Jump to content

Familiehunden skutt av naboen


IvoRei

Recommended Posts

De ble jo advart skriftlig, etter at han hadde vært mange ganger og levert hunden tilbake. Hadde også levert hunden hos politiet, i håp om at de tok seg sammen.

Hadde ikke trengt å gå så langt, hvis hundeeier hadde skjerpet seg. Får ikke sympati fra meg

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ikke uttale meg om selve skytinga.

 

Men jeg legger merke til dette:

"- Vi er glade for å bo her, men føler avmektighet. Det er ikke behagelig å bo ved siden av en person som kan finne på noe slikt. Hvis han kan gjennomføre en slik sadistisk handling mot en uskyldige hund, som både kjente og hadde tillit til ham, er det vanskelig å vite hva som foregår inni hodet hans. Hva skjer når mine to barn sykler forbi neste gang" sier Lone Toft til TV 2 Nyhederne.

 

De få ordene der gjør at eieren ikke får sympati fra meg hvertfall.

 

Edit:

Fikk en PM her, så jeg skal bare gjøre det klart at jeg ikke ville skutt hunden om det hadde vært min eiendom. Derimot kan det være jeg hadde gitt den til FOD. 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Idiotfyr som ender med å skyte, men også idiotfolk som nekter å passe på bikkja si, og som nevnt over prøver med dårlige triks i pressen.

 

Må da være tusenvis av artige ting man kan gjøre for å straffe eieren uten å plage hunden, la den kave i fiskeslo etc.

Link to comment
Share on other sites

Att hunden ble skutt er helt feil. Det er på et enkelt grunnlag. Hunden utgjor ingen trussel, som i allefall kom ut av den saken. Men problemet er hundeeier som ikke tar noe ansvar og de var mange gjentatte hendelser. Så hunden burde vært fjernet fra eier før dette skjedde. Så jeg kan ha en forståelse for at han gikk til de steget.

Link to comment
Share on other sites

Mannen var jo ikke helt i vater virke det som

 

- Nyfødte dyr blir ofte forlatt i skogen i noen timer av gangen. Hvis det kommer en hund, så har de ikke annet forsvar enn å ligge musestille. De risikerer å dø av skrekk, sier Pedersen til samme kanal.

Link to comment
Share on other sites

Syndtristleit for hundeeierne. Kanskje de passer bedre på neste hund...

 

Når man gjerder inn sin egen eindom så bikkja har mulighet for å gå løs hjemme å en eller annen kanskje en av ungene eller en nabounge er uheldig å ikke lukker grinda skikkelig er det muligens litt drøyt å skyte bikkja om den smetter ut porten

Link to comment
Share on other sites

Tragisk at hunden blir skutt, selvsagt, og skytteren har nok vært såpass forbannet over dette at det til slutt har "tiltet". Han har jo også gikk skriftlig advarsel, så han har jo sitt på det tørre.

 

Det kjedelige oppi det her er at det kanskje er en unge som har glemt å lukke døra eller hageporten, så det er nok en eller annen der som sitter igjen med en grusom skyldfølelse. Dette kunne kanskje skytteren ha tenkt litt på?

 

Ellers synes jeg ikke at 20 ganger på fire, fem år er mye akkurat da. Fire fem ganger i året i snitt, under èn gang annenhver måned. Om det løper unger inn og ut av huset, eller en voksen glemmer døra når han bærer ut søpla, så kan jo hunden stikke.

 

Men, med en skriftlig advarsel burde de nok ha skjerpet seg på dette. Får ikke veldig sympati for familien, men synes uansett det er trist.

 

En annen ting er at det selvsagt må tas med at skytteren er jeger ("I Norge ville jegeren blitt straffet med bot eller fengsel".) Rart dette, at det med jeger blir med i historien selv om dette ikke akkurat er jakt! Fyren jakter da ikke på hunder! :?

Link to comment
Share on other sites

Ellers synes jeg ikke at 20 ganger på fire, fem år er mye akkurat da. Fire fem ganger i året i snitt, under èn gang annenhver måned. Om det løper unger inn og ut av huset, eller en voksen glemmer døra når han bærer ut søpla, så kan jo hunden stikke.

 

jo, det er MYE. Vi snakker ikke lenger om uhell men ren skjødesløshet, og da er det begrenset hvor mye sympati jeg kan spa opp. Gjerde og port ble først satt opp etter skriftlig varsel om avlivelse, så her snakker vi om minimum innsats, ikke eiere som har tatt problemet på alvor.

Link to comment
Share on other sites

Minner litt om historien om de to bøndene som hatet hverandre.

Mulig det er en vandrehistorie, men historien er omtrent sånn:

 

Den ene bonden hadde en hund som Elsket å løpe etter ungoksene til nabobonden.

Dyra på gården brydde han seg ikke om, hvorfor må gudene vite.

Uansett så var nabobonden mektig lei av dette, og skaut hunden en dag.

Uken etterpå så braut avlsoksen til nabobonden seg ut, og tok turen innom innhegningen til hund eierens kuer.

Hundeeieren lot oksen gjøre seg ferdig, og tok livet av oksen.

Link to comment
Share on other sites

Mulig skytter har litt større eiendom en hva det kommer frem av i følge denne uttalelsen : "Hunden beskrives som vennlig og med godt gemytt, en beskrivelse Pedersen ikke er uenig i. Han mener likevel at hunden Balder ødela for viltet på eiendommen hans."

Et rart utsagn om du ikke jakter på egen grunn, som også får meg til å undre på om det ikke ligger mer bak en hva det kommer frem i avisen :?:

Link to comment
Share on other sites

Om det løper unger inn og ut av huset, eller en voksen glemmer døra når han bærer ut søpla, så kan jo hunden stikke.

Det kan den, og da må en vurdere om en kan ha hund. Hunder kan gjøre mye rart, fra å drite på naboens plen (irriterende nok når det spruter ut av gressklipperen) til å bite ihjel ungene hans - eller mine. Hunder må rett og slett være under oppsyn så lenge de ikke brukes til noe, og har det å konsentrere seg om.

 

Jeg hadde en hund en tid, og den er av typen som drar på "ekspedisjon" såsnart den kan. Med meg i nærheten til å rope "kom" var ikke dette noe problem - men om ungene, naboens unger, naboen, eller hvasomhelst slapp den ut ved et uhell - glemte døra åpen, osv. - Så stakk den, og brukte man mer enn 30 sek på å oppdage og rope på den så var den vekk. En gang hadde naboens unger syntes så synd på den at de slapp den ut av hundegården, og en gang slapp de ei løpsk engelsksettertispe inn i hundegården...

 

Ved et tilfelle lette jeg etter den, og fikk hevet meg over den rett før den hev seg over naboens kanin...

 

Jeg vurderte det slik, etter noen måneder, at dette nytter ikke. Så hunden ble solgt. Har man ikke evne (eller vilje) til å holde kontroll på hunden sin så kan enten finne en hund som er lettere å holde rede på, eller la vær å ha hund!

 

 

----

 

 

 

 

 

 

At man så skyter hunden forteller vel at fyren har noe kort lunte, eller er veldig irritert av en annen grunn - man må uansett være to for å starte en krangel.

Alt i alt har jeg ikke mye sympati for hundeeieren her - selv om jeg synes det må gå an å løse slike konflikter uten å gå til slike skritt. Uansett er det jo skytteren/jegeren som er den fornærmede her, i lovens forstand.

 

I Norge ville det vært motsatt, og en kan spørre hva en skal gjøre dersom en blir utsatt for et vedvarende løshundproblem?

Jeg tror jeg ville forstått det om naboen skjøt hunden min da den gikk etter kaninen (noe han ville blitt strafforfulgt for her i boligfeltet uansett hund eller ikke), men om en topp jakthund var løs for en gangs skyld - skulle spise min kanin? Kaniner er det ærlig talt nok av, akkurat som 10år gamle labradorer... Om en litt stor hund diltet løs konstant og kronisk derimot, da må noe gjøres imo.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Saken handler sannsynligvis om mer enn hva som fremkommer i media. Virker som om det kan være en nabokonflikt bak denne tragiske hendelsen. Her er den danske utgaven av historien: http://www.bt.dk/danmark/familie-i-sorg ... vores-hund" target="_blank

I de danske avisene kan men lese følgende:

"Lone Toft fortæller, at de tit har afleveret Johnny Pedersens egne hunde, hvis de har været løbet hen til dem. Det gør bare hændelsen endnu mere uforståelig, forklarer Lone Toft."

 

Den bolde skytter/jeger har altså sine egne svin på skogen, eller skal vi heller si at han har sine egne hunder fritt løpende i skogen. Enda mer uforståelig blir da spørsmålet om hvorfor han gjør seg selv til dommer og bøddel. Styrker ikke naboskapet iallefall.

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

Kan nesten forstå naboen her!

Sånn kan være som psykisk terror om man blir plaget med slikt, det vet jeg av erfaring.

 

Har en tispe (hund) i nabolaget som ofte er nedom hos oss,

oftere enn det som ble lagt til grunn i denne saken.

Og med hannhund i hus er det et mareritt!

Hun kommer her når hun har løpetid også, skvetter og gnir seg rundt forbi så stakars gutten vår blir helt vill!

Vi kan ikke lufte vår hund på vår egen eiendom, da blir han spinnvill og ligger å klynker hele natten

om hun har rette duften når hun er på besøk.

Vi må kjøre avsted for å lufte ham andre steder før leggetid :shock:

Det går heller ikke an å ha han løs ute, selv om hele tomta er inngjerdet så han ikke kommer ut.

Tispa er nemlig en liten rase som smetter under port og gjerder :(

 

Har flere ganger sagt fra uten at det hjelper, og i tillegg er plutselig barna til de som eier hunden

borte hos oss å vimser rundt i hagen for å lete etter hunden.

Jeg er drittlei! :x

 

Ville ikke finne på å skyte den, men har jo tenkt på hva de ville gjort om hunden deres plutselig forsvant

en dag den var på tur på egenhånd...

Link to comment
Share on other sites

Det kan være at fornærmedes hunder aldri er løse når de er til fare for viltet/ikke er det i forbindelse med jakt. Mens naboen med hunden har hunden sin rekendes rundt når det er ekstra kritisk for viltet? Har man et mindre skogsareal med Rådyr, er man nok alt annet enn glad for å ha en stor hund løpende rundt der.

Link to comment
Share on other sites

Men det er i grunnen ganske beklagelig at jegere å våpeneiere er de som jobber hardest mot ett samfunn hvor jakt og våpen blir sett ned på,

det er jo betenkelig når slike hverdagslige konflikter i ett moderne samfunn blir løst med våpen med dødlig utfall

Link to comment
Share on other sites

Saken handler sannsynligvis om mer enn hva som fremkommer i media. Virker som om det kan være en nabokonflikt bak denne tragiske hendelsen. Her er den danske utgaven av historien: http://www.bt.dk/danmark/familie-i-sorg ... vores-hund" target="_blank" target="_blank

I de danske avisene kan men lese følgende:

"Lone Toft fortæller, at de tit har afleveret Johnny Pedersens egne hunde, hvis de har været løbet hen til dem. Det gør bare hændelsen endnu mere uforståelig, forklarer Lone Toft."

 

Den bolde skytter/jeger har altså sine egne svin på skogen, eller skal vi heller si at han har sine egne hunder fritt løpende i skogen. Enda mer uforståelig blir da spørsmålet om hvorfor han gjør seg selv til dommer og bøddel. Styrker ikke naboskapet iallefall.

 

T :)

kan vel ikke forklares med mer enn at vedkommende som skyter en hund på en slik måte er meget syk på sinnet og burde vært beskyttet fra seg selv på lukket psykriatisk 8) dette minner meg veldig om den gangen naboen vi hadde slo igjel katten vår forde den la seg på det varme panseret på bilen hans i minus 20 grader om vinteren...også en meget syk person

Link to comment
Share on other sites

dette minner meg veldig om den gangen naboen vi hadde slo igjel katten vår forde den la seg på det varme panseret på bilen hans i minus 20 grader om vinteren...også en meget syk person

 

Hadde ei udugelig katte tatt seg til rette på min nylakkert og nypolerte bil hadde jeg også blitt noget irritert... Er trossalt snakk om ENDEL tusen som potensielt går rett ut av vinduet bare fordi katta går å riper opp bilen. Men uansett vel drastisk å avlive.

 

Sånn denne saken fremstilles i den norske artikkelen så har jeg ikke mye sympati med hundeeierene, de burde absolutt ha hatt kontroll på hunden sin. Men ligger helt sikkert mere bak dette enn hva som kommer fram, fra begge sider

Link to comment
Share on other sites

jeg bor i Danmark og må sige at jeg godt kan forstå at jegeren skød hunden, og jeg havde gjordt det samme.

 

alle jer som mener at det var forkert at skyde hunden har vist aldrig set hvilken skade løse hunde kan gøre på vildtet og husdyr.

 

jeg har selv haft problemer med løse hunde på min jagt hvor jeg kontaktede hunde ejeren og det hjalp en uge men så rendte begge deres hunde over det hele

igen, så kontaktede jeg dem igen og sagde de blev nød til at holde deres hunde på deres egen ejendom og det gjorde de osse i ca 14 dage så jagtede de igen på min grund,

så kontaktede jeg dem for 3 gang og sagde at nu var det nok og jeg desværre blev nød til at skyde deres hunde hvis jeg så dem på min grund igen, og det hjalp og hundene har ikke været der siden, heldigvis

 

i denne her sag er det jo kun hunde ejeren der har skylden, når ejeren har fået at vide at deres hund bliver skudt hvis den render løs inde hos genboen

så er det jo osse utroligt at de ikke sørger for at holde styr på deres hund, men det kunne de desværre ikke overkomme og sådan menesker skal ikke ha hund.

 

desuden havde jegeren der skød hunden forskellige husdyr på sin grund som hunden osse jagede og det var derfor den blev skudt.

 

MVH Billy

Link to comment
Share on other sites

Hadde ei udugelig katte tatt seg til rette på min nylakkert og nypolerte bil hadde jeg også blitt noget irritert... Er trossalt snakk om ENDEL tusen som potensielt går rett ut av vinduet bare fordi katta går å riper opp bilen. Men uansett vel drastisk å avlive.

 

Ja til båndtvang for katt. Det de nøstene slipper unna med er generelt ganske utrolig.

 

 

edit: fikset quote

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id- ... crosspromo" target="_blank

 

Ene siden av saken , Danskene vurderer ny lov , totalt frede hunder og katter etter den hendelsen, eller antakelig noen hårsåre som i dyrebeskyttelsen der.

 

Og sitat :""Man bør tage katte og hunde ud af loven om mark- og vejfred. Det er en lov, man lavede i 1953 for at beskytte landmændenes afgrøder, så den lov er et fortidslevn," siger Tina Engberg, der er kommunikationschef i Dyrenes Beskyttelse."

 

Dyrebeskyttelsen stiller seg over bøndene som må beskytte sine dyr mot hunder som kan gå amok.

 

 

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1733215.ece" target="_blank

 

Danske Jægerforbundet sitt svar.

Link to comment
Share on other sites

Stikkordet her er vel manglende impulskontroll og tilgang til våpen.... Ser ikke ut til at det bekymrer brorparten av de som kommenterer her og har sympati med skytter. Sier vel mer om dere enn det gjør om hendelsen det er referert til :roll:
Du kan ikke kritisere manglende impulskontroll og kalle deg Johan møkkerbakken! :lol:
Han Johan Møkkerbakken, han va kjent for å vårrå lortåt

Og så hadd'n så dårlig hørsel, og så lett for å bli fortåt

han er forresten ikke i så værst humør her:

" target="_blank" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Kan nesten forstå naboen her!

Sånn kan være som psykisk terror om man blir plaget med slikt, det vet jeg av erfaring.

 

Har en tispe (hund) i nabolaget som ofte er nedom hos oss,

oftere enn det som ble lagt til grunn i denne saken.

Og med hannhund i hus er det et mareritt!

Hun kommer her når hun har løpetid også, skvetter og gnir seg rundt forbi så stakars gutten vår blir helt vill!

 

Tispa er nemlig en liten rase som smetter under port og gjerder :(

 

Har flere ganger sagt fra uten at det hjelper, og i tillegg er plutselig barna til de som eier hunden

borte hos oss å vimser rundt i hagen for å lete etter hunden.

Jeg er drittlei! :x

 

...

 

 

Du må for all del ikke holde egen hund inne når løpske tisper kommer på besøk. Spesiellt ikke om det er gjenganger. Løpske tisper skal holdes under kontroll. Vi hadde et slikt tilfelle i nabolaget og min far slatt så klart vår hannhund ut i bånd slik at den kunne parre tispen. Overraskelsen ble stor da eiere av tispen oppdaget at den var drektig, og de satt med et valpekull av blanding Samojed og Lapphund. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Når man gir skriftlig varsel er det ikke lenger snakk om en impulshandling. Og selv om jeg ikke ønsker en slik lov i Norge er det nok tilfeller hvor dette kan forsvares. Hvor mange ganger har den hunden flydd fritt i tjukkeste båndtvangtid? Selv en snill hund kan gjøre mye skade, det er en grunn til at man har båndtvang.

 

 

Og bare så det er sagt:

Jeg vurderte det slik, etter noen måneder, at dette nytter ikke. Så hunden ble solgt.

RESPEKT! Hadde eierne hatt et snev av din samvittighet ville dette aldri ha skjedd.

Link to comment
Share on other sites

Kan nesten forstå naboen her!

Sånn kan være som psykisk terror om man blir plaget med slikt, det vet jeg av erfaring.

 

Har en tispe (hund) i nabolaget som ofte er nedom hos oss,

oftere enn det som ble lagt til grunn i denne saken.

Og med hannhund i hus er det et mareritt!

Hun kommer her når hun har løpetid også, skvetter og gnir seg rundt forbi så stakars gutten vår blir helt vill!

 

Tispa er nemlig en liten rase som smetter under port og gjerder :(

 

Har flere ganger sagt fra uten at det hjelper, og i tillegg er plutselig barna til de som eier hunden

borte hos oss å vimser rundt i hagen for å lete etter hunden.

Jeg er drittlei! :x

 

...

 

 

Du må for all del ikke holde egen hund inne når løpske tisper kommer på besøk. Spesiellt ikke om det er gjenganger. Løpske tisper skal holdes under kontroll. Vi hadde et slikt tilfelle i nabolaget og min far slatt så klart vår hannhund ut i bånd slik at den kunne parre tispen. Overraskelsen ble stor da eiere av tispen oppdaget at den var drektig, og de satt med et valpekull av blanding Samojed og Lapphund. :mrgreen:

 

Enig med deg :twisted: Men skal du være riktig elak, så la bikkjene parre seg først, og deretter leverer du tispa til Falken :lol:

 

Opplevde en gang at vår hannhund stod i bånd og fikk besøk av en tispe med løpetid. Bikkjene fikk jo sin hyrdestund, jeg kom ut i hagen da de hang sammen. Jeg var imidlertid "snill" og festet en lapp i halsbåndet som forklarte hva som hadde skjedd før jeg slapp "frøkenen" løs, så kunne eier selv avgjøre om de ville ha et valpekull eller ikke :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...