Jump to content

REVEJAKTA 2012/2013


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fikk min første rev," EVER", og det var en svart rømt som jeg har sett flere år, og den hadde skabb, så den blei brent med en gang men tok av labbene "Bevis". Den og flere andre har vært på åta "Hjorte vom" og annet slakteavfall mange ganger, spesielt rett etter mørkets frembrudd og morning. Har glugg i en gammel låve, 450w arbeidslampe på veggen og åtrplass i skogkant 70m. hold, skutt med hjorte børsa cal.30-06, den såg ikke pen ut :mrgreen: .Har og skutt 2 kråker på åta men da har jeg brukt helmantel. Hjortejakta er slutt 15.-11 .Da må det bli full fart på revejakta!

Link to comment
Share on other sites

Camo tape, kondens og eventuell rust...

Nå er jo vinteren her, eller var her et par dager.. Denne camo tapen som dere snurrer rundt demper, løp og kikkert tar dere den av når dere kommer inn etter endt økt. Når det er rimelig kjølig ute, danner det seg rim på pipa, som igjen smelter når en kommer inn i varmen igjen. Det renner da kondensvann av rifla. Jeg tørker og pusser rifla når jeg kommer inn, alltid!! Er redd for rust og rust på rifla er vel noe av det værste jeg ser. Men hvordan er det med folket der ute? Er det full puss eller får den bare stå der å renne av seg med camo tapen på???

Link to comment
Share on other sites

Då va revaåto endelig lagt ut! :) Grov meg eit hol som eg la hjortavomb oppi og dekka halvvegs over med torv og jord.

 

Har begynnt på å laga meg åtebu og, den e ikkje større enn ei palle, men eg treng ikkje store greiene.. :)

 

Har åte ca 40 meter unna buo, er detta for nære?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått reve urinen fra usa. type Hawbaker's

 

 

Mulig jeg tar litt hardt i men tenkte å skru fast ei plast beger i en påle ved åtet og lage et like tak over, slik at ikke regnet blander seg med urinen. slik at det alltid ligger noe flytende stoff og "damper"

 

prøvde i fjor å bare sprøyte på pålen , men virket som at lukta forsvant bare på et par dager, ihverfall i mitt "snyteskaft"

 

Så nå burde reven kjenne godlukta på lang avstand..

 

noen synpunkter??

 

god revejakt!

 

Mvh Joakim

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg utbredt erfaring med reveurin, men hvis du tenker på hvordan det går for seg i naturen, så pisser reven ikke i beger, å LIKEVEL er det andre rever som kjenner sneken av den. Tror ikke du trenger å bruke det begeret. Gjør det enkelt, dusje litt her og der. Du kjenner nok ikke lukta like godt som reven gjør.

 

Jeg har som sagt ikke erfaring med reveurin, men tenker helt "sunt bondevettsk".. Lykke til uansett..

Link to comment
Share on other sites

Bare og gratulere.

Støtter den at det er kvalitetstid å sitte i glugga å løse verdensproblemer. Reine sjelebalsamen.

Har knept (skutt) 9 stk så lang i sesongen, kun på lokk.

Blir vel litt feil om de Danske forumsmedlemmene tolker ordet knept i denne sammenhengen.

Knept i glugga........ får bilder oppi hodet mitt :mrgreen:

 

Nuvel.....fra knept til revejakt for å si det slik...drev med åtejakt selv i mange år, men etter at jeg begynte å lokke på reven, har antall fellinger økt med ca 100%

 

To forskjellige jaktformer egentlig. Hver og en må finne den tilnærmingen som passer for den enkelte.

 

Lykke til videre enten en kneber eller skyter på lokk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Camo tape, kondens og eventuell rust...

Nå er jo vinteren her, eller var her et par dager.. Denne camo tapen som dere snurrer rundt demper, løp og kikkert tar dere den av når dere kommer inn etter endt økt. Når det er rimelig kjølig ute, danner det seg rim på pipa, som igjen smelter når en kommer inn i varmen igjen. Det renner da kondensvann av rifla. Jeg tørker og pusser rifla når jeg kommer inn, alltid!! Er redd for rust og rust på rifla er vel noe av det værste jeg ser. Men hvordan er det med folket der ute? Er det full puss eller får den bare stå der å renne av seg med camo tapen på???

 

tror vel de fleste skjønner at våt tape rundt våpnet ikke er noe kur mot rust..

Link to comment
Share on other sites

@ marius87 ja vil vel tro det, men når en kommer halv fryst inn av døra midt på natta, etter noen timer i ute i kulda, er det ikke alltid våpen puss som frister mest.

Får vel ta en tur ut å handle litt camo tape, type vinter, nå som det er kommet et par mm. med snø. Da er det bare å håpe at den blir liggende et par dager, så en rekker å få tatt en rev før den er borte igjen.

Link to comment
Share on other sites

Kjørte vom og annet slakteavfall fra en spissbukk nedpå åteplassen i dag. La det nedi ei grop som var oppgravd av reven. La skinnet over og noen steiner rundt. Reven må jobbe "litt" for å få tak i noe. Håper å få plukket meg en rev snart.

Link to comment
Share on other sites

Våknet av varsler kl 0055 i natt. Ordnet meg kjapt da jeg såg reven gjennom kikkerten. Den var vekk da rifla låg i gluggen. Ventet, og der kom den tilbake. Hadde prikken i bogen, men lot være å skyte da den ikke hadde roet seg helt. Så ble den veldig oppmerksom på den ene sensoren. (Mikkel). Jeg har koblet ut lysdioden, så sensoren skulle være ufarlig. Men, nei. Reven studerte den ei stund, for så å trekke over steingarden. Satt litt og ventet, men reven kom ikke tilbake. Spørsmålet er om sensoren har laget en liten lyd. Jeg har aldri merket noe når jeg har testet den. Men, revens ører er nok bedre enn mine.... Så neste gang kommer jeg til å slippe skuddet med en gang jeg har rett siktepunkt. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Årets første fallt i helga. Slakteavfall fra Elgjakta ++ har fått ligge til nå 8) er oppservert en del Rev i nærområdet til åta, så det skal bli spennede å se hva som skjer framover.

 

Utstyr :smile: :

 

Dakota Alert varsler. (Laaaang rekkevidde)

 

Mottaker er Jaktradioen.

 

Lys er en Helle Rally 3000 "1000 metring" koblet over 12 V med 55 watts pære. Billig i drift.

 

Børse: Tikka T3 i .223 Rem med 50gr V-Max, Reflex T8 lyddemper og Vortex PST 6-24 x 50mm kikkert.

 

Problemløser om opperatøren bak børsa slurver. Hummm det er faktisk V-Max'en den dreper med treff fra halerota til snuten :lol:8) , men har også en "Bastard" av en hund 50/50 Jamthund/Øst-Sibirsk Laika.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er om sensoren har laget en liten lyd. Jeg har aldri merket noe når jeg har testet den. Men, revens ører er nok bedre enn mine.... Så neste gang kommer jeg til å slippe skuddet med en gang jeg har rett siktepunkt. :evil:

 

enig med deg...ødela en hel sesong med den varsleren.reven snudde langt unna åta.fjernet varsleren og 14 dager senere var alt som før igjen...har skutt 10-15 rev på den åta hver vinter,men vinteren jeg hadde mikkel-revevarsler skaut jeg 1,og det er jo litt betenkelig...

Link to comment
Share on other sites

Rev som åte fungerer, om ikke den beste åte. Har brukt reveskrotter fra revefarm med hell. Det hender jeg lar rever som har blitt "sløya" av litt uheldig treff med 30-06 `en ligge igjen på åta, og de forsvinner etter relativt kort tid. Så det er fullt mulig å skyte rev på rev.

Link to comment
Share on other sites

God dag!! Moro å se at det skytes rev rundt omkring. Vi har hatt en utrolig sesong sålangt, med mye action og moro. Snøn kom tidlig i Vang hvor vi jakter, som har gjort forholdene perfekte for en revejeger. Hundene har gjort en glimrende jobb og fungert bra, noe som har resultert i mange revefall. Nå er det derimot lenge siden siste snøfall, og da har det gått litt trått de siste dagene.

 

Dette bildet viser den siste reven vi har fått. Slapp hunden på et revespor og fikk uttak på reven etter kun 700 meter. Den tura fint noen runder og det var spennende å snike innpå. Da jeg var inne på 60 meter fikk nok reven teften av meg, og dro ut. Den fant det like trykt å legge seg til under ei glissen hytte med åpninger på alle kanter. Vi slapp foxterriern Loppa som fort fikk kontakt med reven. Etter et par minutters los, smeller det fra en post på baksiden av hytta. Vi konstanterte bom, og støvern var igjen i hælene på mikkel.. Etter en kilometer ville ikke reven løpe mer, og søkte tilflukt i et hi.

Loppa måtte ut i ilden igjen, og denne gangen gikk skytinga også bedre. Rev nr 29 for sesongen!

 

 

?image=566710282&size=medium

 

 

Ser fram til at vinteren virkelig setter inn at vi får mer snø i skogen. Vi har også to unghunder som jakter på sin første rev, og det skal bli moro å følge de utover sesongen.

 

Her er det fantastiske forhold i Vangsåsen, og vi er på sporet av mikkel !!

 

?image=505148823&size=medium

Link to comment
Share on other sites

har jaktet rev i snart 16 år,og mine observasjoner av disse revene,viser langt større skyhet,og åvervåkenhet enn di røde....sa dette til en gammel ihuga revejeger som har jaktet i 40-50 år,og han mente også at svartingene var vanskeligere å få has på,og dem var mere agressive i forhold til rivaler,og i lammeflokken om våren....kan det være noen gener som følger med den svarte fargen?dessuten har di svarte revene bra mye lengre hjørnetenner enn dem røde.om ikke dobbelt så lange,så ikke langt unna i allefall....i allefall di 20-25 svarte revene jeg har skutt.

Link to comment
Share on other sites

Når du bringer lam på banen, jeg har sau av rasen Gammelnorsk spelsau.

Der ser det ihvertfall ut som at de svarte individene er en smule mere egenrådige, sky og dels mere aggressive mot andre sauers lam. (mens lamma er nyfødt og en stund framover, sterkere morsinstinkt kansje) Så at det er noe genetisk knyttet til fargen er vel ikke umulig. Svart farge er vel ganske aggressiv arvemessig også, avler man på for mange svarte individ har man snart bare svarte sauer.

Link to comment
Share on other sites

Sto opp til vanlig tid gikk på kjøkkenet for å sette igang kaffeprosessen da får jeg jaggu se en rev på plen til naboen. Blir ferdig med kaffen tar kikkerten går i gangen og myser opp på åte så driver det en rev jafser i seg rådyr denne følger veldig nøye med i retning der jeg så den første. P.g.a. tidsklemma tenkte at hvis jeg bare går ut på trappa så stikker den spare litt på åte. Tenkte også at jeg ikke får sneket meg til skuddsjangs. Men den gang ei. Måtte forbi lampa før den stakk kunne vel ha skutt den fire ganger.

Tror dette var to rev. Lærer så lenge man lever. :mrgreen::cry::evil:

Link to comment
Share on other sites

Hehe gikk ut i bua ved 20 tiden 16-11/12. Dama og bikkja var med for å lage lyd. Så gikk de inn igjen hørte at hu vrei om dørlåsen bak seg bra tenkte jeg. 20.45ca løfta jeg børsa for å myse på åte i kikkerten. Da jeg løfta hodet vekk fra kikkerten så jeg en rev kom inn på åte fra venstre. Det var jo bare å plassere rødprikken å vente til den flytta snuta,pang. Hold 30m 17hmr gamepoint. Lav treff så det ble litt utgang. 8.2kg hannrev 10-15m fluktstrekke så vi måtte hente hunden for å finne den. Første for sesongen største hittil.

352ezbt.jpg

Inngang

wb9w10.jpg

Utgang

28j8iue.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Rev nr 2 ramla igår, ble var noe på jordet da 3 rådyr plutselig ble støkkt Ca300 m fra glugga, fikk etterhvert øye på reven som virra rundt på Ca samme avstand, utrolig hvor godt kamuflert den var med upløyd og snøfritt jorde. Plutselig satte reven fart i retning av glugga og Satte seg Ca 130-40m fra glugga hvorpå den fikk et Texas heart shot med en 40grn Vmax i Ca 1100ms. Min andre rev skutt med 40grn, effekten ligger et godt hakk over det jeg opplevde med 55grn.

Link to comment
Share on other sites

photo.php?fbid=10152269922015527&set=o.2454822038&type=1&theater

 

Skjøt min første rev på lokkejakt idag. Hadde rigget meg til i ett steinbrudd. Etter 5 minutters bruk av Twisted syco fløyta,dukker plutselig mikkel opp i skogkanten ca 150 meter fra meg. Kommer mot meg,men forsvinner bak noen hauger. Da den dukker opp på oversiden av haugen,slipper jeg skuddet og det blir knall og fall. :) Avstand ca 130 meter i sittende skytestilling. Artig!

Link to comment
Share on other sites

photo.php?fbid=10152269922015527&set=o.2454822038&type=1&theater

 

Skjøt min første rev på lokkejakt idag. Hadde rigget meg til i ett steinbrudd. Etter 5 minutters bruk av Twisted syco fløyta,dukker plutselig mikkel opp i skogkanten ca 150 meter fra meg. Kommer mot meg,men forsvinner bak noen hauger. Da den dukker opp på oversiden av haugen,slipper jeg skuddet og det blir knall og fall. :) Avstand ca 130 meter i sittende skytestilling. Artig!

 

Grattis med revefall! Er en lur plass det der steinbruddet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer egentlig litt på, kan man bruke rev og kråke som åte for åtejakt på rev og kråke? har lurt på det en stund! noen svar?

 

Rev og kråke funker fint som åte. Men som en erfaren åtejeger sa til meg,at skyt aldri fugl på selve åtet,da vil fugelen sky åta. Og det er ofte fuglaktivitet som trekker til seg rev og jerv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...