Jump to content

Ulikt treffpunkt med/uten demper


MorganKane

Recommended Posts

Det kan godt hende min rifle lider av dette problemet du nevner ignorant. Jeg kan prøve å gi gjengene mine noe mere klaring for å se om utfallet endrer seg. Det kunne også vært interessant å prøve en annen demper for å se utfallet.

Jeg vet at gjenger på riflen og anlegsflate løper riktig, og da må denne skjevheten befinne seg i demperens anleggsflate. Utfallet med at man bøyer ytterste del av løpet vil komme ved at en av flatene ikke løper riktig.

Det blir nok noe fram i tid før jeg får gjort noe med dette, men regner du er interessert i utfallet :)

Link to comment
Share on other sites

@Hydrox - Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår beskrivelsen av hvordan gjengen er laget, men jeg ville sørget for at brystning og gjenger er maskinert i samme oppspenning. Da er du i hvertfall sikker på at det ikke blir skjevheter mellom de to. Blir de laget i separate oppspenninger er det ganske sansynlig at det blir noen hundredeler her og der :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan du forklare prosedyren ved å bruke denne tape biten ignorant? Skal man sette en bit øverst på pipen og skyte med demperen for å se om skuddene havner en annen plass på skiven? Blåfarge vil vel også kunne avsløre kontaktflaten mellom brystning på løp og brystning på demper.

 

Gjenger og brystningsflate er laget i samme oppspenning i chuck, men senterspissen har vært ute av løpet for å kontrollere pasning. Siste kuttet over gjengene ble avsluttet med å plandreie anleggsflate på løpet, og da skal det ikke være noen avvik ;)

Link to comment
Share on other sites

Hydrox

Tapebiten på ca 2x2mm skal sættes på anlægsfladen på flanchen, for at fremprovokere en kendt skævhed, hvis du tester flere gange, hvor du har placeret tapen i forskellige klokkeslæt på flanchen, burde du tydeligt kunne se om der er en effekt som beskrevet.

 

Lod du piben sidde i drejebænken under hele limhærdeprocessen, før du plandrejede

Brugte du fast centerspiss, eller rullespiss, direkte i mundingen, eller anvendte du en form for tilpasset bøsning, for ikke at ødelægge mundingen.

 

Risiko ved forskellige centerspiss konfigurationer.

Fast centerspiss direkte i mundingen = risiko for at trykke, rive og iøvrigt ødelægge mundingen

Rullecenterspiss i direkte munding = risiko for at trykke bommene i mundingen, samt at der kan være en form for kast i rullespisser, som vil kunne variere hvis spissen er inde og ude i forbindelse med kontrol

Fast spiss i bøsning = risiko for at bøsning of centerhul i bøsningen ikke er helt centrerede. Kast i opstillingen hvis bøsning er ude og evt roteres under kontrol

Rullespiss i forbindelse med bøsning= risiko for at eventuelle eksentriciteter i både rullespis og bøsning, udvikler sig forskelligt, hver gang man kontrollere .

 

Personligt ville jeg foretrække en opsætning, hvor man har individuel justrebar chuck i begge ender af hovedspindlen. 2. valget ville være en styrebøsning omkring kammeret på piben, for at centrere i hovedspindlen, kombineret med justerbar chuck

 

Har man ikke en justerbar chuck, kan man shimse pibeenden så hullet i piben løper.

Man burde egentligt kontrollere den indvendige retning på hullet, over de sidste 5cm, og rette op efter det. Men det er der næppe mange som reelt klarer.

 

Har man så et minimalt udhæng og i bedste fald en moderne cnc maskine, kan man uhyre hurtigt og uhyre let lave gjenge og ny kroning på en pibe. I en kvalitet, som kun få klarer at gøre efter på en manuel drejebænk

Link to comment
Share on other sites

Da var det slik jeg trodde ang. tape biten ignorant :)

 

Limeprosessen av brystningsmuttern foregikk mens løpet var oppspent i benken. Brystningsmuttern ble laget i forkant av gjenging av løpet. Den fikk en plandreiet side i samme oppspenning som innvendige dreiede gjenger. Den plandreiede siden av brystningsmutteren ligger an mot løpets brystningsflate og det ble påpasset at det ikke kom lim (loctite) mellom løpets brystning og mutterns brystningsflate. Den siden av mutteren som demper hviler mot ble så plandreiet påfølgende dag for å være sikker på at limet var herdet.

Link to comment
Share on other sites

Etter litt testing med min Heym SR 30 45 Cm løp i 308 Win. Hadde jeg treffpunktforskjell på 12 Cm med og uten demper.

Det er også ganske stor variasjon på treffpunkt med forskjellige kuler og ladninger (kulevekter)

 

Nå har Heymen fått en 100 % bedding av låskasse, Picatinny skinne i stål som ble beddet på kassen.(http://www.murphyprecision.com/Page/Scope_Base_Bedding) samt at ringen ble slipt inn med slipe pasta med stålrør med ringene montert på skinna.

 

Resultatet ble svært oppløftende på skytebanen i går, minimal treffpunktforandring med og uten demper samt at gruppene med ulike ladninger og ulike kuletyper er ganske konsekvente i samme treffområde.

 

SR 30 er ganske spesiell i låsing av sluttstykke, med sirkulær låsing med Kuler istedet for tradisjonelle låsklakker.

 

Min oppfatning blir derfor at spenninger i dette området også influerer på problematikk rundt treffpunktforandring med og uten demper

Link to comment
Share on other sites

Grim

Her har du helt ret.

Du har før bedding og trimming af riflen, relativt store forskelle både mellem forskellige ladninger, og med og uden dæmper.

Så det virker både logiskt og forudsigeligt.

Hvis du tager middeltræfpunkt med forskellige ladninger, både med ug uden dæmper, gætter jeg stadigt på, at der er en tendens til at middeltræfpunkter med dæmper, er lidt lavere end uden dæmper

Link to comment
Share on other sites

Ja. Det gælder uanset antal lukkeknaster

Det samme vil ofte gælde hvis man i den type rifler skifter ammunition.

 

Generelt gælder. Hvis der er stor og ulogisk træfpunktsændring med/uden dæmper, og der ikke er fejl ved gjengningen, så vil der også være mindst lige så stor forskel, ved forskellig ammunition.

Sagt på en anden måde. Hvis en riffel skyder næsten alt ammunition rimeligt på samme sted. Så er der en fejl ved monteringen, hvis en dæmper pludselig flytter træfpunkt op eller væsentligt til siden.

Link to comment
Share on other sites

Min Ruger M77 med tynt løp på 48 cm, flytter også treffpunkt opp med demper. Skal jeg skyte uten demper, må jeg skru 11 knepp opp og 2 til høyre. Dette varierer noe med forskjellig ammo og kulevekt. Presisjonen er så vidt jeg kan se, den samme med som uten demper.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Det gælder uanset antal lukkeknaster

Det samme vil ofte gælde hvis man i den type rifler skifter ammunition.

Jeg skal definitivt hjem å kontrollere sluttstykket mitt med blåfarge. Dette har jeg ikke kontrollert på denne riflen min og jeg har større mistanke til at dette er synderen enn gjengejobben jeg har gjort på løpet. Nå er det to uker til jeg skal hjem og får kontrollert. Men skal komme med tilbakemelding i tråden :)

Jeg har rifle av samme opphav som Philipp og jeg mistenker synderen holder til på andre siden av atlanteren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...