Jump to content

DFS må visst være en utrolig trangsynt organisasjon...eller?


høggern

Recommended Posts

Har nevnt det i en annen tråd, Ta det opp med skytterlaget. Om noen er musP***er slik som de som er nevnt over her. så er det ikke noe eget for hverken DFS eller andre organisasjoner. Slike folk skulle vært kjeppjaget. regner med at om noen av folket her hadde ringt et lag og spurt om å få trene og så er ikke banen godkjent for den skytingen du ville ta , da hadde man ikke blitt sure om man fikk et "nei desverre, banen vår er ikke godkjent for den skytingen" men om man får slike sure/tverre/frekke (velg det som passer) svar så blir mn jo såklart irritert.

Men tviler for at alle i laget kan være slike idioter. om duvet om en som du syns er ok så snakk med han. skriv et brev til styret. gjerne med kopi til samlaget som skytterlaget ligger under. er du medlem i et lag som har en eller flere musep**ker som forsurer miljøet så ta det opp internt. og vil ikke styret ta tak, så få valgt et annet styre. ingen lag eller forening er tjent med folk som driver bort både nye og gamle medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 195
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

"Jonasten" er nok inne på noe der. Har forøvrig "FN G1" noen dokumentasjon på det motsatte? :wink:

 

 

Nå har jeg en viss kjenskap til denne opplæringen :winke1:

Om DFS sin kompetanse på balistikk,optikk, måloppdagelse, utvelgelse og feltmessig opptreden er hverd 32 milioner er jeg ikke helt overbevist om.

 

Nå er nok DFS sin oppgave å bistå på den skytetekniske biten.Nå skal du også huske på at DFS ikke bare driver baneskyting,men også feltskyting hvor det skytes på avstander fra 100m til 600+m.Avstand og vindavdrift må skytteren selv bedømme.For å lykkes må man også ha en viss innsikt i balistikk.

(avstandmåler+vindmåler er ikke tillatt)

At DFS bidrar med skytebaner til bruk av forsvaret er også opplæringsrelatert.

Link to comment
Share on other sites

Hojsann. :) Gjekk glipp av starten på denne, men hiver meg inn.

 

 

Som høggern lurer eg også på ka vi i DFS egentlig har gjort gale for å fortjene sånn kritikk? Eg høyrer ein del sure kommentarer i blant og vil kommentere nåkken av dei her:

 

 

Eg har ikkje lyst til å kjøpe Sauer STR 200 eller gamal krag/mauserfor å få være med på stevner. Kvifor kan ikkje DFS være meir inkluderande og tillate alle våpen i konkurransar?

Her syns eg faktisk DFS har gjort ein genistrek i å standardisere våpenet som blir brukt. Også å begrense modifikasjoner.

1. Saueren kostar i dag under 16000,- klar til bruk, inklusive reim. Det er mindre enn mange matchpistoler. Korkurranserifler for match skyting i NSF kostar gjerne ein plass mellom 20000 og 60000, men typisk rundt 30k.

2. Fordi det ikkje er lov å modifisere Saueren er det ganske trygt å kjøpe ei brukt børse. Eg hadde ikkje nølt med å kjøpe ein 5 år gamal Sauer fordi den vil være nesten nøyaktig som den kom frå fabrikken. Det er sikkert derfor folk er villig til å betale nesten nypris for børsene.

3. Eg begynte med DFS skyting for å bli ein bedre skyttar, ikkje for å bli børsemaker. Og har du sett... Jaggu vart eg bedre til å skyte etter kvart. Også med jaktvåpen. Sånn sett har DFS forbedra MIN praktiske skyteferdighet, heilt i henhold til formålsparagrafen. Forske på våpen og ammunisjon gjer eg med jaktbørsa og "langholdsbørsa".

4. Alle stiller på like vilkår. Eg slepp å konkurrere mot folk som har 3 ganger dyrare våpen enn meg berre fordi dei har råd til det.

5. Eg slepp å være misunnelig på andre sine børser.

 

Ellers så er det i alle fall slik at hos oss kan jegerar godt stikke innom elektronikkbane når det er trening og prøve jaktbørsa si på 200m eller 100m elektronikk. Forutsatt inskoten børse og ammunisjon som ikkje ekspanderer.

 

 

Kvifor vil ikkje DFS jobbe for å fremme alle skyteformer i Norge?

Kvifor jobbar ikke Norges Fotballforbund for å fremme basketball, håndball og golf i norge? Dei brukar jo alle ball, så derfor burde det største forbundet jobbe for all ballidrett i Norge. Eller?

 

Det er vel naturlig at eit kvart forbund jobber for å fremme SIN idrett. Er det ikkje?

 

 

Kvifor kan ikkje eg, som DFS medlem, få nøkkel til den lokale DFS bana og bruke den som eg vil når det passer MEG?

Eg er medlem i pistolklubb der alle får egen nøkkel til anlegget og slik som det ser ut der vil vi ikkje ha det på vår riflebane. Ingenting uten kulehol. Dei fleste riflebaner har utstyr for fleire hundre tusen og då seier det seg sjøl at folk ikkje han herje med det som dei vil. Folk gjer mykje rart når dei ikkje blir observert av andre. Derfor blir det ofte til at det er aktive konkurranseskyttarar som får tilgang til bane utenom faste tider. Det er som regel dei som må reparere ting som blir ødelagt, så dei har stor interesse av å halde ting i orden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er medlem av en NSF klubb en NFPS klubb og jeger og fiskeforeningen. 2 av disse klubbene har jeg fått tilbud om å få utlevert nøkkel for å kunne ha tilgang til anlegget og hjelpe til med å åpne og lukke på vanlige treninger. Jeg føler meg ganske fersk, men det har nok noe med om folka som står for utlevering av nøkklene stoler på en person såpass at klubben føler det trygt at akkurat DEN personen har adgang på egent initaiativ.

Link to comment
Share on other sites

Dette er nåkke som går på tillit, så det blir gjerne slik at det er personar som styret kjenner og stoler på som får egen nøkkel. Dermed blir laget kritisert for å være ein "gutteklubb" eller "kompisgjeng" der utenforståande ikkje får tilgang (les: nøkkel). Men eg har ikkje nåkken bedre idé til korleis det kan gjerast.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

...herrejemini for en gjeng pamper og bedrevitere...

Hvis styret eller konkurranseskytterane i laget er "pamper og bedrevitere" så er det fordi dei er "pamper og bedrevitere". Ikkje fordi dei er medlem av DFS. Kan ikkje huske å ha sett nåkke vedtak frå DFS om at ein skal oppføre seg som rævhol mot andre skyttera. Det er viktig å skille mellom enkeltpersoner i skytterlaga og forbund.

Link to comment
Share on other sites

Det med å låne ut nøkler. de som får nøkler har nok vist at de er til å stole på. og de bruker kanskje banen mer enn de andre. i tillegg så har jo laget ansvar for hva som skjer på banen. sikkert forskjellige måter å gjøre dette på.

 

en måte for folk uten nøkkel er å spørre noen av de med nøkkel om å bli med.

en annen måte er å lage utlånsnøkkel. der man må kvittere ut og inn nøkler.

Men om folk ikke får bruke banen pga stivbeinte, forkalkete eller annet kallenavn så er det jo feil. iallefall om det ikke ligger noen hindring i veien for å skyte(annen skyting, regler, dugnadsarbeide osv) men er det slik feil, så må folk ta det opp i egen org.

En idiot, eller brølape eller på en eller annen måte som ikke blir fortalt at det han gjør/sier er feil , vil høyst sannsynlig ikke forandre/slutte med ting . og jo lengre denne eller de personene får gå og lage livet surere for andre, jo verre blir han eller hun å få bort( oppførselen altså)

 

Jeg har forresten aldri og mener ALDRI hørt en eneste negativ komentar om mine våpen . hverken Mauser, Krag eller AG3 . heller ikke om mine joggesko, min feltbukse eller min skytterjakke. har heller aldri hørt noen som har klaget om en hadde med seg et jaktgevær for å teste kikkerten når vi alikevel lå der og skjøt. Så enten er jeg heldig, eller så tør de ikke klage på meg(er stor men ikke SÅ skummel, håper jeg ) eller så er det dere som er uheldige .

Link to comment
Share on other sites

Så din misnøye med DFS er kun at de får økonomisk støtte av forsvaret/forsvarsdepartementet/staten??

 

Jeg er jo ikke medlem lengere, så noe ut over det er man vel heller ikke meningsberettiget :winke1: DFS er som medlemmene vil ha det/fortjener. Nå skyter jeg de pålagte treningsskuddene og prøven hos en NJFF forening, mest fordi det er enklere, men også pga stemningen hos den lokale DFS gjengen, uten at DFS som sådan kan klandres for det.

 

Det at DFS får 32milioner av staten er i og for seg helt flott, men hvorfor får ikke de andre organsasjonene tilsvarende?

Link to comment
Share on other sites

jeg er mangeårig skytter i DFS, og fortsatt veldig aktiv.

Jeg har lest igjennom tråden her, å leser ting som jeg ikke kan skjønne er riktig, ting som overhode ikke stemmer hos mitt lag, men også ting som jeg kan tro på at har skjedd/skjer i andre lag.

Synes kanskje noen av dere som er så kritiske kanskje kunne se at det heldigvis ikke er slik i alle lag.

Ta et eksempel, pris på trening/oppskyting. Jeg vet at NOEN lag har dette som melkeku, og tar seg råttig betalt, noe jeg ikke synes er riktig.

Slik er det heldigvis ikke hos oss, der tror jeg det er for ikke medlem: 50 per treningskveld, og 100 for å skyte opp uansett antall forsøk.

Dette blir slik at om en jeger trener en kveld, for så å trene den andre kvelden før han så skyter opp sitter med 200 i utgifter.

Om man velger å stå som medlem, så koster det 100kr/år og da trener man gratis og betaler 50 for bestått skyteprøve.

Så er det vel heller ikke slike som oss man sikter til når man kritiserer prisene.

 

Hos oss tror jeg ikke at noen har fått hørt at de har feil gevær eller klær, heldigvis. Jeg har ikke noe problem med å tro at det kan være annerledes hos enkelte andre skytterlag, det er beklagelig. men ikke tro at det er slik hos alle skytterlag.

 

At noen mener det er feil av DFS å kun ha krag, mauser og sauer som "godkjente" våpen, det må de vel få lov til å mene, men det har jo sine fordeler slik som noen over meg beskrev her.

 

Ps. hva antrekk angår så skjøt jeg som rekrutt 350p for første gang i en gamel militærjakke, joggebukse og adidas-tøfler.....

Link to comment
Share on other sites

Når får vel NSF overført en 9-10mill fra NIF. som får sine penger fra kulturdep.

ifølge en artikkel på nrk fikk NSF noe over 300kr pr medlem i tilskudd i snitt i årene 2008-2010

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.8043963

det ,sammen med forbundets ca medlemstall på 31000. Hentet fra årboka for NSF 2010

skulle tilsi ca 9-10mill.

 

DFS sine 32mill delt på sine 160000 medlemmer blir 200kr per medlem. i mine øyne får da NSF mer penger enn DFS. og NSF er vel det største skytterforbundet etter DFS.

Om DFS mister statsstøtten fra kongen. så blir de vel å søke seg inn i NIF, og vil da kanskje gjøre det slik at NSF får mindre iogmed at det blir flere som skal dele på pengene.

Link to comment
Share on other sites

jeg skulle heslt sett det var mer penger til skytesporten. sett i forhold til at det er noe som folk kan holde på med hele livet, og som alle kan delta i. vet ikke hvordan det ser ut i de andre org, men i DFS kan man riskikere å ha 3 generasjoner på samme stevne. håper det er slik i de andre også.

Link to comment
Share on other sites

Tesla32: Trur eg skjønner ka du meiner. DFS har hatt eit problem med rekrutteringa i mange år. Det er få personar i alderen 20-40 som er aktive i mange skytterlag og då må gamlegutta holde koken og drive laget vidare. Derfor er nok gjennomsnittsalderen veldig høg i styret i mange skyttarlag. Slike "eldre herrer" er gjerne generelt litt skeptisk til endringer, spesielt når det gjelder ny teknologi. Dei veit heller ikkje så mykje om nyare skyteformer som praktisk, langhold og slike ting og er derfor gjerne skeptisk til denslags.

 

Derfor er det viktig at vi som er "unge" tar oss tid til å være med på dugnader, i kommiteer og styrer. Det er den beste måten vi kan være med på å påvirke ting i laget.

Link to comment
Share on other sites

slik som jeg ser det så burde det kunne brukes samme bane for mange skytinger. jeg skyter kl 2. og skyter AG3. da har jeg en annen klasse enn de som skyter kl 3-5.

Hadde de da laget en klasse NSF. så kunne de derfra som ville skyte delta med sine våpen og sitt spesialutstyr. det burde det være plass til . iallefall på vanlige stevner. litt som åpen klasse.

Link to comment
Share on other sites

synes det er vanvittig mye klaging over DFS. Ja det er klart mye kan være bedre. men i stedet for å stå på utsiden å klag, vær med i styrer, vær med på general forsamling, still opp på dugnad, VÆR MED!!!

 

hvis det er noen som savner f.eks langholdsskyting i skyteprogram i DFS så får dere jobbe for å få det inn, ikke sitte på ett nettforum å klage, eller klage til de andre jegerne på laget. hvis "De gamle" er skeptiske til langholdsskyting, ta de med, inviter de på 800 meter skyting. la de oppleve stemningen med å ligge bak rifla å lure på om skuddet treffer etter at avtrekket er tatt.

Hvis noen vil ha pistolskyting inn i DFS så inviter gamle kara med på en runde på pistolbanen å la de prøve.

dette var bare eksempler fra min side, så før det kommer noen "vi-sa-aldri-at-vi-vil-ha-pistol-i-DFS" å hugger hodet av meg så husk at jeg brukte det som eksempel.

 

i bunn å grunn:

driv litt lobbyvirksomhet, få folk med, still opp når de trenger styremedlemmer, jobb aktivt MED DFS ikke mot.

Nytter ikke å klage over at det er kaldt i huset når ingen gidder å hugge ved!

Link to comment
Share on other sites

Okey, så har diskusjonen fått gått sine runder. Og mye av forsvaret har basert seg enten på det gode miljøet eller nytten DFS gjør. Miljøet skal jeg ikke diskutere, det er noe jeg unner DFS og alle andre forbund. Så kommer nytten DFS gjør med å stille baneanlegg til disposisjon for forsvaret, baneanlegg som forsvaret har vært med på å finansiere. Og skjult i det argumentet kommer beskyldningene om misunnelse over at DFS får penger andre ikke gjør. Og misunnelse alene er et dårlig argument, men det er ikke poenget som kritikerne vil få frem. Problemet er at DFS får penger basert på betingelser som ikke lenger holder mål!

 

DFS har en særposisjon i Norge pga sin misjon for å bedre landets forsvarsevne. Og en gang i tiden stemte det helt sikkert, men i dag er det ikke mer enn en floskel. Det DFS driver med i dag har ingen relevans for dagens forsvar. Å lære teknisk skyting på en skytebane er en forsvinnende liten del av utfordringene dagens soldater utsettes for, og DFS kan ikke lære de noe som helst annet. I NFPS lærer man å avgi ild under bevegelse, magasinskifte og våpenkontroll under veldig utfordrende betingelser. Langholdsskytterne skyter på hold langt utenfor DFS 300 meter, med vekt på ballistikk og vindforhold under feltmessige forhold med våpen og optikk som likner på det en militær skarpskytter ville brukt. Om forsvaret skulle valgt en partner i dag, basert utelukkende på skyteform, ville DFS ikke engang blitt med i vurderingen.

Benkeskyterne skyter bedre enn dere, langholdsfolket skyter lengere enn dere, NFPS skyter raskere enn dere. Dere er en gjeng middelmådige skyttere med middelmådig utstyr, det eneste dere har å tilby er banene. Og der har dere fått god drahjelp gjennom tidene av forsvaret. Så hva gjør DFS så j*vla spesielle? Ikke noe annet enn at Pappa Forsvar holder en hånd over dere. Hadde dere møtt realitetene alle andre skytterorganisasjoner står ovenfor hadde dere ikke overlevd 5 minutter.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi overleve som våpeneiere i dette landet fremover, må vi slutte å slenge drit om hverandre, uansett hvor lite vi liker hverandres tryner. Kritikk av lyddempere eller langholdsoptikk eller hva det måtte være, er konfekt for media i deres kamp for å fjerne skytevåpen fra norske hjem.

Link to comment
Share on other sites

Hvis styret eller konkurranseskytterane i laget er "pamper og bedrevitere" så er det fordi dei er "pamper og bedrevitere". Ikkje fordi dei er medlem av DFS. Kan ikkje huske å ha sett nåkke vedtak frå DFS om at ein skal oppføre seg som rævhol mot andre skyttera. Det er viktig å skille mellom enkeltpersoner i skytterlaga og forbund.

Innertier!

 

Det at "så mange" har dårlige erfaringer med DFS-folk, tror jeg skyldes den enkeltes omgangskrets. I min omgangskrets kan jeg ikke huske å ha hørt noe slikt. Men nå omgås jeg i tillegg til NJFF, NSF også DFS, så det er kanskje forståelig.... Og når så mange på dette forum har en omgangskrets med skeivt syn på DFS, så tror jeg det skyldes at DFS-skytter er en veldig liten andel av forumistene her. Og at forumet samler veldig mange av de som ikke skyter DFS. Altså at det er en overvekt av folk som ikke er DFS-skyttere. I noen tilfeller har jeg faktisk fått forsteåelsen av at det ikke er helt "stuereint" å kalle seg DFS-skytter eller å si noe positivt om DFS på dette forum......

 

Og til hr. Meyer:

Om du tror at DFS bare skyter på bane, så burde du bli med på en feltrunde i regi av DFS en gang. Lange hold og ofte små mål i forskjellig form. Bedømning av vindavdrift og i noen tilfeller avstand. Korte skytetider (45 sek på 6 skudd liggende som eksempel).

Eller kanskje du skulle se på sendingene fra LS en gang, og se felthurtig og stangskyting.

Jeg tipper du er klar over dette faktum, men dine sleivspark om at DFS ikke har noe å tilføre hverken forsvar eller andre skytegreiner gir meg lyst til å opplyse om det, i tilfelle....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte å lure på noe. Hvor mange medlemmer har benkeskytterforbundet(langholdsfolket er vel under benkeforbundet) og NFPS, eller hvor mange baner og hvor mange deltakere på sine NM?

 

Jeg kan ramse opp dårlige erfaringer jeg har opplevd med enkeltpersoner innen NSF, innen NJFF, og kansje fler. Men jeg prøver holde meg unna stigmatisering siden jeg vet det er ENKELTPERSONER. (Jeg har også dårlige erfaringer med enkeltpersoner innen DFS, om noen lurer). I tillegg er vel DFS nesten like stor som alle andre norske skytterorganisasjoner tilsammen. Altså er det sannsynligvis like mange enkeltpersoner i DFS som man kan finne på å oppfatte som vanskelige som i alle andre organisasjoner. Derfor er det lett å finne meningsfeller som har opplevd det samme.

Link to comment
Share on other sites

Det er lett å skylde på enkeltpersoner, og ofte er selvsagt det også helt gyldig.

Men jeg har f.eks blitt avvist helt uten bruk av ukvemsord, av en person som trolig er kjempeålreit, derfor klager jeg på rutinene for å (ikke) slippe til andre på trening, ikke på enkeltpersoner som bare følger normen.

Link to comment
Share on other sites

Har noen som har mottat noen slags støtte fra staten som feks barnetrygd, stipend, eller no sånt, et hus, en hytte eller en bil? Jeg kunne tenkt meg å bruke dem litt, selvfølgelig slik- og når- det passer meg. Jeg kan selvfølgelig betale deg det jeg mener er en passe kompensasjon. Om det er for dyrt vil jeg klage og si du vil sko deg på meg. Om tingene ikke stilles til disposisjon vil jeg klage, å påstå du er en hest**** siden du ikke vil låne de ut osv . (jada dette er en digresjon og satt på spissen, men slik oppfatter jeg enkelte innlegg i "jeg er sur på DFS" tråder.)

Link to comment
Share on other sites

Og selv om det sikkert skjer har jeg aldri sett noen himle med øynene over noen som stiller til Praktisk med olabukse, slikt antrekk ble ikke like godt mottatt når jeg skulle prøve meg hos DFS.

Korleis er det med kamo? 8)

 

Om du hadde stilt på DFS-banen med olabukse ville ingen blunke over det. Særleg i dei klassane som berre skyt liggande er det heilt normalt. Derimot ville du snart fått råd om å prøve ei skytebukse, da det er langt lettare å finne gode stillingar med den på. På mange banar ligg det eit lite sortiment "avdanka" utstyr til utlån for ferske skyttarar. Og du ville truleg fått tips om kven som skaffar OK skyteutstyr til fornuftig pris (og topp utstyr til litt mindre fornuftig pris...). Eg skriv no ut frå dei DFS-miljøa eg kjenner, og ikkje dei verstingtilfella ein kan lesa om i denne og andre trådar.

 

Eg har forresten ein teori om at tilhøvet mellom aktivitet og trongsyn i DFS-laga er omvendt proporsjonell.

Link to comment
Share on other sites

Det er lett å skylde på enkeltpersoner, og ofte er selvsagt det også helt gyldig.

Men jeg har f.eks blitt avvist helt uten bruk av ukvemsord, av en person som trolig er kjempeålreit, derfor klager jeg på rutinene for å (ikke) slippe til andre på trening, ikke på enkeltpersoner som bare følger normen.

 

Er det noen grunn for at du blir avist?

På banen vår er det skyting 4 dager i uka.3 av disse er åpen for alle.Den siste dagen har vi forbehold til DFS skyttere.Vi har i likhet med andre lag endel skytinger om vandrepokaler,merker,cup mot andre lag samt vanlig trening.Disse skytingene legger vi til denne dagen.

I tillegg er det slik at det ofte er DFS skyttere som bistår med avikling av skytingen de andre 3 "åpne" dagene.

 

Så er det slik at nesten hver gang det er Skyting for DFS gjengen, møter det folk som ikke skyter DFS.De skal "bare" få dokumentert treningsskudd,Skyte seg inn, eller et eller annet.Når vi da forklarer situasjonen og spør pent om de ikke kan komme tilbake en av de andre 3 dagene godtar de fleste det.MEN så er det noen som ikke skjønner dette, og jeg kan garantere at også jegerbestanden har sine verdensmestere og bedrevitere.jeg har selv,flere ganger blitt lekset opp,fått huden full av kjeft av folk som mener de kan skyte som de vil,når de vil.Av disse vet jeg vi blir kalt surpomper,gameldagse,trangsynte osv.

Dette til tross for at vi,som nevnt,syntes vi har at flott tilbud til jegere og andre om bruk av banen.

Link to comment
Share on other sites

Du har en kafè som har status som vernet bedrift.

Du kjøper en pølse.

Du har ikke lov til å bruke både ketchup og sennep på pølsen. Du har ikke lov til å bruke kniv og gaffel selv om de er tilgjengelige men lov til å bruke serviett. De få som går kledd i varmedress, de kan bruke kniv og gaffel men serviett er strengt forbudt. Dessuten er det en maksgrense på hvor mye du kan ha på gaffelen.

 

Går du i varmedress, men ikke vil bruke kniv og gaffel, får du kjeft for å gå galt kledd.

 

Mens du spiser pølsa blir du passet ekstremt på av personalet for å se at du ikke blander nevnte ketchup og sennep. Gjør du dette så får du kjeft, dessuten får du formaninger ved hvert bit om at du må huske på reglene.

 

DFS i et nøtteskall.

 

Hvordan ville denne bedriften overlevd uten å ha statstøtte?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen grunn for at du blir avist?

 

Ja, jeg ønsket å skyte utenfor de 30 timene som er satt av til jegertrening/oppskytning i året.

 

Det er selvsagt lov å mene at dette er et flott og storveis tilbud man burde kaste seg på knærne for å få lov til å få, men jeg syns det er ganske pinlig.

 

Personlig bærer jeg ikke nag, da jeg er så heldig å ha JFF bane® i nærheten, men jeg ble veldig veldig overrasket over hvor lite smidige (lokale) DFS var. Jeg trodde alltid at man bare kunne melde seg inn der det var skytebaner og trene fritt innenfor åpningstidene, det er flott om det er slik andre steder.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg ønsket å skyte utenfor de 30 timene som er satt av til jegertrening/oppskytning i året.

Det var ikkje stort, men sjølvsagt avhengig av kor lange opningstider banen har i året. Det er dessverre ein del banar som av ulike grunnar (og det er veldig sjeldan laget som avgrensar desse) har svært tungt regulerte opningstider, og da blir det naturleg nok trongt for alle. Eg reknar med du skriv om bane med rikeleg opningstid?

Link to comment
Share on other sites

Trangsynt eller ei: DFS er et forbund som driver med ualminnelig kjedelig skyting. Synes jeg. Derfor får de nok aldri meg som medlem. Men som jeger og skytter synes jeg det er flott at de driver med sitt, og jeg føler solidaritet med mine søstre og brødre i DFS. :)

 

Jeg er dog - med bakgrunn i enkelte episoder under prosessen med forbundenes arbeid i våpenlov-/våpenforskriftssaken - ganske usikker på om DFS føler noen som helst solidaritet med en del andre forbund.

Link to comment
Share on other sites

Ser mange her ikke har tro på dfs sine aktivieter nå det gjelder relevans for forsvaret.

 

Stangskyting, felthurtig og feltskyting er eksempler på grener som krever ferdigheter som kan være veldig nyttig i forsvaret.

Det har naturlig nok utviklet seg til rendyrka konkuranse grener men skyteferdighetene som kreves er de samme fortsatt.

Noen eksempler fra youtube:

 

Stang finale samlagsmesterskapet Nordmør 2011:

 

Sauer 200 str:

 

Ag3:

 

Finale felthurtig SM Nord Østerdal 2012 :

 

Feltskyting Røros:

Fursetfjellstevnet 2004 :

 

På den fra Røros ser man jo hvor trivelig det er på feltskying :smile:

Link to comment
Share on other sites

Og når så mange på dette forum har en omgangskrets med skeivt syn på DFS, så tror jeg det skyldes at DFS-skytter er en veldig liten andel av forumistene her. Og at forumet samler veldig mange av de som ikke skyter DFS.

Ei kjapp opptelling av tråden "Landsskytterstevnet 2012 Voss" gir 4 innlegg (trass i over 5000 deltakarar), og i denne tråden har me runda 140... Trur du har rett, Dagl :-)

Link to comment
Share on other sites

Det kan vel ikke være noen som blir sure for at de som ikke-medlemmer ikke får bruke en skytebane (uansett hvem som "eier" den) når det passer dem, gjerne midt oppi organisert trening for konkurranseaktiviteter.

 

Noe annet blir det når betalende medlemmer ikke får bruke en skytebane til alternative, men relaterte aktiviteter (som jeg oppfatter jegerskyting/innskyting/testing av hjemmeladninger etc) på pappskive, utenom oppsatte treningstider for dette eller hint og uten at det er til urimelig sjenanse for naboer, kommunale reguleringsplaner eller hva det nå måtte være. Virker som det er det siste mange jegere vil gjøre, og som både DFS og JFF-foreninger ikke alltid er like velvillig innstilt til - sikkert ikke uten grunn i mange tilfeller, cowboyer fins det vel i alle kommuner.

 

For min egen del registrerer jeg at jeg kan bruke pistolbanen til klubben min når det måtte passe, innenfor de oppsatte åpningstidene og utenfor organiserte treninger, mens at dette ikke ser ut til å være aktuelt på DFS-banen som ligger rett ved siden av (der jeg også er medlem). Det syns jeg er rart.

Link to comment
Share on other sites

hvordan DFS vil overleve uten støtte? Om brukerne av banen betaler det banen koster å drive. Og om medlemmene av laget klarer å betale det laget koster å drive. For å drive DFS sentralt vil man måtte betale inn til administrasjonen fra lokallagene. Dette vil kunne føre til høyere kontigent og høyere baneleie. Sannsynligvis må da brukerne som i dag har rimelig baneleie mätte betale mer.

Jeg tror en reduksjon i overføringer først vil merkes for administrasjonen og for brukere av anleggene.

Men tror folk virkelig at norges nest største idrettsorganisasjon vil miste all statsstøtte? Jeg ser på det som like usannsynlig som at NIF skal miste all statsstøtte.

Jada jeg kan ta feil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte å lure på noe. Hvor mange medlemmer har benkeskytterforbundet(langholdsfolket er vel under benkeforbundet) og NFPS, eller hvor mange baner og hvor mange deltakere på sine NM?

 

Jeg kan ramse opp dårlige erfaringer jeg har opplevd med enkeltpersoner innen NSF, innen NJFF, og kansje fler. Men jeg prøver holde meg unna stigmatisering siden jeg vet det er ENKELTPERSONER. (Jeg har også dårlige erfaringer med enkeltpersoner innen DFS, om noen lurer). I tillegg er vel DFS nesten like stor som alle andre norske skytterorganisasjoner tilsammen. Altså er det sannsynligvis like mange enkeltpersoner i DFS som man kan finne på å oppfatte som vanskelige som i alle andre organisasjoner. Derfor er det lett å finne meningsfeller som har opplevd det samme.

 

 

Vil bare minne trådstarter om at han startet denne tråden med spørsmål om hva folk synes var så snodig og rart med DFS...Er litt feil å angripe andre organissasjoner for å avlede oppmerksomheten fra splinten i eget øye da.

 

Synes det er helt flott at DFS eksisterer jeg, og som tidligere nevnt, det DFS sine medlemmer som bestemmer hvordan organisasjonen deres skal være.

Ser at andre nevner at DFS mangler aktive medlemmer mellom 20 og 40 år, det er ihvertfall et klart sykdomstegn det ville være lurt å se på årsakene til.

 

 

Nå er det vel ikke statsstøtte som sådan man er opptatt av heller Høggern, alle skyteforbundene får det, Men DFS får 32milioner av staten i TILLEGG, fordi de er....DFS

Link to comment
Share on other sites

På banen vår kan som medlem av skytterlaget eller den lokale njff bruke banen omtrent nårsomhelst hele året så lenge du heiser rødt flagg ikke skyter i filler skivestativ osv og rydder etter deg. Skyter du på papp er det ingen som legger seg borti hva du skyter med.

Er enkelte som er litt redde for elektronikk skivene når det brukes noe annet en matchkuler men det går stortsett bra.(De er der for å brukes)

 

Stiller du opp på dugnader og organiserer trening for rekrutter osv er det ikke noe problem med nøkler og da kan du fyre opp elektronikken og trene omtrent når du vil

så lenge du ikke forsyrrer andre aktiviteter på banen.

 

Når det er organiserte treninger går det stort se greit å stikke innom for å skyte litt for en jeger så lenge det er ledige skiver, da blir de som oftest en prat om jakt, skyting og våpen også.

 

Husker ikke prisen på oppskyting(30+5) hos oss men prisen for ikke medlemer er den samme som medlemskapet + oppskyting for medlemer.

Da velger mange å melde seg inn og har da mulighet til å bruke banen til mer en 30+5

Link to comment
Share on other sites

Ser at andre nevner at DFS mangler aktive medlemmer mellom 20 og 40 år, det er ihvertfall et klart sykdomstegn det ville være lurt å se på årsakene til.

Det var ein påstand frå ein av debattantane her, og den vil eg gjerne sjå dokumentert... Derimot kan ein nok ganske greitt konkludere med at gjennomsnittsalderen blant dei tillitsvalde er høgare enn blant dei aktive, men det er neppe spesielt for DFS.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...