Jump to content

God konkurranse pistol? HJELP


Loffadyret

Recommended Posts

Hei vi er to jenter som har tenkt tïl å kjøpe en helt ny konkurranse .22 pistol. Hva kan anbefales? Har prøvd GSP og Benelli. Likte hvordan Benellien lå perfekt i hånden i forhold til GSP men begge var jo gode våpen.

 

Og når vi kikker så er det jo mange andre produsenter på typiske konkurranse pistoler men kanskje noen her inne sitter med noen gode erfaringer og råd om hva å velge, eventuelt styre unna???

Link to comment
Share on other sites

:wink: Hvis dere leter litt her på Kammeret vil dere finne endel tråder med dette som tema.

Hver skytter vil vel anbefale den DE trives best med, jeg vil anbefale Pardini..

Uansett: PRØV de forskjellige og prøv de noen ganger. Dumt å kjøpe våpen som etterhvert ikke er egnet!

Link to comment
Share on other sites

Kjøpe nytt eller brukt?

 

Bruker selv gamle typen GSP som er forholdsvis tung, da jeg er svak i armene (lyfting av kaffekopp og noen permer på ett kontor bygger ikke akkurat en sterk overkropp) har jeg vurdert skaffe noe lettere i fremtiden.

 

Har prøvd Morini og likte den godt, kansje noe at ta med i vurderingen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om det er Pardini, Morini, Hämmerli, Feinwerkbau, MatchGuns, Walther (SSP i tillegg til GSP), Benelli, etc. har egentlig ikke så mye å si. Alle er bra våpen.

 

Da jeg skulle kjøpe min første pistol tidligere i år falt egentlig valget på en ny Morini, men tilfeldighetene skulle ha det til at en lite brukt Pardini SP New dukket opp på finn.no samme dag som søknaden ble godkjent så da gikk jeg for den.

 

Ting jeg vurderte da jeg skulle velge:

 

-Grepet/grepsfølelsen, tre vs. komposittmateriale (viktig å prøve først)

-Grepsvinkelen (Walther GSP har "minst vinkel" og kanskje dårligst rekylopptak. Feinwerkbau ligner, resten mer vinkel, Morini justerbar vinkel)

-Avtrekkeren (ville ha flat "match"-trigger, fant bl.a. ut at Benellien jeg prøvde hadde en avrundet avtrekker)

-Avtrekkerens justeringsmuligheter (har lange fingre, bokstavelig talt :) )

-Går det 6 patroner i magasinet? (Viktig hvis du skal skyte felt, blir mye fomling med 5 i magasin + 1 i kammeret)

 

Av praktiske grunner ville jeg nok tatt en tur på klubbstevne i en baneøvelse og snakket med litt folk der. Det kan være greit å velge noe mange andre har, av den enkle grunn at da er tips og råd (og kanskje reservedeler) innen rekkevidde. For min egen del knakk tennstiften på Pardinien på trening i går lørdag, og jeg antok at det da var liten sjanse å kunne stille i kretsmesterskap 6F og 7F i dag. Men ti minutter etterpå kom to andre Pardini-skyttere inn på banen, og han ene hadde en i reserve som jeg fikk låne. Søndagen reddet :D

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig mange gode pistoler på markede.

DET JEG anbefaler er prøv så mange som mulig før du/dere kjøper noe. Det er sikkert mange forskjellige pistoler i klubben din og jeg har enda tilgode å høre at man ikkje har fått prøvd et våpen som noen andre eier. Det er synd å kjøpe noe til 10-15.000,- også finner man ut at det hva et annen man skulle ha kjøpt, kan bli vanskelig å selge igjen og man kan tape penger på slik. (snakker av erfaring)

Link to comment
Share on other sites

Takker for all hjelp :D Vi har stort sett fått prøve det som er i klubben. Er ikke mange som har mye forskjellig, det går helst i GSP. Men vi har jo lyst og få prøve det som er så vi kan være helt sikkre. Er jo flott å høre hva andre har av erfaring og kunskap :P

Link to comment
Share on other sites

Benelli MP90P WC er absolutt å anbefale hvis du liker den (Winge våpen)

Pardini SP er en favoritt blant mange (Børselars)

Ville absolutt ha vurdert en av modellene til Match Guns eller Morini (Børselars)

 

Walther SSP har fått litt tyn for toppmating av magasinet, litt klønete før du blir vant til det. (Steenvåg)

Walther GSP har jeg ikke erfaring med. (Steenvåg)

 

Hammerli SP20 RRS har fått litt tyn på grunn av avtrekket, synes selv dette var et meget flott våpen å skyte med (Landrø)

 

Mine 2 favoritter blant disse er Hammerli SP20 og Match Guns MG2.

Link to comment
Share on other sites

Walther SSP har fått litt tyn for toppmating av magasinet, litt klønete før du blir vant til det. (Steenvåg)

.

Pluss at den er et helvete å ta fra hverandre for puss / vedlikehold.

Pluss at du må ha umbrako nøkkel for å få stilt siktene (moderne våpen av i dag har skruer du kan bruke fingrene på)

Pluss en mengede annet dritt på denne elendige pistolen :wink:

 

Jeg ville ha valgt en Pardini, Benelli, Hammerli eller Feinwerkbauw, i den rekkefølgen :D

 

GSP er gått ut på dato !

Link to comment
Share on other sites

Vurderte egentlig Morini "lettvekteren" siden vi er jenter :smile: Men siden ei i klubben har den og ho har hatt veldig mye problemer med den hele tiden så er litt skeptisk kan du si... :shock:

Siden vi skyter mye felt så er det jo greit at det er mulighet for 6 skudd i magasinet siden det er det man bruker der, og kanskje ikke "toppmating" eller kan det bare være en vanesak? Hørt det kan være litt drit og...???

Link to comment
Share on other sites

Da har man prøvd GSP, Benelli og Morini lett utgave. Det var det vi fant i klubben så vi kunne prøve og Morinien var ikke noe iallfall meget positivt at den var lett å holde i men ellers syntes ikke vi den var noe de andre to var gode begge to. Og andre merker har vi jo dessverre ikke fått testet så da kan man ikke si noe om de og da er det vel kanskje dumt å kjøpe og når man ikke har prøvd...

Link to comment
Share on other sites

Walther SSP har fått litt tyn for toppmating av magasinet, litt klønete før du blir vant til det. (Steenvåg)

.

Pluss at den er et helvete å ta fra hverandre for puss / vedlikehold.

Pluss at du må ha umbrako nøkkel for å få stilt siktene (moderne våpen av i dag har skruer du kan bruke fingrene på)

Pluss en mengede annet dritt på denne elendige pistolen :wink:

 

Jeg ville ha valgt en Pardini, Benelli, Hammerli eller Feinwerkbauw, i den rekkefølgen :D

 

GSP er gått ut på dato !

 

Det var mye bs..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det er fristende å henge meg på Bromark, Pardini'en er det beste kjøp jeg har gjort. Hvis grepsvinkel passer så er det ingen grunn til å avskrive den. Lett å pusse, skyter mye mellom hver puss og har aldri funkfeil, pusser mest fordi jeg har dårlig samvittighet... og full puss runde tar 7 minutter. Perfekt grep, gode balanse og utmerkede stillbare ( uten verktøy) sikter - jeg løftet resultatet med flere prosent fra min forrige pistol. (og se hva de bruker i OL !! ).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

GSP er aldri feil. Driftssikker med all ammo,helt uslitelig og du får 6 skudd i magasinet. Tåler 1000+ skudd før du må

pusse :wink: . veldig gode sikter selv om du må bruke verktøy. Er du innskutt så er du innskutt, ikke mange som

bytter ammo så ofte at du trenger noe mer moderne

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg ikke har kikket så mye på OL (ferie) så hva bruker skytterne der da siden det blir nevnt? Ut fra "skriften" forstår jeg at iallfall Pardini er representert men hva mer da? Hva bruker de beste av de beste? Ikke det at jeg regner med å nå til Ol bare jeg kjøper meg det de bruker da :-P

Link to comment
Share on other sites

Har selv SP New og er fornøyd med den. Men OL-deltakerne har vel sannsynligvis Rapid Fire-versjoner hele gjengen. Jeg så en femskuddsserie i sakte film derfra og det er imponerende lite rekyl i disse. Ut fra hva jeg kan google meg frem til så skal det være mulig å kjøpe et kit (lettere sluttstykke + tungsten-vekter) for å konvertere til RF. Det er noe jeg vurderer (hvis noen vet hvor mye noe slikt koster, eller hvor mye/lite man tjener på det så gi gjerne en lyd)

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd er Walther GSP. Har også skutt med SSP, GSP Expert, Unique og prøvd både Pardini og Morini. Men GSPen er den jeg har skutt best med. Ikke kjøp GSP Expert, men få tak i en av de litt eldre men med ny avtrekkerenhet. Her kan du få et pent brukt topp våpen for rundt 5000 kr.

Link to comment
Share on other sites

Greit at man anbefaler GSP, Pardini osv osv ut fra egne erfaringer. Men det hjelper lite at man har verdens mest driftssikre GSP dersom man har ei hand som er "laget" for en helt annen grepsvinkel. Så mantraet "try before you buy" må aldri glemmes. Kjøp det våpenet som passer deg best, med best mulig driftssikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

Prøv så mange våpen dere kommer over :D Greit å få prøvd de til duell/felt/hurtig. Er jo på hurtig serier en merker hvordan rekylen oppfører seg i hånda.

 

Samboeren min har Morini og har ikke hatt noe problemer. Denne er også sluttstykke lett og ta tilbake på hvis enn er litt svak i fingrene. Noen våpen kan være ganske harde å ta tilbake sluttstykke på....

Link to comment
Share on other sites

Prøvde en Feinwerkbau på banen i går. Herregud så god den var, men selvsagt, den koster jo en halv månedslønn!!

 

Fem skudd med denne gjorde at jeg nå vurderer den som alternativ til Hämmerli, den dagen de ringer fra Norsk Tipping på Hamar! :lol:

 

Forøvrig er det nok bare å innse at dagens moderne våpen er bedre enn det som var det heteste i går. Sammenlignet med den MCM Margolin jeg bruker nå, ca 35 år gammel, er det lysår fram til Feinwekbau og Hämmerli. Skulle tro at det er mulig å hente inn 3-5 poeng ekstra pr serie med en slik moderne pistol i forhold til den "mopeden" jeg bruker i dag.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Det kom en mail fra Pardini i dag angående London-OL:

We were present only in four events and still 6 out of 15 possible medals were won with Pardini pistols. Two of the three New Olympic records were set with Pardini pistols. Pardini became the most decorated pistol brand in London!

Bare for å nevne det... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kunne brått blitt ett gull mindre til pardini hvis A Klimov, RUS, snappet gull i stedet for 4. plassen i Silhuette :-) Russern må nok nøye seg med en ny Olympisk rekord!

 

Ser da ut som London2012 vinneren har tungt sluttstykke i Pardinien sin.

 

Selv har jeg en Morini på finn og en Pardini reserve-søknad p.t. for finpistol.

 

Håper trådstarterne tar seg bryet å PRØVE så mange merker som det lar seg gjøre.

Lykke til med anskaffelsene! :-)

Link to comment
Share on other sites

Trådstarterne prøver det vi kommer over. Vi er med i en liten klubb som er HEKTA på GSP så det er lite annet å få prøve. Men til nå har vi fått funnet frem og prøvd:

 

Benelli MP90S

Morini CM22 ALU Rapid

GSP så klart :D

Hämmerli SP 20 RRS

 

Pardini er det ingen i klubben som har (iallfall ikke som vi vet om) og det er jo synd siden mange her inne skryter av de men får man ikke prøvd så får man ikke prøvd og da er det jo kanskje dumt å kjøpe noe som man ikke aner noenting om...

 

Av de ovenstående er det Benellien som har falt mest i smak. Morinien var som tidligere sagt, kjekt at den var lett men en MEGET stor rekyl gjorde at den falt fort utenfor.

Link to comment
Share on other sites

....Morinien var som tidligere sagt, kjekt at den var lett men en MEGET stor rekyl gjorde at den falt fort utenfor.

 

Dersom det var stor rekyl med Morinien, så var eit eller anna svært gale! Den har svært lav kjernelinje og er laga for å ha minimal munningsvipp.

Link to comment
Share on other sites

Ho som eier Morinien som vi prøvde hadde heller ingen problem med den og var overraska over vår erfaring med den. Så det er nok bare smak og behag og derfor det jo er lurt å prøve mest mulig. (synd de ikke har "prøverom" i butikkene og alle sorter inne :lol: ) Har prøvd å spørre i naboklubbene og men det er tydelig det er veldig mye GSP det går i her i distriktet :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Styr for all del unna Hammerli SP20RRS hvis dere vil unngå funksjoneringsfeil. I min klubb har vi hatt 4 stk av dem og det var tull med alle sammen. Ser den modellen dukker opp på finn.no til halv pris stadig vekk... Selv har jeg en Benelli WC90 og en GSP Expert. Jeg skyter definitivt mye bedre med GSP'en enn med Benellien. Det eneste som har holdt meg igjen fra å kjøpe Pardini er at jeg rett og slett ikke finner ut av det med vinkelen.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...