Jump to content

Ulikt treffpunkt med/uten demper


MorganKane

Recommended Posts

Hei godtfolk,

har noe jeg funderer på, som kanskje noen av dere kan forklare..

 

Har demper på nærmest alle riflene mine, opplever marginal treffpunkt forskjell med/uten demper.

Unntaket er ei rifle i .223. Rifla sender skuddene intet mindre enn 8,5MOA (ca 25cm) lavere ved 100m med demper enn uten. Demperen er en Hardcore TMD 35 med 6mm hull.

 

Mener dette er såppas mye at det må skyldes noe annet enn hastighetstap.. hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Det blir jo andre pipesvingninger med demper montert, Det er helt normalt med ulikt treffpunkt, og det varierer jo fra rifle til rifle, mulig ekstra mye med akkurat 223 børsa di..? Og hastigheten er den samme med og uten demper, forutsatt at løpet ikke er kappet. Du må nok skyte inn med demper og bruke den konsekvent. Et par stk kom meg i forkjøpet ser jeg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei, man får ikke hastighetstap ved bruk av demper. Mener trådstarter det, eller henviser du til hastighetstap før og etter kapping av pipe?

 

For øvrig er det et betimelig spørsmål hvorvidt børsa er presis med demper eller ikke. Er den det kan det vel saktens bare legges i haugen med merkeligheter som av og til inntreffer i dette gamet?

Link to comment
Share on other sites

Man får ofte noen ekstra m/s, men kan også oppleve det motsatte. Har ei børse som mister litt hastighet med demper, så dette varierer nok litt..

 

Hadde treffpunktene vært spredt, ville jeg tro kula subbet demperen på vei ut. Men børsa samler, bare svært lavt. Lurer på om det kan være munningsvippen uten demper som "drar" treffpunktet opp :?

 

Dette er ikke før/etter kapping, men når jeg skrur av demperen.

Synes 25cm er veldig mye til å være vibrasjon..

Link to comment
Share on other sites

er det tynt løp på rifla?

jeg TROR at det er at svingningene i løpet blir påvirket av demperen, kanskje enda mer utsatt hvis det er tynt løp på rifla. men dette er hva jeg TROR!

 

har demper på en av riflene mine, en .308 win rifle og der er det ingen endring i treffpunkt med og uten demper. hastigheten med/uten demper er følgende 819,7 (gjennomsnitt av 5 skudd) med demper og 820,6 uten demper. diametern på pipa er 22 mm ved enden av pipa.

Link to comment
Share on other sites

Det har neppe med hastighetstap å gjera i det heile. Det har same effekt når du henger ein "tung ting" i enden av ei børsepipe som når du henger ein sluk i enden av ei fiskestong: vekta drar tuppen ned - i større eller mindre grad avhengig av vekta på loddet/demparen og kor stiv pipa er. Ei tjukk og kort pipe blir vanlegvis mindre påverka enn ei lang og tynn.

Link to comment
Share on other sites

Har bare erfaring fra to børser. En Tikka T3 SV, og en Sauer 202 Synth. Begge i 6,5x55mm.

Lavere treffpunkt på begge to med demper på. Størst forskjell på Saueren, der det også er tynnest løp. En tidligere børsemaker hos Villmarksbutikken på Jessheim (der børsene er kjøpt), forklarte meg at årsaken er at løpet faktisk "henger" litt av tyngden. Derav treffpunktendring. Naturlig nok blir det da lavere treffpunkt med demper på.

 

Svingninger i løpet vil jo også endre seg, og jeg vil tro at for de som har erfaringer med treffpunktendring i sideretning så er dette årsaken.

 

Men 25 cm var mye.... Min Sauer, med tynt jaktløp, endrer treffpunkt med 10-11 cm på 100meter.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

positivt for dei som har kappa løpet :wink:

 

How come? Betyr :wink: at dette er ironisk? Jeg har kappa ett av 6.5x55 løpene til min Blaser R93 på 47 cm. Med demper på blir børsa under meteren lang. Jeg tar ikke av demperen bortsett fra puss, og behøver altså ikke tenke på treffpunktendringer. For øvrig, endringene er helt systematiske fra gang til gang. Det er 9 knepp venstre og 8 opp uten demper på dette løpet, så det er ikke veldig vanskelig å holde orden på dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Skjøt tre kjappe skudd mot senter av skiva, tok så av demperen og skjøt fire mot senter. Resultatet ble slik:

 

null_zps88637196.jpg

Samlingene er jo latterlige, men det er ikke poenget her.

 

Jeg har altså store treffpunktforandringer ved på/av med demper. Nå klarer jeg ikke måle ut ifra elektronikken hvor mye avviket er, men det hadde vært kjekt å visst. Dette i fall man skulle glemme demperen eller noe annet går galt.

 

Hva kan egentlig årsaken til det store avviket være? Syns ikke kronejobben ser noe særlig ut, og lurer på å få kappet av par cm og gjort det på nytt av en skikkelig børsemaker... Denne ble gjort av en butikk på Østlandet.

Link to comment
Share on other sites

Svarten på 60cm-skiva er 24cm. Frå senter av skiva til ytterkant sjuer er det altså 12cm, og treffpunktsendringa di er 14-15cm. Ikkje uvanleg, særleg om du har ei relativt lang og tynn pipe. Årsaken er så enkel som eg har skrive lenger opp i tråden: ein dempar i enden av løpet har same effekt på pipa som eit søkke i enden av ei fiskestong. Tuppen på løpet/fiskestonga vil peike litt ned.

 

Ta to fiskestenger: ei lang meitestong til lett ørretfiske og ei kort båtstong til havfiske. Heng ei tolvgrams Stingsild i enden på begge og sjå kva som skjer. Meitestonga vil bøye seg tydeleg, men for båtstonga er det knapt målbart. Den same effekten får du om du monterar ein halvkilos dempar på ei lang, tynn pipe og den same demparen på ei kort, tjukk pipe. Den lange, tynne vil bøye seg meir enn den korte tjukke. Og siktelinja er uendra når du brukar kikkert eller raudpunktsikte.

 

Kvaliteten på kroninga er viktig for presisjonen. Det kan godt hende du vil få tettare samlingar med ny kroning, men treffpunktsendringa blir den same (truleg litt mindre endring om du kappar pipa litt, men berre marginalt med eit par cm kapping).

Link to comment
Share on other sites

På 5 forskjellige, nokså like 6.5 piper som jeg har hatt de siste årene, så har jeg hatt demper. Forskjellige demepere rett nok, men flere dempere har vært innom hvert våpen. To 223-piper og et i 338LM. Alle har vært gjenget av topp-børsemakere, og alle har gitt topp presisjon.

De fleste av disse har hatt treffpunktendring med demper ca. 5cm ned, mer eller mindre - med de fleste dempere. en demper har gitt 2-3cm sideforflytning i tillegg. det skal legges til at gjengene har vært timet på disse - skrur en på en brems, så er opp opp på alle. Demperen som gav treffpunktforflytning til siden på et løp, gjorde det helt likt på de andre.

 

Piper og endring i treffpunkt.

76cm Heavy Palma, 338LM, 4cm ned

70cm MTU, 223Rem, 0 endring

55-40cm Varmint 223Rem, 3cm ned

70cm DFS, 6.5x55, 5cm ned

70cm DFS, 6.5x55, 7cm ned

70cm DFS, 6.5x55, 7cm ned

65cm DFS, 6.5-284, 5cm ned

65cm S&L Match, 6.5-284, 4cm ned

50cm DFS, 308, 2cm ned

40cm DFS, 308, 0

 

så gjorde jeg noe rart. 6.5mm demperen på Saueren flytter jo treffpunkt 7cm ned. Men en dag skrudde jeg på 308-demperen, treffpunktendring = 0!

 

Men min konklusjon, er at treffpunkt normalt endrer seg, og normalt rett ned så lenge alt er i orden. Men man vet aldri.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det var forklarende! :idea:

Det er jo ganske enkel fysikk som ligg bak, men som alltid når det gjeld rifler, presisjon og treffpunkt: generelle reglar er berre generelle, og alt må prøvast i den aktuelle rifla for å få eit sikkert svar.

Link to comment
Share on other sites

Svarten på 60cm-skiva er 24cm. Frå senter av skiva til ytterkant sjuer er det altså 12cm, og treffpunktsendringa di er 14-15cm. Ikkje uvanleg, særleg om du har ei relativt lang og tynn pipe. Årsaken er så enkel som eg har skrive lenger opp i tråden: ein dempar i enden av løpet har same effekt på pipa som eit søkke i enden av ei fiskestong. Tuppen på løpet/fiskestonga vil peike litt ned.

Jeg må dessverre meddele at denne teorien her er det bare til å glemme, dessverre så er det ikke bare bare å finne opp hjulet ;)

Jeg har en børse som setter skuddene 14 cm lavere og 3 cm til venstre UTEN demper. Var ikke det litt rart? Eller er det meg som har opphevet tyngdekraften? :D Nei, jeg husker ikke feil. Tar jeg av demperen må jeg 14 knepp opp på kulekompen for å være midt i.

Dette er styrt av svingninger i løpet. Vekt framme på løpet setter ned frekvensen løpet svinger med. Om løpet peker oppover eller nedover i sin svingefase når kulen forlater løpet er avgjørende for hvor kulen treffer.

Med tynne piper så er dette problemet større enn med tykke og stivere piper. Jo tyngre demper jo lavere blir svingetallet, og har du moduldemper så har du muligheten til å prøve dette i praksis. Kansje det er en eller to moduler som må vekk og plutselig treffer riflen omtrent likt med og uten demper :) Er verdt et forsøk....

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det høres helt absurd ut at et så relativt stivt stålrør kan bøyes fra 0.5 til 2.0 milrad ved å sette en demper på! Dette skal være mer enn nok til å kunne måles av presist utstyr. Jeg tviler ikke på at børsemakere er kompetente folk, men det kommer til et punkt hvor de kanskje ikke fullt ut forstår den bakforliggende fysikken...

 

Dette MÅ da det finnes et fullgodt svar på som kan backes opp med god, målbar data? ALT kan måles, og det som ikke kan måles finnes ikke ;) Bortsett fra det vi ikke har klart å finne opp måleutstyr til ennå...

Link to comment
Share on other sites

Hva er det da som skjer med rifla mi? 50cm 308 pipe med Br-reflex T-8 demper.. Har bare sjekket på 500m, men om jeg bruker demper eller ikke, er treffpunktet midt i uansett. Er det perfekt timing mtp svigninger med og uten demper? Siden jeg ikke har antydning til forandring av treffpunkt, er det heller ikke noe å snakke om. Men OM jeg hadde, er det vel bare å finne ut av hvor mye man eventuellt må skru og skru det man finner ut...og skyte;)

Link to comment
Share on other sites

Dette MÅ da det finnes et fullgodt svar på som kan backes opp med god, målbar data? ALT kan måles, og det som ikke kan måles finnes ikke Bortsett fra det vi ikke har klart å finne opp måleutstyr til ennå...

 

The truth is out there...

 

Nedheng er lett å beregne, og mange har helt sikkert gjort det. vibrasjonene kan man beregne, men de har for mange ukjente til at en får noe annet nyttig enn aå se på hvilke effekter forskjellige tiltak har. Mange har gjort det.

Det har vært filmet, montert g-målere på munningen, skutt loddrett, brukt runde rekylklakker, rekylisolatorer, what ever..

Se på BR-rifler så ser dere det praktiske optimum, mange kjenner effektene, men hvordan de spiller sammen og hvilken som vinner, det må man prøve. En måtte uansett ha stort testprogram for å finne input til en modell basert på teori, og det har noen helt sikkert gjort... Det er skrevet bøker, artikler og websider om dette.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vibrajsonene skjønner jeg er ganske kompliserte, men at nedhenget kan utgjøre så mye syns jeg høres rart ut. Det er det jeg gjerne skulle sett faktiske måletall på. Vibrjasjonene ser man jo tydelig på endel våpen, AK47 i super slow motion ser jo helt vilt ut. Den oppfører seg jo som svømmende sperm!

 

Det som er litt pussig er at demperen i så mange tilfeller allikevel trekker ned - det tyder jo på heng, men jeg sliter med å forstå det :P Skal ikke krangle med fysikken riktignok...

 

EDIT: Glem det ;) Det virker som om løpet virkelig kan henge såpass mye. Jeg fant.

Link to comment
Share on other sites

Det som er litt pussig er at demperen i så mange tilfeller allikevel trekker ned - det tyder jo på heng

Svingningene har en periode som er sammenlignbar med løpstiden. Det er selvsagt mange overlagrede svingninger, men hovedsvingningen skyldes oppheng av rifle og løp, og kula kommer normalt ut et sted på vei opp i første periode. Den bevegelsen, og hele rekylbevegelsen, forsinkes av demperen slik at det normale er under.

På kloss hold skyter en ofte lavere og lavere jo høyere utgangshastighet, fordi både denne oscillasjonen til løpet, og rekylbevegelsen til hele våpenet kommer lenger før kula forlater våpenet. Her ligger også grunnen til at likt rekylopptak er så viktig for presisjon, og at liten rekyl hjelper på presisjon, uansett om du er macho og ikke synes rekylen "gjør noe".

Det er overharmoniske i flere nivåer, men kanskje er første overharmoniske den som ofte gir små grupper spredning. Om ikke hele rifla er symmetrisk og låsklakker tar likt, rekylklakk, osv. så får en samme, men oftest mindre utslag, i horisontalplanet.

Det er selvsagt også strekksvingninger i løpet, og utbulninger, det både strekkes og blåses opp under avfyringen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er langt mellom god informasjon om slikt på nettet, men det virker som at svingningene normalt foregår i en frekvens som gjør at sinusen sender kula littegranne nedover.

 

Veldig interessant, og relevant for å pirke litt på børsa for å eliminere feilkilder - for å tydeliggjøre hva skytteren gjør feil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må dessverre meddele at denne teorien her er det bare til å glemme, dessverre så er det ikke bare bare å finne opp hjulet ;)

Jeg har en børse som setter skuddene 14 cm lavere og 3 cm til venstre UTEN demper. Var ikke det litt rart? Eller er det meg som har opphevet tyngdekraften? :D Nei, jeg husker ikke feil. Tar jeg av demperen må jeg 14 knepp opp på kulekompen for å være midt i.

Nei, Hydrox. Teorien (eller rettare fysikkens lovar) kan ein ikkje gløyme. Sjå oppsettet til M67. Han har prøvd 10 ulike børser/piper, og åtte av dei set skotet lågare med dempar enn utan, mens de to siste har likt treffpunkt. Børsa di er unntaket som stadfestar regelen. Det kunne vore interessant å høyre litt meir om denne (fabrikat, kaliber, løpslengde og -diameter, dempartype) og om kor likt eller ulikt ho går med ulik ammo.

 

At svingningane i løpet er viktige for presisjon og treffpunkt er det lite tvil om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må dessverre meddele at denne teorien her er det bare til å glemme, dessverre så er det ikke bare bare å finne opp hjulet ;)

Jeg har en børse som setter skuddene 14 cm lavere og 3 cm til venstre UTEN demper. Var ikke det litt rart? Eller er det meg som har opphevet tyngdekraften? :D Nei, jeg husker ikke feil. Tar jeg av demperen må jeg 14 knepp opp på kulekompen for å være midt i.

Nei, Hydrox. Teorien (eller rettare fysikkens lovar) kan ein ikkje gløyme. Sjå oppsettet til M67. Han har prøvd 10 ulike børser/piper, og åtte av dei set skotet lågare med dempar enn utan, mens de to siste har likt treffpunkt. Børsa di er unntaket som stadfestar regelen. Det kunne vore interessant å høyre litt meir om denne (fabrikat, kaliber, løpslengde og -diameter, dempartype) og om kor likt eller ulikt ho går med ulik ammo.

 

At svingningane i løpet er viktige for presisjon og treffpunkt er det lite tvil om.

Link to comment
Share on other sites

Ble litt krøll med posten her, men uansett: min Heym SR 30 i 308win og 45 cm pipe har differanse 12 cm. Med og uten demper. Vi snakker om en Atec Maxim. Tilnærmet uansett hvilken kuler og utgangsjastighet jeg har prøvd. Nå vil jeg etter hvert prøve ut litt mer etter bedding av stokk, picatinnyskinne og innsliping av ringer. Når hele drivlinja er død får jeg kanskje svar på mine mistanker om at spenninger også spiller inn i treffpunktforskjell med og uten demper. De fleste blasere jeg har sett, prøvet og eiere jeg har snakket med sier de ikke har treffpunktforandring med disse. Nå er det vel mer regelen enn unntak at de fleste har dempere på sine våpen, så jeg ser frem til videre fremgang i tråden[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Link to comment
Share on other sites

Til dem som har relativ stor forandring med dæmper.

Er gjengepasningen teight, og er der frispor efter gjengepartiet på piben.

Er der nogen med gjengeparti større end m15 som oplever disse store afvik?????????????

Hvilken dæmper er der så tale om (indvendig asymmetri)

Link to comment
Share on other sites

Flott, da er vi tre stykker allerede i tråden som har høyere treffpunkt med demper....( min Heym går opp med demper)

 

Jeg har også en Remington i 260 Rem. Standard original pipe fra fabrikk, på denne er det en eldre Hausken demper. Her også går skuddene

12-14 cm opp med demper og som alltid mye bedre presisjon med demper.

 

Jeg har syslet noen år med egenproduserte pysetuter, tendensene er ganske like som med demper. Dette er grunnen ikke noe nytt og var noe Browning syslet en stund med sitt BOSS (barrel optimizing system)

Link to comment
Share on other sites

Mykje smart er nevnt i inlegga over, å trur nok det meste stemmer.

Men 6mm hull er lite klaring for .224 kule så om du har mulighet til å prøve en dempar med større hull vil det kunne avklare om gjengane er litt skjeve. Gjerne en til kal. .30

 

Har ei rifle i kal 6,5 og med 6,5 demper får eg treffpunkt forandring men ikkje om eg bruker kal. 30 demper :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tynn jaktpipe kappet i fra 56 til 52 cm med M14x1 som er ganske tight, og det er ikke frispor innerst på gjengeparti. Demperen er en Sonic 45 og kaliberet er 30.06.

Det kan helt utelukkes at avslutning på gjengene fører til noen form for skjevhet da det er limt på en brystningsmutter innerst på gjengepartiet. Brystningsmutteren er plandreiet etter at den ble limt på løpet, da med løpet mellom chuck og senterspiss.

Skuddene mine sitter som nevnt 14 cm høyere med demper, og 3 cm til siden.

Link to comment
Share on other sites

Blir presisjonen endra med dempar montert? Er treffpunktsendringa uavhengig av ammotype, kulevekt etc? Er det stor skilnad i treffpunkt med ulik ammo, med og utan dempar? Har du prøvd med færre/fleire modular for å sjå om det påverkar treffpunktet?

Link to comment
Share on other sites

Hos meg er presisjonen den samme med og uten demper, men endring av treffpunkt varierer noe med forskjellige typer ammo.

Det er svingninger som er roten til dette. Ser det tydelig med å kjøre en ladestige ved at skuddene klatrer opp og ned på skiven slik de skal opp gjennom ladestigen. På enkelte steder i ladestigen kan skuddene også trekke til siden, så det er tydelig at pipen svinger. Et løp svinger ikke bare rett opp og ned under avfyring, det svinger også sideveis. Eller for å være mer spsifikk så svinger løpet i en kveilende bevegelse. Dette kommer av momentet som oppstår når kulen settes i spinn gjennom riflingene i løpet.

Jeg har ikke noe problem med å akseptere at slike "problemer" følger med på kjøpet når man velger tynt løp som er lett å bære med seg. Har ikke prøvd å endre antall moduler, men det vil garantert føre til andre resultater :)

Økt vekt framme på løpet reduserer svingefrekvens, og svekker man for eksempel løpets oppheng mot låskasse så vil dette også føre til lavere svingetall.

Link to comment
Share on other sites

Blir presisjonen endra med dempar montert?

 

Jeg tør påstå at presisjonen vanligvis blir bedre med demper, men det kan selvsagt variere fra børse til børse og ammo til ammo.

Hvor mye som skyldes svingninger og hvor mye som skyldes den reduserte rekylens effekt på skytteren skal være uvisst.

Link to comment
Share on other sites

Blir presisjonen endra med dempar montert?

 

Jeg tør påstå at presisjonen vanligvis blir bedre med demper, men det kan selvsagt variere fra børse til børse og ammo til ammo.

Det var eit spørsmål til Hydrex, om hans børse spesielt, fordi den oppfører seg "motsett" av det som kan kallast normalt ved demparmontering. Det var i den samanheng litt interessant å høyre korleis børsa oppfører seg med ulike oppsett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tynn jaktpipe kappet i fra 56 til 52 cm med M14x1 som er ganske tight, og det er ikke frispor innerst på gjengeparti. Demperen er en Sonic 45 og kaliberet er 30.06.

Det kan helt utelukkes at avslutning på gjengene fører til noen form for skjevhet da det er limt på en brystningsmutter innerst på gjengepartiet. Brystningsmutteren er plandreiet etter at den ble limt på løpet, da med løpet mellom chuck og senterspiss.

Skuddene mine sitter som nevnt 14 cm høyere med demper, og 3 cm til siden.

 

Du skriver at den flytter træfpunkt varierende efter ammotype, er det så generelt at den med samme type, altid flytter træfpunkt op med dæmper?

Det virker meget interesant, hvis forskellen skulle være svingningsbetinget, og så netop at det altid skulle være i opad retning med monteret dæmper.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at den flytter træfpunkt varierende efter ammotype, er det så generelt at den med samme type, altid flytter træfpunkt op med dæmper?

Det virker meget interesant, hvis forskellen skulle være svingningsbetinget, og så netop at det altid skulle være i opad retning med monteret dæmper.

Den flytter alltid treffpunkt opp, og dette er så konsekvent at jeg trygt kan ta av demper ute i felten og stille 14 knepp opp. Opplever ikke forskjell i presisjon annet enn at JEG skyter bedre med demper. Nå har jeg ikke forsket så all for mye på dette her da jeg i all hovedsak har konsentrert meg om å vite nøyaktig hvor jaktammoen min går. Men de ammotypene jeg har prøvd går lavere uten demper.

Nå begynte jeg å fundere litt her... Kan det være sluttstykket mitt IKKE har likt inngrep oppe og nede i låst stilling?

Link to comment
Share on other sites

Hydrox

Det jeg har testet lidt på, er at hvis man har en meget teight gjengepasning, og en stor anlægsflanche, kan man let bøje selve spissen på piben, så den får et træfpunkt som flytter sig over 25cm på 100meters afstand.

Denne bøjning kræver bare en vinkelfejl på 3 hundrededeles mm på en diameter på 15mm.

Med en sådan skævspænding flyttede alle typer af ammo i gennemsnit lige meget. Hvis man så flyttede denne skævhed til en anden gradeantal på piben, så flyttede man forskydningen fuldstændigt sammenfaldende.

Spændkraften behøvedes ikke være større, end hvad man med bar hånd kunne spænde en glat rund mundingsbremse på 22mm i diameter, for at opnå denne skævspænding på en kaliber 30, med m14x1 gjenge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...