Jump to content

DFS må visst være en utrolig trangsynt organisasjon...eller?


høggern

Recommended Posts

Jeg satt å leste en tråd her hvor bla dette ble uttalt:

 

 

"På skyttartinget hjå DFS vart det og i år vedteke at jorda skal halde fram med å vere flat.." :wink:
:mrgreen: Det er litt av en klubb må jeg si.
DFSere generelt har lite peiling på våpen, og vil heller ikke ha fokus på det. Derfor er jorda flat :wink:

Poenget hans er vel at de kan det, og bare det, og mener at personer som så mye som påstår at noe som helst annet har den minste mulighet til å fungere er useriøse skyttere.

 

F. eks.at man møtes med oppdiktede regler om at AR-15 er forbudt på banen fordi den er så intrinsikt unøyaktig at den bare ødelegger skivestativet...

DFSere er utrolig hårsår :lol::lol::lol::lol:

Bare for å ha sagt det så eier jeg to STRer og er medlem i DFS (enda.... :( )

Jeg kjenner mange DFSere og det er ikke mange av de som har fokus på våpen, selv om de vet frem og bak på STRen og hvor skuddet skal puttes inn. De trenger heller ikke ha inngående kunnskaper. Det er bare jo bare å følge reglemantet og alle oppskriftene DFS produsere. Hvis jeg generaliserer ut i fra min erfaring vil jeg fortsatt påstå at DFSere har lite peiling på våpen.

 

Når det gjelder jeger generelt er det sikkert enda værre :wink: . (Nå blir det spennende og se hvor mange hårsåre jeger som kommer til å hyle og skrike :lol::lol: )

 

Jeg har full forståelse for at DFS har behov for regler som regulerer utstyret slik at man kan konkurrere på like premisser. Men ærlig talt, hvor dum skal de egentlig være :shock: På det nivået de operer lurer jeg av og til på hvordan de kan tillate linksrifler. Alle må da kunne skyte høyre :lol::lol::wink:

Klart det finnes trangsynte DFSere, er så man kan mistenke skytterdressen i å hindre blodet i å nå enkelte ekstremiteter. Det er egentlig ikke merkelig, DFS er veldig snevre i både skyteform og materiell. Og med den særposisjonen de står i er det fort gjort å tro at man er verdens navle. Men slike finnes da innen alle idretter, jo mer spesialisert man blir jo lettere er det å gå i den fella. Bare tenk på forskjellen mellom rørtang-skyttere og feltskyttere, har hørt mye oppgulp fra begge sider der.

 

Jeg tror mye av disse holdningene kan skyldes DFS egen holdning til andre former for skyting, de har ikke vært spesielt flinke til å se på seg som en del av det generelle skytemiljøet. Og hvorfor ikke, de har helt rett i at DFS er den siste skyteformen som får føle statens vrede.

 

Kunne sikkert funnet flere slike gullkorn rundtomkring i tråder. Men da hadde lista blitt lang. Hvorfor har enkelte denne motforestillingen mot DFS?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 195
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvorfor har enkelte denne motforestillingen mot DFS?

 

Motforestillinger/fordommer oppstår sjeldent helt av seg selv. Og det er virkelig en del inntørka sure DFS'ere som avskyr alle andre former for skyting, og da er det fryktelig lett å trekke alle DFS'ere over samme kam.

Litt på samme måte som DFS'ere her på forumet gjerne poster ting som "jegere gidder aldri møte opp på dugnad", "jegere vil ha særbehandling" osv.

 

Det er to (eller flere) grupperinger med totalt forskjellige mål, som gjerne deler de samme ressursene, historien tilsier at det blir konflikter av slikt.

Link to comment
Share on other sites

Et tilbakeblikk over skuldra avdekker en liten morsomhet...

 

En bekjent av meg satt i styret i DFS som representant fra forsvaret, han kunne avsløre at den gangen elektroniske skiver ble introdusert var motstanden betydelig mot dette nye anvisermediet....

 

Anviserspaken var hellig.....fikk jeg vite....det går nok LITT tungt i svingene der innemellom..

Link to comment
Share on other sites

Og det er virkelig en del inntørka sure DFS'ere som avskyr alle andre former for skyting, og da er det fryktelig lett å trekke alle DFS'ere over samme kam.

 

Akkuratt som på mange J&F-baner. Der også er det en stor andel av samme typen som avskyr alle andre former for utstyr enn gammelmausern. Som f.eks syntstokker, rustfritt, lyddemper, kikkert med lys, svarte børser, grove kaliber osv osv.

Mye kommentarer om tjuvjaktvåpen, ikke lov å skyte stående, ikke lov å drive litt raskere skyting enn normalt osv.

 

Så jeg vil tro det er slik i alle store forbund. Ikke bare DFS.

Link to comment
Share on other sites

Anviserspaken var hellig.....fikk jeg vite....det går nok LITT tungt i svingene der innemellom..

Har hørt om saken.

Kan til en viss grad forstå motviljen (dette var sent på 90 tallet om jeg ikke husker feil). Elektronikkskiver var noe relativt nytt. Forsvaret bygde en elektronisk bane i mitt nærområde på 80 tallet, med om jeg ikke husker feil en stykkpris på 100 000 pr skive. Om det ble noe feil på en skive måtte den sendes til sveits for reparasjon! Så pris kunne vel være en faktor. En annen ukjent faktor dengangen var kansje driftsikkerhet. Elektronikkskiver er noe helt annet prismessig i dag enn på 90 tallet.

 

(forresten tror jeg at antall ganger de lokale skytterlag har fått bruke den militære 200m banen bygd ca i 1988, kan være nede på et snitt på 1 eller 2 gang pr år.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg deler høggern`s forundring over motviljen mot DFS.

 

Som jeg har fremhevet i andre tråder - det finnes vanskelige personer innenfor DFS. Akkurat som det finnes vanskelige personer innen NJFF, NSF... eller blandt "vanlige" jegere for den saks skyld.

Det sies at motforestillinger ofte har en årsak. Og ergo er det ofte også en årsak til at det dukker opp argumenter som at "jegere stiller ikke på dugnader", "jegere skal ha særbehandling", "grove kalibre og/eller dårlige skyttere ødelegger skivene". Således slår dette begge veier, og den ene gruppen er neppe bedre enn den andre.

Men det er ofte ikke slik at begge deler de samme ressurser. Som regel er det slik at ett DFS-skytterlag EIER ressursene (les: skytebanen), og står bak arrangementet det er å holde f.eks. storviltprøver for jegerne.

 

Jeg har også opplevd i min tid som miniatyrskytter å bli skviset ut /sett skeivt på av pistolskyttere på grunn av alt mitt ustyr. I dette tilfellet delte vi ressursene, da det var samme sportstkytterklubb både pistol og rifle tilhørte. Disse i mine øyne cowboyer, (de syntes det var mye mer moro å skyte istykker mine vindvimpler / skivebokser og å skyte mange skudd raskest mulig uten at det var viktig å treffe med skuddene, enn å skyte på skive), hadde en klart nedlatende holdning ovenfor rifleskytteren. På samme måte som noen beskriver DFS som skytter som bare tenker Sauer og skyte-rustning. Forholdet lite med saken å gjøre, og siden det bare er min personlige erfaring, har det også lite med virkeligheten å gjøre. Det er bare ett tilfelle. Men mange konkluderer etter slike personlige erfaringer, og det blir feil. Derfor tok jeg det med.

 

Jeg tror ikke DFS, NJFF, NSF, hva-foreningen-måtte-hete eller gruppen av "vanlige" jegere er noe bedre eller verre enn hverandre. Det finnes vanskelige personer i alle leire. Jeg tror ikke DFS er noe verre enn andre, og jeg skjønner derfor ikke motforestillingen mot DFS som hersker på forumet. Jeg tror det ofte skyldes enkelte uheldige opplevelser, og det er synd at disse ender i en "hets" mot en hel organisasjon.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

DFS lever til en hvis grad i en boble, med sine statstilskudd, bane monopol i mange kommuner, der de lever godt av at alle jegerne må skyte treningsskudd og prøver.

I min kommune har DFS et ganske stort annlegg, med elektronikk på 100 og 200m bane, klubbhus på minst 150 kvadrat og....5-6 aktive skyttere og noen juniorer (som er ungene til de aktive)

Uansett om du er aldri så mye medlem får man ikke skyte på elektronikken uten skinnjakke og Sauer, utenom når det avholdes "treninger og prøver" $$$

Våpnet man skyter med skal alltid bedømmes som helt ubrukelig, og noe som bør forbys, ettersom det ikke ser ut slik som oldefars muskett, eller som det eneste fornuftige valget for normale mennesker med sunne interesser nemlig den fantastiske Sauer 200str

 

Min spådom er at denne sidrumpa organisasjonen er stendød på 5 år om tilskuddene blir fjernet.

 

Tilskuddene DFS får over forsvarsbusjettet er slik organisasjonen har utviklet seg dypt urettferdig, i forhold til de andre skytterorganisasjonene. Nye medlemmer skremmes av et skyteprogram fra rett etter "pil og bue" og en inngangsbilett som kun er Sauer 200, (eller en steingammel mauser) Joda, man kan delta med oldefars gamle mauser i vanlige klær, men det er ikke inspirerende å bruke utstyr som er "kipt" i forhold til det de andre har.

DFS har et fiktivt stort medlemsantall, ved at mange lag melder jegerne inn når de skyter prøven.

 

Men selvfølgelig, det er DFS sin rett å drive med det de ønsker, det er medlemmene der som ønsker å ha det sånn, og jeg har min rett til å synes at det de driver med er like interesant og spennende som å se maling tørke på en vegg.

Link to comment
Share on other sites

FN G1 er inne på noe viktig.

 

Ja, alle forbund og foreninger har sine inngrodde personer og forstokkede holdninger, men trenger ikke gå lenger enn til en typisk pistolklubb for å merke skillet mellom bane- og feltskyttere. Men DFS stiller nok i særklasse på noen punkter. Ikke minst fordi de står i en særstilling mtp bevilgninger etc. Dette ble tydelig når alle skyteforbund prøvde å samle seg til felles front, dette angikk ikke DFS. Deres skyteform regnet de som trygg og hadde derfor liten vilje til å stå på barrikadene for de andre.

I tillegg har DFS stagnert som skytesport, de har regulert seg bort fra alle tekniske fremskritt som kunne endre eller utvikle sporten. Det er ingen andre skyegrener som har samme rigide utstyrskrav, og det må ha konsekvenser. De kan sitt eget våpen og sine egne regler, ikke noe annet er av interesse. Der de fleste andre skyttere kikker over gjerdet for å se om naboen har et triks de kan utnytte bygger DFS bare gjerdet høyere og dyrker troen på at det er de som driver med skyting her i landet.

 

I utgangspunktet bryr slikt meg midt i korsryggen, alle idretter har sine svin på skogen. Men DFS kontrollerer store mengder av midlene som går til skyting i Norge, og de liker ikke å dele.

Link to comment
Share on other sites

Tilskuddene DFS får over forsvarsbusjettet er slik organisasjonen har utviklet seg dypt urettferdig, i forhold til de andre skytterorganisasjonene. Nye medlemmer skremmes av et skyteprogram fra rett etter "pil og bue" og en inngangsbilett som kun er Sauer 200, (eller en steingammel mauser) Joda, man kan delta med oldefars gamle mauser i vanlige klær, men det er ikke inspirerende å bruke utstyr som er "kipt" i forhold til det de andre har.

 

Har den skyteklubben du ellers skyter i 6-8 stk tipp topp konkurransevåpen som alle nybegynnere kan få låne gratis? Det har nemlig skytterlaget jeg skyter for i dag(vi har og mye annet utstyr i div størrelser slik at nye ungdommer og voksne kan få prøvd seg ganske så billig). Et annet skytterlag jeg har skutt for hadde en leasing avtale på nye våpen for nye skyttere som fungerte som et rentefritt lån over 5-6 år.

 

At det er dyrt å få starta opp om du skal ha utstyr som kan måle seg med det de beste har er det vel i alle skytegrener. Selv pil og bue. ;)

Link to comment
Share on other sites

I tillegg har DFS stagnert som skytesport, de har regulert seg bort fra alle tekniske fremskritt som kunne endre eller utvikle sporten. Det er ingen andre skyegrener som har samme rigide utstyrskrav, og det må ha konsekvenser. De kan sitt eget våpen og sine egne regler, ikke noe annet er av interesse.

Jeg har lest NSF sitt regelverk for skyteklær for rifleskyting, det er minst like rigid som DFS sitt regelverk ;)

I praktisk skyting får du ikke delta om du ikke har tatt kurs gjennom en praktisk skyteklub, dette er ikke så veldig rimelig eller enkelt å få gjort har jeg forstått. Dette er definitivt monopolisering.

NSF Pistolskyting har egne regler, joda det finnes regler for all mulig skytesport ;)

Link to comment
Share on other sites

Men ingen har slike begrensinger på våpen, som jo er det primære utstyret. Driver man med praktisk eller felt kan man velge og vrake i våpen og klasser som tiltaler en, man ser også hvordan dette har gitt sporten en kontinuerlig utvikling.

 

Og selv om det sikkert skjer har jeg aldri sett noen himle med øynene over noen som stiller til Praktisk med olabukse, slikt antrekk ble ikke like godt mottatt når jeg skulle prøve meg hos DFS.

Link to comment
Share on other sites

Og selv om det sikkert skjer har jeg aldri sett noen himle med øynene over noen som stiller til Praktisk med olabukse, slikt antrekk ble ikke like godt mottatt når jeg skulle prøve meg hos DFS.

 

Kommer sikkert veldig an på hvor man deltar. Der jeg skyter kan du skyte i hva du vil. Jeg har skutt mange stevner i DFS med feltbukse i kl 3-4.

 

Men et spørsmål. Kan jeg delta i praktisk stevne med P80'en, HK416'en eller AG3'en uten å ha tatt et praktisk kurs først? Om svaret er nei , (noe jeg er ganske sikker på) så er det jo monopolisert og en merkbar terskel for å delta.

Link to comment
Share on other sites

I min kommune har DFS et ganske stort annlegg, med elektronikk på 100 og 200m bane, klubbhus på minst 150 kvadrat og....5-6 aktive skyttere og noen juniorer (som er ungene til de aktive)

Uansett om du er aldri så mye medlem får man ikke skyte på elektronikken uten skinnjakke og Sauer, utenom når det avholdes "treninger og prøver" $$$

Våpnet man skyter med skal alltid bedømmes som helt ubrukelig, og noe som bør forbys, ettersom det ikke ser ut slik som oldefars muskett, eller som det eneste fornuftige valget for normale mennesker med sunne interesser nemlig den fantastiske Sauer 200str

 

Det må være en del forskjell på de forskjellige lagene rundt om, for noe av det over kjenner jeg meg ikke igjen i.

Her hvor jeg bor har DFS et bra baneanlegg, med skivetrekk og elektronikk på 100m og 200m samt skivestativ på 320m. Det finnes også et nytt innendørs anlegg (i millionklassen )for miniatyr. Her skytes det de fleste dager i uken og det er egne dager for rekrutter. Kragklubben har også egen dag for skyting, her er de fleste godt voksne karer som koser seg med skyting på forskjellige hold, og latteren sitter alltid løst hos denne gjengen.

 

Onsdag, lørdag og søndag er dager som er åpne for alle, og da er det stort sett fritt frem. Vi har egne nøkler til annlegget og bruker skivetrekk og elektronikk som vi vil. Her skytes det med alt mulig av langvåpen, i fra opphora Remington'er til US Carabiner, Sauere med glassfiberstokker og store kikkerter, til Rolling Block 50 cal og Sharps 45-110 sortkruttrifler.

 

Har aldri hørt et surt ord fra noen, det er heller nysgjerrige blikk og kommentarer, og av og til er det noen som gjerne vil prøve en serie.

 

Jeg betaler mitt medlemskap med glede og fryder meg over å kunne bruke et så fint anlegg omtrent som jeg selv ønsker.

 

Fra en dag med seriøs moro. :wink: Og Sharps i solid kaliber.

normal_2011-04-30_15_40_51_%28Large%29.jpg

 

Undertegnede med en RB 50 cal.

normal_2011-04-30_14_52_35_%28Large%29.jpg

 

At det finnes skyttere som lever i sin egen boble og behandler andre ikke likesinnede deretter er jeg ikke i tvil om, med disse finnes ganske sikkert i alle slags forbund, ikke bare DFS.

Link to comment
Share on other sites

I praktisk skyting får du ikke delta om du ikke har tatt kurs gjennom en praktisk skyteklub, dette er ikke så veldig rimelig eller enkelt å få gjort har jeg forstått. Dette er definitivt monopolisering.

Hvem mener du skulle hatt kurset for praktisk da? Og da snakker jeg om godkjenningskurset for praktisk. Ikke nybegynnerkurset som du kan ta i alle pistolklubber

Link to comment
Share on other sites

Og selv om det sikkert skjer har jeg aldri sett noen himle med øynene over noen som stiller til Praktisk med olabukse, slikt antrekk ble ikke like godt mottatt når jeg skulle prøve meg hos DFS.

 

Kommer sikkert veldig an på hvor man deltar. Der jeg skyter kan du skyte i hva du vil. Jeg har skutt mange stevner i DFS med feltbukse i kl 3-4.

 

Men et spørsmål. Kan jeg delta i praktisk stevne med P80'en, HK416'en eller AG3'en uten å ha tatt et praktisk kurs først? Om svaret er nei , (noe jeg er ganske sikker på) så er det jo monopolisert og en merkbar terskel for å delta.

 

Nei, du må ha kurset for praktisk skyting, og det går på sikkerhet. Dette har ikke noe med nybegynnerkurs som man har i "alle" pistolklubber

Link to comment
Share on other sites

Praktiskkurs = sikkerhetskurs.

 

Du forstår nok også at det er mer behov for et sikkerhetskurs for skyttere som løper rundt med halvautomatiske våpen med 30-60 skudd i magasinet i felt og løser stager (med trange pekevinkler) enn for en baneskytter som ligger på en overbygd standplass, har 5 skudd og en blink å forholde seg til?

Link to comment
Share on other sites

Praktiskkurs = sikkerhetskurs.

 

Du forstår nok også at det er mer behov for et sikkerhetskurs for skyttere som løper rundt med halvautomatiske våpen med 30-60 skudd i magasinet i felt og løser stager (med trange pekevinkler) enn for en baneskytter som ligger på en overbygd standplass, har 5 skudd og en blink å forholde seg til?

 

Det forstår nok vi som er DFS skyttere også.Sikkerhet er vi vel alle opptatt av.

 

Ser vel mer og mer ut som DFS er en lettvint og grei organisajon å forholde seg til :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er DFS-medlem selv med Sauer og det hele (riktignok rigget som en SSG3000).

 

Synes det er en kjempeflott dugnadsånd, veldig mange stevner å delta på, og mange eldre herrer med millioner av skudd bak seg lærer villig vekk skyteteknikk og tips/triks.

 

Det jeg ikke liker er at DFS for hvert år blir mer og mer utdatert, og ikke sjangs i helvete om innovasjon eller nytenkning er på tapetet.

Jeg er overbevist om at DFS heller går tilbake i teknologisk alder til flintlås enn å åpne opp for nye skumle ting som kikkertsikte og tofot i annet enn jegerklassen.

 

I tillegg er jeg farget av at det er noen ufattelig sure tullekuker i mitt lokale skytterlag.

 

Ja, den var til DERE, Kristiansand Skytterlag.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg er blitt "snippa" et par ganger må jeg bare få kommentere at av og til er jeg glad for DFS, og av og til ikke :wink:

For meg er DFS det det er, hverken mer eller mindre. Jeg er medlem og treffer andre hyggelige medlemer. Det kalles sosialt samvær.

 

Jeg er mest interesert i jegeraktiviteter. For tiden er det dessverre et nedprioritert felt i min organisasjon av mange ulike grunner. Grunner som ikke nødvendigvis har noen bakgrunn i organisasjonen, selv om organisasjonen fra gammelt av har vært i mot.

 

Styret i klubben kjører den samme linja som kommer frem over alt i DFS tråder; Jeger stiller ikke på dugnad og skyter i stykker utstyret!

Resultatet er at færre og færre jeger stiller på dugnad, og mange melder seg ut for å finne en annen plass og skyte :(

 

Selv har jeg funnet en alternativ plass å skyet, hvor jeg tilsynelatende kan gjøre det jeg har lyst til :D ; trene på det som er viktig for meg, ... :arrow: JAKT :!::mrgreen:

 

Av og til stiller jeg på "dugnad" som standplassleder for DFS, og slår av en hyggelig prat :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men det er ofte ikke slik at begge deler de samme ressurser. Som regel er det slik at ett DFS-skytterlag EIER ressursene (les: skytebanen), og står bak arrangementet det er å holde f.eks. storviltprøver for jegerne.

 

Og akkurat DER traff vi kjernen i problemet. (Ja, det er faktisk et problem enkelte steder.)

DFS får statsstøtte, for å bl.a sørge for at jegere får obligatoriske treningsskudd og skyteprøve, men de oppfører seg som om de EIER banen og gjør jegere en tjeneste. Ofte gjøres det absolutt minimalt, kun for å tilfredstille de faktiske kravene for statsstøtte, heller enn å faktisk gjøre et bidrag med å få opp skyteferdighetene.

 

Nå startet kanskje DFS med formål om å bedre folks skyteferdigheter for å skyte svensker, men det burde i aller høyeste grad dreie seg om å gjøre folk til tryggere jegere i dagens situasjon, selv om man da risikerer å se skumle ting som optikk på toppen av verktøyet.

Link to comment
Share on other sites

Nå er Sikkerhetskurs/praktiskkurs aldeles gratis i den klubben jeg skyter for, men nå var vel ikke dette en tråd om hvor mye artigere Praktisk skyting er i forhold til DFS.

 

Slik det oppleves for meg er DFS snart tom for skyttere som konkurerer/trener, bidragene de får fra staten er aldeles vanvittige i forhold til det resten av skytternorge må leve med. I tilegg har forsvaret i stor grad betalt banene DFS "eier" dvs at det er dratt over skatteseddelen, eller fra et oljebudsjett (som jeg også er medeier i)

 

Man har greid å få inn i DN sine regler for storviltprøver at om man bare er tilsluttet DFS kan man holde storviltprøver og skaffe seg en sikker og betydelig inntekt, er man ikke et DFS lag kan det muligens gies dispensasjon om det er timesvis å kjøre til nærmeste DFS anlegg, at NJFF har samme rettigheten er mere forståelig, da de har kompetanse på jaktskyting. Andre skytterlag (NSF, NFPS osv) med egnet bane kan bare glemme dette.

Link to comment
Share on other sites

Høggern: Nå prøver du bare å fjerne fokuset fra DFS, og det fungerer dårlig. Å blande inn de strenge kravene NFPS setter til sikkerhet er skivebom, om du visste hvorfor de kursene er der ville du ikke sagt noe på det. Det jeg prøver å få frem er hvordan DFS mange steder knuger på baneanlegg som er finansiert over statsbudsjettet. Jegere får komme noen dager i året, men de må kjenne sin besøkstid og ikke glemme hvem som eier banen.

 

Om alle DFS-banene fungerte som Kjell Olav beskriver ville det neppe vært mange klager å høre, det hørtes ut som en klubb mange kunne lære av. Holla i Ulefoss er også en fin bane, en gang vi var innom med alt fra trykkmålerutstyr og AR15 til rollingblock dukket formannen opp, han syntes bare det var morro å se så mye rart på en gang. Jeg skulle virkelig ønske at jeg bodde litt nærere den banen. Så det er absolutt mulig å gjøre det riktig, og vi burde også belyse de eksemplene her så diskusjonen blir mindre ensidig.

 

Vår lokale pistolbane er også ganske åpen, om man rusler inn utenom oppsatt skytetid med en rifle er det ingen som klager så lenge man oppfører seg. Når jeg skal drive med ladningsutvikling er 50meteren glitrende, jeg har tak over hodet og mulighet til å gå frem for å sette opp egne mål. De få gangene det er pistolskyttere der er det helt uproblematisk å skyte sammen.

 

 

Det mest graverende er dog DFS holdning til andre skytegrener fra sentralt hold. At de ikke har vilje til å stå sammen med de andre forbundene vitner om en råtten holdning som er dypt forankret i forbundet. Og enda har jeg ikke tatt opp vitsen om å "fremme praktisk skyteferdighet".

Link to comment
Share on other sites

hehe, det var faktisk du som dro fram praktisk som mer tolerant enn DFS. Om jeg har fått lov til å ha en fungerende automatrifle hjemme av forsvaret, kan man da ikke gå ut fra at jeg har en viss opplæring innen sikkerhet? Men jeg beklager at jeg spora litt av.

 

Forresten kan vel andre enn DFS arrangere skyteprøver for storvilt?

Link to comment
Share on other sites

hmm-resten av idrettsnorge får vel ingenting de da fra det offentlige...

 

 

Det er to ting som går igjen når hylekoret mot DFS begynner her inne;

1-de tjener seg søkk rike på disse 30 treningsskuddene og oppskyting til storviltjakt

2-en får ikke leke som en vil på DFS-baner om en ikke skyter DFS sine program

 

Da lurer jeg på

 

1-om det er slike summer å tjene på denne oppskytingen-hvofor hiver feks JFF seg rundt og bygger riflebaner?

2-stiller dere på kunstgressbanen til det lokale fotballaget og forlanger å få trene håndball eller "hjørnefotball" der?

 

 

Om dugnad; dugnad er et ord som er i ferd med forsvinne helt i språket vårt; jeg har funnet ut at den beste måten å få ha en skytebane (rifle eller pistol, DFS, NFPS) i fred på er å neven at før neste trening blir det en time dugnad. Garantert så dårlig oppmøte at en får trent i ro og fred :mrgreen:

Sett opp kontingenten og lei folk til å gjøre jobbene; da blir jobben gjort skikkelig og ikke minst blir den ferdig!

Link to comment
Share on other sites

hehe, det var faktisk du som dro fram praktisk som mer tolerant enn DFS.

Det jeg poengterte var at de fleste andre skytegrener har mindre rigide krav til utstyr, og at det gir et utviklingspotensiale som DFS ser ut til å mangle. Jeg innser selvfølgelig at dette også har sine fordeler, ved å stagge utstyrsgaloppen blir det skytterne som konkurrerer og ikke våpnene. Men det gjør også faren for å bli inngrodd større. Ikke verdens undergang, men når man ser på seg selv som definisjonen på rifleskyting og presisjon (det er faktisk en del som tror DFS driver med presisjon på høyt nivå) OG forvalter store deler av pengesekken blir det litt feil.

 

Om jeg har fått lov til å ha en fungerende automatrifle hjemme av forsvaret, kan man da ikke gå ut fra at jeg har en viss opplæring innen sikkerhet?

Ikke nødvendigvis på samme nivå, veldig mye av skytingen i HV er vel ren baneskyting. Praktisk stiller ganske unike utfordringer til våpenhåndtering, og krever derfor et veldig strengt sikkerhetsregime. I praksis er ikke den jevne HV-soldaten kompetent til å skyte praktisk uten dette kurset.

 

Forresten kan vel andre enn DFS arrangere skyteprøver for storvilt?

Joda, men det er ikke poenget her.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja, på kunstgressbanen til mitt lokale idrettslag (finansiert av tippemidler og sponsorer) er det fritt frem for å spille både hjørnefotball, old-boys m/innlagt røyke/skrønepause, fjortistriksing og generell loking, så lenge det foregår utenom oppsatte treningstider for de forskjellige lagene. Tror ikke det blir oppstandelse av at noen spiller håndball der heller...

 

Ellers syns jeg det er like fornøyelig hver gang jeg leser DFS sin formålsparagraf og så tar en titt på hva de faktisk (i hovedsak) driver med :mrgreen:

 

For øvrig er det vel få, om noen, som har en fungerende automatrifle stående hjemme lengre, det blir ikke mye smell uten tennstiften.

Link to comment
Share on other sites

Man har greid å få inn i DN sine regler for storviltprøver at om man bare er tilsluttet DFS kan man holde storviltprøver og skaffe seg en sikker og betydelig inntekt, er man ikke et DFS lag kan det muligens gies dispensasjon om det er timesvis å kjøre til nærmeste DFS anlegg, at NJFF har samme rettigheten er mere forståelig, da de har kompetanse på jaktskyting. Andre skytterlag (NSF, NFPS osv) med egnet bane kan bare glemme dette.

 

 

Kan du navngi et lag utenfor NJFF/DFS som har godkjent permanent 100meters bane med overbygd standplass (som er kravene DN har stillt til baneanlegg) som har søkt DN om å få lov til å arrangre skyteprøven og fått avslag?

 

Det bør jo være endel som har søkt siden det er slike summer å tjene på dette....

Link to comment
Share on other sites

Det bør jo være endel som har søkt siden det er slike summer å tjene på dette....

 

Jeg ser ikke at noen hevder at DFS tjener seg rik på dette (annet enn via statsbudsjettet), så hvorfor klamre seg til et stråmannsargument?

Link to comment
Share on other sites

Ikke i denne tråden nei. Men OK-glem den biten da.

 

Kom med navnet på en klubb/lag utenom NJFF/DFS som har bane iht DNs krav og har søkt om å få avholde skyteprøven og fått avslag.

 

En link som viser at statsøtten til DFS er knyttet mot skyteprøven hadde også vært kjekt...

Link to comment
Share on other sites

Det er to ting som går igjen når hylekoret mot DFS begynner her inne;

1-de tjener seg søkk rike på disse 30 treningsskuddene og oppskyting til storviltjakt

2-en får ikke leke som en vil på DFS-baner om en ikke skyter DFS sine program

 

Da lurer jeg på

 

1-om det er slike summer å tjene på denne oppskytingen-hvofor hiver feks JFF seg rundt og bygger riflebaner?

2-stiller dere på kunstgressbanen til det lokale fotballaget og forlanger å få trene håndball eller "hjørnefotball" der?

For å svare på spørsmål:.

1-Der hvor jeg bor har JFF ønsket å bygge ny bane lenge, men siden jeg bor i by er det et stort problem med naboer. Det er ingen som ønsker en skytebane som nabo. Den gamle JFF banen er stengt nettopp på grunn av "klager fra naboer". DFS er også på full rulle inn i en slik konflikt, og prøver å holde en så lav profil som mulig. Det betyr begrensninger i skytetider osv :(:roll:

JFF kommer til å bygge en ny bane når de får tildelt et område hvor de kan være.....

Med andre ord. Det er ikke så enkelt eller sort/hvit som du prøver å fremstille det

 

2-Fotball har jeg ikke peiling på (eller håndball for den saks skyld) :lol: Det er derfor jeg driver med jakt og fiske i stede :mrgreen::wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan du navngi et lag utenfor NJFF/DFS som har godkjent permanent 100meters bane med overbygd standplass (som er kravene DN har stillt til baneanlegg) som har søkt DN om å få lov til å arrangre skyteprøven og fått avslag?

 

Jeg kan nevne at Vestmar Praktiske Skytelag med overbygget standplass og 100 bane med alle fasiliteter ble fortalt av DN i det herrens år 2011 at det var ingen som helst vits i å søke ettersom nærmeste DFS bane bare var 15min kjøring unna.

At man tjener penger på dette trenger man ikke å være noen økonom for å skjønne.

 

Forøvrig så har ikke jeg noe behov for å rakke ned på DFS, de gjør som de ønsker, ikke er jeg medlem lengere heller. Men at det er noe urettferdig når den ene organisasjonen får flere milioner over forsvarsbudsjettet, og får soldater som funksjonærer på LS. Mens alle de andre må kreve dette inn i kontigenter, søke om tippemidler osv.

 

DFS sin tilhørighet til forsvaret er like tett som Politiets bånd til Norske sanitetsforeninger.

 

I tilegg kan DFS stevner brukes som doumentasjon på at 30 treningsskudd er avholdt, hvorfor godskrives ikke pistolstevner på samme vis? Sauer og skinndress har like mye med jaktskyting som luftpistolskyting har.

Link to comment
Share on other sites

Men det er ofte ikke slik at begge deler de samme ressurser. Som regel er det slik at ett DFS-skytterlag EIER ressursene (les: skytebanen), og står bak arrangementet det er å holde f.eks. storviltprøver for jegerne.

 

Og akkurat DER traff vi kjernen i problemet. (Ja, det er faktisk et problem enkelte steder.)

DFS får statsstøtte, for å bl.a sørge for at jegere får obligatoriske treningsskudd og skyteprøve, men de oppfører seg som om de EIER banen og gjør jegere en tjeneste.

 

Men er det ikke akkurat det de gjør? Altså eie banen og yte jegerne en tjeneste?

Jeg visste ikke at statsstøtten til DFS inneholder krav om å arrangere stoviltprøver. Men jeg er ikke godt opplest på det, så en link vil lett overbevise meg.

 

Uansett:

DFS laget eier skytebanen. De står for arbeidet med å arrangere skyteprøver for jegerne. Vil ikke det si at de yter jegerne en tjeneste? Selv om DFS-laget skulle tjene noen kroner på det, kan jeg ikke se at en jeger uten medlemskap er i posisjon til å forlange noe som helst utover det laget yter. En person uten medlemsskap kan neppe forlange å bruke en forenings ressurser gratis og når han vil, enten det nå er skytterlag, fotbalklubb eller for den saks skyld en vel-forening.

 

Slik jeg leser innleggene i tråden (både denne og andre rundt temaet DFS..), så er det først og fremst det faktum at DFS får statsstøtte som irriterer folk.

Så kan man jo begynne å tenke over hvor mange skytebaner vi hadde hatt i landet om DFS ikke hadde fått statsstøtten opp igjennom årene. Og hvor akseptert skytesporten hadde vært i Norge uten DFS. For min del tror jeg vi ville vært vesentlig dårligere stilt uten DFS.

Noe som igjen kommer alle jegere og skyteinteresserte til gode.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

hvor mange skytebaner vi hadde hatt i landet om DFS ikke hadde fått statsstøtten opp igjennom årene

Hvor mange baner hadde vi hatt om de samme pengene ble fordelt litt jevnere? De har fått betydelige midler basert på vitsen om å "fremme praktisk skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar", noe dagens DFS er like egnet til som et kull med nyfødte kattunger.

 

Problemet er ikke at DFS får støtte men at de får mye støtte og oppfører seg som om de har finansiert anleggene med egne sparepenger.

Link to comment
Share on other sites

Kan du navngi et lag utenfor NJFF/DFS som har godkjent permanent 100meters bane med overbygd standplass (som er kravene DN har stillt til baneanlegg) som har søkt DN om å få lov til å arrangre skyteprøven og fått avslag?

 

Jeg kan nevne at Vestmar Praktiske Skytelag med overbygget standplass og 100 bane med alle fasiliteter ble fortalt av DN i det herrens år 2011 at det var ingen som helst vits i å søke ettersom nærmeste DFS bane bare var 15min kjøring unna.

At man tjener penger på dette trenger man ikke å være noen økonom for å skjønne.

 

Men dere sendte aldri en formell henvendelse? DN har ikke noe grunnlag for å nekte noen å arrangere skyteprøven-hevder noen hos DN noe annet bør de spikres til tørk.

 

Jeg vet hva "mitt" lag (og endel andre lag) sitter igjen med i kroner og øre etter en sesong med oppskyting/jegertrening og hva som går med i rent materiell (skiver, lapper etc). Noen kroner er det, vi kan vel fornye 3/4dels elektronikkskive pr år med de pengene...

 

Hvor du har det fra at det kun er konkuranser innen DFS som teller som treningsskudd aner ikke jeg;kravet er at det er skutt med våpen i kaliber godkjent for storviltjakt (og en antar av en type lovlig til jakt-altså ikke AG3/AR osv).

Link to comment
Share on other sites

Måtte sjekke noen tall før jeg brukte de; Forsvaret inkl HV bidrar med 32 millioner kroner til DFS (2011); inkluderer da leie av baner/hus, leie av tjenester fra skytterkontoret, opplæring av instruktører. Usikker på om LS er med i tallet? For å illustrerer; kontingenten til DFS sentralt vill med bortfall av denne avtalen bli svimmlende 300kr pr medlem...

 

Om noen svever i den troen at DFS får fullfinansiert sine anlegg fra forsvaret er det helt feil, de konkurerer om midler (frifond, såkorn, tippemiddler, grasrotandel, sponsorer) på linje med ballbinger, svømmehaller, fotballbaner, pistolbaner osv. En del av finansiereingen har tradisjonellt vært forskuddsleie fra forsvaret men dette blir mindre og mindre vanlig pga Forsvarets reduserte behov.

 

 

Totalt får idretten bare i tippemiddler ca 1,5miliarder. Pengene finnes; det (jeg tror) DFS er veldig gode på er lobbyvirksomhet og å finne disse ordningene/middlene.

Om none orker grave fram hvor mye feks norske fotballag får pr år hadde det vært interesant å vite.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere sto det noe sånt som "Konkuranseskyttere kan dokumetere med skytebok" og ikke noe om stevner; den endringen har jeg ikke fått med meg.

 

Ser også det er endring (gjort i å) i teksten om hvem som kan arrangere skyteprøven;

 

http://www.lovdata.no/for/sf/md/td-2002 ... 3-006.html

§ 19. Arrangør av skyteprøve

Skyteprøven skal gjennomføres på permanent, offentlig godkjent skytebane, unntatt er terminfestede feltstevner. Standplassen må være overbygd. Skytingen skal gjennomføres under ledelse av ansvarlig skyteleder.

Skyteprøven kan arrangeres og ledes av lokale lag og foreninger som er tilsluttet Det Frivillige Skyttervesen eller Norges Jeger- og Fiskerforbund. Andre som disponerer skytebane kan etter søknad til Direktoratet for naturforvaltning bli godkjent som arrangør. Skyteprøven skal være åpen for enhver.

Skyteprøven skal gjennomføres i henhold til instruks om skyteprøve for storviltjegere fastsatt av Direktoratet for naturforvaltning.

0 Endret ved forskrifter 1 sep 2005 nr. 960, 16 mai 2012 nr. 433.

Link to comment
Share on other sites

For å illustrerer; kontingenten til DFS sentralt vill med bortfall av denne avtalen bli svimmlende 300kr pr medlem...

 

Uten å vite og i fare for og uttale meg om noe jeg ikke vet, er ikke så sikker på at det ville bli sannheten. Det er ikke mange "aktive medlemmer" i DFS. Jeg tror DFS er stor fordi man har mange støttemedlemmer, og melder inn gud og en hver manm som skyter på en DFS bane. Alle disse hadde nok ikke gladelig blad opp 300,- for noe de ikke egentlig driver med.

Tror nok kontigenten hadde blitt mye mere "svimmel" uten sentral støtte, for å bruke Chiefen's ord, hvis bare de "aktive" skulle fordelle denne posten.

Link to comment
Share on other sites

Ser at flere lever i den tro at et skytterlag får utbetalt nærmest ubegrensende midler over statsbudsjettet.Dette stemmer ikke.Et skytterlag får hele 5,- kroner i statstilskudd i året pr medlem.Blir ikke mye penger av dette.Videre settes det av en bestemt sum i året til støydemping av eksisterende og nye anlegg.(miljøpakke)Tror det er 5 millioner.Resten av midlene DFS får går for det meste til drift av organisasjonen. 2,5 million er også øremerket subsidiering av ammo for skyttere under 20 år.

Sannheten er nok at mesteparten av et DFS annlegg er finansiert via dugnad og tippemidler.Tippemidler kan alle lag og foreninger søke om.

 

i mitt område koster det som medlem av et lag ca 30,- pr 15 sk serie og ca 50,- for oppskyting/prøve.Lurer på om dere som mener skytterlaget tjener seg rik på jegerskyting har den minste peiling på hva det koster å kjøpe/drifte elektroniske skiver.

Link to comment
Share on other sites

men hvofor er det så himla mange skytebaner rundt om kring? trur det er 3 eller 4 innen 1 times kjøring her jeg bor.

hadde det ikke vært bedre med ei feit bane med alt i stedet for at 3-4 prøver å overlever på samme ommerådet?

 

Sånn er det her jeg bor også,hadde nok i mange tilfeller hvert bedre med et stort annlegg en at flere lag skal ha hvert sitt med elektronikk og det hele.Tror dette stammer litt fra "gammledager" hvor det var en selfølge at hvert lag hadde sin bane.

Det er faktisk nedskrevet i norges lover at det skal være en skytebane i hver kommune :)

Kommer nok fra den tiden da formålsparagrafen til DFS faktisk betydde noe iforhold til å forsvare oss.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...