Jump to content

Cz-Klubben


222. Nitro

Recommended Posts

CZ452 SS er tilbake fra våpendoktoren. Pipa er nå 48cm og ikke 56cm. Gjenget for demper og den nye Boydsstokken er på plass. Jammen meg byttet jeg ikke ut kikkertsikte også i samme slengen :D Innskutt og testet og presisjonen er minst like god som før.

003.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Mas-36 said:

@Varjen Hvordan er avtrekket? Presisjon regner jeg med var bra som CZ pleier å levere. Hvordan er boltgangen og slik?

Avtrekket var fint, er justerbart på denne så dermed har en litt større induviduell frihet. Presisjon var veldig bra, boltgang smud og fin. 
Likte godt børsa, fikk den i går og har dermed bare prøvt 22 lr løpet.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

Skall snart melde meg inn i klubben, ca. 1 uke igjen til jeg får våpensøknaden. Skall kjøpe 22lr og 17hmr men ser akkurat nå på 3 forskjellige pakker

 

Valg1; https://www.skittjakt.no/cz/162367/cz-455-american-22-lr-pakke-ekstraløp-magasin-kikertsikte-mont + lyddemper(mest sannsynlig A-Tec 22lr)

Valg2; https://www.skittjakt.no/cz/191721/cz-455-american-22lr-salongpakke-med-nikko-stirling-kikkert-og-lyddemper

Valg3; https://www.skittjakt.no/cz/191720/cz-455-synthetic-salongpakke-17hmr-22lr-med-nikko-stirling-kikkert-og-lyddemper

 

Dermed lurer jeg på hva folk her inne mener er smart å kjøpe?

Link to comment
Share on other sites

Da melder jeg meg likegodt inn her jeg med en BRNO Model 2. 

Bildet tatt 5 minuter etter utpakking. Så demperen ser ikke sånn ut lenger...
Og med den er punktum satt foreløpig for innkjøp av våpen. Nå skal 
det brukes litt på å få ladeutsyr i orden, og ikke minst skyte og bruke våpenene til det de er ment til. 
Så får man se etterhvert om ny havelyst melder seg.
 

IMG_20200922_125246.jpg

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, RedBloodCat said:

Skall snart melde meg inn i klubben, ca. 1 uke igjen til jeg får våpensøknaden. Skall kjøpe 22lr og 17hmr men ser akkurat nå på 3 forskjellige pakker

 

Valg1; https://www.skittjakt.no/cz/162367/cz-455-american-22-lr-pakke-ekstraløp-magasin-kikertsikte-mont + lyddemper(mest sannsynlig A-Tec 22lr)

Valg2; https://www.skittjakt.no/cz/191721/cz-455-american-22lr-salongpakke-med-nikko-stirling-kikkert-og-lyddemper

Valg3; https://www.skittjakt.no/cz/191720/cz-455-synthetic-salongpakke-17hmr-22lr-med-nikko-stirling-kikkert-og-lyddemper

 

Dermed lurer jeg på hva folk her inne mener er smart å kjøpe?

 

 

Kikkertsiktet er likt på alle 3. Liker du treskjefte eller synt? Jeg har hatt synt stokker på flere rifler opp gjennom årene, men har solgt unna litt. Og jeg har nå bare rifler med treskjefte. Syns det er så mye penere! Spesielt hvis treverket er litt mørkt!

Prismessig kommer du best ut med pakken til 7990. Der mangler du bare demper, som du får fra 600,-

 

Selv har jeg en cz 455 med varmint løp i 17hmr. Utrolig stødig å skyte med pga det tunge løpet. Bruker den i glugga på både rev og kråkefugl.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Forrige sesong hadde jeg en Tikka T1x i 17 hmr, som ble brukt i glugga på både rev og kråkefugl. Utrolig fornøyd med rifla, men da sesongen var over, ble den solgt. 

Den største grunnen til det var at jeg fikk titte i svigerfars våpenskap. Der hadde han en Brno Fox i 222rem. Jeg ble forelsket, og solgte da Tikkaen. Det tok ikke lang tid før jeg fant en Fox som ble produsert i 1971, som var eid av en eldre herremann. Han sa at den va gått maks 200 skudd på alle disse årene, noe som kan stemme da den ser utrolig flott ut i både treverk og stål. Fikk så kappet løpet til 40 cm, og fikk montert en Atec Hertz 119. Presisjonen var upåklagelig med 40 gr Nosler Varmageddon. Altså en perfekt glugg rifle på rev!

 

MEN, jeg har vært så utrolig fornøyd med kaliberet 17 hmr, at jeg bare måtte ha meg en til. Ammunisjonen til 222 rem er veldig dyr, da jeg ikke lader selv. Og med 40gr varmageddon blir det mye søl når man skyter fugl.

Sist sesong ble det 39 ravn og noen kråker, samt noen ryper og rev. Og der er 17hmr utrolig fin, mtp at det ikke blir så store skader på fuglene. Den dødelige effekten er der, men det blir lite gris (Hornady Vmax). 

Har også fått forespørsel ang utstopping av Ravnene jeg skyter. Så da var det ikke noe å tenke på! Grunnen til at jeg gikk for en 455 denne gangen, er at jeg ønsket Varmint løp. Alltids hatt lyst på det. Også er det kjekt med pipebytte, om det skulle bli et behov for det. Jeg har byttet avtrekks fjør til Yodave, og fått det veldig lett slik jeg liker det. På toppen står den en Nikko Stirling LR 4-16*50. Liker mye zoom da jeg mest jakter fugl på litt avstand. På tuppen står det en atec cmm4 rimfire. Veldig fornøyd med oppsettet, og den går knallbra med Cci Vmax, og Hornady XTP. Og det passer meg ypperlig da det både blir predatorer, og noen ryper.

 

222en kommer primært til å bli brukt på gåsejakt og lokkejakt/åtejakt på rev. Kan være en del vind, så da er det greit å kunne bruke 222en.

 

Bildene er fra en par turer i åtebua tidligere i høst. Arti med slik uttelling. 

 

CZ 455.jpg

CZ 455 2.jpg

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da ble jeg "dobbelt" medlem her. Min CZ455 med heldempet .22-løp har fått noe som ligner en sterk konkurent! 

Det begynte med at jeg skulle søke på ny storviltbørse. I samme slengen sendte jeg inn søknad på 22, igjen. Solgte min Ruger 10/22 ifjor, da den bare ble stående i skyggen av 455`n. Plana var nå å vente på en kongsberg, husqvarna eller noe slik, enkeltskudd f.eks, for å pusse opp å ha som et lite prosjekt. Sendte bud på ei i nabokomunen, med beskjed om at jeg henter idag, men den var holdt av i påvente av søknad. Velvel, 500kr passa meg bra, men det ble ikke slik. På finn.no dukka det opp et "tips", ei Brno model 1! 1600kr var ikke å forakte det heller tenkte jeg, har hørt mye bra om de gamle Brno! Så jeg sendte melding om at jeg skulle ha den, papir i orden. Nå ligger den her. Å jeg må si meg storfornøyd! Finere enn jeg trudde, lekker konstruksjon, myk gange på sluttstykket, veksler ammo fint. Imorgen får vi se om den smeller også! :) Var forberedt på å gjøre noe med avtrekket, men enten er jeg snytheldig, eller så har en kyndig vært borti det før! Litt vandring før man kommer til trykkpunktet, men utrolig lite kryp, mykt og fint avtrekk! Ja, jeg er rett og slett forelsket i den allerede. Mye flottere gjenstand enn min 455, kanskje mest pga. trestokk vs. synt. Åsså et diopter i tillegg. Nei, dette blir gøy! :) Den skal holdes slik den er, kanskje pusse opp stokken, men ingen hast. Har kikkertmontasjer på vei, mest bare for å ha muligheten. Blir vel en 4x32 eller 2-7x32 for å ha til kråka om så. 

C7F314FB-04B1-406A-84C5-45F756BA4B0B.jpeg

A2048233-F8A5-4FA7-A44C-188F1B3D4D9E.jpeg

E7361212-518E-4E07-A4E0-0EDAB8E10B1E.jpeg

70CA4772-804F-4633-BD6F-CCB2343C8A27.jpeg

5A95624F-9F47-473C-BD5C-A32521E092F6.jpeg

7B3DDB12-8F75-44FD-B048-38D8ADB05BD8.jpeg

E724721A-97F2-427E-A9A4-C5C1F8AFBB41.jpeg

19A7F42A-D8A8-40E6-8874-720E508B8AAA.jpeg

3AB8E556-0771-4CE8-A131-E1E5FD3D2C74.jpeg

77450D66-3B5C-452D-8003-9C54D6EB6FCB.jpeg

9602C08B-F765-48E2-B862-461D8FF87C83.jpeg

Edited by Shons
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny rifle ! Jeg har også en mod 1, den er fra 1950. Ble kjøpt ny på Våpensoilen. Fikk en børsemaker til å fjerne skuret og flytta kornet bakover, slik at det ble plass til lyddemper gjenger. Fjernet også all lakk på stokken. Siste er at stokken ble skifta ut med en stokk fra Klinsky med justerbar kolbe kam. Presisjonen er upåklagelig og boltgangen som i smør ! 

Hvis du vil lese deg litt opp på rifla så sjekk nettsted som heter Rimfire Central. Du finner også litt her inne. Som nevnt, her har du en klassiker som fortjener godt godt stell og gjevnlig bruk !

Link to comment
Share on other sites

Ja, har vært inne på sentralen å tittet! :) Denne skal "slippe" lyddemper.. Har en heldempa CZ455 enn så lenge, så denne skal brukes mest til plinking. Har som nevnt kikkertringer til denne påvei, så en 4x32 eller 2-7x32 er plana å ha til kråkesessongen og generell morro. Stokken ja, den er lakkert ser jeg. Tenkte å lese meg opp på emnet å forsøke å fjerne lakken å "olje" stokken istedet. Har prøveskutt litt nå, går fint! Skal se litt på avtrekket, da det er en del "frigang" på det før trykkpunktet kommer, men bortsett fra det så er det meget presist å kontant! Milevis unna 455`n, som måtte under timelange økter med Yodave sitt kit før den (riktignok) ble meget god! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
20 hours ago, Begnadøl said:

 

Takk.
Er det tatt i betraktning med det tykke løpet? Mitt er over 20mm langs hele stokken.

Synes også avtrekket er helt jævlig. Har noen byttet eller fått det justert ?

 

Vet ikke med KKC og GRS, men tror de kun leveres for tykk pipe. Bestiller du boyds bestiller du bare for "bull barrel".

 

Avtrekkene er dårlige ja, men en børsemaker fikser det lett.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2/7/2021 at 3:55 PM, Slitern said:

Sånn uten å måtte lese hele tråden, hva er anbefalt tiltrekningsmoment for henholdsvis løpsskruer og skjefteskruer på en CZ 455? Tenker først og fremst om det innvirker på presisjon.

Har selv lurt på det samme til CZ 457 og fikk svar fra CZ at det var 3,5 nm.

Quote

 The torque peak for our CZ 457 Series screws for connecting the stock with system is 3,5 Nm.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vurderer sterkt en 457 når jeg nå etter hvert skal anskaffe ny salong. Planlegger å ha løp i både .22 og .17hmr. Tvilen står om hvorvidt jeg taper mye i presisjon på å velge den lette synthetic-modellen framfor Varmint-utgaven. Børsa skal hovedsaklig brukes til jakt på småvilt, og når man skal gå en hel dag i fjellet spiller vekta en ganske stor rolle. Noen som har testet begge utgavene og har grunnlag for å sammenligne presisjonen? 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 4/9/2020 at 9:04 PM, Varjen said:

335529C2-E30E-4B47-B96E-0CC3469612E9.jpeg

 

Har en nesten identisk rifle med 17HMR og 22WMR varmint løp. 6-24x50 scope på picatinny skinne og Norma2 fot. MD45 demper. Meget fornøyd med børsa så langt!!!

 

20210527_144150.jpg

Edited by xxxtaur
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Har 3 stk CZ / Brno salonggevær. Det første er Brno 1 fra 1950. Orginalstokken er i valnøtt med nettskjæring. Men litt liten så tilpasset en fin 452 stokk. 

Fikk tak i gammelt Tasco 6-24x40 med japanske glass, og Tikka ringer. Med totrinns avtrekker og glatt sluttstykkegang er denne veldig god å skyte med. 

 

 

 

Brno1-1950.jpg

Edited by LR22
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har greid å rote bort magasingbrønn til CZ452 22LR, inklusive skruer og maglås. Er det noen som vet hvor jeg skaffe slikt så fort som mulig?

 

Har sendt følere gjennom våpenbutikk til importør (Schou?) men lurer på om dere vet av andre kilder som er kjappe på levering. En vanlig utenlandsk nettbutikk bruker nok for lang tid, har ca 3 uker på meg til børsa må være igang igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

Etter mye prøv og feil med pussing av løpskanal og shimsing av framre skrue så går min 1987 Brno 2e veldig jevnt og nøyaktig. 

Slakket fjør på avtrekker ved å skru mutter så langt ut det gikk. Dette var beste 5 skudd på 50m i dag. 

IMG_20220301_172244.jpg

Edited by LR22
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...