Jump to content

Cz-Klubben


222. Nitro

Recommended Posts

Da har jeg endelig fått herligheten i hus. Nå gleder jeg meg bare til å få testet det skikkelig ut. Kjøpte med et standard 17hmr løp som jeg tenkte jeg skulle bruke på reven. 

Det ble en 455 thumbhole med varmint løp. Sliter litt med å få lastet opp bilde

Link to comment
Share on other sites

20170803_121729.jpg.1d08115fb0503e43951568b03086b3c0.jpgVar ute å testa 455 en med 17 hmr løpet på hundre meteren i skikkelig norsk jakt vær. Stiv kuling fra alle kanter,  så må si jeg var meget spent på hvordan disse lette kulene oppførte seg i ruskeværet. Kan ikke si annet en at jeg ble positivt overrasket. Synes jeg fikk bra samlinger tatt i betraktning mine begrensede skyteferdigheter som helt fersk jeger. 

17hmr100m.jpg

Edited by Ronnie
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da kan jeg også melde meg inn i klubben med min nyankomne CZ 455 22lr varmint. Kikkerten er en Leupold VX-2 3-9x33 EFR CDS m/wind-plex og en a-tec wave demper.

 

Har kun skutt 15 skudd med børsa enda, alle på 25m. Første 5 hadde samling på 1,3 moa, etterfulgt av mange knepp og dead center med 0,89 moa 5 neste skudd. Skudd 11-15 satt innenfor 0,79 moa. 

Brukte Winchester sub hp på disse 15 skuddene. 

 

Mtp. tilfeldig ammunisjon, dårlig annlegg på en sekk uti skogen,  litt mørkt og de 15 første skuddene som kommer ut av børsa så ser dette veldig lovende ut! 😊

 

Eneste jeg merka meg var et lite "trykkpunkt"/kryp på direkteavtrekket. Jeg vil fortsatt si det er et greit/bra avtrekk, men ikke top notch. Hva kan evt gjøres med dette? Er det timney som evt gjelder? Eller finnes det andre og billigere løsninger?

20170811-_OVE4636-Fb2048p.jpg

Screenshot_20170811-193036.png

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått installert Yodave kitet, ble meget fornøyd med resultatet, kan virkelig anbefales på det sterkeste. Nå er jeg bare spent på å se om det blir og eventuelt hvor raskt slitasje på chimsen. Bestiller nok hjem et par sett til som jeg har liggende. 

Link to comment
Share on other sites

Når er det den går tregt? I hevarmsløftet, eller i boltgangen frem og tilbake? Jeg har sistnevnte utfordring på min, men det er ikke verre enn at det ikke er et problem for meg. Min er gått seks hundre skudd i mitt eie, men var brukt da jeg kjøpte den; uvisst hvor mange skudd den hadde gått før det, men jeg så meg nødt til å bytte tennstiftfjær grunnet lette slag...

Link to comment
Share on other sites

Bolten på disse er i beste fall ekstremt varierende i finish. Mye skarpe og ujevne kanter.

 

Søk på "cz bolt stoning" på YouTube, mye bra videoer som beskriver hvordan du forvandler boltgangen til smør istedenfor sandpapir.

 

Apropos sandpapir, få tak i en poleringssten. Evt våtslipepapir klistret på en helt jevn flate. Sandpapir lager runde kanter og dremel graver dypt.

Det er ingen flater tilknyttet avtrekket som skal stenes, kun glideflater. Min bolt ble helt super etter en times arbeid, og man får renset bolten etc. ordentlig for olje og fett samtidig.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Galte skrev:

Syns bolten på min cz 455 synt varmint går veldig treigt. Helt ny skutt ca 50 skudd med den. Er det sånn for alle nye boltrifler. Har forøvrig bare prøvd cci standar. Og cci standar og mini mag. 

 

Takker for svar 

 

Min er også slik. Men går seg vel til etter en par tusn skudd ;)

Link to comment
Share on other sites

Har et problem med magasinet til min CZ 452 i cal 22.mag. det ser ut til at magasinet slipper seg ned slik at jeg ikke får matet patron inn i kammeret. Skal denne matingen gå smertefritt må jeg presse magasinet svak oppover. er det flere som har opplevd dette? og kanskje har noen løsning på problemet. Dette problemet dukket opp etter 500-600 skudd, synes dette var vel tidlig for eventuelt å ha "slitt" ut magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått testet litt forskjellig ammo til 22lr varmint løpet  til min 455. Testen ble utført i frisk bris med to fot på 50m synes generel det meste samler ganske bra, tatt mine skyteferdigheter i betraktning, men var jo noe som skilte seg litt ut. Fiocchi TT gikk 95% overlyds

20170821_151617.jpg

20170821_151644.jpg

20170821_151719.jpg

20170821_151751.jpg

20170821_151813.jpg

20170821_151839.jpg

20170821_151903.jpg

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, razumny skrev:

Når er det den går tregt? I hevarmsløftet, eller i boltgangen frem og tilbake? Jeg har sistnevnte utfordring på min, men det er ikke verre enn at det ikke er et problem for meg. Min er gått seks hundre skudd i mitt eie, men var brukt da jeg kjøpte den; uvisst hvor mange skudd den hadde gått før det, men jeg så meg nødt til å bytte tennstiftfjær grunnet lette slag...

Den går treigt i hevarmsløftet når jeg skal presse den ned. Faktisk veldig treigt, slik at jeg må ta i.

Link to comment
Share on other sites

Kan være mye olje og drit i kammeret, men stor sannsynlighet for at det er sporet der hevearmen roterer mot bolten (hvis det gir mening) og kanten på selvlåskassen hvor boltarmen går ned når man låser den som er problemet. Denne er ganske skarp, og kan lett poleres ned.

 

Min var såpass at jeg måtta ta skikkelig grep rundt riflen for at det skulle gå i starten, nå er det ikke noe motstand omtrent.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, msteiro skrev:

Kan være mye olje og drit i kammeret, men stor sannsynlighet for at det er sporet der hevearmen roterer mot bolten (hvis det gir mening) og kanten på selvlåskassen hvor boltarmen går ned når man låser den som er problemet. Denne er ganske skarp, og kan lett poleres ned.

 

Min var såpass at jeg måtta ta skikkelig grep rundt riflen for at det skulle gå i starten, nå er det ikke noe motstand omtrent.

 

Hvordan polerer man dette ned ? Hvilket utstyr?

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte poleringssten og 1000grit sandpapir. Men lurt å se noen videoer på YouTube som viser det steg for steg.

 

Denne går ganske rolig gjennom hele prosessen, kan være lurt å pause litt så man får med seg hvilke deler man skal polere.

 

På min var sporet som hevearmen gikk i så skarp, at det var ekstremt mye friksjon mellom delene. Dette kunne kanskje blitt slipt til etter mye bruk, men det kunne også bare slipt det ned skeivt. Like greit å gjøre det ordentlig fra starten.

 

 

 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Eg ser det står i manualen til 455'en at magasinskruen må løysast eit par runder før du setter nytt løp på plass. Dette virker fullstendig unødvendig, då eg ikkje ser at det hindrer løpet å smette på plass. Er dette virkelig nødvendig, eller er det noko gammalt som heng igjen i manualen frå tidligare modeller.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
26 minutter siden, Sonic skrev:

For gud skyld, kjøp nå en stokk for varmint løp istedet for å bruke masse tid på å mekke på en std stokk og få et dårlig resultat. Så kan du heller ha originalstokken i reserve, eller selge den. Mitt tips :) 

 

Hele poenget mitt er at stokken likevel skal spikkes en del på for å matche storviltriflen.

Men sist jeg hørte med Schou kunne de kun skaffe vanlig synt stokk, ikke til varmint løp.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, msteiro skrev:

 

Hele poenget mitt er at stokken likevel skal spikkes en del på for å matche storviltriflen.

Men sist jeg hørte med Schou kunne de kun skaffe vanlig synt stokk, ikke til varmint løp.

 

Ville anbefale en Boyds stokk. De er lengre og tyngre en std stokken. Gir en helt annen følelse av våpenet ift std stokken som virker som et lekevåpen. Synd de ikke kan bestilles direkte fra Boyds lengre. Men Jaktdepotet skal jo ta de inn.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt denne pakken hos forhandler i Hønefoss, selv. Veldig fornøyd med den. Børsa samler godt, stokken kjennes solid og har god vekt, og løpet er frittliggende hele veien selv med tofot. Synes også avtrekket er veldig crispt og fint på min. Har en annen rifle med Timney-avtrekk, og synes ikke avtrekket på CZ-en står mye tilbake for det. Mulig jeg var heldig med det, da avtrekket er en av tingene folk har klaget over ved disse riflene. En anelse "rufsete" boltegange, men med litt olje og noe bruk så begynner dette å gå seg til.

 

Nå har ikke jeg all verdens erfaring med alskens kikkertsikter, men synes Nikko-en er helt brukbar. Det skal sies at jeg ikke har tenkt til å bruke kikkertsiktet til fotolinse, men til å se hva jeg skyter på. Får litt lilla skygge på svarten i blinken med forstørrelsen på full klem, men det plager ikke meg. Lett å stille inn med tydelige, forutsigbare klikk. Virker solid og greit. Har overlevd ca. 50 skudd montert på en 6,5x55, så det tåler en liten trøkk. Føler egentlig ikke noe behov for å bytte ut siktet med mindre jeg skulle ha ønske om et sikte med andre egenskaper (Større lysåpning, mer forstørrelse, utvendige tårn, etc.)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
2 timer siden, fluefiskern skrev:

Dere som har forskjellige løp, bytter dere også kikkert eller skyter dere de inn hver gang dere har bytta? Eller er treffpunktene fra 22lr til 17hmr/22wmr såpass like at det ikke behøves ?

 

Det må skytes inn på nytt. Det er betydelig forskjell mellom dem.

Link to comment
Share on other sites

Hei, har akkurat fått min cz 455 synth 22lr. Her presterte forhandler å ikkje sende med magasin. Har snakka med dei, så det skal komme etterkvart. Har i mellomtida prøvd å få tak i 10 skuddsmagasin. Har bestilt to stykk frå to forskjellige plasser, men dei er for smale begge to. Kva må eg sjå etter for å få eit magasin som passer? Begge magasina var til 22lr. Må eg bestille for 17hmr eller 22wmr? "Magasinholet" er på 47.xx mm.

Edited by Daesken
Tilføyde litt i spørsmålet
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...