Jump to content

God konkurranse pistol? HJELP


Loffadyret

Recommended Posts

........Morinien var som tidligere sagt, kjekt at den var lett men en MEGET stor rekyl gjorde at den falt fort utenfor..........

Når jeg leser dette så blir jeg sketisk til om det er muligt å gi noe som helst råd. Det konkluderes ut fra en øyebliks opplevelse uten at man sjekker eller vurderer hva man har mellom hendene. Da kan det fort bli at man velger feil.

Det er jo innlysende at en lett alu model av Morini oppleves hardere i rekylen. Det er en lettere masse som prøver å bevege seg og skal holdes igjen sammelignet med noe som kanskje er 1050-1100 gram som er mere normalvekta for Pardini, benelli, GSP og slike ting. Jeg har en Morini RF med stål ramme. Den er like tung som andre og jeg kan trimme vekta oppover til akkurat det jeg vil ha med lodd som følger med. Det kan man også gjøre på en alu model og få den opp i vekt slik at rekylopplevelsen blir dempet. Skjeftevinkel kan endres, slik at man får mere 'GSP rekyl følelse'. Litt knotete på Morinien da skjeftet må av og man må trimme ut 4 skruer og så sette skjeftet på igjen. Men...tross alt så er det muligt å endre på vinkelen sammenlignet med endel andre som ikke kan endres.

 

Ble slike ting vekter, stål versjon, skjeftevinkler vurdert når man prøvde den ?........sannsynlegvis ikke. Ergo så konkluderer man på et svært tynt grunnlag, og man ser til sin skrekk at et meget godt våpen er i ferd med å velges bort til fordel for andre ting som bare er trøbbel.

 

Jeg vil heller si at ikke forhast dere, men sjekk ut hva som finnes av oppsjoner til dem enkelte merkene og prøv og få testet mere hvordan dem blir når vekt, grep og slike detaljer som er muligt å få justert på

blir utprøvet.

 

Demontering og vedlikehold er ikke helt uvesentlig. Pardini og Morini deles opp i molekyler ved å løsne

1-skrue. Har man på lodd på Morinien må desse bare hektes av også før sluttstykket kan vippes ut.

Jeg tror ikke jeg tar veldig mye feil om jeg sier at desse er blandt dem enkleste i markedet i dag og demontere og holde vedlike. Dette er ikke helt uvensentlig når man begynner og snakke om drifsikkerhet, for stort sett så funker dem fleste greit.......... bare dem får stell.

Link to comment
Share on other sites

Vi har prøvd det som finnes i nærområdet så var mulig å oppdrive å få prøvd. Dessverre finns det jo ikke prøverom :trist: så det kan være litt vanskelig å få prøvd alt og i alle mulige (og umulige) vinkler og vekter. Og ja vi tror og at en tyngre Morini er å foretrekke. Men vi har ikke muligheten å prøve. Ho som eide Morinien som vi prøvde har hatt mye problemer med den, men har vist nå fått det ordnet med noe så lett som ett nytt magasin, så det er ikke bare stell som skal til, av og til er det faktisk noe feil også :winke1:

 

Som nevnt skjøt vi og like godt (dårlig) med alle merkene vi har fått prøvd. Takk til alle i klubben som stilte opp å lot oss prøve, skulle ønske vi hadde flere sorter og prøve men ikke værst å klare å oppdrive noen forskjellige i allefall. :smile:

Link to comment
Share on other sites

En ting som ikke alle tenker over til å begynne med er vedlikehold.

For begynnere kan masse deler og skruer virke ganske uoverkommelig.

 

Pardinien detter fra hverandre etter å ha løst en enkelt bolt.

Deretter er det bare å skrape vekk gørra, gi'n litt olje på glideflatene og skru sammen.

 

Noen bedre?

Link to comment
Share on other sites

Walther SSP har fått litt tyn for toppmating av magasinet, litt klønete før du blir vant til det. (Steenvåg)

.

Pluss at den er et helvete å ta fra hverandre for puss / vedlikehold.

Pluss at du må ha umbrako nøkkel for å få stilt siktene (moderne våpen av i dag har skruer du kan bruke fingrene på)

Pluss en mengede annet dritt på denne elendige pistolen :wink:

 

Jeg ville ha valgt en Pardini, Benelli, Hammerli eller Feinwerkbauw, i den rekkefølgen :D

 

GSP er gått ut på dato !

 

Kaller du SSP for en elendig pistol?!? -Har du slått deg hardt i hodet??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Begge er meget bra. Det er nesten bare du som kan fortelle oss om din Benelli vil være mere verdt. Hvis du har testet begge, så velg den du vil ha eller den treneren din mener du bør ha. Hvis det blir Benellien, så er det jo alltid lov å si til Benellipusheren at du har hørt at Pardini SP er bedre, innehar flere medaljer og til og med er billigere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skal handle match pistol ila nær framtid.

Ser litt på Benelli MP90S WC og Pardini SP, det skiller ca 2000,- mellom dem.

Er Benellien faktisk 2000,- mer verdt enn Pardinien?

Jeg ville ha valgt Pardini, men det er fordi jeg har skutt en hel del med Pardini og vet at jeg liker den. For at du skal kunne ta riktig avgjørelse, må du prøve begge. Det absolutte minimum er at du må tafse på begge og kjenne på balanse og skjeftevinkel, samt ta noen løft og se om våpnene peker rett for deg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...