "gamle" DFS'ere som nå er aktive jegere som gjennomfører storvilprøven. Fungerer meget bra :!:

3. DFS blir styrt av "gamle gubber" fordi de fleste yngre medlemmene (som mange andre steder) ikke har tid til å sitte i styret. Jeg tror DFS er på rett vei med bare lov å bruke 22LR til rekruttskyttere og ny Landsskytterarena Voss. Håper de klarer å velge Bodø som LS arrangør i 2016, ny LS-arrangør turnus (7 år syklus) og sletter for evig og alltid Øvre Målselv som arrangør. Hvis de også klarer å vedta nytt kaliber 5,56 er jeg fornøyd med DFS fremover. :winke1:

 

 

OT, men hvorfor vil du ha fjernet Øvre Målselv som arrangør?

Link to comment
Share on other sites

Høggern: Alle skyteformer har sine regler, det er nødvendig og heller ikke poenget mitt. Det jeg snakker om er hvor lite utvikling det er på utstyrsfronten, hvor lenge tviholdt ikke DFS på Krag og Mauser? Jeg forstår fordelene med slikt, men samtidig bli man også isolert fra resten av verden. På 90-tallet kunne jeg høre DFSere bable om hvor bra mauseren var, som om dette var en skarpskytterrifle i verdensklassen. Og så mye som den tålte, det var jo verdens sterkeste låskasse. Okay, litt på spissen men du skjønner vel hva jeg mener. Når referansen din er Krag vil en Mauser virke bra selv om den gikk ut på dato for 50 år siden. Det er kanskje litt symptomatisk for DFS, de lever litt i sin egen verden. Det er helt sikkert fint der (ref landskytterstevnet som alle skytesporter misunner), men i kontakt med oss andre så kan det bli litt frustrerende.

 

Når det gjelder NFPS vil jeg påstå at ingen med trening fra forsvaret ville klart å fullføre et stevne uten å bli disket og bortvist fra banen. Kravet til sikkerhet er så høyt og reglene såpass strenge at diskvalifisering blir å regne som en normal utfordring i sporten. Og selv om de har ganske så detaljerte utstyrsregler har man i alle klasser et enormt utvalg på alt fra våpen til hylster. Faktisk vil du sjelden se to som er utstyrt helt likt, og selv om noen våpentyper dominerer sine klasser er det alltids unntak. Det driver sporten fremover og får folk til å se på hva andre driver med. Med DFS får jeg alltid inntrykk av at de ikke har noe å lære fra andre.

 

Forøvrig burde dere lese innlegget til Jmonsen litt grundig. Klager fra oss på utsiden er ikke alltid like rettferdig (jeg innrømmer ærlig det), men han kritiserer fra innsiden og DET burde dere i det minste høre på.

Link to comment
Share on other sites

Høggern: Alle skyteformer har sine regler, det er nødvendig og heller ikke poenget mitt. Det jeg snakker om er hvor lite utvikling det er på utstyrsfronten, hvor lenge tviholdt ikke DFS på Krag og Mauser? Jeg forstår fordelene med slikt, men samtidig bli man også isolert fra resten av verden. På 90-tallet kunne jeg høre DFSere bable om hvor bra mauseren var, som om dette var en skarpskytterrifle i verdensklassen. Og så mye som den tålte, det var jo verdens sterkeste låskasse. Okay, litt på spissen men du skjønner vel hva jeg mener. Når referansen din er Krag vil en Mauser virke bra selv om den gikk ut på dato for 50 år siden. Det er kanskje litt symptomatisk for DFS, de lever litt i sin egen verden. Det er helt sikkert fint der (ref landskytterstevnet som alle skytesporter misunner), men i kontakt med oss andre så kan det bli litt frustrerende.

 

Når det gjelder NFPS vil jeg påstå at ingen med trening fra forsvaret ville klart å fullføre et stevne uten å bli disket og bortvist fra banen. Kravet til sikkerhet er så høyt og reglene såpass strenge at diskvalifisering blir å regne som en normal utfordring i sporten. Og selv om de har ganske så detaljerte utstyrsregler har man i alle klasser et enormt utvalg på alt fra våpen til hylster. Faktisk vil du sjelden se to som er utstyrt helt likt, og selv om noen våpentyper dominerer sine klasser er det alltids unntak. Det driver sporten fremover og får folk til å se på hva andre driver med. Med DFS får jeg alltid inntrykk av at de ikke har noe å lære fra andre.

 

Forøvrig burde dere lese innlegget til Jmonsen litt grundig. Klager fra oss på utsiden er ikke alltid like rettferdig (jeg innrømmer ærlig det), men han kritiserer fra innsiden og DET burde dere i det minste høre på.

 

At vi som driver DFS skyting ikke har så mange type våpen å velge i er jo ingen hemmelighet.Personlig syntes jeg det er greit at jeg som hobbyskytter stiller til start med likt utstyr som skytterkonger har.

 

Jeg kan ikke forstå hvorfor du drar inn krag/mauser.Disse ble jo erstattet av saueren for over 20 år siden,heldigvis.

Selv om det fortsatt er tillatt å bruke disse er det svært skjelden man ser disse på stevner.jeg deltar på ca 60 stevner i året og ser krag/mauser svært skjelden.

Nå er vel ikke saueren noe unikum heller,men til DFS disiplinende gjør den jobben,det er jo det den er laget til også.

I tillegg er det endel STR bruk i sporterklassen på jaktfelt,samt at den er en billig start på ei langholdsrifle,så noe må jo tydligvis disse DFS riflene være brukanes til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå hvorfor du drar inn krag/mauser.Disse ble jo erstattet av saueren for over 20 år siden,heldigvis.

Og det var vel 30 år for sent om en ser på den tekniske utviklingen.

 

Men jeg skal ikke påstå at DFSere er de eneste som har ingrodde meninger, bare se på diskusjonen rundt halvautoer til leirdue som går nå :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skyter opp med 4 rifler koster det meg (her jeg bor) minimum kr.900,- for 50 skudd....som jeg har kjøpt selv, ikke at NJFF er noe billigere. Kjernen er alikevel at DFS får penger av staten i tillegg hvert år

 

Da skyter du på en "dyr" bane.for meg hadde dette kostet 220,-

Hvert enkelt skytterlag får 5,- i statstøtte pr medlem,det blir det ikke mye penger av.

 

Når mange lag rundt om melder inn jegerne som skyter prøvene hos dem så er det vel en grunn for det vil jeg tro.

 

Det er vel opptil hver enkelt jeger om man vil betale kontigent og stå som medlem.

 

At DFS får disse tilskuddene over forsvarsbudsjettet er politikk, noe DFS garantert bruker noen av pengene på. Det faglige bidraget forsvaret får fra en organisasjon som organiserer matchskyting er vel en gåte for de fleste som har oppdaget at de røde og blå uniformene er utfaset fra hæren nå.

 

De har faktisk noe å lære bort.Bla bistår DFS forsvaret sterkt i opplæring av skarpskyttere

Link to comment
Share on other sites

De har faktisk noe å lære bort. Bla bistår DFS forsvaret sterkt i opplæring av skarpskyttere

"Jonasten" er nok inne på noe der. Har forøvrig "FN G1" noen dokumentasjon på det motsatte? :wink:

 

DFS driver mye god opplæring av yngre skyttere. Med en god våpenopplæring og skyteferdighet når de kommer inn i spesialopplæring som skarpskyttere i Forsvaret har de nok et bedre grunnlag enn folk uten DFS-bakgrunn.

 

Har også en vag anelse om at benkeskytingen også kan bidra i utviklingenav skarpskyttere i forsvarssammenheng. Uten at jeg kan dokumentere det. Det er vel heller ikke er nødvendig. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

OT, men hvorfor vil du ha fjernet Øvre Målselv som arrangør?

OT, prøver å være kort. Har (dessverre) flere argumenter: 1. Avsidesliggende 2. Liten/ingen hotellkapasitet 3. Overnatting langt fra banen 4. Lite leiebiler 5. Få aktiviteter for familien (les shopping) 6. Dårlig kapasitet i butikken 7. Lite antall deltakere

Link to comment
Share on other sites

"Jonasten" er nok inne på noe der. Har forøvrig "FN G1" noen dokumentasjon på det motsatte? :wink:

 

 

Nå har jeg en viss kjenskap til denne opplæringen :winke1:

Om DFS sin kompetanse på balistikk,optikk, måloppdagelse, utvelgelse og feltmessig opptreden er hverd 32 milioner er jeg ikke helt overbevist om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke DFS, NJFF, NSF, hva-foreningen-måtte-hete eller gruppen av "vanlige" jegere er noe bedre eller verre enn hverandre. Det finnes vanskelige personer i alle leire.

Mvh Dagl

Med andre ord.. det er den norske mannen som er problemet..? :wink:

jeg er forøvrig helt enig.

 

Hvorfor har enkelte denne motforestillingen mot DFS?
Vi skal jaggu være glade for DFS. Jeg er det. Vi har god tilgang tl veldig mange baner over hele landet, og de fleste DFS'ere er trivelige folk som de fleste andre. Men, det er uforholdsmessig mange som har møtt veldig veldig vanskelige personer i DFS systemet, og det tror jeg er den eneste grunnen. Glem statsstøtte, det drypper på flere av oss i form av banetillgang, ladekomponenter osv og det vet vi.

Det er "Tore Trekuk" som er problemet.

 

Jeg har erfaring fra fler, men hovedsaklig to lag hhv Jondalen, og frogn-drobak.skytterlag.

 

Jondalen skytterlag var en fryd. Det er det sikkert ennå. Det var lite begrensinger på skyting, nær sagt alle var trivelige, og ofte positivt nyskjerrige på de merkelige greiene jeg holdt på med. Interessert i å drøfte problemstillinger. Jeg møtte skyttere i det absolutte toppskiktet som kun smilte to uker før LS, og så ut til å lure på om han fyren som hadde hele ladebenken med på banen hadde noe å tilføre. Positiv instilling hele veien.

 

Frogn-drobak.skytterlags bane ble min nærmeste for snart 10 år siden. Jeg meldte med umiddelbart inn, og ringte for å høre om skyting..

"Mnææi du må vente til våren"..

Det viste seg at jeg aller nådigste kunne få komme å skyte på onsdager fra sånn på forsommeren til ferien, og fra ferien til jakta. Da kunne jeg betale en sum, få en kølapp, vente, og vente, og så fikk jeg skyte 15 skudd. Så måtte jeg tilbake til klubbhuset, betale, få bilett, vente, vente, og hvis jeg var heldig fikke jeg skyte 15 skudd til.... Følelsen av, som jaktskytter, å være et brydderi de desverre ikke kom utenom var påfallende.

 

Jeg forsøkte å snakke med leder flere ganger, og forklarte at jeg var noe over gjennomsnittlig interesert, og spurte hva som skulle til for å kunne skyte mer, oftere og helst på 200m.

Svar: "200STR" osv. Jeg svarte at jeg har Lakelander sporter og skyter med akkurat de samme kulene som de... men..

"Mnææi 200 STR" osv..

Hva med om jeg setter et diopter på sportern min da?

"Mnjaææi.. vi får se".. (Det viste seg å være nei det også)

Negativ innstilling hele veien.

 

Jeg har meldt meg ut av frogn-drobak.skytterlag. Jeg skal nok tilbake etter hvert og sjekke om det har blitt noen endring, men jeg regner ikke med det.

 

Det er uforholdsmessig mange som har møtt slike, det kan det ikke være noen tvil om, og jeg tror det alene er årsaken til det omdømmeproblemet DFS har.

Link to comment
Share on other sites

@ "FN G1" :

Kan være enig i det, men en liten digresjon:

DFS og balistikk? Vi har jo de gamle gode feltskyttertabellene, som de fleste kjenner bruken av. Og de fleste vet vel at høyredrevet rifling trekker kulen ut mot høyre i økende grad mot lengere hold.

Og noen vet nok endel om vindavdrift..- det finnes tabeller for slikt.

 

Men måloppdagelse og utvelgelse? Jeg legger til kamuflasjeteknikk også. Da står det nok svakere til innen DFS.

Men selve opplæringen i gode skytestillinger, det mener jeg er en god ballast å ta med seg fra DFS. Selv om skarpskyting i forsvarsregi gjerne foregår med støtte, noen DFS har "hevet" sg over, unntatt for de aller yngste, da.

 

Joda, er med på den at det kan være lettere å lære opp en veltrent person med nødvendige evner. Og med vedvarende motivasjon. I forsvarets virke kan det nok skorte på det siste. av og til.

Og når forsvarets skarpskyttere skal vedlikeholde sine rent skytetekniske ferdigheter? En repetisjonsøvelse med noen års mellomrom blir vel litt snaut da? DFS-skyttere, derimot...

Link to comment
Share on other sites

Jondalen skytterlag var en fryd. Det er det sikkert ennå. Det var lite begrensinger på skyting, nær sagt alle var trivelige, og ofte positivt nyskjerrige på de merkelige greiene jeg holdt på med. Interessert i å drøfte problemstillinger. Jeg møtte skyttere i det absolutte toppskiktet som kun smilte to uker før LS, og så ut til å lure på om han fyren som hadde hele ladebenken med på banen hadde noe å tilføre. Positiv instilling hele veien.

Neppe heilt tilfeldig at dei har tre av dei heitaste kandidatane til kongepokalen på Voss, samt eit par til som kan blande seg inn i kampen på ein god dag :-)

Link to comment
Share on other sites

Dagens "nøtt":

1. Hvor mange ansatte er det i Dfs organisasjonen?

2. Hva er tilskuddet hvert enkelt skytterlag mottar pr. medlem/30skudd skytter?

3. Hva skal til for at folk drar seg opp av sofaen, og heller skyter litt på en bane(dfs), i stedet for å sitte her å krangle? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror man bare må innse at skytesport har begrenset relevans for stridsevner. Skiskyting var engang en militær øvelse, ingen vil vel i dag si at den sporten har noen betydning for landets forsvarsevne. Det samme gjelder DFS, NFS, UIT og de andre rendyrkede baneidrettene. Joda, folk lærer å skyte, men ikke det de trenger for praktisk strid.

 

Det er egentlig bare to unntak jeg kan komme på, langhold og NFPS. NFPS er sportsformen av "stridsskyting" og har derfor en viss relevans, men selv der vil utstyr og treningsform begrense effekten en del. Langhold er vel den skyteformen som har mest til felles med skarpskyterne.

Link to comment
Share on other sites

Vi skal jaggu være glade for DFS. Jeg er det. Vi har god tilgang tl veldig mange baner over hele landet

En meget god side av DFS, det ja.

 

fleste DFS'ere er trivelige folk som de fleste andre. Men, det er uforholdsmessig mange som har møtt veldig veldig vanskelige personer i DFS systemet,

Begge deler der, som andre steder. Men det er en egen "type" litt kommanderende uvennlige folk som enkelte steder finner sitt rede i DFS. Størst skade kan slike gjøre der de får befatning med opplæring av unge.

 

Husker fra min egen tid som rekruttskytter i DFS, for mange år siden. Hadde skutt mye luftgevær hjemme, og kom til skytterlaget med kun det som grunnlag. Var i begynnelsen velkommen, men det snudde seg snart da jeg nokså umiddelbart skjøt bedre enn sønnen til lagets formann (med .22 på 100 meter). Som uheldigvis da skjøt i samme rekruttklasse som meg. Ble fra da av møtt med ekstrem uvennlighet av formann/kone og "disipler" av disse, hvor faktisk formannens hustru ved anledninger sto bak osspå standplassen og kjeftet på meg mens jeg skjøt og konkurrerte med hennes sønn. Noe som såret og demotiverte en tenåring, selvsagt. (Denne formannens sønn sluttet ganske snart som skytter, og oppnådde aldri noen gode resultater). Dette laget har i mange år etter dette vært belemret med sterke personkonflikter og utmeldelser av gode skyttere. En tragedie som rammer enkelte lag.

Og verre ble det da jeg i innendørsskytingen (15 m med .22) første vinteren snart skjøt langt bedre enn de andre i laget (skulle ikke så mye til). Løsningen ble, som for mange andre, å begi seg til NSF.

 

Legger til at jeg senere kom inn i andre DFS-lag med langt bedre forhold.

Link to comment
Share on other sites

Dette med å bli møtt av sure grettne innbarkede DFS folk har nok noe med å treffe på de feile folkene,, eller de feile folkene slipper till i styre og stell..

 

Når jeg var fersk jeger, og det var langt til foreningen jeg er med i sin skytebane tenkte jeg at jeg kunne jo trene og skyte opp på den lokale DFS banen, og tok en telefon til formannen i laget for å forhøre meg om treningstider osv.. Jeg ble i utgangspunktet godt mottatt, men når han forstod at jeg spurte om jegertreningen de hadde en fast dag i uken ble jeg møtt med mumling om: Åja.. du er en sånn en du... du har vel kikkert på riflen din og du.... Enden på dette var at jeg reiste den gode timen til jaktforeningens bane for trening og oppskyting der jeg alltid møtes av smilende og trivelige folk.

 

Nå har jeg ikke vært i kontakt igjen med det lokale DFS laget, men jeg har skjønt at de har byttet formann og store deler av styret og at det er mye triveligere å ha med de å gjøre.. Så det er nok som ellers i verden.... av og til treffer man på rævhol...

Link to comment
Share on other sites

Slike folk som Kalstad møtte som ung skyttarrekrutt skulle vore kjeppjaga frå alt som har med ungar og idrett å gjera. Og dei er dessverre ikkje unike for DFS eller andre skyttarorganisasjonar. Eg har møtt dei på fotballbanar, skiløyper og hoppbakkar, og dei finst sikkert i dei fleste andre idrettslag, musikkorps og flugefiskarforeiningar òg. Det verste er at dei ikkje alltid er lette å oppdage før dei er godt i gang. Og det trengs ti trivelege folk for å vega opp for ein slik kødd...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...